Η πανδημία είναι σε έξαρση και , σε πείσμα των ατεκμηρίωτων προσδοκιών που καλλιέργησε η κυβέρνηση ότι διανύουμε το «τελευταίο μίλι του δρόμου προς την Ελευθερία», δεν υπάρχει στον ορίζοντα βάσιμη ελπίδα σύντομης λήξης της «κατάστασης συναγερμού».
Σε αντίθεση με τη λογική της «έκτακτης συνθήκης» και των δράσεων «μίας χρήσης» που είχε η κυβέρνηση σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αντιπρότεινε τη λογική της μόνιμου χαρακτήρα ενίσχυσης του ΕΣΥ, για να αντιμετωπιστούν οι νέες ανάγκες και προκλήσεις της υγειονομικής κρίσης, αλλά και οι διαχρονικές ανεπάρκειες και παθογένειες του ΕΣΥ που η πανδημία ανέδειξε ως «μεγεθυντικός φακός». Μόνο προσεγγίζοντας την πανδημία ως «ευκαιρία» μιας γενναίας επένδυσης επιπλέον πόρων ( ανθρώπινων και υλικών) στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας, μπορούσε να αποτραπεί η πλήρης αποδιοργάνωσης της τακτικής λειτουργίας του ΕΣΥ και η μονοθεματική επικέντρωση του στην πανδημία.
Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία του 1ουδεκαμήνου του 2020: 3,9 εκατομμύρια λιγότερες επισκέψεις στα επείγοντα, τακτικά και απογευματινά ιατρεία των νοσοκομείων , 2,3 εκατομμύρια λιγότερες επισκέψεις στα Κέντρα Υγείας, 108.000 λιγότερες χειρουργικές επεμβάσεις και 253.000 λιγότερες νοσηλείες σε σύγκριση με την προ πανδημίας περίοδο. Αυτή η εξέλιξη είχε σοβαρές παρενέργειες στη Δημόσια Υγεία , με αύξηση της πλεονάζουσας θνησιμότητας κατά 8405 θανάτους, το 45% των οποίων δεν είχαν σχέση με την covid-19. Χωρίς σχέδιο σταθερής στελέχωσης και ενσωμάτωσης των τμημάτων και υπηρεσιών που αναπτύχθηκαν λόγω της πανδημίας (κλινικές και ΜΕΘ λοιμώξεων, εμβολιαστικά κέντρα , ειδικά εργαστήρια, ιατρεία μετανοσοκομειακής παρακολούθησης) στους Οργανισμούς των νοσοκομείων και των δομών ΠΦΥ , δεν μπορεί να υπάρξει ΠΣ.
Δυστυχώς οι αναφορές του Πρωθυπουργού για την Υγεία στη ΔΕΘ, ήταν τραγικά αναντίστοιχες με τις διεθνείς προτεραιότητες για την πολιτική υγείας και με το πρόταγμα της ενδυνάμωσης του ΕΣΥ. Επανέλαβε το επιστημονικά αστήρικτο σύνθημα «εμβολιαζόμαστε και απελευθερωνόμαστε», μίλησε για ΣΔΙΤ στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα και για εκσυγχρονισμό των «μεγάλων» νοσοκομείων και των «αυτοδύναμων» Κέντρων Υγείας. Εξήγγειλε για άλλη και φορά «δωρεάν προληπτικές εξετάσεις για τον καρκίνο» που ήδη προβλέπονται σε ΦΕΚ ( αρ.φύλλου 4898, 1-11- 2018)! Και φυσικά επιχείρησε να κοροϊδέψει τους Θεσσαλονικείς ανακοινώνοντας «νέο ογκολογικό νοσοκομείο» χωρίς να υπάρχει ούτε χωροθέτηση ούτε ένταξη σε συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πλαίσιο !
Ο κ.Μητσοτάκης δεν ανέφερε τίποτα για την προετοιμασία του ΕΣΥ ενόψει του 4ου κύματος , για την επιδημιολογική επιτήρηση και ιχνηλάτηση στους χώρους εργασίας, στα σχολεία και στις κλειστές δομές, για την προνοσοκομειακή διαχείριση, την κοινοτική και την κατ’οίκον φροντίδα, για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας της χώρας και τη διασύνδεση τους με την ΠΦΥ , για μόνιμες προσλήψεις προσωπικού στα νοσοκομεία και ΚΥ , για τη σύγκλιση των δημόσιων δαπανών υγείας με το μέσο όρο της Ευρώπης ( 7% του ΑΕΠ) , για την ανάγκη ισχυρών κινήτρων που θα ξανακάνουν το EΣΥ ελκυστικό στους νέους γιατρούς και θα αντιστρέψουν το braindrain .
Ο κ.Μητσοτάκης λοιπόν δεν κατάλαβε τίποτα από την πανδημία. Γιατί είναι ιδεολογικά αντίθετος με το δημόσιο σύστημα υγείας και υπηρετεί τη λογική της συρρίκνωσης των δομών του ΕΣΥ και της ιδιωτικοποίησης των «κερδοφόρων» λειτουργιών του. Άφησε το ΕΣΥ να «κατεβάσει ρολά» και διευκόλυνε τους επιχειρηματίες υγείας να «βγάλουν λεφτά» (βλ. ιδιωτικά θεραπευτήρια- εργαστήρια -κέντρα αποκατάστασης). Είναι ενδεικτική η εμμονή του με τις ΣΔΙΤ στην ΠΦΥ , ένα χώρο που ο ιδιωτικός τομέας καλύπτει το 75% των αναγκών . Πόσο ακριβώς θέλει να το φτάσει αυτό το ποσοστό ο κ.Μητσοτάκης;
Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το νέο Δημόσιο Σύστημα Υγείας έχει στόχο την ισότητα και την ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες και μπορεί να εγγυηθεί ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο με τους υγειονομικούς και τους λήπτες υπηρεσιών υγείας.
Πηγή: iEidiseis.gr