Παρά τα πολλαπλά τεχνικά και ρυθμιστικά εμπόδια που το συνοδεύουν, ο Ιλον Μασκ παρουσίασε στο Λος Αντζελες το robotaxi της Tesla αναγγέλλοντας την έναρξη της παραγωγής του «πριν από το 2027».
Χωρίς τιμόνι και πεντάλ, το ταξί θα έχει τιμή 30.000 δολάρια (27.500 ευρώ), επαγωγική φόρτιση και, κατά την γνώμη του Μασκ, θα είναι «10 με 20 φορές» ασφαλέστερο από ένα όχημα που οδηγείται από άνθρωπο.
Η Tesla ελπίζει ότι θα αρχίσει τις «τελείως αυτόνομες και χωρίς επιτήρηση» διαδρομές στο Τέξας και την Καλιφόρνια το 2025, πριν ξεκινήσει την μαζική παραγωγή του robotaxi που ονομάζεται «cybercab».
Από τα στούντιο της Warner όπου έγινε η παρουσίαση, ο Μασκ δήλωσε ότι έχει την «τάση» να είναι «κάπως αισιόδοξος» ως προς τις προθεσμίες, αλλά θα είναι «για το 2026, ε ναι, πριν το 2027». «Επιτρέψτε μου να το πω αυτό», είπε διευκρινίζοντας ότι ήδη έχουν κατασκευασθεί πενήντα από αυτά τα οχήματα με τις πόρτες τύπου gullwing.
Ομως, το cybercab πρέπει να ξεπεράσει σειρά τεχνικών και ρυθμιστικών προβλημάτων πριν από την επιβίβαση των πρώτων πελατών και, κυρίως, πρέπει να πείσει για την αξιοπιστία και την ασφάλειά του.
«Σε έναν κόσμο αυτονομίας, μπορούμε να δούμε το αυτοκίνητο σαν ένα μικρό σαλόνι (...) Μόλις βρεθείτε εκεί μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε και όταν βγείτε θα έχετε φθάσει στον προορισμό σας», είπε ο Ιλον Μασκ κατά την διάρκεια μιας παρουσίασης φτωχής σε λεπτομερείς πληροφορίες.
Η παρουσίαση ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις 8 Αυγούστου και αναβλήθηκε για χθες αφού ο επιχειρηματίας επικαλέσθηκε μία «σημαντική αλλαγή στον σχεδιασμό του μπροστινού μέρους».
Γιγάντια τοστιέρα και ανθρωποειδή ρομπότ
Αλλά ο Ιλον Μασκ παρουσίασε κατά την ίδια εκδήλωση και το robovan, ένα αυτόνομο όχημα με εμφάνιση γιγάντιας τοστιέρας που μπορεί να μεταφέρει 20 επιβάτες ή εμπορεύματα.
Για το Robovan δεν είχε να δώσει ημερομηνίες ούτε άλλα στοιχεία και διευκρινίσεις.
Ακολούθησε παρέλαση με ανθρωποειδή ρομπότ που χόρευαν, με την ονομασία Optimus και την διαβεβαίωση ότι μια μέρα θα είναι ικανά να επιτελούν δουλειές του νοικοκυριού και να είναι φιλικά. Η τιμή πώλησης θα κυμαίνεται ανάμεσα στις 20.000 και 30.000 δολάρια (18.300 - 27.500 ευρώ).
Αλλά ούτε κι εδώ παρουσιάσθηκε χρονοδιάγραμμα ή γκάμα ικανοτήτων των ρομπότ Optimus, αν και συζήτησαν με τους επισκέπτες και πρόσφεραν ποτά.
«Ο Ιλον Μασκ λέει ότι η διαθεσιμότητα αυτόνομων αυτοκινήτων επίκειται εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία», σχολιάζει ο Paul Miller, αναλυτής της Forrester. «Αλλά δεν είμαστε ακόμη εκεί».
Η Tesla έχει καταγράψει καθυστέρηση πολλών ετών σε σχέση με την Waymo της Google (Alphabet) και την Cruise της General Motors (GM), που κυκλοφορούν αυτόνομα οχήματα από το 2021.
Η Waymo διαθέτει πάνω από 700 robotaxis -λευκές Jaguar - 300 από τις οποίες βρίσκονται στο Σαν Φρανσίσκο, αλλά επίσης στο Φίνιξ της Αριζόνα, το Οστιν του Τέξας - προπύργια της Tesla - στο Λος Αντζελες και σύντομα στην Ατλάντα της Τζόρτζια. Η εταιρεία εξυπηρετεί 100.000 κούρσες εβδομαδιαίως.
Δοκιμές έχουν ξεκινήσει επίσης στους αυτοκινητόδρομους και στην διαδρομή προς το αεροδρόμιο του Φίνιξ.
Η Cruise κυκλοφορούσε στο Φίνιξ, το Σαν Φρανσίσκο, το Χιούστον και το Οστιν μέχρι την διακοπή των δραστηριοτήτων της τον Οκτώβριο 2023 έπειτα από ατυχήματα. Επαναλήφθηκαν πέντε μήνες αργότερα, αλλά με περιορισμούς.
Σύμφωνα με τον Garrett Nelson, αναλυτή της CFRA Research, «η Tesla εξακολουθεί να μην έχει άδεια για δοκιμές αυτόνομων αυτοκινήτων» στο οδικό δίκτυο.
Φίσκα σε κάμερες και lidar (ανιχνευτές λέιζερ), τα robotaxi προκαλούν έντονες συζητήσεις για τις καινοτομίες και τους κινδύνους που αντιπροσωπεύουν.
Το «autopilot», το σύστημα υποβοήθησης οδηγού της Tesla, έχει κατηγορηθεί για σειρά θανατηφόρων ατυχημάτων. Το robotaxi της Tesla δεν θα είναι εξοπλισμένο με lidar αφού ο Ιλον Μασκ «θεωρεί» ότι οι εφοδιασμένες με «τεχνητό εγκέφαλο» διπλές κάμερες αρκούν.
Η πρόκληση είναι πάνω από όλα τεχνολογική και συνίσταται στην επίτευξη μέγιστου βαθμού αυτονομίας που θεωρείται το αντίστοιχο του ανθρώπου-οδηγού. Σύμφωνα με την S&P Global Mobility, για να φθάσουμε στο επίπεδο θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το 2035.
Η Uber έχει κάνει συμφωνίες συνεργασίας με σειρά κατασκευαστών αυτόνομων οχημάτων, κυρίως με τις Cruise και Waymo, την WeRide στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αλλά και τις Avride και Coco (μεταφορείς ρομπότ). Ηδη λειτουργεί οχήματα Waymo στο Φίνιξ για διαδρομές και μεταφορές.
Αντίθετα με τα οχήματα που οδηγούνται από ανθρώπους, τα robotaxi μπορούν να κυκλοφορούν 24 ώρες το 24ωρο, χωρίς να αρρωσταίνουν, χωρίς να απεργούν, χωρίς παύση και οι μελέτες δείχνουν ότι προκαλούν λιγότερα ατυχήματα.
Ωστόσο, σε δρόμους χωρίς σήμανση ή μέσα στην ομίχλη, εξαντλούν τα όριά τους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ ALEXANDER BECHER