Πτώση της αγοραστικής κίνησης 20-30% σε σχέση με πέρυσι
Απογοήτευση και κατήφεια επικρατεί για ακόμα μια φορά στην αγορά της Ηλείας, καθώς η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνεται σήμερα με αρνητικό πρόσημο, δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Τι και αν οι εκπτώσεις στα περισσότερα είδη ξεπέρασαν το 60%, οι καταναλωτές αρκέστηκαν – όσοι από αυτούς κατάφεραν να ψωνίσουν- στα απολύτως απαραίτητα.
Οι χώροι της υπόδησης και της ένδυσης είναι αυτοί, σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς που καταγράφουν μέχρι στιγμής τις μεγαλύτερες απώλειες ενώ με μια πρώτη εκτίμηση, οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις κινήθηκαν πτωτικά 20% με 30% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο!
Η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση έχει εξασθενίσει τα εισοδήματα των καταναλωτών ενώ οι πρόσφατες οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις από την κατάθεση των νομοσχεδίων για το φορολογικό και το ασφαλιστικό έχει επηρεάσει την ψυχολογία του κόσμου.
Όπως υποστηρίζουν οι έμποροι, δέχονται το ένα πλήγμα μετά το άλλο και όσο συνεχίζει το κράτος να αυξάνει την φορολογία ζητώντας τους ουσιαστικά το 70% των εσόδων τους, το… λουκέτο, αποτελεί, θέμα χρόνου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Πτωτική πορεία
Μια από τις χειρότερες περιόδους εκπτώσεων, τη χαρακτήρισε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πύργου κ. Κώστας Πετρόπουλος, υποστηρίζοντας ότι το μέλλον δεκάδων επιχειρήσεων προβλέπεται δυσοίωνο. «Αν και οι προσδοκίες των εμπόρων της πόλης με την έναρξη των εκπτώσεων δεν ήταν και οι καλύτερες, ουδείς περίμενε ότι η πτώση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο θα άγγιζε το 30%. Όλα τα καταστήματα κινήθηκαν πτωτικά, πολλά εμπορεύματα έχουν μείνει και η δυσαρέσκεια όλων είναι εμφανής. Το σίγουρο είναι έχουμε βεβαιωμένα ανοδικά έξοδα με αβέβαια έσοδα. Οι υποχρεώσεις τρέχουν και δυστυχώς η αγορά οδεύει από το κακό στο χειρότερο».
Φόβος λουκέτων
Απογοήτευση επικρατεί και στην αγορά της Αμαλιάδας σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Νίκο Σαψάλη καθώς η αγοραστική κίνηση την περίοδο των εκπτώσεων στις περισσότερες επιχειρήσεις κυμάνθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. «Η κίνηση ήταν χαμηλότερη του μετρίου και σίγουρα δεν ήταν η αναμενόμενη παρόλο που τα καταστήματα είχαν προχωρήσει σε μεγάλες εκπτώσεις. Υπάρχει μια ανησυχία στην αγορά, και ένας διάχυτος φόβος ότι θα επέλθουν νέα λουκέτα, καθώς ο χαμηλός τζίρος σε συνδυασμό με την υψηλή φορολογία και τις δεκάδες υποχρεώσεις των επαγγελματιών δε αφήνει και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα ωστόσο εξακολουθούμε να διατηρούμε την ελπίδα ότι κάτι καλύτερο μπορεί να ξημερώσει…».
Αποκαλυπτική η περιοδική έρευνα από το ΙΝΕΜΥ- ΕΣΕΕ
Απώλεια τζίρου 1 δις στις χειμερινές εκπτώσεις!
Το 2016 ξεκίνησε για την αγορά χειρότερα απ' ότι τελείωσε το 2015, όπως προκύπτει από την την περιοδική έρευνα για τις χειμερινές εκπτώσεις που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ και διερεύνησε τη στάση και τις απόψεις των εμπόρων για το άνοιγμα των Κυριακών. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 150 εμπορικών επιχειρήσεων σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Επίσης, καταγράφηκαν οι απόψεις πολλών Εμπορικών Συλλόγων από όλη τη χώρα.
Συνοψίζοντας, η μελέτη επισημαίνει:
• Μετά τις εξελίξεις του καλοκαιριού (επιβολή ελέγχου στην κίνηση κεφαλαίων) καταγράφηκε επιβράδυνση του ρυθμού υποχώρησης των τιμών, παρά την αυξημένη αβεβαιότητα και τις εκτιμήσεις για περαιτέρω καθοδικές πιέσεις στη ζήτηση.
• Η επιμονή των αποπληθωριστικών πιέσεων είναι δυνατόν να διαμορφώσει αρνητικές προσδοκίες νοικοκυριών και επιχειρήσεων, με την οικονομία να εγκλωβίζεται σε ατέρμονα κύκλο (αποπληθωριστικό σπιράλ) αλλεπάλληλων μειώσεων τιμών και μισθών.
• Παρά τη συνεχή υποχώρηση του γενικού επιπέδου των τιμών (αποπληθωρισμό), σε σειρά βασικών (πρώτης ανάγκης) προϊόντων και υπηρεσιών, καταγράφεται αύξηση των τιμών, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των καταναλωτών και ιδιαίτερα των πλέον εισοδηματικά αδύναμων.
• Η τρύπα στον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων, εκτιμάται σε κάτι λιγότερο από ένα δις ευρώ, δημιουργώντας μεγάλο κενό στην ελληνική αγορά.
• Το ελληνικό εμπόριο συνεχίζει την μεγάλη προσπάθεια για ανάκαμψη, ενώ ο κλάδος του λιανεμπορίου συνεχίζει τις προσφορές μειωμένων τιμών στους καταναλωτές.
• Η λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή συνεχίζει να έχει μηδενική επίδραση για τον τζίρο, την επισκεψιμότητα και την αύξηση της απασχόλησης.
Κική Κολοβέρου
[email protected]