Π. Αντωνακόπουλος: «Γιατί είναι λάθος ή ψευδείς διάφοροι ισχυρισμοί»
Στα πολλαπλά και πολύ μεγάλα οφέλη που προκύπτουν από την αλλαγή του παλαιού τύπου συμβατικού φωτισμού με την εγκατάσταση «έξυπνων» οδοφωτιστικών LED και ανάδειξη αναδόχου του έργου μέσα από διαδικασία ανοιχτού διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισμού, αναφέρθηκε σε συνέντευξη Τύπου ο δήμαρχος Πύργου Παναγιώτης Αντωνακόπουλος.
Παρουσία και του αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών Γιάννη Αργυρόπουλου, έγιναν εκτενέστατες και πληρέστατες αναφορές, τόσο στη μεθοδολογία, όσο και στα τεχνικά χαρακτηριστικά, για κάτι που είναι συγκεκριμένο, εφαρμόζεται ήδη σε όλη την Ελλάδα, ενώ όλες οι διαδικασίες ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Όπου σχετικά ήδη έχουν ελεγχθεί δεκάδες ανάλογες συμβάσεις, με τον έλεγχο να αφορά τη νομιμότητα και τη διαφύλαξη του δημοσίου συμφέροντος.
“Η αλήθεια και το ιστορικό του έργου”
Όπως τόνισε, ο δήμαρχος Παναγιώτης Αντωνακόπουλος:
«Είναι επιβεβλημένο να γίνει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση για το έργο αναβάθμισης και προσαρμογής του δημοτικού φωτισμού ανάλογα με τις πραγματικές ανάγκες, αλλά και την τεράστια εξοικονόμηση ενέργειας που θα επιτευχθεί. Απέναντι σε οργανωμένα κέντρα παραπληροφόρησης και λάσπης που έκαναν πάλι την εμφάνιση τους.
Να υπενθυμίσω πως αποτελούσε προεκλογική μας δέσμευση η υλοποίηση έργου για τη βελτίωση και αναβάθμιση του φωτισμού μέσω LED εξοικονόμησης ενέργειας, μείωσης 70% Co2. Ήταν πρόβλημα από πριν αλλά και παραμένει, κατά γενική ομολογία όλων, πως χρειαζόμαστε περισσότερο και καλύτερο φωτισμό. Με το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί, ήδη πανελλαδικά οι περισσότεροι Δήμοι και οι περισσότερες Περιφέρειες όπως έχουν τη δυνατότητα, βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης, δημοπράτησης ή υλοποίησης τέτοιων έργων με την προκήρυξη αυτών μέσω Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) – που με αυτό τον τρόπο προχωράμε κι εμείς – ή μέσω και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) σε άλλες περιπτώσεις.
Στο θέμα του φωτισμού, ως Δήμος πάσχαμε και πάσχουμε. Εξαιτίας του παλιού και απαρχαιωμένου συστήματος, από τις συνεχείς βλάβες, από την έλλειψη προσωπικού. Στο τριετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου μας 2020 – 2023, έχει περιληφθεί αυτό, κι αφού πριν έχει προηγηθεί εισήγηση της Τεχνικής Υπηρεσίας με την τότε σύνθεση της για να πάμε σε ΣΕΑ (μάλιστα υπήρξε κι αναμόρφωση προϋπολογισμού για πιθανή προσφυγή σε μοντέλο πενταετίας, το οποίο όμως οικονομοτεχνικά δεν συνέφερε το Δήμο), κι ακολούθως απόφαση έγκρισης από την Οικονομική Επιτροπή, στη συνέχεια ήρθε σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με φάκελο, η μελέτη ελέγχθηκε, παραλήφθηκε και πληρώθηκε, και γενικά έγιναν όλα με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Το έχουμε λοιπόν περιλάβει ήδη από το 2020 κι ας σκεφτούμε και πόσο επίκαιρο γίνεται και πόσο πιο επιτακτική ανάγκη η υλοποίηση του πλέον με το ενεργειακό κόστος να έχει διπλασιαστεί.
Τώρα, κάποιοι υπηρεσιακοί παράγοντες φαίνεται πως δίνουν κάποια αποσπασματικά στοιχεία σε δικηγορικά γραφεία, όπως προφανώς έκαναν και με το έργο του 1.400.000 ευρώ, που κι εκείνο ήταν απόλυτα διάφανο κι όλα κρίθηκαν από τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας.
Ο Δήμος όπως έχει τη δυνατότητα κι αξιοποιεί, μπορεί να κάνει το έργο μέσω Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) κι όπως το κάνουν δεκάδες ήδη Δήμοι σε όλη τη χώρα, που στην Ηλεία ήδη το έκανε ο Δήμος Πηνειού, καθώς και πολλές Περιφέρειες όπως της Πελοποννήσου, της Αττικής, της Θεσσαλίας, ενώ ήδη πριν λίγους μήνες και συγκεκριμένα στις 12 Απριλίου 2022 η Περιφέρεια Δυτικής υπέγραψε τη σύμβαση του έργου «Ενεργειακή Αναβάθμιση Οδοφωτισμού ΠΔΕ και Συντήρηση για την Υποστήριξη της Ενεργειακής Αναβάθμισης του Δικτύου Ηλεκτροφωτισμού Αρμοδιότητας ΠΔΕ», προϋπολογισμού 14.877.767 και διάρκειας 11 ετών.
Πρόκειται για σύμβαση προμήθειας, με ονομασία Σύμβασης Αναβάθμισης Ενέργειας, που με βάση τις οικονομοτεχνικές μελέτες είναι η καλύτερη μορφή χρηματοδότησης. Κι είναι ο τρόπος χρηματοδότησης σε όλη την Ευρώπη, με δεδομένο ότι το τραπεζικό χρήμα είναι πολύ ακριβότερο, η κρατική χρηματοδότηση δεν υπάρχει, κι είναι έτσι η μόνη λύση. Ο ιδιώτης χρηματοδοτεί όλη την προμήθεια και την τοποθέτηση των υλικών. Αποπληρώνεται σε 12 έτη. Ο Δήμος πιστοποιεί ανα χρονικά διαστήματα την αποδοτικότητα του έργου, κι εκδίδει εντάλματα μέσω των οποίων ο ανάδοχος πληρώνεται. Το χρηματικό ποσό προέρχεται από την εξοικονόμηση ενέργειας. Ο Δήμος σε κάθε λογαριασμό παίρνει το 20% του κέρδους από τη ρήτρα κατάργησης. Υπάρχει συγκεκριμένο πλαίσιο με το οποίο λειτουργούν σε όλη τη χώρα οι Σ.Ε.Α. εδώ και χρόνια.
«Προχωρούμε με νομιμότητα, διαφάνεια, αποτελεσματικότητα»
Το υπάρχον προσωπικό του Δήμου Πύργου δεν έχει τη δυνατότητα να υλοποιήσει το έργο αντικατάστασης. Τρεις συνολικά ηλεκτρολόγοι, εκ των οποίων οι δυο συνήθως διαθέσιμοι, με έλλειψη ανάλογων πτυχίων – αδειών για συγκεκριμένες εργασίες, δυο καλαθοφόρα, εκ των οποίων το ένα με βλάβη για μήνες να παραμένει καθηλωμένο στο συνεργείο και το άλλο να παρουσιάζει βλάβες ανά πολύ τακτά χρονικά διαστήματα… Με την επίβλεψη σε αυτά να την έχουν οι υπηρεσιακοί. Αυτά είναι τα διαθέσιμα για τη συντήρηση του ηλεκτροφωτισμού. Κι αυτά είναι βεβαιωμένα πολλαπλά και διαχρονικά από τους ίδιους τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Ήδη άλλωστε κάθε χρόνο ο Δήμος δαπανά πάνω από 100.000 ευρώ μέσω ιδιωτών εργολάβων για συντήρηση φωτισμού. Σε 12 χρόνια δαπανά λοιπόν 1.200.000 ευρώ (σημερινές τιμές). Στη ΣΕΑ υπάρχει υποχρέωση συντήρησης του έργου για 12 χρόνια.
Ο Σύλλογος που φέρεται να εκδίδει ένα κατάπτυστο κείμενο, το οποίο και επιστρέφω, γιατί δεν επιμένει για προσλήψεις που είναι υπεραπαραίτητες; Γιατί δεν κάνει κινητοποίηση με αυτό το αντικείμενο; Το κράτος είναι αυτό που λέει να μπει μέσα και ιδιώτης. Η «απάντηση» είναι πως ο ιδιώτης είναι εξ ορισμού …κλέφτης και ο κόσμος πρέπει να στερείται υπηρεσιών; Γι’ αυτό δημιουργήθηκε το νέο μοντέλο, για την παροχή απαιτούμενων υπηρεσιών και για τη βελτίωση κρίσιμων τομέων της καθημερινότητας.
Με βάση το νόμο της Αυτοδιοίκησης αρμόδιο όργανο για τις αποφάσεις είναι οι Οικονομική Επιτροπή. Αυτόν τον νόμιμο τρόπο ακολουθούν όλοι οι Δήμοι στην Ελλάδα. Δεν υπάρχει «αλα καρτ» διαδικασία στους θεσμούς.
Άρα, είναι λάθος ή ψευδείς οι ισχυρισμοί περί «ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΕ ΙΔΙΩΤΗ» της είσπραξης τελών, περί μη συμφέρουσας οικονομικά λύσης, περί δυνατότητας του προσωπικού του Δήμου να υλοποιήσει το έργο.
Στο πλαίσιο της λαϊκής έγκρισης του προγράμματος μας στις εκλογές αλλά και με τις αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και του Δημοτικού Συμβουλίου προχωρούμε με ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ!
Εξάλλου, η απάντηση του αναπλ. Δ/ντή Τεχνικών Υπήρεσιών κ. Τσίκα που διαβιβάστηκε στον Σύλλογο Εργαζομένων, καθώς και το έγγραφο της προηγούμενης Δ/ντριας, αποτελούν κόλαφο για τα επιπόλαια και βιαστικά διατυπωθέντα στην δημοσιευόμενη ως ανακοίνωση του Συλλόγου Εργαζομένων Δήμου Πύργου.
Οι μάσκες έπεσαν! Ο αυτόκλητος συνήγορος μίλησε!
Γιάννης Αργυρόπουλος: “Το αποτέλεσμα θα είναι προς όφελος της κοινωνίας μας”
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Γιάννης Αργυρόπουλος στη δική του τοποθέτηση τόνισε:
Ορισμένοι, είτε αιρετοί είτε υπηρεσιακοί, προσπαθούν να αφήσουν σκιές, αλλά σ’ αυτή τη Δημοτική Αρχή είναι και γίνονται όλα στο φως.
Ήταν επιτακτική ανάγκη να υπάρξει βελτίωση του φωτισμού σε όλο το Δήμο;
Η απάντηση είναι δεδομένη.
Τι έπρεπε να κάνουμε;
Να αναθέσουμε σε μια εταιρεία που ασχολείται με τέτοια θέματα να συντάξει μελέτη που θα μας προτείνει διάφορες εναλλακτικές λύσεις. Αυτό πράξαμε από τους πρώτους μήνες της θητείας μας. Ανατέθηκε σε μια πολύ μεγάλη και έμπειρη εταιρεία η μελέτη, με εισήγηση της τότε διεύθυνσης των Τεχνικών Υπηρεσιών και του Προγραμματισμού. Η μελέτη ολοκληρώθηκε και μας παραδόθηκαν έξι παραδοτέα.
Η μελέτη είχε δύο εναλλακτικές προτάσεις.
Η πρώτη ήταν να προχωρήσουμε με τις λεγόμενες συμβάσεις ενεργειακής απόδοσης, τις ΣΕΑ, αυτό που κάνουμε, και η δεύτερη ήταν να αποπληρώσουμε την ενεργειακή απόδοση με δικούς μας πόρους, είτε από τον προϋπολογισμό είτε με δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών ή άλλο πιστωτικό ίδρυμα. Δηλαδή να βγάζουμε χρήματα από το ταμείο που μπορούν να πηγαίνουν σε άλλα έργα και δράσεις ή να πάρουμε δάνειο μεγάλο και επιτόκια υψηλά.
Εμείς επιλέξαμε την πρώτη εναλλακτική λύση, που είναι να ανατεθεί μετά από ηλεκτρονικό Δημόσιο διαγωνισμό (ψευδές ότι δεν θα υπάρχει έκπτωση όπως ισχυρίζεται ο Σύλλογος Εργαζομένων στην ανακοίνωση του) γιατί θεωρούμε και είναι πιο συμφέρουσα για το Δήμο μας. Κάτι που κάνουν η συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων και των Περιφερειών που προχωρούν σε ενεργειακή αναβάθμιση του φωτισμού.
Άλλο ψέμα στην ανακοίνωση του Συλλόγου που απερίσκεπτα υιοθετούν και διάφοροι αιρετοί, είναι ότι μπορούν να το κάνουν οι δικοί μας υπάλληλοι.
Δεν μιλάμε όμως μόνο για αντικατάσταση των λαμπτήρων. Μιλάμε για σύστημα τηλε-ελέγχου και τηλεχειρισμού το οποίο είναι βασικό για να καταφέρουμε την μείωση κατανάλωση και θα υπάρχει σύστημα προληπτικής του οδοφωτισμού. Μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών θα γνωρίζουμε την παλαιότητα των λαμπτήρων και πού θα γίνεται η αλλαγή έγκαιρα. Θα βλέπουμε όλο το δίκτυο του ηλεκτροφωτισμού. Και η υπηρεσία και ο ανάδοχος της προμήθειας και συντήρησης θα το ελέγχει.
Μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία είναι προφανέστατο ότι όχι μόνο θα έχουμε καλύτερο ηλεκτροφωτισμό αλλά θα έχουμε και εξοικονόμηση πόρων.
«Τα κακώς κείμενα της Υπηρεσίας»
Για την αρτιότητα της Υπηρεσίας για να γνωρίζει ο κόσμος τί αντιμετωπίζουμε καθημερινά:
-Δεν γνωρίζω αν είναι αδιαφορία ή υπονόμευση από κάποιους υπαλλήλους των προσπαθειών που γίνονται για την καλυτέρευση της καθημερινότητας των συμπολιτών μας.
Έχουμε αιτήματα προέδρων κα ιδιωτών για επέκταση ηλεκτροφωτισμού από το ‘21. Δεν είχαν προωθηθεί ούτε καν τα έγγραφα μέχρι τον Ιούνιο του 2022 στη ΔΕΗ για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες! Από τον 6ο του 2022 μέχρι και σήμερα έχουμε ήδη στείλει πάνω από 20 αιτήματα στη ΔΕΗ για επέκταση φωτισμού. Σ’ αυτό το διάστημα είχε αλλάξει ο προϊστάμενος στο ηλεκτρομηχανολογικό τμήμα….
Έχουμε πολλά παράπονα από τους προέδρους για αλλαγή λαμπτήρων. Είχαμε εντάξει στον προυπολογισμό του 2022 τέσσερις κωδικούς για κάθε Δ.Ε. Μέχρι τον 6ο του 2022 δεν είχε γίνει καμία ενέργεια από την Τεχνική Υπηρεσία προκειμένου να προχωρήσουν οι μελέτες! Και σε έγγραφό μου προς την αρμόδια υπάλληλο η απάντησή της ήταν ότι χάθηκαν οι μελέτες σε ηλεκτρονική μορφή.
Στην ανακοίνωσή του ο Σύλλογος μιλά για 2 καλαθοφόρα και έμπειρους υπαλλήλους. Αυτοδιαψεύδεται όμως το Δ.Σ. του Συλλόγου όταν οι προηγούμενοι προϊστάμενοι των Η.Μ. αναφέρουν σε έγγραφό τους ότι η υπηρεσία δεν φέρει καμία ευθύνη για τις καθυστερήσεις γιατί το προσωπικό της είναι σε καθημερινή βάση παρών. Αναφέρουν ότι για μεγάλο διάστημα το τμήμα δεν έχει καλαθοφόρο λόγων βλαβών, την επισκευή των οποίων δεν συντονίζει η υπηρεσία.
Δηλαδή δεν μπορούμε με την υπάρχουσα υλικοτεχνική υποδομή και μόνο με τους 3 ηλεκτρολόγους που έχουμε, να καλύπτουμε όλη την πόλη και τα 48 χωριά, τη στιγμή που υπάρχουν και άλλες ανάγκες...
Επιβάλλεται να προχωρήσουμε σ’ αυτό τον διαγωνισμό! Όλα όσα λέγονται και ψιθυρίζονται δεν μας αγγίζουν και δεν μας αφορούν! Το αποτέλεσμα θα είναι προς όφελος της κοινωνίας μας!
(Δελτίο Τύπου)