Οι ταινίες που προβάλλει αυτή την εβδομάδα το Φεστιβάλ Ολυμπίας και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου: Την Τρίτη στην Αμαλιάδα ΤΟ ΜΠΛΟΚΟ του Άδωνι Κύρου και την Τετάρτη στον Πύργο ΤΟ ΠΡΟΞΕΝΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ του Παντελή Βούλγαρη
Με το Μπλόκο, μια ταινία του Άδωνι Κύρου που περιγράφει την αποτρόπαιη ναζιστική θηριωδία που έλαβε χώρα τον Αύγουστο του 1944 στην Κοκκινιά, και το Προξενιό της Άννας, την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Παντελή Βούλγαρη, που αναπαριστά τις σχέσεις ανάμεσα στα μικροαστικά στρώματα και στους εσωτερικούς μετανάστες που κατέκλυσαν την Αθήνα τις δεκαετίες του 1960 και 1970, συνεχίζονται αυτήν την εβδομάδα οι προβολές επιλεγμένων ταινιών από τον 20ο αιώνα του ελληνικού κινηματογράφου, που παρουσιάζει με ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟ το Φεστιβάλ Ολυμπίας από το πρόγραμμα «Χώρα, σε βλέπω» της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Όπως είναι γνωστό, το πρόγραμμα “Χώρα, σε βλέπω” οργανώνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 25 χρόνια από την ίδρυση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Όλες οι ταινίες προβάλλονται από αποκατεστημένες ψηφιακές κόπιες υψηλής ποιότητας και διαθέτουν υπότιτλους στα ελληνικά́ για κωφούς και βαρήκοους. Η αποκατάσταση των ταινιών έγινε με την επιμέλεια της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, στο πλαίσιο της επετείου των 200 ετών από́ την Ελληνική́ Επανάσταση υπό́ την αιγίδα της Επιτροπής Ελλάδα 2021, με τη χορηγία του Εθνικού́ Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων (κύριος χορηγός), του Ελληνικού́ Κέντρου Κινηματογράφου, του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και της Finos Film.
Τρίτη 3 Μαΐου, Αμαλιάδα, Cine Cinema, ώρα 21:30 - “Το μπλόκο” του Άδωνι Κύρου
Μια νύχτα του καλοκαιριού του 1944 στην Κοκκινιά, ο μαυραγορίτης Κοσμάς διασκεδάζει με τους φίλους του πριν τον συλλάβει μια Γερμανική περίπολος. Οι Γερμανοί τον πιέζουν να καταδώσει τους αντιστασιακούς, αλλιώς θα τον εκτελέσουν. Την επόμενη μέρα, ο Κοσμάς, φορώντας μαύρη κουκούλα, υποδεικνύει με το δάχτυλο τους αγωνιστές που έχουν συγκεντρωθεί δια της βίας στην κεντρική πλατεία της συνοικίας.
Το φιλμ του υπερρεαλιστή θεωρητικού του κινηματογράφου και συγγραφέα Άδωνι Κύρου αναδημιουργεί τις συνταρακτικές συνθήκες του μπλόκου της Κοκκινιάς, όταν κατά την ύστερη περίοδο της γερμανικής κατοχής, οι πολυπληθείς γειτονιές της Αθήνας αντιστέκονταν με κάθε τρόπο.
Ξεκινώντας από ένα ιστορικό γεγονός που σημάδεψε τη λαϊκή ιστορία του τόπου, η ταινία «προσπαθεί να αποτελέσει μια σύνθεση της κατοχικής Ελλάδας πέρα από τις επιμέρους πολιτικές διαφοροποιήσεις», σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του σκηνοθέτη, ή αλλιώς δείχνει την «αντικειμενική αδυναμία του σύγχρονου ανθρώπου να μένει αμέτοχος στα μεγάλα γεγονότα», όπως εκείνα που είχαν ξεσπάσει τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς. Με οδηγό την αλήθεια και σύμμαχο το ντοκουμέντο, ο Κύρου, που ως αυτοεξόριστος στο Παρίσι εκείνη την εποχή συνομιλούσε δημιουργικά με καλλιτέχνες όπως ο Μπουνιουέλ ή ο Μπρετόν, πραγματοποιεί μια από τις πρώτες ουσιαστικές απόπειρες απεικόνισης της Ελληνικής αντίστασης κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σε ένα μπρεχτικών καταβολών δημιούργημα. Εύκολα κανείς κατανοεί γιατί το έργο δημιούργησε τόσο έντονες αντιδράσεις κατά την πρεμιέρα του στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών, παρότι παραμένει μέχρι σήμερα ένα αληθινό κινηματογραφικό κειμήλιο της «χαμένης άνοιξης» της δεκαετίας του ’60.
o Σκηνοθεσία: Άδωνις Κύρου, Έτος: 1965, Διάρκεια: 82´, Σενάριο: Γεράσιμος Σταύρου, Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος, Γρηγόρης Δανάλης, Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης, Παραγωγή: Grift Films.
o Παίζουν οι: Κώστας Καζάκος, Μάνος Κατράκης, Κώστας Μπάκας, Αλεξάνδρα Λαδικού, Γιάννης Φέρτης, Ξένια Καλογεροπούλου.
o Βραβεία / Διακρίσεις / Συμμετοχές σε Φεστιβάλ: Τιμητική διάκριση Σκηνοθεσίας στο 6ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1965. Συμμετοχή στην Εβδομάδα κριτικής του Φεστιβάλ Καννών 1965.
Τετάρτη 4 Μαΐου, Πύργος, Ορφέας, ώρα 21:00 - “Το προξενιό της Άννας” του Παντελή Βούλγαρη
H Άννα, ένα φτωχό κορίτσι από χωριό, εργάζεται εδώ και δέκα χρόνια σαν εσωτερική υπηρέτρια σε μια μικροαστική αθηναϊκή οικογένεια. Όταν τα αφεντικά διαπιστώνουν ότι η Άννα έφτασε σε ηλικία γάμου, διαλέγουν για λογαριασμό της έναν νέο και τον καλούν στο σπίτι μια Kυριακή. Tο ίδιο βράδυ επιτρέπουν στην Άννα να βγει έξω μόνη με τον υποψήφιο γαμπρό. Στη σύντομη αυτή έξοδο, η Άννα θα νιώσει για πρώτη φορά στη ζωή της συναισθήματα που ως τότε έπνιγε βαθιά μέσα της, κάτι που δεν μπορεί να δεχτεί η ηθικόλογη υποκρισία των αφεντικών. Έτσι, όταν επιστρέψει στο σπίτι, θα ανακαλύψει ότι οι διαθέσεις της οικογένειας έχουν αλλάξει. Με την ίδια ευκολία που αποφάσισαν να της φτιάξουν τη ζωή, εξίσου αυθαίρετα, σαρώνουν το έδαφος κάτω από τα πόδια της.
Στο μεγάλου μήκους ντεμπούτο του ο Παντελής Βούλγαρης συστήνεται ως ένας δημιουργός έτοιμος να σχολιάσει με υπόκωφα αιχμηρό τρόπο την αστική πραγματικότητα της Ελλάδας στις αρχές των ‘70s, με μια από τις καθοριστικές για τη γέννηση του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου ταινίες. Ο Βούλγαρης εξετάζει τις ταξικές δυναμικές, τις σχέσεις οικονομικής εξάρτησης αλλά και τη θέση της γυναίκας σε μια εποχή όπου η Αθήνα αρχίζει να αποτελεί μοναδική διέξοδο, εκεί όπου το νέο ελληνικό όνειρο γεννιέται και πεθαίνει, εκεί όπου μοίρες καθορίζονται με ένα νεύμα και ένα καπρίτσιο της άρχουσας τάξης.
Εμμένοντας στο αρχικό του προσωπικό όραμα και αρνούμενος να προχωρήσει σε αλλαγές που θα έκαναν το φιλμ πιο εμπορικό, ο Βούλγαρης ολοκληρώνει τελικά μια σκληρή, ειλικρινή ηθογραφία μιας άγριας εποχής.
o Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης, Έτος: 1972, Διάρκεια: 85´, Παραγωγός: Ντίνος Κατσουρίδης, Σενάριο: Παντελής Βούλγαρης, Μένης Κουμανταρέας, Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νίκος Καβουκίδης, Μοντάζ: Ντίνος Κατσουρίδης, Σκηνικά - Κοστούμια: Κυριάκος Κατζουράκης, Ήχος: Πέτρος Πατέλης.
o Παίζουν οι: Άννα Βαγενά, Σμαρώ Βεάκη, Κώστας Ρηγόπουλος, Σταύρος Καλάρογλου, Αλίκη Ζωγράφου, Ειρήνη Εμιρζά, Αλέκος Ουδινότης, Μαρία Μαρτίκα, Μίκα Φλώρα, Νίκος Γαροφάλου, Λούλα Χρηστίδη, Γιώργος Μόρτον.
o Βραβεία / Διακρίσεις / Συμμετοχές σε Φεστιβάλ: Βραβείο Καλύτερης Καλλιτεχνικής Ταινίας, Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, Α΄ Γυναικείου Ρόλου (Άννα Βαγενά), Β΄ Γυναικείου Ρόλου (Σμαρώ Βεάκη), Β΄ Ανδρικού Ρόλου (Κώστας Ρηγόπουλος) στο 13ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1972. Bραβείο FIPRESCI, Bραβείο Otto-Dibelius, Bραβείο OCIC στο Φεστιβάλ Bερολίνου 1972. Βραβείο Εξαιρετικής Ταινίας της χρονιάς στο Φεστιβάλ Λονδίνου 1974.
Το υπόλοιπο πρόγραμμα
O κύκλος των προβολών ολοκληρώνεται την επόμενη εβδομάδα ως εξής:
o Τρίτη 10 Μαΐου, Αμαλιάδα (cine Cinema, 21:30): ΤΟ ΑΛΛΟ ΓΡΑΜΜΑ του Λάμπρου Λιαρόπουλου
o Τετάρτη 11 Μαΐου, Πύργος (Ορφέας, 20:30): ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΒΙΑΙΟΣ της Τώνιας Μαρκετάκη.