Πολιτισμός

Τζένη Μπίθα «Η τέχνη είναι η λύση στις παθογένειες της συμπεριφοράς των εφήβων μας»

Τζένη Μπίθα «Η τέχνη είναι η λύση στις παθογένειες της συμπεριφοράς των εφήβων μας»

Πρεμιέρα απόψε με το έργο «Οι Ηλίθιοι» από την θεατρική ομάδα Γυμνασίου-ΓΕΛ Βουνάργου στο Δημοτικό θέατρο Απόλλων

Συνέντευξη στη Βίκυ Γκουγκουστάμου

Όταν τα παιδιά ανεβαίνουν στο σανίδι, με αξιώσεις, συνέπεια και ήθος, ένα είναι σίγουρο: ότι η ελπίδα είναι ακόμη ζωντανή! Αυτή την ελπίδα και τη φλόγα της νέας γενιάς, μας μεταφέρει τα τελευταία χρόνια η φιλόλογος-εκπαιδευτικός Τζένη Μπίθα με την θεατρική ομάδα του Γυμνασίου-ΓΕΛ Βουνάργου. Ένα δικό της «παιδί», που δημιούργησε το 2015 και την δική της σκηνοθετική ματιά μας παρουσιάζει έργα μεγάλων συγγραφέων. Απόψε η θεατρική ομάδα κάνει πρεμιέρα στο Δημοτικό Θέατρο Απόλλων με το εξαιρετικό έργο του Nηλ Σάιμον «Οι Ηλίθιοι». Μέχρι και την Κυριακή 19 Μαΐου, και ώρα 21.00 οι μαθητές μας προσκαλούν σε μια παράσταση με πολύ γέλιο, ανατροπές και διδάγματα!

Mpitha 3

Η Θεατρική Ομάδα του Γυμνασίου Βουνάργου ήδη μετρά 9 χρόνια θεατρικής δράσης, ενώ είναι η τρίτη συνεχόμενη συνεργασία με το ΓΕΛ Βουνάργου. Η Τζένη Μπίιθα κατάφερε όχι μόνο να μυήσει τα παιδιά στον μαγικό κόσμο του θεάτρου αλλά και να ανεβάσει, με φρέσκια σκηνοθετική προσέγγιση και ερμηνείες που θα έκαναν και επαγγελματίες να ζηλέψουν, έργα όπως «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» «Η τελευταία μαύρη γάτα», «Μια κωμωδία», «Η μεγάλη παντομίμα» , «2020 και κάτι ψιλά», «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» αλλά και να ξεχωρίσουν με διακρίσεις στο Μαθητικό Φεστιβάλ Θεάτρου που οργάνωσε η Δ/θμια Εκπ/ση Ηλείας (2017-2019) και στο Μαθητικό Φεστιβάλ Θεάτρου στο Αγρίνιο (2023). Η Τζένη Μπίθα, μιλά στο ilialive.gr για τη νέα θεατρική παράσταση, το πώς χειρίστηκαν τα παιδιά το κείμενο, τα διδάγματα που μας δίνει ο συγγραφέας, αλλά και τί θέση έχει τελικά η τέχνη στο σύγχρονο σύστημα παιδείας.

Ποιο σκεπτικό και με ποια ανάγκη προχωρήσατε στη δημιουργία της θεατρικής ομάδας Βουνάργου;

Το Γυμνάσιο Βουνάργου είναι ένα σχολείο που βρίσκεται εκτός της αστικής πόλης του Πύργου. Όταν τοποθετήθηκα το 2015 στο σχολείο είδα μια σπίθα στα μάτια των μαθητών που κάποιαι δεν είχαν παρακολουθήσει ούτε μια παράσταση . Ήταν μια κυριακάτικη συνήθεια που έγινε λατρεία. Έτσι η θεατρική ομάδα έγινε θεσμός στο σχολείο αφού την αγκάλιασαν οι μαθητές και την υποστήριξαν ο Διευθυντής μας ,κ. Παύλος Παγκράτης , οι πολύτιμοι συνεργάτες - συνοδοιπόροι συνάδελφοι και οι γονείς των μαθητών .
Το έργο που ανεβάζετε είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Έχουν γίνει αλλαγές στο κείμενο και πώς το διαχειρίστηκαν τα παιδιά;
Κατά αρχάς πρόκειται για ένα θεατρικό έργο που δεν είναι παιδικό και αρκετά απαιτητικό όσον αφορά την σκηνική παρουσία . Έγιναν αλλαγές που πρότειναν τα ίδια τα παιδιά όπως η αλλαγή των ηρώων, π.χ Ο δάσκαλος έγινε δασκάλα και όλο το έργο άλλαξε . Ομολογουμένως δυσκολεύτηκαν μέχρι να κατακτήσουν το κείμενο , αλλά ταυτόχρονα το διασκέδασαν.

Τι διδάγματα «περνάει» το έργο στα παιδιά και τους θεατές;

Το Κουλιέντσικοφ είναι ένα χωριό του οποίου οι κάτοικοι χειραγωγούνται εξαιτίας της άγνοιας και του φόβου τους. Τους είπαν ότι γεννήθηκαν ηλίθιοι και το πίστεψαν. Η ηλιθιότητα των κατοίκων οφείλεται στην ενοχή, τον φόβο και την υποταγή σε κάποιο τύραννο. Το χωριό αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί σύμβολο της εποχής μας, μιας εποχής προκαταλήψεων, δεισιδαιμονιών που πηγάζουν από την απαιδευσιά και τη μεροληψία. Για να σπάσει η κατάρα χρειάζεται μια χαρισματική δασκάλα που με αγάπη και υπομονή θα διαλύσει αυτό το νεφέλωμα, ούτως ώστε το φως της γνώσεως να λάμψει στα μάτια των ανθρώπων.

Ποια ήταν τα κριτήρια επιλογής του συγκεκριμένου έργου;

Πρόκειται σαφώς για ένα κωμικό έργο που διατυπώνει όμως και σοβαρούς προβληματισμούς για τις αποφάσεις που παίρνουν οι άνθρωποι για τους εαυτούς τους. Πώς να σπάσουν τα δεσμά που τους καθιστούν ανήμπορους έως ανίκανους να πιστέψουν στις δυνάμεις τους και να πάψουν να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης των επιτήδειων.

Έχετε καταφέρει να δημιουργήσετε παιδική-νεανική θεατρική σκηνή που καταφέρνει να στέκεται επάξια απέναντι σε ενήλικες θεατές. Με ποια βάση εργαστήκατε πάνω σ’ αυτό;

Θεωρώ πως μια παιδική –νεανική θεατρική ομάδα μπορεί να σταθεί στο θεατρικό σανίδι ισότιμα με μια ομάδα ενηλίκων. Νομίζω πως το έχουμε πετύχει και αυτό οφείλεται και στην σκληρή δουλειά των μαθητών μας , την αγάπη τους για το θέατρο αλλά και την αγνή προσέγγιση της συμμετοχής τους σε μια τέτοια ομάδα, μακριά από βεντετισμούς και ανταγωνισμούς.

Είστε πολλά χρόνια εκπαιδευτικός, και παράλληλα υπηρετείτε την τέχνη-σε πολλές της μορφές όπως το θέατρο, τη συγγραφή βιβλίων κ.α. Η τέχνη όμως ως ευρύτερη έννοια απουσιάσει σχεδόν εντελώς από το εκπαιδευτικό σύστημα. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας πάνω σ ‘ αυτό.

Δυστυχώς η τέχνη έχει εξοβελιστεί από το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και υπηρετείται μέσα από τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Και όπως έγραψε ο μεγάλος θεατράνθρωπος Κάρολος Κουν «Δεν κάνουμε θέατρο για το θέατρο. Δεν κάνουμε θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί κι όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας». Οποιαδήποτε μορφή τέχνης είναι η λύση στις παθογένειες της συμπεριφοράς που εμφανίζουν οι έφηβοι μας ( βία , θυμός , εξάρτηση από τα κινητά , καταχρήσεις ). Ο στόχος είναι να τους δείξουμε έναν άλλο δρόμο , εκείνον του πολιτισμού που καλλιεργεί συνειδήσεις και διαμορφώνει υγιείς προσωπικότητες. Και σε αυτή τη κατεύθυνση απαραίτητη βέβαια είναι η στήριξη όλων των φορέων με κάθε τρόπο και μέσο.

Mpitha 5

ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα μικρό χωριό της Ουκρανίας, το Κουλιέντσικοφ. Η δασκάλα Σοφία Τολτσίνσκυ μένει άφωνη, όταν διορίζεται στο χωριό και καταφτάνοντας διαπιστώνει, μετά από μερικές επεισοδιακές συναντήσεις με ντόπιους, ότι όλοι οι κάτοικοί του είναι ηλίθιοι. Το χωριό βαραίνει επί διακόσια χρόνια η κατάρα της απόλυτης ηλιθιότητας, και καθήκον της νεαρής δασκάλας είναι να σπάσει την κατάρα αυτή. Εάν μέσα σε 24 ώρες δεν καταφέρει να εκπαιδεύσει το Λέων ή να παντρευτεί έναν απόγονο της οικογένειας του ανθρώπου που έριξε την κατάρα, θα γίνει κι αυτή ηλίθια. Θα τα καταφέρει άραγε ο πρωταγωνίστρια να σπάσει την κατάρα ώστε οι κάτοικοι του Κουλιέντσικοφ να αρχίσουν να σκέφτονται και να μπορέσουν να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους;
Το Κουλιέντσικοφ είναι ένα χωριό του οποίου οι κάτοικοι χειραγωγούνται εξαιτίας της άγνοιας και του φόβου τους. Η ηλιθιότητα των κατοίκων οφείλεται στην ενοχή, τον φόβο και την υποταγή σε κάποιο τύραννο. Το χωριό αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί σύμβολο της εποχής μας, μιας εποχής προκαταλήψεων, δεισιδαιμονιών που πηγάζουν από την απαιδευσιά και τη μεροληψία. Για να σπάσει η κατάρα χρειάζεται μια χαρισματική δασκάλα που με αγάπη και υπομονή θα διαλύσει αυτό το νεφέλωμα, ούτως ώστε το φως της γνώσεως να λάμψει στα μάτια των ανθρώπων.
Είσοδος δωρεάν
Τηλέφωνο κρατήσεων : 6941540197
Παίζουν κατά σειρά εμφάνισης
ΣΟΦΙΑ ΤΟΛΤΣΙΝΣΚΥ: Δήμητρα Κανελλοπούλου
ΣΝΕΤΣΚΥ: Δημήτρης Γούργουρας
ΔΙΚΑΣΤΙΝΑ: Ασημίνα Τσέλου
ΣΛΟΒΙΤΣ: Νίκος Σαραντουλάκος
ΓΙΕΝΤΣΝΑ: Μαριαλένα Μαλτέζου
ΜΙΣΚΑ: Χριστίνα Σταθοπούλου
ΔΡ. ΖΟΥΜΠΡΙΤΣΚΥ: Άγγελος Αποστολόπουλος
ΛΕΝΥΑ ΖΟΥΜΠΡΙΤΣΚΥ: Σουσάνα Θεοδωροπούλου
ΛΕΩΝ ΖΟΥΜΠΡΙΤΣΚΥ: Θανάσης Στεφανόπουλος
ΚΟΜΙΣΣΑ ΓΙΟΥΣΕΚΕΒΙΤΣ: Αντιγόνη Κουτσουνά
ΧΩΡΙΚΟΙ: Αναστασία Βουσδούκου
Σοφοκλής Καζαζόπουλος
Ιουστίνη Σταθοπούλου
Νίκος Σωτηρόπουλος
Τίμι Ζέκα

Mpitha 2

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο: Νηλ Σάιμον
Σκηνοθεσία : Ευγενία Μπίθα
Σκηνογραφία: Δημήτρης Σκούτας
Ενδυματολογία: Ευγενία Μπίθα – Μαριφίλια Φιλοπούλου
Μουσικοί ήχοι-εφέ: Ευγενία Μπίθα
Συντονισμός παράστασης: Μαριφίλια Φιλοπούλου
Κομμώσεις: Μαρία Κατσαΐτη
Μακιγιάζ: Όλγα Σίμου
Επιμέλεια Αφίσας - Προγράμματος : Μαίρη Βαρβαρή

Mpitha 5

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις


tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup