Του Μάκη Μπαλαούρα
Με διθυραμβική παρουσίαση και σχόλια, τα ΜΜΕ, κυρίως της Ηλείας εμφάνισαν τα γυρίσματα στον Πύργο και Κατάκολο (στη θαλαμηγό Ωνάση Christina) της ταινίας «Maria», με πρωταγωνίστρια την Αντζελίνα Τζολί που υποδύεται την σπουδαία σοπράνο, Μαρία Κάλλας.
Πριν τον Νόμο 4487/17 οι ξένες παραγωγές που επένδυσαν στην Ελλάδα ήταν ελάχιστες, παρά το φυσικό κάλος, ως σκηνικό. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της ταινίας «Mama mia 2», που γυρίστηκε στη Κροατία, εμφανίζεται όμως ως γυρισμένη στην Ελλάδα. Και αυτό γιατί τα κύρια προβλήματα ήταν η γραφειοκρατία, ο κατακερματισμός αρμοδιοτήτων και η απουσία κινήτρων επιδότησης παραγωγής.
Όλα αυτά επιλύθηκαν κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με τον Νόμο του ΣΥΡΙΖΑ 4487/17, που δημιουργεί ευνοϊκό περιβάλλον για ανταγωνιστικό φορολογικό καθεστώς, κίνητρα επιδότησης παραγωγής και συνεργασία των συναρμόδιων φορέων! Το νέο πλαίσιο αποτέλεσε σαφές μήνυμα προς την κινηματογραφική κοινότητα, με αποτέλεσμα, πολλές μεγάλες κινηματογραφικές-τηλεοπτικές παραγωγές που ενδιαφέρονταν να πραγματοποιηθούν στη χώρα μας, να μη τη προτιμούσαν.
Και προσωπική ικανοποίηση για το νέο περιβάλλον
Για την ιστορία, τότε ήλθαν σε επαφή μαζί μου εκπρόσωποι της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και της Ένωσης Παραγωγών Επικοινωνίας, συζητήσαμε και συμβουλεύτηκα μελέτη του ΙΟΒΕ. Σύμφωνα με αυτή «η προσέλκυση ξένων παραγωγών συνδέεται με ευρύτερες θετικές επιδράσεις στην οικονομία και την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό». Επίσης, ότι δαπάνη ύψους 25 εκατ. της Mamma Mia στην Ελλάδα οδήγησε σε αύξηση του ΑΕΠ της χώρας κατά 39 εκατ., ενώ τα έσοδα του κράτους αυξήθηκαν κατα 8 εκατ. Επισημαίνει επίσης ότι η προβολή της ταινίας στο εξωτερικό έχει θετική συνέπεια στον τουρισμό, όπως έγινε σε Κεφαλλονιά («Το μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι») και Σκόπελο («Mama mia»), όπου σημειώθηκε τουριστική άνοδος από 12,5% σε 15%, ενώ η επίδραση στον τουρισμό επεκτείνεται σε βάθος χρόνου.
Όσον αφορά στην απασχόληση, μία μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας. Επιπρόσθετα, λόγω της κρίσης των καναλιών, συναφή επαγγέλματα οδηγήθηκαν στην εφεδρεία, με αποτέλεσμα το εργατικό δυναμικό να είναι επαρκές για μεγάλες παραγωγές.
«Χόλιγουντ» έγινε η Ελλάδα
Δεδομένου τούτων συσκεφτήκαμε με τον τότε Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά και τον ΓΓ Λευτέρη Κρέτσο, φέρνοντας σε επαφή υπουργείο-παραγωγούς, με θετική κατάληξη. Σημειώνω επιπλέον ότι στις 5/4/2017, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, με πρωτοβουλία μου, 26 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είχαμε καταθέσει Ερώτηση στη Βουλή.
Από τον Ν. 4487/17 γυρίστηκαν πολλά φιλμ. «Χόλιγουντ» γίναμε, γράφτηκε. Πράγματι από το 2018 γυρίστηκαν στην Ελλάδα 120 ξένες ((και 160 ελληνικές) κινηματογραφικές-τηλεοπτικές παραγωγές και τα ποσά που έχουν επενδυθεί στην παραγωγή οπτικοακουστικών έργων ξεπερνούν τα 350 εκατ.
Film Office και στη Ολυμπία
Υπογραμμίζω ότι το τότε Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής (μέσω ΕΚΟΜΕ), δημιούργησε γραφεία διευκόλυνσης-χρηματοδότησης παραγωγών (Film Office), για ντοκιμαντέρ -μικρού μήκους κτλ. Ένα από τα πρώτα Film Offices που δημιουργήθηκαν ανήκει στην ΠΔΕ, στην Πάτρα. Προτείνω ο Δήμος Αρχαίας Ολυμπίας, λόγω της ιστορικότητας να το διεκδικήσει και εκεί. Και όλες αυτές οι τομές έγιναν από τους «εχθρούς της επιχειρηματικότητας», όπως μας αποκαλεί η ΝΔ, που τότε «αγρόν ηγόραζαν», αλλά τώρα βυσσοδομούν.
Η ΝΔ αχρηστεύει τον Νόμο για αρπαχτές
Παρά τους επαίνους του Άδωνη Γεωργιάδη για τον Νόμο μας, η ΝΔ επέφερε βλαπτικές τροποποιήσεις του. Κατήργησε τον διπλό έλεγχο των δικαιολογητικών της έγκρισης των χρηματοδοτήσεων, ανοίγοντας τον δρόμο για τριγωνικές συναλλαγές, ενώ συμπεριέλαβε στις επιλέξιμες δαπάνες ξένα τιμολόγια έως το 50% του επιλέξιμου κόστους, με αποτέλεσμα να δουλεύουν σε ξένες παραγωγές που γυρίζονται στην Ελλάδα αλλοδαποί, όπως Βούλγαροι τεχνικοί κι όχι κινηματογραφιστές που ζούνε και εργάζονται εδώ!