Το λιμάνι της Κυλλήνης έχει μια μακραίωνη ιστορία ώς εμπορικό και στρατιωτικό από την αρχαιότητα. Στην περίοδο της Φραγκοκρατίας αποτέλεσε το λιμάνι του Πριγκηπάτου της Αχαΐας που είχε έδρα την Ανδραβίδα, σε περιοχή πίσω απο τη σημερινή εγκατάσταση, γνωστή ως Γλαρέντζα. Εκεί τα τελευταία χρόνια ανακάλυψαν και αναδεικνύουν το αρχαίο και το φράγκικο λιμάνι στην ίδια θέση. Στο σήμερα, το λιμάνι της Κυλλήνης αποτελεί ένα απο τα κορυφαία λιμάνια σε επιβατική κίνηση, το τρίτο στην Ελλάδα, αποτελώντας την πύλη της ηπειρωτικής Ελλάδας στο Ιόνιο και εξυπηρετόντας την κύρια πορθμιακή σύνδεση με τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά και την Ιθάκη.
Επιμέλεια: Γιάννης Σπυρούνης - Αεροφωτογράφιση & Αεροβιντεοσκόπιση Up & High Droners Team (Γιάννης Σπυρούνης & Γιάννης "Boring" Τσούκας)
Η κατασκευή και η σύγχρονη ιστορία
Η δημιουργία του λιμένα Κυλλήνης ξεκίνησε πριν από το 1887 οπότε κατασκευάστηκε με φυσικούς ογκόλιθους το αρχικό τμήμα του προσήνεμου μόλου μήκους περίπου 250 μέτρων με κατεύθυνση προς τα ΒΑ και σχεδόν κάθετο προς την ακτή. Κατά τα έτη 1882 – 1892 ο μόλος επεκτάθηκε κατά άλλα ~ 350 μέτρα εκ των οποίων τα ~ 100 μέτρα κατ’ επέκταση των αρχικών 250 μέτρων των κάθετων προς την ακτή, τα δε υπόλοιπα ~ 250 μέτρα δημιούργησαν το πρώτο τμήμα της κάμψης του μόλου προς τη ΝΑ κατεύθυνση. Η επέκταση αυτή έγινε με κατακόρυφα εκατέρωθεν μέτωπα με δύο εφαπτόμενες σειρές από τεχνητούς ογκόλιθους.
Τόσο στο αρχικό από φυσικούς ογκόλιθους τμήμα του μόλου όσο και κυρίως στο τμήμα που κατασκευάστηκε στη συνέχεια με τεχνητούς ογκόλιθους δημιουργήθηκαν κατά καιρούς αρκετά σοβαρές ζημιές από την προσβολή τους από ισχυρούς κυματισμούς με σημαντικότερες αυτές που έγιναν το έτος 1930.
Στη ρίζα του προσήνεμου μόλου και κάθετα προς τα εσωτερικά κρηπιδώματα εξυπηρέτησης των Ε/Γ και Ο/Γ πλοίων, προϋπήρχε προβλήτας μήκους περίπου 70 μέτρων και πλάτους 25 μέτρων με ΝΑ κατεύθυνση. Υπό την προστασία του παραπάνω προβλήτα είχε δημιουργηθεί προς την εσωτερική πλευρά ένας λιμενίσκος με δύο αβαθή παραλιακά κρηπιδώματα και έναν υποτυπώδη υπήνεμο μόλο, στον οποίο καταφεύγει η πληθώρα των αλιευτικών και λοιπών μικρών σκαφών της περιοχής.
Όσον αφορά την διαχείριση του λιμένα ήδη από το έτος 1938 δημιουργήθηκε φορέας με την επωνυμία Λιμενικό Ταμείο Κυλλήνης, ο οποίος ανέλαβε την ανάπτυξη και την διοίκηση του, έως και το έτος 2003. Έκτοτε φορέας διαχείρισης του λιμένα είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Κυλλήνης με πρόεδρο σήμερα το δήμαρχο της περιοχής Ναμπίλ Ιωσήφ Μοράντ. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες στο λιμάνι της Κυλλήνης, έγινε μια σειρά έργων αναβάθμισης των υποδομών, Πρόσφατα ανακοινώθηκε η υλοποίηση πιλοτικού προγράμματος ELEMED που αφορά στον εξηλεκτρισμό της ανατολικής Μεσογείου, με πρώτη εφαρμογή του προγράμματος στο λιμάνι της Κυλλήνης.
Δείτε το υπέροχο drone video πάνω από το λιμάνι της Κυλλήνης