Δευτέρα, 22 Ιανουαρίου 2024 16:32

Απίστευτη ανακάλυψη - Επιστήμονες εντόπισαν τεράστια ποσότητα πάγου σε τμήμα του Άρη

Το Mars Express της ESA επισκέφθηκε εκ νέου ένα από τα πιο μυστηριώδη χαρακτηριστικά του Άρη για να αποσαφηνίσει τη σύνθεσή του.

Σε μία εντυπωσιακή ανακάλυψη προέβη η αποστολή Mars Express του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) καθώς εντόπισε αρκετό πάγο θαμμένο κάτω από τον ισημερινό του Άρη, ο οποίος αν λιώσει είναι ικανός να δημιουργήσει έναν ρηχό ωκεανό ικανό να καλύψει ολόκληρο τον «Κόκκινο Πλανήτη».

Πριν από περίπου 15 χρόνια, το Mars Express εντόπισε κοιτάσματα βάθους έως και 2,5 χιλιόμετρα κάτω από έναν γεωλογικό σχηματισμό που ονομάζεται σχηματισμός Medusae Fossae (MFF), αλλά οι επιστήμονες δεν ήταν σίγουροι από τι αποτελούνταν αυτά τα κοιτάσματα, ωστόσο η νέα έρευνα έδωσε την απάντηση.

Η συγκεκριμένη αποστολή που συμμετέχει σε επιστημονικές επιχειρήσεις γύρω από τον Άρη εδώ και 20 χρόνια, βρήκε αρκετό νερό για να καλύψει τον Άρη σε έναν ωκεανό βάθους μεταξύ 1,5 και 2,7 μέτρων, θαμμένο με τη μορφή σκονισμένου πάγου κάτω από τον ισημερινό του πλανήτη.

Αυτά τα κοιτάσματα θα αλλάξουν την κατανόηση της κλιματικής ιστορίας του Άρη

Αν λιώσει είναι αρκετός για να γεμίσει την Ερυθρά Θάλασσα

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που εντοπίζονται ενδείξεις για πάγο κοντά στον ισημερινό του Κόκκινου Πλανήτη, ωστόσο η τρέχουσα ανακάλυψη αποτελεί μακράν η μεγαλύτερη ποσότητα πάγου νερού που έχει εντοπιστεί εκεί μέχρι στιγμής σε αυτό το τμήμα του Άρη και φαίνεται να ταιριάζει με προηγούμενες ανακαλύψεις. Μάλιστα αν λιώσει είναι αρκετό για να γεμίσει την Ερυθρά Θάλασσα.

«Είναι συναρπαστικό το γεγονός ότι τα σήματα του ραντάρ ταιριάζουν με αυτό που περιμένουμε να δούμε από πολυστρωματικό πάγο και είναι παρόμοια με τα σήματα που βλέπουμε από τα πολικά καλύμματα του Άρη, τα οποία γνωρίζουμε ότι είναι πολύ πλούσια σε πάγο», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Τόμας Γουότερς του Smithsonian Institution στις Ηνωμένες Πολιτείες στον ιστότοπο της ESA.

Τα κοιτάσματα είναι αρκετά παχιά, εκτείνονται 3,7 χιλιόμετρα κάτω από το έδαφος και καλύπτονται από μια κρούστα σκληρυμένης τέφρας και ξηρής σκόνης πάχους εκατοντάδων μέτρων. Ο πάγος δεν είναι ένας καθαρός όγκος αλλά είναι σε μεγάλο βαθμό αναμεμιγμένος με σκόνη.

Πού βρίσκεται ο σχηματισμός Medusae Fossae

Η γεωγραφία του Άρη χωρίζεται σε βόρεια υψίπεδα και νότιες πεδινές περιοχές, και ο τεράστιος σχηματισμός Medusae Fossae μήκους 5.000 χιλιομέτρων βρίσκεται κοντά στο όριο μεταξύ των δύο.

Εικάζεται ότι ο σχηματισμός Medusae Fossae σχηματίστηκε μέσα στα τελευταία 3 δισεκατομμύρια χρόνια από ροές λάβας και καλύφθηκε από ηφαιστειακή τέφρα κατά τη διάρκεια μιας εποχής πολύ παλιάς, όταν ο Άρης ήταν ηφαιστειακά ενεργός.

Σήμερα καλύπτεται από σωρούς σκόνης που υψώνονται σε ύψος πολλών χιλιομέτρων – είναι στην πραγματικότητα η πιο άφθονη πηγή σκόνης σε ολόκληρο τον πλανήτη, καύσιμο για τις γιγάντιες καταιγίδες σκόνης που μπορούν να κατακλύσουν τον Άρη σε εποχιακή βάση.

Οι νέες παρατηρήσεις έχουν την απάντηση

Νέες παρατηρήσεις από το MARSIS, το οποίο είναι ένα ραντάρ υποεπιφανείας στο σκάφος Mars Express, έχουν τώρα την απάντηση στο ερώτημα αν αυτά τα κοιτάσματα ήταν απλώς σκόνη, που ίσως γέμιζε μια βαθιά κοιλάδα; Η απάντηση είναι ότι δεν είναι σκόνη.

«Δεδομένου του πόσο βαθιά είναι, αν ο MFF ήταν απλά ένας γιγαντιαίος σωρός σκόνης, θα περιμέναμε να συμπιεστεί κάτω από το ίδιο του το βάρος», δήλωσε ο Αντρέα Κιτσέτι του Εθνικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής στην Ιταλία.

«Αυτό θα δημιουργούσε κάτι πολύ πιο πυκνό από αυτό που πραγματικά βλέπουμε με το MARSIS. Όταν μοντελοποιήσαμε πώς θα συμπεριφέρονταν διάφορα υλικά χωρίς πάγο, τίποτα δεν αναπαρήγαγε τις ιδιότητες του MFF – χρειαζόμαστε πάγο», προσέθεσε.

Ενδείξεις ότι κάποτε υπήρχε άφθονο νερό

Παρόλο που ο Άρης φαίνεται τώρα να είναι ένας άνυδρος κόσμος, η επιφάνεια του πλανήτη είναι γεμάτη από ενδείξεις ότι κάποτε υπήρχε άφθονο νερό, όπως αποξηραμένα κανάλια ποταμών, αρχαίοι πυθμένες ωκεανών και λιμνών και κοιλάδες που έχουν χαραχθεί από το νερό. Επίσης, έχουν βρεθεί σημαντικά αποθέματα υδάτινου πάγου στον Άρη, όπως τα τεράστια πολικά καλύμματα, θαμμένους παγετώνες κοντά στον ισημερινό και πάγο κοντά στην επιφάνεια που διαπερνά το έδαφος.

Όλα αυτά υποδηλώνουν ότι το κλίμα του Άρη ήταν πολύ διαφορετικό στο μακρινό παρελθόν. Μαζικά αποθέματα πάγου κοντά στον ισημερινό – όπως αυτά που εικάζεται ότι κρύβονται κάτω από την ξηρή επιφάνεια του MFF δεν θα μπορούσαν να έχουν σχηματιστεί στο σημερινό κλίμα του πλανήτη. Πρέπει να σχηματίστηκαν σε μια προηγούμενη κλιματική εποχή.

Έτσι το πιο σχετικό είναι το ερώτημα πώς ο πάγος του νερού κατέληξε θαμμένος στον ισημερινό. Η αποστολή Phoenix της NASA ξέθαψε πάγο ακριβώς κάτω από τη σκονισμένη επιφάνεια στο πολικό σημείο προσεδάφισης του σκάφους το 2008. Εν τω μεταξύ, στις αρχές της αποστολής του, το Mars Express εντόπισε άφθονο υδάτινο πάγο που εκτεινόταν μέχρι τα μεσαία γεωγραφικά πλάτη, και το Mars Odyssey της NASA βρήκε ακόμη και ενδείξεις για την παρουσία νερού στο MMF το 2009.

Πιο πρόσφατα, το Trace Gas Orbiter της ESA εντόπισε υδρογόνο από πάγο νερού ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του Candor Chaos, το οποίο είναι ένα τμήμα του τεράστιου ρήγματος στην επιφάνεια του Άρη που ονομάζεται Vallis Marineris. Επιπλέον, τα απομεινάρια αρχαίων παγετώνων έχουν εντοπιστεί στον ανατολικό Noctis Labyrinthus, ο οποίος βρίσκεται μόλις 7,3 μοίρες νότια του ισημερινού.

«Η τελευταία ανάλυσηεγείρει τόσο πολλά ερωτήματα όσο και απαντήσεις»

«Αυτή η τελευταία ανάλυση βοηθάει την κατανόησή μας για τον MMF και εγείρει τόσο πολλά ερωτήματα όσο και απαντήσεις», δήλωσε ο Κόλιν Γουίλσον, ο οποίος είναι επιστήμονας έργου της ESA για το Mars Express και το Trace Gas Orbiter, στην ανακοίνωση. «Πόσο καιρό χρειάστηκαν αυτά τα αποθέματα πάγου για να σχηματιστούν και πώς ήταν ο Άρης εκείνη την εποχή; Αν επιβεβαιωθεί ότι πρόκειται για πάγο νερού, αυτά τα μαζικά κοιτάσματα θα αλλάξουν την κατανόηση της κλιματικής ιστορίας του Άρη. Οποιαδήποτε δεξαμενή αρχαίου νερού θα ήταν ένας συναρπαστικός στόχος για ανθρώπινη ή ρομποτική εξερεύνηση».

Η έκταση και η θέση αυτών των παγωμένων κοιτασμάτων MMF θα τα καθιστούσε επίσης δυνητικά πολύ πολύτιμα για τη μελλοντική εξερεύνηση του Άρη.Οι αποστολές στον Άρη θα πρέπει να προσγειωθούν κοντά στον ισημερινό του πλανήτη, μακριά από τα πλούσια σε πάγο πολικά καλύμματα ή τους παγετώνες υψηλού γεωγραφικού πλάτους. Και θα χρειαστούν νερό ως πόρο – οπότε η εύρεση πάγου σε αυτή την περιοχή είναι σχεδόν απαραίτητη για τις ανθρώπινες αποστολές στον πλανήτη.

Παρόλο που η παρουσία του κοντά στον ισημερινό είναι μια τοποθεσία πιο εύκολα προσβάσιμη για μελλοντικές επανδρωμένες αποστολές, το γεγονός ότι είναι θαμμένος τόσο βαθιά σημαίνει ότι θα είναι δύσκολο να φτάσουν στο νερό.

«Δυστυχώς, αυτά τα κοιτάσματα MFF καλύπτονται από εκατοντάδες μέτρα σκόνης, καθιστώντας τα απρόσιτα τουλάχιστον για τις επόμενες δεκαετίες. Ωστόσο, κάθε κομμάτι πάγου που βρίσκουμε μας βοηθά να σχηματίσουμε μια καλύτερη εικόνα για το πού έχει ρέει νερό στον Άρη στο παρελθόν και πού μπορεί να βρεθεί σήμερα», είπε ακόμα ο Γουίλσον.

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 22 Ιανουαρίου 2024 11:35

Ερευνητές έλυσαν το μυστήριο της εξαφανισμένης ατμόσφαιρας του Άρη

Όταν ο Άρης έχασε την ατμόσφαιρά του πριν από δισεκατομμύρια χρόνια, μετατράπηκε από πλανήτης που θα μπορούσε να υποστηρίξει τη ζωή σε έναν ψυχρό, έρημο κόσμο. Το τι ακριβώς συνέβη στον πυκνό αέρα που κάποτε περιέβαλλε τον Κόκκινο Πλανήτη, προβληματίζει τους επιστήμονες εδώ και δεκαετίες.

Τώρα, ερευνητές από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ) στις ΗΠΑ πιστεύουν ότι η απάντηση μπορεί να «κρύβεται σε κοινή θέα», μέσα στον πλούσιο σε σίδηρο άργιλο του πλανήτη, αναφέρει ο Independent.

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science Advances, υποστηρίζουν ότι μεγάλο μέρος της ατμόσφαιρας του Άρη απορροφήθηκε από τον φλοιό του πλανήτη – με τη μορφή μεθανίου – πριν από περίπου 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια.

Αυτό δημιουργεί ελπίδες ότι μια μέρα, το μεθάνιο που είναι αποθηκευμένο στον αρειανό άργιλο θα μπορούσε να ανακτηθεί και να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο σε μελλοντικές αποστολές μεταξύ Άρη και Γης, δήλωσαν οι ερευνητές.

«Αυτό το μεθάνιο θα μπορούσε να εξακολουθεί να υπάρχει και ίσως ακόμη και να χρησιμοποιηθεί ως πηγή ενέργειας στον Άρη στο μέλλον», δήλωσε ο Oliver Jagoutz, καθηγητής γεωλογίας στο Τμήμα Επιστημών της Γης, της Ατμόσφαιρας και των Πλανητών (EAPS) του ΜΙΤ.

Πιστεύεται ότι ο Άρης είχε κάποτε πυκνή ατμόσφαιρα, νερό και ισχυρό μαγνητικό πεδίο – τις βασικές συνθήκες που επιτρέπουν στη ζωή να ευδοκιμήσει στη Γη.

Πώς χάθηκε η ατμόσφαιρα

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι με την πάροδο του χρόνου, το νερό στην επιφάνεια του Άρη έσταζε προς τα κάτω, μέσα από τα πετρώματα, πυροδοτώντας μια αργή αλυσιδωτή αντίδραση που τράβηξε διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από την ατμόσφαιρα και το μετέτρεψε σε μεθάνιο.

Το νερό θα πρέπει πρώτα να αντέδρασε με ένα ορυκτό πλούσιο σε σίδηρο, γνωστό ως ολιβίνης, ο οποίος είναι άφθονος στον Άρη, για να δημιουργήσει οξείδιο του σιδήρου, δίνοντας στον πλανήτη το πορτοκαλοκόκκινο χρώμα του. Αυτό θα επέτρεπε στα ελεύθερα μόρια υδρογόνου από το νερό να συνδυαστούν με το διοξείδιο του άνθρακα για να σχηματίσουν μεθάνιο.

Εν τω μεταξύ, ο ολιβίνης θα είχε σιγά-σιγά μετατραπεί σε έναν τύπο αργίλου πλούσιου σε σίδηρο, γνωστό ως σμεκτίτη, σημείωσαν οι ερευνητές. Προηγούμενη έρευνα της ομάδας έχει δείξει ότι οι σμεκτίτες μπορούν να αποθηκεύουν άνθρακα για «δισεκατομμύρια χρόνια».

Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι οι σμεκτίτες στον Κόκκινο Πλανήτη θα μπορούσαν να συγκρατήσουν έως και 1,7 bar διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο θα ισοδυναμούσε με περίπου το 80% της πρώιμης αρειανής ατμόσφαιρας.

«Κατά κάποιο τρόπο, η απούσα ατμόσφαιρα του Άρη μπορεί να κρύβεται σε κοινή θέα», δήλωσε ο Δρ. Joshua Murray, από το EAPS του ΜΙΤ.

«Με βάση τα ευρήματά μας στη Γη, δείχνουμε ότι παρόμοιες διεργασίες πιθανόν να λειτούργησαν στον Άρη και ότι άφθονες ποσότητες ατμοσφαιρικού CO2 θα μπορούσαν να έχουν μετατραπεί σε μεθάνιο και να έχουν δεσμευτεί σε αργίλους», κατέληξε ο καθηγητής Jagoutz.

Εντοπίστηκε μυστηριώδης βράχος - ζέβρα στον Άρη

Το ρόβερ Perseverance της NASA έστειλε φωτογραφίες ενός μυστηριώδους ασπρόμαυρου ριγωτού βράχου, όμοιο του οποίου οι επιστήμονες δεν έχουν ξαναδεί στον Άρη.

Το ρόβερ Perseverance της NASA εντόπισε έναν βράχο-ζέβρα στον κρατήρα Jezero του Άρη που δεν μοιάζει με οποιονδήποτε βράχο στον Κόκκινο Πλανήτη.

Το rover κατέγραψε εικόνες του ασπρόμαυρου ριγέ βράχου νωρίτερα αυτό το μήνα.

Οι επιστήμονες της NASA απέκτησαν τις εικόνες στις 13 Σεπτεμβρίου, αφού το Perseverance είχε ήδη εγκαταλείψει την περιοχή, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση.

Ο βράχος, τον οποίο οι επιστήμονες ονόμασαν «Freya Castle», έχει μια υφή που δεν έχουν ξαναδεί.

«Οι γνώσεις μας για τη χημική του σύνθεση είναι περιορισμένες, αλλά οι πρώτες ερμηνείες είναι ότι πυριγενείς ή μεταμορφωτικές διεργασίες θα μπορούσαν να έχουν δημιουργήσει τις ρίγες του», έγραψαν εκπρόσωποι της NASA στη δήλωση.

Οι πυριγενείς διεργασίες είναι αυτές που σχετίζονται με την κρυστάλλωση του μάγματος, ενώ οι μεταμορφωτικές διεργασίες είναι αλλαγές στη σύσταση των πετρωμάτων λόγω υψηλής θερμότητας και πίεσης.

Το «Freya Castle» έχει διάμετρο περίπου 20 εκατοστά. Ο βράχος ζέβρας είναι διαφορετικός από τον υποκείμενο βράχο, υποδηλώνοντας ότι προέρχεται από κάπου αλλού, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση.

Μια πιθανότητα είναι ότι ο βράχος μπορεί να έχει κυλήσει από πιο μακριά στον κρατήρα.

«Αυτή η πιθανότητα μας έχει ενθουσιάσει», δήλωσαν εκπρόσωποι της NASA.

«Ελπίζουμε ότι καθώς συνεχίζουμε να ερευνούμε, το Perseverance θα συναντήσει ένα άλλο κομμάτι αυτού του νέου τύπου βράχου, ώστε να μπορέσουν να αποκτηθούν πιο λεπτομερείς μετρήσεις».

Το λιώσιμο των πάγων μπορεί να προκαλέσει μεγα-τσουνάμι - Τι φοβούνται οι επιστήμονες

Κατολισθήσεις σε παγετώνες που λιώνουν στη Γροιλανδία έχουν συνδεθεί με τσουνάμι που φτάνουν ακόμη και τα 200 μέτρα σε ύψος.

Πριν από λίγο λιγότερο από ένα χρόνο, η ανατολική ακτή της Γροιλανδίας επλήγη από ένα μεγα-τσουνάμι. Το κύμα είχε ύψος 200 μέτρα, που ισοδυναμεί με περισσότερα από 40 διώροφα λεωφορεία, προκλήθηκε από από μια μεγάλη κατολίσθηση και εισήλθε στο φιόρδ Dickson. Το φιόρδ είναι ακατοίκητο και κανείς δεν τραυματίστηκε, αν και μια στρατιωτική βάση καταστράφηκε.

Μικρότερα γεγονότα έχουν παρατηρηθεί αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια, όπως η κατολίσθηση στο φιόρδ Karrat της δυτικής Γροιλανδίας το 2017, η οποία προκάλεσε τσουνάμι που πλημμύρισε το χωριό Nuugaatsiaq, καταστρέφοντας 11 σπίτια και σκοτώνοντας τέσσερις ανθρώπους (δείτε το στο παρακάτω βίντεο).

Η ανάλυση των σεισμικών δεδομένων που σχετίζονται με το περσινό περιστατικό στο φιόρδ Dickson, αποκάλυψε ότι το τσουνάμι ακολουθήθηκε από ένα στάσιμο κύμα, το οποίο συνέχισε να κυλάει μπρος-πίσω μέσα στο στενό φιόρδ για πολλές ημέρες, αναφέρει ο Guardian.

Μόνιμο κύμα για μία εβδομάδα

Η Angela Carrillo Ponce από το Γερμανικό Κέντρο Ερευνών για τις Γεωεπιστήμες στο Πότσνταμ, ανέλυσε τα σεισμικά δεδομένα που καταγράφηκαν σε σταθμούς παρακολούθησης σεισμών σε απόσταση άνω των 5.000 χιλιομέτρων, και διαπίστωσε ότι τα σήματα παρέμεναν πολύ καιρό μετά το συμβάν της κατολίσθησης της 16ης Σεπτεμβρίου 2023.

Χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες και υπολογιστικά μοντέλα, η Ponce και οι συνάδελφοί της μπόρεσαν να επιβεβαιώσουν την παρουσία ενός μόνιμου κύματος ύψους περίπου 1 μέτρου, το οποίο πηγαινοερχόταν στο φιόρδ για για περισσότερο από μία εβδομάδα.

Τα ευρήματά τους, που δημοσιεύονται στο περιοδικό The Seismic Record, προειδοποιούν ότι η κλιματική αλλαγή επιταχύνει το λιώσιμο των παγετώνων και του μόνιμου πάγου της Γροιλανδίας, αυξάνοντας την πιθανότητα κατολισθήσεων και επακόλουθων μεγα-τσουνάμι.

Έναν τρόπο «5.000 φορές πιο αποτελεσματικό» για να γίνει ο Άρης κατοικήσιμος προτείνουν επιστήμονες

Μια επαναστατική ιδέα για τη γαιοπλασία του Άρη, ώστε να γίνει κατοικίσιμος σαν τη Γη, καταθέτει ομάδα επιστημόνων σε μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό Science Advances.

Η επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη είναι αφιλόξενη: έχει τρομερό κρύο, δέχεται θανάσιμες υπεριώδεις ακτίνες, το έδαφος είναι αλμυρό, η ατμόσφαιρα αραιή, και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι κάτι ζει εκεί. Οι επιστήμονες θέλουν να διασκορπίσουν σε αυτή επεξεργασμένα σωματίδια σκόνης, θερμαίνοντάς την έτσι ώστε να καταστεί κατοικήσιμη, αναφέρει ο Independent.

Η νέα μέθοδος είναι 5.000 φορές πιο αποτελεσματική από τα προηγούμενα σχετικά σχέδια, υποστηρίζουν. Επιπλέον, χρησιμοποιεί πόρους που είναι εύκολα διαθέσιμοι στον Άρη – αντί να απαιτεί τη μεταφορά υλικών από τον πλανήτη μας ή να την εξόρυξή τους από το αρειανό έδαφος.

Φαινόμενο θερμοκηπίου

Αυτό που προτείνουν οι επιστήμονες είναι να πάρουν το σίδηρο και το αλουμίνιο που βρίσκονται σε αφθονία στον Αρη και να μετατρέψουν τα σωματίδια σκόνης σε μικρές ράβδους, στο μέγεθος κομματιών γκλίτερ. Οι ράβδοι αυτές θα παγίδευαν τη θερμότητα καθώς θα διέφευγε και θα διασκορπούσαν το ηλιακό φως στην επιφάνεια, δημιουργώντας ένα φαινόμενο θερμοκηπίου.

«Θα χρειαζόταν εκατομμύρια τόνοι για να θερμανθεί ο πλανήτης, αλλά και πάλι είναι πέντε χιλιάδες φορές λιγότεροι από ό,τι θα χρειαζόταν σύμφωνα με προηγούμενες προτάσεις, για να θερμανθεί στο σύνολό του ο Άρης», δήλωσε ο Edwin Kite, αναπληρωτής καθηγητής γεωφυσικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο και συγγραφέας της μελέτης.

Αυτό δεν θα ήταν αρκετό για να επιτρέψει στους ανθρώπους να ζήσουν στον Άρη, αν δεν αλλάξει και η ίδια η ατμόσφαιρα. Θα μπορούσε όμως να είναι αρκετό για να αρχίσουν να αναπτύσσονται μικρόβια και στη συνέχεια καλλιέργειες τροφίμων, εξηγούν οι επιστήμονες. Και αυτά με τη σειρά τους θα μπορούσαν να προσθέσουν οξυγόνο στην ατμόσφαιρα και να την καταστήσουν πιο κατάλληλη για ανθρώπινη κατοίκηση.

Η γαιοπλασία του Άρη απασχολεί τους επιστήμονες ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970. Άλλες σχετικές ιδέες που έχουν κατατεθεί, προτείνουν την επίτευξη του στόχου με αέρια που μεταφέρονται στον Άρη ή με πολύπλοκες εξορύξεις στον πλανήτη.

Υποβρύχιο drone κατέγραψε μοναδικές εικόνες κάτω από τον πάγο Ανταρκτικής: Μυστήριο με την εξαφάνιση του (video)

Σε μια αξιοσημείωτη και συνάμα μυστηριώδη εξέλιξη, μια ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ στη Σουηδία αποκάλυψε την ανακάλυψη τεράστιων δομών κάτω από τους πάγους της Ανταρκτικής πριν εξαφανιστεί το μη επανδρωμένο υποβρύχιό τους, ένα υποβρύχιο με την ονομασία «Ran». Η ομάδα ταξίδεψε στην παγοκρηπίδα Dotson στη Δυτική Ανταρκτική τον Ιανουάριο νωρίτερα φέτος για να πραγματοποιήσει επαναληπτικές έρευνες στην περιοχή, μετά τις αρχικές εργασίες πεδίου που πραγματοποιήθηκαν το 2022.

Η παγοκρηπίδα Dotson, ένα τεράστιο πλωτό στρώμα πάγου που είναι προσδεδεμένο στην ξηρά μεταξύ της χερσονήσου Martin και της χερσονήσου Bear, χαρτογραφήθηκε αρχικά από τη Γεωλογική Υπηρεσία των ΗΠΑ το 1947 με τη χρήση αεροφωτογραφιών. Στόχος της σουηδικής ερευνητικής ομάδας ήταν να παράσχει έναν πιο λεπτομερή και επικαιροποιημένο χάρτη χρησιμοποιώντας προηγμένη υποβρύχια τεχνολογία. Το σκάφος Ran, εξοπλισμένο με ένα εξελιγμένο σύστημα σόναρ, αναπτύχθηκε για να εξερευνήσει την κοιλότητα κάτω από την παγοκρηπίδα, καταδύθηκε για εκτεταμένες 27 ημέρες και κάλυψε μια απόσταση άνω των 1.000 χιλιομέτρων, συμπεριλαμβανομένου ενός ταξιδιού 17 χιλιομέτρων μέσα στην ίδια την κοιλότητα.

Η αποστολή ήταν σε μεγάλο βαθμό επιτυχής, αποδίδοντας τους πρώτους λεπτομερείς χάρτες της κάτω πλευράς του παγετώνα. Οι χάρτες αυτοί αποκάλυψαν νέα ενδιαφέροντα μοτίβα, δείχνοντας ότι η βάση του παγετώνα δεν είναι ομαλή αλλά χαρακτηρίζεται από κορυφές, κοιλάδες, οροπέδια και σχηματισμούς που μοιάζουν με αμμόλοφους. Οι ερευνητές υποθέτουν ότι αυτές οι δομές μπορεί να έχουν σχηματιστεί από ρέον νερό που επηρεάζεται από την περιστροφή της Γης. Επιπλέον, η χαρτογράφηση τόνισε ότι ο παγετώνας λιώνει ταχύτερα σε περιοχές όπου τα ισχυρά υποθαλάσσια ρεύματα διαβρώνουν τη βάση του. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που οι επιστήμονες μπόρεσαν να μετρήσουν τα ρεύματα κάτω από τον παγετώνα, παρέχοντας κρίσιμες πληροφορίες σχετικά με το γιατί το δυτικό τμήμα της παγοκρηπίδας Dotson υφίσταται τόσο γρήγορο λιώσιμο. Η έρευνα εντόπισε επίσης πολύ υψηλούς ρυθμούς τήξης σε κατακόρυφα ρήγματα που διαπερνούν τον παγετώνα.

Παρά τα πρωτοποριακά αυτά ευρήματα, η αποστολή έληξε με μια ζοφερή νότα, καθώς το υποβρύχιο μη επανδρωμένο αεροσκάφος Ran εξαφανίστηκε. Οι λόγοι της εξαφάνισής του παραμένουν άγνωστοι, προσθέτοντας ένα επίπεδο μυστηρίου σε αυτή την κατά τα άλλα επιστημονικά εμπλουτισμένη αποστολή.

Πηγή: Gazzetta.gr
    Μεγάλη επιστημονική ανακάλυψη στον Άρη: Τεράστια δεξαμενή νερού κάτω από την επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη

Μια μεγάλη δεξαμενή νερού σε υγρή μορφή στον Άρη πιστεύουν επιστήμονες ότι ανακάλυψαν βαθιά στον βραχώδη εξωτερικό φλοιό του Κόκκινου Πλανήτη.

Τα ευρήματά τους βασίζονται σε σεισμικές μετρήσεις που είχε κάνει στον Άρη το σκάφος προσεδάφισης Mars InSight της NASA, το οποίο από το 2018, που προσεδαφίστηκε μέχρι την ολοκλήρωση της αποστολής του στον πλανήτη προ διετίας, ανίχνευσε περισσότερους από 1.300 σεισμούς. Η ανάλυση αυτών των δονήσεων – και του πώς ακριβώς κινείται ο πλανήτης – αποκάλυψε «σεισμικά σήματα» νερού σε υγρή μορφή.

Οι ερευνητές συνδύασαν μοντέλα υπολογιστών με δεδομένα από το Mars InSight, συμπεριλαμβανομένης της ταχύτητας των σεισμών, για να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι το υπόγειο νερό ήταν η πιο πιθανή εξήγηση για τις σεισμικές μετρήσεις. Τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν τη Δευτέρα στην επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences.

Στον Άρη φαίνεται πώς υπάρχουν συστατικά για ζωή

Το νερό – σε δεξαμενές 11,5 χλμ έως 20 χλμ κάτω από την επιφάνεια – είναι πολύ πιθανό να είχε συγκεντρωθεί εκεί πριν από δισεκατομμύρια χρόνια όταν στον Άρη υπήρχαν ποτάμια, λίμνες και πιθανώς ωκεανοί, σύμφωνα με τον επικεφαλής συντάκτη της μελέτης Βασάν Ράιτ του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια Σαν Ντιέγκο.

«Εξ όσων γνωρίζουμε στη Γη όπου υπάρχει αρκετή υγρασία και αρκετές πηγές ενέργειας, υπάρχει μικροβιακή ζωή πολύ βαθιά στο υπέδαφος της», είπε ο Ράιτ. «Τα συστατικά για τη ζωή όπως τη γνωρίζουμε υπάρχουν στο υπέδαφος του Άρη, αν αυτές οι ερμηνείες είναι σωστές».

Εάν τα ευρήματα του InSight στο Elysium Planitia κοντά στον ισημερινό του Άρη είναι αντιπροσωπευτικά για τον υπόλοιπο Κόκκινου Πλανήτη, τότε το υπόγειο νερό θα ήταν αρκετό για να γεμίσει έναν ωκεανό βάθους 1-2 χιλιομέτρων, πρόσθεσε ο Ράιτ.

Θα χρειαστούν τρυπάνια και άλλος εξοπλισμός για να επιβεβαιωθεί η παρουσία νερού και να αναζητηθούν τυχόν σημάδια μικροβιακής ζωής στον Άρη. Οι επιστήμονες έχουν αναλύσει τα δεδομένα που συνέλεξε το σκάφος της NASA αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες για το εσωτερικό του Άρη.

Ο Άρης πιστεύεται ότι ήταν νοτισμένος ή υγρός σχεδόν παντού πριν από περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια χρόνια και οι επιστήμονες εκτιμούν ότι έχασε τα επιφανειακά του νερά καθώς αραιώθηκε η ατμόσφαιρά του μετατρέποντας τον πλανήτη στον ξηρό, σκονισμένο κόσμο που είναι γνωστός σήμερα. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι μεγάλο μέρος αυτού του αρχαίου νερού διέφυγε στο διάστημα ή παρέμεινε θαμμένο υπογείως.

Πηγή: Ιefimerida.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik

NASA: Εντόπισε βράχο στην επιφάνεια του Άρη που ίσως υποδηλώνει την ύπαρξη ζωής

Μην αγχωθείτε, δεν πρόκειται για εξωγήινους! Τουλάχιστον έτσι λέει η NASA, η οποία εντόπισε ενδείξεις ότι ο πλανήτης Άρης φιλοξένησε ζωή πριν από δισεκατομμύρια χρόνια.

Το ρόβερ Perseverance της διαστημικής υπηρεσίας βρήκε την Κυριακή έναν βράχο καλυμμένο με κηλίδα που μπορεί να περιέχει στοιχεία για το αν ο Άρης είναι -ή ήταν- ένας φιλόξενος πλανήτης.

Με το αγαπημένο παρατσούκλι Cheyava Falls από έναν καταρράκτη του Grand Canyon, ο «γεμάτος φλέβες» βράχος σε σχήμα βέλους περιέχει προφανώς οργανικές ενώσεις, γεγονός που υποδηλώνει ότι μπορεί να φιλοξένησε μικροβιακή ζωή όταν το νερό έρεε στον Άρη.

«Βρήκαμε κάτι που δεν είχαμε ξαναδεί»

Το δείγμα βρέθηκε στο βόρειο άκρο του Neretva Vallis, μιας αρχαίας κοιλάδας, η οποία σχηματίστηκε από το νερό που εισήλθε στον κρατήρα Jezero πριν από πολύ καιρό.

«Σχεδιάσαμε τη διαδρομή του Perseverance για να διασφαλίσουμε ότι θα πηγαίνει σε περιοχές με δυνατότητες για ενδιαφέροντα επιστημονικά δείγματα», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Nicola Fox, αναπληρώτρια διαχειρίστρια της Διεύθυνσης Επιστημονικών Αποστολών στην έδρα της NASA στην Ουάσινγκτον.

«Αυτό το ταξίδι απέδωσε καρπούς, καθώς βρήκαμε κάτι που δεν είχαμε ξαναδεί, το οποίο θα δώσει στους επιστήμονές μας πολλά να μελετήσουν», συμπλήρωσε.

Με διαστάσεις 3,2 πόδια επί 2 πόδια, ο βράχος ξεχωρίζει από τους άλλους στον Άρη λόγω των δεκάδων λευκών και μαύρων κηλίδων που μοιάζουν με λεοπάρδαλη.

Οι μαύρες φωτοσκιάσεις περιέχουν τόσο σίδηρο όσο και φωσφορικά άλατα, τα ίδια χαρακτηριστικά που συναντώνται σε βράχους στη Γη που έχουν απολιθωμένα μικρόβια στην επιφάνειά τους, δήλωσε η NASA.

Μην ενθουσιάζεστε

Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν ο μεγάλος βράχος περιέχει την απάντηση στα ερωτήματα που ταλανίζουν εδώ και καιρό τους ανθρώπους.

Οι κηλίδες μπορεί απλώς να προκλήθηκαν από μια χημική αντίδραση που δεν είχε καμία σχέση με ζωντανούς οργανισμούς, υπέθεσαν οι επιστήμονες.

Η NASA ελπίζει να φέρει τον βράχο στη Γη για περαιτέρω έρευνα τα επόμενα χρόνια, αλλά στο μεταξύ προειδοποιεί τους γήινους να μην ενθουσιάζονται με τη ζωή στον Άρη.

«Άλλες εξηγήσεις για τα παρατηρούμενα χαρακτηριστικά εξετάζονται από την επιστημονική ομάδα και θα απαιτηθούν μελλοντικά ερευνητικά βήματα για να καθοριστεί αν η αρχαία ζωή είναι μια έγκυρη εξήγηση», κατέληξε η NASA.

Μεγάλη ανακάλυψη στον πλανήτη Άρη: Η NASA βρήκε πέτρωμα που ίσως περιέχει ενδείξεις για αρχαία ζωή

Ευρήματα σε πέτρωμα του πλανήτη Άρη, που εντόπισε το ρόβερ «Perseverance», μπορεί να δείχνουν ότι στον Κόκκινο Πλανήτη κάποτε υπήρχε ζωή, σύμφωνα με τους επιστήμονες της NASA.

Βέβαια, δεν πρόκειται για στοιχεία που υποδηλώνουν περίπλοκες μορφές ζωής, αλλά για δείγματα που δίνουν στοιχεία για την ύπαρξη μικροβίων στην επιφάνεια του Άρη, στο παρελθόν -εάν επιβεβαιωθούν οι υποθέσεις.

Ειδικότερα, πρόκειται για ένα πέτρωμα που βρέθηκε από το ρόβερ της NASA στον Άρη και περιέχει χαρακτηριστικά που υποδηλώνουν ότι μπορεί να φιλοξένησε μικροβιακή ζωή πριν από δισεκατομμύρια χρόνια.

Το πέτρωμα «Cheyava Falls» στον πλανήτη Άρη που εξετάζουν οι επιστήμονες

Ο βράχος, σε σχήμα αιχμής βέλους, που ονομάστηκε «Cheyava Falls», ανακαλύφθηκε από το ρόβερ «Perseverance» της NASA στις 21 Ιουλίου, καθώς το ρομποτικό όχημα κινούνταν κατά μήκος της βόρειας άκρης του Neretva Vallis, μιας αρχαίας κοιλάδας του Κόκκινου Πλανήτη.

Η ανάλυση του βράχου αποκάλυψε σημάδια οργανικού υλικού, επιφανειακές κηλίδες παρόμοιες με αυτές που σχετίζονται με απολιθωμένα μικρόβια στη Γη και ενδείξεις ότι κάποτε περνούσε νερό μέσα από τον βράχο, ανέφερε η υπηρεσία.

Στο αρχαίο παρελθόν, ο Άρης ήταν θερμότερος και πιο υγρός πλανήτης. Αν αναπτύχθηκε ζωή ποτέ εκεί, οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα ίχνη της θα πρέπει να παραμένουν στα πετρώματά του με τη μορφή οργανικού υλικού και ενδεχομένως απολιθωμένων υπολειμμάτων.

Ίσως το πιο σημαντικό πέτρωμα που έχει βρει το Perseverance στον Κόκκινο Πλανήτη

Ο Κεν Φάρλεϊ, επιστήμονας της αποστολής στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας, δήλωσε ότι το «Cheyava Falls» είναι «το πιο αινιγματικό, πολύπλοκο και δυνητικά σημαντικό πέτρωμα που έχει διερευνηθεί από το Perseverance», αν και η ομάδα ξεκαθαρίζει ότι τα χαρακτηριστικά του μπορεί να έχουν προκαλέσει μη βιολογικές διεργασίες.

«Από τη μία πλευρά, έχουμε την πρώτη μας συναρπαστική ανίχνευση οργανικού υλικού, χαρακτηριστικές πολύχρωμες κηλίδες, ενδεικτικές χημικών αντιδράσεων που η μικροβιακή ζωή θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ως πηγή ενέργειας, και σαφείς ενδείξεις ότι το νερό, απαραίτητο για τη ζωή, πέρασε κάποτε μέσα από τον βράχο», δήλωσε ο Φάρλεϊ.

«Από την άλλη πλευρά, δεν μπορέσαμε να προσδιορίσουμε ακριβώς πώς σχηματίστηκε το πέτρωμα και σε ποιον βαθμό τα κοντινά πετρώματα μπορεί να έχουν θερμάνει το "Cheyava Falls" και να έχουν συμβάλει σε αυτά τα χαρακτηριστικά», συμπλήρωσε.

Οι σαρώσεις του βράχου «Cheyava Falls» από το όργανο Sherloc του Perseverance υποδεικνύουν ότι περιέχει οργανικές ενώσεις. Τέτοια μόρια με βάση τον άνθρακα θεωρούνται τα δομικά στοιχεία της ζωής, αλλά μπορούν επίσης να παραχθούν από μη βιολογικές διαδικασίες.

Τον βράχο διατρέχουν μεγάλες λευκές φλέβες φωσφορικού ασβεστίου. Ανάμεσά τους υπάρχουν λωρίδες κοκκινωπού υλικού, πιθανότατα αιματίτη, μια από τις ενώσεις οξειδίου του σιδήρου που δίνει στον Άρη το χρώμα της σκουριάς.

Η προσεκτικότερη εξέταση αποκάλυψε κηλίδες, οι οποίες περιβάλλονται από δακτυλίους που περιέχουν σίδηρο και φωσφορικό άλας.

Τι εκτιμούν οι επιστήμονες, γιατί είναι δύσκολη η μεταφορά πετρωμάτων από τον Άρη στη Γη

Ο Ντέιβιντ Φλάνερι, αστροβιολόγος στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Κουίνσλαντ στην Αυστραλία και μέλος της αποστολής, χαρακτήρισε τις κηλίδες «μεγάλη έκπληξη», επειδή στη Γη παρόμοια χαρακτηριστικά «συχνά συνδέονται με απολιθωμένα μικρόβια».

Οι λευκές κηλίδες μπορούν να σχηματιστούν στους βράχους μέσω χημικών αντιδράσεων που αφορούν τον αιματίτη, παράγοντας σίδηρο και φωσφορικά άλατα, καθώς και ενέργεια με την οποία θα μπορούσαν να ζήσουν τα μικρόβια. Αν και τα χαρακτηριστικά είναι ενδιαφέροντα, τίποτα από όσα έχουν παρατηρηθεί δεν φαίνεται να είναι πραγματικό απολιθωμένο μικρόβιο.

Οι ερευνητές επιθυμούν απεγνωσμένα να πάρουν στα χέρια τους δείγματα για πιο ενδελεχή έρευνα, αλλά τα σχέδια της NASA για να μεταφερθούν τα πετρώματα στη Γη έχουν συναντήσει δυσκολίες.

Η αποστολή της μεταφοράς των δειγμάτων από τον Άρη έχει υπερβεί τον προϋπολογισμό των 11 δισ. δολαρίων και έχει καθυστερήσει σημαντικά, χωρίς να υπάρχει προοπτική τα πετρώματα να έλθουν στη Γη πριν από το 2040. Η NASA αναζητεί εταιρείες που θα επιτύχουν να φέρουν τα δείγματα από τον Άρη νωρίτερα και με χαμηλότερο κόστος.

«Αυτό είναι το νόημα της μεταφοράς δειγμάτων από τον Άρη. Δεν έχουμε ξαναδεί ποτέ κάτι τέτοιο από τον Άρη, ούτε στις συλλογές μας από αρειανούς μετεωρίτες, ούτε με το Mars Science Laboratory ούτε με άλλους προσεδαφιστές» δήλωσε ο καθηγητής Τζον Μπρίτζες, επιστήμονας που συμμετέχει στην αποστολή Mars Science Laboratory της NASA στο Πανεπιστήμιο του Λέισεστερ.

Ο καθηγητής Τσαρλς Κόκελ, αστροβιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, δήλωσε:

«Αν και τα χαρακτηριστικά αυτά δεν παρέχουν αδιαμφισβήτητες αποδείξεις ζωής, επιβεβαιώνουν ότι ο Άρης ήταν ένας πολύ δυναμικός πλανήτης με όλα τα συστατικά για τη ζωή, συμπεριλαμβανομένου του οργανικού άνθρακα».

«Πρέπει να φέρουμε πίσω δείγματα, ή, κατά την άποψή μου, ακόμα καλύτερα, να στείλουμε ανθρώπους, για να διαπιστώσουμε αν βλέπουμε τις υπογραφές της ζωής», σημείωσε.

Η καθηγήτρια Μόνικα Γκράντι, πλανητικός και διαστημικός επιστήμονας στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο, επισήμανε:

«Αυτός είναι ένας πραγματικά εκπληκτικός βράχος. Μου τρέχουν τα σάλια και μόνο που τον κοιτάζω. Ο συνδυασμός διαφορετικών τύπων ορυκτών, που είναι τοποθετημένα με τον τρόπο αυτόν, μου θυμίζει κάποιες από τις υφές που βρίσκονται σε αρχαία γήινα πετρώματα, όπου διατηρούνται ίχνη από σκουλήκια που σκάβουν. Προφανώς, δεν λέω ότι υπήρχαν λαγούμια στον Άρη, αλλά ανυπομονώ να δω τι άλλο θα αποκαλύψει το Perseverance σε αυτό το μέρος της εξερεύνησής του».

Πηγή: Ιefimerida.gr