*Άρθρο του Διονύση Καλαματιανού, Βουλευτή Ηλείας, αναπληρωτή τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., που δημοσιεύθηκε στην ΑΥΓΗ στις 27-5-2021.
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η ΝΔ, δρομολόγησε το σχέδιό της για τη συρρίκνωση και την υποβάθμιση της δημόσιας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Δεν ήταν, οφείλουμε να ομολογήσουμε, ένα «κρυφό» σχέδιο. Όποιος παρακολουθούσε και διάβαζε προγράμματα και δηλώσεις υπευθύνων της Νέας Δημοκρατίας, το είχε αντιληφθεί.
Μια «εκπαιδευτική» πολιτική, βαθύτατα ταξική και παράλληλα βαθιά συντηρητική. Η εκπαίδευση, κατά τη Νέα Δημοκρατία, έχει μόνο δύο στόχους, να προωθεί την ανταγωνιστικότητα με φτηνό εξειδικευμένο προσωπικό και να αναπαράγει λίγους «managers elite» που οι γονείς τους έχουν χρυσοπληρώσει για τις σπουδές τους.
Οι παρεμβάσεις της προωθούν ιδεοληπτικές πολιτικές και πρακτικές και στον ακαδημαϊκό χώρο, οι οποίες εξυπηρετούν ιδιωτικά συμφέροντα. Η κατάργηση της Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών, η αναστολή λειτουργίας 37 Πανεπιστημιακών Τμημάτων, μεταξύ των οποίων και το Τμήμα Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) στον Πύργο, έδειξαν από την αρχή τις προθέσεις της. Συνέχεια, βέβαια, έδωσε η εξίσωση των πτυχίων των κολεγίων με εκείνα των δημοσίων Πανεπιστημίων, αποκαλύπτοντας το σχέδιό της: κλείσιμο δημοσίων Τμημάτων και δημιουργία πελατείας για τα ιδιωτικά κολλέγια.
Με την πρόσφατη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, περισσότεροι από 25.000 μαθητές αναμένεται να βρεθούν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η κυβερνητική αυτή επιλογή σπρώχνει αυτά τα παιδιά και τις οικογένειές τους στην αγκαλιά των ιδιωτικών κολλεγίων και πλήττει καίρια τα περιφερειακά τμήματα των δημοσίων Πανεπιστημίων, οδηγώντας τα στο περιθώριο και σε αργό θάνατο.
Κάνει με λίγα λόγια το αντίθετο από ότι χρειάζεται η χώρα αυτήν ακριβώς τη χρονική στιγμή. Δημιουργεί νέες ανισότητες σε μια κοινωνία που έχει χτυπηθεί από μια δεκαετή οικονομική κρίση και έναν χρόνο πανδημίας. Εξαναγκάζει 25.000 οικογένειες να ζητήσουν άλλες λύσεις για τα παιδιά τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της καταστροφικής και ισοπεδωτικής κυβερνητικής πολιτικής είναι ο νομός Ηλείας. Με τον ν. 4610/19 (Νόμος Γαβρόγλου) για πρώτη φορά ιδρύθηκαν στην Ηλεία Πανεπιστημιακά Τμήματα. Δυστυχώς, οι πολίτες της βίωσαν από πρώτο χέρι τα σχέδια της κυβέρνησης, καθώς, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να εξαφανίσει το νομό από τον χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Για φέτος αποφάσισε να μην υπάρχουν εισακτέοι στα δύο Πανεπιστημιακά Τμήματα του νομού, εξαιρώντας τα από το Μηχανογραφικό.
Ουσιαστικά, έχει αποφασίσει να παύσει η λειτουργία του Τμήματος Μουσειολογίας του Πύργου και Γεωπονίας της Αμαλιάδας.
Αν χρειαζόταν ίσως κάτι, ήταν η ποιοτική και υλική αναβάθμιση των Τμημάτων. Η «λύση» όμως βρέθηκε με την κατάργησή τους.
Η Κυβέρνηση περιφρόνησε έναν ολόκληρο νομό με ξεχωριστή πολιτιστική κληρονομιά και παραγωγικές δυνατότητες. Αδιαφόρησε για τον ουσιαστικό διάλογο με Φορείς, Συλλόγους, Επιμελητήρια, με την Εκπαιδευτική Κοινότητα κ.α. Δεν έδειξε κανένα ενδιαφέρον να ακούσει τις αγωνίες και τους προβληματισμούς τους, να στηρίξει και να ενισχύσει τα Τμήματα αυτά, που αναδεικνύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου. Αποφάσισε, χωρίς να έχει εκπονηθεί κάποιο συνολικό σχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας. Αποφάσισε, προκλητικά, να οδηγήσει την Ηλεία σε επιστημονική, ερευνητική, οικονομική και κοινωνική υποβάθμιση, αποκόπτοντάς την από τις ακαδημαϊκές εξελίξεις. Παράλληλα, προετοίμασε τις συνθήκες για ανάλογες περιπτώσεις σε άλλους νομούς στο μέλλον.
Είναι μόνο νεοφιλελεύθερες κυβερνητικές εμμονές και ανεδαφικές ιδεοληψίες ή και παραγγελίες;
Στοχεύουν στον περιορισμό των Πανεπιστημιακών Τμημάτων και στη μεγάλη μείωση των εισακτέων, στρώνοντας το έδαφος για συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη με «χειρουργικές» επεμβάσεις επιλέγει να κλείσει την πόρτα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε μεγάλο μέρος της νεολαίας, αποστερώντας της το δικαίωμα και τη δυνατότητα πρόσβασης σ’ αυτήν.
Η προσπάθεια εφαρμογής στα Α.Ε.Ι. της χώρας του δόγματος «Νόμος και Τάξη» με την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, συμπληρώνει μια σειρά κυβερνητικών πρακτικών, που στοχεύουν στη βίαιη και χωρίς κριτήρια αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη, υποβαθμίζοντας και συρρικνώνοντας το δημόσιο Πανεπιστήμιο.
Η εξαφάνιση της Ηλείας από τα ακαδημαϊκά δρώμενα μας δείχνει το μέλλον που ετοιμάζουν όχι μόνο για τη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση συνολικά, αλλά και του νομού μας ειδικότερα.