Σήμερα, η οδήγηση με ένα καινούργιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο δείχνει να «ωριμάζει» σημαντικά, σε σχέση με πριν από δύο χρόνια, όπου η έλλειψη φορτιστών αποτελούσε το μεγάλο αγκάθι για τους ιδιοκτήτες των EV μοντέλων, που τους έπιανε κρύος ιδρώτας και μόνο στην ιδέα ενός ταξιδιού με ηλεκτρικό στην Εθνική Οδό.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν το στοίχημα των πωλήσεων έστω και με αργούς ρυθμούς – παρά το υψηλό κόστος απόκτησής τους – με τα γνώριμα πολυάριθμα πλεονεκτήματα, όπως η μεγάλη αυτονομία των νέων εξελιγμένων σε χωρητικότητα μπαταριών, οι φορολογικές απαλλαγές (τέλη κυκλοφορίας, ελεύθερη κίνηση στα κέντρα των πόλεων) και το χαμηλό κόστος μετακίνησης με αυτά.
Σαφώς, το ταξίδι με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φαίνεται να «ξεμουδιάζει» χρόνο με τον χρόνο τους κατόχους αυτών, χάρη στην παρουσία ολοένα και περισσότερων φορτιστών που δίνουν τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης με ιδιαίτερα μικρούς χρόνους αναμονής, αλλά και χάρη στην πυκνότητα του δικτύου που αυξάνεται συνεχώς σε όλο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.
Για παράδειγμα, η διαδρομή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη των 500 χλμ. με ηλεκτρικό φαίνεται να έχει αρκετά πλεονεκτήματα και αφού προστίθενται ακόμη περισσότερες θέσεις φόρτισης στους σταθμούς ΣΕΑ, ενώ στα συν συμπεριλαμβάνονται και οι ταχύτητες φόρτισης που απομειώνουν τον χρόνο φουλαρίσματος.
Το κόστος της φόρτισης εξαρτάται από πού θα επιλέξει ο ιδιοκτήτης του οχήματος να φορτίσει το ηλεκτρικό του ΙΧ. Και εδώ οι επιλογές είναι ή στο σπίτι και την οικιακή παροχή (που κυμαίνεται από 0,12 έως 0,17 ευρώ ανάλογα τον πάροχο), όπου αυτή είναι και η πιο οικονομική λύση (εξαιτίας της φθηνής κιλοβατώρας σε σχέση με τους δημόσιους ταχυφορτιστές) ή σε ταχυφορτιστές, με τα σημεία φόρτισης ιδιωτικών εταιρειών διαχείρισης των φορτιστών. Πλέον, οι υποδομές φόρτισης αυξάνονται σε όλη την Ελλάδα και αυτό αποτελεί άλλο ένα κίνητρο για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Μία με δύο στάσεις
Για ένα ταξίδι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη με ένα μεσαίο ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτούνται – ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας – από μία έως και δύο στάσεις σε ταχυφορτιστή. Το κόστος της κιλοβατώρας στον δημοφιλή αυτοκινητόδρομο της χώρας είναι κατά μέσο όρο €0,52/kWh. Αν το αυτοκίνητο διαθέτει μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 77 kwh, τότε το κόστος του φουλαρίσματος ανέρχεται στα 40 ευρώ. Η συγκεκριμένη μπαταρία προσφέρει αυτονομία 400-450 χλμ. και αυτό προϋποθέτει ότι το κοντέρ δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 120 χλμ./ώρα ώστε να διατηρείται η αυτονομία του αυτοκινήτου. Σε αριθμούς, για κάθε 100 χλμ. διαδρομής στον αυτοκινητόδρομο το κόστος αγγίζει περίπου τα 10 ευρώ. Σε αντίθετη περίπτωση, αν ο οδηγός αποφασίσει να το «πατήσει», τότε η εργοστασιακή αυτονομία θα πάει… περίπατο! Ετσι, η στάση για επαναφόρτιση είναι σε κάθε περίπτωση υποχρεωτική. Συνολικά, το κόστος για το ταξίδι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα αγγίξει τα 50 ευρώ στην περίπτωση φουλαρίσματος σε ταχυφορτιστή. Αντιθέτως, αν το ηλεκτρικό φουλάρει σε οικιακή πρίζα, με την κιλοβατώρα να κοστίζει περίπου 0,15 ευρώ, τότε το κόστος φουλαρίσματος πέφτει εντυπωσιακά: 11,5 ευρώ για μια μπαταρία των 77 kwh. Επειδή όμως θα απαιτηθεί και δεύτερη συμπληρωματική φόρτιση, αν προσθέσουμε σε αυτό το νούμερο και το κόστος φόρτισης στη διαδρομή, σε φορτιστή ισχύος 300 kW (€0,52/kWh) με το κόστος να είναι στα €16 για τα εναπομείναντα χιλιόμετρα της διαδρομής, τότε το τελικό κόστος ενέργειας για το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα αγγίξει τα €27,5.
Σαφώς, το κόστος μετακίνησης με ηλεκτρικό στην πόλη είναι πολύ καλύτερο σε σχέση με το ταξίδι, αφού οι χαμηλές ταχύτητες ευνοούν και την ανάκτηση ενέργειας που συντελείται κατά το φρενάρισμα, ενώ οι μικρότερες ταχύτητες ευνοούν τη διατήρηση της αυτονομίας. Αν μάλιστα ο οδηγός φορτίζει το ηλεκτρικό σε οικιακό δίκτυο, τότε το φουλάρισμά του θα κοστίζει στα 11-15 ευρώ, έχοντας αυτονομία 350-400 χλμ., ανάλογα με την μπαταρία που διαθέτει.
Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»