Συνέντευξη στο Γιάννη Σπυρούνη
Ο Στέλιος Λαϊνόπουλος και ο Πάνος Σπυρογιάννης αποτελούν το νέο δίδυμο στους αγώνες ράλι. Η 20χρονη εμπειρία του Στέλιου, η φρεσκάδα και η ωριμότητα του Πάνου, δημιουργούν έναν συνδυασμό που έδωσε με επιτυχία τα διαπιστευτήρια του, πρόσφατα στο 33ο Ράλι Καλαμάτας. Και πλέον προετοιμάζονται για το Ολυμπιακό Ράλι σε δέκα ημέρες. Έναν αγώνα σαφώς πιο απαιτητικό που σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, φέτος ανεβαίνει επίπεδο δυσκολίας, με την προσθήκη μιας παλιάς, καλής, αγαπημένης και απαιτητικής διαδρομής, της Αλφειούσας.
Λίγο πριν τους απολαύσουμε στις σκληρές ειδικές διαδρομές της Ηλείας, μας μίλησαν στο αφιέρωμα “Auto - Moto 2021” του ilialive.gr.
Η εμπειρία του Στέλιου
Ο Στέλιος Λαϊνόπουλος ανήκει στην γενιά των αγωνιζομένων που οδήγησαν στην "αναγέννηση" των αγώνων ράλι στην Ηλεία από το 2000 και μετά. Μετρά 20 χρόνια παρουσίας στους χωμάτινους αγώνες και το γεγονός που τον στιγμάτισε ήταν η συμμετοχή του στο Ράλι Ακρόπολις του 2005 στο WRC. Ο ίδιος δεν θα ξεχάσει την εικόνα του γεμάτου ΟΑΚΑ όπου διεξήχθη τότε η σούπερ ειδική. Μια ανεπανάληπτη εμπειρία για κάθε αγωνιζόμενο, όχι μόνο αγωνιστικά, αλλά συνολικά για τα συναισθήματα που προσέφερε πλούσια η τότε διοργάνωση.
Φέτος πνέει αέρας ανανέωσης. Πως ήρθε η αλλαγή συνοδηγού και η επιλογή του Πάνου;
Οι περισσότεροι εδώ είμαστε αυτοδίδακτοι. Ακόμα και η εμπειρία του πατέρα μου τότε που πρωτοέγιναν αγώνες στην Ηλεία, είναι διαφορετική από το σήμερα. Κυρίως με βοήθησε στο ψυχολογικό κομμάτι, γιατί η οδήγηση ήταν διαφορετική.
Μάθαμε πολλά πράγματα μέσα από τους αγώνες και αυτό είναι καλό με την πάροδο του χρόνου είναι να τα μεταλαμπαδεύσουμε στους κατάλληλους ανθρώπους. Ο Πάνος είναι ένας πολύ καλός φίλος μου, που έδειξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και να επενδύσει στο άθλημα και να μάθει τα μυστικά του. Όπως είχα κάνει παλιότερα και με τον Τάσο Παπαδόπουλο που εξελίχθηκε σε οδηγό αγώνων από συνοδηγός, καλό είναι να αφήνουμε οι παλιότεροι μια παρακαταθήκη. Καλές οι διακρίσεις, κάποτε θα ξεχαστούν, όμως οι φιλίες και οι σχέσεις που δημιουργούνται μέσα από αυτή την ενασχόληση με το μηχανοκίνητο αθλητισμό μένουν… Πάνω από όλα είναι αυτά… οι παρέες και οι φιλίες.
Και εγώ έτσι λειτουργώ και θεώρησα σωστό να μεταδώσω αυτή την γνώση και την εμπειρία στον κατάλληλο άνθρωπο και αυτό συνέβη και με τον Πανό. Πιστεύω ότι ξεκινήσαμε πολύ καλά και στην προετοιμασία και τον αγώνα. Για πρώτη φορά ήταν άψογος στις υποχρεώσεις του, αντιλαμβάνεται πλήρως τις ανάγκες του ρόλου, κάτι που κάνει και τη δική μου “δουλειά” πιο εύκολο. Ο Πάνος είναι ένας άνθρωπος που μαθαίνει εύκολα και εκτιμά τα πράγματα. Γιατί υπάρχουν στο χώρο και νέα άτομα με έπαρση που δεν βοηθούν στην εξέλιξη και ευτυχώς ο Πάνος δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία.
Μετά τον αγώνα της Καλαμάτας παίρνει σειρά το Ολυμπιακό;
Ετοιμαζόμαστε για το Ολυμπιακό Ράλι. Ο αγώνας φέτος αλλάζει, θα είναι μεγαλύτερος θυμίζοντας διοργανώσεις προ δεκαετίας. Προστίθεται η ειδική της Αλφειούσας. Είναι μια ειδική που το 2005, ανάμεσα σε ιερά τέρατα είχα κάνει τότε έναν πολύ καλό χρόνο (3ος) όταν στον αγώνα είχαμε αναδειχθεί 6οι γενικής. Το αυτοκίνητο είναι το γνωστό Subaru που είναι υποδεέστερο σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να σταθούμε με αξιώσεις. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες μας στο έπακρο έχουμε δείξει ότι τα καταφέρνουμε. Το αυτοκίνητο βρίσκεται στην καλύτερη κατάσταση που ήταν ποτέ, με πολύ καλά πράγματα στον εξοπλισμό του. Θα εκμεταλλευτούμε ως πλήρωμα, τις δυνατότητες μας, την εμπειρία που έχω τόσα χρόνια, τη φρεσκάδα και την καλή διάθεση του Πάνου, που πραγματικά τονώνει την προσπάθεια. Επανέρχομαι σε αυτό που έλεγα πριν και θα πω ότι όταν μεταδίδεις τη γνώση και την εμπειρία σε κάποιον και στην προκειμένη περίπτωση στον Πανό, παίρνεις και εσύ κάτι από την φρεσκάδα και την όρεξη του. Και πάμε για να διασκεδάσουμε τον αγώνα, να περάσουμε καλά.
Επιμένεις στο Subaru, σε δικαιώνει στην επιλογή σου αυτή;
Στο παρελθόν θα μπορούσα να πάρω ένα καλύτερο αυτοκίνητο επενδύοντας σε αυτό. Δεν το έκανα, γιατί δεν το θεώρησα τόσο απαραίτητο, όταν έβλεπα ότι μπορούσα να είμαι ανταγωνιστικός με αυτό που είχα και με το μπάτζετ που διέθετα. Αν βάλεις σκοπό τον πρωταθλητισμό πας σε άλλο επίπεδο. Όλοι θέλουμε να κερδίζουμε, αλλά με αυτή τη συνθήκη θα έτρεχαν πολλοί λιγότεροι και όχι οι "χομπίστες".
Μετά από 20 χρόνια εμπειρίας στους αγώνες, που βλέπεις την πορεία τους στην Ελλάδα;
Το ελληνικό πρωτάθλημα έχει ανέβει λίγο. Από το 2010 έως το 2019 είχε πτώση το επίπεδο, τώρα αναβαθμίζεται το επίπεδο γιατί μπαίνουν αγωνιστικά της κατηγορίας R5. Το θέμα είναι αυτό να διατηρηθεί, τα συγκεκριμένα είναι ακριβά και δυσκολοσυντήρητα αυτοκίνητα. Το Ράλι Ακρόπολις και το WRC έδωσε κίνητρο ιδιαίτερα φέτος και άνθρωποι που είχαν καιρό να αγωνιστούν επανήλθαν. Ο αγώνας θα υπάρχει σίγουρα και του χρόνου. Μακάρι να διατηρηθούν και να αυξηθούν οι συμμετοχές αυτές και να κρατηθεί ψηλά το επίπεδο, γιατί αυτό βοηθά συνολικά το άθλημα - και όχι να εξαφανιστούν. Χρειάζεται διάρκεια ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. Αλλιώς δεν στέκονται οι αγώνες στην Ελλάδα. Το Ακρόπολις επιδρά θετικά, αλλά πρέπει να παραμείνει για χρόνια. Η προβολή πέφτει σε αυτές τις συμμετοχές, είτε το αξίζουν είτε όχι και εμείς έχουμε γίνει οι κομπάρσοι. Καμιά φορά αυτό ενοχλεί κάποιες φορές, αλλά δεν πειράζει, εμείς αγαπάμε αυτό που κάνουμε και το συνεχίζουμε.
Η φρεσκάδα και η όρεξη του Πάνου
Ο Πάνος Σπυρογιάννης ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων αγαπά το μηχανοκίνητο αθλητισμό όπως οι περισσότεροι στην Ηλεία. Ο αδερφός του είχε κάνει το ξεκίνημα στα καρτ όπου πήρε τη σκυτάλη ο ανιψιός του. Ο ίδιος ενεπλάκη ως χορηγός και υποστηρικτής οδηγών όπως ο Νίκος Τσέλος και ο Στέλιος Λαϊνόπουλος, αλλά το “μικρόβιο” τον έφερε και στο δεξί μπάκετ του Subaru 555. Και η πρώτη επαφή στέφθηκε με επιτυχία αφού μαζί με το Στέλιο ήταν οι νικητές του 33ου Ράλι Καλαμάτας στην αυλαία του Πανελληνίου Κυπέλλου Ράλι Χώματος.
Πως ξεκίνησε η εμπλοκή σου στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού;
Η αγάπη για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι μέσα μου εδώ και χρόνια, όπως υπάρχει σε πολλούς άλλους στον Πύργο και την Ηλεία. Ήταν κάτι που πάντα ήθελα στη ζωή μου. Η επίσημη εμπλοκή μου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό ξεκίνησε ως χορηγός - υποστηρικτής του Νίκου Τσέλου στους αγώνες drift, ενώ λίγο αργότερα είχα τον ίδιο το ρόλο και στην προσπάθεια του Στέλιου Λαϊνόπουλου στους αγώνες ράλι. Στο δεξί μπάκετ του Subaru βρέθηκα μέσα από μια φιλία ετών που έχω με το Στέλιο. Αρχικά δεν κατάφερα να βρεθώ πιο γρήγορα σε αυτή τη θέση. Αλλά όταν κάτι είναι να συμβεί, με την πάροδο του χρόνου ωριμάζει και γίνεται. Έτσι μέσα από αυτή την αγάπη για το μηχανοκίνητο αθλητισμό, ήρθε και η στιγμή να εμπλακώ καθαρά αγωνιστικά. Ήταν η φυσική εξέλιξη. Είναι κάτι που μου αρέσει. Με το Στέλιο δένουμε ως πλήρωμα, μέσα από τη φιλία μας αυτή και υπάρχει χημεία στον αγώνα. Εμείς πάνω από όλα το διασκεδάζουμε και αυτός είναι και ο σκοπός της συμμετοχής μας. Για εμάς που δεν είμαστε επαγγελματίες, είναι ένα χόμπι και χόμπι σημαίνει διασκέδαση. Δεν πάμε να βγούμε πρωταθλητές Ελλάδας, ή να ανταγωνιστούμε οποιονδήποτε. Πάμε να ευχαριστηθούμε τον αγώνα μας, να πάμε το τριήμερο εκεί που είναι ο αγώνας, να περάσουμε όμορφα. Όποιο αποτέλεσμα είναι να έρθει, με το καλό να έρθει.
Φυσικά έχουμε δίπλα μας, μια ομάδα που μας στηρίζει, όπως στα καύσιμα η Silk Oil, το συνεργείο Auto Extreme του Βαγγέλη Χαλδαίου και διάφορους άλλους χορηγούς, που αγαπούν εμάς και το άθλημα και μας στηρίζουν.
Η πρώτη αγωνιστική εμπειρία στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Πως ήρθε η νίκη στο 33ο Ράλι Καλαμάτας;
Στο Πεταλίδι που ήταν ο πρώτος αγώνας μου, ήρθε και η νίκη. Είχαμε κάποιες δοκιμές από πέρυσι για τη συμμετοχή μας στο Ολυμπιακό Ράλι, που αναβλήθηκε, ωστόσο εκεί έμαθα αρκετά για το δικό μου ρόλο και μπήκα στο κλίμα για τα καλά. Έχω τη χαρά και την τύχη στην πρώτη μου αγωνιστική εμπλοκή, να έχω δίπλα μου έναν από τους κορυφαίους για μένα, Έλληνες οδηγούς. Με βοήθησε τόσο πολύ, ώστε να μη δυσκολευτώ, κάναμε δοκιμές, μου έδειξε το πως γράφουμε τις ειδικές, με απεριόριστη υπομονή. Εγώ δεν ξέρω αν μπορούσα να το κάνω αυτό στη θέση του Στέλιου. Έχει τη μεταδοτικότητα, έμαθα πως πρέπει να δουλέψω εγώ, με τρόπο τέτοιο που και τον Στέλιο καθοδηγώ σωστά. Και στο Πεταλίδι ήμασταν απόλυτα συντονισμένοι.
Ποια είναι τα σχέδια για το μέλλον;
Οι επαγγελματικές υποχρεώσεις είναι αυτές που θα μας επιτρέψουν να βρεθούμε στις ειδικές διαδρομές. Προέχει για όλους η δουλειά μας γιατί μέσα από αυτή κάνουμε αυτό που αγαπάμε. Ελπίζουμε πως θα κάνουμε κάποιους επιλεκτικούς αγώνες με πρώτο το Ολυμπιακό Ράλι. Ο φετινός αγώνας είναι πιο απαιτητικός σε σχέση με το παρελθόν, αλλά έτσι είναι οι αγώνες, με την δυσκολία τους και την ομορφιά τους.
Πόσο εύκολος ή δύσκολος είναι ο ρόλος του συνοδηγού;
Είναι αρκετά δύσκολη η εμπλοκή αυτή. Όταν έχεις ένα δυνατό αυτοκίνητο στα χέρια σου, όταν έχεις να αντιμετωπίσεις συνθήκες που μεταβάλλονται συχνά, υπάρχει ο κίνδυνος. Και ο συνοδηγός έχει το ρόλο του να αντεπεξέλθει σε όλες αυτές τις προκλήσεις μέσα στον αγώνα. Και πρέπει ο συνοδηγός να κάνει τον οδηγό να έχει εμπιστοσύνη στις κατευθύνσεις που του δίνει και αυτό που θα το πει, είναι αυτό που θα βρει μπροστά του, αποφεύγοντας τα λάθη που πολλές φορές κοστίζουν. Για τον συνοδηγό όλο αυτό είναι μια διαρκής πρόκληση.
Σας ευχαριστώ πολύ και τους δύο... καλές και πολλές επιτυχίες στο μέλλον...
Φωτογραφίες: PhotoRallyPress