Εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Αρχαίας Ολυμπίας, η κυκλοφοριακή μελέτη που αφορά την έδρα του δήμου την Αρχ. Ολυμπία. Η διαχείριση του κυκλοφοριακού στην περιοχή αποτελεί ένα "αγκάθι" ετών και οι παρεμβάσεις κρίνονται αναγκαίες ανά τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να επικαιροποιείται η κυκλοφοριακή μελέτη με βάση τα νεότερα δεδομένα και με στόχο την διευκόλυνση των κατοίκων και των επισκεπτών στην Αρχ. Ολυμπία.
Ρυθμίσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης
1. Οδός Πραξιτέλη Κονδύλη, τμήμα μεταξύ ανώνυμης οδού και Βαρελά, διατηρείται η υφιστάμενη απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης (Ρ-40) κατά μήκος της δυτικής παρειάς, για να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι αριστερόστροφες κινήσεις μεγάλων οχημάτων από την οδό έμπροσθεν του ΟΣΕ προς την Πραξιτέλη Κονδύλη με κατεύθυνση νότο.
2. Οδός Πραξιτέλη Κονδύλη, τμήμα μεταξύ Βαρελά και Τσουρεκά:
• διατήρηση της αμφίδρομης ρύθμισης.
• στη δυτική παρειά χωροθέτηση στάσης λεωφορείων ΚΤΕΛ και απαγόρευση της στάθμευσης (Ρ-39) στο υπόλοιπο εναπομένον τμήμα.
• στην ανατολική παρειά, απαγόρευση της στάθμευσης (Ρ-39) σε όλο το μήκος της (βλ. και σχετικό σχέδιο).
3. Οδός Πραξιτέλη Κονδύλη, τμήμα μεταξύ Τσουρεκά και Χ. Κοσμόπουλου:
• διατήρηση της μονόδρομης ρύθμισης με φορά από Πύργο προς ΣΠΑΠ.
• στη δυτική παρειά η απαγόρευση της στάθμευσης (Ρ-39) σε όλο το μήκος.
• Επιτρέπεται η στάση στις διαμορφωμένες εσοχές του σύμφωνα με τα έγγραφα του ΥΠΠΟ, αρ.Πρωτ.: ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ07/42803/1894 της 6-6- 2006 και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας αρ.πρωτ.13536/28-7-2006, τα οποία λήφθηκαν ως δεδομένα.
• στην ανατολική παρειά, απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης (Ρ-40) σε όλο το μήκος του προαναφερόμενου τμήματος.
4. Οδός Πραξιτέλη Κονδύλη, τμήμα μεταξύ Χ. Κοσμόπουλου και οδού από/προς Δρούβα, διατηρείται η αμφίδρομη ρύθμιση καθώς και η υφιστάμενη απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης (Ρ-40) σε αμφότερες τις παρειές.
5. Στο τμήμα της 3ης Κάτω Παράλληλου, μεταξύ των οδών Γ. Δούμα και Τσουρεκά, διατηρείται η υφιστάμενης μονοδρόμηση ζεύγους στο τμήμα εκατέρωθεν της νησίδας και η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης στην δυτική παρειά. Επιπλέον, μεταφέρεται η υφιστάμενη πιάτσα ΤΑΧΙ χωρητικότητας εννέα (9) θέσεων σε δύο (2) τμήματα της 3ης
Κάτω Παράλληλου:
• τεσσάρων (4) θέσεων έμπροσθεν του περίπτερου (τουριστικού) των ΤΑΞΙ, (στην κατεύθυνση προς έξοδο οικισμού).
• δύο (2) θέσεων αναμονής στο δυτικό τμήμα της νησίδας μεταξύ των οδών Αυγερινού και Γ. Δούμα.
• τριών (3) θέσεων στην ανατολική παρειά του τμήματος μεταξύ των οδών Τσουρεκά και Αυγερινού (δυτικό τμήμα νησίδας) (βλ. και σχετικό σχέδιο), ενώ στο εναπομένον τμήμα της νησίδας απαγορεύεται η στάση και στάθμευση (Ρ-40) για την ομαλή διέλευση των οχημάτων. Επίσης, η υφιστάμενη απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης (Ρ-40) στην δυτική παρειά διατηρείται.
• Επιπλέον στην ανατολική παρειά στο ύψος του σταθμού ΟΣΕ (μετά την προτεινόμενη νέα πιάτσα ΤΑΧΙ), χωροθετείται στάση λεωφορείων ΚΤΕΛ.
Τέλος, στο τμήμα της 3ης Κάτω Παράλληλου από Τσουρεκά έως Πραξ. Κονδύλη διατηρείται η μονόδρομη ρύθμιση της οδού με φορά προς Πραξ. Κονδύλη και η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης στη δυτική παρειά.
6. Διατηρείται η υφιστάμενη στάθμευση υπό γωνία ανά κατηγορία οχήματος (ήτοι 7 θέσεις τουριστικών λεωφορείων και 2 θέσεις ΑΜΕΑ) στο πλάτωμα που βρίσκεται επί της 3ης Κάτω Παράλληλου στο ύψος των χώρων στάθμευσης πλησίον της πεζογέφυρας, σύμφωνα με την υφιστάμενη διαμόρφωση.
Οι διαμορφωμένες αποβάθρες επιβίβασης/αποβίβασης τουριστικών λεωφορείων προτείνεται να σημανθούν με κατάλληλη κατακόρυφη σήμανση Ρ- 70 και αναγραφή: ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ καθώς και σχετική οριζόντια σήμανση.
7. Διατηρείται η αμφίδρομη ρύθμιση της 3ης Κάτω Παράλληλου καθώς και η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης (Ρ-40) στη δυτική παρειά της, τμήμα στο μεταξύ των οδών Στεφανοπούλου και Γ.Δούμα για την ομαλή διέλευση των οχημάτων. Επιπλέον, στο τμήμα ανάμεσα στην οδό που οδηγεί στον οικισμό Κάμπος και στην οδό-είσοδο στον ΟΣΕ, απαγορεύεται η στάση και στάθμευση και στην ανατολική παρειά.
8. Εφαρμόζεται:
• η μονοδρόμηση της οδού 2η Κάτω Παράλληλος με φορά από Χ. Κοσμόπουλου προς Στεφανοπούλου.
• η μονοδρόμηση της οδού Πιερ ντε Κουμπερντέν με φορά από 3η Κάτω Παράλληλο προς 1η Παράλληλο (Σπηλιοπούλου).
• η μονοδρόμηση της οδού Κούντσε με φορά από Πραξιτέλη Κονδύλη προς 3η Κάτω Παράλληλο.
9. Οδός 3η Κάτω Παράλληλος, στο τμήμα μεταξύ των οδών Χ.Κοσμόπουλου και Στεφανοπούλου διατηρείται η μονόδρομη ρύθμιση της οδού με φορά προς Στεφανοπούλου. Στη δυτική παρειά του εν λόγω τμήματος απαγορεύεται η στάση και στάθμευση. Η ανατολική παρειά του εν λόγω τμήματος θα χρησιμοποιείται μόνο για στάθμευση Ι.Χ. Κατά την εφαρμογή θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η υφιστάμενη είσοδος/έξοδος σε ιδιοκτησία. Η ρύθμιση θα υλοποιηθεί με πινακίδα P-70 (ΕΙΧ).
10. Διατηρείται η μονόδρομη ρύθμιση της οδού Χ. Κοσμόπουλου με φορά από Απ. Κοσμόπουλου προς 3η Κάτω Παράλληλο και η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης στη βόρεια παρειά. Επιπλέον, χωροθετείται στάση λεωφορείων ΚΤΕΛ επί της οδού, στο τμήμα μεταξύ της Πραξιτέλη Κονδύλη και 2ης Κάτω Παράλληλου και στο εναπομένον μήκος να επιτρέπεται η στάθμευση μόνο σε Ε.Ι.Χ. (υλοποίηση με P-70)
11. Στην αρχή της οδού από/προς Δρούβα στο ύψος της Αρχαιολογίας χωροθετούνται θέσεις στάθμευσης των εργαζομένων του ΥΠΠΟ. Συνολική χωρητικότητα δεκαέξι (16) νέες θέσεις. (βλ. και κωδικούς 11α και 11β στο σχετικό σχέδιο).
12. Απαγορεύεται η στάθμευση (Ρ-39) σε παντός είδους οχήματα στο πλάτωμα έμπροσθεν της εισόδου /εξόδου προς / από τον αρχαιολογικό χώρο. Οι υφιστάμενες διαμορφωμένες τρείς (3) αποβάθρες τουριστικών λεωφορείων διατηρούνται όπως και οι δύο (2) θέσεις ΑΜΕΑ (υφιστάμενη διαγράμμιση). Η χρήση του παραπάνω χώρου θα αφορά αποκλειστικά επιβίβαση/αποβίβαση τουριστικών λεωφορείων και σε καμία περίπτωση στάθμευση.
13. Κατόπιν νέων οδηγιών της Υπηρεσίας, καταργείται η υφιστάμενη χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων εκατέρωθεν της νησίδας (σε αμφότερες τις παρειές) που οδηγεί νότια στην οδό από/προς Δρούβα και βόρεια στην Αποστ. Κοσμόπουλου. Στις παρειές αυτές μετά την κατάργηση της παραπάνω ρύθμισης, επιτρέπεται στη βόρεια παρειά η (ελεύθερη) στάθμευση των Ε.Ι.Χ. μέσω σήμανσης P-70 (E.I.X.) ενώ στη νότια παρειά χωροθετούνται δύο (2) νέες θέσεις ΑμεΑ, στη συνέχεια των ήδη υφιστάμενων δύο (2) θέσεων που υπάρχουν στο ύψος του τουριστικού περιπτέρου. Στο εναπομένον τμήμα της νότιας παρειάς απαγορεύεται η στάση και στάθμευση (P-40) (βλ. και σχετικό
σχέδιο). Η υλοποίηση των θέσεων ΑμεΑ θα γίνει μέσω πινακίδας P-71 και σχετικής οριζόντιας σήμανσης.
14. Διατηρείται η αμφίδρομη ρύθμιση της οδού Απόστ. Κοσμόπουλου. Επιπλέον, διατηρείται η υφιστάμενης χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων στο τμήμα της μεταξύ Χ. Κοσμόπουλου και οδό προς/από Δρούβα και η επέκταση της για επιπλέον δύο (2) θέσεις (προς βορρά), δηλαδή συνολικός αριθμός θέσεων λεωφορείων στη παρειά =7. Παράλληλα, θα αναμορφωθούν οι διαστάσεις, σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές (διαστάσεις θέσης 16,0μ. x 2,75μ.) και η συμπλήρωση του εν λόγω τμήματος με κατάλληλη κατακόρυφη σήμανση Ρ-70 και αναγραφή: ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ καθώς και σχετική οριζόντια σήμανση.
15. Οδός Πιερ ντε Κουμπερντέν, στο τμήμα μεταξύ της 3ης Κάτω Παράλληλου και Πραξ. Κονδύλη επιτρέπεται η στάση και στάθμευση σε αμφότερες τις παρειές. Στο τμήμα μεταξύ της Πραξ. Κονδύλη και 1ης Παράλληλου χωροθετείται μία (ειδική) θέση στάθμευσης αποκλειστικά για τα ΕΛΤΑ στην διαμορφωμένη εσοχή επί της οδού Πιερ ντε Κουμπερντέν (έναντι του καταστήματος) σύμφωνα και με το σχετικό έγγραφο αρ. πρωτ. εισερχ. Δήμου: 6563/12-7-2017.
16. Διατηρείται η μονοδρόμηση της 1ης Παράλληλου, στο τμήμα μεταξύ των οδών Τσουρεκά και Χ. Κοσμόπουλου με φορά προς Χ. Κοσμόπουλου και με δυνατότητα στάσης και στάθμευσης στις διαμορφωμένες εσοχές. Στο υπόλοιπο τμήμα παραμένει αμφίδρομος, και ομοίως με δυνατότητα στάσης και στάθμευσης στις διαμορφωμένες εσοχές.
17. Διατηρείται η αμφίδρομη ρύθμιση της οδού Στεφανοπούλου σε όλο το μήκος της με απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης σε αμφότερες τις παρειές στο τμήμα μεταξύ των οδών 3ης Κάτω Παράλληλου και 1ης Παράλληλου. Στο τμήμα μεταξύ 1ης Παράλληλου και Απ. Κοσμόπουλου επιτρέπεται η στάση και ΟΧΙ η στάθμευση.
18. Οδός συνέχεια της Στεφανοπούλου προς χώρους στάθμευσης Ι.Χ. και Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ (εκτός Αρχαίας Ολυμπίας), διατηρείται η αμφίδρομη ρύθμιση της οδού σε όλο το μήκος της με παράλληλη απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης σε αμφότερες τις παρειές της.
19. Οδός Γ. Δούμα, διατηρείται η μονόδρομη ρύθμιση της οδού με φορά προς Πραξ. Κονδύλη και η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης σε αμφότερες τις παρειές.
20. Οδός Κ. Καραμανλή διατηρείται η μονόδρομη ρύθμιση της οδού με φορά από Πραξ. Κονδύλη προς Απ. Κοσμόπουλου.
21. Οδός Αυγερινού διατηρείται η μονόδρομη ρύθμιση της οδού με φορά από Απ. Κοσμόπουλου προς 3η Κάτω Παράλληλο και απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης σε αμφότερες τις παρειές.
22. Οδός Τσουρεκά διατηρείται η αμφίδρομη ρύθμιση της οδού σε όλο το μήκος της με απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης σε αμφότερες τις παρειές.
23. Ανώνυμη οδός βόρεια της Βαρελά μεταξύ των οδών 1ης Παράλληλου και Πραξ. Κονδύλη διατηρείται η αμφίδρομη ρύθμιση της οδού σε όλο το μήκος της με δυνατότητα στάσης και στάθμευσης εκατέρωθεν κατά ΚΟΚ.
24. Οδοί προτεραιότητας στην περιοχή μελέτης ορίζονται οι:
Λαμβάνοντας υπόψη την παραπάνω ιεράρχηση, οι οδοί που ανήκουν σε κατώτερο ιεράρχικο επίπεδο παραχωρούν προτεραιότητα στις οδούς ανώτερου ιεραρχικού επιπέδου. Για τα σημεία συμβολής οδών που βρίσκονται στο ίδιο ιεραρχικό επίπεδο:
• η οδός Στεφανοπούλου παραχωρεί προτεραιότητα στην Απ.Κοσμόπουλου.
• η οδός Τσουρεκά παραχωρεί προτεραιότητα στην Πραξ. Κονδύλη.
• η οδός 3η Κάτω Παράλληλος (έξοδος προς Πύργο) παραχωρεί προτεραιότητα στην Πραξ.Κονδύλη
25. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον Δήμο, παρατηρείται συχνά το φαινόμενο στάθμευσης αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις και διαμονής (έστω για κάποιες ώρες) τροχόσπιτων τόσο στους υφιστάμενους χώρους στάθμευσης πλησίον του Αρχαιολογικού Μουσείου όσο και στο πλάτωμα πλησίον της εισόδου/εξόδου προς/από τον Αρχαιολογικό χώρο. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την τροποποίηση του Ν.392/1976 (άρθρο 29 του Ν. 4403/2016) "Απαγορεύεται η εγκατάσταση σκηνών, ρυμουλκούμενων, ημιρυμουλκούμενων και αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημόσιων δασών και εν γένει κοινόχρηστους χώρους, καθώς και η φιλοξενία πέραν του ενός τροχόσπιτου από καταστηματάρχες ή ιδιώτες". Κατά συνέπεια απαγορεύεται η στάση και στάθμευση σε παντός είδους τροχόσπιτο σε όλους τους προαναφερόμενους χώρους στάθμευσης ή/και σημεία του οικισμού.
26. Προτείνεται η εφαρμογή συστήματος έξυπνης στάθμευσης και διαχείρισης και ενημέρωσης της διαθεσιμότητας των θέσεων στάθμευσης στις παρά την οδό και εκτός οδού θέσεις στην Ολυμπία.
27. Τέλος προτείνεται και η ανάπτυξη έξυπνου συστήματος διαχείρισης της κίνησης των τουριστικών πούλμαν προκειμένου να επιτευχθεί η δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών, ενώ παράλληλα να μην υπάρχει υποβάθμιση του χώρου κάτω από το Παλαιό Μουσείο/ΣΠΑΠ, όπου εκτός της οπτικής όχλησης σήμερα, ενέχει κινδύνους για την οδική ασφάλεια και υποβάθμισης περιβάλλοντος (από τα καυσαέρια των τουριστικών λεωφορείων λόγω των μηχανών τους για την λειτουργία των κλιματιστικών).
28. Κατόπιν εντολών του ΥΠΠΟΑ, στην οδό νότια των αποβαθρών κάτω από το Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αρχαιότητας, απαγορεύεται η διέλευση οχημάτων πλην των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης, υπαλλήλων της ΕΦΑ Ηλείας, του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου, της ΔΟΑ και οχημάτων για την είσοδο-έξοδο σε παρόδιες ιδιοκτησίες.
Ταξί (κρουαζιέρας, minivan)
Κατά την επίσκεψη της κρουαζιέρας έχει συχνά παρατηρηθεί η χρήση ΤΑΞΙ από το Κατάκολο για την μετάβαση στην Αρχαία Ολυμπία. Παράλληλα, ΤΑΞΙ χρησιμοποιούν πολλοί τουρίστες για την αντίστοιχη μετάβαση στην Ολυμπία από διάφορα μέρη της Ελλάδος (Αθήνα, Πειραιάς, Δελφοί κλπ). Εκτός από ΤΑΞΙ, ολοένα και συχνότερη είναι η χρήση και των minivan (εννιαθέσιων). Είναι αδύνατον λοιπόν να εκτιμηθεί ο αριθμός των παραπάνω οχημάτων που επισκέπτονται την Ολυμπία, πολλώ μάλλον είναι αδύνατον να εξασφαλισθεί ίσος αριθμός θέσεων για την στάθμευσή τους. Κατόπιν εντολής του Δήμου, η στάθμευση των παραπάνω οχημάτων θα γίνεται στον ένα από τους δύο υφιστάμενους χώρους στάθμευσης εκτός οδού, όπως αυτός εμφανίζεται στο σχετικό σχέδιο με κωδικό πρότασης "§3.3".
Νέος χώρος στάθμευσης
Προτείνεται η επέκταση του υφιστάμενου χώρου στάθμευσης πλησίον της πεζογέφυρας (κάτω parking), με κατάλληλη διαμόρφωση. Εκτιμάται ότι θα προστεθούν πάνω από 50 θέσεις στάθμευσης στον προσφερόμενο συνολικό αριθμό.
Στάθμευση τουριστικών λεωφορείων (πούλμαν)
Προτείνεται να υιοθετηθεί ως βασικός στόχος η απομάκρυνση των τουριστικών λεωφορείων από την Ολυμπία. Αναλυτικότερα, τα τουριστικά λεωφορεία θα μπορούν να χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο της Ολυμπίας για επιβίβαση και αποβίβαση, όμως δεν θα μπορούν να σταθμεύουν πουθενά εκτός των 7 θέσεων στην 3η Kάτω παράλληλο. Η βασική αιτία είναι η οπτική ρύπανση που δημιουργείται σε συνδυασμό με την περιβαλλοντική όχληση από τους ρύπους και τον θόρυβο των μηχανών τους λόγω των
κλιματιστικών κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου.
Για να μπορέσει να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος προτείνεται η εφαρμογή νέων τεχνολογιών.
Ενδεικτικά αναφέρεται ως πορεία των τουριστικών λεωφορείων:
Η αποβίβαση των επισκεπτών θα γίνεται αποκλειστικά στις αποβάθρες που έχουν δημιουργηθεί για τον σκοπό αυτό, στο πλάτωμα κάτω από το μουσείο των Ολυμπιακών Αγώνων ή / και στην 3η Κάτω Παράλληλο (ύψος πεζογέφυρας). Στην συνέχεια τα οχήματα θα εξέρχονται από το οδικό δίκτυο της Αρχαίας Ολυμπίας μέσω της 3ης Κάτω Παραλλήλου, και θα σταθμεύουν στον ειδικό χώρο στάθμευσης «Πλάτανος».
Απόσταση χώρου στάθμευσης ΠΛΑΤΑΝΟΣ από Αρχαία Ολυμπία: ~1,8χλμ
Υφιστάμενος χώρος στάθμευσης Τουριστικών Λεωφορείων & ΤΑΧΙ, θέση «ΠΛΑΤΑΝΟΣ»
Για την επιβίβαση των επισκεπτών, ο ξεναγός θα ειδοποιεί τον οδηγό για την ετοιμότητα του γκρούπ και θα τον αναμένει σε μία από τις αποβάθρες που προαναφέρθηκαν.
Η θέση των πούλμαν εντός του οδικού δικτύου της Αρχαίας Ολυμπίας θα πρέπει να παρακολουθείται συνεχώς, μέσω ειδικής εφαρμογής στο κινητό του οδηγού, προκειμένου να
αποφευχθούν φαινόμενα στάθμευσης σε στενά ή μη τήρησης των κανόνων επίσκεψης των αρχαιολογικών χώρων.
Είναι δεδομένο ότι η ανάπτυξη έξυπνου συστήματος για την διαχείριση της κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων για την επίσκεψη του Αρχαιολογικού Χώρου της Ολυμπίας είναι αντικείμενο ιδιαίτερης μελέτης και από άλλες ειδικότητες (συγκοινωνιολόγου, Η/Μ, πληροφορική κλπ), αλλά απαιτεί και την συμβολή στην διαδικασία ωρίμανσης του Δήμου, του ΥΠΠΟ, και των λοιπών επηρρεαζόμενων φορέων (π.χ. του κλάδου των οδηγών των τουριστικών λεωφορείων, των ταξιωτικών γραφείων, του εμπορικού συλλόγου, κλπ).
Ως εκ τούτου, και επειδή η ανάγκη για βελτίωση των υφιστάμενων συνθηκών είναι επιτακτική, προτείνεται η μετάβαση στο νέο σύστημα να γίνει σταδιακά:
1η φάση: Θεσμοθέτηση των προτάσεων που αναφέρονται στα Ταξί (κρουαζιέρας, minivan) και τουριστικά λεοφωρεία (πούλμαν) και άμεση έναρξη διαδικασιών ανάθεσης ανάπτυξης έξυπνου συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων.
2η φάση: Ωρίμανση του νέου συστήματος και εκτέλεση των απαιτούμενων ενεργειών προμήθειας και εγκατάστασης (λογισμικού, υλισμικού κλπ).
3η φάση: Πιλοτική εφαρμογή νέου συστήματος και εκτέλεση βελτιώσεων.
4η φάση: Πλήρης εφαρμογή έξυπνου συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας τουριστικών λεωφορείων, πλήρης απαγόρευση στάθμευσης λεωφορείων εντός της Αρχαίας Ολυμπίας και θεσμοθέτηση των παραπάνω.
Ο εκτιμώμενος χρόνος που απαιτείται για τα παραπάνω είναι:
1η φάση: 2-4 μήνες
2η φάση: 12 μήνες
3η φάση: 4 μήνες (υποχρεωτικά θα πρέπει να περιλαμβάνεται η περίοδος Ιούνιος – Σεπτέμβριος)
4η φάση: 1 μήνας
Μετά την υλοποίηση και βελτιστοποίηση του παραπάνω συστήματος, προτείνεται η καθολική κατάργηση των θέσεων στάσης/στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων που αναφέρονται στα εδάφια 9, 13 και 14
Τι ανέφεραν στις εισηγήσεις τους ο δήμαρχος και οι επικεφαλής των παρατάξεων
Γιώργος Γεωργιόπουλος
Ακούστηκαν καλές προτάσεις, οραματικές και δεν είναι κακό να γίνεται αυτό και πρακτικές που η εμπειρία έχει δείξει. Θα πρέπει να ξέρουμε ότι η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα και η Ολυμπία δεν πρόκειται να γίνει μια ιδανική πόλη σε μια μέρα. Πρέπει να δούμε τι στοχεύουμε για το μέλλον και τι μπορούμε να κάνουμε τώρα. Γιατί δεν γίνεται να περιμένεις το μέλλον και να μην κάνεις κάτι, πρέπει να κάνεις κάτι και πάνω σε αυτό το κάτι να χτίσεις το αύριο. Και το λέω αυτό γιατί ξέρουμε και το ξέρετε και εσείς πολύ καλά, ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχουν πολιτικές υποχρεωτικές για τα έργα στους δήμους.
Αυτά που λέγονται σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας. στρατηγικά σχέδια ή για τα στρατηγικά σχέδια για την ηλεκτροκίνηση. Αυτά τα δυο στρατηγικά σχέδια είναι αιρεσιμότητες, αν δεν τα έχουμε καμία παρέμβαση στο Δήμο, στους δήμους, στις πόλεις, δεν θα μπορεί να γίνει το επόμενο διάστημα και κανένα πρόγραμμα δεν θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί. Άρα να ξέρουμε λοιπόν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα έχει πρώτη προτεραιότητα αυτά. Η ζωή τα επόμενα χρόνια θα εκτυλίσσεται στις πόλεις και οι πόλεις είναι στο επίκεντρο των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και με αυτό το γνώμονα, δεν θα πω, δεν θα επεκταθώ, δεν είναι θεωρία αυτό, είναι πρακτικό, σας λέω είναι αιρεσιμότητα, αν δεν τα έχεις δεν κάνεις τίποτα. Εγώ είχα ακριβώς τις ίδιες αμφιβολίες που έχει ο κ. Κοτζάς, για το αν πρέπει να γίνει μια επέκταση του υπάρχοντος πάρκινγκ στο χώρο αυτό που μας χωροθέτησε, σε αυτή την επέκταση των έξι στρεμμάτων. Γιατί ονειρευόμουνα και ακόμα και εσείς το είπατε, έναν Κλαδέο ο οποίος θα είναι προσβάσιμος, θα μπορείς να περπατάς δίπλα του, θα μπορείς να αναπτύσσεις ένα μύθο γύρω από αυτό και ου τω καθεξής.
Και επειδή άνοιξε ένα μεγάλο θέμα, για την ιδιοκτησία του ΟΣΕ, ή τη μη ιδιοκτησία του ΟΣΕ. Καμία συναίνεση, κατάφαση, δεν προσδίδει μια διατύπωση σε ένα περιφερειακό
έγγραφο του θέματος περιφερειακό μπορεί να είναι και απόφαση του Δήμου ότι, ξέρετε εκεί ιδιοκτησία. Δεν θα κριθεί αν φτάσουμε στα δικαστήρια από μια αποστροφή σε ένα δημόσιο έγγραφο, όπως και να λέγεται. Εκεί θα παίξουνε ρόλο οι τίτλοι, θα παίξουνε ρόλο οι νόμοι.
Θύμιος Κοτζάς
Ασφαλώς και η κυκλοφοριακή μελέτη είναι ένα εργαλείο σημαντικό για τις πόλεις και ειδικότερα την Ολυμπία που με την κρουαζιέρα υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα και τα διαπιστώνουμε κάθε μέρα, υπάρχει συνωστισμός, επικρατεί ένα χάος από ανθρώπους και αυτοκίνητα και αυτό δεν είναι ωραίο. Όλες οι πόλεις στην Ευρώπη λένε τα αυτοκίνητα έξω από την πόλη να ανασάνουμε αλλά και για περιβαλλοντικούς σκοπούς, εμείς κάνουμε το αντίθετο, δεν έχει λογική, τα αυτοκίνητα μέσα στην πόλη δεν απέδωσαν. Προτείνουμε να χρησιμοποιηθεί το παρκινγκ στον Πλάτανο διότι έχουν δαπανηθεί πολλά χρήματα για το σκοπό αυτό, δεν συμφωνούμε με δημιουργία παρκινγκ και χώρου στάθμευσης δίπλα στον Αρχαιολογικό Χώρο και στον Κλαδέο ποταμό, διότι δεν συνάδει με την αισθητική του τοπίου που πρέπει να προστατεύουμε. Όλες οι ευρωπαϊκές πόλεις κατά μήκος των ποταμιών έχουνε λωρίδες προστασίας του ποταμιού και απαγορεύεται άλλη χρήση εκτός από το πράσινο.
Η μελέτη υιοθέτει κατά μήκος της Πραξιτέλους Κονδύλη στάσεις, να πηγαίνουν τα αυτοκίνητα να αποβιβάζουν, να ανεβαίνουν επάνω στα πεζοδρόμια, τα οποία πεζοδρόμια είναι φτιαγμένα να δέχονται ανθρώπους, όχι αυτοκίνητα ,καταστρέφοντας παράλληλα και το έργο. Παράλληλα θέλουμε τον τουρίστα μέσα στην πόλη. Να αξιοποιηθεί το τρένο με την ΟΧΕ. Διαφωνούμε με την μεταφορά της υφιστάμενης πιάτσα ταξί από την λεγόμενη ιδιοκτησία του ΟΣΕ, παρακαλώ να διαγράφει η λέξη (ιδιοκτησία του ΟΣΕ), λόγω εκμετάλλευσης του χώρου, σε ένα δρόμο πρωτεύοντα, σε δρόμο πρωτεύοντα δεν χωροθετείς πιάτσα ταξί διότι εμποδίζει. Ο Δήμος με αυτή την μεταφορά , απεμπολή δικαιώματα ιδιοκτησίας του. Για αυτούς τους λόγους δεν θα την ψηφίσω την κυκλοφοριακή.
Γιώργος Αηδόνης
Η άποψη πρόταση μου είναι η χρησιμοποιήσει το υπάρχον παρκινγκ του Πλατάνου για τα λεωφορεία, όπως γίνεται σε κάθε Ευρωπαϊκή πόλη, για τα ΙΧ υπάρχουν εβδομήντα θέσεις περίπου δίπλα από την Αμβροσία και άλλες διακόσιες πενήντα θέσεις εάν νοικιάσουμε – αγοράσουμε το οικόπεδο του κ. Σεφερλη. Κατ’ εξαίρεση για φέτος τα πούλμαν να σταματάνε μέσα στην πόλη, για να μην έρθουν σε δύσκολη οικονομική θέση οι εμπορικές επιχειρήσεις που έχουν ήδη τεράστιο οικονομικό πρόβλημα, όμως άμεσα θα πρέπει στους επόμενους δυο, τρεις μήνες να βρεθεί μια ολοκληρωμένη οριστική λύση.
Δεν συμφωνώ σε καμία περίπτωση να μεταφερθεί η πιάτσα των ταξί, διότι κλείνει κεντρικούς δρόμους, ενώ έχεις το δρόμο το δημοτικό που τον αμφισβητεί ο ΟΣΕ, να γίνεται κυκλική πορεία των ΤΑΧΙ στις υποδεικνυόμενες θέσεις. Επιπλέον προτείνω την πεζοδρόμηση της Πρ. Κονδύλη τουλάχιστον τις βραδινές ώρες όταν κλείνει το μουσείο και να μπει περιοριστικός όρος εισόδου- εξόδου στους προμηθευτές. Θα ψηφίσω την μελέτη όχι συνολικά αλλά κατά άρθρο.
Γιώργος Γεωργούλης
Η κυκλοφοριακή μελέτη μιας κάποιας πόλης και ειδικότερα εδώ της δικής μας, με ένα διαμορφωμένο καθεστώς, που ενεργοποιούνται μικρές και μεσαίες τουλάχιστον οικογενειακές ως επί τω πλείστων επιχειρήσεις, είναι μια διαμορφωμένη κατάσταση. Βέβαια και η μονοδρόμηση του πρώην κεντρικού δρόμου, ο οποίος ήτανε ο δρόμος, εθνικός δρόμος Πύργου – Τριπόλεως, έχει και αυτό συγκεκριμένο χαρακτηριστικά. Δεν μπορεί να γίνει στο συγκεκριμένο δρόμο αμφίδρομη διευθέτηση της κυκλοφορίας. Αρχή της παράταξης της δικιάς μας είναι να υπερασπίζεται κατά κάποιο τρόπο, τα χαμηλά εισοδηματικά νοικοκυριά και τη μικρή και προβληματική οικογενειακή εμπορική επιχείρηση που ζει από τον τουρισμό. Τώρα, σίγουρα οπωσδήποτε να σταθμεύουνε λεωφορεία, υπάρχει το εξής παράδοξο, δηλαδή να επιτρέπεται η στάθμευση των λεωφορείων στον κεντρικό δρόμο και να απαγορεύεται των ιδιωτικών ΙΧ αυτοκινήτων είναι ένα παράδοξο φαινόμενο, αλλά λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κρίση που μαστίζει τη μικρή οικογενειακή επιχείρηση προσωπικά το αποδέχομαι. Επίσης να τονίσω ότι οποιαδήποτε κυκλοφοριακή μελέτη θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της και άλλους παραμέτρους ανάπτυξης της περιοχής. Επιπλέον θα πρέπει στους χώρους του παρκινγκ ή της επιβίβασης και αποβίβασης των τουριστών, να τοποθετηθούν κάποιες πινακίδες σήμανσης ή και διαγραμμίσεις επί των δρόμων, αν είναι αυτό εφικτό και δεν αντιβαίνει σε αισθητικά κριτήρια που τίθενται, που να υποδηλώνεται η αγορά. Για τους λογούς αυτούς θα απέχω της ψηφοφορίας.