Σε ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κα Ν. Κεραμέως, προχώρησε ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης, σε σχέση με την οριστική διαγραφή της Ηλείας από τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, μετά από σχετική απόφαση βάσει της οποίας τα τμήματα Μουσειολογίας στον Πύργο και Γεωπονίας στην Αμαλιάδα μεταφέρονται και συγχωνεύονται με τα αντίστοιχα της Πάτρας και του Μεσολογγίου.
Όπως υπενθυμίζει ο Ηλείος βουλευτής, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2021 - 2022, το Υπουργείο Παιδείας προέβη σε μηδενισμό των εισακτέων τόσο του τμήματος Μουσειολογίας, όσο και του τμήματος Γεωπονίας, αφού πρώτα υιοθέτησε αμφιλεγόμενη πρόταση του πανεπιστημίου Πατρών, χωρίς ωστόσο επαρκή τεκμηρίωση και με την προσχηματική εξαγγελία της γενικότερης αναγκαιότητας «μεταρρύθμισης» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί, πως στο πλαίσιο της πολυδιαφημιζόμενης «μεταρρύθμισης» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και παρά τις επανειλημμένες προσκλήσεις του Υπουργείου, σχεδόν κανένα πανεπιστήμιο της χώρας δεν συμμερίστηκε την θέση της πολιτικής του ηγεσίας, συναινώντας στην κατάργηση ή συγχώνευση τμημάτων του, με εξαίρεση το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας, το οποίο έχει ωστόσο διορισμένη διοίκηση από το ίδιο το Υπουργείο.
Επιπλέον, ερωτηματικά γεννά το γεγονός ότι τις επόμενες ημέρες αναμένεται η έκδοση προεδρικού διατάγματος, με το οποίο θα προβλέπεται η οριστική μεταφορά και συγχώνευση των τμημάτων Μουσειολογίας και Γεωπονίας από την Ηλεία σε άλλους νομούς, ενώ σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση αναδιάταξης πανεπιστημιακών τμημάτων ακολουθείται η συνήθης νομοθετική διαδικασία μέσω της Βουλής.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Μιχάλης Κατρίνης υπογραμμίζει πως η Ηλεία αποκλείεται οριστικά από τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, παρότι λόγω της μοναδικής της πολιτιστικής ταυτότητας και παρακαταθήκης, όπως και εξαιτίας της αγροτικής εξειδίκευσης της περιοχής θα έπρεπε να αποτελεί μέρος αυτού.
Παράλληλα, ο επικεφαλής της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής θέτει την κ. Κεραμέως προ των ευθυνών της, θέτοντας τα εξής ερωτήματα:
- Αν εμμένει στην απόφασή της να συνεχίσει να διατηρεί την Ηλεία εκτός χάρτη πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και κατά την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά;
- Για ποιο λόγο στην περίπτωση της Ηλείας, η ίδια προκρίνει τη λύση του προεδρικού διατάγματος αντί της συνήθους νομοθετικής διαδικασίας, που ακολουθείται σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις συγχωνεύσεων πανεπιστημιακών τμημάτων;
- Και τέλος, γιατί η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν προβαίνει στην τροποποίηση και βελτίωσή του γνωστικού αντικειμένου του τμήματος Μουσειολογίας του Πύργου, αν θεωρεί ότι αυτό δεν είναι ανταγωνιστικό, με παράλληλη ένταξη του τμήματος στο νέο μηχανογραφικό δελτίο;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κα Ν. Κεραμέως
Θέμα: «Οριστικά εκτός ακαδημαϊκού χάρτη η Ηλεία»
Όπως είναι γνωστό, το τμήμα Μουσειολογίας στον Πύργο δημιουργήθηκε με το Ν. 4610/2019, με 500 συνολικά φοιτητές να έχουν εισαχθεί κατά τα δύο πρώτα έτη της λειτουργίας του, ενώ, το εν λόγω τμήμα, είχε και την ακαδημαϊκή ευθύνη ολοκλήρωσης του προγράμματος του καταργηθέντος, αντίστοιχου τμήματος ΤΕΙ.
Επιπλέον, με τον ίδιο νόμο ιδρύθηκε τμήμα Γεωπονίας στην Αμαλιάδα, σε συνέχεια του τμήματος ΤΕΙ τεχνολόγων Γεωπονίας που λειτουργούσε στην ίδια πόλη με ικανοποιητικό αριθμό εισακτέων και συνάφεια με την αγροτική οικονομία της Ηλείας.
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2021 - 2022, το υπουργείο Παιδείας προέβη σε μηδενισμό των εισακτέων στο τμήμα Μουσειολογίας και στο τμήμα Γεωπονίας, αφού πρώτα υιοθέτησε μια αμφιλεγόμενη πρόταση του πανεπιστημίου Πατρών, χωρίς επαρκή τεκμηρίωση και με την προσχηματική εξαγγελία της γενικότερης αναγκαιότητας μεταρρύθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί, πως στο πλαίσιο της πολυδιαφημιζόμενης «μεταρρύθμισης» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και παρά τις επανειλημμένες προσκλήσεις του Υπουργείου, σχεδόν κανένα πανεπιστήμιο της χώρας δεν συμμερίζεται την θέση της πολιτικής ηγεσίας, συναινώντας στην κατάργηση ή συγχώνευση τμημάτων του, με εξαίρεση το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας (με διορισμένη διοίκηση από το Υπουργείο), το οποίο απάντησε θετικά, προκαλώντας ταυτόχρονα κύμα αντιδράσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, τις επόμενες ημέρες αναμένεται η έκδοση προεδρικού διατάγματος, με το οποίο θα προβλέπεται η μεταφορά και συγχώνευση στην Πάτρα του τμήματος Μουσειολογίας Πύργου και στο Μεσολόγγι του τμήματος Γεωπονίας Αμαλιάδας, σε υφιστάμενα τμήματα σχετικού γνωστικού αντικειμένου, ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση αναδιάταξης πανεπιστημιακών τμημάτων ακολουθείται η νομοθετική διαδικασία μέσω της Βουλής.
Δεδομένου ότι:
Σε ελάχιστες ημέρες το υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων ανακοινώνει τον αριθμό των εισακτέων για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος (2022-2023), που όπως κατά το τρέχον (2021-2022) για το τμήμα Γεωπονίας και το τμήμα Μουσειολογίας αναμένεται κατά τα φαινόμενα να είναι μηδενικός.
Η Ηλεία αποκλείεται οριστικά από τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, παρότι λόγω της μοναδικής της πολιτιστικής ταυτότητας και παρακαταθήκης, αλλά και αγροτικής εξειδίκευσης θα έπρεπε να αποτελεί μέρος αυτού.
Η οποιαδήποτε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα έπρεπε να αποτελεί προϊόν ευρύτερου διαλόγου και όχι αποτέλεσμα προειλημμένων αποφάσεων.
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
- Εμμένει στην απόφασή της η Ηλεία να συνεχίσει να βρίσκεται εκτός χάρτη πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά;
- Για ποιο λόγο προκρίνει τη λύση του προεδρικού διατάγματος αντί της νομοθετικής διαδικασίας για την συγχώνευση και το ουσιαστικό κλείσιμο των τμημάτων Μουσειολογίας Πύργου και Γεωπονίας στην Αμαλιάδα;
- Εάν η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας θεωρεί ότι το γνωστικό αντικείμενο του τμήματος Μουσειολογίας δεν είναι ανταγωνιστικό, γιατί δεν προβαίνει στην τροποποίηση και βελτίωσή του, με παράλληλη ένταξή του στο νέο μηχανογραφικό δελτίο;
Ο ερωτών βουλευτής
Μιχάλης Κατρίνης
(Δελτίο Τύπου)