Η δυνατότητα της Ολυμπίας να γίνει ένα κέντρο το οποίο θα προσελκύσει πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού, ήταν το θέμα που απασχόλησε τον υφυπουργό Παιδείας Άγγελο Συρίγο κατά την διάρκεια της επίσκεψης του στον νομό Ηλείας όπου ως πρώτη στάση είχε την Αρχαία Ολυμπία.
Όπως τόνισε και η βουλευτής της Νεας Δημοκρατίας Διονυσία Αυγερινοπούλου, ο κ. Συρίγος έχει τοποθετηθεί από τον πρωθυπουργό, προκειμένου να βοηθήσει στην ανασυγκρότηση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Ο λόγος που τον κάλεσα και εγώ να έρθει εδώ προσωπικά, είναι διότι θα πρέπει να δούμε τις δομές εκπαίδευσης στο νομό μας. Ο νομός Ηλείας, ως νομός πολύ σημαντικός για την ιστορία του και τον πολιτισμό του δεν μπορεί να μείνει έξω από τον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης γι’αυτό λοιπόν πρέπει να ανασυνταχτούμε και να δούμε τις νέες δομές που θα δημιουργηθούν στο νομό μας. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον ίδιο τον υπουργό, διότι έχει κάνει δεκτή την πρόταση που έχω καταθέσει στο υπουργείο Παιδείας ήδη από το Σεπτέμβριο του 2019, να γίνει εδώ στην Αρχαία Ολυμπία και στους γύρω δήμους, ένα μεγάλο Κέντρο Διεθνών Πανεπιστημιακών Σπουδών, με την συνεργασία ξένων και ελληνικών πανεπιστημίων. Η έδρα του θα είναι η Αρχαία Ολυμπία αλλά θα μπορέσει να φιλοξενήσει αυτό το κέντρο τις δομές του και στους άλλους δήμους» τόνισε χαρακτηριστικά η κα Αυγερινοπούλου η οποία σημείωσε επίσης ότι εντός του επόμενου τριμήνου πρόκειται να θεσμοθετηθεί με νόμο το Κέντρο Διεθνών Σπουδών στην Αρχαία Ολυμπία.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Αρχαίας Ολυμπίας Γιώργος Γεωργιόπουλος εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της επαφής του με τον κ. Συρίγο σημειώνοντας πως: «θέλω να πω ότι στον συγκεκριμένο υπουργό έχουμε βρει έναν άνθρωπο ο οποίος και πολιτικά με την ιδιότητα του υπουργού από την άλλη όμως και ως πνευματικός άνθρωπος και άνθρωπος του πολιτισμού έχει αντιληφθεί πλήρως την δυνατότητα της Ολυμπίας, να μπορεί να φιλοξενεί εδώ πανεπιστημιακά τμήματα, δομές παιδείας. Η συζήτηση νομίζω ότι βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο και η προετοιμασία η οποία έχει κάνει ο υπουργός, εμείς σήμερα εδώ κουβεντιάζαμε τις δυνατότητες που έχουμε από πλευράς εγκαταστάσεων για να μπορούμε να φιλοξενήσουμε τις δομές τις οποίες συζητάμε, οι οποίες θα είναι τμήματα από πανεπιστήμια του εξωτερικού, θα μπορούν να είναι εδώ για αρκετούς μήνες κάθε χρόνο με ότι σημαίνει αυτό και για την διάσταση της Ολυμπίας στο επίπεδο του πολιτισμού και της παιδείας αλλά και της τοπικής οικονομίας. Θα βγούμε τώρα μία βόλτα μαζί του να του δείξουμε δύο – τρία πράγματα που έχουμε, όπως ξέρετε το μεγάλο μας πλεονέκτημα είναι πλέον ότι υπογράφουμε την οριστική σύμβαση με την ΕΤΑΔ ΑΕ για την παραχώρηση του παλιού ξενοδοχείου Ξένιος Ζευς το οποίο το μελετάμε για έναν πολυχώρο πολιτισμού και παιδείας. Νομίζω ότι θα είναι ένας υπέροχος χώρος αλλά μέχρι τότε και επειδή αυτό δεν μπορεί να γίνει και να είναι έτοιμο στο προσεχές μέλλον, πρέπει να δούμε κι άλλες δυνατότητες που έχουμε για να μπορούμε να πούμε ότι σύντομα θα μπορούμε να είμαστε σε θέση να φιλοξενήσουμε και να λειτουργήσουν εδώ αυτά τα τμήματα των ξένων πανεπιστημίων».
Ακολούθως ο κ. Συρίγος, αναφερόμενος στην προσπάθεια που επιχειρείται στην Αρχαία Ολυμπία αναφορικά με το Κέντρο Διεθνών Πανεπιστημιακών Σπουδών, σημείωσε πως θα λειτουργήσει πολύ θετικά για την περιοχή τους μη τουριστικούς μήνες, με την παρουσία των ξένων φοιτητών, ενώ απαντώντας στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων σχετικά με την εξέλιξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ηλεία γενικότερα, δεν άφησε πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.
Αναφορικά με το κλείσιμο της Γεωπονικής σχολής στην Αμαλιάδα ο υφυπουργός Παιδείας στάθηκε στο γεγονός ότι από τους 160 εισακτέους αποφοιτούν μόνο οι πέντε ή έξι. «Σε ό,τι αφορά το κλείσιμο των σχολών επειδή έρχεται και επανέρχεται ήθελα να πω ότι είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον ότι κοιτάζουμε διαρκώς πόσοι μπαίνουν μέσα στο πανεπιστήμιο. Δε μας ενδιαφέρει πόσοι τελειώνουν το πανεπιστήμιο. Ας ασχοληθούμε με το πόσοι τελείωναν Γεωπονική στην Αμαλιάδα όλα αυτά τα χρόνια. Δε νομίζω ότι ειπναι τιμή να λες ότι έχεις πέντε ή έξι απόφοιτους ετησίως από τους 160 εισακτέους. Είναι κάτι το οποίο δεν αντιλαμβάνεται κανένας, θεωρεί ότι οι πέντε ή έξι απόφοιτοι είναι έτοιμη για την Αμαλιάδα;
Επειδή έχω παρακολουθήσει τα δεδομένα των οκτώ τελευταίων ετών, οι απόφοιτοι του συγκεκριμένου τμήματος ως ΤΕΙ ήταν ελάχιστοι. Τα δεδομένα αλλάζουν προς το χειρότερο διαρκώς. Ο αριθμός των υποψηφίων φοιτητών είναι διαρκώς μικρότερος. Ξεκινήσαμε από 156.000 το 2000, φέτος είμαστε 105.000 και το 2028 θα είμαστε 96.000. Γιατί τόσοι είναι οι μαθητές της Δ´ δημοτικού. Πρέπει να αντιληφθούμε λοιπόν ότι δεν έχουμε έναν απεριόριστο αριθμό φοιτητών» τόνισε ο κ. Συρίγος σημειώνοντας επίσης ότι θα πρέπει να βρούμε δράσεις εξωστρεφείς που θα φέρουν φοιτητές, θα δημιουργήσουν προϋποθέσεις σοβαρής ακαδημαϊκής ζωής, θα κάνουν την τοπική κοινωνία και οικονομία να δουλέψει και θα στηρίζονται στα δικά τους πόδια.
Από την τοποθέτηση του κ. Συρίγου όπως ήταν αναμενόμενο προκλήθηκε η εύλογη ερώτηση – παράπονο των δημοσιογράφων της περιοχής, γιατί αυτή η πρακτική να συμβαίνει μόνο στην Ηλεία και όχι σε άλλες περιοχές.
Όπως εξήγησε ο υφυπουργός, «…είμαστε ενώπιον της αλλαγής του πανεπιστημιακού χάρτη της χώρας. Αυτό που ξεκίνησε από την Ηλεία θα εφαρμοστεί και σε όσες περιοχές υπάρχει πρόβλημα. Διότι το πρώτο πράγμα που μας ενδιαφέρει, το ακαδημαϊκό κριτήριο από κει και πέρα είναι φυσιολογικό η τοπική κοινωνία να ενδιαφέρεται για τα οφέλη τα οποία δημιουργεί ένα πανεπιστημιακό τμήμα. Το υπουργείο Παιδείας όμως πρώτα οφείλει να κοιτάζει το ακαδημαϊκό κριτήριο. Κοιτώντας το ακαδημαϊκό κριτήριο σημαίνει ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε αλλαγές γενικώς στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Τώρα, ειδικά για την περιοχή σας ο λόγος της επισκέψεως μου είναι ακριβώς για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με δράσεις μεταλυκειακές ή πανεπιστημιακές οι οποίες θα μπορούν να στηρίξουν ένα σύστημα εκπαιδευτικό τέτοιο που θα έχει βάθος χρόνου και θα αποφέρει και στην τοπική κοινωνία».
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο θέμα της δημιουργίας Τ.Ε.Φ.Α.Α. στον Πύργο με τον υφυπουργό να κλείνει κάθε χαραμάδα ελπίδας τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι: «Πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ποιες είναι οι δυνατότητες της χώρας σε απορρόφηση κάποιας ειδικότητας. Τα Τ.Ε.Φ.Α.Α. που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην χώρα υπερκαλύπτουν τις δυνατότητες. Είναι σα να λέμε για παράδειγμα ότι έχουμε αυτή τη στιγμή περισσότερες από 30 γεωπονικές σχολές και θα φτιάξουμε άλλη μία Γεωπονική σχολή έτσι γιατί πιστεύουμε ότι θα κάνει καλό. Πρέπει να έχουμε ειδικότητες τέτοιες ή κατευθύνσεις τέτοιες επιστημονικές οι οποίες θα έχουν μέλλον. Τα υπάρχοντα τμήματα φυσικής αγωγής που υπάρχουν στην χώρα υπερκαλύπτουν αυτή τη στιγμή τις ανάγκες. Όπως και τα τμήματα μαθηματικών, τα τμήματα φυσικών…».