Εκτός από τα περιστατικά της έμφυλης βίας που τις τελευταίες μέρες έχει λάβει διαστάσεις χιονοστιβάδας έπειτα από τις εκατοντάδες καταγγελίες ανθρώπων ανεξαρτήτου φύλου, ηλικίας και χώρου εργασίας ένα άλλο κοινωνικό φαινόμενο εμφανίζεται με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είναι το «bullying».
Ως bullying εννοούμε την άσκηση ψυχολογικής, λεκτικής ή σωματικής κακοποίησης ή «μείωση» ασθενέστερων μαθητών, με επαναλαμβανόμενη συχνότητα από ένα μαθητή ή ομάδα μαθητών σε βάρος άλλου μαθητή στο χώρο του σχολείου ή οποιοδήποτε τύπο σχολικών εγκαταστάσεων.
Η άσκησή του εμφανίζεται είτε με άμεση μορφή δηλαδή είτε με λεκτικές επιθέσεις ή με άσκηση σωματικής βίας είτε με έμμεση μορφή δηλαδή με την διάδοση ψευδών γεγονότων με σκοπό να πληγεί κοινωνικά ο μαθητής – θύμα.
Ο σκοπός αυτής της συμπεριφοράς είναι η πρόκληση σωματικού ή και ψυχικού πόνου στον μαθητή καθώς και η χειραγώγηση και ο εξευτελισμός του θύματος στα μάτια των άλλων μαθητών.
Η επιλογή του θύματος γίνεται κυρίως με κριτήρια πολιτισμικά , θρησκευτικά, τρόπο ζωής, σεξουαλικότητα, σωματικές και πνευματικές αδυναμίες κλπ.
Επιδιώκεται δηλαδή με αυτόν το τρόπο η περιθωριοποίηση και η ολική απομόνωση του μαθητή – θύματος με συνέπεια να θεωρείται «ξένο σώμα» στη μαθητική κοινότητα.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου απαιτείται συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων από την κορυφή μέχρι τη βάση της κοινωνικής πυραμίδας.
Το σχολείο και η οικογένεια ως φορείς κοινωνικοποίησης και διάπλασης του ανθρώπινου χαρακτήρα θα πρέπει να συμβάλλουν με κάθε τρόπο και να διαπαιδαγωγήσουν κατάλληλα από μικρή ηλικία το παιδί και να το θωρακίσουν ψυχικά και πνευματικά με τις έννοιες της κοινωνικής ισότητας, της κοινωνικής αλληλεγγύης και της ελεύθερης βούλησης και έκφρασης. Να του μεταδώσουν δηλαδή άμεσα ότι το κάθε παιδί ανεξαρτήτου φύλου, εθνότητας, θρησκευτικών πεποιθήσεων, κλπ, είναι εξίσου ομότιμο και ισότιμο και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται.
Ως γονείς έχουμε την υποχρέωση να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν όλες τις κοινωνικές δεξιότητες, να τους θέτουμε όρια με σαφέστατο τρόπο και να τους μαθαίνουμε ποια συμπεριφορά είναι αποδεκτή και ποια όχι και σε κάθε περίπτωση που γίνει αντιληπτό ότι το παιδί μας έχει πέσει θύμα bullying ή ότι ασκεί σε άλλο συμμαθητή του κάθε είδους εκφοβισμό να μην εφησυχάζουμε ότι δεν θα επαναληφθεί αλλά να ενημερώνουμε άμεσα το σχολείο και να προσφεύγουμε σε ειδικούς προκειμένου να δίνουμε λύση στο πρόβλημα.
Οι μαθητές θα πρέπει να επιλέγουν τους φίλους τους και όταν πέφτει στην αντίληψη τους τέτοιο φαινόμενο να το καταδικάζουν, να το αναφέρουν και να απομονώνουν τον «θύτη» και όχι το «θύμα».
Ως Δημοτική Αρχή έχουμε ενισχύσει την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου μας με ψυχολόγους και προσφέρουμε ψυχολογική και συμβουλευτική στήριξη σε κάθε δημότη που αντιμετωπίζει οποιοδήποτε πρόβλημα.
Πρόθεσή μας είναι να συνεργαστούμε με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Σύλλογο καθηγητών και Γονέων κάθε σχολείου) και προτείνουμε μέσω τηλεδιάσκεψης την διοργάνωση μιας ημερίδας ενημερωτικού χαρακτήρα για το συγκεκριμένο φαινόμενο με τη συμμετοχή εκπαιδευτικού προσωπικού και μαθητών.
Ο ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
(Δελτίο Τύπου)