Μετατρέπουν το Λύκειο σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο! - "Οδηγούν χιλιάδες μαθητές εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας" επισημαίνει ο εκπρόσωπος της ΕΛΜΕ Ηλείας Β. Βασιλειάδης
Δραστικές αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών σε όλες τις τάξεις του λυκείου, νέο τρόπο πρόσβασης σε ΑΕΙ - ΤΕΙ και αναδιάρθρωση του πρώτου έτους σπουδών περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείο Παιδείας. Ένα σχέδιο που μετατρέπει το Λύκειο από χώρο εκπαίδευσης, προσανατολισμού, γνώσης και δημιουργίας σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο, εξουθενώνοντας μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς! Το «νέο Λύκειο» και η «Τράπεζα θεμάτων» οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια - όπως αποδείχτηκε και πέρυσι πρώτη χρονιά εφαρμογής της τράπεζας θεμάτων στην α’ λυκείου- χιλιάδες μαθητές κυρίως των χαμηλότερων εισοδηματικά στρωμάτων, εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και στην οικονομική αφαίμαξη των οικογενειών τους. Παράλληλα, τις αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο και ξεκίνησαν να εφαρμόζονται σταδιακά από πέρυσι, φέτος θα τις συναντήσουν οι μαθητές και της β’ τάξης αλλά και οι υποψήφιοι των πανελλαδικών για τους οποίους το Υπουργείο σχεδιάζει να μετατοπίσει πριν από τις εξετάσεις τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, «πετυχαίνοντας» έτσι τη μείωση του αριθμού των εισακτέων.
Ας δούμε όμως προσεκτικά, τι αντίκτυπο έχουν οι αλλαγές στην εκπαιδευτική διαδικασία σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς. Ξεκινώντας από την τράπεζα θεμάτων, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά πέρυσι στην α’ λυκείου σε συνδυασμό με την αύξηση της εξεταστέας ύλης κατά 50 έως 100%, όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος της ΕΛΜΕ Ηλείας Βασίλης Βασιλειάδης, οδήγησε το 23% των μαθητών στο να μείνουν μετεξεταστέοι και μάλιστα σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΜΕ, το 8,9% αυτών έμεινε στην ίδια τάξη, έναντι ποσοστού τα προηγούμενα χρόνια που κυμαίνονταν κάτω του 2%. «Όπως γίνεται αντιληπτό, η εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων θα οδηγήσει σε φυγή από το λύκειο και γενικά από την τυπική εκπαίδευση, προς τις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης ΣΕΚ, όπου συνδυάζεται η επαγγελματική κατάρτιση με τη μαθητεία και τα παιδιά στέλνονται βορά στον κάθε εργοδότη από την ηλικία των 15 ετών. Το λύκειο έχει γίνει ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο με εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα, σε κάθε τάξη. Και επιπλέον μετά τις εξετάσεις της γ΄ λυκείου θα ακολουθήσουν και πανελλαδικές εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα του επιστημονικού πεδίου εξειδίκευσης που έχουν επιλέξει οι μαθητές» είπε και πρόσθεσε ότι μόλις προχθές πέρασε τροπολογία όπου κάνει τα επιστημονικά πεδία εξειδίκευσης από πέντε σε έξι. «Το μεγάλο όμως πρόβλημα για τους μαθητές στην επιλογή του πεδίου τους, είναι ότι ακόμα το Υπουργείο δεν έχει αντιστοιχήσει τις σχολές με τα πεδία εξειδίκευσης. Πλέον, με τις αλλαγές αυτές, το περιθώριο επιλογών σχολών ενός μαθητή στην γ’ λυκείου έχει περιοριστεί πολύ. Τα παιδιά της β’ λυκείου είναι στη πιο δύσκολη θέση καθώς ενώ βρισκόμαστε στο μέσον της χρονιάς έχουν άγχος για το τι θα ακολουθήσουν του χρόνου αφού δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο στο θέμα της αντιστοίχισης σχολών- πεδίου. Συν το γεγονός ότι στα παιδιά της β’ τάξης θα δώσουν γραπτές εξετάσεις σε 16(!) μαθήματα με θέματα από την τράπεζα θεμάτων και με εξεταστέα ύλη, πάνω από 50% αυξημένη σε σχέση με τα περσινά παιδιά της β’ λυκείου».
Επιπλέον, σημείωσε ότι η τράπεζα θεμάτων, θα έχει μεγάλο αντίκτυπο και στον τρόπο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών. «Δε θα μπορεί ο εκπαιδευτικός να κάνει τη δουλειά του όπως πρέπει, γιατί θα πιέζεται να μετατρέψει το σχολείο σε φροντιστήριο λύνοντας ασκήσεις από την τράπεζα θεμάτων όλη τη μέρα. Με όλη αυτή τη διαδικασία, οξύνεται ο ανταγωνισμός και αυξάνεται η παραπαιδεία οδηγώντας τα παιδιά στα φροντιστήρια, με θύματα εκείνα που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθούν. Πλέον, μετατρέπεται το λύκειο σε προθάλαμο του πανεπιστημίου, απομακρύνοντας το από αυτοτελή μορφωτική βαθμίδα που χρόνια τώρα επισημαίνουν οι ειδικοί ότι πρέπει να μετατραπεί…».
Οι βασικές αλλαγές
Μεταξύ των όσων προβλέπει η τροπολογία, στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λυκείου προστίθεται και το μάθημα της Πληροφορικής στην Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες», εναλλακτικά με το μάθημα της Χημείας. Επίσης δίνεται η δυνατότητα σε ώρες εντός της πρωινής λειτουργίας να λειτουργούν τμήματα ειδικών μαθημάτων, ιδίως ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου, ισπανικών, ιταλικών, για την προετοιμασία των μαθητών που επιθυμούν να εισαχθούν σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που απαιτούν εξέταση σε ειδικά μαθήματα.
Επιπλέον, προβλέπεται ότι ο συντελεστής βαρύτητας κάθε μαθήματος ορίζεται με υπουργική απόφαση έως την 1η Μαρτίου κάθε έτους και ισχύει για τις εξετάσεις του επόμενου έτους. Μάλιστα για ένα από τα μαθήματα αυτά, ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση, ο συντελεστής ορίζεται ύστερα από πρόταση της ΑΔΙΠ.
Στην Γ΄ Τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων 33 ωρών, που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας 13 διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και 3 Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού (Ομάδα Ανθρωπιστικών, Ομάδα Θετικών και την Ομάδα των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών και Παιδαγωγικών Σπουδών).
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος (γενικής παιδείας) είναι τα εξής: α) Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 6 διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα - κλάδους τη Νέα Ελληνική Γλώσσα, 4 ωρών και τη Λογοτεχνία, 2 ωρών, β) Ιστορία 2 ωρών, γ) Θρησκευτικά, 1 ώρας, δ) Ξένη Γλώσσα, 2 ωρών (Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά) και ε) Φυσική Αγωγή, 2 ωρών.
Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Επιστημών είναι α) Φυσική, 6 ωρών, β) Μαθηματικά, 8 ωρών ή Βιολογία 8 ωρών, γ) Χημεία, 6 ωρών ή Πληροφορική, 6 ωρών. Σύμφωνα με την τροπολογία, τα πανελλαδικώς τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (ΕΠΕ) για την εισαγωγή σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι τα εξής:
Α) ΕΠΕ-Ανθρωπιστικές Σπουδές, Νομικές:
Ι. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
ΙΙ. Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
ΙΙΙ. Ιστορία και
ΙV. Λατινικά
Β) ΕΠΕ-Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
Ι. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
ΙΙ. Μαθηματικά
ΙΙΙ. Φυσική και
ΙV. Χημεία ή Πληροφορική, κατά περίπτωση
Γ) ΕΠΕ-Επιστήμες Υγείας
Ι. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
ΙΙ. Φυσική
ΙΙΙ. Χημεία και
ΙV. Βιολογία
Δ) ΕΠΕ-Επιστήμες Οικονομίας, Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες:
Ι. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
ΙΙ. Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής
ΙΙΙ. Αρχές Οικονομικής Επιστήμης και
IV. Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Ε) ΕΠΕ-Παιδαγωγικών Επιστημών:
Ι. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
ΙΙ. Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής
ΙΙΙ. Ιστορία και
ΙV. Αρχές Φυσικών Επιστημών.
Ορίζεται επίσης ότι ειδικά για το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 δίνεται κατ΄ εξαίρεση το δικαίωμα συμμετοχής στο 10% των θέσεων εισακτέων και σε όσους είχαν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων Λυκείων το έτος 2013. Προβλέπεται ότι κατά το έτος 2016 θα διενεργηθούν εξετάσεις και με το καταργούμενο σύστημα εισαγωγής τόσο για τους αποφοίτους Δ΄ Τάξης ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, σχολικού έτους 2015-2016, όσο και για τους αποφοίτους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων προηγούμενων ετών.
Κική Κολοβέρου
[email protected]