Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2023 19:58

Το διοξείδιο του άνθρακα αποκάλυψε υπόγειο ωκεανό σε δορυφόρο του Δία

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Οι επιστήμονες είναι πεπεισμένοι ότι ένας τεράστιος ωκεανός αλμυρού νερού βρίσκεται σε βάθος πολλών δεκάδων χιλιομέτρων κάτω από την παγωμένη επιφάνεια της «Ευρώπης»

Το διοξείδιο του άνθρακα που ανιχνεύθηκε σε έναν από τους δορυφόρους του Δία, την Ευρώπη, προέρχεται από έναν ωκεανό, κρυμμένο κάτω από ένα παχύ στρώμα πάγου, σύμφωνα με τα δεδομένα που συνέλεξε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb και ενισχύουν τις ελπίδες ότι αυτό το νερό θα μπορούσε να υποστηρίξει τη ζωή.

Οι επιστήμονες είναι πεπεισμένοι ότι ένας τεράστιος ωκεανός αλμυρού νερού βρίσκεται σε βάθος πολλών δεκάδων χιλιομέτρων κάτω από την παγωμένη επιφάνεια της Ευρώπης. Το γεγονός αυτό την καθιστά ιδανική υποψήφια για να φιλοξενεί εξωγήινη ζωή, σε κάποια μορφή.

Η λύση του μυστηρίου

Είναι ωστόσο δύσκολο να καθοριστεί εάν αυτός ο κρυμμένος ωκεανός περιέχει εκείνα τα χημικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για να εμφανιστεί η ζωή. Διοξείδιο του άνθρακα (CO2), που, μαζί με το νερό, είναι ένα από τα θεμελιώδη δομικά στοιχεία αυτής της διαδικασίας, είχε ήδη εντοπιστεί στην επιφάνεια της Ευρώπης, όμως δεν είχε προσδιοριστεί η προέλευσή του.

Για να λύσουν το μυστήριο, δύο ομάδες Αμερικανών ερευνητών χρησιμοποίησαν δεδομένα που συλλέχθηκαν από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb. Κατάφεραν έτσι να χαρτογραφήσουν την επιφάνεια της Ευρώπης, σύμφωνα με δύο μελέτες που δημοσιεύτηκαν σήμερα στην επιστημονική επιθεώρηση Science.

Η μεγαλύτερη ποσότητα CO2 βρέθηκε σε μια ζώνη πλάτους 1.800 χιλιομέτρων, την αποκαλούμενη Τάγκα Ρέτζιο. Η ζώνη αυτή καλύπτεται από «χαοτικό έδαφος», με ράχες και ρήγματα. Δεν είναι σαφές πώς δημιουργήθηκε αυτή η «δαντελωτή» επιφάνεια. Ενδέχεται το σχετικά ζεστό νερό του υπόγειου ωκεανού να ανεβαίνει, λιώνοντας τον πάγο, ο οποίος με το πέρασμα του χρόνου ξαναπαγώνει δημιουργώντας υψώματα.

Σαν επιτραπέζιο αλάτι

Στην πρώτη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το τηλεσκόπιο James Webb για να καθοριστεί αν το CO2 θα μπορούσε να προέρχεται από άλλη πηγή, για παράδειγμα, από έναν μετεωρίτη. Συμπέρασμα: το διοξείδιο του άνθρακα «προέρχεται από το εσωτερικό, πιθανότατα από τον κρυμμένο ωκεανό του φεγγαριού», εξήγησε η Σαμάνθα Τράμπο, πλανητολόγος στο αμερικανικό πανεπιστήμιο του Κορνέλ και επικεφαλής της μελέτης.

Στη ζώνη Τάγκα Ρέτζιο οι επιστήμονες εντόπισαν επίσης ένα στοιχείο αντίστοιχο του επιτραπέζιου αλατιού. Λόγω αυτού, η περιοχή είναι πιο κίτρινη από τις άλλες, λευκές εκτάσεις της Ευρώπης. Το στοιχείο αυτό μπορεί επίσης να έχει αναδυθεί από τον ωκεανό.

«Πλέον, έχουμε CO2 και αλάτι: αρχίζουμε να μαθαίνουμε περισσότερα για την εσωτερική χημεία» της Ευρώπης, είπε η Τράμπο.

Με βάση τα ίδια δεδομένα του James Webb, η δεύτερη μελέτη συμπεραίνει επίσης ότι το διοξείδιο του άνθρακα προέρχεται από το εσωτερικό της Ευρώπης.

Η Ευρώπη, το ένα από τα τρία παγωμένα φεγγάρια του Δία, είναι ο στόχος δύο σημαντικών διαστημικών αποστολών που ελπίζουν ότι θα λύσουν το μυστήριο του ωκεανού της. Το διαστημικό σκάφος Juice της ευρωπαϊκής διαστημικής υπηρεσίας ESA εκτοξεύτηκε τον περασμένο Απρίλιο ενώ εκείνο της Nasa, το Europa Clipper, θα εκτοξευθεί τον Οκτώβριο του 2024. Θα χρειαστούν οκτώ χρόνια για να φτάσουν στον Δία και τους μεγάλους δορυφόρους του, την Ιώ, την Ευρώπη, τον Γανυμήδη και την Καλλιστώ, που ανακαλύφθηκαν από τον Γαλιλαίο το 1610.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ-AFP - In.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2023 11:22

Σχετικά Άρθρα

  • Boeing: Νέος πονοκέφαλος για την εταιρεία με αιφνίδια διάλυση δορυφόρου της σε τροχιά
    Boeing: Νέος πονοκέφαλος για την εταιρεία με αιφνίδια διάλυση δορυφόρου της σε τροχιά

    Τηλεπικοινωνιακός δορυφόρος που είχε κατασκευάσει η Boeing για την Intelsat διαλύθηκε σε 20 κομμάτια.

    Ενός κακού μύρια έπονται: το γνωμικό δείχνει να ταιριάζει απόλυτα στην Boeing μετά την ξαφνική διάλυση ενός τηλεπικοινωνιακού δορυφόρου της σε τροχιά.

    Η εταιρεία δορυφορικών επικοινωνιών Intelsat, ιδιοκτήτρια του δορυφόρου, επιβεβαίωσε την «πλήρη διάλυση» του δορυφόρου iS-33e, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν πελάτες στην Ευρώπη, την Αφρική και τμήματα της Ασίας και του Ειρηνικού.

    Το περιστατικό έρχεται να προστεθεί στη μεγάλη απεργία των εργαζομένων της Boeing, την έρευνα για την αποκόλληση ενός καλύμματος πόρτας ενός Boeing 737 εν πτήσει, και την καταδίκη της εταιρείας για το σχεδιαστικό πρόβλημα που οδήγησε στη συντριβή δύο Boeing 737 MΑΧ με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 346 άνθρωποι.

    Πολλαπλές βλάβες σημειώθηκαν επίσης στην παρθενική πτήση του νέου σκάφους Starliner της Boeing στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Το σκάφος επέστρεψε άδειο και οι δύο αστροναύτες που μετέφερε θα επιβιβαστούν σε σκάφος της ανταγωνιστικής SpaceX τον Φεβρουάριο.

    Παραμένει άγνωστο τι προκάλεσε τη διάλυση του δορυφόρου iS-33e, ο οποίος εκτοξεύτηκε το 2016 και ήταν σχεδιασμένος να παραμείνει σε λειτουργία για 15 χρόνια.

    Το SpaceTrack, η υπηρεσία του Πενταγώνου για την καταγραφή διαστημικών αντικειμένων, ανέφερε ότι «παρακολουθεί αυτή τη στιγμή περίπου 20 κομμάτια» του δορυφόρου.

    Από τον περασμένο μήνα, οι περισσότεροι από 30.000 εργαζόμενοι στα εργοστάσια της Boeing βρίσκονται σε απεργία και επρόκειτο να ψηφίσουν την Τετάρτη αν θα αποδεχτούν την πρόταση της εταιρείας για αυξήσεις μισθών κατά 35% σε ορίζοντα τετραετίας.

    Την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία ανακοίνωσε ότι από τον Νοέμβριο θα προχωρήσει σε 17.000 απολύσεις, νούμερο που αντιστοιχεί στο 10% του δυναμικού της.

    Τον Ιούλιο, η Boeing δήλωσε ένοχη για την κατηγορία της συνωμοσίας και δέχτηκε να πληρώσει τουλάχιστον 243 εκατ. δολάρια για παραβίαση προηγούμενης συμφωνίας με την εισαγγελία. Η συμφωνία αφορούσε τις συντριβές των δύο 737 ΜΑΧ λόγω σφάλματος στο σύστημα που έλεγχε τον προσανατολισμό του αεροπλάνου.

    Πηγή: In.gr
  • Η μεγαλύτερη καταιγίδα στο ηλιακό μας σύστημα αλλάζει συνεχώς σχήμα και θέση
    Η μεγαλύτερη καταιγίδα στο ηλιακό μας σύστημα αλλάζει συνεχώς σχήμα και θέση

    Νέες παρατηρήσεις της Μεγάλης Ερυθράς Κηλίδας του Δία που κατέγραψε το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble δείχνουν ότι η 190 ετών καταιγίδα κουνιέται και αλλάζει σχήμα συνεχώς.

    Οι απροσδόκητες παρατηρήσεις, τις οποίες έκανε το Hubble επί 90 ημέρες από τον Δεκέμβριο έως τον Μάρτιο, δείχνουν ότι η Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα (Great Red Spot, ή GRS για συντομία) δεν είναι τόσο σταθερή όσο φαίνεται, σύμφωνα με τους αστρονόμους.

    Η GRS είναι ένας αντικυκλώνας, μια μεγάλη κυκλοφορία ανέμων στην ατμόσφαιρα του Δία που περιστρέφεται γύρω από μια κεντρική περιοχή υψηλής πίεσης κατά μήκος της ζώνης νεφών του νότιου μεσαίου γεωγραφικού πλάτους του πλανήτη. Και η μεγαλύτερη στο ηλιακό μας σύστημα, τόσο μεγάλη που η Γη θα μπορούσε να χωρέσει μέσα της.

    Παρόλο που οι καταιγίδες θεωρούνται γενικά ασταθείς, η Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα διατηρείται για σχεδόν δύο αιώνες. Αλλά οι παρατηρούμενες αλλαγές φαίνεται να σχετίζονται με την κίνηση και το μέγεθός της. Μια ακολουθία των εικόνων στο παρακάτω βίντεο της NASA δείχνει τη δίνη να «κουνιέται» σαν ζελατίνη και να διαστέλλεται και να συστέλλεται με την πάροδο του χρόνου:

    Η σχετική μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Planetary Science Journal και παρουσιάστηκε στην πρόσφατη 56η ετήσια συνάντηση του Τμήματος Πλανητικών Επιστημών της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας.

    «Ενώ γνωρίζαμε ότι η κίνησή του μεταβάλλεται ελαφρώς στο γεωγραφικό μήκος της, δεν περιμέναμε να δούμε και το μέγεθος να ταλαντώνεται. Απ' όσο γνωρίζουμε, δεν έχει εντοπιστεί στο παρελθόν», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Έιμι Σάιμον, πλανητική επιστήμονας στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA.

    «Με την υψηλή ανάλυση του τηλεσκοπίου Hubble μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η GRS συμπιέζεται και αποσυμπιέζεται, ενώ ταυτόχρονα κινείται ταχύτερα και βραδύτερα. Αυτό ήταν πολύ απροσδόκητο», συμπλήρωσε.

    Μια μεταβαλλόμενη εξωγήινη καταιγίδα

    Οι αστρονόμοι παρατηρούν την Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα εδώ και τουλάχιστον 150 χρόνια. Οι επιστήμονες της NASA χρησιμοποιούν το Hubble για να παρακολουθούν τη συμπεριφορά της μία φορά το χρόνο μέσω του προγράμματος Outer Planet Atmospheres Legacy ή OPAL, του οποίου ηγείται η Σάιμον. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρατηρεί τους εξωτερικούς πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος και παρακολουθεί πώς αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου.

    Όμως οι νέες παρατηρήσεις έγιναν ξεχωριστά μέσω ενός προγράμματος αφιερωμένου στη λεπτομερέστερη μελέτη της Μεγάλης Ερυθράς Κηλίδας, παρακολουθώντας πώς η καταιγίδα μεταβάλλεται σε διάστημα μηνών. Οι γνώσεις που συλλέγονται από προγράμματα σαν αυτό μπορούν να βοηθήσουν τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς μπορεί να είναι ο καιρός σε εξωπλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από άλλα άστρα.

    Η ομάδα της Σάιμον χρησιμοποίησε τις εικόνες υψηλής ανάλυσης του Hubble για να ρίξει μια λεπτομερή ματιά στο μέγεθος, το σχήμα και τις χρωματικές αλλαγές της Μεγάλης Ερυθράς Κηλίδας.

    «Όταν κοιτάζουμε προσεκτικά, βλέπουμε ότι πολλά πράγματα αλλάζουν από μέρα σε μέρα», δήλωσε η Σάιμον. Στις αλλαγές περιλαμβάνεται η φωτεινότητα του πυρήνα της καταιγίδας όταν η GRS βρίσκεται στο μεγαλύτερο μέγεθός της, καθώς ταλαντώνεται.

    «Καθώς επιταχύνεται και επιβραδύνεται, η GRS πιέζει τους αεροχείμαρρους στα βόρεια και νότια της», δήλωσε ο Μάικ Ουόνγκ, συν-συγγραφέας της μελέτης, πλανητικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ. «Σαν ένα σάντουιτς όπου οι φέτες ψωμιού εξογκώνονται όταν υπάρχει πολύ γέμιση στη μέση».

    Στον Ποσειδώνα, οι σκοτεινές κηλίδες μπορούν να παρασυρθούν σε όλο τον πλανήτη, καθώς δεν υπάρχουν ισχυροί αεροχείμαρροι που να τις συγκρατούν στη θέση τους, ενώ στον Δία η Μεγάλη Κόκκινη Κηλίδα είναι παγιδευμένη ανάμεσα σε αεροχείμαρρους σε νότιο γεωγραφικό πλάτος, σύμφωνα με τον Ουόνγκ.

    Οι αστρονόμοι έχουν παρατηρήσει ότι η Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα συρρικνώνεται από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα OPAL πριν από μια δεκαετία και προβλέπουν ότι θα συνεχίσει να συρρικνώνεται μέχρι να φτάσει σε ένα σταθερό, λιγότερο μακρόστενο σχήμα, το οποίο θα μπορούσε να μειώσει την ταλάντωση.

    «Αυτή τη στιγμή υπερπληρώνει τη ζώνη πλάτους της σε σχέση με το πεδίο του ανέμου. Μόλις συρρικνωθεί μέσα σε αυτή τη ζώνη, οι άνεμοι θα την κρατήσουν πραγματικά στη θέση της», δήλωσε η Σάιμον.

    Με πληροφορίες από: The largest storm in our solar system is moving unexpectedly, scientists say by Ashley Strickland, CNN

    Πηγή: Cnn.gr
  • Δίας: Εκτοξεύθηκε το «Europa Clipper» της NASA – Αναζητά την πιθανή ύπαρξη εξωγήινης ζωής (video)
    Δίας: Εκτοξεύθηκε το «Europa Clipper» της NASA – Αναζητά την πιθανή ύπαρξη εξωγήινης ζωής (video)

    Οι επιστήμονες θεωρούν ότι η Ευρώπη, το φεγγάρι του Δία, το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό.

    Ένας πύραυλος SpaceX Falcon Heavy απογειώθηκε, τη Δευτέρα (14/10), από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα, μεταφέροντας ένα σκάφος της NASA που έχει σχεδιαστεί για να εξερευνήσει το παγωμένο φεγγάρι του Δία με την ονομασία Ευρώπη και να αναζητήσει σημάδια εξωγήινης ζωής.

    Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι «Los Angeles Times», το «Europa Clipper» θα κάνει ταξίδι πεντέμισι ετών και περίπου 2,8 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων προς τον μεγαλύτερο πλανήτη του ηλιακού συστήματος μας. Το ταξίδι του «Europa Clipper» δεν θα είναι άμεσο, καθώς θα υποβοηθηθεί από τη βαρύτητα, περνώντας πρώτα από τον Άρη στις αρχές του επόμενου έτους και στη συνέχεια θα περάσει γύρω από τη Γη στα τέλη του 2026 προτού στραφεί προς τον Δία και το παγωμένο, δυναμικό φεγγάρι του.

    Η αποστολή του «Europa Clipper» στον Δία

    Ως εκ τούτου, το «Europa Clipper» είναι προγραμματισμένο να φτάσει στον Δία το 2030 και να συλλέξει δεδομένα για περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Όταν τελειώσει η αποστολή, το διαστημικό σκάφος θα πετάξει σε ένα από τα βραχώδη φεγγάρια του Δία για να διασφαλίσει ότι το διαστημόπλοιο δεν θα μολύνει την Ευρώπη. Η εκτόξευση ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις 10 Οκτωβρίου, αλλά δεν έγινε λόγω του τυφώνα Μίλτον.

    Οι επιστήμονες υποστηρίζουν εδώ και δεκαετίες μια αποστολή στην Ευρώπη, από τότε που το σκάφος «Galileo» της NASA διαπίστωσε ότι το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό, ο οποίος θερμαίνεται από τις βαρυτικές δυνάμεις του Δία που συμπιέζουν και τεντώνουν τον πυρήνα του φεγγαριού, καθώς η Ευρώπη περιστρέφεται γύρω από τον γιγαντιαίο πλανήτη με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Με νερό, μια πηγή ενέργειας με τη μορφή θερμότητας και ενδεχομένως οργανικές ενώσεις, οι επιστήμονες λένε ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να είναι φιλοξενήσει εξωγήινη ζωή.

    Ενώ θα βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Δία, το «Europa Clipper» θα περάσει δεκάδες φορές από την Ευρώπη και θα χρησιμοποιήσει τη σειρά επιστημονικών οργάνων του για να μελετήσει τη δυναμική του υπόγειου ωκεανού του φεγγαριού και να αναζητήσει οργανικές ενώσεις, δηλαδή μια πιθανή ένδειξη ζωής. Η αποστολή του «Europa Clipper», αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το Jet Propulsion Laboratory της NASA. Είναι ο μεγαλύτερος πλανητικός ανιχνευτής που έχει κατασκευάσει ποτέ η διαστημική υπηρεσία.

    Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

  • Τι γίνεται με τα χιλιάδες χαμένα εμπορικά εμπορευματοκιβωτία στον ανοιχτό ωκεανό
    Τι γίνεται με τα χιλιάδες χαμένα εμπορικά εμπορευματοκιβωτία στον ανοιχτό ωκεανό

    Κράνη ποδηλάτων με φτερά, πλαστικά δολώματα, πολύχρωμα νεροπίστολα και Crocs, πολλά αταίριαστα Crocs.

    Τι συμβαίνει όταν ανοίγουν τα χαμένα εμπορευματοκιβώτια φορτηγών πλοίων… Το περιεχόμενό τους που ξεβράστηκε στις ακτές, δηλητηρίασε την πανίδα των περιοχών και μετέβαλε όλο το οικοσύστημα. Σοκαριστικοί οι αριθμοί.

    Τα μηνύματα από το περιβάλλον δεν είναι καθόλου μα καθόλου αισιόδοξα. Μετά την αλόγιστη και μαζική καταστροφή των δασών, την υπερπληθώρα σκουπιδιών που παράγουμε και δεν είμαστε σε θέση να ανακυκλώσουμε, την ρύπανση από τα ορυκτά καύσιμα, το λιώσιμο των πάγων ένα πρόσθετο πρόβλημα έρχεται να επιβαρύνει την ήδη επιβαρυμένη κατάσταση. Τα χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια που έχουν χαθεί στη θάλασσα.

    Περίπου 250 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια διασχίζουν τους ωκεανούς κάθε χρόνο αλλά δεν φτάνουν όλα στον προορισμό τους όπως έχει προγραμματιστεί.

    250 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια διασχίζουν τους ωκεανούς κάθε χρόνο και περισσότερα από 20.000 έχουν καταλήξει στη θάλασσα τα τελευταία 15 χρόνια

    Σύμφωνα με έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ναυτιλίας (WSC), κάθε χρόνο χάνονται έως και 1.382 εμπορευματοκιβώτια, ενώ όπως αναφέρει το Associated Press περισσότερα από 20.000 έχουν καταλήξει στον ωκεανό τα τελευταία 15 χρόνια. Κάποιοι ωστόσο ισχυρίζονται ότι ο αριθμός είναι ακόμα μεγαλύτερος.

    Περιβαλλοντική καταστροφή

    Το περιεχόμενό τους, πολλές φορές, ξεβράζεται σε ακτές, επιδρά αρνητικά στους βιότοπους και τα ενδιαιτήματα ζωικών ειδών και έρχεται να προστεθεί στο μεγάλο σκουπιδότοπο των ωκεανών.

    Ο Russ Lewis, εθελοντής καθαριστής παραλιών, έχει μαζέψει μερικά παράξενα πράγματα κατά μήκος της ακτής της χερσονήσου Long Beach στην πολιτεία της Ουάσινγκτον όλα αυτά τα χρόνια: Hot Wheels κράνη ποδηλάτων με φτερά, πλαστικά δολώματα, πολύχρωμα νεροπίστολα. Και Crocs, πολλά αταίριαστα Crocs.

    Οι περισσότερες από τις πρώτες ύλες και τα καθημερινά αγαθά που διακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις – από μπλουζάκια μέχρι τηλεοράσεις, από κινητά τηλέφωνα μέχρι νοσοκομειακά κρεβάτια – συσκευάζονται σε μεγάλα μεταλλικά κιβώτια στο μέγεθος ρυμουλκούμενων τρακτέρ και στοιβάζονται σε πλοία.

    Κάποια από τα εκατομμύρια κοντέινερ που διασχίζουν τους ωκεανούς δε φτάνουν στον προορισμό τους, αλλά βυθίζονται άθικτα στον πυθμένα της θάλασσας και δεν είναι δυνατό να εντοπιστούν ούτε να ανακτηθούν, ενώ άλλα διαλύονται και απελευθερώνουν το φορτίο τους.

    Το αποτέλεσμα είναι τρομακτικό και η περιβαλλοντική καταστροφή που συντελείται τεράστια.

    Πολλές χιλιάδες πλαστικά σφαιρίδια

    Πολλά σκουπίδια των ωκεανών που ξεβράστηκαν στην παραλία του Lewis αντιστοιχούσαν σε αντικείμενα που χάθηκαν από το γιγαντιαίο φορτηγό πλοίο ONE Apus τον Νοέμβριο του 2020. Όταν το πλοίο προσέκρουσε σε ισχυρά κύματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του από την Κίνα στην Καλιφόρνια, σχεδόν 2.000 εμπορευματοκιβώτια έκαναν την εμφάνισή τους στον Ειρηνικό.

    Δικαστικά έγγραφα και εκθέσεις της βιομηχανίας δείχνουν ότι το πλοίο μετέφερε κράνη ποδηλάτων αξίας άνω των 100.000 δολαρίων και χιλιάδες χαρτοκιβώτια με Crocs, καθώς και ηλεκτρονικά είδη και άλλα πιο επικίνδυνα εμπορεύματα: μπαταρίες, αιθανόλη και 54 δοχεία με πυροτεχνήματα.

    Ένα ακόμα σοκαριστικό περιστατικό καταγράφηκε φέτος το καλοκαίρι όταν οι άνεμοι ξέβρασαν χιλιάδες πλαστικά σφαιρίδια στην ακτή κοντά στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα, τρία χρόνια μετά την μαζική πυρκαγιά στο πλοίο X-Press Pearl που έκαιγε για μέρες και βύθισε το σκάφος.

    Η καταστροφή οδήγησε σε περισσότερα από 1.400 κατεστραμμένα εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα – απελευθερώνοντας δισεκατομμύρια πλαστικά σφαιρίδια, γνωστά ως nurdles, καθώς και χιλιάδες τόνους νιτρικού οξέος, μολύβδου, μεθανόλης και υδροξειδίου του νατρίου, όλα τοξικά για τη θαλάσσια ζωή.

    Σύντομα οι εθελοντές συνέλεξαν χιλιάδες νεκρά ψάρια, τα βράγχια των οποίων ήταν γεμάτα με πλαστικό και σχεδόν 400 νεκρές θαλάσσιες χελώνες που απειλούνται με εξαφάνιση, περισσότερα από 40 δελφίνια και έξι φάλαινες. «Ήταν σαν εμπόλεμη ζώνη» είπε στο Associated Press η Hemantha Withanage, κάτοικος της περιοχής και αυτόπτης μάρτυρας της καταστροφής.

    Ο κίνδυνος για τον βυθό

    Ο ειδικός του Ερευνητικού Ινστιτούτου Monterey Bay στην Καλιφόρνια σε συνεργασία με ομάδα επιστημόνων εντόπισε το κοντέινερ το 2004 σε βάθος 1.280 μέτρων κατά τη διάρκεια έρευνας σχετικά με κοράλλια. Όπως είπε, όταν τόσο βαριά φορτία καταλήγουν στο βυθό συνθλίβουν τα πάντα και με την πάροδο του χρόνου, την αλλαγή ροής του νερού και των ιζημάτων, να μεταβάλλουν όλο το οικοσύστημα στο σημείο επηρεάζοντας τα ζωικά και φυτικά είδη.

    Οι εικόνες δείχνουν ότι το εμπορευματοκιβώτιο προερχόταν από το Med Taipei, το οποίο είχε χάσει δωδεκάδες κιβώτια σε φουρτουνιασμένη θάλασσα σε ένα ταξίδι μεταξύ Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες. Το 2006, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές του πλοίου κατέληξαν σε διακανονισμό με το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να καταβάλουν 3,25 εκατομμύρια δολάρια για εκτιμώμενες ζημιές στο θαλάσσιο περιβάλλον.

    Η αμερικανική ακτοφυλακή δεν έχει τη δικαιοδοσία να υποχρεώσει τους πλοιοκτήτες να ανακτήσουν εμπορευματοκιβώτια, εκτός εάν απειλούν ένα θαλάσσιο καταφύγιο ή περιέχουν πετρέλαιο ή χαρακτηρισμένα επικίνδυνα υλικά.

    Συγκρούσεις με κοντέινερ

    Δεν είναι μόνο οι περιβαλλοντολόγοι που ανησυχούν. Ορισμένα χαμένα εμπορευματοκιβώτια επιπλέουν για μέρες πριν βυθιστούν – θέτοντας σε κίνδυνο σκάφη όλων των μεγεθών, από εμπορικά σκάφη μέχρι ιστιοφόρα αναψυχής.

    Ο αθλητικός οργανισμός World Sailing έχει αναφέρει τουλάχιστον οκτώ περιπτώσεις στις οποίες τα πληρώματα αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σκάφη λόγω συγκρούσεων με κοντέινερ. Το 2016, ο ιστιοπλόος Thomas Ruyant βρισκόταν 42 ημέρες σε έναν αγώνα όταν το κύτος του ιστιοπλοϊκού του σκάφους έσπασε από μια ξαφνική σύγκρουση με κάτι που φαινόταν να είναι ένα πλωτό εμπορευματοκιβώτιο.

    «Ανατριχιάζω και μόνο που το σκέφτομαι», είπε σε ένα βίντεο που έστειλε από το κατεστραμμένο σκάφος του καθώς κατευθυνόταν προς την ακτή.

    Στη Σρι Λάνκα, οι συνέπειες του ατυχήματος του X-Press Pearl παραμένουν, τρία χρόνια μετά τη βύθιση του πλοίου. Οι αλιείς είδαν τα αποθέματα βασικών ειδών να συρρικνώνονται και οι πληθυσμοί μακρόβιων, αργά αναπαραγόμενων ζώων, όπως οι θαλάσσιες χελώνες, μπορεί να χρειαστούν αρκετές γενιές για να ανακάμψουν.

    Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik
  • «Σαν σφεντόνα»: Την Τετάρτη η διαστημική μανούβρα που θα κρίνει την επιτυχία της αποστολής στον Δία
    «Σαν σφεντόνα»: Την Τετάρτη η διαστημική μανούβρα που θα κρίνει την επιτυχία της αποστολής στον Δία

    Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) θα επιχειρήσει την Τετάρτη 14 Αυγούστου μια από τις πιο τολμηρές μανούβρες που έχουν γίνει ποτέ σε διαπλανητικές πτήσεις.

    Θα κατευθύνει το σκάφος Jupiter Icy Moons Explorer (Juice) σε ένα πέρασμα ακριβείας ανάμεσα στη Γη και στη Σελήνη προκειμένου να πραγματοποιήσει τον πρώτο ελιγμό διπλής βαρυτικής υποβοήθησης στο διάστημα. Μια άσκηση υψηλού κινδύνου αλλά ζωτικής σημασίας προκειμένου το ρομποτικό σκάφος αξίας 1,6 δισ. ευρώ να φτάσει στον στόχο του, τον Δία, μέχρι τον Ιούλιο του 2031. Εκεί θα ξεκινήσει την εξερεύνηση δύο φεγγαριών του γιγάντιου πλανήτη, της Ευρώπης και του Γανυμήδη, σε μια προσπάθεια να βρει σημάδια ζωής που μπορεί να κρύβονται στους παγωμένους ωκεανούς τους.

    Τι ακριβώς είναι αυτός ο ελιγμός διπλής βαρυτικής υποβοήθησης; Όπως αναφέρει ο Guardian, την Τετάρτη το Juice θα περάσει κοντά από το φεγγάρι και στη συνέχεια θα πετάξει προς τη Γη, εκμεταλλευόμενο τα βαρυτικά πεδία των δύο ουράνιων σωμάτων για να αλλάξει την ταχύτητα και την κατεύθυνσή του με μια κίνηση σφεντόνας, όπως περιγράφεται. Στη συνέχεια, θα πραγματοποιήσει ένα πέρασμα από την Αφροδίτη το επόμενο έτος, ακολουθούμενο από δύο ακόμη «σφεντόνες» δίπλα από τη Γη το 2026 και το 2029, προτού το Juice κατευθυνθεί τελικά προς τον Δία.

    Πρόκειται για έναν ελιγμό που απαιτεί εξαιρετικά ακριβή πλοήγηση. Το παραμικρό λάθος θα μπορούσε να βγάλει το Juice εκτός πορείας και να καταδικάσει την αποστολή, προειδοποιεί ο ESA.

    «Είναι σαν να περνάς μέσα από έναν πολύ στενό διάδρομο, πολύ, πολύ γρήγορα: πατάς τέρμα το γκάζι όταν το περιθώριο στην άκρη του δρόμου είναι μόλις κάποια χιλιοστά», δηλώνει ο υπεύθυνος λειτουργίας του Juice, Ignacio Tanco.

    Όμως χωρίς τέτοιους ακριβείς ελιγμούς, απλά δεν θα μπορούσαμε να εξερευνήσουμε τους πιο απομακρυσμένους πλανήτες του ηλιακού συστήματος, σύμφωνα με τον ESA.

    Οικονομία στα καύσιμα

    Για να πετάξει απευθείας στον Δία το Juice θα χρειαζόταν να μεταφέρει 60.000 κιλά προωθητικού αερίου, κάτι που θα ήταν ανέφικτο.. Επιπλέον, θα χρειαζόταν περισσότερα καύσιμα για να επιβραδύνει ώστε να μπει σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη. Επομένως ο μόνος τρόπος για να φτάσει στο έξω ηλιακό σύστημα είναι να χρησιμοποιήσει τους εσωτερικούς πλανήτες για να αποκτήσει βαρυτική βοήθεια.

    «Αυτός ο ελιγμός θα είναι ζωτικής σημασίας για την αποστολή. Όσο ακριβέστερα εκτελείται, τόσο λιγότερα καύσιμα θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε για μελλοντικές διορθώσεις πορείας και θα έχουμε περισσότερα να χρησιμοποιήσουμε για να εξερευνήσουμε τον Δία και τα φεγγάρια του», προσθέτει η Emma Bunce, διευθύντρια του Ινστιτούτου Διαστήματος στο Πανεπιστήμιο του Λέστερ.

    Την ίδια προσέγγιση θα ακολουθήσει και η NASA με τη δική της αποστολή στον Δία, Europa Clipper, που θα εκτοξευθεί αργότερα φέτος (το Juice εκτοξεύθηκε τον Απρίλιο του 2023). Όταν φτάσει στον Δία θα επικεντρώσει την προσοχή της στο φεγγάρι Ευρώπη, ενώ το Juice θα έχει πρωταρχικό του στόχο τον Γανυμήδη.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Η τριπλή απειλή για τους ωκεανούς του κόσμου
    Η τριπλή απειλή για τους ωκεανούς του κόσμου

    Οι ωκεανοί του πλανήτη αντιμετωπίζουν μια «τριπλή απειλή» από την υπερθέρμανση, την απώλεια οξυγόνου και την οξίνιση, με τις ακραίες συνθήκες να γίνονται πολύ πιο έντονες τις τελευταίες δεκαετίες και να ασκούν τεράστια πίεση στη θαλάσσια ζωή, σύμφωνα με νέα έρευνα.

    Περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας επιφάνειας των ωκεανών είναι ιδιαίτερα ευάλωτο στις τρεις απειλές που τους πλήττουν ταυτόχρονα, οι οποίες ενθαρρύνονται από την ανθρώπινη δραστηριότητα, όπως η καύση ορυκτών καυσίμων και η αποψίλωση των δασών, σύμφωνα με τον Guardian. Στα ανώτερα 300 μέτρα του επηρεαζόμενου ωκεανού, αυτά τα σύνθετα γεγονότα διαρκούν τώρα τρεις φορές περισσότερο και είναι έξι φορές πιο έντονα από ό,τι ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 1960, αναφέρει η σχετική μελέτη.

    Ο επικεφαλής συγγραφέας της, Joel Wong, ερευνητής στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης, προειδοποιεί ότι οι ωκεανοί του κόσμου έχουν ήδη οδηγηθεί σε μια νέα ακραία κατάσταση λόγω της κλιματικής κρίσης. «Οι επιπτώσεις έχουν ήδη γίνει ορατές και αισθητές», επισημαίνει, αναφέροντας το γνωστό παράδειγμα της θερμικής «κηλίδας» που προκάλεσε τον αφανισμό της θαλάσσιας ζωής στον Ειρηνικό Ωκεανό. «Έντονα ακραία φαινόμενα όπως αυτά είναι πιθανό να επαναληφθούν στο μέλλον και θα διαταράξουν τα θαλάσσια οικοσυστήματα και την αλιεία σε όλο τον κόσμο», προσθέτει.

    Το τίμημα της απορρόφησης άνθρακα

    Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο AGU Advances, ανέλυσε τα περιστατικά ακραίας θερμότητας, αποξυγόνωσης και οξίνισης και διαπίστωσε ότι τέτοια ακραία γεγονότα μπορούν να διαρκέσουν έως και 30 ημέρες, με τους τροπικούς και τον βόρειο Ειρηνικό να πλήττονται ιδιαίτερα από τις επιπρόσθετες απειλές.

    Οι επιστήμονες του κλίματος έχουν θορυβηθεί από την αδυσώπητη περαιτέρω αύξηση της θερμότητας στον ωκεανό, η οποία έχει φθάσει σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα τους τελευταίους μήνες. Αλλά πέρα από τη ζέστη, η οποία αναγκάζει τα ψάρια και άλλα είδη να μετακινηθούν, αν μπορούν, σε πιο κατάλληλα κλίματα, οι ωκεανοί πληρώνουν επίσης ένα άλλο βαρύ τίμημα για την απορρόφηση τεράστιων ποσοτήτων θερμότητας και διοξειδίου του άνθρακα από τις εκπομπές ορυκτών καυσίμων, που διαφορετικά θα θέρμαιναν περαιτέρω την ατμόσφαιρα για τους ανθρώπους στη στεριά. Το επιπλέον διοξείδιο του άνθρακα καθιστά το θαλασσινό νερό πιο όξινο, διαλύει τα κελύφη των θαλάσσιων πλασμάτων και στερεί από τον ωκεανό οξυγόνο.

    To «Μεγάλο Θανατικό»

    Ο συνδυασμός της πτώσης των επιπέδων οξυγόνου, της αυξανόμενης οξίνισης και της ραγδαίας αύξησης της θερμότητας των ωκεανών παρατηρήθηκε επίσης στο τέλος της Πέρμιας περιόδου πριν από περίπου 252 εκατ. χρόνια, όταν η Γη βίωσε το μεγαλύτερο γνωστό γεγονός εξαφάνισης στην ιστορία της, γνωστό ως «Μεγάλο Θανατικό».

    «Αν κοιτάξετε το αρχείο των απολιθωμάτων, μπορείτε να δείτε ότι υπήρχε το ίδιο μοτίβο στο τέλος της Πέρμιας περιόδου, όπου τα δύο τρίτα των θαλάσσιων γενών εξαφανίστηκαν», αναφέρει η η Andrea Dutton, γεωλόγος και κλιματολόγος στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison, η οποία δεν συμμετείχε στη νέα έρευνα. «Δεν έχουμε πανομοιότυπες συνθήκες με αυτές τώρα, αλλά αξίζει να επισημάνουμε ότι οι περιβαλλοντικές αλλαγές που συμβαίνουν είναι παρόμοιες».

    «Οι ωκεανοί δεν είναι απλώς ένα ωραίο σκηνικό για τις selfies σας το καλοκαίρι, αλλά βασιζόμαστε σε αυτούς για τη ζωή μας, είναι πολύ σημαντικό να το αναγνωρίσουμε αυτό», καταλήγει η Dutton.

    Πηγή: Cnn.gr

  • NASA: Εκπληκτικές εικόνες από τις λίμνες λάβας και τα βουνά στην Ιώ, το φεγγάρι του Δία
    NASA: Εκπληκτικές εικόνες από τις λίμνες λάβας και τα βουνά στην Ιώ, το φεγγάρι του Δία

    Δύο κοντινές πτήσεις του διαστημικού σκάφους Juno της NASA από την Ιώ, το γεμάτο ηφαίστεια φεγγάρι του Δία, συνέλλεξαν μοναδικές εικόνες και δεδομένα τα οποία η διαστημική υπηρεσία μετέτρεψε σε δύο εντυπωσιακά βίντεο.

    Η Ιώ είναι λίγο μεγαλύτερη από το δικό μας φεγγάρι, αλλά δεν μοιάζει με κανένα άλλο μέρος του ηλιακού συστήματος, καθώς η επιφάνειά της καλύπτεται από εκατοντάδες ισχυρά ηφαίστεια, τα οποία εκτοξεύουν συντριβάνια λάβας με ύψος δεκάδων χιλιομέτρων, ορατά ακόμα και από τα μεγάλα τηλεσκόπια στη Γη.

    Το Juno (Ήρα) πέταξε σε απόσταση περίπου 1.500 χιλιομέτρων από την επιφάνεια της Ιούς τον Δεκέμβριο και τον Φεβρουάριο για να καταγράψει τις πρώτες λεπτομερείς εικόνες από τα βόρεια γεωγραφικά πλάτη της.

    Η Ιώ είναι απλά γεμάτη με ηφαίστεια, και πιάσαμε μερικά από αυτά σε δράση», ανακοίνωσε ο Σκοτ Μπόλτον, κύριος ερευνητής του προγράμματος Juno.

    «Πήραμε επίσης μερικά σπουδαία κοντινά πλάνα και άλλα δεδομένα για μια λίμνη λάβας μήκους 200 χιλιομέτρων που ονομάζεται Loki Patera. Η κατοπτρική αντανάκλαση που κατέγραψαν τα όργανά μας από τη λίμνη υποδηλώνει ότι τμήματα της επιφάνειας της Ιούς είναι λεία σαν γυαλί, θυμίζοντας τον οψιδιανό που δημιουργήθηκε από ηφαιστειακά φαινόμενα στη Γη».

    Δείτε στη συνέχεια το animation για τη Loki Patera που δημιούργησε η NASA με τα δεδομένα του Juno:

    Αν και η θερμοκρασία του μάγματος στην Ιώ ανέρχεται σε χιλιάδες βαθμούς, η επιφάνεια του φεγγαριού είναι πιθανότατα μείον 100 βαθμούς Κελσίου, δήλωσε ο Μπόλτον. «Όταν το μάγμα βγαίνει έξω καθώς ένα ηφαίστειο εκρήγνυται, παγώνει αμέσως και πιθανώς κάνει χιόνι θείου», είπε.

    Αυτό συμβαίνει και στη Loki Patera∙ ενώ η ίδια η λίμνη λάβας είναι πιθανότατα πολύ ζεστή, η κορυφή των νησιών που βρίσκονται μέσα σε αυτή είναι πιθανότατα πολύ κρύα.

    Ένα εντυπωσιακό βουνό

    Η ομάδα της αποστολής Juno χρησιμοποίησε το όργανο μικροκυματικής ακτινοβολίας του σκάφους για να δημιουργήσει χάρτες της επιφάνειας της Ιούς, δείχνοντας πόσο απίστευτα λεία είναι. Αυτό οφείλεται στη λάβα που αναδύεται συνεχώς και καλύπτει την επιφάνεια.

    Ωστόσο, το Juno κατέγραψε και ένα εντυπωσιακό βουνό, το οποίο η ομάδα ονόμασε Steeple Mountain. Το εντόπισε με τη βοήθεια του ήλιου που έλαμπε στην επιφάνεια της Ιούς, αποκαλύπτοντας τη σκιά μιας πολύ απότομης και μυτερής κορυφής. «Χρησιμοποιήσαμε τα επιστημονικά δεδομένα για να κατανοήσουμε τις σκιές και να μετρήσουμε την απόσταση», δήλωσε ο Μπόλτον. «Μπορεί να μην είναι απόλυτα σωστό, αλλά κάπως έτσι θα ήταν αν πηγαίνατε εκεί».

    Δείτε στη συνέχεια το animation για το Steeple Mountain της Ιούς:

    Η ομάδα χρησιμοποίησε επίσης τη συστοιχία τηλεσκοπίων Atacama Large Millimeter/submillimeter Array στη Χιλή για να παρατηρήσει τα αέρια στην ατμόσφαιρα της Ιούς. Οι ερευνητές βρήκαν ενδείξεις αφθονίας εμπλουτισμένου θείου και χλωρίου, γεγονός που υποδηλώνει ότι η Ιώ ήταν πιθανώς ηφαιστειακά ενεργή για το μεγαλύτερο μέρος ή και από την αρχή της ύπαρξής της, πριν από 4 δισεκατομμύρια χρόνια.

    Αποκαλύπτοντας τα μυστήρια της Ιούς

    Η Ιώ βρίσκεται σε μια συνεχή κατάσταση διελκυστίνδας, καθώς έλκεται από την τεράστια βαρύτητα του Δία, αλλά και από τα μεγάλα φεγγάρια του, την Ευρώπη και τον Γανυμήδη.

    Αυτοί οι τρεις κόσμοι έλκουν τόσο βίαια την Ιώ που η επιφάνειά της διογκώνεται και συρρικνώνεται κατά 100 μέτρα, όπως οι παλίρροιες στη Γη μόνο που στην Ιώ αυτό συμβαίνει σε στερεό έδαφος. Οι δυνάμεις που ασκούνται στην Ιώ προκαλούν στην επιφάνειά της μια τεράστια ποσότητα θερμότητας, γι' αυτό και το υπέδαφός της παραμένει σαν λιωμένος βράχος, αποτελούμενος είτε από λιωμένο θείο είτε από πυριτικά πετρώματα. Οι συνεχείς ηφαιστειακές εκρήξεις βοηθούν το φεγγάρι να ανακουφίσει τη βαρυτική πίεση.

    Η Ιώ έχει μελετηθεί από πολλά διαστημικά σκάφη, συμπεριλαμβανομένων των Pioneer και Voyager στη δεκαετία του 1970 και του Galileo στη δεκαετία του 1990. Και τώρα, οι αποκαλύψεις του Juno βοηθούν τους επιστήμονες να κατανοήσουν τις δυνάμεις πίσω από την ηφαιστειακή δραστηριότητα του φεγγαριού όπως ποτέ άλλοτε.

    Με πληροφορίες από: Unprecedented images reveal jaw-dropping features of Jupiter’s ‘tortured moon’ by Ashley Strickland, CNN

    Πηγή: Cnn.gr

  • Ωκεανοί, οι μεγαλύτεροι σκουπιδότοποι: Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε παράγει περισσότερα πλαστικά από όσα τον περασμένο αιώνα
    Ωκεανοί, οι μεγαλύτεροι σκουπιδότοποι: Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε παράγει περισσότερα πλαστικά από όσα τον περασμένο αιώνα

    «Τα σκουπίδια στις θάλασσες δυσκολεύουν τις έρευνες για το χαμένο μπόινγκ». Η συγκεκριμένη φράση ακούστηκε πριν από περίπου δέκα χρόνια, όταν αεροπλάνο της Malaysia Airlines, συνετρίβη στην περιφέρεια του Ντόνετσκ, κοντά στα ρωσοουκρανικά σύνορα. Πριν την εξαφάνισή του, δύσκολα θυμάται κανείς την μόλυνση των θαλασσών να είναι πρώτο θέμα στην επικαιρότητα.

    Όταν όμως στις ακτές της Αυστραλίας άρχισαν να εντοπίζονται εκατοντάδες αντικείμενα που οι Αρχές πιθανολογούσαν πως θα μπορούσαν να είναι συντρίμμια του χαμένου αεροπλάνου ενώ ήταν απλώς σκουπίδια, το δραματικό συμπέρασμα που προέκυπτε ήταν πως στους ωκεανούς του κόσμου «ταξιδεύουν» πολύ περισσότερα απορρίμματα απ’ όσα νομίζουμε, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι πλαστικά. Το ακόμα πιο θλιβερό είναι πως οι θαλάσσιοι οργανισμοί τα καταναλώνουν, με πραγματικά καταστροφικές συνέπειες για όλους.\

    Ωκεανοί σαν τεράστιοι σκουπιδότοποι

    «Είναι η πρώτη φορά που ολόκληρος ο κόσμος, παρακολουθώντας τις έρευνες, αρχίζει να καταλαβαίνει ότι οι ωκεανοί έχουν μετατραπεί σε τεράστιους σκουπιδότοπους», είχε πει τότε στο Νational Geographic η Kathleen Dohan, ερευνήτρια στο Κέντρο Ερευνας Γης και Διαστήματος στο Σιάτλ. Η ίδια μάλιστα είχε προβεί στη δημιουργία ενός βίντεο που έδειχνε την κίνηση των αντικειμένων που πέφτουν στη θάλασσα και συγκεκριμένα πού θα κατέληγαν αυτά σε κάποια χρόνια, καθώς οι «λεκάνες σκουπιδιών», τα σημεία δηλαδή όπου συναντώνται τα απορρίμματα κάθε ωκεανού είναι συγκεκριμένες.

    Η πιο μεγάλη θαλάσσια χωματερή βρίσκεται στον Ειρηνικό ωκεανό, η οποία έχει ούτε λίγο ούτε πολύ το μέγεθος του Τέξας. Η μεγαλύτερη και σοβαρότερη ζημιά γίνεται από τα πλαστικά, που αποτελούν το 90% των απορριμμάτων που εντοπίζονται στις πέντε θαλάσσιες χωματερές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών, περίπου το 36% της παραγωγής πλαστικού προορίζεται για συσκευασίες - όπως πλαστικά μπουκάλια, καπάκια, περιτυλίγματα και σακούλες – και περίπου το 85% αυτών καταλήγει σε χώρους υγειονομικής ταφής. Κάθε πλαστικό αντικείμενο που καταλήγει σε χωματερή ή απορρίπτεται με άλλο τρόπο είναι πολύ πιθανό να βρεθεί τελικά στον ωκεανό.

    Οι χώρες με τη μεγαλύτερη ευθύνη

    Μελέτες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας αναφέρουν πως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ και η Ταϊβάν είναι πιθανότατα υπεύθυνες για το 87% των αλιευτικών αποβλήτων στον σκουπιδότοπο του Βόρειου Ειρηνικού ετησίως. Η ποσότητα των σκουπιδιών ιαπωνικής προέλευσης συστηματικά μάλιστα προβληματίζει τους ερευνητές. Φαίνεται χαρακτηριστικά πως το τσουνάμι του 2011 στην Ιαπωνία είχε βαθύ αντίκτυπο στη συσσώρευση των απορριμμάτων στον σκουπιδότοπο του Βόρειου Ειρηνικού.

    Τα τεράστια και ισχυρά παλιρροϊκά κύματα που δημιουργήθηκαν από το φαινόμενο παρέσυραν στον ωκεανό μια άνευ προηγουμένου ποσότητα απορριμμάτων. Στη συνέχεια, τα επικρατούντα ωκεάνια ρεύματα μετέφεραν αυτά τα συντρίμμια σε ολόκληρο τον Ειρηνικό, παίζοντας σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση των απορριμμάτων στον σκουπιδότοπο.

    Αλήθειες που δεν γίνεται να προσπεράσουμε

    Σε ό,τι αφορά το μείζον θέμα της θαλάσσιας ρύπανσης, ανάμεσα στα σημαντικότερα ευρήματα που έχουν καταγράψει οι επιστήμονες στο πέρασμα των χρόνων είναι και τα εξής: Tα πλαστικά απόβλητα αποτελούν το 80% της συνολικής θαλάσσιας ρύπανσης και περίπου 8 έως 10 εκατομμύρια τόνοι πλαστικού καταλήγουν στον ωκεανό κάθε χρόνο. Οι έρευνες αναφέρουν ότι, μέχρι το 2050, τα πλαστικά είναι πιθανόν να υπερτερούν όλων των ψαριών στη θάλασσα, ενώ οι άνθρωποι τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν παράγει περισσότερα πλαστικά προϊόντα από όσα τον προηγούμενο αιώνα.

    Η EPA (Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος) έχει δηλώσει ότι ουσιαστικά το 100% όλων των πλαστικών που έχουν δημιουργήσει ποτέ τα ανθρώπινα όντα εξακολουθούν να υπάρχουν. Το πλαστικό χρειάζεται γενικά 500-1000 χρόνια για να αποικοδομηθεί. Ακόμα και τότε, μετατρέπεται σε μικροπλαστικά, χωρίς να αποδομείται πλήρως. Επί του παρόντος, υπάρχουν περίπου 50-75 τρισεκατομμύρια κομμάτια πλαστικού και μικροπλαστικών στον ωκεανό, ενώ αυτό το είδος υλικού είτε διασπάται σε μικροπλαστικά σωματίδια, είτε επιπλέει και καταλήγει να σχηματίζει σκουπιδότοπους.

    Όσα ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις

    Υπενθυμίζεται ότι με αφορμή την 9η Διεθνή Διάσκεψη για τους Ωκεανούς (9th Our Ocean Conference), η οποία ολοκληρώνει σήμερα τις εργασίες της στην Αθήνα, εννέα περιβαλλοντικές οργανώσεις με κοινή τους ανακοίνωση ζητούν την ανάγκη ανάληψης ξεκάθαρων και τολμηρών δεσμεύσεων, όπως επιβάλλει η επιστήμη σε μια περίοδο κρίσης για τα θαλάσσια οικοσυστήματα της Μεσογείου.
    Οι οργανώσεις θυμίζουν ότι στο διεθνές συνέδριο της IUCN (International Union for the Conservation of Nature) τον Σεπτέμβριο 2021 στη Μασσαλία, ο Έλληνας πρωθυπουργός ανακοίνωσε ορισμένες δεσμεύσεις για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, οι οποίες, όπως επισημαίνουν «δυστυχώς παραμένουν μέχρι σήμερα ανεκπλήρωτες».

    Αναφορικά με την ανακοίνωση για τη δημιουργία δύο εθνικών θαλάσσιων πάρκων σε Ιόνιο και Αιγαίο τονίζουν πως αποτελεί μια καταρχάς σημαντική πρωτοβουλία, δεδομένης της εξαιρετικής οικολογικής αξίας αυτών των περιοχών. Προσθέτουν, ωστόσο, πως για να ανταποκριθεί η δέσμευση αυτή στην ανάγκη προστασίας της θαλάσσιας βιοποικιλότητας, απαιτείται αποσαφήνιση και εξειδίκευση κρίσιμων σημείων, όπως τα όρια των περιοχών, το θεσμικό καθεστώς τους και οι επιτρεπόμενες χρήσεις.

    Ως πιο καυτό θέμα γύρω απ' αυτό το ζήτημα στην περίπτωση του Ιονίου, αναδεικνύουν τις συμβάσεις παραχώρησης για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων που έχουν συναφθεί στην περιοχή. «Η απαγόρευση των άκρως επιβαρυντικών αυτών δραστηριοτήτων θα είναι μια αναγκαία και ενδεδειγμένη, - τόσο με περιβαλλοντικούς, όσο και με καθαρά οικονομικούς όρους- πολιτική πρωτοβουλία. Δεν νοείται άλλωστε, θαλάσσια προστατευόμενη περιοχή με εξορύξεις υδρογονανθράκων. Εξίσου κρίσιμο ζήτημα είναι η λήψη ειδικών μέτρων για τη ρύθμιση της ναυσιπλοΐας με σκοπό τη μείωση των συγκρούσεων μεταξύ πλοίων και θαλάσσιων θηλαστικών και η απαγόρευση των στρατιωτικών ασκήσεων με σόναρ», επισημαίνουν.

    Οι οργανώσεις χαιρετίζουν την πρωτοβουλία για την απαγόρευση της αλιείας με συρόμενα εργαλεία βυθού (τράτα βυθού με πόρτες) σε όλες τις θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές έως το 2030. Ωστόσο, συμπληρώνουν ότι «η δέσμευση αυτή θα πρέπει να υλοποιηθεί στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού δίκαιης και συμμετοχικής μετάβασης για τον αλιευτικό κλάδο, καθώς και να διασφαλιστεί ότι δεν θα μετατοπιστεί η αλιευτική προσπάθεια με συρόμενα εργαλεία βυθού σε άλλες περιοχές υψηλής οικολογικής αξίας, αλλά και ότι θα ενισχυθούν οι απαραίτητοι ελεγκτικοί μηχανισμοί».

    Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις καλούν την ελληνική κυβέρνηση, και προσωπικά τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, να δείξει, στη διεθνή διάσκεψη για τους ωκεανούς, την απαιτούμενη φιλοδοξία και αποφασιστικότητα, προτάσσοντας συγκεκριμένα και ουσιαστικά μέτρα, καθώς και -αυτή τη φορά- έναν συνεπή σχεδιασμό για βιώσιμες και ζωντανές θάλασσες.

    Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι εξής περιβαλλοντικές οργανώσεις:

    • Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία
    • Ινστιτούτο Κητολογικών Ερευνών Πέλαγος
    • Blue Marine Foundation
    • Cyclades Preservation Fund
    • Greenpeace
    • iSea
    • MEDASSET
    • Thalassa Foundation
    • WWF Ελλάς
    Πηγή: Εthnos.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο