Η γιορτινή περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι σε πλήρη ισχύ και όλοι μας φοράμε τα “καλά” μας, εφοδιαζόμαστε με το μεγαλύτερο χαμόγελο και παίρνουμε αγκαζέ τα δώρα που θα προσφέρουμε στους αγαπημένους μας ανθρώπους. Και ποιοι είναι αυτοί; Τα παιδιά, τα βαφτιστήρια και τα ανίψια μας, φυσικά!
Και ενώ μπορεί η μαμά και ο μπαμπάς να έχουν πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή στα δώρα των παιδιών, ωστόσο εκείνα πάντα θα περιμένουν τον τρυφερό Άγιο Βασίλη που θα μοιράσει σε όλα τα παιδιά του κόσμου τα δώρα που του ζήτησαν. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, καθ’ όλη την εορταστική περίοδο, τα δώρα για τα παιδιά είναι μια καθημερινότητα.
Τι πρέπει όμως να προσέξουν οι γονείς, αλλά και οι συγγενείς, όταν αγοράζουν δώρα για τα παιδιά της οικογένειας; Διότι υπάρχουν κάποια λάθος μηνύματα που μπορεί να περαστούν.
Τα παιδιά περιμένουν με ανυπομονησία τα δώρα των γιορτών και οι μεγάλοι σπεύδουν να τα φορτώσουν με όσα ζήτησαν και συχνά ακόμη περισσότερα. Ποια είναι όμως η λεπτή διαχωριστική γραμμή μεταξύ του σωστού και της υπερβολής;
Πρόσφατες έρευνες έδειξαν πως τα πολλά παιχνίδια στερούν από τα παιδιά τη δημιουργικότητα και τα καθιστούν απαθή και αμέτοχα στο παιχνίδι. Γι’ αυτό και τα δώρα θα πρέπει να είναι τόσα, όσα είναι αρκετά για να δώσουν χαρά και όχι πολλά, που θα επιφέρουν κορεσμό, αμηχανία και διλήμματα.
Τα δώρα της καταναλωτικής προπαγάνδας θα πρέπει να είναι τελευταία στις επιλογές μας, ακόμη κι αν είναι πρώτα στις προτιμήσεις των παιδιών και να επιλέγονται με βάση την ηλικία, την καταλληλότητα και τη δημιουργικότητα.
Εξάλλου ο Άγιος Βασίλης δεν επηρεάζεται από τις διαφημίσεις αλλά γνωρίζει καλύτερα τι πρέπει να πάρει κάθε παιδί. Ένα δώρο λοιπόν ακριβό που ίσως έχει τη δυνατότητα ένας γονέας να πάρει στο παιδί του καλό θα ήταν να μην αναφερθεί ότι είναι από τον Άγιο Βασίλη, αλλά από τον ίδιο τον γονέα.
Γιατί ο Άγιος φέρνει απλά και λιτά δώρα. Τα δώρα των διαφημίσεων μπορεί να τα φέρει ο γονέας ή ένας συγγενής. Κι αυτό γίνεται διότι είναι πολύ άσχημο για την ψυχολογία ενός παιδιού που ο Άγιος Βασίλης του έφερε π.χ. μια μπάλα, να δει ότι σε ένα άλλο παιδάκι έφερε ένα τηλεκατευθυνόμενο. Θα πληγώσει την ψυχοσύνθεση του και την αγάπη του για τον Άγιο των παιδικών του χρόνων.
Η αξία του δώρου είναι συνυφασμένη με την αξία της προσφοράς. Γι’ αυτό και τα παιδιά θα πρέπει να διδάσκονται ότι δεν παίρνουμε μόνο, αλλά προσφέρουμε κιόλας.
Προσφέρουμε σε όσους αγαπάμε και σε όσους έχουν ανάγκη και μάλιστα, η χαρά της προσφοράς είναι τόσο μεγάλη, όσο και της αποδοχής του δώρου.
Ας επιλέξουμε, λοιπόν, δώρα που θα δώσουν στα παιδιά τη χαρά, αλλά και το όφελος του παιχνιδιού, με σύνεση και χωρίς υπερβολές και ας επιλέξουμε μαζί τους αυτά που τα ίδια θα προσφέρουν για να μοιράσουν χαρά, όπως αυτή που θα λάβουν τα ίδια όταν ανοίξουν τα γιορτινά τους πακέτα.
Καλές γιορτές σε όλους!!
Ελένη Αναστ. Παναγούλια
Συμβουλευτικός Ψυχολόγος
Λετρίνων & Κολοκοτρώνη 2, Πύργος
26213 01393 - 6936461111
Photo by Ben White on Unsplash