Δευτέρα, 20 Μαϊος 2024 15:40

Παράξενος εξωπλανήτης είναι ελαφρύς «σαν μαλλί της γριάς»

Περίπου 100 φορές λιγότερο πυκνός από τη Γη, ο πλανήτης WASP-193b θα επέπλεε σαν φουσκωτή μπάλα αν μπορούσε κανείς να τον ρίξει σε έναν απέραντο ωκεανό.

Από τους 5.500 και πλέον εξωπλανήτες που έχουν ανακαλύψει μέχρι σήμερα οι αστρονόμοι, αυτός πρέπει να είναι ένας από τους πλέον περίεργους.

Ο πλανήτης WASP-193b, ο οποίος γυροφέρνει ένα άστρο σαν τον Ήλιο σε απόσταση 1.200 ετών φωτός, είναι μεν 50% μεγαλύτερος σε όγκο από τον Δία, έχει όμως πυκνότητα συγκρίσιμη με το μαλλί της γριάς, αποκαλύπτει νέα μελέτη.

Περίπου 100 φορές λιγότερο πυκνός από τη Γη, ο WASP-193b θα επέπλεε σαν φουσκωτή μπάλα αν μπορούσε κανείς να τον ρίξει σε έναν απέραντο ωκεανό.

«Ο WASP-193b είναι ο δεύτερος λιγότερο πυκνός πλανήτης που έχει ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, μετά τον Kepler-51d, ο οποίος είναι πολύ μικρότερος, δηλώνει σε δελτίο Τύπου ο Καλίντ Μπαρκάουι, ερευνητής του Πανεπιστημίου της Λιέγης.

«Η εξαιρετικά χαμηλή πυκνότητά του τον καθιστούν πραγματική ανωμαλία μεταξύ των χιλιάδων εξωπλανητών που έχουν ανακαλυφθεί ως σήμερα. Η πυκνότητα αυτή δεν μπορεί να αναπαραχθεί από τα στάνταρτ μοντέλα» λέει ο Μπαρκάουι, μέλος της ερευνητικής ομάδας που υπογράφει την ανακάλυψη στην επιθεώρηση Nature Astronomy.

Μυστήριο

Ο WASP-193b ανακαλύφθηκε την περασμένη δεκαετία σε παρατηρήσεις του μητρικού του άστρου, WASP-193, του οποίου η λαμπρότητα μειώνεται ανεπαίσθητα κάθε φορά που ο πλανήτης περνά από μπροστά του.

Η νέα μελέτη βασίστηκε στην ίδια τεχνική για να εκτιμήσει το μέγεθος και τη μάζα του WASP-193, αξιοποιώντας αυτή τη φορά παρατηρήσεις από περισσότερα επίγεια τηλεσκόπια.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι ο πλανήτης έχει διάμετρο 1,46 φορές τη διάμετρο του Δία, έχει όμως 7 φορές μικρότερη μάζα.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι ο Δίας αποτελείται κυρίως από αέρια όπως το υδρογόνο και το ήλιο.

Με βάση τις εκτιμήσεις του μεγέθους και της μάζας του, η μελέτη υπολογίζει ότι ο WASP-193 έχει πυκνότητα 0,05 γραμμαρίων ανά κυβικό εκατοστό, κοντά στο μαλλί της γριάς που έχει πυκνότητα 0,05 γραμμαρίων ανά κυβικό εκατοστό.

Συγκριτικά, το νερό έχει πυκνότητα 1 γραμμάριο ανά κυβικό εκατοστό και ο Δίας 1,33 γραμμάρια ανά κυβικό εκατοστό. Η Γη είναι μακράν πυκνότερη στα 5,51 γραμμάρια ανά κυβικό εκατοστό.

«Ο πλανήτης είναι τόσο ελαφρύς ώστε είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς ένα ανάλογο, στερεό υλικό» σχολιάζει ο Τζούλιεν ντε Βιτ του ΜΙΤ, επίσης μέλος της ερευνητικής ομάδας.

«Ο λόγος που πλησιάζει τόσο το μαλλί της γριάς είναι επειδή και τα δύο είναι κυρίως αέρας» λέει.

Ωστόσο η χαμηλή πυκνότητα είναι δύσκολο να εξηγηθεί ακόμα κι αν ο WASP-193 αποτελείται από υδρογόνο και ήλιο, τα δύο ελαφρύτερα στοιχεία.

«Ο WASP-193 είναι ένα κοσμικό μυστήριο. Η λύση του θα απαιτήσει περισσότερες παρατηρήσεις και θεωρητικές μελέτες» λέει ο Μπαρκάουι.

Η επικρατέστερη μέχρι στιγμής εξήγηση είναι ότι κάποια πηγή θερμότητας διαστέλλει την ατμόσφαιρα του πλανήτη και την κάνει έτσι πιο αραιή.

Και πάλι, όμως, κανένα μοντέλο δεν εξηγεί πώς μπορεί η ατμόσφαιρα να φούσκωσε σε τέτοιο βαθμό, ούτε πώς αυτή η φουσκωμένη ατμόσφαιρα αντέχει τον συνεχή βομβαρδισμό από σωματίδια του μητρικού άστρου.

Απαντήσεις ίσως δώσει το νέο, υπέρυθρο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, με το οποίο προγραμματίζονται νέες παρατηρήσεις.

Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 20 Μαϊος 2024 12:38

Άγνωστος πλανήτης ανακαλύφθηκε γύρω από το κοντινότερο στη Γη αστέρι

Ένας πλανήτης ανακαλύφθηκε γύρω από το κοντινότερο σε εμάς αστέρι. Πρόκειται για έναν πλανήτη που περιστρέφεται γύρω από τον Αστέρα του Μπάρναρντ και του δόθηκε το όνομα Barnard b.

Ο πλανήτης, που εντοπίστηκε με τη χρήση του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκοπίου του Ευρωπαϊκού Νότιου Παρατηρητηρίου (ESO) στη Χιλή, έχει τουλάχιστον τη μισή μάζα της Αφροδίτης και σε αυτόν ένα έτος διαρκεί λίγο περισσότερο από τρεις γήινες ημέρες.

Τα ευρήματα υποδηλώνουν επίσης ότι μπορεί να υπάρχουν τρεις ακόμη υποψήφιοι εξωπλανήτες, σε διάφορες τροχιές γύρω από το άστρο, σημειώνει ο Independent.

Ο Αστέρας του Μπάρναρντ

Ο Αστέρας του Μπάρναρντ απέχει έξι έτη φωτός από τη Γη και είναι το δεύτερο πιο κοντινό αστρικό σύστημα – μετά την ομάδα τριών αστέρων του Άλφα Κενταύρου – και το κοντινότερο μεμονωμένο αστέρι σε εμάς.

Εξαιτίας της μικρής απόστασης, αποτελεί πρωταρχικό στόχο στην αναζήτηση εξωπλανητών που μοιάζουν με τη Γη. Μέχρι τώρα, δεν είχε επιβεβαιωθεί κανένας πλανήτης σε τροχιά γύρω από τον Αστέρα του Μπάρναρντ.

Ο Jonay Gonzalez Hernandez, ερευνητής στο Ινστιτούτο Αστροφυσικής των Καναρίων Νήσων στην Ισπανία, και κύριος συγγραφέας της σχετικής μελέτης που δημοσιεύεται στο περιοδικό Astronomy and Astrophysics, δήλωσε: «Ακόμη και αν χρειάστηκε πολύς χρόνος, ήμασταν πάντα σίγουροι ότι θα μπορούσαμε να βρούμε κάτι».

Στη μελέτη, οι ερευνητές αναζητούσαν σήματα από πιθανούς εξωπλανήτες εντός της κατοικήσιμης ή εύκρατης ζώνης του Αστέρα του Μπάρναρντ – δηλαδή στο εύρος όπου μπορεί να υπάρχει νερό στην επιφάνεια του πλανήτη.

Γιατί δεν θα… μετακομίσουμε εκεί

Ο Barnard b βρίσκεται είκοσι φορές πιο κοντά στο άστρο του από ό,τι ο Ερμής στον Ήλιο. Πραγματοποιεί μια περιστροφή γύρω από αυτό σε 3,15 γήινες ημέρες και έχει επιφανειακή θερμοκρασία περίπου 125 βαθμούς Κελσίου.

«Ο Barnard b είναι ένας από τους μικρότερους σε μάζα εξωπλανήτες που γνωρίζουμε και ένας από τους λίγους γνωστούς με μάζα μικρότερη από αυτή της Γης», δήλωσε ο Jonay Gonzalez Hernandez. «Αλλά ο πλανήτης βρίσκεται πολύ κοντά στο άστρο-ξενιστή, πιο κοντά από την κατοικήσιμη ζώνη. Ακόμα και αν το άστρο είναι περίπου 2.500 βαθμούς ψυχρότερο από τον Ήλιο μας, η θερμοκρασία εκεί είναι πολύ υψηλή για να διατηρηθεί νερό στην επιφάνεια».

NASA: Τον ψυχρότερο εξωπλανήτη που έχει βρεθεί ποτέ «έπιασε» το τηλεσκόπιο James Webb

Η μάζα του εξωπλανήτη είναι πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Δία και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 12 ετών φωτός από τη Γη

Παρατηρήσεις με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb οδήγησαν τους επιστήμονες στην ανακάλυψη ενός γιγάντιου εξωπλανήτη, ενός «σούπερ Δία» σε τροχιά γύρω από ένα κοντινό αστέρι ηλικίας περίπου 3,5 δισεκατομμυρίων ετών. Η ανακάλυψη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature».
    Ο πλανήτης, με την ονομασία Epsilon Indi Ab, είναι εντυπωσιακά φωτεινός και είναι ο ψυχρότερος εξωπλανήτης σε σχέση με οποιονδήποτε άλλο πλανήτη που έχει απεικονιστεί πέρα από το Ηλιακό μας Σύστημα. Η μάζα του είναι πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Δία και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 12 ετών φωτός από τη Γη. Τα δεδομένα δείχνουν ότι αυτός είναι πιθανώς ο μόνος γιγάντιος πλανήτης στο σύστημά του.
    «Αυτή η ανακάλυψη είναι συναρπαστική επειδή ο πλανήτης είναι αρκετά παρόμοιος με τον Δία. Είναι λίγο θερμότερος και έχει μεγαλύτερη μάζα, αλλά μοιάζει περισσότερο με τον Δία από οποιονδήποτε άλλο πλανήτη που έχει απεικονιστεί μέχρι στιγμής», επισημαίνει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Ελίζαμπεθ Μάθιους από το Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ για την Αστρονομία.

Προηγούμενες μελέτες είχαν εντοπίσει τον πλανήτη, αλλά η ύπαρξή του δεν είχε επιβεβαιωθεί μέχρι που το τηλεσκόπιο James Webb τον απεικόνισε. Μόνο μερικές δεκάδες εξωπλανήτες έχουν απεικονιστεί απευθείας από διαστημικά και επίγεια τηλεσκόπια κατά το παρελθόν. Οι εξωπλανήτες που είχαν απεικονιστεί προηγουμένως τείνουν να είναι νεότεροι και θερμότεροι. Καθώς οι πλανήτες ψύχονται και συστέλλονται κατά τη διάρκεια της ζωής τους γίνονται σημαντικά πιο αμυδροί και επομένως δυσκολότεροι στην απεικόνιση.

Ο Epsilon Indi Ab είναι ο δωδέκατος πλησιέστερος στη Γη εξωπλανήτης που έχει γίνει γνωστός μέχρι σήμερα και ο πλησιέστερος με μάζα μεγαλύτερη από τον Δια.
    Εντοπίστηκε εξωπλανήτης που μυρίζει σαν κλούβιο αυγό και παράγει βροχή… γυαλιών

Είναι ο πρώτος πλανήτης μακριά από το ηλιακό μας σύστημα με αυτό το χαρακτηριστικό

Έχει την κωδική ονομασία HD 189733 b (εικόνα πάνω από NASA) και βρίσκεται σε απόσταση 65 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό Αλώπηξ. Αυτός ο πλανήτης που ανακαλύφθηκε το 2005, έχει παρόμοιο ή κοντινό μέγεθος με αυτό του πλανήτη Δία, στο δικό μας ηλιακό σύστημα.

Βρίσκεται πολύ κοντά στο μητρικό του άστρο και οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται σε αυτόν είναι ιδιαίτερα υψηλές. Από τις παρατηρήσεις που είχαν γίνει σε αυτόν τον εξωπλανήτη, είχαν διαπιστωθεί οι εξωτικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτόν αφού εκτός από τις υψηλές θερμοκρασίες υπάρχουν άνεμοι που κινούνται με ταχύτητες άνω των οκτώ χιλιάδων χλμ./ώρα. Επιπλέον η βροχόπτωση μοιάζει σαν να πέφτουν γυαλιά.

Η καυτή του ατμόσφαιρα και τα γυάλινα νέφη του δίνουν μια σχεδόν γαλήνια γαλανόλευκη εμφάνιση η οποία είναι όμως εντελώς παραπλανητική.

Η ανακάλυψη

Το νεότερο που μάθαμε για αυτόν τον μακρινό πλανήτη, χρησιμοποιώντας δεδομένα από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, είναι ότι μυρίζει σαν κλούβια αυγά.

Η εύρεση υδρόθειου εδώ είναι ένα βήμα προς την κατανόηση του πώς σχηματίζονται οι πλανήτες.

Το James Webb εντόπισε στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη την παρουσία υδρόθειου, ενός μορίου που αναδύει αυτή τη δυσοσμία, όπως αναφέρει με δημοσίευση στην επιθεώρηση «Nature» ομάδα αστρονόμων.

«Αν η μύτη σας μπορούσε να λειτουργήσει στους 1.000 βαθμούς Κελσίου… η ατμόσφαιρα θα μύριζε σαν κλούβια αυγά», είπε χαρακτηριστικά, ο Γκουανγουέι Φου αστροφυσικός στο αμερικανικό Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

«Το υδρόθειο είναι ένα σημαντικό μόριο που δεν γνωρίζαμε ότι υπήρχε. Προβλέψαμε ότι θα ήταν και ξέρουμε ότι βρίσκεται στον Δία, αλλά δεν το είχαμε εντοπίσει εξακριβωμένα έξω από το ηλιακό μας σύστημα. Δεν ψάχνουμε για ζωή σε αυτόν τον πλανήτη επειδή είναι πολύ ζεστός αλλά η εύρεση του υδρόθειου είναι ένα σκαλοπάτι για την εύρεση αυτού του μορίου σε άλλους πλανήτες και την απόκτηση περισσότερης κατανόησης για το πώς σχηματίζονται διαφορετικοί τύποι πλανητών» πρόσθεσε.

Διάστημα: Επιστήμονες ανακάλυψαν εξωπλανήτη που διατηρεί την ατμόσφαιρα του παρά την αμείλικτη ακτινοβολία του κοντινού άστρου

Ένας σπάνιος εξωπλανήτης που θα έπρεπε να έχει «απογυμνωθεί» από την έντονη ακτινοβολία του κοντινού γιγάντιου ερυθρού άστρου του, αποκτά αντίθετα ατμόσφαιρα και αναγκάζει τους επιστήμονες να επανεκτιμήσουν τις θεωρίες τους για το πώς οι πλανήτες πεθαίνουν σε ακραία περιβάλλοντα.

Με το όνομα TIC365102760 B και το παρατσούκλι «Φοίνικας» λόγω της ικανότητάς του να επιβιώνει, ο νεοανακαλυφθείς πλανήτης καταδεικνύει την τεράστια ποικιλομορφία των ηλιακών συστημάτων και την πολυπλοκότητα της εξέλιξης των πλανητών. Ο πλανήτης ανήκει στην κατηγορία των «καυτών Ποσειδώνων», δηλαδή γιγάντιους εξωπλανήτες με πολλές ομοιότητες με τον Ουρανό ή τον Ποσειδώνα, τους πιο απομακρυσμένους, παγωμένους γίγαντες του Ηλιακού συστήματος, παρόλο που βρίσκονται πολύ πιο κοντά στα αστέρια που τους φιλοξενούν και είναι πολύ πιο καυτοί. Ο συγκεκριμένος πλανήτης είναι 6,2 φορές μεγαλύτερος από τη Γη, ολοκληρώνει μια τροχιά γύρω από το άστρο του κάθε 4,2 ημέρες και βρίσκεται περίπου έξι φορές πιο κοντά στο άστρο του από ό,τι ο Ερμής στον Ήλιο.

Η διαδικασία απογύμνωσης της ατμόσφαιράς του πρέπει να έχει γίνει με πιο αργό ρυθμό από ό,τι πίστευαν οι επιστήμονες. Υπολογίζουν ότι ο πλανήτης έχει 60 φορές μικρότερη πυκνότητα από τον πυκνότερο «καυτό Ποσειδώνα» που έχει ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα και ότι δεν θα επιβιώσει περισσότερο από 100 εκατομμύρια χρόνια.

Εξωπλανήτες, όπως ο συγκεκριμένος, δεν ανακαλύπτονται τόσο συχνά, επειδή το μικρότερο μέγεθός τους καθιστά δυσκολότερο τον εντοπισμό τους. Η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε μια νέα μέθοδο για τον εντοπισμό του.

«Είναι ο μικρότερος πλανήτης που έχουμε βρει ποτέ γύρω από έναν από αυτούς τους ερυθρούς γίγαντες και πιθανώς ο πλανήτης με τη μικρότερη μάζα σε τροχιά γύρω από ένα γιγάντιο αστέρι που έχουμε δει ποτέ», επισημαίνει ο Σαν Γκρανμπλατ, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς και επικεφαλής της έρευνας. «Γι' αυτό φαίνεται πραγματικά περίεργος. Δεν ξέρουμε γιατί έχει ακόμα ατμόσφαιρα, όταν άλλοι "θερμοί Ποσειδώνες" που είναι πολύ μικρότεροι και πολύ πυκνότεροι φαίνεται να χάνουν την ατμόσφαιρά τους σε πολύ λιγότερο ακραία περιβάλλοντα», προσθέτει. Ο ίδιος δηλώνει ότι τα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους επιστήμονες να κατανοήσουν καλύτερα πώς μπορεί να εξελίσσονται ατμόσφαιρες, όπως αυτή της Γης.

Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο περιοδικό «The Astronomical Journal».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ROBERTO MOLAR CANDANOSA/JOHNS HOPKINS UNIVERSITY

Διάστημα: Zωή στον εξωπλανήτη «K2-18 b»; – Ανιχνεύθηκε αέριο που παράγουν μόνο ζωντανοί οργανισμοί

Οι αστρονόμοι θα μπορούσαν να αποδείξουν ότι υπάρχουν εξωγήινοι σε έναν μακρινό πλανήτη, έπειτα από νέες παρατηρήσεις. Πρόκειται για τον εξωπλανήτη «K2-18 b», ο οποίος είναι υπερδιπλάσιος από τη Γη, απέχει 120 έτη φωτός από τον πλανήτη μας και βρίσκεται μέσα στην κατοικήσιμη ζώνη του άστρου του στον αστερισμό του Λέοντα.

Οι επιστήμονες δήλωσαν πέρυσι ότι πίστευαν πως είχαν ανιχνεύσει το αέριο «διμεθυλοσουλφίδιο» (DMS) στην ατμόσφαιρά του, μια ένωση που «παράγεται μόνο από ζωντανούς οργανισμούς».

Τώρα, για να επιβεβαιωθεί η διαπίστωση, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb θα πραγματοποιήσει πολύωρες παρατηρήσεις του πλανήτη. Ωστόσο, οι λάτρεις του Διαστήματος θα πρέπει να περιμένουν αρκετούς μήνες για την πιστοποίηση και τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων.

Ο επικεφαλής των ερευνών για τον πλανήτη «K2-18 b» είναι ο αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, Dr. Nikku Madhusudhan. Έχει ονομάσει τον πλανήτη «υδρόγειο κόσμο», που είναι ένας σχετικά νέος όρος που επινόησε για έναν βραχώδη πλανήτη με ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο και ωκεανούς νερού.

«Αν ανιχνεύσουμε DMS στον K2-18 b, αυτό τον τοποθετεί βασικά στην κορυφή των πιθανών ενδείξεων κατοικησιμότητας», δήλωσε ο Dr. Madhusudhan στους Times.

Ο πλανήτης «K2-18 b»

Ο πλανήτης «K2-18 b», που υπερδιπλάσιος σε μέγεθος από τη Γη και έχει μάζα πάνω από οκτώ φορές μεγαλύτερη από τον πλανήτη μας, ανακαλύφθηκε το 2015. Ωστόσο μόλις το 2019 αναφέρθηκε η παρουσία υδρατμών στην ατμόσφαιρα του, όπως γράφει το Foxreport.gr.

Το 2023, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb εντόπισε διοξείδιο του άνθρακα και μεθάνιο στην ατμόσφαιρά του, καθώς και έλλειψη αμμωνίας.

Ο Dr. Madhusudhan χαρακτήρισε αυτή τη στιγμή ως «πολύ σημαντική», επειδή υποστηρίζει τη θεωρία ότι υπάρχει ένας ωκεανός νερού κάτω από μια ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο.

Οι αρχικές παρατηρήσεις του Webb έδωσαν μια πιθανή ανίχνευση ενός μορίου που ονομάζεται διμεθυλοσουλφίδιο (DMS), το οποίο στη Γη «παράγεται μόνο από τη ζωή».

Το μεγαλύτερο μέρος του DMS στη γήινη ατμόσφαιρα εκπέμπεται από το φυτοπλαγκτόν σε θαλάσσια περιβάλλοντα – γεγονός που υποδηλώνει μια παρόμοια μορφή ζωής στον μακρινό πλανήτη.

Στην πραγματικότητα, οι επιστήμονες δεν μπόρεσαν να σκεφτούν καμία φυσική γεωλογική ή χημική διαδικασία που θα μπορούσε να δημιουργήσει DMS χωρίς ζωντανούς οργανισμούς.

Ο Dr. Madhusudhan δήλωσε ότι το εύρημα τους προκάλεσε σοκ, αλλά επειδή επρόκειτο για αρχικές παρατηρήσεις, θα μπορούσε να πει μόνο με 50% βεβαιότητα ότι υπάρχει DMS στον K2-18 b.

«Ήταν ένα πραγματικό σοκ, είχα άγρυπνες νύχτες για μια εβδομάδα. Εκείνη την εβδομάδα, δεν βρήκα καν το κουράγιο να το ανακοινώσω στην ίδια μου την ομάδα» πρόσθεσε.

Οι νέες παρατηρήσεις του James Webb

Οι νέες παρατηρήσεις από το James Webb αναμένεται να δώσουν μια οριστική απάντηση – αν και ο ειδικός θα πρέπει να περάσει μήνες μελετώντας τα δεδομένα για να την πάρει.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο της NASA, αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, είναι σε θέση να αναλύσει τη χημική σύσταση ενός μακρινού πλανήτη καταγράφοντας το φως από το άστρο που τον φιλοξενεί αφού περάσει από την ατμόσφαιρα του πλανήτη στο δρόμο του προς τη Γη.

Τα αέρια της ατμόσφαιρας απορροφούν μέρος του αστρικού φωτός, αλλά το καθένα αφήνει αποκαλυπτικές υπογραφές στο φάσμα του φωτός, τις οποίες οι αστρονόμοι μπορούν στη συνέχεια να ξεδιαλύνουν.

Θεωρία υποστηρίζει ότι υπάρχει ένας ωκεανός νερού κάτω από μια ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο, μπορεί όμως αυτός ο «ωκεανός» να είναι λάβα στην πραγματικότητα

Παρόλο που οι «υδάτινοι κόσμοι» προβλέπεται να καλύπτονται από νερό, οι ερευνητές λένε ότι είναι επίσης πιθανό ο υποτιθέμενος ωκεανός του K2-18 b να είναι πολύ θερμός για να είναι κατοικήσιμος ή να είναι υγρός. Στην πραγματικότητα, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος πρότεινε ότι ο ωκεανός μπορεί να είναι λάβα.

Ο K2-18 b είναι γνωστός ως «σούπερ Γη» «super Earth» επειδή είναι μεγαλύτερος από τον πλανήτη μας αλλά μικρότερος από τον Ποσειδώνα.

Το μεγάλο μέγεθος του K2-18 b έχει ακτίνα 2,6 φορές μεγαλύτερη από την ακτίνα της Γης, πράγμα που σημαίνει ότι το εσωτερικό του πλανήτη περιέχει πιθανότατα έναν μεγάλο μανδύα από πάγο υψηλής πίεσης, όπως ο Ποσειδώνας, αλλά με λεπτότερη ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο και επιφάνεια ωκεανού.

Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ
    Βουλγαρία: Πρόγραμμα ανακαλύπτει 17 εξωπλανήτες με στοιχεία από διαστημικά και επίγεια τηλεσκόπια

Για περισσότερα από δύο χρόνια, με τη βοήθεια του Ταμείου Επιστημονικής Έρευνας του βουλγαρικού υπουργείου Παιδείας και Επιστημών και χάρη στο Εθνικό Επιστημονικό Πρόγραμμα Βίχρεν, η Βουλγαρία διαθέτει μια ομάδα που αναζητά και βρίσκει εξωπλανήτες.

Η βουλγαρική ομάδα Exo-Restart έχει ήδη βρει 17 νέους εξωπλανήτες με στοιχεία από διαστημικά και επίγεια τηλεσκόπια. Ο δρ Τρίφον Τριφόνοφ είναι ο επικεφαλής της ομάδας, δήλωσε ο δρ Βλαντίμιρ Μποζίλοφ, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Φυσικής του Πανεπιστημίου της Σόφιας, ο οποίος μετέχει επίσης στην ομάδα. Ο Μποζίλοφ είναι ανάμεσα στους συμμετέχοντες στο εν εξελίξει φόρουμ "HOMO FUTURO και η ζωή του 42ου Παράλληλου", που διοργανώνεται από το περιοδικό BGlobal, με χορηγό επικοινωνίας το ΒΤΑ.

Ο Μποζίλοφ επικεντρώθηκε στην ανακάλυψη δύο δίδυμων πλανητών σε απόσταση 1.000 ετών φωτός από τη Γη. "Υπάρχουν δύο πλανήτες σε απόσταση 1.000 ετών φωτός από τη Γη που είναι μεγαλύτεροι από τον αέριο γίγαντα Δία. Γεννήθηκαν δίδυμοι, με τη διαφορά ότι ο ένας πλανήτης είναι πιο κοντά στο άστρο του και κάνει δύο τροχιές γύρω από αυτό στον ίδιο χρόνο που ο πιο μακρινός κάνει μία τροχιά", δήλωσε ο επιστήμονας εξηγώντας ότι "αυτού του είδους η συμπεριφορά ονομάζεται τροχιακός συντονισμός 2:1. Αυτό είναι μόλις το δεύτερο τέτοιο σύστημα που είναι γνωστό στον κόσμο".

Η ανακάλυψη είναι εξαιρετικά σημαντική γιατί επιτρέπει την επιβεβαίωση ή την απόρριψη των μοντέλων σχηματισμού των πλανητών, όπως αναφέρει.

"Έτσι ξαναγράφουμε τα βιβλία με τη βοήθεια της βουλγαρικής ομάδας του προγράμματος Exo-Restart", δήλωσε ο Μποζίλοφ, ο οποίος είναι περισσότερο από πεπεισμένος ότι το μέλλον είναι κοσμικό.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ανακαλύφθηκε πλανήτης «ωκεανός»: Το νερό «βράζει», ίσως είναι κατοικήσιμος

Σημαντική ανακάλυψη, που έγινε από το τηλεσκόπιο James Webb, προκαλεί διαφωνίες σχετικά με τις συνθήκες στην επιφάνεια ενός εξωπλανήτη.

Έναν μακρινό πλανήτη που θα μπορούσε να είναι εξ'ολοκλήρου καλυμμένος με νερό ανακάλυψε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb. H ανακάλυψη θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, έχει δημιουργήσει ωστόσο διαφωνίες για τις συνθήκες που επικρατούν στην επιφάνειά του.

Όπως μεταδίδει ο Guardian, οι παρατηρήσεις από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST) της NASA, αποκάλυψαν υδρατμούς και χημικά στοιχεία όπως αυτά του μεθανίου και διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη, που είναι διπλάσια από την ακτίνα της Γης και περίπου 70 έτη φωτός μακριά.

Σύμφωνα με τους ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Cambridge αυτό το χημικό μείγμα θα μπορούσε να είναι σύμφωνο με έναν πλανήτη καλυμμένο εξ ολοκλήρου με νερό και μια ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι πρόκειται για ένα γαλήνιο και φιλόξενο θαλασσινό τοπίο.

«Η θερμοκρασία του ωκεανού (σ.σ. που καλύπτει όλο τον πλανήτη) θα μπορούσε να είναι πάνω από 100 βαθμούς [Κελσίου] ή περισσότερο», δήλωσε ο καθηγητής Nikku Madhusudhan, ο οποίος ηγήθηκε της ανάλυσης. Σε υψηλή ατμοσφαιρική πίεση, ένας τόσο ζεστός ωκεανός θα μπορούσε να είναι ακόμα υγρός, «αλλά δεν είναι σαφές αν θα ήταν κατοικήσιμος», πρόσθεσε.

Ωστόσο, η παραπάνω ερμηνεία αναφέρεται σε μια εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Astronomy and Astrophysics Letters , αλλά αμφισβητείται από μια καναδική ομάδα που έκανε πρόσθετες παρατηρήσεις στον ίδιο εξωπλανήτη, ο οποίος είναι γνωστός ως TOI-270 d.

Οι Καναδοί επιστήμονες ανίχνευσαν τις ίδιες ατμοσφαιρικές χημικές ουσίες, αλλά υποστηρίζουν ότι ο πλανήτης θα ήταν πολύ ζεστός για υγρό νερό - πιθανώς 4.000 C - και αντ 'αυτού θα είχε μια βραχώδη επιφάνεια με μια απίστευτα πυκνή ατμόσφαιρα υδρογόνου και υδρατμών.

Το μόνο σίγουρο ειναι πως όποια και από τις δύο απόψεις είναι τελικά αυτή που ισχύει, το James Webb μας δίνει απίστευτες γνώσεις για τη φύση των πλανητών πέρα ​​από το ηλιακό μας σύστημα.

Το τηλεσκόπιο συλλαμβάνει το φως των αστεριών που έχει φιλτραριστεί μέσα από τις ατμόσφαιρες των πλανητών σε τροχιά για να δώσει λεπτομερείς αναλύσεις των χημικών στοιχείων που υπάρχουν. Από αυτό, οι αστρονόμοι μπορούν να δημιουργήσουν μια εικόνα των συνθηκών στην επιφάνεια ενός πλανήτη - και την πιθανότητα επιβίωσης της ζωής εκεί.

Τι άλλο γνωρίζουμε για τον πλανήτη - «ωκεανό»

Τα στοιχεία για τον πλανήτη - «ωκεανό» TOI-270 d's δείχνουν απουσία αμμωνίας, η οποία σύμφωνα με τη βασική χημεία θα πρέπει να εμφανίζεται φυσικά σε μια ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο. Αλλά η αμμωνία είναι εξαιρετικά διαλυτή στο νερό και έτσι θα εξαντλούνταν στην ατμόσφαιρα αν υπήρχε ένας ωκεανός κάτω. «Μια ερμηνεία είναι ότι πρόκειται για έναν λεγόμενο «υκεάνιο» κόσμο – με έναν ωκεανό νερού κάτω από μια ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο», ανέφερε ο Madhusudhan.

Οι συνθήκες θα ήταν πολύ διαφορετικές από αυτές στη Γη. Ο TOI-270 d στην μία πλευρά του βλέπει μόνιμα το αστέρι του (σ.σ. τον ήλιο του) και η άλλη είναι λουσμένη στο αιώνιο σκοτάδι, δημιουργώντας μια ακραία αντίθεση θερμοκρασίας.

«Ο ωκεανός θα ήταν εξαιρετικά ζεστός την ημέρα. Η νυχτερινή πλευρά θα μπορούσε ενδεχομένως να δημιουργήσει συνθήκες για ζωή», είπε ο Madhusudhan. Αλλά θα υπήρχε μια συντριπτική ατμόσφαιρα, με δεκάδες ή εκατοντάδες φορές την πίεση στην επιφάνεια της Γης, και ατμός να κυλά από τον ωκεανό.

Ο καθηγητής Björn Benneke, του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ, από πλευράς του πραγματοποίησε πρόσθετες παρατηρήσεις του πλανήτη και αμφισβητεί την υπόθεση του «υκεάνιου κόσμου».

«Η θερμοκρασία κατά την άποψή μας είναι πολύ ζεστή για να μπορεί το νερό να παραμένει σε υγρή κατάσταση», είπε, προσθέτοντας ότι η ατμόσφαιρα φαίνεται να περιέχει σημαντικές ποσότητες υδρατμών – πάρα πολύ για να είναι εύλογη η ύπαρξη ωκεανού. Στην επιφάνεια, οι θερμοκρασίες θα μπορούσαν να φτάσουν τους 4000 C, εκτιμά ο Benneke, με τη διάκριση το νερό να είναι μεταξύ υγρού και αερίου να γίνεται θολή. «Είναι σχεδόν σαν ένα παχύρρευστο, καυτό υγρό», είπε.

Και οι δύο ομάδες εντόπισαν δισουλφίδιο του άνθρακα, το οποίο συνδέεται με βιολογικές διεργασίες στη Γη, αλλά μπορεί επίσης να παραχθεί από άλλες πηγές. Ωστόσο, δεν υπήρχε κανένα σημάδι άλλου μορίου βιουπογραφής, του διμεθυλοσουλφιδίου (DMS).

«Δεν μπορούμε να συνδέσουμε [το δισουλφίδιο του άνθρακα] με τη βιολογική δραστηριότητα», είπε ο Madhusudhan. «Σε μια ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο, είναι σχετικά εύκολο να το φτιάξεις. Αλλά αν είμαστε σε θέση να μετρήσουμε το μοναδικό μόριο, είναι πολλά υποσχόμενο ότι θα είμαστε σε θέση να μετρήσουμε κατοικήσιμους πλανήτες στο μέλλον.

«Πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε τα ευρήματα σχετικά με αυτό το είδος αντικειμένου», πρόσθεσε. «Είναι εύκολο για το κοινό να μεταπηδήσει στην ιδέα ότι έχουμε βρει ζωή».

Ο Δρ Jo Barstow, αστρονόμος στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο που δεν συμμετείχε στην τελευταία εργασία, είπε: «Τα φάσματα αυτών των μικρών πλανητών μέσω του James Webb είναι πραγματικά συναρπαστικά επειδή πρόκειται για ολοκαίνουργια περιβάλλοντα για τα οποία δεν έχουμε αντίστοιχο ηλιακό σύστημα».

«Είναι πραγματικά συναρπαστικό και πολύ ωραίο που δύο ομάδες εξέτασαν το ίδιο σύνολο δεδομένων και βρήκαν την ίδια χημική σύνθεση», πρόσθεσε ο Δρ Jo Barstow.

Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ
    Τηλεσκόπιο Hubble: Εντόπισε νερό σε πλανήτη 97 έτη φωτός από τη Γη

Xρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble οι αστρονόμοι εντόπισαν μόρια νερού στην ατμόσφαιρα ενός μικρού, καυτού εξωπλανήτη σε απόσταση 97 ετών φωτός από τη Γη.

Ο πλανήτης, με την ονομασία GJ 9827d, έχει διάμετρο περίπου διπλάσια της Γης και είναι ο μικρότερος εξωπλανήτης που βρέθηκε να έχει υδρατμούς στην ατμόσφαιρά του, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The Astrophysical Journal Letters.

«Το νερό σε έναν τόσο μικρό πλανήτη είναι μια ανακάλυψη ορόσημο», δήλωσε η συν-συγγραφέας της μελέτης Laura Kreidberg, διευθύντρια του τμήματος ατμοσφαιρικής φυσικής εξωπλανητών στο Ινστιτούτο Αστρονομίας Μαξ Πλανκ. «Μας φέρνει πιο κοντά από ποτέ στο να χαρακτηρίσουμε κόσμους που πραγματικά μοιάζουν με τη Γη».

Ωστόσο, ο πλανήτης φτάνει σε θερμοκρασίες 427 βαθμών Κελσίου, καθιστώντας τον έναν αχνιστό, αφιλόξενο για τον άνθρωπο κόσμο, που είναι τόσο ζεστός όσο η Αφροδίτη.

«Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που μπορούμε να δείξουμε ότι αυτοί οι πλανήτες με ατμόσφαιρες πλούσιες σε νερό μπορούν πράγματι να υπάρχουν γύρω από άλλα αστέρια», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης Björn Benneke, καθηγητής στο Ινστιτούτο Έρευνας Εξωπλανητών Trottier του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ. «Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς τον προσδιορισμό της επικράτησης και της ποικιλομορφίας της ατμόσφαιρας σε βραχώδεις πλανήτες».

Δύο θεωρίες για τον μυστηριώδη πλανήτη

Η αποστολή Kepler της NASA ανακάλυψε αρχικά τον πλανήτη σε τροχιά γύρω από έναν ερυθρό νάνο στον αστερισμό των Ιχθύων το 2017. Ο εξωπλανήτης ολοκληρώνει μια μοναδική τροχιά γύρω από το άστρο-ξενιστή του κάθε 6,2 ημέρες.

Οι αστρονόμοι παρατήρησαν τον GJ 9827d κατά τη διάρκεια 11 διελεύσεων μπροστά από το άστρο του, σε διάστημα τριών ετών. Το αστρικό φως που φιλτράρεται μέσα από την ατμόσφαιρα του πλανήτη βοήθησε τους αστρονόμους να μετρήσουν την υπογραφή των μορίων του νερού.

«Μέχρι τώρα, δεν είχαμε καταφέρει να ανιχνεύσουμε άμεσα την ατμόσφαιρα ενός τόσο μικρού πλανήτη. Και τώρα μπαίνουμε σιγά σιγά σε αυτή την περιοχή», δήλωσε ο Benneke.

Η κατανόηση περισσότερων στοιχείων για την ατμόσφαιρα του πλανήτη θα μπορούσε να βοηθήσει τους αστρονόμους να ταξινομήσουν ακριβώς τι είδους κόσμος είναι ο GJ 9827d. Προς το παρόν, η ομάδα έχει δύο πιθανές θεωρίες.

Είναι πιθανό ο πλανήτης να είναι ένας μίνι Ποσειδώνας με ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο που περιέχει υδρατμούς. Αν είναι έτσι, ο GJ 9827d πιθανότατα σχηματίστηκε σε μεγαλύτερη απόσταση από το άστρο-ξενιστή από τη σημερινή του θέση, πράγμα που σημαίνει ότι ο πλανήτης ήταν ψυχρότερος και το νερό υπήρχε με τη μορφή πάγου (παρόμοια με τον Ποσειδώνα και τον Ουρανό, τους πιο μακρινούς πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος).

Καθώς ο πλανήτης μετανάστευσε πιο κοντά στο άστρο του και «βομβαρδίστηκε» με περισσότερη αστρική ακτινοβολία, το υδρογόνο θερμάνθηκε και διέφυγε, ή εξακολουθεί να διαφεύγει, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Η άλλη θεωρία είναι ότι ο GJ 9827d θα μπορούσε να είναι μια θερμότερη εκδοχή του παγωμένου φεγγαριού Ευρώπη του Δία, το οποίο περιέχει έναν ωκεανό κάτω από έναν παχύ, παγωμένο φλοιό. Ο πλανήτης μπορεί να είναι μισός νερό και μισός βράχος, δήλωσε ο Benneke.

Η αναζήτηση για νερό στο διάστημα

Το νερό είναι ένα από τα πιο κοινά μόρια που βρίσκονται σε όλο το σύμπαν και εδώ και χρόνια οι αστρονόμοι έχουν συμπεριλάβει την ανίχνευση του νερού στην αναζήτηση ζωής πέρα από τη Γη.

«Αυτή η ανακάλυψη του Hubble ανοίγει την πόρτα για τη μελλοντική μελέτη αυτών των τύπων πλανητών από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης Thomas Greene, αστροφυσικός στο Ερευνητικό Κέντρο Ames της NASA. «Το James Webb μπορεί να δει πολύ περισσότερα με πρόσθετες υπέρυθρες παρατηρήσεις, όπως τα μόρια που περιέχουν άνθρακα. Μόλις έχουμε μια συνολική απογραφή των στοιχείων ενός πλανήτη, μπορούμε να τα συγκρίνουμε με το άστρο γύρω από το οποίο περιστρέφεται και να κατανοήσουμε πώς σχηματίστηκε».

Οι αστρονόμοι έχουν ήδη παρατηρήσει τον GJ 9827d με το τηλεσκόπιο Webb για την αναζήτηση νερού και άλλων τύπων μορίων, και τα δεδομένα αυτά θα κοινοποιηθούν στο μέλλον. «Ανυπομονούμε να δούμε τι αποκαλύπτουν αυτά τα δεδομένα», δήλωσε ο Kreidberg. «Ας ελπίσουμε ότι μπορούμε τώρα να λύσουμε μια για πάντα το ζήτημα των υδάτινων κόσμων».

Με πληροφορίες από: Astronomers make unprecedented discovery in search for water in space by Ashley Strickland, CNN