Πολιτικά

ΣΥΡΙΖΑ: Κοροϊδία η ρύθμιση χρεών της ΝΔ - Μένει εκτός το 80% των οφειλετών

ΣΥΡΙΖΑ: Κοροϊδία η ρύθμιση χρεών της ΝΔ - Μένει εκτός το 80% των οφειλετών

Η εξαπάτηση της ΝΔ θα επιστραφεί εφάπαξ από τους πολίτες στην κάλπη, τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ για τη ρύθμιση οφειλών.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις πολιτικές της επί τέσσερα χρόνια οδήγησε στη διόγκωση των χρεών των πολιτών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ αναφερόμενος στη ρύθμιση οφειλών - φιάσκο Σταϊκούρα.

«Κοροϊδία η ρύθμιση χρεών της ΝΔ, 8 στους 10 μένουν εκτός - Η εξαπάτηση θα επιστραφεί εφάπαξ στις κάλπες», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Θέμα που ανέδειξε με ρεπορτάζ το iEidiseis.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ:

«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις πολιτικές της επί τέσσερα χρόνια οδήγησε στη διόγκωση των χρεών των πολιτών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Αρνήθηκε την ουσιαστική ρύθμιση οφειλών σε 120 δόσεις, με κούρεμα των χρεών που δημιουργήθηκαν από την πανδημία και μετά, χλευάζοντας το δίκαιο αίτημα της κοινωνίας και την πρόταση της αντιπολίτευσης.

Στο παρά πέντε των εκλογών έφερε μία πολύ περιορισμένη ρύθμιση 36-72 δόσεων και την αναβίωση ρύθμισης που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ για όσους την έχασαν.

Σήμερα διαπιστώνεται ότι 8 στους 10 δεν μπορούν καν να μπουν στην πολυδιαφημισμένη ρύθμιση, ενώ λόγω των αυστηρών προϋποθέσεων που έθεσε η κυβέρνηση δεν μπορούν να αναβιώσουν ούτε την παλαιότερη ρύθμιση όσοι την απώλεσαν.

Η εξαπάτηση και η κοροϊδία της ΝΔ θα επιστραφεί εφάπαξ από τους πολίτες στην κάλπη».

Η ρύθμιση - φιάσκο για τις 72 ή 120 δόσεις

Όπως ανέφερε νωρίτερα ρεπορτάζ του iEidiseis, το σύστημα πετάει εκτός τους περισσότερους επαγγελματίες που προσπαθούν να ενταχθούν στα προγράμματα διακανονισμού των «κόκκινων» οφειλών στην εφορία, που άνοιξαν μέσα στο Πάσχα ως «αναβίωση» παλαιότερων ρυθμίσεων που θα βοηθήσουν όσους έχουν δημιουργήσει χρέη να τακτοποιήσουν τις υποθέσεις τους.

Στην πραγματικότητα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά, αφού μετά τις πασχαλινές διακοπές, λογιστές, επαγγελματίες και ιδιώτες που θέλησαν να μπουν στην πλατφόρμα και να ενταχθούν στη ρύθμιση, δεν τα κατάφεραν, μιας και το σύστημα τους πέταξε εκτός.

Κοιτώντας πιο προσεκτικά τα κριτήρια ένταξης, αλλά και τις ανακοινώσεις του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, διαπιστώνει κανείς πως πρόκειται για οφειλές που δημιουργήθηκαν την προηγούμενη διετία, και συγκεκριμένα από την 1η Νοεμβρίου του 2021 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2023.

Αφενός, οι συγκεκριμένες ημερομηνίες αφήνουν εκτός την κρίσιμη περίοδο ξεσπάσματος της πανδημίας, δηλαδή το 2020, όταν επιχειρήσεις έκλεισαν, η οικονομική δραστηριότητα «πάγωσε» και αρκετά χρέη διογκώθηκαν.

Αφετέρου, αν κάποιος είχε μπει σε ρύθμιση 24 ή 48 δόσεων, «πιέζεται» λόγω της νέας κρίσης στην οικονομία και θέλει να ωφεληθεί από τις ρυθμίσεις αυτές, δεν μπορεί να κάνει μετάπτωση, δηλαδή να μεταφέρει το χρέος του σε 36, 72 ή 120 δόσεις.

Τα κριτήρια είναι μπερδεμένα τονίζουν οι λογιστές και ζητούν τις εξής αλλαγές: να μην υπάρχει το κριτήριο των παραπάνω ημερομηνιών που έχει ρίξει οκτώ στους 10 εκτός, αλλά και να μπορεί να γίνει μετάπτωση, δηλαδή να μπορούν να ενταχθούν στις 36-72 δόσεις, όσοι έχουν κάνει ήδη ρύθμιση.

«Η ρύθμιση των 36-72 δόσεων είναι αναποτελεσματική και αφήνει εκτός 8 στους 10 επαγγελματίες, βιοτέχνες και εμπόρους. Ρυθμίζει οφειλές που γεννήθηκαν από 1/11/21 έως 1/2/23, άρα μένουν εκτός προγενέστερα χρέη» δηλώνει στο iEidiseis ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΒΕ).

Αντίστοιχη είναι και η δήλωση του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και επίτιμου διδάκτορα ΠΑ.ΠΕΙ. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι 8 στους 10 δεν μπορούν να μπουν στη ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων.

Όπως υπογραμμίζει, «έντονη ανησυχία για το άμεσο μέλλον των μικρομεσαίων προκαλούν τα πρώτα σημάδια από τη διαδικασία υπαγωγής στις ρυθμίσεις για την εξόφληση οφειλών. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό οφειλετών, οι εκτιμήσεις της αγοράς είναι για περίπου 8 στους 10, δεν μπορεί να μπει στη νέα ρύθμιση των 72 ή 36 δόσεων, εξαιτίας των προϋποθέσεων που έχει βάλει το οικονομικό επιτελείο».

Όπως εξηγεί, «σύμφωνα με όσα ισχύουν, η νέα ρύθμιση 36 ή 72 δόσεων αφορά όσους την 1η Νοεμβρίου του 2021 δεν είχαν ληξιπρόθεσμες ή αρρύθμιστες οφειλές, ενώ ταυτόχρονα κατέβαλαν όλες τις δόσεις των ρυθμίσεων των 120 ή 72 δόσεων, εφόσον είχαν τέτοιες ρυθμίσεις. Δηλαδή, στο πεδίο της νέας ρύθμισης υπάγονται οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την 1η Νοεμβρίου του 2021. Όμως, όπως είχε τονίσει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών από την πρώτη στιγμή που έγιναν οι σχετικές ανακοινώσεις, το κυβερνητικό επιτελείο δεν υπολόγισε καθόλου το δύσκολο διάστημα της πανδημίας και τα χρέη που "γεννήθηκαν" τότε. Άρα ένας πολύ μεγάλος αριθμός οφειλετών μένει εκτός της νέας ρύθμισης, ενώ εκτιμώ ότι και οι λίγοι που τελικά θα υπαχθούν, θα πιεστούν πάρα πολύ εξαιτίας του μεγάλου ύψους των επιτοκίων. Το ποσοστό 4,38% για τις 36 δόσεις και 5,87% για τις 72 δόσεις είναι σίγουρα ένας επιπλέον "πονοκέφαλος"».

Επισημαίνει δε, πως «δυσκολίες αναμένεται να παρουσιαστούν και στην αναβίωση των 120 δόσεων, λόγω της υποχρεωτικής καταβολής δύο δόσεων για να μπορέσει κάποιος οφειλέτης να ξαναμπεί. Η πλειονότητα των μικρομεσαίων βρίσκεται σήμερα σε τέτοια οικονομική κατάσταση που πολλοί δεν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν σε αυτή την προϋπόθεση».

Κάνει λόγο για «ρυθμίσεις χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα -ειδικά για αυτήν των 36 ή 72 δόσεων- αφού η πλειονότητα των ενδιαφερομένων θα μείνει εκτός του συστήματος». Και καταλήγει:

«Το αποτέλεσμα θα είναι να δούμε στο άμεσο μέλλον τη δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών λόγω οφειλών ενώ θα διακυβευθεί η λειτουργία χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε τόσα βάρη. Αν δεν δοθεί μία πραγματική ευκαιρία στους οφειλέτες να ρυθμίσουν τα χρέη τους, οι συνέπειες για το επιχειρείν και την οικονομία θα είναι τραγικές και θα επηρεάσουν άμεσα και το κομμάτι της απασχόλησης. Με δεδομένο ότι εισερχόμαστε και επίσημα σε προεκλογική περίοδο, άρα είναι ελάχιστες οι πιθανότητες βελτίωσης της ρύθμισης αυτή την στιγμή, καλούμε τα κόμματα εξουσίας να δεσμευθούν ότι με το που θα βγει νέα κυβέρνηση –είτε αυτοδύναμη, είτε συνεργασίας- θα δώσει άμεσα λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οφειλέτες».

Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία για όλους τους οφειλέτες που υπολογίζονται σε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες οφειλέτες, εκπνέει στις 31 Ιουλίου του 2023.

Τα κριτήρια της ρύθμισης των 36-72 δόσεων

1. Στη νέα ρύθμιση των 36 ή 72 μηνιαίων δόσεων:

α) υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των οφειλών που πληρούν σωρευτικά τις κάτωθι προϋποθέσεις:

  • έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1η-11-2021 και έως και την 1η-2-2023,
  • έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων των Δ.Ο.Υ. /Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. /Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. /ΚΕ.Β.ΕΙΣ. μέχρι την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση και
  • δεν έχουν τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης, προσωρινής διαταγής ή απόφασης διοικητικού οργάνου.

β) δύνανται να υπαχθούν, μετά από επιλογή του οφειλέτη οφειλές που πληρούν τις υπ' αριθ. i και ii ως άνω προϋποθέσεις της παραγράφου α) και κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση:

  • τελούν σε αναστολή πληρωμής ή
  • έχουν υπαχθεί σε πάγια ρύθμιση 12 ή 24 μηνιαίων δόσεων, της οποίας οι όροι τηρούνται, υπό την προϋπόθεση ότι οι ανεξόφλητες δόσεις αυτής προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από οφειλές που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης, δηλαδή έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1η-11-2021 και έως και την 1η-2-2023.

Ποιοι αποκλείονται από τη ρύθμιση χρεών

2. Εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη νέα ρύθμιση:

α) οφειλές επιστρεπτέας προκαταβολής

β) οφειλές που αφορούν σε ανάκτηση κρατικής ενίσχυσης

γ) οφειλές που δεν δύνανται να ρυθμίζονται σύμφωνα με άλλες ειδικές διατάξεις.

Προϋποθέσεις υπαγωγής

3. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση απαιτείται κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής να συντρέχουν σωρευτικά οι κάτωθι προϋποθέσεις στο πρόσωπο του αιτούντος:

α) κατά την 1η-11-2021 να μην είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές ή οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του, στο σύνολό τους, να ήταν τακτοποιημένες κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης, προσωρινής διαταγής ή απόφασης διοικητικού οργάνου,

β) να έχει υποβάλει όλες τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τελευταίων πέντε (5) ετών, για τις οποίες η προθεσμία υποβολής έχει λήξει μέχρι την 31η.12.2022,

γ) να μην έχει καταδικαστεί αμετάκλητα για φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία και

δ) αν ο αιτών έχει υπαχθεί σε ρύθμιση οφειλών 36 ή 72 δόσεων για τα «κορωνοχρέη», σύμφωνα με το άρθρο 289 του ν. 4738/2020, ή σε ρύθμιση 120 δόσεων σύμφωνα με τα άρθρα 98 έως 109 του ν. 4611/2019, η ρύθμιση αυτή να βρίσκεται σε ισχύ.

Σε περίπτωση που ο οφειλέτης έχει απωλέσει έως την 1η-2-2023 ρύθμιση τμηματικής καταβολής σύμφωνα με τα άρθρα 98 έως 109 του ν. 4611/2019 ή σύμφωνα με το άρθρο 289 του ν. 4738/2020, υποχρεούται να επανενταχθεί στο ίδιο καθεστώς ρύθμισης με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 3 του ν. 5036/2023 πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για την υπαγωγή στη νέα ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων και όχι πέραν της 31ης Ιουλίου 2023 (καταληκτική ημερομηνία υποβολής αίτησης).

4. Η αίτηση για υπαγωγή στη ρύθμιση υποβάλλεται ηλεκτρονικά στη Φορολογική Διοίκηση, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, έως και την 31η Ιουλίου 2023.

Προϋπόθεση για την επικύρωση της ρύθμισης είναι η καταβολή της πρώτης δόσης της ρύθμισης εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται μηνιαία έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση.

Ο οφειλέτης τυγχάνει των ευεργετημάτων της ρύθμισης με την εμπρόθεσμη εξόφληση της πρώτης δόσης.

Τα κριτήρια των ρυθμίσεων των 72 και 120 δόσεων

Σε ό,τι αφορά την αναβίωση των παλαιών ρυθμίσεων 72 ή 120 δόσεων προβλέπονται τα παρακάτω:

  • Οι οφειλέτες οι οποίοι απώλεσαν έως την 1η Φεβρουαρίου 2023 ρύθμιση τμηματικής καταβολής δύνανται να επανενταχθούν στο ίδιο καθεστώς ρύθμισης με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις για την υπολειπόμενη οφειλή και για τον εναπομείναντα αριθμό δόσεων της ρύθμισης με την επιφύλαξη του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης, κατόπιν υποβολής αίτησης επανένταξής τους σε αυτή. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής της αίτησης επανένταξης είναι η 31η Ιουλίου 2023.
  • Η αίτηση επανένταξης του οφειλέτη υποβάλλεται ηλεκτρονικά, μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, Δημοφιλείς Εφαρμογές, «Επανένταξη Ρύθμισης 120 & 36/72 δόσεων». Στην ηλεκτρονική εφαρμογή της Α.Α.Δ.Ε. εμφανίζονται οι ρυθμίσεις που σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε. απωλέσθηκαν έως την 1η Φεβρουαρίου 2023. Από αυτές, ο οφειλέτης δύναται να επιλέξει τις ρυθμίσεις, για τις οποίες επιθυμεί να υποβάλει αίτηση επανένταξης. Ο αιτών την επανένταξη δηλώνει στην αίτηση, η οποία επέχει και θέση υπεύθυνης δήλωσης ότι: α) έχει υποβάλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις Φορολογίας Εισοδήματος και του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (εφόσον υποβάλλει αίτηση επανένταξης στη ρύθμιση και β) έχει λάβει γνώση ότι εντός μηνός από την επανένταξη στη ρύθμιση πρέπει να εξοφλήσει ή τακτοποιήσει κατά νόμιμο τρόπο τις τυχόν οφειλές που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες κατά την ημερομηνία της επανένταξης, ώστε να μην απωλεσθεί η ρύθμιση στην οποία επανεντάσσονται οι οφειλές.
  • Η επανένταξη στη ρύθμιση συντελείται με την καταβολή εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της αίτησης και όχι αργότερα από την 31 Ιουλίου 2023, ποσού που αντιστοιχεί στο άθροισμα του ποσού της παλαιότερης και της τρέχουσας δόσης της ρύθμισης που αναβιώνει. Η καταληκτική ημερομηνία της ρύθμισης που αναβιώνει επεκτείνεται κατά το πλήθος των δόσεων που ήταν ανεξόφλητες την ημέρα της αναβίωσης. Εάν ο οφειλέτης, κατά την ημερομηνία της επανένταξης σε ρύθμιση κατά τις ανωτέρω διατάξεις, έχει λοιπές ληξιπρόθεσμες οφειλές μη τακτοποιημένες κατά νόμιμο τρόπο, οφείλει εντός ενός μηνός από την ημερομηνία επανένταξης, να τις εξοφλήσει ή να τις τακτοποιήσει με νόμιμο τρόπο, ήτοι με αναστολή πληρωμής ή με άλλη ρύθμιση τμηματικής καταβολής βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης ή απόφασης διοικητικού οργάνου. Εάν ο οφειλέτης είχε υπαγάγει τις ανωτέρω οφειλές σε πάγια ρύθμιση για δεύτερη φορά η οποία έχει απωλεσθεί κατά την ημερομηνία επανένταξης, έχει τη δυνατότητα, κατ' εξαίρεση, να υπαγάγει εκ νέου τις οφειλές αυτές στην πάγια ρύθμιση. Σε περίπτωση που κατά την ημερομηνία επανένταξης υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές που είχαν ενταχθεί στην πρώτη κατά σειρά απολεσθείσα ρύθμιση του πρώτου εδαφίου, όχι όμως και στην τελευταία απολεσθείσα ρύθμιση, στην οποία γίνεται επανένταξη, οι οφειλές αυτές πρέπει να εξοφληθούν ή να τακτοποιηθούν κατά νόμιμο τρόπο Σε περίπτωση που οφειλές που είχαν ενταχθεί στην απολεσθείσα ρύθμιση της παρ. 1 έχουν ενταχθεί σε πάγια ρύθμιση η οποία βρίσκεται σε ισχύ, οι οφειλές αυτές δύνανται να επανενταχθούν στην απολεσθείσα ρύθμιση μετά από επιλογή του οφειλέτη. Εάν στην ανωτέρω πάγια ρύθμιση υπάγονται και οφειλές που δεν είχαν ενταχθεί στην απολεσθείσα ρύθμιση η πάγια ρύθμιση εξακολουθεί να ισχύει ως προς αυτές, με τη δημιουργία συνέχειας ρύθμισης η οποία θα έχει νέα Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής (Τ.Ρ.Ο.)
  • Εάν, μετά την παρέλευση ενός μηνός από την ημερομηνία επανένταξης στη ρύθμιση, ο οφειλέτης δεν έχει τακτοποιήσει κατά νόμιμο τρόπο ή εξοφλήσει τις οφειλές του που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες κατά την ημερομηνία της επανένταξης, η ρύθμιση στην οποία επανεντάχθηκε, απόλλυται. Ειδικότερα, η ρύθμιση απόλλυται εάν ο οφειλέτης δεν καταβάλει δύο συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης ή καθυστερήσει την καταβολή των δύο τελευταίων δόσεων της ρύθμισης για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.
Πηγή: iEidiseis.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα

tsoukalas popup