Μυήθηκαν στον «κόσμο» της επιγραφικής! - Ίσως το μοναδικό σχολείο στη χώρα που υλοποιείται ανάλογη δράση
Μία ξεχωριστή εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν οι μαθητές της Γ’ τάξης του Γυμνασίου Πελοπίου κατά την διάρκεια της φετινής σχολικής περιόδου. Συγκεκριμένα, είχαν την δυνατότητα να μυηθούν στον… κόσμο της επιγραφικής, κατόπιν πρωτοβουλίας του φιλολόγου, Δημήτρη Καραντώνη, ο οποίος ανέλαβε και την υλοποίηση της ιδέας του.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα και το Γυμνάσιο Πελοπίου είναι από τα πρώτα σχολεία της χώρας, που υλοποιούν μια τέτοια δράση.
Οι μαθητές στην αρχή δεν γνώριζαν κάτι ιδιαίτερο για την επιστήμη της ελληνικής επιγραφικής και γι’ αυτό αρχικά παρακολουθούσαν τα μαθήματα με δισταγμό. Όσο όμως περνούσε ο καιρός η επιγραφική κέντριζε όλο και πιο πολύ το ενδιαφέρον τους. Οι γνώσεις σε ένα - μέχρι λίγο καιρό πριν- άγνωστο επιστημονικό αντικείμενο δημιούργησε και τον ανάλογο ενθουσιασμό. Μάλιστα, τους εξίταρε η ιδέα, ότι επισκεπτόμενοι τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, θα ήταν σε θέση πλέον να διαβάσουν τα επιγραφές των μνημείων και αγαλμάτων.
Αρχικά, ο ι μαθητές ξεκίνησαν να μελετούν την ιστορία της ελληνικής γραφής. Από την γέννηση και την προέλευσή της μέχρι και την εξέλιξη του ελληνικού αλφαβήτου. Έτσι άρχισαν να γράφουν σε διάφορες αρχαίες ελληνικές διαλεκτούς που χρησιμοποιούνταν στον τότε ελληνικό χώρο, μέχρι που καθιερώθηκε το ιωνικό αλφάβητο. Ένα αλφάβητο που τράβηξε ιδιαίτερα την προσοχή τους, ήταν το Χαλκιδικό-Ευβοϊκό , καθώς συνειδητοποίησαν ότι το λατινικό αλφάβητο, που χρησιμοποιεί όλος ο πλανήτης, δεν είναι τίποτε άλλο από την συνέχεια του Χαλκιδικού. Ακόμα, ασχολήθηκαν με τις προαλφαβητικές γραφές (ιερογλυφικά) και τους τρόπους γραφής των αρχαίων ελληνικών επιγραφών.
Στη συνέχεια το ‘’εργαστήριο’’ ασχολήθηκε με την πρώτη ύλη, δηλαδή τη μελέτη επιγραφών και προχώρησαν στην μεταγραφή των επιγραφών (στη νέα Ελληνική) και προσπάθησαν να αντλήσουν τις ιστορικές πληροφορίες που κρύβονταν πίσω από τις λίγες γραμμές της κάθε επιγραφής.
Μάλιστα, όταν οι μαθητές κατάφεραν να φτάσουν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο επισκέφτηκαν τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας , όπου δια ζώσης προσπάθησαν να μελετήσουν κάποιες επιγραφές, να τις αγγίξουν και να ταξιδέψουν νοερά πίσω στον χρόνο. Άλλες που τους προκάλεσαν το ενδιαφέρον τις φωτογράφισαν για να τις μελετήσουν στο ‘’εργαστήριο’’ του σχολείου.
Ήταν μία ενδιαφέρουσα δράση, κατά την οποία οι μαθητές σαν «μικροί επιγραφολόγοι» είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την σημαντική αυτή επιστήμη, να την αγαπήσουν και γιατί όχι, να φανταστούν- κάποιοι – τους εαυτούς τους ως μελλοντικούς επιγραφολόγους.