Για "προσέγγιση εγκλωβισμένη στην ιδεοληψία, την απομόνωση και τη μιζέρια" κατηγόρησε η Υπουργός Πολιτισμού τον Κώστα Ζουράρι με αφορμή την παραχώρηση του μνημείου στον οίκο Dior για φωτογραφίσεις, αντιτάσσοντας μία σύγχρονη Ελλάδα "χωρίς συμπλέγματα και εκπτώσεις". Είναι όμως έτσι;
«Δεν καταλαβαίνω λοιπόν γιατί τέτοια προσέγγιση μιας Ελλάδας κι ενός πολιτισμού, προσέγγιση εγκλωβισμένη στην ιδεοληψία, την απομόνωση και τη μιζέρια. Εμείς πιστεύουμε σε μια σύγχρονη, δημιουργική, εξωστρεφή Ελλάδα που χωρίς συμπλέγματα και εκπτώσεις διεκδικεί τη θέση που της ανήκει».
Αυτό επανέλαβε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απαντώντας χθες το πρωί σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Ζουράρι με θέμα «Ομόφωνη, θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στο αίτημα του οίκου Dior για τις επιδείξεις του στις 14, 15 και 17 Ιουνίου 2021».
Απαντώντας δε σε επισήμανση του βουλευτή ότι η Ακρόπολη παραχωρήθηκε για «τριάκοντα αργύρια» η κα Μενδώνη σχολίασε: «Όσο δε για αυτά που ονομάσατε «τριάκοντα αργύρια», το ελληνικό κράτος και το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καθορίσει τουλάχιστον από το 2011, τα τέλη τα οποία αντιστοιχούν στη χρήση των μνημείων, στην παραχώρηση των μνημείων στις κινηματογραφήσεις και στις φωτογραφήσεις».
Πόσα είναι όμως αυτά τα ποσά και τί θα ισχύσει τελικώς; Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς:
- Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης θα επιτραπεί:
α) η φωτογράφηση με και χωρίς παρεμβολή προσώπων,
β) η αεροκινηματογράφηση, κινηματογράφηση και αεροκινηματογράφηση χωρίς την παρεμβολή προσώπων,
γ) η κινηματογράφηση της προετοιμασίας (backstage reporting) εντός του παλαιού μουσείου και
δ) η κινηματογράφηση της διαδικασίας με παρεμβολή προσώπων (backstage reporting) μόνο για το τμήμα από την πύλη Βeule έως την περίφραξη άνωθεν του Ωδείου Ηρώδου του Αττικού.
Η προετοιμασία θα πραγματοποιηθεί στις 16 και 17 Ιουνίου, οι δε λήψεις θα γίνουν στις 18 ή εναλλακτικά, σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, στις 19 Ιουνίου.
Οι «κανόνες» στην Ακρόπολη
Επίσης, ειδικά ως προς την Ακρόπολη προβλέπεται να ισχύσουν και τα εξής:
Αναφορικά με την πρόσταση των Καρυατίδων, τα μοντέλα να φωτογραφηθούν χωρίς να πατούν επί των θεμελίων του Αρχαίου Ναού.
Για οποιαδήποτε κατασκευή και εξοπλισμό εντός του παλαιού Μουσείου προκρίνεται η απλή έδραση, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή φθορών στο κτίριο.
Τα δύο τμήματα κιονοκράνου της αναστήλωσης του Ν. Μπαλάνου να μεταφερθούν στην αίθουσα IX του Παλαιού Μουσείου της Ακρόπολης. Η μεταφορά αυτών να γίνει από το προσωπικό της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης .
Να ληφθεί μέριμνα από τους ενδιαφερόμενους για την καθαριότητα και απολύμανση σε τακτά διαστήματα των τουαλετών στο αίθριο του παλαιού Μουσείου της Ακρόπολης. Να ληφθεί μέριμνα από τους ενδιαφερόμενους, μετά την ολοκλήρωση του εγχειρήματος, για την απολύμανση των χώρων του παλαιού Μουσείου της Ακρόπολης που χρησιμοποιήθηκαν και των τουαλετών.
Η κατανάλωση από τους συμμετέχοντες φαγητού και ποτού να γίνεται μόνο εντός του παλαιού Μουσείου.
Να μην παραμένει προσωπικό ιδιωτικής εταιρείας φύλαξης εντός του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης.
Τα οχήματα που θα χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά του εξοπλισμού στη βάση του εργοταξιακού αναβατορίου - γερανού στην ανατολική κλιτύ της Ακρόπολης να μην ξεπερνούν τα 5μ. μήκος.
Να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης για τη χρήση του εργοταξιακού αναβατορίου - γερανού. Η χρήση αυτού να γίνει σύμφωνα με τις οδηγίες των υπευθύνων.
Τα ποσά που θα κληθεί να καταθέσει ο Οίκος Dior
Όσα για τα ποσά που θα κληθεί να καταθέσει ο Οίκος Dior για την τριήμερη παραχώρηση της Ακρόπολης, τη φωτογράφιση και την κινηματογράφηση είναι τα εξής:
Για τα τέλη φωτογράφησης-κινηματογράφησης και χρήσης οπτικοακουστικών έργων και απεικονίσεων θα καταβληθούν υπέρ του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) :
Ακρόπολη: 21.100 ευρώ,
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: 6.900 ευρώ,
Aρχαία Αγορά: 13.500 ευρώ
Σούνιο: 13.000 ευρώ
Ναός Διός και στάδιο Νεμέας: 17.600 ευρώ
Το συνολικό ποσόν για την προετοιμασία και την πραγματοποίηση των λήψεων σε όλα τα μνημεία μαζί με τον Φ.Π.Α. (24%) ανέρχεται στα 72.100 ευρώ.
Επίσης:
Για τις πρωινές και απογευματινές ώρες κατά τις οποίες δεν θα είναι δυνατή η επίσκεψη στους αρχαιολογικούς χώρους για το κοινό, οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να καταβάλλουν ποσό ,ανάλογο του αντιτίμου του συνόλου των εισιτηρίων που είχαν εκδοθεί για τις αντίστοιχες ημέρες του έτους 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ).
Κι ακόμα:
Για τη χρήση των απεικονίσεων οφείλει να καταβληθεί το τέλος που αναλογεί στον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ). Εδώ όμως βρίσκουμε μόνον το συνολικό ποσό για τις έντυπες εκδόσεις των φωτογραφιών απ΄όλα τα μνημεία, ποσό που προσδιορίζεται στα 195.000,00 ευρώ,
Αντίστοιχα το ποσό για τη διαδικτυακή χρήση των απεικονίσεων απ΄όλα τα μνημεία ανέρχεται στα 4.120,00 ευρώ
Σ΄αυτά θα προστεθεί και το ποσό που θα οριστεί για τα βίντεο σε συνεννόηση με τον ΟΔΑΠ, όταν καταμετρηθεί η τελική διάρκεια του οπτικοακουστικού υλικού.
Να υπενθυμίσουμε μόνον ότι το 2017, βάσει των τότε ρεπορτάζ, ο οίκος Gucci με αίτημα, όχι βέβαια για φωτογραφίσεις και βιντεοσκοπήσεις, αλλά για την πραγματοποίηση 15λεπτης επίδειξης κολεξιόν υψηλής ραπτικής στον χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου, με 300 προσκεκλημένους, δεσμευόταν «ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και σεβασμού προς την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας», να προβεί σε χορηγία της τάξης των 2 εκ. ευρώ για τα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης ή σε οργανισμό που θα υπεδείκνυε το ΥΠΠΟ.
Αυτή η «σύγχρονη, δημιουργική, εξωστρεφή Ελλάδα» που δια των αποφάσεων της κας Μενδώνη διεκδικεί τη θέση που της ανήκει, κάνει λοιπόν αποδεδειγμένα εκπτώσεις: Το συνολικό ποσόν για τη χρήση όχι μόνον της Ακρόπολης αλλά και των υπόλοιπων έξη μνημείων δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 270,000 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση. Ενώ η «εγκλωβισμένη στην ιδεοληψία, την απομόνωση και τη μιζέρια» Ελλάδα είχε προτιμήσει το 2017 την αξιοπρέπεια, να μην ανοίξει τον Ασκό του Αιόλου για σχετικά αιτήματα και είχε αρνηθεί ένα ποσό 8πλάσιο σε σχέση με το σημερινό. Τελικά εάν η σύγχρονη Ελλάδα διεκδικεί τη θέση που της ανήκει, η Ακρόπολη περιορίζεται στη θέση που της επεφύλασσε η κυβερνηση.
Πρόκληση στους ξένους ανταποκριτές
Σήμερα πάντως (8/6) στις 18.30 η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη μαζί με τον Ακαδημαϊκό αρχιτέκτονα και πρόεδρο της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακρόπολης Μανόλη Κορρέ, θα ξεναγήσουν στις εργασίες που γίνονται στον Ιερό Βράχο όσα μέλη της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου ανταποκρίθηκαν σε σχετική πρόσκληση του ΥΠΠΟ. Απομένει να δούμε εάν θα παραστούν, τί θα ρωτήσουν τον καθ υλην αρμόδιο κο Κορρέ και κυρίως εάν θ αλλάξουν γνώμη ανταποκριτές όπως ο Fabien Perrier που υπέγραφε για τη «Libération» το δημοσίευμα με τίτλο «Η Ακρόπολη, τσιμενταρισμένη και παραμορφωμένη ομορφιά» και υπότιτλο «Στο πιο επισκέψιμο μνημείο στην Ελλάδα γίνονται έργα που, με το πρόσχημα της αποκατάστασης και της βελτιωμένης προσβασιμότητας του χώρου, απειλούν να μεταμορφώσουν για πάντα τον λόφο στην καρδιά της Αθήνας».
Πηγή: News247.gr