Υγεία

Μαθησιακές Δυσκολίες, ΔΕΠΥ, ΔΑΦ… Μόδα της εποχής ή πραγματικότητα;

Μαθησιακές Δυσκολίες, ΔΕΠΥ, ΔΑΦ… Μόδα της εποχής ή πραγματικότητα;

Μαθησιακές Δυσκολίες, ΔΕΠΥ, ΔΑΦ… Μόδα της εποχής ή πραγματικότητα;

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για τις μαθησιακές δυσκολίες, όπως η Δυσλεξία, και τις νεύροαναπτυξιακές διαταραχές όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) και οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Συχνά οι γονείς αναρωτιούνται αν όλο αυτό είναι μια μόδα που κάποιοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν ή αν πρόκειται για μια πραγματική κατάσταση.

Η αλήθεια είναι ότι παιδιά με κάποιου είδους μαθησιακή δυσκολία ή αποκλίνουσα συμπεριφορά υπήρχαν πάντα. Τα τελευταία χρόνια όμως η πρόοδος επιστημών όπως η Νευρογλωσσολογία και η Νευροψυχολογία έχουν επιτρέψει τη μελέτη του ανθρώπινου εγκεφάλου και των γνωστικών μηχανισμών και έτσι έχουμε πολύτιμες πληροφορίες για το πώς μαθαίνουμε και τι μπορεί να επηρεάσει τη μάθηση αλλά και την συμπεριφορά.

Επιπλέον γονείς και εκπαιδευτικοί είναι πιο υποψιασμένοι, αλλά και τα εκπαιδευτικά στάνταρ είναι πολύ υψηλότερα σε σχέση με το παρελθόν με αποτέλεσμα να είναι πιο εύκολο να εντοπιστεί μια μαθησιακή ή συμπεριφορική απόκλιση.
Πέρα από αυτά βέβαια υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που έχουν συντελέσει στην αύξηση του ποσοστού των μαθητών με κάποια ιδιαιτερότητα.

Η τεκνοποίηση σε μεγαλύτερη ηλικία, οι διάφορες γονιδιακές μεταλλάξεις που συμβαίνουν ακόμα και κατά τη διάρκεια της κύησης, ο αυξημένος αριθμός εξωσωματικών γονιμοποιήσεων, το άγχος, η διατροφή, η έκθεση σε οθόνες, η υπερβολική συχνά χρήση της τεχνολογίας και οι συνθήκες του περιβάλλοντος είναι κάποιοι από αυτούς.

Πρόσφατη μελέτη για παράδειγμα βρήκε ότι οι νευροτοξικές ουσίες που υπάρχουν σε μεγάλες ποσότητες στο έδαφος και τον αέρα των ανεπτυγμένων χωρών ευθύνονται για την παρουσία μαθησιακών διαταραχών και υπερκινητικότητας στα παιδιά.

Συνοψίζοντας, οι μαθησιακές δυσκολίες και νεύροαναπτυξιακές διαταραχές είναι μια πραγματικότητα που επηρεάζει ένα ποσοστό 5%-10% του μαθητικού πληθυσμού αλλά με την κατάλληλη αξιολόγηση και παρέμβαση μπορούν να εξομαλυνθούν σημαντικά.

Αλεξανδροπούλου Ασημίνα
Εκπαιδευτικός
Ms Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με προβλήματα γραπτού και προφορικού λόγου

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις