Η κυβέρνηση - που γνωρίζει πως η επιστροφή στην οικονομική κανονικότητα χρειάζεται χρόνο και κόπο - «επενδύει» σε αυτό το πεδίο για να καλλιεργήσει ένα θετικό αφήγημα στην μετά COVID εποχή
Στροφή σε ένα μοντέλο «πράσινης» ανάπτυξης - με ένα πακέτο οικονομικών κινήτρων για επιχειρήσεις και ιδιώτες- επιδιώκει η κυβέρνηση, με τον «κουμπαρά» να ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ για την επόμενη πενταετία. Ο πρώτος κλιματικός νόμος της χώρας θα περάσει από τη Βουλή μέχρι το τέλος του έτους και η μάχη μεταξύ των κομμάτων για το ποιος θα μπει μπροστά σε αυτή την «πράσινη» ατζέντα προβλέπεται σκληρή.
Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Αστυπάλαια - που θα αποτελέσει το πρώτο «πράσινο» νησί της Μεσογείου - δείχνει πως η κυβέρνηση ποντάρει σε αυτό το θέμα. Η «πράσινη» Αστυπάλαια αποτελεί το πρώτο μόνο βήμα, καθώς ανάλογες δράσεις θα μπουν σε εφαρμογή σε άλλα νησιά και θα ακολουθήσει - σύμφωνα με πληροφορίες - η Χάλκη.
«Μην έχετε αμφιβολία πως η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι επείγουσα» ήταν η χαρακτηριστική αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη, που αναφέρθηκε στη «γαλάζια» μεταρρυθμιστική ατζέντα αλλά και στο στόχο για «πράσινες» θέσεις εργασίας. Με βάση το κυβερνητικό σχέδιο μέχρι το 2026 πρόκειται να διατεθούν για την «πράσινη» μετάβαση 6 δισεκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το ποσό αυτό θα αγγίξει τα 10.3 δισεκατομμύρια ευρώ - μέχρι και το 2026 - αν υπολογιστούν οι συνολικοί επενδυτικοί πόροι που θα κινητοποιηθούν.
H πολιτική σημασία της «πράσινης» ατζέντας
Η κυβέρνηση - που γνωρίζει πως η επιστροφή στην οικονομική κανονικότητα χρειάζεται χρόνο και κόπο - «επενδύει» σε αυτό το πεδίο για να καλλιεργήσει ένα θετικό αφήγημα στην μετά COVID εποχή. Άλλωστε η «πράσινη» ατζέντα εκτός από οικολογικό και οικονομικό αποτύπωμα έχει και πολιτική σημασία. Πρόκειται για ένα ζήτημα που αγγίζει κυρίως την νεολαία, δηλαδή το πιο… επιθυμητό κομμάτι των ψηφοφόρων.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως πρόκειται για ένα θέμα που έχει μπει ψηλά στην ευρωπαϊκή συζήτηση και δείχνει πως μπορεί να… ταρακουνήσει το πολιτικό σκηνικό. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Γερμανία όπου η πρωτοκαθεδρία των χριστιανοδημοκρατών φαίνεται να αμφισβητείται από το κόμμα των Πρασίνων.
Το Μέγαρο Μαξίμου σκοπεύει να περάσει από τη Βουλή ο πρώτος κλιματικός νόμος της χώρας μέχρι το τέλος του έτους. Άλλωστε ο χρόνος πιέζει, καθώς ήδη δώδεκα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν προχωρήσει σε ανάλογη νομοθέτηση.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξετάζεται το γερμανικό «μοντέλο», όπου υπάρχει πρόβλεψη για υποβολή ετήσιας έκθεσης κλιματικής προόδου, που συμπίπτει με τη συζήτηση του ετήσιου οικονομικού προϋπολογισμού. Αυτό εκτιμάται πως στέλνει ένα μήνυμα για την ανάγκη συνεισφοράς όλων των τομέων της οικονομίας στην επίτευξη των κλιματικών στόχων.
Τι περιλαμβάνει το κυβερνητικό σχέδιο
Το πακέτο μέτρων - που θέλει να βάλει σε εφαρμογή η κυβέρνηση - περιλαμβάνει μεταξύ άλλων προγράμματα για την ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων καθώς και επιχειρήσεων. Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος μέχρι το 2030 θα αναβαθμιστούν 600.000 κτίρια. Σύμφωνα με πληροφορίες το Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η υποβολή των αιτήσεων από τα νοικοκυριά, με το κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης να φτάνει το ένα δισεκατομμύριο και στην πορεία το σύνολο των δράσεων να αγγίζει τα τρία δισεκατομμύρια (σε ορίζοντα πενταετίας).
Το κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνει ακόμα: επένδυση σε νέες τεχνολογίες (όπως αποθήκευση ενέργειας, τα υπεράκτια αιολικά και η κυκλική οικονομία), ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης (με στόχο το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα που κυκλοφορεί στη χώρα να είναι ηλεκτρικό) και υλοποίηση ενός Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης με πόρους άνω των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ για τις τοπικές κοινωνίες που πλήττονται από τη διακοπή της λιγνιτικής δραστηριότητας
Οι «πράσινες» αυτές μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα, καθώς υπάρχει αυστηρό ευρωπαϊκό χρονοδιάγραμμα. Η Ευρώπη φιλοδοξεί να είναι η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος, με μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050. Μάλιστα έχει μπει ένας τολμηρός μεταβατικός στόχος, ο οποίος υποχρεώνει τα κράτη να μειώσουν κατά 55% τις εκπομπές ως το έτος 2030.
Πηγή: Ethnos.gr