Όταν οδηγούμε σε βρεγμένο δρόμο, οι αυλακώσεις του ελαστικού απομακρύνουν το νερό που υπάρχει μεταξύ του πέλματος και του οδοστρώματος, ώστε να εξασφαλίζεται η πρόσφυση.
Αν όμως η ταχύτητα του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με την ποσότητα του νερού στο δρόμο ξεπεράσει τις αποχετευτικές δυνατότητες του ελαστικού, τότε παρεμβάλλεται ένα λεπτό στρώμα νερού ανάμεσα στο ελαστικό και το δρόμο, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να γλιστρά με μηδενική πρόσφυση. Αυτό ονομάζεται υδρολίσθηση
Να ελέγχετε πάντοτε τα ελαστικά σας προτού βγείτε στο δρόμο. Φροντίστε να κάνετε τις παρακάτω ενέργειες τακτικής συντήρησης:
- Φροντίστε να είναι καλά φουσκωμένα τα ελαστικά σας. Η σωστή πίεση αέρα για τα ελαστικά σας, αναφέρεται από τον κατασκευαστή του οχήματος και αναγράφεται στην ακμή της πόρτας του αυτοκινήτου, στην κολόνα της πόρτας και το πορτάκι στο ντουλαπάκι του συνοδηγού ή στο πορτάκι καυσίμου. Αναφέρεται επίσης στο εγχειρίδιο χρήσης.
- Ο αριθμός που αναφέρεται στο πλάι του ελαστικού δεν είναι η συνιστώμενη αλλά η μέγιστη πίεση αέρα του ελαστικού. Θα πρέπει να ελέγχετε την πίεση αέρα των ελαστικών σας τουλάχιστον μία φορά το μήνα.
- Ελέγξτε το βάθος του πέλματος των ελαστικών. Το σωστό βάθος πέλματος συμβάλλει να αποφεύγετε γλιστρήματα και υδρολίσθηση.
Καθώς η βροχή πέφτει, αναμιγνύεται με τους ρύπους και τα λάδια επάνω στο δρόμο και δημιουργούνται ιδανικές συνθήκες για να γλιστρήσει το όχημα. Ο καλύτερος τρόπος να αποφύγετε την ολίσθηση είναι να κόψετε ταχύτητα.
Η οδήγηση με μικρότερη ταχύτητα επιτρέπει σε μεγαλύτερο τμήμα του πέλματος του ελαστικού να έρχεται σε επαφή με το δρόμο, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ελκτικής ικανότητας.
Το γλίστρημα μπορεί να εμφανιστεί και στους πλέον προσεκτικούς οδηγούς. Αν το αυτοκίνητο σας γλιστρήσει, θυμηθείτε να μην πατήσετε με δύναμη τα φρένα.
Μην «τρομπάρετε» τα φρένα αν το αυτοκίνητο σας έχει σύστημα αντιμπλοκαρίσματος (ABS). Αντίθετα, να πατάτε τα φρένα σταθερά και αποφασιστικά και να στρίβετε το αυτοκίνητο προς την κατεύθυνση που γλιστρά.
Η οδήγηση στο βρεγμένο δρόμο απαιτεί την προσεκτική χρήση των βασικών στοιχείων ελέγχου του οχήματος – τιμόνι, συμπλέκτη, φρένα και γκάζι – και μεγαλύτερα περιθώρια για σφάλματα και απρόοπτα.
Όταν αρχίζετε τη διαδρομή σας με βροχή, τα παπούτσια σας θα είναι βρεγμένα και θα γλιστρούν ευκολότερα από τα πεντάλ.
Ξύστε τις σόλες σας στο λαστιχένιο χαλάκι ή τη μοκέτα του αυτοκινήτου προτού ξεκινήσετε τον κινητήρα. Όλοι οι οδηγοί πρέπει να ελέγχουν τακτικά την καλή λειτουργία προβολέων, πίσω φώτων, φώτων φρένων και φλας.
Το φρενάρισμα στο βρεγμένο δρόμο χρειάζεται περίπου τριπλάσια απόσταση σε σχέση με το στεγνό δρόμο.
Επειδή απαιτείται περισσότερη απόσταση για το φρενάρισμα, είναι σημαντικό να μην «κολλάτε» στον προπορευόμενο. Διατηρήστε απόσταση λίγο μεγαλύτερη από δύο μήκη αυτοκινήτων μεταξύ του αυτοκινήτου σας και του προπορευόμενου.
Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε τα φρένα σας. Όπου είναι δυνατόν, μειώστε ταχύτητα αφήνοντας το γκάζι. Ανάβετε τους προβολείς σας, ακόμα και σε ελαφρά βροχή.
Όχι μόνο σας βοηθούν να βλέπετε το δρόμο, αλλά βοηθούν και τους άλλους οδηγούς να βλέπουν εσάς.
Εάν το αυτοκίνητο σας διαθέτει φώτα κίνησης ημέρας, θα πρέπει να τα ανάβετε, έτσι ώστε να σας βλέπουν καλύτερα τα οχήματα που βρίσκονται πίσω σας.
Η οδήγηση στο βρεγμένο δρόμο απαιτεί την προσεκτική χρήση των βασικών στοιχείων ελέγχου του οχήματος – τιμόνι, συμπλέκτη, φρένα και γκάζι – και μεγαλύτερα περιθώρια για σφάλματα και απρόοπτα.
Όταν αρχίζετε τη διαδρομή σας με βροχή, τα παπούτσια σας θα είναι βρεγμένα και θα είναι ευκολότερο να γλιστρήσουν από τα πεντάλ.
Η υδρολίσθηση εμφανίζεται όταν το νερό εμπρός από τα ελαστικά σας συσσωρεύεται ταχύτερα από την ικανότητα του βάρους του αυτοκινήτου σας να το απομακρύνει.
Η πίεση του νερού προκαλεί την άνοσο του αυτοκινήτου σας και την ολίσθηση του επάνω σε ένα λεπτό φιλμ νερού ανάμεσα στα ελαστικά σας και το δρόμο.
Στο σημείο αυτό, το αυτοκίνητο σας μπορεί να χάσει τελείως την επαφή του με το δρόμο, και διατρέχετε τον κίνδυνο γλιστρήματος ή εξόδου από τη λωρίδα σας – ή και από το δρόμο.
Για να αποφύγετε την υδρολίσθηση, φροντίστε τα ελαστικά σας να είναι σωστά φουσκωμένα, φροντίστε το πέλμα να είναι περισσότερο από τα όρια του νόμου στα ελαστικά σας και να τα αντικαθιστάτε εάν είναι απαραίτητο, να κόβετε ταχύτητα όταν οι δρόμοι είναι βρεγμένοι και να αποφεύγετε τα λιμνάζοντα νερά.
Προσπαθήστε να κινείστε στις τροχιές των ελαστικών που αφήνουν τα προπορευόμενα αυτοκίνητα.
Εάν διαπιστώσετε υδρολίσθηση, μη φρενάρετε και μη στρίβετε απότομα. Έτσι το αυτοκίνητο σας μπορεί να ξεφύγει γλιστρώντας. Βγάλτε το πόδι σας από το γκάζι μέχρι να επιβραδύνει το αυτοκίνητο και να αισθανθείτε και πάλι επαφή με το δρόμο.
Αν πρέπει να φρενάρετε, κάντε το ελαφρά με «τσιμπήματα» στα φρένα. Αν το αυτοκίνητό σας έχει ABS, φρενάρετε κανονικά, και ο υπολογιστής του αυτοκινήτου σας θα προσομοιώσει μία κίνηση σαν να αφήνετε στιγμιαία τα φρένα, εάν είναι απαραίτητο.
Η πολύ δυνατή βροχή μπορεί να «μπουκώσει» τους υαλοκαθαριστήρες, δημιουργώντας ένα σχεδόν συνεχές φιλμ νερού επάνω στο παρμπρίζ.
Όταν η ορατότητα είναι τόσο περιορισμένη που να μη μπορείτε να δείτε τα άκρα του δρόμου ή τα άλλα οχήματα σε ασφαλή απόσταση, είναι η στιγμή να κάνετε στην άκρη και να περιμένετε να εξασθενήσει η βροχή.
Το καλύτερο είναι να σταματάτε σε χώρους στάθμευσης ή άλλα ασφαλή σημεία. Εάν δεν έχετε άλλη επιλογή από την άκρη του δρόμου, κάντε άκρη όσο το δυνατόν περισσότερο και περιμένετε να περάσει η καταιγίδα.
Να έχετε αναμμένους τους προβολείς σας και να ανάβετε τα φώτα αλαρμ για να προειδοποιήσετε τους άλλους οδηγούς.
Στα πρωτοβρόχια η οδήγηση είναι δύσκολη επειδή η λάσπη και τα λάδια αναμιγνύονται με το νερό και γίνεται γλίτσα.
Οι οδηγοί πιθανόν να αντιληφθούν απώλεια του ελέγχου, και πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί το πρώτο ημίωρο από την έναρξη της βροχής.
Να προσέχετε ιδιαίτερα όταν προσπερνάτε άλλα οχήματα.
Εάν περάσατε από στάσιμα νερά τόσο βαθιά που να βράχηκαν τα φερμουίτ των φρένων σας, πατήστε ελαφρά φρένο για να στεγνώσουν.
Να σταματάτε τουλάχιστον κάθε λίγες ώρες ή κάθε 160 χιλιόμετρα για να αναπαύεστε.
Πηγή: helppost.gr