Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2024 15:20

ΥΠΠΟ: Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση των βορειότερων τμημάτων μακρών πτερών ναού Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες Φιγαλείας

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Μια ακόμα φάση του μακρόπνοου και σύνθετου έργου για την αποκατάσταση και ανάδειξη του ναού του Επικούριου Απόλλωνα Βασσών Φιγάλειας, ενός από τα σπουδαιότερα δείγματα της αρχαίας οικοδομικής, ολοκληρώθηκε επιτυχώς από το Υπουργείο Πολιτισμού. Όπως είναι γνωστό, ο χαρακτήρας του έργου είναι κυρίως στερεωτικός και αποσκοπεί στην άρση των γεωμετρικών παραμορφώσεων του αρχαίου κτηρίου και στην ενίσχυση των μηχανισμών άμυνάς του έναντι των φυσικών δράσεων.

Οι προσφάτως εκτελεσθείσες εργασίες στο μνημείο υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο Υποέργου με τίτλο «Αποκατάσταση βορειότερων τμημάτων μακρών πτερών ναού Επικούριου Απόλλωνα Βασσών» της Πράξης «Αποκατάσταση - Ανάδειξη ναού Επικούριου Απόλλωνα Βασσών - Γ΄ φάση» ενταγμένης στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020.

Το εν λόγω Υποέργο που πραγματοποιήθηκε απολογιστικά και με αυτεπιστασία από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας, διήρκησε από τον Φεβρουάριο 2019 έως και τον Νοέμβριο 2023 και η δαπάνη υλοποίησής του ανήλθε στο ποσό των 1.276.443,84 €. Οι δύο κύριοι στόχοι του αφορούσαν:

(α) τη στερέωση δύο τμημάτων του μνημείου, ένα στην ανατολική πλευρά του που περιλαμβάνει δύο κίονες (τους 3ο και 4ο από Β.) και ένα στη δυτική πλευρά του μνημείου που περιλαμβάνει ένα κίονα (τον 3ο από Β.), και

(β) την αποκατάσταση και αναστήλωση στη βόρεια όψη του μνημείου τριών εκ των έξι ελλειπόντων λίθων του επιστυλίου, για τους οποίους σύμφωνα με πρόσφατη σχετική μελέτη είναι γνωστό ότι ο ένας εξ αυτών είχε καταρρεύσει περί τον 13ο ή τον 14ο μ.Χ. αιώνα, πιθανώς ως συνέπεια ενός ισχυρού σεισμού από κοινού με ολίγους άλλους, ενώ οι άλλοι δύο λίθοι ανετράπησαν το καλοκαίρι του 1812, από τους τότε ανασκαφείς του αρχαίου ναού, για να εξαλειφθεί το ενδεχόμενο να καταπέσουν κατά τη διάρκεια των εργασιών.

Προκειμένου να επιτευχθούν οι ανωτέρω στόχοι, στις περιοχές επέμβασης στο μνημείο, μεταξύ άλλων: (i) έλαβαν χώρα εργασίες καταβίβασης λίθων επιστυλίων, απομακρύνσεις από το μνημείο κιόνων ολόσωμων (Εικ. 1), και αποσυναρμολογήσεις λίθων κρηπίδας και ευθυντηρίας, (ii) πραγματοποιήθηκαν εργασίες ενίσχυσης της θεμελίωσης, με την κατασκευή τοιχαρίων υποστήριξης και αντιστήριξης στο δυτικό θεμέλιο, και τη διαμόρφωση στρώσης από σταθεροποιημένη άργιλο μεταξύ του βραχώδους υποβάθρου και των λίθων ευθυντηρίας, (iii) αποκαταστάθηκε η ακεραιότητα των αποσυναρμολογημένων λίθων (με συγκολλήσεις των θραυσμάτων τους καθώς και συμπληρωματικών τεμαχίων τους, Εικ. 2), (iv) αναστηλώθηκαν οι τρεις λίθοι του βόρειου επιστυλίου (Εικ. 3, 4), ανατάχθηκαν οι αποκαταστημένοι λίθοι στις μακρές πλευρές και επανήλθαν στο μνημείο οι τρεις κίονες (Εικ. 5, 6), και τέλος (v) πραγματοποιήθηκε η επανασύνδεση, με νέα στοιχεία από τιτάνιο, όσων λίθων είχαν εκ της κατασκευής τους μεταξύ των συνδέσεις.

Με τις πρόσφατες εργασίες, οι οποίες συνιστούν τη φυσική συνέχεια του εκτελεσμένου από το 2001 έως το 2015 έργου αποκατάστασης του βόρειου πτερού του μνημείου των Βασσών, που είχε εκτελεστεί υπό την εποπτεία της Επιτροπής Συντήρησης Ναού Επικούριου Απόλλωνα, αφενός υλοποιήθηκε επιτυχώς η πρώτη φάση αποκατάστασης των μακρών πλευρών του μνημείου, θέτοντας «στέρεες βάσεις» για τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου και στα μακρά πτερά του, και αφετέρου επανατοποθετήθηκαν στη πρόσοψη του αρχαίου ναού τρία σημαντικά αρχιτεκτονικά μέλη του (μετά περίπου επτά αιώνες το ένα και περίπου δύο αιώνες τα άλλα δύο) αποκαθιστώντας τη συνέχεια του βόρειου επιστυλίου του για πρώτη φορά μετά το 1812.

Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, ότι το εν λόγω πολύπλευρο έργο όχι μόνο στοχεύει στη συντήρηση και την επαρκή ενίσχυση ενός αρχαίου κτηρίου, αλλά έχει ως απώτερο σκοπό τη διατήρηση για τις μελλοντικές γενιές ενός μνημείου παγκόσμιας ακτινοβολίας (όπως είναι γνωστό, ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα περιλαμβάνεται από το 1986 στο Κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO). Τέλος, το έργο συνεισφέρει και στην προσέλκυση περισσοτέρων επισκεπτών στον αρχαιολογικό χώρο των Βασσών, ο οποίος βρίσκεται σε μία δυσπρόσιτη περιοχή, απομακρυσμένη από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Πελοποννήσου, που είναι όμως ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους και διάσπαρτη με πολλούς άλλους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους (Αρχαίας Φιγάλειας, Ιερού Λυκαίου Δία, Αρχαίας Αλίφειρας κ.α.)

Epikour 2

Epikour 3

Epikour 4

Epikour 5

Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2024 15:39

Σχετικά Άρθρα

  • Αυγερινοπούλου: Σειρά επαφών για τον Ναό Επικούριου Απόλλωνα
    Αυγερινοπούλου: Σειρά επαφών για τον Ναό Επικούριου Απόλλωνα

    Τα έργα συντήρησης και η τοποθέτηση του νέου στεγάστρου

    Το θέμα της ολοκλήρωσης, το επόμενο διάστημα, των εργασιών αποκατάστασης των βορειότερων τμημάτων μακρών πτερών του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα και της τοποθέτησης νέου στεγάστρου, απασχόλησε την επικοινωνία που είχε η Βουλευτής Ηλείας της Ν.Δ, Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, κ. Γιώργο Διδασκάλου και την προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Ηλείας, κα. Ερωφίλη Ίρις Κόλλια.

    Η κα. Αυγερινοπούλου συνεχάρη τόσο το Υπουργείο όσο και την προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων, για την εξέλιξη των εργασιών, που ολοκληρώνονται το επόμενο τρίμηνο, καθώς ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνα αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας και το πρώτο μνημείο στην Ελλάδα που η UNESCO το 1986 συμπεριέλαβε στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και το πολύπλευρο αυτό έργο επιτυγχάνει τη συντήρηση και την επαρκή ενίσχυση του μνημείου με σκοπό τη μακρόπνοη διατήρησή του για τις μελλοντικές γενιές, καθώς επίσης και την αναβάθμιση της αισθητικής αξίας του. Με τον τρόπο αυτό οδηγεί στην προσέλκυση περισσοτέρων επισκεπτών στον αρχαιολογικό χώρο των Βασσών.

    Παράλληλα, η κα. Αυγερινοπούλου ενημερώθηκε για τις παράλληλες δράσεις πληροφόρησης για τον αρχαίο ναό και για το εν εξελίξει έργο αποκατάστασής του (έκδοση αρχαιολογικού οδηγού στα ελληνικά και τα αγγλικά, έκδοση μελετών αποκατάστασης, ενημερωτικά δελτία κ.ά.) που καθιστούν το μνημείο βαθύτερα κατανοητό στο ευρύ κοινό, ενώ παράλληλα συνεισφέρουν στην ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και του πολιτιστικού περιβάλλοντος της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής των ΒασσώνΦιγαλείας.

    Η τοποθέτηση νέου στεγάστρου στον ναό του Επικούριου Απόλλωνα είναι ο επόμενος στόχος που έχει θέσει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας, έργο για το οποίο η μελέτη έχει ωριμάσει και τα τεύχη δημοπράτησης είναι έτοιμα για δημοσίευση. Το νέο στέγαστρο θα είναι διαφορετικό από το παλιό, το οποίο τοποθετήθηκε το 1986, και θα έχει μεταλλικό σκελετό συνοδευόμενο από μεμβράνη επικάλυψης, για να διασφαλιστεί η προστασία του από τις καιρικές συνθήκες. Την ολοκλήρωση της τοποθέτησής του θα ακολουθήσει η αποκατάσταση των κεντρικών τμημάτων και αναμένεται να ολοκληρωθεί με τα νότια τμήματα στον ναό.

    Η κα. Αυγερινοπούλου υπογράμμισε παράλληλα την ανάγκη για δημιουργία αναψυκτήριου για τους επισκέπτες της περιοχής, με την ίδια να έχει προτείνει και την μελλοντική δημιουργία ενός μουσείο πλησίον του Ναού, για την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων από ανασκαφές στην ευρύτερη περιοχή αλλά και την μελλοντική φιλοξενία των γλυπτών του Ναού.

    Υπενθυμίζεται ότι με διαρκείς παρεμβάσεις, ήδη από το 2012,η κα. Αυγερινοπούλου έχει αιτηθεί την αύξηση της ροής χρηματοδότησης για την συντήρηση και αναστήλωση του Ναού ενώ έχει απευθυνθεί προς την Ελληνική Κυβέρνηση και προς την UNESCO για να στηρίξει το δίκαιο αίτημα της διεκδίκησης όλων των τμημάτων ελληνικών κτηρίων από μουσεία του εξωτερικού και δη της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα και του Επικουρίου Απόλλωνος από το Βρετανικό Μουσείο.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Ερώτηση Καλαματιανού για τον Επικούριο Απόλλωνα: Δεν παραιτούμαστε από τη διεκδίκηση της αρχαίας πολιτιστικής μας κληρονομιάς
    Ερώτηση Καλαματιανού για τον Επικούριο Απόλλωνα: Δεν παραιτούμαστε από τη διεκδίκηση της αρχαίας πολιτιστικής μας κληρονομιάς

    Το κρίσιμο και ευαίσθητο ζήτημα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς φέρνει στη Βουλή, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Διονύσης Καλαματιανός. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην ερώτησή του προς την υπουργό Πολιτισμού, η αρχαία ελληνική πολιτιστική κληρονομιά έχει υποστεί βανδαλισμούς και υφαρπαγές ανεκτίμητης αξίας στοιχείων της, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Γλυπτά του Παρθενώνος και τη μαρμάρινη ιωνική ζωφόρο του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος.

    Με δήλωσή του, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υπογραμμίζει πως «διεκδικούμε την πολιτιστική μας κληρονομιά και δεν τη χαρίζουμε. Δίχως αμφιβολία, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνος από το Βρετανικό Μουσείο, αποτελεί πάγια εθνική θέση και απαίτηση. Αναρωτιόμαστε, όμως, πως προκύπτει αυτή η ευκολία των δηλώσεων της κας Μενδώνη, περί μη υποχρέωσης της χώρας μας να ζητεί επαναπατρισμό των υπολοίπων ελληνικών αρχαιοτήτων που βρίσκονται εκτός του φυσικού τους μέρους, όπως η ζωφόρος του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος ή η Μετόπη του Παρθενώνα που βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου. Υπάρχει, λοιπόν, η ανάγκη να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις και διευκρινήσεις από το αρμόδιο υπουργείο, προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι προθέσεις της κυβέρνησης πάνω στο κρίσιμο αυτό ζήτημα.»

    Ο Βουλευτής επισημαίνει στην ερώτησή του την έντονη ανησυχία που έχει προκύψει στους πολίτες της Ηλείας, μετά από δηλώσεις της υπουργού Πολιτισμού και του διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, σχετικά με τις θέσεις και τη στρατηγική της χώρας για τον επαναπατρισμό ελληνικών αρχαιοτήτων. Συγκεκριμένα, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε πως «το γεγονός ότι πάρα πολλές αρχαιότητες ελληνικές βρίσκονται σε όλα τα μουσεία του κόσμου, δεν σημαίνει ότι υποχρεώνει την Ελλάδα να ζητά τον επαναπατρισμό τους. Η Ελλάδα σταθερά, από τη δεκαετία του '80 μέχρι σήμερα, ζητά τον επαναπατρισμό μόνο των γλυπτών του Παρθενώνα. Γιατί; Διότι απεσπάσθησαν βιαίως, το μνημείο βανδαλίστηκε, το μνημείο είναι ιστάμενο, τα γλυπτά αυτά είναι μέρος του αρχιτεκτονικού του συνόλου, του συνόλου του αρχιτεκτονήματος του Παρθενώνα. Και για αυτό τα θεωρούμε ως προϊόντα κλοπής και δεν μπορεί να αναγνωρισθεί νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο. Όλα τα άλλα, όλες οι άλλες ελληνικές αρχαιότητες, όπως άλλωστε και πλήθος αρχαιοτήτων από όλους τους παλαιούς πολιτισμούς, βρίσκονται στα μουσεία του κόσμου και αποτελούν κτήμα όλης της οικουμένης, όπως και τα γλυπτά του Παρθενώνα. Η διαφορά είναι ότι γι' αυτά ο φυσικός τους χώρος είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένος με το ίδιο το μνημείο.» Ασφαλώς, πρόκειται για μια δήλωση που προκαλεί αλγεινή εντύπωση, καθώς αφήνει να εννοηθεί πως το μόνο μνημείο της χώρας μας που βανδαλίστηκε και αποσπάστηκαν βιαίως στοιχεία του, είναι ο Παρθενώνας. Ουσιαστικά υιοθετεί την επιχειρηματολογία των Μουσείων που βρίσκονται στο εξωτερικό. Δηλαδή, η ζωφόρος του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος, που βρίσκεται και αυτή στο Βρετανικό Μουσείο, καλώς βρίσκεται εκεί; Για αυτή, μπορεί να αναγνωρισθεί νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο; Δεν αποτελεί αντικείμενο κλοπής; Επιπλέον, δεν είναι ιστάμενο μνημείο ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνος και αναπόσπαστο μέρος αυτού η ζωφόρος του;

    Παράλληλα, ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, ούτε λίγο, ούτε πολύ, είχε εκφράσει εμμέσως άποψη για «αντικατάσταση» των Γλυπτών του Παρθενώνος στο Βρετανικό Μουσείο με τη ζωφόρο του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος, προκειμένου αυτά να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Βέβαια, στη συνέχεια προσπάθησε να ανασκευάσει, επικαλούμενος παρερμηνεία του λόγου του, όμως, οι σκιές παραμένουν και έρχονται να πυκνώσουν μετά και από τις ανωτέρω δηλώσεις της κας Μενδώνη.

    Ο Διονύσης Καλαματιανός απευθύνει στην υπουργό Πολιτισμού συγκεκριμένα ερωτήματα:

    • Επιμένει στις ανωτέρω δηλώσεις της ή θα τις ανακαλέσει;
    • Αλλάζει την εθνική θέση και παραιτείται η κυβέρνηση από τη διεκδίκηση της αρχαίας πολιτιστικής μας κληρονομιάς -πλέον των Γλυπτών του Παρθενώνος-, που βρίσκεται παρανόμως σε Μουσεία του εξωτερικού;
    • Είναι ή δεν είναι ιστάμενο μνημείο ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνος; Δεν υπέστη βανδαλισμό και δεν εκλάπη η μαρμάρινη ιωνική ζωφόρος του, με αποτέλεσμα αυτή να βρίσκεται σήμερα στις αποθήκες του Βρετανικού Μουσείου; Δεν αποτελεί η ζωφόρος αναπόσπαστο μέρος του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος;
    • Υπάρχει περίπτωση να εμπλακεί η χώρα μας σε πρακτικές «ανταλλαγής» και «παζαρέματος», με σκοπό να επιστρέψουν τα Γλυπτά του Παρθενώνος στο φυσικό τους μέρος, όπως αρχικά είχε αφήσει να εννοηθεί με δηλώσεις του ο Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, πριν ο ίδιος ανασκευάσει;
    • Σκοπεύει η κυβέρνηση να ζητήσει επαναπατρισμό άλλων ελληνικών αρχαιοτήτων -πλέον των Γλυπτών του Παρθενώνος-, που βρίσκονται παρανόμως σε Μουσεία του εξωτερικού;

    (Δελτίο Τύπου)

  • Οι Σύλλογοι Νέων της Επαρχίας Ολυμπίας ζητούν από την ΕΟΕ να συμπεριληφθεί ο Επικούριος Απόλλωνας στη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας
    Οι Σύλλογοι Νέων της Επαρχίας Ολυμπίας ζητούν από την ΕΟΕ να συμπεριληφθεί ο Επικούριος Απόλλωνας στη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας
    Κοινή επιστολή των Συλλόγων Νέων της Επαρχίας Ολυμπίας εστάλη πριν λίγες μέρες στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή ζητώντας να επανεξετάσει τη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας στην Ηλεία και να εντάξει σε αυτή το Ναό του Επικουρίου Απόλλωνα το πρώτο αναγνωρισμένο ελληνικό μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας που ανεγράφη στο κατάλογο της UNESCO. Την επιστολή υπογράφουν:
    • Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Νέων Καλλιθέας ''Ο ΖΑΧΑΣ''
    • Σύλλογος Νεολαίας και Άθλησης Νέας Φιγαλείας ''ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΒΟΓΑΛΗ''
    • Σύλλογος Νέων Ανδρίτσαινας ''ΟΙ ΠΑΡΑΣΣΙΟΙ''
    Η Επιστολή αναφέρει:
    Αξιότιμα μέλη της ΕΟΕ, Σας στέλνουμε αυτήν την επιστολή προκειμένου να σας εκφράσουμε το αίτημά μας ώστε να συμπεριληφθεί ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα στο πρόγραμμα της Λαμπαδηδρομίας του 2024. Το αίτημά μας στηρίζεται στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα μνημείο με οικουμενική απήχηση, μιας και είναι το πρώτο στην Ελλάδα που ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO το 1986, έναν χρόνο πριν την Ακρόπολη των Αθηνών.
    Ένας τέτοιος σχεδιασμός θα βοηθούσε στην μεγαλύτερη προβολή και των δύο αυτών οικουμενικών συμβόλων, αφού η Ολυμπιακή Φλόγα θα μπορέσει να αναδειχθεί ακόμα περισσότερο από την αίγλη ενός μνημείου που συνδέεται με την λατρεία του θεού Απόλλωνα, τον οποίο επικαλείται η πρωθιέρεια κατά την αφή της Φλόγας, και συνάμα ο ναός να λάμψει από το φως του οικουμενικού αυτού συμβόλου.
    Μάλιστα, ενδεχόμενοι ενδοιασμοί της Επιτροπής θα μπορούσαν να παραμεριστούν, αφού η επιτυχημένη πρώτη διανυκτέρευση της Φλόγας στην Ανδρίτσαινα το 2004 σε συνδυασμό με την εμπειρία της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής εγγυώνται την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας.
    Ως εκ τούτου, με κάθε σεβασμό σας προτρέπουμε να αναδιαμορφώσετε τη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024, αλλά και να μεριμνήσετε ώστε να συμπεριληφθεί ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα σε κάθε Λαμπαδηδρομία της Ολυμπιακής Φλόγας.
    (Δελτίο Τύπου)
  • Πολιτιστικός Σύλλογος Τραπεζικών Ηλείας - ''Ηλείας Εγκώμιον  2023'': Εκδήλωση-αφιέρωμα στους Αρχαιολογικούς χώρους της Αρχ. Ολυμπίας - Αρχαία Ήλιδα - Επικούρειος Απόλλωνας
    Πολιτιστικός Σύλλογος Τραπεζικών Ηλείας - ''Ηλείας Εγκώμιον  2023'': Εκδήλωση-αφιέρωμα στους Αρχαιολογικούς χώρους της Αρχ. Ολυμπίας - Αρχαία Ήλιδα - Επικούρειος Απόλλωνας
    Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Τραπεζικών Ηλείας ,θα πραγματοποιήσει,γιά ένατη χρονιά ,την εκδήλωση-αφιέρωμα στους Αρχαιολογικούς χώρους της Αρχαίας Ολυμπίας - Αρχαία Ήλιδα - Επικούρειος Απόλλωνας, καθώς και στο παρελθόν και παρόν του Νομού,στο πλαίσιο της πανελλήνιας εμβέλειας αυτής εκδήλωσης ''Ηλείας Εγκώμιον 2023'' το Σάββατο 1η Απριλίου 2023 και ώρα 7.30μμ στην Αίθουσα της Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας [Νομαρχία].
    Την εκδήλωση θα προλογίσει ο Σεβ/τος Μητροπολίτης Ηλείας κ.κ.Αθανασιος Β΄.
    sul politi up ekdil 2
    Συμμετέχουν
    - Εισηγήσεις
    Σταμάτης Πορτελάνος Δρ., καθηγητής Πανεπιστημίου, Πρόεδρος του Ολυμπιακού Κέντρου Φιλοσοφίας και Παιδείας '' με θέμα '' Η Ολυμπιακή ιδέα και η εξέλιξή της. Αναβίωση ή αλλοτρίωση''.
    ilias egkomion trap 3

    Ο διαπρεπής ομιλητής γεννήθηκε στην Αθήνα κατάγεται από τη Σύρο. Φοίτησε με υποτροφία στο Ινστιτούτο Ορθοδόξου Θεολογίας στο Παρίσι και στη Θεολογική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α. Μετεκπαιδεύτηκε στη Σορβόνη και με υποτροφία στο Πανεπιστήμιο Ανθρωπιστικών Σπουδών του Στρασβούργου, στη Φιλοσοφία, στην Κοινωνιολογία της θρησκείας και στη Θρησκειολογία. Δίδαξε στα Λύκεια της Βαρβακείου Σχολής και των Αναβρύτων. Υπηρέτησε στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Πρόσφερε μεταπτυχιακά μαθήματα ως Επισκέπτης Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και υπηρέτησε ως Πανεπιστημιακός Δάσκαλος στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

    Παράλληλα έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας. Είναι συγγραφέας του Ανοιχτού Πανεπιστημίου και έχει συγγράψει μονογραφίες, Πανεπιστημιακά συγγράμματα, δοκίμια και άρθρα ποικίλου περιεχομένου φιλοσοφικού, παιδαγωγικού, θρησκειολογικού, και πολιτισμικού. Συμμετέχει ως μέλος σε Επιστημονικούς και Πολιτιστικούς φορείς. Είναι μέλος της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Έχει βραβευτεί για την ποίησή του και έχουν μελοποιηθεί ποιήματά του.

    Γιώργος Λεκάκης συγγραφεας με θέμα ''Ηλεία, ήλιος και γλωσσα''.
    ilias egkomion trap 4
    Ο Γιώργος Λεκάκης γεννήθηκε στο Μόναχο της Γερμανίας. Μεγάλωσε και σπούδασε εκεί Κοινωνιολογία-Λαογραφία και Δημοσιογραφία. Είναι μέλος:

    Ø μέλος της Επιτροπής Διεκδίκησης Κατοχικού Δανείου και των Κλεμμένων Πολιτιστικών Θησαυρών, και

    Ø τ. μέλος του ΔΣ της Εταιρείας Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Μυθολογίας, και της Επιτροπής Ενημέρωσης επί των Εθνικών Θεμάτων.

    Ο Γ. Λεκάκης έχει συγγράψει περισσότερα από 50 βιβλία για τον Καποδίστρια, την Θεσσαλονίκη την Ήπειρο, τα Τάματα και αναθήματα, την Ελλάδα και τον πολιτισμό, τους Ολυμπιακούς Αγώνες, την Σαμοθράκη, τα πολυφωνικά τραγούδια, το Αιγαίο, τις Παραδοσιακές φορεσιές, την άγνωστη Μικρά Ασία, τα Αρχαία και σύγχρονα ιστορικά ναυάγια των ελληνικών θαλασσών, την Λαογραφία της θάλασσας, την Ίμβρο, τους Παξούς, την Μουσική, τον πόλεμο του ΄40, τις Αρχαιοκαπηλίες των Γερμανών στην Ελλάδα επί Κατοχής, τους Ναζί, τις Κατεστραμμένες πόλεις και χωριά στην Ελλάδα επί Κατοχής, τις Ιαματικές Πηγές της Ελλάδος, τα νησιά της Ελλάδος, την Ερείκουσα, κ.ά.

    Μονογραφίες-ανάτυπα για τους Παξούς, την Γαύδο, την Αστυπάλαια, την Ανάφη,κα το Δημοτικό Τραγούδι, Τα αρχαία πέτρινα γεφύρια των Ελλήνων, κ.ά. Επιμελήθηκε επανεκδόσεις προλόγισε βιβλία, έκανε περισσότερα από 100 ντοκυμανταίρ, κλπ.

    Ως δημοσιογράφος έχει αρθρογραφήσει σε: Νέα, Ρωμιοσύνη, Κέρδος, Θεσσαλονίκη, Ελεύθερος Τύπος, Ελευθερία (Λονδίνου), Έθνος (Κυριακής), Κόντρα News, Γεωτρόπιο (Ελευθεροτυπίας), Φαινόμενα (Ελεύθερου Τύπου), Crash, Επίκαιρα, και σε πολλά περιοδικά. Επιμελείται την ιστοσελίδα ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.

    Ως συγγραφέας έχει γράψει τρία θεατρικά έργα, έχει κυκλοφορήσει τρεις ποιητικές συλλογές (την μία μάλιστα με τίτλο «Απάνθισμα», προλόγισε ο μεγάλος Έλληνας ηθοποιός Ντίνος Ηλιόπουλος).

    Ο Γ. Λεκάκης είναι και στιχουργός. Τραγούδια του έχουν ερμηνεύσει σχεδόν όλοι οι μεγάλοι τραγουδιστές και τραγουδίστριες και στίχους του έχουν μελοποιήσει οι σημαντικότεροι συνθέτες.

    Ο Γ. Λεκάκης έχει βραβευθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό για «την εν γένει προσφορά του στον πολιτισμό και την πολιτιστική αρθρογραφία του». Τον Δεκέμβριο του 2011 η Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Μυθολογίας, δια του προέδρου της. καθηγητού κ. Σταύρου Παπαμαρινόπουλου, βράβευσε στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών τον Γ. Λεκάκη για την εν γένει προσφορά του στην έρευνα.

    - Περιήγηση στα θρησκευτικά Μνημεία της Ηλείας.
    - Επιμέλεια μουσικής/εικόνας Παναγ.Μαρίνος- συνθέτης.
    Η μεγάλη αυτή εκδήλωση αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και έχουν ήδη δηλώσει την παρουσία τους πολλοί πανεπιστημιακοί, δημοφιλείς καλλιτέχνες, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών αλλά και συμπολίτες από όλα τα σημεία του Νομού, αφού αφορά τη διαδρομή και τον Πολιτισμό της περιοχής. Να σημειωθεί ότι ομότιτλη εκδήλωση με το ίδιο περιεχόμενο και στόχευση , αλλά με άλλη δομή, έγινε τα οκτώ τελευταία χρόνια, με μεγάλη απήχηση και επιτυχία.
    Θα ακολουθήσει συνεστίαση με απαραίτητα δήλωση συμμετοχής στους διοργανωτές.
    H εκδήλωση έχει τεθεί υπό την αιγίδα της Περιφέρεια Δ.Ελλάδας.
    Η είσοδος είναι ελεύθερη.
    ilias egkomion trap 2
    (Δελτίο Τύπου)
  • Ηλεία: Η “Μπάρμπαρα” είναι εδώ - Χιόνισε στα ορεινά του νομού
    Ηλεία: Η “Μπάρμπαρα” είναι εδώ - Χιόνισε στα ορεινά του νομού
    Ασθενείς χιονοπτώσεις σημειώθηκαν στην διάρκεια της νύχτας περίπου από τα 700 m υψόμετρο και άνω.
    Στα λευκά ντύθηκαν ελαφρώς οι περιοχές της Λαμπείας και της Ανδρίτσαινας και λίγο περισσότερο η περιοχή του Επικούριου Απόλλωνα.
    Στις περιοχές γύρω από την Νέα Φιγαλεία, το Δραγώγι και τα όμορα χωριά, έπεσε χιόνι και έχει προκαλέσει μικροπροβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων καθώς αυτό έχει παγώσει. Γενικότερα σήμερα στην Ηλεία, θα επικρατήσουν χαμηλές θερμοκρασίες ενώ περαιτέρω πτώση του υδράργυρου αναμένουμε από την Δευτέρα.
    xionia epikourios 1
    xionia epikourios 2

  • Ναός Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες Φιγαλείας: Σπάνιο video πριν καλυφθεί το μνημείο
    Ναός Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες Φιγαλείας: Σπάνιο video πριν καλυφθεί το μνημείο

    Είναι το πρώτο φιλμ για το ναό του επικούρειου Απόλλωνα που έχτισε ο Ικτίνος στην κορυφή ενός βουνού. Ο σκηνοθέτης (Jean-Daniel Pollet) μαγεύτηκε και είπε ότι αυτός ο ναός υπήρξε το κέντρο του κόσμου για κείνον. Έτσι λοιπόν τον κινηματογράφησε με ρυθμό ιερής τελετουργίας και το αποτέλεσμα αντάμειψε τις προσπάθειες του.

    Ο ναός είναι κτισμένος κυρίως με ασβεστολιθική πέτρα και είναι χωρίς το άγαλμα του θεού Απόλλωνα.

    «Εδώ μπορείς να υπάρξεις»

    Εντυπωσιασμένος από τη γοητεία του αρχαιολογικού χώρου των Βασσών ο εξαιρετικός σκηνοθέτης Jean-Daniel Pollet, μόλις τον ανακάλυψε βρήκε ένα υπαρξιακό καταφύγιο λέγοντας «Εδώ μπορείς να υπάρξεις».

    Χαρακτήρισε τον τόπο ως άκρον άωτον της μαγείας και για μια δεκαετία τον θεωρούσε το κέντρο του κόσμου. Τον επισκέφθηκε πολλές φορές και τρεις ταινίες του έχουν αναφορές στο ναό του Επικούριου Απόλλωνα. Η μία από αυτές «Βάσσες» είναι αφιερωμένη στο ναό. Πρόκειται για ένα κινηματογραφικό ποίημα. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης έχει περιγράψει ως εξής τη σχέση του με τις Βάσσες:

    «Πρωτοείδα το ναό των Βασσών κάνοντας το γύρο της Μεσογείου. Πρέπει λοιπόν να πω γιατί έφυγα, γιατί έκανα αυτόν το γύρο. Είχα επισημάνει το ναό σε μια λιθογραφία (όχι φωτογραφία) κάποιου βιβλίου, γιατί έγραφε ότι ήταν ο μόνος κτισμένος στα υψώματα της Πελοποννήσου και χωρίς θέα στη θάλασσα.

    Έγραφε, επίσης, ότι αυτός ο ναός ήταν το τελευταίο έργο του αρχιτέκτονα του Παρθενώνα. Αυτό το έργο, μέσα στις μικροσκοπικές του διαστάσεις σε σύγκριση με τον Παρθενώνα, δίνει την εντύπωση κάποιου που γέρασε, που δεν έχει πια αλαζονεία, που σχεδόν δεν είναι πια Έλληνας, αλλά ξέρει μόνο να κτίζει σαν Έλληνας.

    Άλλωστε, οι πέτρες που χρησιμοποιήθηκαν για να κτιστεί αυτός ο ναός, εξορύχθηκαν απ” αυτήν εδώ την ίδια περιοχή· βλέπει κανείς καλά ότι είναι γκρίζες σαν τις άλλες που είναι τριγύρω. Σε άλλους ελληνικούς ναούς χρησιμοποιήθηκε ένα συγκεκριμένο μάρμαρο, από ένα συγκεκριμένο λατομείο, αλλά πιστεύω ότι όλα είχαν πάνω-κάτω την ίδια προέλευση, το ίδιο χρώμα, την ίδια πυκνότητα και την ίδια αντοχή.

    Για τις Βάσσες, σίγουρα υπάρχουν στοιχεία – θα μπορούσα να γνωρίζω περισσότερα αν είχα μελετήσει την ιστορία του ναού πιο εμπεριστατωμένα. Οπωσδήποτε, κάπου θα είναι γραμμένα. Αυτό που συγκράτησα, είναι ότι κτίστηκε για να ξορκίσει ένα λιμό, μιαν αρρώστια (ίσως πανούκλα) που, εκείνη την εποχή, είχε ρημάξει την περιοχή. Είναι πολλές οι ενδείξεις που ενισχύουν αυτή την εικασία, αλλά δεν τις θυμάμαι πια.

    Θυμάμαι, όμως, άλλη μια ιδιαιτερότητα: συνήθως, στο κέντρο κάθε ναού υπάρχει μια θέση όπου μπαίνει ένα άγαλμα: το άγαλμα κάποιου θεού στον οποίο υποτίθεται ότι είναι αφιερωμένος ο ναός (Απόλλων κ.λπ.). Ε, λοιπόν, στις Βάσσες δεν υπήρχε τέτοιο βάθρο. Σκέφτηκα ότι μπορεί να πρόκειται για κάποιο είδος αθεϊστικού ναού, αλλά μάλλον αεροβατούσα.

    Μου είπαν ότι όλοι οι ελληνικοί ναοί είχαν τον ίδιο προσανατολισμό – αυτός εδώ, όμως αποτελεί εξαίρεση. Είναι ένα από τα λίγα μέρη στα οποία ξαναγύρισα (τουλάχιστον επτά φορές· τις πέντε, μάλιστα, χωρίς μηχανή). Είναι ένας τόπος που σου μιλάει, που ο Sollers λέει ότι είναι γεμάτος απ” τα λόγια των νεκρών, κι οι νεκροί τού μιλάνε, του λένε δίχως άλλο τα ίδια πράγματα – σαν ηχώ.

    Κινηματογράφησα αυτόν το ναό μια φορά, στα γρήγορα, δύο ή τρία πλάνα για τη Μεσόγειο, και μετά από δύο χρόνια ξαναγύρισα στις Βάσσες για μια ταινία μικρού μήκους. Είχε συννεφιά -πράγμα σπάνιο. Το γύρισμα κράτησε δύο μέρες».

    Αυτή η ταινία που γυρίστηκε το 1964 και το 1965 βραβεύτηκε στη Μπιενάλε Παρισίων, δεν προβλήθηκε ποτέ στις κινηματογραφικές αίθουσες. Η προβολή της στην εκδήλωση «Επικούριος Απόλλωνας υπό το σεληνόφως» ήταν μια από τις σπάνιες και σε συνδυασμό με τον τόπο όπου γυρίστηκε και είναι αφιερωμένη, αποτέλεσε μοναδική εμπειρία για τους θεατές…

    Πηγή: dinfo.gr

  • ΕΦΑ Ηλείας: Εκδηλώσεις για την Αυγουστιάτικη Πανσέληνο σε Ολυμπία, Ήλιδα, Χλεμούτσι και Επικούριο Απόλλωνα
    ΕΦΑ Ηλείας: Εκδηλώσεις για την Αυγουστιάτικη Πανσέληνο σε Ολυμπία, Ήλιδα, Χλεμούτσι και Επικούριο Απόλλωνα

    Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας συμμετέχει για μία ακόμα φορά στις εκδηλώσεις της Αυγουστιάτικης Πανσελήνου που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού υπό τον συντονισμό της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς προσφέροντας ελεύθερη είσοδο για το κοινό σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και μνημεία της Ηλείας την Παρασκευή 12 Αυγούστου 2022.

    Συγκεκριμένα στην Ηλεία θα υποδεχτούν το κοινό οι εξής χώροι και μουσεία:

    • Αρχαιολογικός χώρος Ολυμπίας: Ο χώρος θα παραμείνει ανοικτός για το κοινό χωρίς διοργάνωση εκδήλωσης. Ώρα: 20:00 έως 24:00.
    • Αίθριο Μουσείου Ιστορίας Ολυμπιακών Αγώνων της Αρχαιότητας: Συναυλία με τίτλο “Τα χρώματα της Ήλιδας - Στο φως του φεγγαριού”. Ώρα: 21:30-23.00. [Συνδιοργάνωση με τον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας]
    • Αρχαιολογικός χώρος κάστρου Χλεμούτσι: Ο χώρος θα παραμείνει ανοικτός για το κοινό. Ώρα: 20:00 έως 24:00. Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στην εικαστική έκθεση παιδικών δημιουργιών 'Με τα χρώματα του Kάστρου'. [Στο πλαίσιο του προγράμματος Interreg - CoHeN και του έργου 'Στερέωση, Αποκατάσταση και Ανάδειξη Αίθουσας Α3 Κάστρου Χλεμούτσι Ηλείας'].
    • Αρχαιολογικό Μουσείο Ήλιδας: Το μουσείο θα παραμείνει ανοικτό στο κοινό χωρίς διοργάνωση εκδήλωσης. Ώρα: 20:00 έως 24:00.
    • Ναός Επικούριου Απόλλωνα: Μουσική παράσταση 'Αρχαία Όργανα - Νέα Μουσική'. Ώρα Έναρξης: 21.00. Συνδιοργάνωση με τον Δήμο Οιχαλίας].

    Οι εκδηλώσεις και η επίσκεψη του κοινού στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία θα διεξαχθούν σύμφωνα με τα ισχύοντα πρωτόκολλα ασφαλείας που έχουν καταρτισθεί για κάθε αρχαιολογικό χώρο και μουσείο στο πλαίσιο περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID 19 και σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα ασφαλείας κατά την περίοδο πραγματοποίησής τους.

  • Ηλεία: Σε Επικούρειο Απόλλωνα και Αρχ. Ολυμπία, κλιμάκιο για την πυροπροστασία αρχαιολογικών χώρων
    Ηλεία: Σε Επικούρειο Απόλλωνα και Αρχ. Ολυμπία, κλιμάκιο για την πυροπροστασία αρχαιολογικών χώρων

    Μεικτό κλιμάκιο με στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού, του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και του Δασαρχείου, επισκέφθηκε χθες και προχθές δύο από τους πιο σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους στην Ηλεία προκειμένου να καταγραφούν τα προβλήματα και οι ελλείψεις που υπάρχουν στον τομέα της πυροπροστασίας ενόψει και της επερχόμενης αντιπυρικής περιόδου.

    Οι φωτιές του Αυγούστου του 2021, ανέδειξαν όπως και το 2007, προβλήματα και κινδύνους και ήταν θέμα συγκυριών που δεν απειλήθηκε άμεσα ο αρχαιολογικός χώρος της Ολυμπίας. Για να περιοριστούν οι κίνδυνοι για ένα παγκόσμιο μνημείο της αρχαιότητας, όπως είναι η Ιερή Άλτη, εξετάζονται όλα τα δεδομένα προκειμένου να εξευρεθούν λύσεις.

    Χθες στην Αρχ. Ολυμπία το κλιμάκιο συνόδευσε η προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Ηλείας κα Κόλλια, ενώ παρόντες ήταν ο Δασάρχης Πύργου κ. Λάττας και ο διοικητής Π.Υ. Ηλείας κ. Κωνσταντακόπουλος. Εξετάστηκε μεταξύ άλλων τα μέσα πυρόσβεσης που υπάρχουν, οι τρόποι διαφυγής των επισκεπτών από τον αρχαιολογικό χώρο και τα μουσεία με ασφάλεια και άλλα θέματα που άπτονται της πολιτικής προστασίας αλλά και της διαφύλαξης του μνημείου από τις πυρκαγιές.

    Πέρα από τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας εξετάστηκε και ο χώρος των εγκαταστάσεων της ΔΟΑ που το 2007 υπέστη καταστροφές από τις πυκραγιές, ενώ το 2021 απειλήθηκε άμεσα.

    Προχθές έγινε αυτοψία και στο Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα στις Βάσσες Φιγαλείας.

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο