Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής: «Παρά την ύψιστη τιμή που αποτελεί για μένα να υπηρετώ το πρώτο θέατρο της χώρας μας, η αγάπη και η αφοσίωσή μου προς το ίδιο το Εθνικό Θέατρο μου υπαγορεύει να υποβάλω σήμερα την παραίτησή μου. Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία. Γεγονός που θα μου επέτρεπε το ελάχιστο προβλεπόμενο από ένα Κράτος Δικαίου, δηλαδή να υπερασπιστώ τον εαυτό μου.
Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω απ' όλα, και να προστατεύσω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα. Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στη κουίντα του Εθνικού Θεάτρου. Επιπλέον, η παραίτησή μου αυτή, μού επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για τη συνεργασία.
Με τιμή Δημήτρης Λιγνάδης».
Η παραίτηση του Δημήτρη Λιγνάδη έγινε δεκτή από την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
Πηγή: Ethnos.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 06 Φεβρουαρίου 2021 23:04
Μία «πολύ δύσκολη κατάσταση» λέει πως βιώνει ο Δημήτρης Λιγνάδης, υποστηρίζοντας ότι τον κρατά ζωντανό η αθωότητά του.
«Δυστυχώς αναβλήθηκε η πρώτη συνεδρίαση του Εφετείου. Θέλω κάποια στιγμή να τελειώνει αυτή η υπόθεση. Δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, είναι πάρα πολύ δύσκολο για εμένα αυτό που βιώνω. Με κρατά ζωντανό και δυνατό η αθωότητά μου και ελπίζω κι εσείς να σεβαστείτε ή να συνεχίζετε να σέβεστε ότι η δίκη πρέπει να γίνει μόνο μέσα στη δικαστική αίθουσα. Τίποτα άλλο» ανέφερε αρχικά ο Δημήτρης Λιγνάδης, μιλώντας στον ΑΝΤ1.
Όπως συμπλήρωσε, «υπάρχουν πολύ άνθρωποι που με στηρίζουν και νιώθω μία μεγάλη ευγνωμοσύνη. Ξέρετε κι εγώ όλο αυτό το διάστημα έχω κάνει όλη την προσωπική δουλειά που πρέπει να κάνω μέσα μου. Λυπάμαι που έχει γίνει έτσι ο χώρος του θεάτρου. Οι μισοί να με παίρνουν τηλέφωνο κατηγορώντας τους άλλους μισούς και μετά όλοι μαζί να κάνουν κάλεσμα. Δεν θέλω να πιστεύω ότι το θέατρο είναι έτσι κι αποτελείται μόνο από τέτοια άτομα. Δεν θέλω να σας πω κάτι άλλο, γιατί με πληγώνει πολύ αυτή η ιστορία».
Η δίκη του Δημήτρη Λιγνάδη αναβλήθηκε για τις 21 Μαρτίου 2025. Ο σκηνοθέτης, σε πρώτο βαθμό, καταδικάστηκε σε κάθειρξη 12 ετών, με αναστολή, για τον βιασμό δύο 17χρονων, το 2015.
Νέα αναβολή, μέχρι τις 21 Μαρτίου 2025 πήρε η εκδίκαση της υπόθεσης του Δημήτρη Λιγνάδη σε δεύτερο βαθμό στο Μικτό Ορκωτό Εφετείο, ο οποίος κατηγορείται για βιασμό αγοριών.
Η νέα αναβολή δόθηκε μετά από σχετικό αίτημα που υπέβαλλε ο δικηγόρος ενός εκ των καταγγελλόντων καθώς όπως είπε, ο εντολέας του «μετά από μια περίοδο ανεργίας ξεκίνησε εργασία με εξαμηνιαία σύμβαση και δεν δικαιούται άδειας ακόμη».
Στο αίτημα αναβολής συναίνεσε ο εισαγγελέας της έδρας καθώς και όλες οι πλευρές.
Ο ΓιάννηςΒλάχος, δικηγόρος ενός εκ των θυμάτων, δήλωσε εξερχόμενος του Εφετείου: «Η δίκη αναβλήθηκε σήμερα λόγω κωλύματος ενός εκ των θυμάτων να προσέλθει στο δικαστήριο, διότι είναι κάτοικος εξωτερικού και αντιμετώπιζε σοβαρά επαγγελματικά προβλήματα. Κατά τη δικάσιμο στις 25 Μαρτίου, ο κατηγορούμενος θα αντιμετωπίσει από την αρχή, τις κατηγορίες τριών βιασμών ανηλίκων και ενός ενηλίκου, όπως ήταν από την αρχή η κατηγορία εναντίον του. Περιμένουμε δικαιοσύνη από το δικαστήριο, περιμένουμε δικαιοσύνη από τη δίκη. Να δει τα θέματα, τις καταγγελίες των τότε ανηλίκων θυμάτων και να αποδώσει δικαιοσύνη όπως ξέρει και όπως πρέπει».
Τι δήλωσε ο Λιγνάδης προσερχόμενος στο δικαστήριο
Νωρίτερα, σε δηλώσεις του ο κατηγορούμενος ηθοποιός και σκηνοθέτης δήλωσε στους δημοσιογράφους:
«Δεν μπορώ να πω φυσικά πολλά πράγματα πριν γίνει το Εφετείο, ελπίζω να μην ξαναϋπάρξει αναβολή για να αποδείξω την αθωότητά μου. Απλώς θέλω να σας πω, πρέπει να ξέρετε ότι είναι τραγικό και επικίνδυνο να θέλουμε να βάλουμε κάποιον φυλακή για βιασμόεπειδή τον αδικούμε, επειδή μαςέχει πικράνει, επειδή δεν μας φέρθηκε σωστά, επειδή δεν μας εξυπηρέτησε. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί αυτό είναι βαθύτατα προσβλητικό για τα πραγματικά θύματα των βιασμών».
Κούγιας: «Δεν μπορεί να εργαστεί, προσδοκεί την αθώωση»
«Ως γνωστόν ο κύριος Λιγνάδης στον πρώτο βαθμό αθωώθηκε από την πλειοψηφία των τακτικών δικαστών σε δυο από τις τέσσερις κατηγορίες και καταδικάστηκε σε δυο. Ανεστάλη η εκτέλεση ποινής του και δημιουργήθηκε πολύ μεγάλη συζήτηση. Σήμερα προσδοκούμε να συζητηθεί η υπόθεση, αλλά δυστυχώς ενημερώθηκα ότι ένας εκ των φερομένων ως παθόντων, ένας εξ αυτών εκ των οποίων αθωώθηκε, ότι θα ζητήσει αναβολή καθώς μόλις έπιασε δουλειά στη Σουηδία. Τόσο εγώ προσωπικά όσο και ο κ. Λιγνάδης προσδοκούσαμε στη συζήτηση της υποθέσεως γιατί αυτός ο άνθρωπος είναι δέσμιος. Δεν μπορεί να εργαστεί, προσδοκεί την αθωωτική κρίση που θα τον απελευθερώσει για να επανέλθει στο λειτούργημά του» τόνισε με τη σειρά του και ο Αλέξης Κούγιας, συνήγορος του Δημήτρη Λιγνάδη, κατά την είσοδό του στο Εφετείο της Λουκάρεως.
Από το μηδέν θα κριθεί η υπόθεση Λιγνάδη
Το ΜΟΕ καλείται να κρίνει σχεδόν από το μηδέν την υπόθεση του καλλιτέχνη, ο οποίος είναι αντιμέτωπος με το ενδεχόμενο να τύχει αυστηρότερης ποινικής μεταχείρισης με μεγαλύτερη ποινή από αυτήν της πρώτης δίκης.
Και αυτό γιατί το ΜΟΕ καλείται να κρίνει όχι μόνο την έφεση του κατηγορούμενου, αλλά και την έφεση που ασκήθηκε από την Εισαγγελία Εφετών η οποία ζητά να κριθεί εκ νέου η μία από τις δύο υποθέσεις που το πρώτο δικαστήριο κήρυξε αθώο τον καλλιτέχνη, αλλά και να εξεταστεί αν το ύψος της πρωτόδικης ποινής είναι ή όχι χαμηλό.
Η Εισαγγελία Εφετών με έφεση που άσκησε μετά την έκδοση της απόφασης του ΜΟΔ, έκρινε ότι η υπόθεση του 16χρονου πρέπει να επανεξεταστεί. Ζητά παράλληλα, να αξιολογηθεί από το ΜΟΕ το ύψος της ποινής που επιβλήθηκε στον Δημήτρη Λιγνάδη, το οποίο, κατά την Εισαγγελέα που άσκησε την έφεση είναι χαμηλό σε σχέση με την «απαξία και την βαρύτητα της πράξης, της βλάβης προξένησε στα θύματα» κά.
Ο Δημήτρης Λιγνάδης, μετά από 17 μήνες προσωρινής κράτησης, καταδικάστηκε τον Ιούλιο του 2022, καθώς κρίθηκε ένοχος κατά πλειοψηφία (4 προς 3) για τους βιασμούς δύο 17χρονων, στην Αθήνα και στην Επίδαυρο, το 2015.
Το δικαστήριο έκρινε ομόφωνα αθώο τον καλλιτέχνη για τον βιασμό ενηλίκου το 2018 και κατά πλειοψηφία (5 προς 2) για τον βιασμό 16χρονου ανηλίκου το 2011. Το φερόμενο θύμα της υπόθεσης του 2018 ,δεν είχε εμφανιστεί στο δικαστήριο να καταθέσει.
Οι δυνατότητες ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων και της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς του Δήμου μας απετέλεσαν το θέμα της συνάντησης εργασίας του Δημάρχου Ζαχάρως, κου Κωνσταντίνου Μητρόπουλου, και της Υπουργού Πολιτισμού, κας Λίνας Μενδώνη. Στη συνάντηση περευρέθη και η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου, κα Ολυμπία Βικάτου.
Η προστασία των αρχαιολογικών χώρων και των νεότερων μνημείων της περιοχής, ενόψει και της αντιπυρικής περιόδου, η ανάδειξη των χώρων αυτών τόσο με τοπικές εργασίες σήμανσης και προστασίας όσο και με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, η πορεία των εργασιών ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου Πλατιάνας (Αίπυ), καθώς και οι δυνατότητες χρηματοδότησης της Τοπικής Εφορείας Αρχαιοτήτων κυριάρχησαν στην συζήτηση.
Μετά τη συνάντηση, ο Δήμαρχος δήλωσε πως, η ανάδειξη του πλούτου της περιοχής τού Δήμου μας, με στόχο την ισόρροπη ανάπτυξή του, αποτελεί το πρωταρχικό μέλημα της διοίκησης. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται όλες οι προοπτικές και δυνατότητες, μέρος των οποίων αποτελεί και η συνεργασία με διάφορες υπηρεσίες και η υποστήριξη με κάθε τρόπο για την καλύτερη και πληρέστερη υλοποίηση του έργου τους. Ιδιαιτέρως θετική ήταν η συμφωνία με την κα Υπουργό, αφενός για τη συνεργασία με την Τοπική Εφορεία και τη Γενική Δ/ντρια του Υπουργείου, αποσκοπώντας στην επίτευξη των κοινών μας στόχων με την ύπαρξη ενός κοινού πλαισίου δράσης και προτάσεων υλοποίησής του, και αφετέρου για τη συντονισμένη προσπάθεια ανάδειξης και ανάπτυξης των Λουτρών Καϊάφα.
Κατατέθηκαν στα πρακτικά της Βουλής από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη
Το πολυσυζητημένο ερωτικό φιλί του Μεγάλου Αλεξάνδρου με τον παιδικό του φίλο Ηφαιστίωνα δεν είναι η μοναδική ιστορική ανακρίβεια που περιέχει η δραματοποιημένη σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix «Μέγας Αλέξανδρος: Η γέννηση ενός Θεού». Υπάρχουν αρκετές ακόμη σκηνές που παρουσιάζονται ως ιστορικά γεγονότα τα οποία όμως διαψεύδονται από τις υπάρχουσες ιστορικές πηγές αλλά και πολλές ουσιαστικές παραλείψεις εξαιτίας των οποίων προκύπτουν λανθασμένα συμπεράσματα για την προσωπικότητα, τη ζωή και τη διαδρομή του σπουδαίου Μακεδόνα στρατηλάτη.
Με αφορμή επίκαιρη ερώτηση που υπέβαλε ο πρόεδρος του Δημοκρατικού και Πατριωτικού Κινήματος-ΝΙΚΗ, Δ. Νατσιός, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, πέρα από την απάντησή της, κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής, ορισμένα από τα ιστορικά ανακριβή γεγονότα που παρουσιάζονται στο ντοκιμαντέρ το οποίο η ίδια χαρακτήρισε ως «μια εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, ευτελούς περιεχομένου, που απέχει παρασάγγας από τα ιστορικά γεγονότα, έτσι όπως καταγράφονται στις αρχαίες γραπτές πηγές και τεκμηριώνονται από την αρχαιολογική έρευνα» και «επιδιώκει τον εύκολο εντυπωσιασμό για να κερδίσει θεατές χρησιμοποιώντας τον κακόβουλο σχολιασμό, ως δήθεν γεγονότα».
Όσον αφορά στη σεξουαλικότητα του Αλέξανδρου και τη σχέση του με τον Ηφαιστίωνα επισημαίνεται πως δεν υπάρχει καμία αναφορά στις πηγές που να ξεφεύγει από τα όρια της φιλίας, όπως την ορίζει ο μεγάλος του δάσκαλος, ο Αριστοτέλης. Ο Αλέξανδρος διδάχτηκε από τον Αριστοτέλη ρητορική, ηθική και πολιτική. Οι αριστοτελικές αξίες βασίζονται στην άσκηση του ορθολογισμού, δηλαδή στην αναζήτηση της αιτίας των πραγμάτων, την ακαταπόνητη επιδίωξη στόχων, την άσκηση στις ηθικές αρετές της εγκράτειας, της σωφροσύνης και του μέτρου. Θεμελιώδες στοιχείο στην σκέψη του Αριστοτέλη είναι η φιλία που βασίζεται στην αρετή και το αγαθό. Όταν ασκείς εξουσία είσαι κυρίαρχος του κόσμου, είσαι ηγέτης, στηρίζεσαι στους φίλους, με την αριστοτελική έννοια, δηλαδή σε έναν κύκλο ανθρώπων απόλυτα πιστών και αφοσιωμένων έως θανάτου που περιβάλλουν τον ηγέτη, τον στηρίζουν, τον συμβουλεύουν. Όλο αυτό το σημαντικό φιλοσοφικό πλαίσιο δεν παρουσιάζεται στη σειρά.
Μια ακόμη τρανταχτή ανακρίβεια της σειράς σχετίζεται τον τρόπο με τον οποίο ο Μέγας Αλέξανδρος αντιμετώπιζε τις γυναίκες των αντιπάλων του. Ενώ στη σειρά αναφέρεται ότι παντρεύτηκε και απέκτησε παιδί με την γυναίκα του Δαρείου, Στάτειρα Β’ κάτι τέτοιο δεν συνάδει με τις ιστορικές πηγές. Η γυναίκα που γέννησε το παιδί του ήταν η κόρη του Δαρείου, Στάτειρα Γ’, την οποία ο Αλέξανδρος νυμφεύθηκε στο πλαίσιο των πολιτικών γάμων, που τέλεσε με σκοπό την νομιμοποίηση των κατακτήσεων στα μάτια των γηγενών πληθυσμών.
Επιπλέον, όταν ο Αλέξανδρος εμφανίζεται στη βασιλική σκηνή μαζί με τον Ηφαιστίωνα, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, είναι η μητέρα του Δαρείου, η οποία πέφτει στα πόδια του, και όχι η γυναίκα του, όπως εσφαλμένα παρουσιάζεται στη σκηνή της σειράς. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, ο Αλέξανδρος αρνείται να συναντήσει ξανά την γυναίκα του Δαρείου για να μην τον προσβάλει τον αντίπαλό του. Ο ίδιος, εξάλλου, επιδείκνυε, διαχρονικά, τεράστιο σεβασμό προς τις γυναίκες των αντιπάλων του τις οποίες φρόντιζε να προστατεύει και την ίδια στάση απαιτούσε απ’ όλα τα μέλη του στρατεύματός του. Κάποιοι μάλιστα που παράκουσαν τις εντολές και βίασαν γυναίκες αντιπάλων τιμωρήθηκαν παραδειγματικά με θανατική ποινή.
Στο μεταξύ, στη σειρά υποβαθμίζεται η ιδιοφυής πολιτική κίνηση της λύσης από τον Αλέξανδρο του περίφημου Γόρδιου δεσμού, για τον οποίο η παράδοση έλεγε πως όποιος καταφέρει να τον λύσει θα κυριαρχούσε σε ολόκληρη την Ασία. Ο Αλέξανδρος ταξίδεψε χιλιόμετρα, ώστε να φτάσει στο λιμάνι του Γόρδιου και μπροστά σε πλήθος κόσμου να κόψει τον Γόρδιο δεσμό εδραιώνοντας τη φήμη και την ισχύ του σε εχθρούς και φίλους.
Πρεμιέρα σήμερα Δευτέρα (4/9) για το νέο πρόγραμμαεπισκεψιμότητας της Ακρόπολης που βάζει πλαφόν στον αριθμό των ατόμων που μπορούν να επισκέπτονται καθημερινά τον Ιερό Βράχο.
Από εδώ και πέρα ο ημερήσιος αριθμός επισκεπτών δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 20.000, κατανεμημένοι σε συγκεκριμένο αριθμό ανά ζώνη της μίας ώρας.
Στο θέμα αναφέρθηκε μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνητονίζοντας ότι αποσκοπεί στην προστασία του μνημείου της Ακρόπολης και στην αναβάθμιση της εμπειρίας του επισκέπτη.
Η υπουργός τόνισε ότι βασικό μέλημα του υπουργείου είναι η προστασία του μνημείου, αναφέρθηκε στη μελέτη του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων(ΟΔΑΠ), από την οποία προκύπτει ότι ο ημερήσιος αριθμός επισκεπτών δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 20.000, κατανεμημένοι σε συγκεκριμένο αριθμό ανά ζώνη της μίας ώρας.
Παράλληλα, η υπουργός τόνισε ότι η μελέτη έχει λάβει υπόψη της τον χρόνο παραμονής και εξόδου των επισκεπτών, προκειμένου να αποφευχθεί ο υπερβολικός αριθμός παράλληλων επισκέψεων, ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες, κατά τις οποίες έχει παρατηρηθεί μεγάλη συσσώρευση.
Ως αποτέλεσμα αυτής της κατανομής, ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να επωφεληθεί ποιοτικότερου χρόνου, κατά την περιήγησή του, εμπλουτίζοντας τις πληροφορίες του για τον χώρο και την ιστορία του.
«Στο υπουργείο Πολιτισμού, επειδή ο κύριος σκοπός του είναι ακριβώς η προστασία του ίδιου του μνημείου, αποφασίσαμε να περιορίσουμε τον αριθμό (σ.σ. των επισκεπτών ανά ημέρα) στους 20.000. Από εκεί και πέρα, το ωράριο από 08:00 έως 20:00, που ισχύει σήμερα έχει χωριστεί σε 12 ωριαίες ζώνες επισκεψιμότητας. Η κάθε ζώνη έχει συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών. Για παράδειγμα, η ζώνη 08:00-09:00 πμ έχει 3.000 άτομα. Δεν μπορούν να μπουν 3.000+1 επισκέπτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι επισκέπτες να έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα για σωστή περιήγηση και απόλαυση του μείζονος αυτού μνημείου», τόνισε η υπουργός, που αναφέρθηκε και στη χρήση του προγράμματος ζωνών επισκεψιμότητας από επαγγελματίες του τουρισμού, οι οποίοι διαχειρίζονται συνήθως μεγάλο αριθμό επισκεπτών (γκρουπς).
Η υπουργός τόνισε ότι από τον Ιούλιο μέχρι και τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, έχουν γίνει συστηματικές συναντήσεις των επαγγελματιών του τουρισμού με στελέχη του ΟΔΑΠ και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, προκειμένου να ενημερωθούν και να προσαρμοστούν στη νέα διαδικασία.
«Το πρόγραμμα είναι on line. Επομένως, μπορείς, ανά πάσα στιγμή, να μπεις και να δεις τη διαθεσιμότητα που υπάρχει. Ο στόχος είναι να αποφεύγουμε τη συσσώρευση η οποία συνέβαινε μέχρι χθες, με το 50% των επισκεπτών να θέλουν να ανέβουν στην Ακρόπολη το διάστημα 08:00-11:00 πμ. Αυτό ήταν προβληματικό για το μνημείο, αλλά και για τους ίδιους, διότι, εκ των πραγμάτων, στον χώρο των Προπυλαίων δημιουργείται ένας "λαιμός μπουκαλιού".
Επομένως, με το να υπάρχουν οι ζώνες και να είναι αυστηρά καθορισμένος αριθμός ο οποίος έχει μελετηθεί και δίνει μια συνεχή ροή, όχι μόνο στον αρχαιολογικό χώρο, αλλά και στα Προπύλαια, αυτομάτως καθιστά την εμπειρία του επισκέπτη πολύ πιο θετική», σημείωσε.
Τι είπε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και το σκάνδαλο με την κλοπή στο Βρετανικό Μουσείο
Η υπουργός ρωτήθηκε και για το σοβαρό ζήτημα της κλοπής αρχαίων αντικειμένων από το Βρετανικό Μουσείο.
Η ίδια τόνισε ότι είναι ένα πολύ ιδιαίτερο θέμα, δεδομένου ότι πρόκειται για πράξη που προέρχεται από ανθρώπους οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για τη φύλαξη των συλλογών. Παράλληλα, σημείωσε, για ακόμη μια φορά, ότι το αίτημα για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα, που αποτελεί εθνικό στόχο για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό προσωπικά, ταυτίζεται χρονολογικά με την έναρξη του νέου ελληνικού κράτους. Παραμένει διαρκές εδώ και 200 χρόνια.
«Στρατηγική η οποία ανακοινώνεται, παύει να είναι στρατηγική. Δεν μπορεί κανείς να παρουσιάζει αυτά τα οποία σκέφτεται να κάνει. Επαναλαμβάνω όμως κατηγορηματικά ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή ακολουθεί απολύτως τις κόκκινες γραμμές οι οποίες έχουν τεθεί για αυτό το μείζον εθνικό θέμα, μη μπορώντας, σε καμία περίπτωση, να αναγνωρίσει οποιοδήποτε δικαίωμα ιδιοκτησίας, νομής και κατοχής στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς τα γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκονται εκεί ως προϊόν κλοπής», επισήμανε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού.
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Προγράμματος «ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ» σας προσκαλούν στην τελετή εγκαινίων του έργου «Στερέωση, Αποκατάσταση και Ανάδειξη αρχαίου θεάτρου Πλευρώνας» που θα τελεστούν το βράδυ της Αυγουστιάτικης Πανσελήνου, την Πέμπτη 31 Αυγούστου 2023 και ώρα 19:30 στο αρχαίο θέατρο της Πλευρώνας, από την Υπουργό Πολιτισμού Δρ Λίνα Μενδώνη. Την τελετή θα πλαισιώνει παρουσίαση του έργου και μουσική εκδήλωση με τη Φωτεινή Δάρρα «Με ένα κομμάτι φεγγαριού στα χέρια».
Η αρχαία Πλευρώνα με το εντυπωσιακό τείχος της αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αιτωλικές πόλεις. Σε ξεχωριστή θέση και σε επαφή με το τείχος βρίσκεται το μικρό θέατρο, το οποίο αρχικά είχε χρησιμοποιηθεί ως βουλευτήριο. Η πανοραμική θέα προς τη λιμνοθάλασσα, τις απέναντι ακτές της Πελοποννήσου και τις εκβολές του Αχελώου, είναι μοναδική. Το σκηνικό οικοδόμημα σε επαφή με το τείχος και τον αμυντικό πύργο, που χρησιμοποιούνταν και ως αποδυτήρια των ηθοποιών, προσδίδει μία επιπλέον σημαντική κατασκευαστική ιδιαιτερότητα.
Το συγχρηματοδοτούμενο έργο, προϋπολογισμού 900.000,00 €, υλοποιείται απολογιστικά και δι’ αυτεπιστασίας από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2023. Εντάχθηκε τον Ιούλιο του 2020 στο Ε.Π. «ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ 2014-2020» με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Η σύνταξη της μελέτης αποκατάστασης, επιστημονικά υπεύθυνος της οποίας ήταν ο Ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ κ. Γεώργιος Καραδέδος, έγινε μέσω Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Με τις προτεινόμενες εργασίες αντιμετωπίζονται αφενός προβλήματα φθοράς του δομικού υλικού του μνημείου, αφετέρου επιδιώκεται η αποκατάσταση, σε επιτρεπτά όρια, της μορφής του για λόγους αισθητικούς, διδακτικούς και πρακτικούς, χωρίς να αλλοιώνεται η αυθεντικότητά του.
Εκτός από τη συμπλήρωση των εδωλίων του κοίλου με νέα από χυτό υλικό, οι πιο εκτεταμένες και απαιτητικές αναστηλωτικές εργασίες έγιναν στο σκηνικό οικοδόμημα, με τη συμπλήρωση της εσωτερικής παρειάς του τείχους, στην οποία στηρίχθηκαν τα αρχιτεκτονικά μέλη του ορόφου του, φτάνοντας σε συνολικό ύψος 2,50 μ. Παράλληλα, αποκαταστάθηκαν το μεγαλύτερο τμήμα της πυλίδας του πύργου του θεάτρου, η νότια κτιστή κλίμακα που οδηγεί στον όροφο της σκηνής, η αναστήλωση του βόρειου παρασκηνίου και τμήματος του προσκηνίου και του τόξου της βόρειας παρόδου του θεάτρου, το ύψος του οποίου φτάνει τα 3,70 μ.
Η υλοποίηση του έργου αποτελεί το επιστέγασμα των μακροχρόνιων και εκτεταμένων εργασιών ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της Πλευρώνας, από το 2002 μέχρι σήμερα, μέσω διαδοχικών συγχρηματοδοτούμενων Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Γ΄ Κ.Π.Σ. και Ε.Σ.Π.Α.), που έχουν καταστήσει την αρχαία πόλη έναν από τους πλέον οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους της Αιτωλοακαρνανίας.
Χρήσιμες Πληροφορίες:
Για τη μεταφορά των πολιτών η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος θα διαθέσει λεωφορεία
από την Πάτρα, ώρα 18.30 από την ΝΕΟ Πατρών – Αθηνών 28 (στάση λεωφορείου)
από το Μεσολόγγι, ώρα 19.00 μπροστά από την είσοδο του Κήπου των Ηρώων
Δύο νέες προγραμματικές συμβάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 1.120.000 ευρώ υπέγραψαν η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας. Οι συμβάσεις αφορούν στην εκπόνηση μελετών για τη δημιουργία του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσήνης και στη διαμόρφωση του χώρου τοποθέτησης του Ταφικού Μνημείου Ερμιόνης.
Όπως δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, «Η δημιουργία του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου στην Αρχαία Μεσσήνη υπήρξε πάγιο και διαχρονικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας. Τον περασμένο Ιούλιο υπογράψαμε Μνημόνιο Συνεργασίας με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τον Δήμο Μεσσήνης, θέτοντας τις βάσεις ώστε να δρομολογηθούν οι αναγκαίες διαδικασίες. Με την υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης, ξεκινά η εκπόνηση των μελετών, οι οποίες χρηματοδοτούνται από κοινού από το ΥΠΠΟΑ και την Περιφέρεια, ώστε ο μείζων αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Μεσσήνης να αποκτήσει μία σύγχρονη μουσειακή υποδομή, αντάξια της σημασίας του χώρου και των ευρημάτων του. Παράλληλα, προχωρούμε στην ανάδειξη ενός πολύ σημαντικού ευρήματος, του Ταφικού Μνημείου Ερμιόνης, με την τοποθέτησή του σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο, ο οποίος μπορεί να αποτελέσει την ευκαιρία για τη μελλοντική δημιουργία ενός αρχαιολογικού περιπάτου που θα συμβάλει στην ανάδειξη της πλούσιας ιστορίας της Ερμιόνης. Θέλω, από καρδιάς, να ευχαριστήσω τον Περιφερειάρχη Παναγιώτη Νίκα, για τη στενή, σταθερή και ιδιαίτερα αποδοτική συνεργασία που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια, καθώς και για το ειλικρινές ενδιαφέρον του για τα έργα πολιτισμού».
Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας δήλωσε ότι «Υπογράψαμε δύο πολύ σημαντικές Προγραμματικές Συμβάσεις για την Πελοπόννησο, η μία για τη μελέτη του Μουσείου της Αρχαίας Μεσσήνης και η άλλη αφορά στην τοποθέτηση του ταφικού μνημείου Ερμιονίδας, η οποία θα γίνει σε ένα οικόπεδο ιδιοκτησίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, με ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου, κάτι πολύ σημαντικό για την περιοχή. Ολόκληρη η Πελοπόννησος είναι ένας απέραντος αρχαιολογικός τόπος και η συνεισφορά της Υπουργού ήταν πολύτιμη. Γνωρίζει τα θέματά της υπήρξε εργατική και επίμονη και η στάση της ήταν πάντα σωστή, με ευαισθησία και συνεχή προσπάθεια ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Θέλω να την ευχαριστήσω δημόσια για την προσπάθειά της και για τον αγώνα της για όλες τις μορφές Πολιτισμού. Η προσπάθειά της απέδωσε καρπούς. Εύχομαι και ελπίζω να συνεχίσει το έργο της».
Η προγραμματική σύμβαση για τη δημιουργία του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Αρχαίας Μεσσήνης, ύψους 1.000.000 ευρώ, με φορείς υλοποίησης το ΥΠΠΟΑ και την Περιφέρεια Πελοποννήσου, προβλέπει την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών (Προμελέτη, Οριστική – Μελέτη Εφαρμογής – Τεύχη δημοπράτησης), καθώς και τη Μουσειολογική και Μουσειογραφική μελέτη.
Η αναγκαιότητα της ίδρυσης του μουσείου επιβάλλεται από τον πλούτο του υλικού των ανασκαφών που διενεργούνται εδώ και χρόνια από τον καθηγητή Πέτρο Θέμελη στην Αρχαία Μεσσήνη. Η συντήρηση τεκμηρίωση των ευρημάτων των ανασκαφών που διενεργούνται στην αρχαία Μεσσήνη επί πολλές δεκαετίες και η έκθεση επιλεγμένων συνόλων θα δώσει την δυνατότητα παρουσίασης στο κοινό της διαχρονικής ιστορίας της περιοχής, την εξέλιξη της οικιστικής μορφής της και το βίο των κατοίκων της.
Το μουσείο θα ανεγερθεί σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου Μεσσήνης, εμβαδού 9.258,60 τ.μ., στην περιοχή μεταξύ του υφιστάμενου αρχαιολογικού μουσείου και του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Μεσσήνης. Η διαδικασία δωρεάς του οικοπέδου από τον Δήμο Μεσσήνης στο ΥΠΠΟΑ βρίσκεται σε εξέλιξη.
Η σύμβαση για την αναστήλωση, στερέωση και διαμόρφωση χώρου τοποθέτησης του Ταφικού Μνημείου Ερμιόνης, προϋπολογισμού 120.000 ευρώ και φορέα υλοποίησης την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αργολίδας, προβλέπει την εκπόνηση αρχιτεκτονικής, στατικής, Η/Μ μελέτης, καθώς και μελέτης φωτισμού και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου, με σκοπό την ανάδειξη του Ταφικού Μνημείου Ερμιόνης, μεγάλων διαστάσεων (3,23X1,98X1,45) καλύμματος ταφικής κλίνης, που παριστάνει ανακεκλιμένο ζεύγος με ημίεργες κεφαλές. Το ρωμαϊκό ταφικό μνημείο θα τοποθετηθεί σε τμήμα δημοτικού οικοπέδου, που βρίσκεται ανατολικά του κτηρίου του ΟΤΕ στην Ερμιόνη, το οποίο παραχωρήθηκε για τον συγκεκριμένο σκοπό στο ΥΠΠΟΑ. Ο χώρος αυτός επιλέχθηκε επειδή είναι κοντά στο σημείο εύρεσης του Μνημείου, ενώ γειτνιάζει και με κατάλοιπα αναστηλωμένου τμήματος του αρχαίου τείχους της Ερμιόνης.
Στις 14 Ιανουαρίου, την ημέρα που όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στο Τατόι και στις «πυρετώδεις» προετοιμασίες που ήταν σε εξέλιξη για την κηδεία του Κωνσταντίνου Γλύξμπουργκ και την υποδοχή των υψηλών καλεσμένων, υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, μία άλλη σημαντικότερη είδηση περνούσε εκείνη τη στιγμή στα ψιλά…
Στις 15:45 η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κυρία Λίνα Μενδώνη έθετε σε δημόσιαδιαβούλευση το σχέδιο νόμου το οποίο επρόκειτο να αλλάξει το νομικό καθεστώς πέντε εκ των μεγαλύτερων μουσείων της χώρας. Πιο συγκεκριμένα άλλαζε το νομικόκαθεστώς στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο ΑρχαιολογικόΜουσείοΘεσσαλονίκης, στο ΑρχαιολογικόΜουσείοΗρακλείου, στο Βυζαντινό και ΧριστιανικόΜουσείο και στο ΜουσείοΒυζαντινούΠολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, τα μουσεία αυτά μετατρέπονται σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
Η δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιοολοκληρώθηκε το Σάββατο 18 Ιανουαρίου με μόλις πέντε θετικά σχόλια από τα συνολικά 318 που καταχωρήθηκαν και το νομοσχέδιο έφτασε τελικά στη Βουλή όπου υπερψηφίστηκε στις 13 Φεβρουαρίου από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Mόνο οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ψήφισανυπέρ.
Εκσυγχρονισμό υπόσχεται η κυβέρνηση
Για το τι πραγματικά συνεπάγεται η αλλαγή στο νομικό καθεστώς των μουσείων οι απόψειςδιίστανται. Από την μία πλευρά η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι με το νέο καθεστώς τα μουσεία αυτά εκσυγχρονίζονται και αποκτούν ευελιξία ώστε να μπορούν να παρακάμπτουν γραφειοκρατικέςδιαδικασίες και να προχωρούν σε συνεργασίες με μεγάλα ιδρύματα του εξωτερικού, ενώ από την άλλη αρχαιολογικοί φορείς μιλούν για καταστροφικό νομοσχέδιο που αποκόπτει πέντε από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και πρακτικά συνθλίβει την ενιαία προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς με στόχο να γίνουν τα μουσεία κυβερνητικά «υποχείρια».
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, τα μουσεία τελικά θα αυξήσουν με τον τρόπο αυτόν τα έσοδά τους, τα οποία σύμφωνα με το σχέδιο νόμου θα «χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκπλήρωση των σκοπών τους».
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα πέντεμουσεία θα μπορούν να συνεργάζονται πλέον με αντίστοιχα πολιτιστικά ιδρύματα του εξωτερικού και θα τους παρέχεται η δυνατότητα να ιδρύουν παραρτήματαξένων μουσείων στους χώρους τους. Την ίδια στιγμή, όπως συμβαίνει και με το μουσείο Ακρόπολης το οποίο βρίσκεται σε παρόμοιο καθεστώς από την ίδρυσή του, θα μπορούν και να λαμβάνουν χορηγίες από ιδιώτες. Η υπουργός Πολιτισμού κυρία Μενδώνη έχει από την πλευρά της δίνει διαβεβαιώσεις πως δεν τίθεται θέμα κλεισίματος οποιουδήποτε μουσείου ακόμα και αν βρεθεί μπροστά σε προβλήματα οικονομικής φύσεως.
Με το νέο νομοσχέδιο όργανα διοίκησης των νέων μουσείων θα είναι ένας ΓενικόςΔιευθυντής που θα ορίζεται μετά από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ενώ θα υπάρχει και ένα επταμελέςΔιοικητικόΣυμβούλιο. Ο Γενικός Διευθυντής με ρόλο manager θα διορίζεται από το υπουργείο μετά από απόφαση επταμελούςΕπιτροπής για τριετή θητεία, η οποία θα μπορεί να ανανεώνεται ακόμα δύο φορές.
Το πρόβλημα στο συγκεκριμένο σχήμα κατά τους αρχαιολόγους είναι πως δεν ορίζεται σε κανένα σημείο πως στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου θα πρέπει να υπάρχουν επιστήμονες - αρχαιολόγοι.
Οι έντονες αντιδράσεις των αρχαιολόγων
Οι αντιδράσεις για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και τις αλλαγές που φέρνει στα μουσεία είναι πολλές και έντονες, με τους αρχαιολόγουςκαι τους εργαζόμενους των μουσείων να προχωρούν σε μαζικέςκινητοποιήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο τις τελευταίεςεβδομάδες.
«Αν όντως η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού είχε σκοπό να λάβει υπόψη της τη διαβούλευση, θα απέσυρε το σχέδιο νόμου», σχολίαζε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων πριν ακόμα το νομοσχέδιο εγκρίνει την μετατροπή των Μουσείων σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.
Σε παλαιότερη ανακοίνωσή του ο Σύλλογος έκανε την θέση του απολύτως ξεκάθαρη απέναντι στην αλλαγή του καθεστώτος των μουσείων: «Η κυβέρνηση έχει την πρόθεση να διαλύσει τα δημόσια Μουσεία… Τα μετατρέπει σε κυβερνητικά υποχείρια, με διορισμένα ΔΣ που θα αποφασίζουν για τη διαχείριση των σπουδαίων θησαυρών των μουσείων μας, τα αποκόπτει από τον κορμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας διαλύοντας την ενιαία προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς» τόνιζε σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και υπογράμμιζε: «Στόχος είναι τα δημόσια Μουσεία να γίνουν μουσεία της ελίτ, να ιδιωτικοποιηθούν οι λειτουργίες τους και να βάζει το χέρι στην τσέπη ο εργαζόμενος λαός για να τα επισκεφτεί».
Σύλλογος Αρχαιολόγων: Η υπουργός αποκρύπτει την αλήθεια
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει ξεκαθαρίσει την θέση του επανειλημμένα απέναντι στην εφαρμογή του εν λόγω νομοσχεδίου καθώς θεωρεί ότι είναι «υποκριτικά» τα όσα αναφέρονται από το υπουργείο περί «εκσυγχρονισμού». Οι αρχαιολόγοι υπογραμμίζουν ότι τα ελληνικά μουσεία πρωτοπορούν και βραβεύονται για το έργο τους και οι δράσεις που αναγνωρίζεται από πολίτες και επιστήμονες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Σύμφωνα με τον σύλλογο, 487 εξέχουσες προσωπικότητες από 26 χώρες του κόσμου καθώς και όλοι οι αρχαιολόγοι των Κρατικών Μουσείων του Βερολίνου έστειλαν επιστολές στον Πρωθυπουργό για να μην περάσει το νομοσχέδιο τονίζοντας ότι «θα είχε τα πλέον ανεπιθύμητα επακόλουθα για το μέλλον των μουσείων και την αρχαιολογική δραστηριότητα στην Ελλάδα».
«Τα πέντε μεγάλα δημόσια Μουσεία δεν χρειάζονται «ημέτερους» που θα τα απομυζούν. Χρειάζονται τόνωση του δημόσιου χαρακτήρα, πραγματική ενίσχυσή τους με οικονομικούς πόρους και μόνιμο προσωπικό, για να επεκτείνουν το έργο τους», τόνιζαν οι αρχαιολόγοι.
Το κρίσιμο ζήτημα δανεισμού των αρχαιοτήτων
Ένα από τα σημεία του νομοσχεδίου που προκάλεσε τις σημαντικότερες αντιδράσεις έχει να κάνει με την εξαγωγή ελληνικών αρχαιοτήτων στο εξωτερικό. Οι αρχαιολόγοι σημειώνουν ότι το συγκεκριμένο σημείο του νομοσχεδίου είναι σκόπιμα ασαφές και για αυτό κρίνεται «ιδιαίτερα επικίνδυνο».
Η διάταξη προβλέπει την δυνατότητα ίδρυσης «παραρτημάτων στο εσωτερικό και το εξωτερικό» μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του εκάστοτε Μουσείου στον Υπουργό Πολιτισμού. Σύμφωνα με τον ΣΕΑ με αυτόν τον τρόπο μπορεί να δικαιολογηθεί η μακροχρόνια εξαγωγή αρχαιοτήτων στο εξωτερικό για απροσδιόριστο χρόνο με τον «μανδύα του παραρτήματος».
Κατά τους αρχαιολόγους το νέο νομοσχέδιο παρακάμπτεται η ελληνική Βουλή και εκείνοι που θα αποφασίζουν για το ζήτημα του «δανεισμού» των αρχαιοτήτων θα είναι το Διοικητικό Συμβούλιο και οι υπουργοί. Παράλληλα, πλέον η εξαγωγή μπορεί να αφορά και τα εκθέματα των ελληνικών Μουσείων τα οποία ως τώρα η Αρχαιολογική Υπηρεσία θεωρούσε «αμετακίνητα».
Το ίδιο καθεστώς ισχύει στο Μουσείο της Ακρόπολης όμως και εκεί και οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται
Εργαζόμενοι του Μουσείου Ακρόπολης, το οποίο λειτουργεί με το ίδιο καθεστώς στάθηκαν και εκείνοι απέναντι στις αλλαγές που έφερε το νομοσχέδιο «Μενδώνη», με τον Σύλλογο Εργαζομένων (ΣΕΜΑ), να υπογραμμίζει πως η οικονομική αυτοτέλεια του Μουσείου Ακρόπολης αφενός δεν ισχύει πάντα και αφετέρου οφείλεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και όχι στο γεγονός ότι ανήκει στο καθεστώς των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.
«Η 13χρονη εμπειρία μας ως εργαζομένων σε ένα μουσείο που λειτουργεί ως ΝΠΔΔ μας έχει δείξει καθετί αρνητικό που αφορά τη λειτουργία ενός τέτοιου οργανισμού», ανέφεραν με ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι καταγγέλλοντας πως υπονομεύεται ο ρόλος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και ο δημόσιος χαρακτήρας των μουσείων που γίνονται «υποχείρια» της εκάστοτε κυβέρνησης και παράλληλα δημιουργούνται προϋποθέσεις για ιδιωτικοποίηση των μουσείων.
Τι απάντησε η Λίνα Μενδώνη στις κατηγορίες
Μιλώντας στην Βουλή κατά τη διάρκεια της ψήφισης του νομοσχεδίου, η υπουργός Πολιτισμού απάντησε στις καταγγελίες της αντιπολίτευσης και των αρχαιολόγων υποστηρίζοντας ότι στην πραγματικότητα το εν λόγω νομοσχέδιο δεν φέρνει καμία διαφοροποίηση στην διαχείριση των αρχαιοτήτων που φιλοξενούνται στα πέντε συγκεκριμένα μουσεία και για τους αρχαιολογικούς τους θησαυρούς θα ισχύει ότι ακριβώς και στα υπόλοιπα μουσεία της χώρας. Παράλληλα ανέφερε ότι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ έχουν τεθεί υπέρ την μετατροπής μουσείων της χώρας σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου στο παρελθόν.
Αναφορικά με την κατηγορία ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προωθεί τον «δανεισμό» των αρχαιοτήτων στο εξωτερικό, η υπουργός σημείωσε ότι η προσωρινή εξαγωγή μνημείων -βραχύχρονη ή μακρόχρονη- πράγματι επιτρέπεται, όχι όμως από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αλλά από τον αρχαιολογικό νόμο του 2002. «Μπορεί να επιτραπεί η προσωρινή εξαγωγή μνημείων με σκοπό την έκθεσή τους σε μουσειακούς ή παρεμφερείς χώρους εφόσον παρέχονται επαρκείς εγγυήσεις … και αφού σταθμιστεί η σημασία της έκθεσης για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας», σημείωσε η υπουργός, αναφερόμενη στον αρχαιολογικό νόμο, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι η μόνιμη εξαγωγή των μνημείων απαγορεύεται και πως ο χρόνος δανεισμού προσδιορίζεται από το ίδιο το υπουργείο.
Αναφορικά με τις διαμαρτυρίες τόσο των αρχαιολόγων όσο και των σωματείων εργαζομένων των μουσείων, η υπουργός προσπάθησε να τις υποβαθμίσει, σημειώνοντας πως μόλις το 15% του ΥΠΠΟΑ συμμετέχει σε αυτές, ενώ παράλληλα άφησε σαφή υπονοούμενα πως είναι υποκινούμενες διότι ξεκίνησαν πριν γίνει γνωστό το περιεχόμενο του νομοσχεδίου.