Σε έναν από τους βασικούς λόγους χρήσης του Διαδικτύου έχουν εξελιχθεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τους Έλληνες πολίτες, οι οποίοι δαπανούν ένα σημαντικό χρονικό διάστημα κάθε μέρα σε αυτά, ενώ παράλληλα ανακαλύπτουν και νέα social media με τη δημοτικότητα του TikTok να αυξάνεται διαρκώς.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας Focus on tech life της Focus Bari, τα οποία αφορούν το β’ εξάμηνο του 2023, σχεδόν το σύνολο (96%) των Ελλήνων πολιτών ηλικίας 13-74 ετών χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο. Μάλιστα, το 37% δηλώνει ότι «δεν θα μπορούσε να τα βγάλει πέρα χωρίς το Internet», ποσοστό που φθάνει μέχρι και το 52% και το 44% στις ηλικίες 18-24 και 25-34 ετών αντίστοιχα! Το 97% των χρηστών συνδέεται και μέσω smartphone, ενώ περνύν καθημερινά πάνω από 2 ώρες -126 λεπτά για την ακρίβεια- κατά μέσο όρο συνδεδεμένοι.
Όμως, για ποιο λόγο το χρησιμοποιούν; Για το 88% ένας από τους βασικούς λόγους είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και είναι αξιοσημείωτο ότι το ποσοστό αυτό είναι στο 87% στις ηλικίες 55-64 ετών.
Εκεί που τα στοιχεία γίνονται εξίσου ενδιαφέροντα είναι όσον αφορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που προτιμούν. Λογαριασμό στο Facebook έχει το 78% με τα ποσοστά να αυξάνονται όσο μεγαλώνουν οι ηλικίες, καθώς οι νεότερες γενιές προτιμούν άλλα μέσα. Όπως το Instagram, στο οποίο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Focus Bari, έχει λογαριασμό το 68% των Ελλήνων χρηστών, ποσοστό που φθάνει στο 83% στην ηλικιακή κατηγορία 16-24 ετών και μειώνεται όσο «ανεβαίνουν» οι ηλικίες.
Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης με τη μεγαλύτερη άνοδο είναι πάντως το TikTok, στα μικρής διάρκειας video του οποίου έχει πρόσβαση το 40% των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου. Το TikTok είναι το μέσο με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία χρόνια, καθώς το ποσοστό διείσδυσης το β’ εξάμηνο του 2020 ήταν μόλις στο 16%. Σημειωτέον ότι οι γυναίκες είναι περισσότερο «οπαδοί» του TikTok καθώς το ποσοστό με προφίλ στο συγκεκριμένο μέσο φθάνει στο 44% έναντι 36% στους άνδρες.
Οι αριθμοί χρηστών
Η Focus Bari, πάντως, δεν δίνει απόλυτους αριθμούς όσον αφορά στο πόσοι είναι ακριβώς οι Έλληνες που χρησιμοποιούν κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του DataReportal για την Ελλάδα, ο αριθμός των ενεργών λογαριασμών Ελλήνων χρηστών στα social media ανέρχεται στα 7,4 εκατομμύρια, παραμένοντας ουσιαστικά σταθερός τα τελευταία χρόνια.
Προκειμένου να μετρήσει τους απόλυτους αριθμούς χρηστών, το DataReportal βασίζεται αρκετά σε στοιχεία που προέρχονται από τις διαφημιστικές πλατφόρμες των μεγάλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης και σε πολλές περιπτώσεις τα δεδομένα αλλάζουν πολύ γρήγορα.
Σε κάθε περίπτωση, το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης θεωρείται πως είναι το YouTube με τον αριθμό των εκεί λογαριασμών να φθάνει τα 7,4 εκατ., όπερ σημαίνει ότι όλοι οι Έλληνες χρήστες έχουν δει κάποιο video στη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Κάτι που μοιάζει αρκετά πιθανό.
Το Facebook ακολουθεί με 5 εκατ. χρήστες αλλά με την DataReportal να αναφέρει ότι τους τελευταίους μήνες υπήρξε μία μείωση της τάξεως του 8,3% (ή 450 χιλιάδες) όσον αφορά τους χρήστες που έχει πρόσβαση η διαφημιστική πλατφόρμα του μέσου. Σημειωτέον ότι περίπου 4,45 εκατ. είναι οι χρήστες του Facebook Messenger.
Στην τρίτη θέση είναι το Instagram με 4,25 εκατ. χρήστες και μία εκτιμώμενη αύξηση μέσα στο 2023 της τάξεως του 4,9%. Ακόμη μεγαλύτερη (14,1%) είναι η αύξηση που αναφέρει η DataReportal όσον αφορά στο TikTok, το οποίο εκτιμάται ότι το χρησιμοποιούν περί τα 3,84 εκατ. Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου. Με δεδομένο ότι Instagram και TikTok είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που προτιμούν οι πιο νεαρές ηλικίες, οι οποίες απέχουν από το Facebook, μάλλον δεν απέχουμε πολύ από την ημέρα που τα δύο συγκεκριμένα social media θα βρεθούν στην κορυφή.
Για όσους θεωρούν ότι αμέσως μετά είναι το Χ (πρώην Twitter) θα πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχουν δύο μέσα κοινωνικής δικτύωσης με μεγαλύτερο κοινό. Το ένα είναι το LinkedIn με 2,4 εκατ. χρήστες και μία αύξηση της τάξεως ου 4,3% (ή 100 χιλιάδες) τους τελευταίους μήνες, ενώ ανοδικά κινείται και το Pinterest που έχει φθάσει στα 2,03 εκατ. χρήστες.
Το X είναι λίγο πιο κάτω με 1,26 εκατ. χρήστες αλλά από τα στοιχεία της DataReportal δεν προκύπτει ξεκάθαρα ποια ήταν η μεταβολή τον τελευταίο χρόνο. Τέλος, το SnapChat, το οποίο πριν από αρκετό καιρό ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές, ιδίως μεταξύ των μικρότερων ηλικιών, έχει πέσει πλέον στο 1 εκατ. χρήστες από περίπου 2 εκατ. χρήστες που ήταν πριν από ένα χρόνο.