Η "Αντιγόνη" μια ταινία από τον Καναδά, κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους που φέτος πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Τα φετινά βραβεία του θεσμού ανακοινώθηκαν το απόγευμα του Σαββάτου, με τους διοργανωτές να ανανεώνουν το ραντεβού για το χρόνου, όχι διαδικτυακά, αλλά με τη φυσική παρουσία όλων στον Πύργο...
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
Βραβεία Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής
ROCK DEMERS (πρόεδρος), WILKE BITTER, ΡΗΝΙΩ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ, PER ERICSSON, ELISE JALLADEAU, GLORIA MORANO, REMKE OOSTERHUIS, BECKY PARRY, LINA UŽKURAITYTE
Καλύτερη Ταινία Μεγάλου Μήκους: Αντιγόνη / Antigone, Sophie Deraspe, 109’, Canada 2019
Μια γεμάτη ζωντάνια, πρωτότυπη, καλοφτιαγμένη ταινία, βαθιά ριζωμένη στο παρόν, παρότι είναι διασκευή ενός διαχρονικού αριστουργήματος της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: Ο δικός μας χρόνος / Our time, Veronica Spedicati, 16’, Italy 2019
Για το υπαινικτικό μήνυμα ελπίδας μέσα σ’ ένα μελαγχολικό καλοκαίρι, που ο χρόνος περνάει μα οι στιγμές μένουν. Μια ταινία με αξιοσημείωτη σκηνοθεσία και όμορφες ερμηνείες.
Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Κινουμένου Σχεδίου: Η πριγκίπισσα Λελέκα / Cornstalk, Anastasiia Zhakulina, 8΄, Russia, 2020
Για το χειραφετητικό μήνυμά της που παρουσιάζεται με χιούμορ και αισθητική δημιουργικότητα. Μια ταινία για το να είσαι διαφορετικός, να νιώθεις εκτός τόπου και να βρίσκεις το δρόμο σου στον κόσμο.
Βραβείο Σκηνοθεσίας σε Ταινία Μεγάλου Μήκους / Best direction in a feature film award: Στον Samuel Kishi Leopo για την ταινία του Οι μικροί λύκοι / Los Lobos, 94’, Mexico 2019
Για τα εξαιρετικά του επιτεύγματα στη σκηνοθεσία της ταινίας Los Lobos. Δουλεύοντας με πρωτοεμφανιζόμενα παιδιά-ηθοποιούς και κατασκευάζοντας την ατμόσφαιρα της ταινίας με ιδιαίτερη ενσυναίσθηση, ο Leopo ζωντανεύει μια ιστορία γεμάτη ρεαλισμό και φαντασία, περιορισμό και αγάπη, με την οποία μπορούμε όλοι –ειδικά στην παρούσα συγκυρία– να ταυτιστούμε.
Βραβείο Σεναρίου σε Ταινία Μεγάλου Μήκους / Best screenplay in a feature film award: Στον Gaspar Scheuer για την ταινία του Ντελφίν / Delfin, 87΄, Argentina 2019
Ένα σενάριο, το οποίο τολμά να πραγματευτεί τον όμορφο αλλά σκοτεινό συναισθηματικό κόσμο ενός παιδιού, που κουβαλάει περισσότερες ευθύνες απ’ όσες του αναλογούν, υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, τη σημασία της μουσικής και του ταξιδιού στη διαμόρφωση της προσωπικότητας.
Βραβείο Καλύτερης Παιδικής Ερμηνείας (κορίτσι): Στην Riva Krymalowski για το ρόλο της Anna στην ταινία Όταν ο Χίτλερ σκότωσε το ροζ κουνέλι / When Hitler Stole Pink Rabbit, Caroline Link, 110’, Germany-Switzerland 2019
Μέσα από μία πειστική και καθηλωτική ερμηνεία, δίνει στο κοινό την ευκαιρία να βιώσει τόσο την ανεμελιά της παιδικής ηλικίας όσο και το αίσθημα της επερχόμενης απειλής σ’ έναν μισαλλόδοξο κόσμο.
Βραβείο Καλύτερης Παιδικής Ερμηνείας (αγόρι): Στον Nikolas Kisker για τον ρόλο του Daniel στην ταινία Daniel ’16, Δημήτρης Κουτσιαμπασιάκος, 101΄, Greece 2020
Ακόμη και χωρίς πολλά λόγια, αυτός ο νεαρός ηθοποιός καταφέρνει να επικοινωνήσει με το κοινό και μας δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε αυτόν τον βλοσυρό έφηβο που ανοίγει την καρδιά του.
Ειδικές Μνείες:
Στον Ezequiel Menalled για την μουσική του στην ταινία Ντελφίν / Delfin, Gaspar Scheuer, 87΄, Argentina 2019. Για την ευρηματική, θερμή, πρωτότυπη, δυνατή μουσική που προσθέτει πολύτιμα γεμάτα νόημα συναισθήματα στην ταινία.
Στην ταινία Επαναστάτες του καλοκαιριού / Summer Rebels (της Martina Saková, 92’, Germany-Slovakia 2020). Για τη ζωηρή ψυχαγωγική της αξία και τη διαπολιτισμική φιλία της. Είναι επίσης μια σπάνια κωμωδία που χρησιμοποιεί πολλά τραγούδια για να σχολιάσει τις πράξεις και τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών, ενώ είναι μια ταινία που στοχεύει ειδικά στο παιδικό κοινό.
Στην ταινία Αδελφές: Το καλοκαίρι που βρήκαμε τις υπερδυνάμεις μας / Sisters: The Summer We Found Our Superpowers, Arild Østin Ommundsen, Silje Salomonsen, 77’, Norway, 2020. Αυτή η μαγευτική ταινία είναι πρωτότυπη στον τρόπο που εστιάζει σε δύο μικρές αδελφές που κάνουν το φυσικό περιβάλλον παιδική τους χαρά και ανακαλύπτουν τις δυνάμεις, την ευρηματικότητά τους και κυρίως τον πολύ ιδιαίτερο δεσμό μεταξύ τους.
Βραβεία Κριτικής Επιτροπής Kids & Docs (ντοκιμαντέρ)
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (πρόεδρος), ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΚΕΠΕΛΗΣ, JOANNE SALMON, KIM SANG HWA, ANNE SCHULTKA
Θα θέλαμε, πρώτ’ απ’ όλα, να ευχαριστήσουμε τους διοργανωτές του Φεστιβάλ για την τιμή που μας έκαναν να είμαστε μέλη της Κριτικής Επιτροπής των ντοκιμαντέρ και για την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τόσες όμορφες ταινίες που προσφέρουν έμπνευση και προσεγγίζουν μια ποικιλία σημαντικών ζητημάτων σχετικά με τα παιδιά και για τα παιδιά και τους νέους σε ολόκληρο τον κόσμο.
Το θέμα, η δημιουργική προσέγγιση και η μορφή των ντοκιμαντέρ που παρακολουθήσαμε κάλυπτε μεγάλο εύρος και το έργο της επιλογής δεν ήταν εύκολο. Δυστυχώς, λόγω των περιορισμών της πανδημίας δεν είχαμε τη δυνατότητα ως μέλη της κριτικής επιτροπής να συναντηθούμε και να συζητήσουμε επί μακρόν για τις ταινίες. Έπρεπε να περιοριστούμε σε λίγες συναντήσεις μέσω τηλεδιασκέψεων (που κι αυτές αποδείχτηκαν δύσκολες για δύο μέλη). Ωστόσο προσπαθήσαμε να είμαστε όσο δίκαιες γίνεται, λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα κύρια κριτήρια:
- Ποια ταινία, συνολικά, μας έκανε την καλύτερη εντύπωση και άγγιξε την ψυχή μας.
- Την απεικόνιση των παιδιών και τη σημασία, την παγκόσμια απήχηση των ζητημάτων που έθεταν.
- Τη δημιουργική-αισθητική προσέγγιση του σκηνοθέτη.
- Το μήνυμα που δίνεται προς το νεανικό κοινό.
- Την εκπαιδευτική προοπτική των ταινιών σε φεστιβάλ και σχολεία.
Καλύτερη Ταινία Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους / Best feature documentary: Το μαργαριτάρι της ερήμου / Pearl of the Desert, Pushpendra Singh, 84’, India - South Korea 2019
Για τον επιδέξιο τρόπο που απεικονίζει την καθημερινή ζωή σ’ ένα παραδοσιακό χωριό της ερήμου, όπου η μουσική και η φύση παίζουν πρωταρχικό ρόλο. Η ταινία ακολουθεί από κοντά τον νεαρό πρωταγωνιστή που βιώνει αντιφατικά συναισθήματα και διλήμματα μεταξύ του παραδοσιακού του ρόλου ως τραγουδιστή και της φιλοδοξίας του να ανοιχτεί προς τον κόσμο. Πέρα από την πανέμορφη κινηματογράφηση, θεωρήσαμε ότι η ταινία είναι σημαντική επειδή κοιτάζει μέσα από τα μάτια ενός 12χρονου το οικουμενικό ζήτημα της αβέβαιης συνύπαρξης παραδοσιακής και σύγχρονης κουλτούρας.
Καλύτερη Ταινία Ντοκιμαντέρ μικρού & μεσαίου μήκους: Άσο / Asho, Jafar Najafi, 30’, Iran, 2019,
Η ταινία μάς έδωσε μια γερή ματιά στη ζωή ενός μοναδικού αγοριού και στην αγάπη του για τις ταινίες. Ισορρόπησε εξαιρετικά τη διαπλοκή των παλιότερων παραδόσεων με τον νέο κόσμο και την εσωτερική σύγκρουση που μερικές φορές δημιουργεί στον νεαρό πρωταγωνιστή. Οι σκηνές ήταν υπέροχα κινηματογραφημένες και το κοινό καταφέρνει να γνωρίσει τον μοναδικό χαρακτήρα του Άσο.
Καλύτερη Σκηνοθεσία Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: Στον Koichi Doi για την ταινία του Φωτιές την αυγή / Bonfire at Dawn, 72’, Japan 2019
Μια υπέροχη ματιά σε μια αρχαία παράδοση που μοιράζονται ένας πατέρας με τον γιο του. Η ταινία ήταν υπέροχα και ποιητικά δοσμένη, με σκηνές που δείχνουν τόσο σεβασμό για τη διατήρηση της παράδοσης, όσο και χαρά για το μοίρασμά της με την επόμενη γενιά.
Ειδικές Μνείες:
Μπλε τα μάτια μου, πολύχρωμο το φόρεμά μου / Blue eyes and colorful my dress, Polina Gumiela, 55’, Bulgaria - Germany 2020
Για τον μοναδικό τρόπο που καταφέρνουμε να δούμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια ενός τρίχρονου κοριτσιού. Η ταινία είναι χάρμα οφθαλμών και προσφέρει σημαντική εικόνα για την αντίληψη του χώρου, των ανθρώπων και των σχέσεων σε αυτή την ηλικία.
For Me and Others Like Me / Για μένα και γι’ άλλους σαν εμένα, Sein Lyan Tun, 30’, Myanmar 2019
Ως κριτική επιτροπή, είδαμε πολλά ντοκιμαντέρ που ξεχωρίζουν, αλλά κανένα θέμα δεν μας άγγιξε περισσότερο από αυτό μιας νεαρής καλόγριας στη Μιανμάρ που θέλει να γίνει γιατρός για να βοηθήσει την κοινότητά της. Γι' αυτό η επιτροπή αποφάσισε να απονείμει Ειδική Μνεία στην ταινία "Για μένα και γι' άλλους σαν εμένα". Ελπίζουμε με αυτή τη μνεία να ρίξουμε λίγο φως στην ιστορίας της Eaindras, λίγο φως που μακάρι να τη στηρίξει στην πάλη της για πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Βραβεία Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής Νέων: ΣΟΦΙΑ ΑΓΑΛΙΩΤΗ (Ελλάδα), ALEX CHARLES HERLOFSEN (Νορβηγία), NAOMI HOFMAN (Γερμανία), EDMUND KRAJEWSKI (Πολωνία), NIKOLAAS MOOL (Ολλανδία), MORGAN NORBERY (Σουηδία), FLAVIA PETTERMANN (Καναδάς), ESTER JOSEFINA VANDASOVA (Τσεχία), ΑΡΤΕΜΙΣ ΖΙΟΥΒΑ (Ελλάδα)
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: Ο λουστράκος / Shoe shiner, Andrés Gallegos, 17΄, Chile 2018
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων: Roberto, Carmen Córdoba González, 9’, Spain, 2020
Βραβεία Κριτικών Επιτροπών των Παιδιών (ηλικίας έως 12 ετών)
Ταινίες μεγάλου μήκους μυθοπλασίας: ΚΛΕΙΩ ΒΟΒΟΥ, ΆΡΤΕΜΙΣ ΓΚΙΖΑ, ΝΙΚΟ ΚΟΛΝΤΡΕΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΟΥΚΑΚΗ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΑΛΑΪ, ΜΑΓΙΑ ΠΑΪΚΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΓΚΡΗ, ΖΩΗ-ΧΡΥΣΗ ΦΥΤΑΝΙΔΗ, ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΡΗΣΤΑΚΗΣ.
Ταινίες μικρού μήκους μυθοπλασίας: ΣΕΡΓΙΟΣ ΒΑΚΗΣ, ΣΟΦΙΑ ΚΑΡΙΑΝΑΚΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΣ, ΝΙΚΟΛΙΑ ΜΟΥΤΣΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΑΝΑΗ ΣΤΑΥΡΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΧΑΝΤΖΟΠΟΥΛΟΥ.
Ταινίες μικρού μήκους κινουμένου σχεδίου: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΑΝΔΡΙΚΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΡΙΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΥΡΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΓΑΜΤΖΗΣ, ΑΛΕΞΙΑ ΜΑΝΕΤΑ, NΕΦΕΛΗ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΜΙΧΑΕΛΑ ΠΑΜΟΥΤΖΑΚΗ, ΗΛΙΑΝΑ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΕΛΕΝΗ ΤΣΑΚΙΡΙΔΗ.
Ταινίες ντοκιμαντέρ: ΣΑΜ ΔΕΛΛΑΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΣ, ΆΓΓΕΛΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ, ΆΝΝΑ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΟΥΡΟΥΛΗ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΤΡΟΥΜΠΑΚΟΥ, ΘΑΝΟΣ ΤΑΓΚΑΛΑΚΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΑΓΚΑΛΑΚΗΣ
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους: Όσκαρ και Λίλι / Oskar and Lilli, Arash T. Riahi, 102', Austria 2020
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας / Best short fiction film: Ευχάριστη έξωση / Happy Eviction, Samuel del Amor, 10’, Spain 2020
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων: Η Ματίλντα και το εφεδρικό κεφάλι / Matilda and the Spare Head, Ignas Meilūnas, 13’, Lithuania 2020
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους: Μικρές μπαλαρίνες / Little Ballerinas, Anne-Claire Dolivet, 90’, France 2020
Βραβείο Καλύτερης ταινίας Ντοκιμαντέρ Μικρού & Μεσαίου Μήκους: Λίμνη τον χειμώνα / Winter Lake, Petteri Saario, 15’, Finland 2019
Βραβεία Κριτικών Επιτροπών των Παιδιών (ηλικίας 13 ετών και άνω)
Ταινίες μεγάλου μήκους μυθοπλασίας: ΜΑΡΙΑ ΓΑΛΑΝΑΚΗ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΆΝΝΑ ΚΑΛΦΟΥΝΤΖΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΛΙΟΝΤΖΗΣ, ΜΥΡΤΩ ΣΤΕΛΛΑ ΜΗΤΣΑΚΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΝΤΑΒΕΛΗ, ΑΘΗΝΑ ΡΕΜΟΥΝΔΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΑΦΑΗΛ ΣΟΥΛΗΣ, ΡΑΦΑΕΛΑ ΤΟΚΑ.
Ταινίες μικρού μήκους μυθοπλασίας: ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΚΟΥΛΗ, ΘΕΤΙΣ ΔΟΥΡΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΤΣΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΙΝΗ, ΣΟΦΙΑ ΣΤΕΦΟΥ, ΜΑΡΙΑ–ΔΑΝΑΗ ΣΥΡΕΓΓΕΛΑ, ΜΑΡΙΑ ΤΖΗΜΑ, ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΟΪΤΗ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΑΚΩΝΙΑΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΟΛΑΚΗΣ.
Ταινίες ντοκιμαντέρ: ΜΑΞΙΜΟΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ, ΆΡΤΕΜΙΣ ΓΑΛΑΝΑΚΗ, ΑΝΤΟΝΙ ΓΚΙΚΑ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΖΑΣ, ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΖΙΟΥΒΑ, ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ-ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, ΣΟΦΙΑ ΝΙΚΟΛΑΪΣ ΚΑΡΑΚΑΞΗ, ΑΝΤΩΝΙΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΑΧΑΡΙΔΟΥ, ΚΕΤΕΒΑΝ ΤΣΑΚΑΛΙΔΟΥ
Καλύτερη Ταινία Μεγάλου Μήκους / Best feature film: Αντιγόνη / Antigone, Sophie Deraspe, 109’, Canada 2019
Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας / Best short fiction film: Ο λουστράκος / Shoe shiner, Andrés Gallegos, 17’, Chile 2018
Καλύτερη Ταινία Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους / Best feature documentary: Γραμμές στην άμμο, μια εξιστόρηση της ιστορίας / Sandlines, the Story of History, Francis Alÿs, 61’, Iraq 2020
Καλύτερη Ταινία Ντοκιμαντέρ Μικρού & Μεσαίου Μήκους: Η Μπέρτα και το Βόλφραμ / Bertha and the wolfram, Tijs Torfs, 16’, Belgium 2020
ΕΙΔΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες»: Οι μικροί λύκοι / Los Lobos, Samuel Kishi Leopo, 94’, Mexico 2019
ΆΡΗΣ ΦΑΤΟΥΡΟΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΟΥΒΛΗΣ, ΆΝΝΑ ΚΟΤΖΙΑ
Το βραβείο του Τηλεοπτικού Σταθμού της Βουλής «Ανθρώπινες Αξίες» απονέμεται φέτος σε μια ταινία που με ιδιαίτερη, ποιητική ματιά αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας από το Μεξικό, που έρχεται στις ΗΠΑ μαζί με τους δυο μικρούς γιους της αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Τα παιδιά, κλεισμένα μέσα σ’ ένα μικρό, φτωχικό δωμάτιο, δημιουργούν με τις ζωγραφιές τους ένα δικό τους φανταστικό σύμπαν, περιμένοντας τη μαμά τους να γυρίσει από τη δουλειά και να τηρήσει την υπόσχεσή της, να τους πάει στη δική τους Γη της Επαγγελίας, τη Ντίσνεϊλαντ.
Βραβείο “#ThisisEU – Ευρωπαϊκές αξίες” της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα: Daniel ’16, Δημήτρης Κουτσιαμπασιάκος, 101΄, Greece 2020
Σε μια Ευρώπη που τα τελευταία χρόνια μοιάζει να ξεχνάει ολοένα και περισσότερο τις βασικές της αξίες και μας δείχνει το πιο σκληρό της πρόσωπο, η ταινία του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου φέρνει κοντά ενήλικες και παιδιά από διαφορετικές χώρες και κουλτούρες και μας υπενθυμίζει ότι μέσα από άσχημες καταστάσεις μπορεί να γεννηθεί η φίλια και η αλληλεγγύη, αξίες που δεν καθορίζονται από τα γεωγραφικά σύνορα.
Βραβεία Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου (ECFA)
Ταινία Μεγάλου Μήκους: Όταν ο Χίτλερ σκότωσε το ροζ κουνέλι / When Hitler Stole Pink Rabbit, Caroline Link, 110’, Germany-Switzerland 2019
Μια ιστορία που βιώνουμε μέσα από τα μάτια της Anna καθώς διαφεύγει από την προπολεμική Γερμανία και διασχίζει την Ευρώπη για να κάνει μια νέα αρχή με την οικογένειά της. Η ταινία είναι μια υπέροχα σκηνοθετημένη και παιγμένη διασκευή του ημιαυτοβιογραφικού μυθιστορήματος της Τζούντιθ Κερ, όπου ξανασυναντάμε κοινές παιδικές εμπειρίες με φόντο μια εντεινόμενη σύγκρουση, που δυστυχώς παραμένει επίκαιρη και σήμερα.
Ταινία Μικρού Μήκους: Η Ματίλντα και το εφεδρικό κεφάλι / Matilda and the Spare Head, Ignas Meilūnas, 13’, Lithuania 2020
Μια πρωτότυπη και αστεία ιστορία με στοιχεία παραλόγου. Σε εποχές περιορισμού, η ταινία δίνει ένα μήνυμα ελευθερίας, τόσο στα παιδιά όσο και στους γονείς τους.
Ταινία Ντοκιμαντέρ: Μικρές μπαλαρίνες / Little Ballerinas, Anne-Claire Dolivet, 90’, France 2020
Αυτό το γαλλικό ντοκιμαντέρ παρατήρησης μεγάλου μήκους για τέσσερα κορίτσια ηλικίας 6-11 ετών μάς συνάρπασε με τον τρόπο του να αιχμαλωτίσει τα συναισθήματά μας και την πολύπλοκη σχέση μεταξύ φιλίας και ανταγωνισμού. Με υπέροχη κινηματογράφηση, η ταινία μας συστήνει τις υπέροχες νεαρές πρωταγωνίστριες. Συγχαρητήρια!
Βραβείο Διεθνούς Κέντρου Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους (CIFEJ): Ντελφίν / Delfin, Gaspar Scheuer 87΄, Argentina 2019
Για την ανθρωπιά, το χιούμορ, τον παθιασμένο και αισιόδοξο 11χρονο κύριο χαρακτήρα, παρά τις δύσκολες συνθήκες της ζωής του.
Βραβείο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (ΟΚΛΕ): Αντιγόνη / Antigone, Sophie Deraspe, 109’, Canada 2019
ΔΗΜΗΤΡΗΣ KΑΛΑΝΤΙΔΗΣ, ΜΙΡΕΛΛΑ ΛΕΓΑΚΗ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΣ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ, ΕΛΛΗ ΜΗΤΣΗ
Γιατί διασκευάζοντας ελεύθερα την ομότιτλη τραγωδία του Σοφοκλή, αποτυπώνει με άρτιο κινηματογραφικό τρόπο καυτά προβλήματα της σημερινής εποχής, όπως η κατάχρηση εξουσίας, η αυταρχική αντιμετώπιση προσφύγων και μεταναστών, η δικαστική γραφειοκρατία, η αστυνομική βία και προβάλλει με γλαφυρότητα την αγάπη, την αλληλεγγύη και την αγωνιστικότητα ως τις αξίες που μπορούν να τα αντιμετωπίσουν.
20η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ A’ (έως 12 ετών)
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Το σιδερωμένο φύλλο, Κινηματογραφικο εργαστήριο του 13ου Δημοτικού Σχολείου Σερρών
Για τη σκηνοθεσία, τη μουσική, τα χρώματα, τα κοστούμια, τους καλοπαιγμένους και κωμικούς ρόλους, αλλά και για το σοβαρό μήνυμά της. Γιατί μας θυμίζει ότι η φύση δεν είναι ανεξάντλητη και η αξία της είναι ανυπολόγιστη και δεν μετριέται σε χρήμα. Είμαστε όλοι φιλοξενούμενοι στη γη και τα πάντα απορρέουν από τα φύλλα: η φύση, ο αέρας και το νερό.
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Γιατί έτσι μας καπνίζει , Δημοτικό Σχολείο Ελαιοχωρίου Καβάλας
Γιατί είναι μια καλοφτιαγμένη ταινία με ωραία παρουσίαση και ενδιαφέροντα στοιχεία, που κρατάει το ενδιαφέρον του θεατή και παράλληλα περνάει ένα σημαντικό μήνυμα: Ότι το κάπνισμα κάνει κακό, τόσο στους καπνιστές όσο και στους γύρω τους
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Ζωντανός Υπολογιστής, 21ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου
Για το περιεχόμενο και την ενδιαφέρουσα ιδέα που αποδόθηκε με καλή σκηνοθεσία και φωτισμό. Για τα μηνύματα που δίνει, ότι ο υπολογιστής είναι δίκοπο μαχαίρι και ότι τους φίλους μας δεν τους παρατάμε ό,τι κι αν γίνει.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β’ (13-16 ετών)
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Στάχτες, Γενικό Λύκειο Κρεστένων
Για την πρωτοτυπία στην απόδοση του θέματος, την καλή του σκηνοθεσία, τη μεγάλη παρουσία των παιδιών σε κεντρικούς ρόλους με δυνατές ερμηνείες. Γιατί είναι μια ταινία ζωντανή, δυνατή και αλληλέγγυα που μας συγκίνησε και ξαναζωντάνεψε μνήμες από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007, που μας έχουν όλους και όλες σημαδέψει.
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Αληθινά Όνειρα, Ειδικό Γυμνάσιο και Ειδικό Γενικό Λύκειο Αθηνών
Γιατί αγγίζει ένα πολύ ευαίσθητο θέμα και περνά ισχυρά μηνύματα για τη ζωή και ποια είναι τα πραγματικά πρότυπα δύναμης και αξιών. Θίγει με ιδιαίτερο τρόπο ένα γνωστό θέμα και το κάνει να μας αγγίζει περισσότερο, γιατί τα παιδιά δεν ακολουθούν σενάριο, εκφράζονται ελεύθερα και μας δίνουν τις δικές τους αλήθειες. Μας δείχνει ότι είμαστε όλοι ίσοι κι έχουμε ίσα δικαιώματα κι ότι τα πάντα είναι δυνατά για όλους, αρκεί να το πιστεύουμε. Τα παιδιά αυτά έχουν πολλή δύναμη και δίνουν δύναμη και σε εμάς, να μην τα παρατάμε.
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: 12 εβδομάδες, 2ο Γενικό Λύκειο Ηγουμενίτσας
Γιατί διαχειρίζεται ένα πολύ σοβαρό θέμα, συχνά ταμπού, με ωραίο και πρωτότυπο τρόπο. Μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη σε νεαρή ηλικία δημιουργεί διλήμματα για επιλογές που αλλάζουν τη ζωή. Είναι κάτι που μπορεί να συμβεί στον καθένα μας, είναι σοβαρό και επηρεάζει τόσο το κορίτσι, όσο όμως και το αγόρι. Παρά την πληροφόρηση που έρχεται από το ίντερνετ και άλλες πηγές, υπάρχει ακόμα δυσκολία να διαχειριστεί κανείς το ζήτημα. Χρειάζεται λοιπόν να μιλάμε και να μην είμαστε μόνοι μας σε αυτό.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ’ (17-20 ετών)
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Wreathless, Kινηματογραφική Oμάδα Belladonna
Ξεχώρισε για τη σκηνοθεσία, τις ερμηνείες, τα σκηνικά και κοστούμια της. Για τον άρτιο, κινηματογραφικά, τρόπο και γλώσσα που πραγματεύεται ένα θέμα, το οποίο αφήνει ανοιχτές πολλές ερμηνείες και εξάπτει την φαντασία μας. Για το πώς αποδίδεται η ένταση, ο πόνος, ο θυμός σε διαφορετικές ιστορίες ανθρώπων.
[Το βραβείο συνοδεύεται από δύο πλήρεις υποτροφίες που προσφέρει ο Εκπαιδευτικός Όμιλος ΑΚΜΗ σε ισάριθμους συντελεστές της ταινίας].
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Hate Calling, 7ο Γενικό Λύκειο Νέας Σμύρνης
Γιατί θίγει το θέμα της ξενοφοβίας και του ρατσισμού με έναν πρωτότυπο και όχι εύκολο και ασφαλή τρόπο, σε ένα σουρεαλιστικό σκηνικό και με αλληγορικά στοιχεία, κάνοντας έτσι τη διαφορά. Γιατί μας πέρασε μηνύματα όπως το ότι η κοινωνία μάς επιβάλει ρατσιστική σκέψη και συμπεριφορά αλλά εξαρτάται από τον καθένα πώς θα το διαχειριστεί και αν θα το αποδεχτεί και ακόμα, ότι οι νέοι που ψάχνουν σήμερα για δουλειά έρχονται αντιμέτωποι με τα πιστεύω τους για ένα κομμάτι ψωμί.
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Χαμένος, ΕΠΑΛ Καστοριάς
Γιατί με δυνατά πλάνα και αφήγηση μπαίνει στο μυαλό, την ψυχή, τις σκέψεις, τα πιστεύω και τις ελπίδες των νέων. Γιατί νιώσαμε ότι η σκηνοθεσία, με τα παγωμένα τοπία και το μυστήριο, αποδίδει την παγωμάρα μιας ολόκληρης κοινωνίας και πάει πέρα από το προφανές.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΝΕΙΕΣ
Somewhere only we know, Ερατώ Μπαλόγλου
Αργυρώ, 1ο ΕΠΑΛ και 1ο Εργαστηριακό Κέντρο Άργους
ΕΙΔΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Βραβείο Εγγραμματισμού στα Μέσα: Ο κόσμος που θέλουμε, 5ο Νηπιαγωγείο Ευόσμου Θεσσαλονίκης
Για τη συμμετοχή και συνεργασία όλων των μαθητών/τριών του σχολείου στην ταινία και την ευαισθητοποίησή τους σε ζητήματα Αειφορίας.
[Η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει θεσμοθετήσει το Βραβείο Εγγραμματισμού στα Μέσα από το 2015 στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Συνάντησης Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας – Camera Zizanio. Το βραβείο απονέμεται κάθε χρόνο στην Τελετή Βράβευσης του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και έχει στόχο να ενθαρρύνει και υποστηρίξει τη συστηματική προσπάθεια των σχολείων για τη δημιουργική παραγωγή βίντεο και την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών/τριών του].
Συνήγορος του Πολίτη για τα δικαιώματα του Παιδιού: Μη σ(κύβοι)ς το κεφάλι, Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθηνών
Βραβείο Νίκου Καβουκίδη: Μη σ(κύβοι)ς το κεφάλι, Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθηνών
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ A’ (έως 12 ετών)
Εμείς τα παιδιά της Κριτικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Τμήματος έως 12 χρονών, είδαμε και απολαύσαμε ταινίες σχεδόν από όλη την Ευρώπη. Καταφέραμε εν μέσω κορονοϊού, εξ αποστάσεως με τηλεδιασκέψεις να επιλέξουμε αυτές τις ταινίες για βράβευση επειδή μας άγγιξαν περισσότερο. Οι ταινίες από την Γεωργία (Online Lesson), την Ολλανδία (Star Wars, The Imperial March) και την Πορτογαλία (Violence NO more) ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία τους, την νεανική τους ματιά και το χιούμορ τους.
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Διαδικτυακό μάθημα / Online Lesson, MFS Animation School (Γεωργία)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Star Wars, The Imperial March, NFFS (Ολλανδία)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ
ΟΧΙ πια Βία / Violence NO more, CLIA ANILUPA (Πορτογαλία)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β’ (13-16 ετών)
Φέτος, παιδιά από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, βρεθήκαμε στην ευχάριστη θέση να συμμετέχουμε ως μέλη της Κριτικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Τμήματος της Camera Zizanio, στη Β’ και Γ’ κατηγορία.
Για μια εβδομάδα παρακολουθήσαμε διαδικτυακά ταινίες από όλη την Ευρώπη με μεγάλη ποικιλία στη θεματολογία μέσα από την νεανική οπτική: ιστορίες για την καραντίνα, τη βία, την κλιματική αλλαγή, τα ναρκωτικά, τη διαφορετικότητα, τις οικογενειακές σχέσεις, τους περιορισμούς της κοινωνίας, τους γρήγορους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής.
Οι ταινίες από την Πολωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Βοσνία Ερζεγοβίνη, την Λευκορωσία και την Αυστρία που βραβεύτηκαν ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία τους, τη θεματολογία τους και τον ώριμο κινηματογραφικό τους λόγο. Συγχαρητήρια σε όλες τις ταινίες που συμμετείχαν και ευχόμαστε τα παιδιά και οι νέοι να συνεχίσουν να δημιουργούν.
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Σφάλμα Συστήματος / System Error, Studio Różnych Gatunków Filmowych (Πολωνία)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Πρώιμα Έργα / Early works, Ethan Ross (Ηνωμένο Βασίλειο)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ
4 αισθήσεις / 4 senses, Pablo Iranzo Pineda (Ισπανία)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ’ (17-20 ετών)
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Ο τροχός των ονείρων / The wheel of dreams, Milan Bogdanović (Bοσνία & Ερζεγοβίνη)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Δρόμος / Road, Kirill Khaletsky (Λευκορωσία)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Aγαπημένο μου ημερολόγιο / Dear Diary, HBLA (Αυστρία)
Ντροπή / Shamε, Paz del Carre de la Portilla (Ισπανία)
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ A’ (έως 12 ετών)
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Έξω από το Κάδρο / Out of the Frame, Students of Toon Club (Ινδία)
Εξαιρετική ταινία. Θίγει, μέσα από ένα θαυμάσιο animation με πολύ όμορφες εικόνες, διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλες οι γενιές διαχρονικά. είναι επίσης ότι το κάνει με έναν πολύ σαφή τρόπο.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β’ (13-16 ετών)
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Joaco & Nanan, Latina American Institute (Αργεντινή)
Δώσαμε το βραβείο στη μικρή αυτή ταινία κινούμενων σχεδίων γιατί μας κέρδισε με τον τρυφερό και συγκινητικό τρόπο που χειρίστηκε το θέμα της, την συνύπαρξη δηλαδή των γενεών, χωρίς καμία φλυαρία και υπερβολή. Τα animation ήταν λιτά αλλά προσεγμένα, ενώ η σχέση του νεαρού Joaco με την γιαγιά του κι η προσπάθειά του να την οδηγήσει μέσα απ’ την νέα εποχή αντικατοπτρίζει για πολλούς από εμάς την πραγματικότητα με τους δικούς μας παππούδες. Ήταν ένα αξιαγάπητο έργο στο σύνολό του –και μάλιστα με την υπόκρουση των αγαπημένων, παντού και πάντα, Beatles!
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ’ (17-20 ετών)
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Εξ ημισείας στις ταινίες Mirmecofaga, Yohana Lazarova &Natália Penque (Βραζιλία) και Η Σόφι και ο Τζέικομπ / Sophie and Jacob, Max Shoham (Καναδάς)
Μετά από ώριμη και πολύωρη συζήτηση, καταλήξαμε σε ισοβαθμία για τις δυο καλύτερες ταινίες και αποφασίσαμε να τις βραβεύσουμε και τις δύο! Επιλέξαμε το Mirmecofaga καθώς το θέμα της, το οποίο είναι η αστυνομική βία, είναι αρκετά έως πολύ επίκαιρο και αφορά ιδιαιτέρως τους νέους.
Οπτικά, το animation ήταν πολύ πρωτότυπο και δημιουργικό και οι εικόνες ενθουσίασαν, ακόμα και συγκλόνισαν, τολμούμε να πούμε, την Επιτροπή μας. Παρόλο που η διάρκεια του ήταν μικρή, οι δημιουργοί του κατάφεραν με επιδεξιότητα να κάνουν μια ολοκληρωμένη δήλωση μέσα σε λιγότερο από 3 λεπτά! Και αυτό είναι αξιοθαύμαστο! Σίγουρα είναι μια από τις ταινίες που θέλει κανείς να βλέπει ξανά και ξανά! Συγχαρητήρια!
Η επιλογή της ταινίας Sophie and Jacob, βασίστηκε στο συναίσθημα που αφύπνισε και στην έντονη συγκίνηση που μας προκάλεσε. Πρόκειται για μία ταινία απόλυτα ολοκληρωμένη, με άρτιο σενάριο, σωστά δομημένη αφήγηση και ένα εντυπωσιακό animation.
Βραβείο Aντι-COVID: Ο Μαραθωνοδρόμος της καραντίνας / Quarantine Marathoner, Eduardo Costa, Karol Azevedo, Βραζιλία
Ο λόγος αυτής της επιλογής ήταν η πρωτότυπη και ιδιαίτερα οπτιμιστική και ενθαρρυντική οπτική γωνία με την οποία περιγράφει την καραντίνα. Η χιουμοριστική αλλά και εύστοχη αναλογία της καραντίνας με μαραθώνιο κάνει την κοινωνική αυτή απομάκρυνση λίγο πιο εύκολη να υποστεί.