Του Γιάννη Σπυρούνη
Κάποτε σε καλές εποχές, η Ηλεία, πουλούσε κοντά στις 3000 μονάδες αυτοκινήτων το χρόνο. Σήμερα και στην περίοδο της κρίσης, ο αριθμός αυτός μοιάζει με όνειρο, αφού μόλις και μετά βίας οι λιγοστές αντιπροσωπείες των επίσημων δικτύων που άντεξαν ακόμα στις οικονομικές συνθήκες πουλούν περίπου 100 αυτοκίνητα το χρόνο. Και ίσως ο αριθμός να είναι μεγαλύτερος μαζί με τα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν από άλλες αντιπροσωπίες εκτός νομού, σε Ηλείους, που δεν βρήκαν αυτό που ήθελαν στην τοπική αγορά, όμως και πάλι ο αριθμός είναι πολύ μικρός και ενδεικτικός της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά.
Και μπορεί να λέγεται πως η αγορά παρουσιάζει άνοδο πανελλαδικά, αλλά την έκπληξη εδώ την κάνει ο τουρισμός με τις ανανενώσεις του στόλου των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων ή των εταιρικών οχημάτων...
Τέσσερις επιχειρηματίες στον κλάδο του αυτοκινήτου μας μιλούν για την κατάσταση που επικρατεί και εκφράζουν την πολύ συγκρατημένη αισιοδοξία τους για το μέλλον της αγοράς...
Ο Θέμης Βασιλόπουλος από τη FORD Βασιλόπουλος, ένας ιδιαίτερα έμπειρος άνθρωπος στο χώρο του αυτοκινήτου με μακρά οικογενειακή παράδοση, δεν διέψευσε την αύξηση που υπάρχει στην αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. “Είναι υπαρκτή σε ποσοστιαία νούμερα, αλλά δεν αφορά την λιανική. Αφορά τις εταιρικές πωλήσεις οι οποίες αρχίζουν και παίρνουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό απο τη λιανική φτάνοντας στο 52-53%. Απο εκεί και πέρα η αγορά της Ηλείας εξακολουθεί να κινείται στα ίδια φτωχά επίπεδα, περίπου στις 100 μονάδες όπως τα τελευταία οκτώ χρόνια” μας εξήγησε.
Παρά το γεγονός πως το προϊόν του αυτοκινήτου έχει καταστεί ελκυστικό από πολλές απόψεις, δεν αρκεί για να δώσει ώθηση στην αγορά. “Τα προϊόντα πλέον ακόμα και στη μικρότερη κατηγορία είναι εφοδιασμένα με εξοπλισμό και συστήματα τα οποία κάποτε συναντούσες στα πάρα πολύ ακριβά μοντέλα. Έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στα συστήματα ασφαλείας και τα υποστηρικτικά συστήματα του οδηγού. Παράλληλα έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια οι τιμές να συγκρατηθούν όσο το δυνατόν προς τα κάτω” σημείωσε.
Ο κ. Βασιλόπουλος αναφέρθηκε και στην αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου που θέλει προσοχή όπως επισήμανε. “Πιστεύω ότι πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα γιατί αποτελεί πληγή για την αγορά, ο χώρος των εισαγώμενων μεταχειρισμένων που πρέπει να εξυγιανθεί. Μπαίνει πολύ σαβούρα στην Ελλάδα, χωρίς να μπορεί ο υποψήφιος αγοραστής να μπορεί να ελέγξει τι του προτείνεται να αγοράσει. Καθημερινά βλέπουμε στο συνεργείο αυτοκίνητα με περισσότερα χιλιόμετρα από ότι αναγράφουν και με πολλά προβλήματα που στο άμεσο μέλλον θα επιβαρύνουν τους ιδιοκτήτες τους. Η επιλογή πρέπει να είναι ψαγμένη, ο έμπορος που δίνει το προϊόν να έχει απόλυτη εντιμότητα και ευσυνειδησία και καλή γνώση της κατάστασης ο αγοραστής και καλό είναι να συμβουλεύεται πριν κάνει μια τέτοια αγορά, τα επίσημη δίκτυα που μπορούν να του παράσχουν πληροφορίες για το ιστορικό του αυτοκινήτου” μας τόνισε.
Όσο για το μη ανανεώσιμο στόλο των αυτοκινήτων, αυτό αποτελεί ένα γεγονός που στέλνει όλο και πιο συχνά τους ιδιοκτήτες τους στα συνεργεία. “Ο χώρος του αυτοκινήτου έχει πλέον ένα πρόβλημα όπου η ηλικία του “πάρκου του αυτοκινήτου” μεγαλώνει επικίνδυνα, ο στόλος δεν ανανεώνται εύκολα. Η οικονομική κρίση επηρεάζει όλο και περισσότερο τους ιδιοκτήτες για την συντήρηση του αυτοκινήτου τους και τα κόστη. Ο παλιός στόλος έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις για συντήρηση, όπου ο ιδιοκτήτης δεν είναι διατεθειμένος να διαθέσει τα χρήματα αυτά. Αυτό αποτελεί έναν φαύλο κύκλο που οδηγεί τον κλάδο του αυτοκινήτου σε δύσκολη κατάσταση, που σε συνδυασμό την αυξημένη φορολογία και τα κόστη, οδηγεί στον αφανισμό πάρα πολλές επιχειρήσεις” μας είπε.
Όσο για το μέλλον η αισιοδοξία του είναι μάλλον συγκρατημένη καθώς τα δεδομένα δεν εμφανίζονται ευοίωνα. “Τα επόμενα χρόνια το μοντέλο όπως το ξέρουμε σήμερα τίνει να αλλάξει. Εμφανίζονται όλο και μεγαλύτεροι όμιλοι που υποστηρίζουν πολλούς κατασκευαστές. Οι απαιτήσεις των κατασκευαστών αυξάνονται πάρα πολή και πιστεύω ότι θα υπάρξει μια τάση συρρίκνωσης στα επίσημα δίκτυα. Ήδη το μέγεθος της αγοράς δεν μπορεί να υποστηρίξει ακόμη και αυτά που υπάρχουν σήμερα. Τα λειτουργικά κόστη είναι τεράστια, οι απαιτήσεις σε τεχνικό υπόβαθρο και εξοπλισμό είναι τεράστιες. Όλα αυτά αν συνδυαστούν με την καθίζηση των μισθών, την περικοπή των συντάξεων και όλα αυτά τα μέτρα τα οποία θα έρθουν, είναι ασύμβατα. Δεν είμαι πάρα πολύ αισιόδοξος για το μέλλον, παρότι η αγορά έχει σταθεροποιηθεί”.
Ο αντιπρόσωπος της Nissan στην Ηλεία, Γιάννης Τσιώρης, έκανε λόγο για σταθεροποίηση της αγοράς, με την έννοια πως πλέον δεν πάει πιο κάτω, αλλά εμφανίζει τάσεις αργής ανόδου. “Η αγορά έχει σταθεροποιηθεί ως προς την κίνηση. Λέγεται πως υπάρχει αύξηση στις πωλήσεις αλλά αυτό αφορά μόνο τα οχήματα για εταιρικούς στόλους. Οι λιανικές πωλήσεις παραμένουν στο 28%, ένα πολύ χαμηλό ποσοστό. Μάλιστα με την αλλαγή που έρχεται από την ΕΕ από 1η Σεπτεμβρίου με τη μέτρηση των καυσαερίων θα επιδεινωθεί η κατάσταση, με αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας και τις τιμές των αυτοκινήτων.
Η αγορά δεν βλέπω να αλλάζει, ούτε πανελλαδικά, ούτε στην Ηλεία, που έχει μείνει στα 100 αυτοκίνητα ετησίως. Κίνηση υπάρχει στο χώρο του συνεργείου και στα μεταχειρισμένα. Ιδιαίτερα εκεί ο πελάτης θέλει ή κάποιο πολύ φτηνό, ή κάποιο καλό σε πολύ καλή τιμή. Ο κόσμος γύρισε στο μεταχειρισμένο, αλλά είναι λίγο επιφυλακτικός όταν είδε διάφορα κόλπα και σε αυτή την αγορά και ψάχνεται αρκετά. Η κίνηση της αγοράς είναι όμως με πολύ αργούς ρυθμούς… Όμως πρέπει να πούμε ότι υπάρχει πολύ καλό προϊόν σε όλες τις εταιρίες αλλά και πολύ καλές τιμές. Πλέον τα αυτοκίνητα είναι πλούσια από το στάνταρ εξοπλισμό, ακολουθώντας την τεχνολογία. Και οι τιμές υποχώρησαν αρκετά” μας δήλωσε.
Ο Γιώργος Αλεξανδρόπουλος από την Skoda Αλεξανδρόπουλος, επί μακρόν αντιπρόσωπος της Τσέχικης φίρμας στην Ηλεία αλλά και της Citroen, μίλησε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο χώρος, και την κίνηση που δεν μπορεί να δικαιολογήσει διατήρηση έκθεσης αυτοκινήτου στο νομό. “Η αγορά κινείται χαμηλά αφού η Ηλεία δεν πουλά περισσότερα απο 100 αυτοκίνητα το χρόνο. Η πίτα της αγοράς έχει μικρύνει πάρα πολύ, που δεν μπορεί να καλύψει τα έξοδα διατήρησης έκθεσης. Παλιότερα οι αντιπροσωπίες έκαναν 150-170 πωλήσεις και ετήσια κοντά στις 2900 μονάδες. Είναι δύσκολο με αυτή την οικονομία να αγοράσει κάποιος αυτοκίνητο. Τα πράγματα πάνε λίγο καλύτερα πλέον αλλά το αποτέλεσμα θα φανεί μετά απο ένα - ενάμιση χρόνο. Δειλά - δειλά η αγορά στην Ελλάδα θα ανεβαίνει η αγορά του αυτοκινήτου, χωρίς να φτάσει εκεί που ήταν στο παρελθόν” σχολίασε.
Η άυξηση που φαίνεται στην αγορά αφορά στα εταιρικά οχήματα (εταιρίες ενοικίασεων κ.α) που έχουν πάρει ένα ποσοστό της τάξης του 52% της αγοράς, το οποίο στο παρελθόν έφτανε μετά βίας το 12% συμπλήρωσε.
Όσο για το νομό “... η Ηλεία βρίσκεται πολύ χαμηλά και πολλές φορές λέμε πως δεν αξίζει να υπάρχει έκθεση αυτοκινήτων, όταν η εμπορικη πολιτική της εταιρίας που δουλεύουμε ο καθένας, είναι τέτοια που να αφήνει περιθώρια και να βοηθά να διατηρήσεις έκθεση. Κάποιες μάρκες τα καταφέρνουν ακόμα και διατηρούν έκθεση. Όμως όταν κλείσει μια μάρκα στην περιοχή δεν αντικαθίσταται. Χρηματοδοτούμε με μεγάλα ποσά τη διατήρηση εκθέσεων και μακάρι να είχαμε σταματήσει και να έχουμε τα χρήματα αυτά. Πλέον έχουμε επικεντρωθεί στο σέρβις και στα ανταλλακτικά, γνήσια και after sales. Πολλές εταιρίες έχουν ανταγωνιστικό προϊόν με καλή ποιότητα και τιμές με αποτέλεσμα σε μια λάθος εποχή για την Ελλάδα, να μην απολαμβάνουμε το αυτοκίνητο. Πάντως δεν φαίνεται να πάει πιο κάτω η κατάσταση. Νομίζω ότι έστω και με αργό ρυθμό, θα ανεβαίνει η αγορά”.
Σχολιάζοντας την αγορά του μεταχειρισμένου τόνισε πως χρειάζεται προσοχή καθώς όλοι ζητούν ένα φθηνό όχημα με πετρέλαιο και με λίγα χιλιόμετρα, ένα αυτοκίνητο δυσεύρετο. “Είναι γνωστό πως κάποιοι γυρίζουν τα χιλιόμετρα και ξεγελούν τον κόσμο και εμείς αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε… Στο group VW είμαστε οι πιο παλιοί και στηρίζουμε το πελατολόγιό μας. Το ίδιο και με την Citroen όπου στην πορεία μας δείξαμε την ποιότητα και τις τιμές προς τους πελάτες μας” σχολίασε.
Ο υπεύθυνος πωλήσεων Διονυσόπουλος ΑΕ Βασίλης Ζέκιος στάθηκε στις μεγάλες ευκαιρίες που υπάρχουν σήμερα στην αγορά του αυτοκινήτου και τα ευέλικτα χρηματοδοτικά προγράμματοα. “Όμως βλέπουμε στον κόσμο έναν φόβο, μια αβεβαιότητα, που δεν τους επιτρέπουν να κάνουν κινήσεις. Υπάρχουν ευκαιρίες με καλές τιμές αφού και οι εταιρίες προσαρμόστηκαν στις συνθήκες της χώρας. Υπάρχουν αυτοκίνητα για όλα τα βαλάντια. Όμως ο πελάτης πρέπει να αγοράζει σύμφωνα με τις ανάγκες του και επιλογές υπάρχουν… και σε τιμές και εξοπλισμό. Το προϊόν συνολικά έχει βελτιωθει σημαντικά σήμερα¨...