Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2022 22:58

Η πλήρης εικόνα της ζωφόρου του Παρθενώνα ψηφιακά σε διαδικτυακή εφαρμογή

Γράφτηκε από την

Η ζωφόρος του Παρθενώνα διατίθεται ψηφιακά για όλους σε μια νέα, διαδραστική, δίγλωσση και εύχρηστη διαδικτυακή εφαρμογή.

Όπως αναφέρεται στο τελευταία ηλεκτρονική έκδοση του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου, στη διεύθυνση www.parthenonfrieze.gr τόσο το ευρύ κοινό όσο και οι ειδικοί έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν μια πλήρη εικόνα του μοναδικού αυτού έργου τέχνης. Η εφαρμογή συγκεντρώνει φωτογραφίες και περιγραφές όλων των σωζόμενων λίθων της ζωφόρου που βρίσκονται στο Μουσείο Ακρόπολης και στο εξωτερικό.

Η ζωφόρος του Παρθενώνα, μια συνεχής ζώνη με ανάγλυφες παραστάσεις που περιέτρεχε το επάνω μέρος του τοίχου του ναού, απεικονίζει την πομπή προς την Ακρόπολη κατά τα Μεγάλα Παναθήναια, τη μεγαλύτερη γιορτή της αρχαίας Αθήνας. Η σύνθεση της πομπής περιελάμβανε 378 ανθρώπινες μορφές, άνδρες και γυναίκες, πεζούς, ιππείς και αρματοδρόμους, και περισσότερα από 200 ζώα και αντικείμενα και δώρα προς την Αθηνά, προστάτιδα της Αθήνας.

Η εφαρμογή, η οποία προσφέρει στους χρήστες μια διαδραστική εμπειρία περιήγησης, υλοποιήθηκε χάρη στην άριστη και μακροχρόνια συνεργασία τριών φορέων: του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), του Μουσείου Ακρόπολης και της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ). Το ΕΚΤ ανέπτυξε την αναβαθμισμένη έκδοση της διαδικτυακής εφαρμογής www.parthenonfrieze.gr, αξιοποιώντας φωτογραφικό υλικό της ΥΣΜΑ και εφαρμόζοντας σύγχρονες τεχνολογίες για την εικονική αναπαράσταση του και τη βέλτιστη ανάδειξη στο διαδίκτυο.

Η εφαρμογή ενσωματώνει νέες λειτουργικότητες που την καθιστούν προσβάσιμη σε όλους, από όλα τα σύγχρονα μέσα και πλατφόρμες, ακολουθώντας τις καλές πρακτικές web design και UI/UX. Έτσι, ενισχύεται η θέαση από όλες τις σταθερές και κινητές συσκευές, ενώ ο χρήστης μπορεί να φτάσει σε όποιο επίπεδο λεπτομέρειας επιθυμεί με άμεσο και φιλικό τρόπο.

Η εξερεύνηση της ζωφόρου του Παρθενώνα, γίνεται μέσα από τέσσερις ενότητες, καλύπτοντας τις ανάγκες των ερευνητών, με όλη την απαραίτητη τεκμηρίωση και εκτενές γλωσσάρι, ενώ ταυτόχρονα o απλός επισκέπτης μπορεί να έχει άμεσα μια συνολική εικόνα αυτού του μοναδικού αρχαιολογικού μνημείου.

Στην ενότητα «Ο Παρθενώνας» περιλαμβάνονται κείμενα και οπτικοακουστικό υλικό για την αρχιτεκτονική και τη γλυπτική διακόσμηση του ναού. Στην ενότητα «Γνωρίστε τη Ζωφόρο» ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει γενικά στοιχεία σχετικά με το θέμα, την ιστορία, τον σχεδιασμό και την κατασκευή της ζωφόρου.

Στην ενότητα «Εξερευνήστε τη Ζωφόρο» ο χρήστης μπορεί να εξερευνήσει τη ζωφόρο ανά πλευρά και ανά λίθο. Η ενότητα «Θεματική Περιήγηση» επιτρέπει στον χρήστη να προσεγγίσει τη ζωφόρο μέσα από τα επιμέρους θέματά της: την προετοιμασία της πομπής, τους ιππείς που συμμετέχουν στην πομπή, τα άρματα, την πομπή των προσφορών και των ζώων για θυσία και τέλος την παράδοση του πέπλου στη θεά Αθηνά με την παρουσία των θεών του Ολύμπου.

Στη διαδικτυακή εφαρμογή parthenonfrieze.gr συγκεντρώνεται και υπομνηματίζεται, στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα, φωτογραφικό υλικό όλων των σωζόμενων λίθων της ζωφόρου. Παράλληλα, για να αποδοθεί η κατά το δυνατόν πληρέστερη εικόνα του θαυμαστού αυτού συνόλου, το φωτογραφικό υλικό των λίθων συμπληρώνεται με τα σωζόμενα σχέδια των J. Carrey (1674) και J. Stuart (1751).

Από το σύνολο της ζωφόρου σήμερα σώζονται 50 μέτρα στο Μουσείο Ακρόπολης και 80 μέτρα στο Βρετανικό Μουσείο. Ένας λίθος βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου και κάποια θραύσματα είναι διασκορπισμένα σε διάφορα ευρωπαϊκά μουσεία στο Παλέρμο, στο Βατικανό, στο Βίρτσμπουργκ, στη Βιέννη, στο Μόναχο και στην Κοπεγχάγη.

Τον Ιανουάριο του 2022 το «θραύσμα Fagan» από το Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο επέστρεψε στην Αθήνα, προκειμένου να εκτεθεί για 8 χρόνια στο Μουσείο της Ακρόπολης και πήρε τη θέση του στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα, στην οποία αναπαρίστανται οι Θεοί του Ολύμπου. Έως ότου πραγματοποιηθεί η επανένωση όλων των σωζόμενων λίθων και των θραυσμάτων της ζωφόρου στον φυσικό τους χώρο, οι λάτρεις της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, θα μπορούν να θαυμάζουν το αριστούργημα που σχεδίασε ο γλύπτης Φειδίας, τον πέμπτο αιώνα π.Χ., στη νέα διαδικτυακή εφαρμογή του ΕΚΤ.

zoforos parthenonas efarmogi. 2

Λίγα λόγια για τη Ζωφόρο του Παρθενώνα

Η ζωφόρος του Παρθενώνα, συνολικού μήκους 160 μέτρων και ύψους σχεδόν 1 μέτρου, σχεδιάστηκε από τον γλύπτη Φειδία και περιέτρεχε το πάνω μέρος του σηκού, του κυρίως ναού, μέσα από την εξωτερική κιονοστοιχία του. Το θέμα της κάλυψης μιας τόσο μεγάλου μήκους και παράλληλα στενής επιφάνειας έπρεπε να ήταν πολυπρόσωπο και ως τέτοιο θεωρήθηκε ότι κατάλληλη ήταν η παράσταση μιας πομπής.

Το θέμα της ζωφόρου του Παρθενώνα είναι η πομπή των Παναθηναίων, το αποκορύφωμα της εορτής των Mεγάλων Παναθηναίων. Η ζωφόρος αποτελείτο από 115 λίθους, διαφόρων μεγεθών, με συνεχείς ανάγλυφες παραστάσεις ανθρώπων και ζώων. Η σύνθεση της πομπής περιελάμβανε 378 μορφές, θεούς, ήρωες της πόλης, άρχοντες, πολίτες άνδρες και γυναίκες, παιδιά, νέους και γέρους καθώς και περισσότερα από 200 ζώα, κυρίως άλογα, αλλά και βόδια και κριάρια.

Στο σύνολο του έργου διακρίνονται τέσσερις ενότητες: Η προετοιμασία της πομπής, η κυρίως πομπή με την παράταξη των ιππέων και των αρμάτων, η πομπή των προσφορών και των ζώων για θυσία και η κυρίως λατρεία με την παράδοση του πέπλου.

Η πομπή στη ζωφόρο ξεκινάει από τη νοτιοδυτική γωνία του ναού και χωρίζεται σε δύο παρατάξεις που πορεύονται προς τα ανατολικά. Η μία παράταξη συνεχίζει την πορεία της κατά μήκος της νότιας πλευράς, ενώ η άλλη αφού διασχίσει τη δυτική πλευρά, συνεχίζει κατά μήκος της βόρειας και καταλήγουν και οι δύο στην ανατολική πλευρά. Στη δυτική και τη βόρεια πλευρά οι μορφές βαδίζουν από τα δεξιά προς τα αριστερά του θεατή, ενώ στη νότια από τα αριστερά προς τα δεξιά.

Μία μακρόχρονη συνεργασία με σημαντικά αποτελέσματα και πολύπλευρα οφέλη.

Η ΥΣΜΑ, το Μουσείο Ακρόπολης και το ΕΚΤ τα τελευταία είκοσι χρόνια, μέσω των πολύπλευρων συνεργατικών τους δράσεων, έχουν χαράξει μία παράλληλη ψηφιακή πορεία στα πολιτιστικά και εκπαιδευτικά δρώμενα της χώρας, διαθέτοντας στο κοινό μια σειρά από σύγχρονες υποδομές ψηφιακού περιεχομένου.

Η άριστη συνεργασία των τριών φορέων ξεκίνησε το 2003 όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά, σε μορφή CD-ROM, η εικονική αναπαράσταση της ζωφόρου του Παρθενώνα. Το 2009 αναπτύχθηκε με τεχνολογίες Flash ένας αυτόνομος ιστότοπος με εμπλουτισμένα κείμενα και εκπαιδευτικές εφαρμογές για τη Zωφόρο.

Ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις της Ανοικτής Πρόσβασης, το 2010 ολοκληρώθηκε η δημιουργία και η διάθεση του αποθετηρίου της Ζωφόρου του Παρθενώνα που λειτουργούσε συμπληρωματικά με τον αντίστοιχο ιστότοπο, ενώ το 2011 φιλοξενήθηκε στα πληροφοριακά συστήματα του ΕΚΤ ο δικτυακός τόπος www.acropolis-athena.gr ο οποίος είχε δημιουργηθεί από την ΥΣΜΑ σε συνεργασία με το Μουσείο Ακρόπολης και το Ίδρυμα Μποδοσάκη. Δύο χρόνια αργότερα παραδόθηκε στην εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας το αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη στο οποίο φιλοξενείται υλικό του Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της ΥΣΜΑ.

Το 2016 αναπτύχθηκε από το ΕΚΤ το αποθετήριο της ΥΣΜΑ στο οποίο συγκεντρώνεται αρχειακό υλικό από τα αναστηλωτικά προγράμματα της Αθηναϊκής Ακρόπολης και αναρτήθηκε στον ψηφιακό δημόσιο χώρο ο κατάλογος της βιβλιοθήκης της ΥΣΜΑ (μέσω της υποδομής ψηφιακού νέφους openABEKT). Την ίδια χρονιά συγκεντρώθηκαν στον εθνικό συσσωρευτή ψηφιακού πολιτιστικού περιεχομένου Searchculture.gr 4.108 τεκμήρια της ΥΣΜΑ. Λίγα χρόνια αργότερα το σύνολο των τεκμηρίων της ΥΣΜΑ εμπλουτίστηκε σημασιολογικά και διατέθηκε, μέσω του ΕΚΤ, στην ευρωπαϊκή ψηφιακή βιβλιοθήκη Europeana.

To 2022 η ΥΣΜΑ, το Μουσείο Ακρόπολης (φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού) και το ΕΚΤ (φορέας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης) συνεργάζονται εκ νέου και διαθέτουν στο ενδιαφερόμενο κοινό μία προηγμένη διαδικτυακή εφαρμογή για τη ζωφόρο του Παρθενώνα και την εικονική αναπαράσταση των περίφημων μαρμάρινων λίθων του ναού. Στο άμεσο μέλλον το περιεχόμενο της συγκεκριμένης εφαρμογής θα εμπλουτιστεί με νέες ψηφιακές συλλογές.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2022 20:59

Σχετικά Άρθρα

  • Γλυπτά του Παρθενώνα: Ανέλπιστη στήριξη από Τουρκία - «Δεν υπάρχει νόμιμο έγγραφο που να νομιμοποιεί τον Έλγιν»
    Γλυπτά του Παρθενώνα: Ανέλπιστη στήριξη από Τουρκία - «Δεν υπάρχει νόμιμο έγγραφο που να νομιμοποιεί τον Έλγιν»

    Ανέλπιστη στήριξη από την Τουρκία στο θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα βρίσκει η Ελλάδα. Κατά την 24η Σύνοδο της Unesco η εκπρόσωπος της Τουρκίας δήλωσε πως η γειτονική μας χώρα δεν έχει υπόψη της το «φιρμάνι» του Έλγιν, δηλαδή το έγγραφο - που υποστηρίζει η Βρετανία -ότι της παρείχε η Οθωμανική Αυτοκρατορία για να αφαιρέσει τα γλυπτά.

    «Δεν έχουμε υπόψη μας κανένα έγγραφο»

    Ειδικότερα, μιλώντας στη σύνοδο της Unesco για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις χώρες προέλευσης η προϊσταμένη του τμήματος Καταπολέμησης της Λαθρεμπορίας του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Ζεϊνέπ Μποζ είπε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα:

    «Θέλουμε ολόψυχα να ευχαριστήσουμε την ελληνική αντιπροσωπεία για την προβολή των επιχειρημάτων τους με πραγματικά και συγκεκριμένα στοιχεία, όπως στην υπόθεση των Γλυπτών για περισσότερα από 40 χρόνια τώρα. Και ως επικεφαλής της μονάδας καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης πολιτιστικής κληρονομιάς στην Τουρκία δεν έχουμε υπόψη μας κανένα έγγραφο που να νομιμοποιεί αυτή την αγορά που έγινε από το αποικιοκρατικό Ηνωμένο Βασίλειο εκείνη την εποχή».

    «Επομένως δεν νομίζω ότι υπάρχει χώρος για να συζητήσουμε τη νομιμότητά της ακόμη και σύμφωνα με τη νομοθεσία της εποχής και ανυπομονώ ολόψυχα να γιορτάσουμε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, καθώς πιστεύουμε ότι σηματοδοτεί την αλλαγή συμπεριφοράς προς την προστασία της πολιτιστικής ιδιοκτησίας και αποτελεί το ισχυρότερο μήνυμα που δίνεται παγκοσμίως. Γι’αυτό μείνετε δυνατοί», κατέληξε.

    Σημειώνεται ότι η δήλωση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς προέρχεται από τη χώρα διάδοχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, οι Αρχές της οποίας βάσει του βρετανικού αφηγήματος παραχώρησαν στον λόρδο Έλγιν το φιρμάνι που τους έδινε δικαίωμα να αφαιρέσουν τα Γλυπτά, που έκτοτε είναι ένα από τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου στις συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Κασσελάκης για Ακρόπολη, ΥΠΕΣ και νοσοκομεία: «Δεν παίρνουν χαμπάρι» είναι το modus operandi τους
    Κασσελάκης για Ακρόπολη, ΥΠΕΣ και νοσοκομεία: «Δεν παίρνουν χαμπάρι» είναι το modus operandi τους

    «Δεν παίρνουν χαμπάρι είναι το modus operandi τους», ισχυρίζεται για την κυβέρνηση ο Στέφανος Κασσελάκης με ανάρτησή του στις προσωπικές του σελίδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από την επικαιρότητα και υποστηρίζοντας πως δεν μας αξίζει τέτοια κατάρρευση.

    Σε αυτό το πλαίσιο, μάλιστα, καλεί τους πολίτες να βάλουν τα κομμάτια στη σειρά από την αρχή για να επιστρέψουμε στην αξιοπρέπεια.

    Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία αναφέρει χαρακτηριστικά πως άγνωστοι ανέβηκαν με χλαμύδες και περικεφαλαίες στην Ακρόπολη και πόζαραν με φόντο τον Παρθενώνα, αλλά το υπουργείο Πολιτισμού δεν πήρε χαμπάρι.

    Την ίδια ώρα, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης σημειώνει πως άγνωστοι διέρρηξαν το γραφείο του διευθυντή εκλογών του υπουργείου Εσωτερικών, στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του οποίου υπάρχουν σημαντικά δημόσια έγγραφα, που ο ίδιος ανέφερε πως φοβάται μήπως έχουν αντιγραφεί ή αλλοιωθεί, αλλά το υπουργείο Εσωτερικών δεν πήρε χαμπάρι.

    «Δεν είναι μόνο τα νοσοκομεία που καταρρέουν, οι πολίτες που δολοφονούνται έξω από αστυνομικά τμήματα, οι ασθενείς που σβήνουν στις καρότσες, οι σταθμάρχες που διορίζονται παράνομα. Είναι όλα μαζί, και όλα σε αποσύνθεση, από τα πιο απλά μέχρι τα πιο σύνθετα. Μπορείτε να είστε υπερήφανοι για τη σημερινή κατάσταση της χώρας μας, από τον Παρθενώνα έως τα νοσοκομεία, από τους θεσμούς μέχρι την καθημερινότητα;», αναρωτιέται ο κ. Κασσελάκης.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Η Ολυμπιακή Φλόγα έφτασε στην Ακρόπολη
    Η Ολυμπιακή Φλόγα έφτασε στην Ακρόπολη

    Από τη Σαντορίνη στην Ακρόπολη έφτασε η Ολυμπιακή Φλόγα

    Από την Ακρόπολη, το εμβληματικότερο μνημείο της Ελλάδας, η Ολυμπιακή Φλόγα στέλνει τα διαχρονικά μηνύματα της για ειρήνη και εκεχειρία σε όλο τον πλανήτη. Το βωμό άναψε ο Ολυμπιονίκης Περικλής Ιακωβάκης, έχοντας παραλάβει το Φως στα Προπύλαια από τον πρωταθλητή της κολύμβησης Ανδρέα Βαζαίο.

    Ο Περικλής Ιακωβάκης δήλωσε για τη μοναδική αυτή στιγμή: «Είναι μία μοναδική στιγμή. Η ομορφιά της Ακρόπολης είναι απίστευτη και ο συνδυασμός της Ολυμπιακής Φλόγας να είναι εδώ και να έχω εγώ το προνόμιο να ανάψω το βωμό, είναι μοναδικά. Είμαι πολύ χαρούμενος και θέλω να ευχαριστήσω όσους με επέλεξαν. Να ευχηθώ καλή επιτυχία στην οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στους Γάλλους και καλή επιτυχία στους Ελληνες αθλητές, σε αυτούς που έχουν προκριθεί και σε αυτούς που το παλεύουν να εξασφαλίσουν τη θέση εκεί. Το νόημα των Ολυμπιακών Αγώνων και το μήνυμα τους είναι επίκαιρο γιατί βλέπουμε όλοι ότι κοντά στη γειτονιά μας υπάρχουν εντάσεις και πολεμικές συγκρούσεις και ελπίζω παρότι αυτό δεν είναι ρεαλιστικό, κάτι από το μεγαλείο των Ολυμπιακών Αγώνων να περάσει και εκεί, μήπως και βρεθεί μία λύση και να σταματήσουν όλα αυτά.»

    Στη Λαμπαδηδρομία μέχρι την Ακρόπολη συμμετείχαν η Χορογράφος των Τελετών της Ολυμπιακής Φλόγας Αρτεμις Ιγνατίου και η έξι φορές Οlympian Αγη Κασούμη.

    Η 4η μέρα της Ολυμπιακής Λαμπαδηδρομίας ξεκίνησε από τη Σαντορίνη, όπου τη Φλόγα μετέφερε αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας, με την τελετή να γίνεται στα Φηρά και το Ολυμπιακό Φως να περνάει μέσα από τα γραφικά σοκάκια του νησιού.

    Ακολούθησε η Νάξος, όπου το βωμό στο λιμάνι άναψε ο Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης, ενώ μεταξύ των Λαμπαδηδρόμων ήταν και η Ολυμπιονίκης Ολγα Βασδέκη. Στη συνέχεια πέρασε στην Πάρο όπου τον βωμό άναψε στην Παροικιά, ο πρωταθλητής του κάνοε καγιάκ Χρήστος Τσακμάκης, μπροστά σε πάρα πολλούς κατοίκους που επιφύλαξαν μία μεγαλειώδη υποδοχή.

    Εξαιρετική ήταν και η ιδέα τα παιδιά της Πάρου από τους τους συλλόγους ΑΟ Πάρου, ΝΟ Πάρου, ΑΜΕΣ Νηρέας, Μαρπησαϊκός και από άλλους, να περιμένουν την Ολυμπιακή Φλόγα εξασκώντας τα αγαπημένα τους αθλήματα, όπως ιστιοπλοΐα, beach soccer, beach handball, μπάσκετ, πινγκ πονγκ, ιππασία, και τον κλασικό αθλητισμό δημιουργώντας το τέλειο σκηνικό για την άφιξη του Ολυμπιακού συμβόλου. Συγχαρητήρια στους γονείς και τους συλλόγους ΑΟ Πάρου, ΝΟ Πάρου, ΑΜΕΣ Νηρέας και τους άλλους συλλόγους του νησιού για το παράδειγμα τους!

    Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής Σπύρος Καπράλος που συνόδεψε την Ολυμπιακή Φλόγα, απευθυνόμενος στους κατοίκους της Πάρου, είπε: «Σας ευχαριστούμε για τη μεγαλειώδη υποδοχή, η Πάρος έχει τον περισσότερο κόσμο έως τώρα, από όλα τα μέρη που έχουμε περάσει. Αυτό μας δίνει μεγάλη χαρά, όπως και τα παιδιά που είδαμε να αθλούνται στο δρόμο περιμένοντας τη Φλόγα, συμμετέχοντας σε αυτή τη γιορτή, που γίνεται ξανά στο νησί μετά από 20 χρόνια και το 2004. Μικροί και μεγάλοι πρέπει να νιώθετε υπερήφανοι, γιατί οι Ολυμπιακοί Αγώνες ξεκίνησαν από αυτή εδώ τη χώρα, πριν από 2800 χρόνια και είναι το μεγαλύτερο αθλητικό και κοινωνικό γεγονός, είναι το γεγονός που ενώνει τις 206 χώρες σε μία ειρηνική συνάθροιση.»

    Την 5η μέρα της Λαμπαδηδρομίας, η Ολυμπιακή Φλόγα θα φύγει από την Ακρόπολη και στα χέρια πολλών σπουδαίων αθλητών θα περάσει από το Υπουργείο Εθνικής Αμυνας, την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, το Ολυμπιακό Στάδιο, το Ολυμπιακό Μουσείο το Μνημείο Μικρασιατών στη Νέα Φιλαδέλφεια για να κατευθυνθεί στους Δελφούς τη Λαμία και το Βόλο όπου θα διανυκτερεύσει.

    (Δελτίο Τύπου)

    Φωτογραφίες: ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΥΖΟΥΡΗΣ/ EUROKINISSI

  • Στα 30 ευρώ πλέον το εισιτήριο για την Ακρόπολη: Οι νέες τιμές σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
    Στα 30 ευρώ πλέον το εισιτήριο για την Ακρόπολη: Οι νέες τιμές σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους

    Τη νέα τιμολογιακή πολιτική των Αρχαιολογικών Χώρων και Μουσείων γνωμοδότησε θετικά ομόφωνα το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο την Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου, στην οποία προστίθεται μία ημέρα ελεύθερης εισόδου, ενώ διατηρείται ίδια η τιμή του εισιτηρίου, χειμώνα-καλοκαίρι.

    Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η νέα τιμολογιακή πολιτική για τα εισιτήρια εισόδου στους Αρχαιολογικούς Χώρους, τα Μνημεία και τα Μουσεία του Υπουργείου Πολιτισμού (350 περίπου) είναι επιβεβλημένη με βάση τα δεδομένα της αυξανόμενης επισκεψιμότητας των τελευταίων 2 ετών, της χρήσης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε 28 χώρους -έως σήμερα- με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και το γεγονός ότι οι ισχύουσες τιμές αναθεωρημένες από 5ετίας είναι πολύ χαμηλές σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

    Η πρόταση της νέας τιμολογιακής πολιτικής βασίζεται σε ειδική μελέτη, την οποία ανέθεσε ο αρμόδιος Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων.

    Βασικά σημεία της νέας τιμολογιακής πολιτικής:

    Εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής σε δύο φάσεις:

    • Α’ Φάση, έναρξη ισχύος από 01.04.2024:
    • Κατάργηση των ενιαίων εισιτηρίων εισόδου με παραπάνω του ενός Αρχαιολογικών Χώρων ή Μουσείων, όπου εφαρμόζεται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει ηλεκτρονικό εισιτήριο και συνδέονται με Μουσεία-ΝΠΔΔ.
    • Εφαρμογή νέας υπηρεσίας Εξατομικευμένης Επίσκεψης στον Αρχαιολογικό Χώρο της Ακρόπολης των Αθηνών, εκτός ωραρίου λειτουργίας του χώρου με υψηλό αντίτιμο εισιτηρίου. Η επίσκεψη αφορά σε ομάδες των 5 ατόμων και έως 4 ομάδες στο δίωρο (07:00-09:00 και 20:00-22:00), με προσφορά ειδικής ξενάγησης και αναμνηστικών δώρων (θα επεκταθεί και σε άλλους χώρους κατά την Β’ Φάση)
    • Β’ Φάση, έναρξη ισχύος από 01.04.2025:
    • Εξορθολογισμός του αντιτίμου εισιτηρίων εισόδου, σύμφωνα με κατάταξη των Αρχαιολογικών Χώρων, των Μνημείων και των Μουσείων σε 5 κατηγορίες με βάση την επισκεψιμότητα, ενίοτε τη σημασία τους στην εκάστοτε περιοχή και το ισχύον εισιτήριο εισόδου. Οι 5 κατηγορίες αντιστοιχούν σε 5 βαθμίδες αντιτίμου εισιτηρίων εισόδου ως εξής:

    Α/Α

    ΧΩΡΟΣ - ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

    ΑΝΤΙΤΙΜΟ σε €

    1

    Ακρόπολη Αθηνών, κατηγορία Α

    30,00€

    2

    .Χ. & Μ. κατηγορία Β

    (επισκ. πάνω από 200.000)

    0,00€

    3

    Α.Χ. & Μ. κατηγορία Γ

    (επισκ. 75.000 έως 200.000)

    15,00€

    4

    Α.Χ. & Μ. κατηγορία Δ

    (επισκ. 15.000 έως 75.000)

    10,00€

    5

    Α.Χ. & Μ. κατηγορία Ε

    (επισκ. κάτω από 15.000)

    5,00€

    ΝΠΔΔ

    Μουσεία ΝΠΔΔ

    Διαμορφώνουν δική τους Τ.Π.

    Με τον τρόπο αυτό καταργούνται οι υφιστάμενες 9 βαθμίδες στην κλίμακα των αντιτίμων εισιτηρίου εισόδου από 2 έως 20 ευρώ, οι οποίες σε συνδυασμό με τις 4 κατηγορίες δικαιούχων μειωμένου εισιτηρίου και τις 34 δικαιούχων ελευθέρας εισόδου συνεπάγονται ένα πολύπλοκο σύστημα με δυσανάλογα βαρύ διαχειριστικό κόστος.

    • Καταργείται η διαφορετική τιμολόγηση της θερινής και της χειμερινής περιόδου με μία ίδια τιμή εισόδου ανά κατηγορία σε όλη την διάρκεια του έτους.
    • Προστίθεται μία επιπλέον Κυριακή ελευθέρας εισόδου κάθε μήνα κατά την χειμερινή περίοδο (1η Νοεμβρίου-31η Μαρτίου), συγκεκριμένα η τρίτη Κυριακή του μήνα επί πλέον της πρώτης.
    • Κατάργηση των ενιαίων και των κοινών εισιτηρίων πλην Aρχαίας Ολυμπίας, Δελφών, Μυκηνών και Αιγών ή όπου για λόγους χωροταξικούς επιβάλλεται το κοινό εισιτήριο Χώρου και Μουσείου.
    • Διατήρηση του μειωμένου εισιτηρίου εισόδου για τα άτομα ηλικίας 65+ από χώρες της Ε.Ε. για το διάστημα από 1η Οκτωβρίου έως 31η Μαΐου.
    • Διατήρηση του δικαιώματος ελευθέρας εισόδου στα άτομα έως 25 ετών για τους πολίτες Ε.Ε. και επέκταση του δικαιώματος ελευθέρας εισόδου για πολίτες εκτός Ε.Ε. έως την ηλικία των 18 ετών, αντί της ηλικίας έως 5 ετών που ισχύει τώρα.
    • Διατηρείται το δικαίωμα ελευθέρας εισόδου για τα ΑμεΑ και τις κατηγορίες ατόμων που έχουν θεσπιστεί έως σήμερα για λόγους κοινωνικούς ή ιδιότητας.
    • Έκδοση Κάρτας Πολιτισμού (Culture Gard) για τις κατηγορίες που έχουν θεσμοθετηθεί και θα εκδίδεται μέσω της εφαρμογής του gov.gr ή των ΚΕΠ για ημεδαπούς φορολογούμενους.

    Όπως προκύπτει από τα ανωτέρω, με τη νέα τιμολογιακή πολιτική εισιτηρίων εισόδου στους Αρχαιολογικούς Χώρους, τα Μνημεία και τα Μουσεία της χώρας, επιτυγχάνονται:

    • Κατηγοριοποίηση των επισκέψιμων χώρων και μουσείων με κριτήριο την επισκεψιμότητά τους, τη σημασία τους για την εκάστοτε περιοχή και το ισχύον αντίτιμο εισιτηρίου.
    • Εξορθολογισμός και απλοποίηση των κατηγοριών των εισιτηρίων.
    • Απόδοση στα μνημεία μας της αξίας που αντιστοιχεί στην σπουδαιότητά τους για την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.
    • Αύξηση ημερών ελευθέρας εισόδου κατά μία (1) Κυριακή μηνιαίως τη χειμερινή περίοδο για όλους ανεξαρτήτως τους επισκέπτες.
    • Εξάλειψη διακρίσεων και διεύρυνση του δικαιώματος ελευθέρας εισόδου σε παιδιά και νέους, ηλικίας 5-18 ετών, από χώρες εκτός Ε.Ε.
    • Ουσιαστική αύξηση των δημοσίων εσόδων από τα εισιτήρια και επανεπένδυσή τους στα έργα Πολιτισμού για την ανάδειξη και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
    Πηγή: Ethnos.gr
  • Τουρίστας έκλεψε αρχαία από την Ακρόπολη: Αφαίρεσε κομμάτια μαρμάρου ανεκτίμητης αξίας και συνελήφθη
    Τουρίστας έκλεψε αρχαία από την Ακρόπολη: Αφαίρεσε κομμάτια μαρμάρου ανεκτίμητης αξίας και συνελήφθη

    Στη σύλληψη ενός Ρουμάνου υπηκόου, ηλικίας 36 ετών, προχώρησαν οι Αρχές, καθώς κατά την επίσκεψή του στην Ακρόπολη βρέθηκε να έχει κλέψει δύο κομμάτια μάρμαρο από τον αρχαιολογικό χώρο.

    Σύμφωνα με πληροφορίες στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί σε βάρος του υπάρχει και η μαρτυρία 42χρονης που κατήγγειλε ότι τον είδε να αφαιρεί τα αρχαία. Ο 36χρονος κατηγορείται για διακεκριμένη κλοπή και για τον νόμο περί αρχαιοτήτων.

    Σημειώνεται ότι η κλοπή έγινε το πρωί της Τρίτης 19 Σεπτεμβρίου.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Μόνο 20.000 επισκέπτες θα δέχεται καθημερινά ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης
    Μόνο 20.000 επισκέπτες θα δέχεται καθημερινά ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης

    Πρεμιέρα σήμερα Δευτέρα (4/9) για το νέο πρόγραμμα επισκεψιμότητας της Ακρόπολης που βάζει πλαφόν στον αριθμό των ατόμων που μπορούν να επισκέπτονται καθημερινά τον Ιερό Βράχο.

    Από εδώ και πέρα ο ημερήσιος αριθμός επισκεπτών δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 20.000, κατανεμημένοι σε συγκεκριμένο αριθμό ανά ζώνη της μίας ώρας.

    Στο θέμα αναφέρθηκε μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τονίζοντας ότι αποσκοπεί στην προστασία του μνημείου της Ακρόπολης και στην αναβάθμιση της εμπειρίας του επισκέπτη.

    Η υπουργός τόνισε ότι βασικό μέλημα του υπουργείου είναι η προστασία του μνημείου, αναφέρθηκε στη μελέτη του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων(ΟΔΑΠ), από την οποία προκύπτει ότι ο ημερήσιος αριθμός επισκεπτών δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 20.000, κατανεμημένοι σε συγκεκριμένο αριθμό ανά ζώνη της μίας ώρας.

    Παράλληλα, η υπουργός τόνισε ότι η μελέτη έχει λάβει υπόψη της τον χρόνο παραμονής και εξόδου των επισκεπτών, προκειμένου να αποφευχθεί ο υπερβολικός αριθμός παράλληλων επισκέψεων, ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες, κατά τις οποίες έχει παρατηρηθεί μεγάλη συσσώρευση.

    Ως αποτέλεσμα αυτής της κατανομής, ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να επωφεληθεί ποιοτικότερου χρόνου, κατά την περιήγησή του, εμπλουτίζοντας τις πληροφορίες του για τον χώρο και την ιστορία του.

    «Στο υπουργείο Πολιτισμού, επειδή ο κύριος σκοπός του είναι ακριβώς η προστασία του ίδιου του μνημείου, αποφασίσαμε να περιορίσουμε τον αριθμό (σ.σ. των επισκεπτών ανά ημέρα) στους 20.000. Από εκεί και πέρα, το ωράριο από 08:00 έως 20:00, που ισχύει σήμερα έχει χωριστεί σε 12 ωριαίες ζώνες επισκεψιμότητας. Η κάθε ζώνη έχει συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών. Για παράδειγμα, η ζώνη 08:00-09:00 πμ έχει 3.000 άτομα. Δεν μπορούν να μπουν 3.000+1 επισκέπτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι επισκέπτες να έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα για σωστή περιήγηση και απόλαυση του μείζονος αυτού μνημείου», τόνισε η υπουργός, που αναφέρθηκε και στη χρήση του προγράμματος ζωνών επισκεψιμότητας από επαγγελματίες του τουρισμού, οι οποίοι διαχειρίζονται συνήθως μεγάλο αριθμό επισκεπτών (γκρουπς).

    Η υπουργός τόνισε ότι από τον Ιούλιο μέχρι και τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, έχουν γίνει συστηματικές συναντήσεις των επαγγελματιών του τουρισμού με στελέχη του ΟΔΑΠ και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, προκειμένου να ενημερωθούν και να προσαρμοστούν στη νέα διαδικασία.

    «Το πρόγραμμα είναι on line. Επομένως, μπορείς, ανά πάσα στιγμή, να μπεις και να δεις τη διαθεσιμότητα που υπάρχει. Ο στόχος είναι να αποφεύγουμε τη συσσώρευση η οποία συνέβαινε μέχρι χθες, με το 50% των επισκεπτών να θέλουν να ανέβουν στην Ακρόπολη το διάστημα 08:00-11:00 πμ. Αυτό ήταν προβληματικό για το μνημείο, αλλά και για τους ίδιους, διότι, εκ των πραγμάτων, στον χώρο των Προπυλαίων δημιουργείται ένας "λαιμός μπουκαλιού".

    Επομένως, με το να υπάρχουν οι ζώνες και να είναι αυστηρά καθορισμένος αριθμός ο οποίος έχει μελετηθεί και δίνει μια συνεχή ροή, όχι μόνο στον αρχαιολογικό χώρο, αλλά και στα Προπύλαια, αυτομάτως καθιστά την εμπειρία του επισκέπτη πολύ πιο θετική», σημείωσε.

    Τι είπε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και το σκάνδαλο με την κλοπή στο Βρετανικό Μουσείο

    Η υπουργός ρωτήθηκε και για το σοβαρό ζήτημα της κλοπής αρχαίων αντικειμένων από το Βρετανικό Μουσείο.

    Η ίδια τόνισε ότι είναι ένα πολύ ιδιαίτερο θέμα, δεδομένου ότι πρόκειται για πράξη που προέρχεται από ανθρώπους οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για τη φύλαξη των συλλογών. Παράλληλα, σημείωσε, για ακόμη μια φορά, ότι το αίτημα για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα, που αποτελεί εθνικό στόχο για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό προσωπικά, ταυτίζεται χρονολογικά με την έναρξη του νέου ελληνικού κράτους. Παραμένει διαρκές εδώ και 200 χρόνια.

    «Στρατηγική η οποία ανακοινώνεται, παύει να είναι στρατηγική. Δεν μπορεί κανείς να παρουσιάζει αυτά τα οποία σκέφτεται να κάνει. Επαναλαμβάνω όμως κατηγορηματικά ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή ακολουθεί απολύτως τις κόκκινες γραμμές οι οποίες έχουν τεθεί για αυτό το μείζον εθνικό θέμα, μη μπορώντας, σε καμία περίπτωση, να αναγνωρίσει οποιοδήποτε δικαίωμα ιδιοκτησίας, νομής και κατοχής στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς τα γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκονται εκεί ως προϊόν κλοπής», επισήμανε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Εισιτήρια - απάτη υπόσχονται παράκαμψη της σειράς αναμονής για την Ακρόπολη - Προσοχή εφιστά το υπουργείο Πολιτισμού
    Εισιτήρια - απάτη υπόσχονται παράκαμψη της σειράς αναμονής για την Ακρόπολη - Προσοχή εφιστά το υπουργείο Πολιτισμού

    Την προσοχή των επισκεπτών του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης από παραπλανητικές διαδικτυακές διαφημίσεις εφιστά ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων.

    Ο Οργανισμός, θέλοντας να προστατεύσει τους επισκέπτες, ενημερώνει το κοινό ότι δεν υπάρχει δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου που να συνοδεύεται από οποιονδήποτε τρόπο παράκαμψης της σειράς αναμονής (υπηρεσία «Skip the line»).

    «Η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν μπορεί να εφαρμοστεί στον Αρχαιολογικό Χώρο της Ακρόπολης, λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας του λόφου και της φύσης του μνημείου. Ακόμη και εάν κάποιος επισκέπτης καταφέρει να παρακάμψει την αναμονή στην είσοδο, σύντομα θα συναντήσει σειρά αναμονής στα Προπύλαια του μνημείου, όπου μειώνεται το πλάτος εισόδου. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε διαφήμιση υπηρεσίας 'skip the line', αποτελεί εξαπάτηση του κοινού» επισημαίνει η ανακοίνωση.

    Ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, καλεί τους επισκέπτες να μην παρασύρονται από δημοσιεύματα που υπόσχονται ψευδείς υπηρεσίες, ενώ παράλληλα γνωστοποιεί ότι η μοναδική επίσημη διαδικτυακή πύλη για την αγορά εισιτηρίων της Ακρόπολης είναι η hhticket.gr (Hellenic Heritage e-ticket).

    Πηγή: ethnos.gr

  • Ουρές από νωρίς έξω από την Ακρόπολη - Λιποθυμούν οι τουρίστες, αναφορές για Κνωσσό και Αρχ. Ολυμπία
    Ουρές από νωρίς έξω από την Ακρόπολη - Λιποθυμούν οι τουρίστες, αναφορές για Κνωσσό και Αρχ. Ολυμπία

    Πλήθος τουριστών περιμένουν για να επισκεφθούν την Ακρόπολη

    Απο νωρίς το πρωί, πλήθος τουριστών έχουν σχηματίσει ουρές προκειμένου να επισκεφθούν τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, όπου για ακόμη μία φορά έχει τροποποιηθεί το ωράριο λειτουργίας λόγω του δεύτερου κύματος του καύσωνα Κλέων.

    Συγκεκριμένα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων της πόλης των Αθηνών, λαμβάνοντας υπόψη τις υψηλές θερμοκρασίες, ενημέρωσε με ανακοίνωση της, ότι σήμερα (23/07), ο Αρχαιολογικός Χώρος της Ακρόπολης θα λειτουργήσει με τελευταία είσοδο των επισκεπτών στις 11:30 π.μ.

    Μεγάλη αύξηση των επισκεπτών

    Φέτος, το μνημείο επισκέπτονται περί τους 21.000 ανθρώπους σε καθημερινή βάση. Ο αριθμός αυτών είναι αυξημένος κατά τουλάχιστον 30% από πέρυσι. Παρά την αποπνικτική ζέστη, οι τουρίστες εξακολουθούν να προσπαθούν να επισκεφτούν την Ακρόπολη, το μεγαλοπρεπές μνημείο που προσελκύει εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο.

    Αυτό το καλοκαίρι, όμως, περιμένουν κάτω από στέγαστρα που έχουν στηθεί στα μονοπάτια, καθώς οι εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού μοιράζουν μπουκάλια με νερό ώστε να τους κρατήσουν ενυδατωμένους. Η προσέλευση φαίνεται ελαφρώς μειωμένη σε σχέση με τις αρχές της περασμένης εβδομάδας, όταν οι τηλεοπτικές εικόνες έδειχναν τεράστια πλήθη να συρρέουν στον χώρο.

    Οι επισκέπτες που έχουν αγοράσει ηλεκτρονικά εισιτήρια, αλλά αδυνατούν λόγω των συνθηκών να επισκεφτούν την Ακρόπολη, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα εισιτήριά τους οποιαδήποτε στιγμή τον επόμενο χρόνο, ανακοίνωσε αξιωματούχος του υπουργείου Πολιτισμού.

    Λιποθυμούν οι τουρίστες λόγω των υψηλών θερμοκρασιών

    Ο Γιάννης Μαυρικόπουλος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων, υποστήριξε ότι καθημερινά στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης λιποθυμούν τουλάχιστον 20-25 τουρίστες.

    Ακόμη, πρόσθεσε ότι ανάλογα προβλήματα αναφέρονται και σε ακόμη δύο δημοφιλείς αρχαιολογικούς χώρους: στο αρχαίο παλάτι της Κνωσσού στο Ηράκλειο της Κρήτης και στην Αρχαία Ολυμπία.

    Πηγή: in.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο