Σήμερα οι υποψήφιοι εξετάστηκαν στα θέματα των Λατινικών Προσανατολισμού της ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών. Η δυναμική επαναφορά των Λατινικών ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα δεν δυσκόλεψε τους μαθητές. Τα θέματα είναι διατυπωμένα με σαφήνεια και μπορούν να χαρακτηριστούν αναμενόμενα χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Τα τρία αποσπάσματα προέρχονται από τα κείμενα 16, 36 και 45 του σχολικού εγχειριδίου εκ των οποίων είχαν να μεταφράσουν ολόκληρα τα αποσπάσματα 36 και 45. Για πρώτη χρονιά προστέθηκε η παρατήρηση Β1 με την μορφή αντιστοίχισης που αφορά την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου ενώ νέο στοιχείο είναι και η ετυμολογική συσχέτιση λέξεων της λατινικής με λέξεις που χρησιμοποιούνται στη νέα ελληνική (Β2) , παρατηρήσεις που στο σύνολο τους δεν παρουσιάζουν αυξημένο βαθμό δυσκολίας.
Οι ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού ακολουθούσε τον τρόπο εξέτασης των προηγούμενων ετών. Ειδικότερα, το συντακτικό αφορούσε σχολιασμό δευτερεύουσας πρότασης, ανάλυση μετοχών σε αντίστοιχες δευτερεύουσες προτάσεις και μετατροπή πλάγιου λόγου σε ευθύ .
Τέλος οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές είχαν την δυνατότητα να αριστεύσουν.
Ψαράκη Ζέφη - Φιλόλογος
ΚΥΒΟΣ – φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης
Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 08 Ιουνίου 2022 12:30
Τα σημερινά θέματα της Φυσικής στα οποία διαγωνίστηκαν οι μαθητές, ήταν αρκετά αυξημένης δυσκολίας σε σχέση με τα θέματα των τελευταίων ετών.
Οι μαθητές έπρεπε να είναι προσεκτικοί και συγκεντρωμένοι, από το θέμα Α έως και το τελευταίο ερώτημα του θέματος Δ, ώστε να διαχειριστούν την πληθώρα των πληροφοριών των μακροσκελών εκφωνήσεων καθώς και τις δυσκολίες και τις παγίδες των ερωτημάτων.
Ελπίζουμε στα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, καλό καλοκαίρι και καλή ξεκούραση σε όλα τα παιδιά.
Σαφώς διατυπωμένα αλλά με μια αυξημένη δυσκολία σε σχέση με πέρυσι ήταν τα θέματα της Ιστορίας στα οποίο διαγωνίστηκαν σήμερα οι απόφοιτοι των ΓΕΛ.
Στο θέμα Α1 οι ζητούμενοι ορισμοί ήταν αντλημένοι από τρία διαφορετικά κεφάλαια (προσφυγικό, Κρητικό, οικονομίας). Αξίζει να τονιστεί ότι οι συγκεκριμένοι ορισμοί ζητούνται για πρώτη φορά και δεν ήταν αναμενόμενοι. Στο Α2 οι ερωτήσεις κλειστού τύπου << Σωστό/ Λάθος>> αφορούσαν όλα τα κεφάλαια, ακριβείς και εύκολες. Τα θέματα Β1 και Β2 είναι ερωτήσεις ανάπτυξης με σαφήνεια διατυπωμένες. Μάλιστα το Β2 είχε τεθεί και στο παρελθόν ως θέμα στις Πανελλήνιες εξετάσεις. (2008) Τέλος στη Β' ομάδα που ζητείται η επεξεργασία των παραθεμάτων συνδυαζόμενα με την ιστορική γνώση οι πηγές δεν έκρυβαν κάποια δυσκολία. Ειδικότερα το Δ1 ήταν πιο απαιτητικό από το Γ1 αλλά με υποερωτήματα σαφή .
Τέλος τα θέματα άπτονταν ολόκληρης της εξεταστέας ύλης , απαιτούσαν μακροσκελείς απαντήσεις και οι μαθητές που είχαν προετοιμαστεί συστηματικά και μεθοδικά θα μπορέσουν να ανταποκριθούν με επιτυχία.
Η σημερινή εξέταση των μαθητών στο μάθημα «ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ», κάλυπτε το σύνολο της εξεταστέας ύλης.
Το θέμα Α περιλάμβανε ερωτήσεις κλειστού τύπου, το θέμα Β ζητούσε διαγραμματικές μεταβολές ενώ το θέμα Γ αν και είχε αρκετά ερωτήματα και πράξεις, δεν ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό.
Τέλος, στο θέμα Δ το οποίο συνδύαζε 1, 7 και 9 κεφάλαιο, δεν παρουσίαζε ιδιαίτερη δυσκολία με εξαίρεση τα ερωτήματα Δ4 και Δ5 που χρειάζονταν πέρα από τις γνώσεις και την κριτική σκέψη των εξεταζόμενων.
Τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι στο μάθημα της Χημείας Προσανατολισμού θεωρούνται βατά, διατυπωμένα με σαφήνεια και κάλυπταν σχεδόν όλο το εύρος της ύλης.
Όπως και πέρυσι τα θέματα δεν είχαν εκπλήξεις και παρά την όποια έκτασή τους δεν θεωρώ ότι θα προβληματίσουν ιδιαίτερα έναν καλά διαβασμένο υποψήφιο. Ειδικότερα το Θέμα Α δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία, το Θέμα Β περιέχει βατά θέματα θεωρίας με καθοριστικό κριτήριο να είναι η ολοκληρωμένη αιτιολόγησή αυτών. Στο Θέμα Γ συναντάμε ένα δέντρο με έμφαση στις ενώσεις Λ και Μ και άλλες δυο ασκήσεις που έχουν διδαχθεί. Τέλος στο Θέμα Δ αναμενόμενα υπάρχουν τα πιο απαιτητικά ερωτήματα, που απαιτούν την πλήρη κατανόηση της αντίστοιχης μεθοδολογίας. Ευχόμαστε καλή συνέχεια στους μαθητές καλά αποτελέσματα και ένα ακόμα καλύτερο καλοκαίρι!
Ελαφρώς πιο απαιτητικά τα θέματα σε σχέση με πέρυσι
Τα φετινά θέματα των Λατινικών χαρακτηρίζονται σαφή και ξεκάθαρα χωρίς ιδιαιτερότητες αλλά απαιτούσαν μεγαλύτερη προσοχή στις γραμματικές παρατηρήσεις .Ειδικότερα έπεσαν αποσπάσματα των κειμένων 19 και 42 του σχολικού εγχειριδίου και οι υποψήφιοι κλήθηκαν να μεταφράσουν ένα μέρος των κειμένων . Η ερώτηση εισαγωγής (Β1) ήταν πολλαπλής επιλογής κάτι που βοήθησε τους υποψηφίους να κερδίσουν εύκολα τις βαθμολογικές μονάδες. Επίσης το (Β2) η συσχέτιση των λέξεων της Λατινικής με λέξεις που χρησιμοποιούνται στα Νέα Ελληνικά ήταν αρκετά εύκολη. Οι παρατηρήσεις (Γ1, Γ2α, Γ2β) που σχετίζονται με τη γραμματική εξέταζε μεγάλος εύρος της ύλης και ήθελε ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια, ωστόσο οι παρατηρήσεις ήταν αναμενόμενες. Μάλιστα η ( Γ2α) έπεσε με τη μορφή εντοπισμού .
Το συντακτικό ήταν διαχειρίσιμο από τους μαθητές . Κινήθηκε στο κλασικό μοτίβο αφού ζητήθηκε η συντακτική αναγνώριση λέξεων, αναγνώριση δευτερεύουσας πρότασης , μετατροπή από παθητική σύνταξη σε ενεργητική ενώ το ( Δ2β) ζητούσε αναγνώριση αφαιρετικής απόλυτης μετοχής και ανάλυση της σε δευτερεύουσα χρονική πρόταση.
Συμπερασματικά ,στο σύνολο τους τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας .Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές δεν θα δυσκολευτούν και αναμένεται να πετύχουν υψηλές βαθμολογίες.
Τους ευχόμαστε καλή συνέχεια στην προσπάθειά τους και καλά αποτελέσματα!!!
Τα θέματα σε γενικές γραμμές χαρακτηρίζονται από σαφήνεια και απλότητα. Πιο συγκεκριμένα το Θέμα Α καλύπτει όλο το εύρος της ύλης όσον αφορά το θεωρητικό κομμάτι χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Το Θέμα Β έχει απλές εφαρμογές αλγορίθμων (ίσως το Β4 προβλημάτισε ελαφρώς τους εξεταζόμενους). Τέλος τα Θέματα Γ και Δ θεωρούνται αναμενόμενα, που στηρίζονται σε βασικές γνώσεις για την επίλυση τους.
Σε κάθε περίπτωση, ένας μαθητής που έκανε μεθοδικό διάβασμα και σωστή προετοιμασία κατά την διάρκεια της χρονιάς μπορούσε να ανταποκριθεί με επιτυχία στα θέματα.
Εύχομαι καλή συνέχεια στους υποψήφιους στο τελευταίο μάθημα, καλά αποτελέσματα και ένα όμορφο καλοκαίρι.
Σήμερα οι μαθητές των Ανθρωπιστικών Επιστημών διαγωνίσθηκαν στο μάθημα των Λατινικών. Τα θέματα ήταν σαφή και οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές αναμένεται να σημειώσουν υψηλές βαθμολογίες.
Τα ερωτήματα αφορούσαν αποσπάσματα των κειμένων 19 και 42. Οι ερωτήσεις εισαγωγής και ετυμολογικών ήταν αναμενόμενες και δεν παρουσίαζαν κάποια δυσκολία.
Ειδικότερα, η ερώτηση εισαγωγής περιοριζόταν στις πρώτες σελίδες του σχολικού εγχειριδίου. Οι ασκήσεις της Γραμματικής και του Συντακτικού ακολουθούν τον τρόπο εξέτασης των προηγούμενων ετών και ήταν διατυπωμένες με σαφήνεια.
Πιο συγκεκριμένα, οι ερωτήσεις της Γραμματικής εξέταζαν αρκετά μεγάλο μέρος της ύλης, ενώ οι ασκήσεις του Συντακτικού προϋπέθεταν καλή γνώση των συντακτικών φαινομένων των δευτερευουσών προτάσεων, της μετατροπής της σύνταξης και της ανάλυσης μετοχής.
Δείτε το σχόλιο της Φιλολόγου Ελένης Λέντζιου από το Πρότυπο Φροντιστηριακό Κέντρο Άνοδος στον Πύργο, για τα θέματα που εξετάστηκαν οι μαθητές των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2024 στα Λατινικά.
Απαντήσεις
Α1. Όταν ήταν ύπατοι ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρωνας και ο Γάιος Αντώνιος, ο Λεύκιος Σέργιος Κατιλίνας, άνδρας πάρα πολύ αριστοκρατικής καταγωγής αλλά πάρα πολύ διεφθαρμένου χαρακτήρα συνωμότησε εναντίον της πολιτείας. Αυτόν κάποιοι ένδοξοι αλλά φαύλοι άνδρες (τον) ακολούθησαν. Ο Κατιλίνας από τον Κικέρωνα εκδιώχτηκε από την πόλη. Οι σύντροφοί του συνελήφθησαν και στη φυλακή στραγγαλίστηκαν.
[…] ενεργώντας κάτω από την επιρροή αυτών πολλοί, όχι μόνο αχρείοι αλλά και άπειροι, αν τον είχα τιμωρήσει, θα έλεγαν ότι αυτό έγινε σκληρά και τυραννικά. Τώρα καταλαβαίνω ότι αν αυτός φθάσει στο στρατόπεδο του Μανλίου, όπου κατευθύνεται, κανείς δεν θα είναι τόσο ανόητος, που (ώστε) να μην βλέπει ότι έγινε συνωμοσία, κανείς τόσο αχρείος, που (ώστε) να μην το ομολογήσει.
B1. 1.β
2.α.
3.β
4.γ
5.γ
Β2. ρεαλιστής → rem
σοσιαλισμός → socii
στραγγαλίζω → strangulati sunt
φίρμα → confirmaverunt
ρήγας → regie
Γ1. nobilissima genera
clariores – clarissimi
cuiusdam
viros
urbium
carcer
spe
sententiam
multum – plus – plurimum
earum
coniuratio
Γ2α. pervenerit → pervenire
videat → videre
fateatur → fateri
Γ2β. coniurem
consequuntur
expellebas
deprehendendi
aluissemus
nascituram
dic
intellectu
esse
Δ1.α. ingenii → γενική της ιδιότητας στο vir
ex urbe → εμπρόθετος προσδιορισμός κίνησης από τόπο στο expulsus est
eius → γενική κτητική στο socii
non credendo → απρόθετη αφαιρετική γερουνδίου που λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του τρόπου στο ρήμα confirmaverunt
factum esse: αντικείμενο στο ρήμα dicerent και ειδικό απαρέμφατο
Δ1β. qui non fateatur: δευτερεύουσα επιρρηματική αναφορική συμπερασματική πρόταση. Εισάγεται με την αναφορική αντωνυμία qui (non), γιατί είναι αρνητική (qui non = ut non is) και προσδιορίζει τον όρο neminem της πρότασης εξάρτησης. Στην κύρια πρόταση υπάρχει το επίρρημα tam, με το οποίο προεξαγέλλεται η αναφορική συμπερασματική πρόταση. Εκφέρεται με υποτακτική, γιατί το αποτέλεσμα στη λατινική θεωρείται πάντοτε μια υποκειμενική κατάσταση. Συγκεκριμένα, χρόνου ενεστώτα (fateatur), γιατί εξαρτάται από αρκτικό χρόνο (άμεσα από το απαρέμφατο fore: μέλλοντας και έμμεσα από το ρήμα intellego: ενεστώτας) και αναφέρεται στο παρόν – μέλλον. Έχουμε ιδιομορφία ως προς την ακολουθία των χρόνων, γιατί το αποτέλεσμα είναι ιδωμένο τη στιγμή που εμφανίζεται στο μυαλό του ομιλητή (συγχρονισμός της κύριας με τη δευτερεύουσα πρόταση) και όχι τη στιγμή της πιθανής πραγματοποίησής του.
Δ2α. Antonius, alter consul, Catilinam ipsum proelio victum interfecit.
Δ2β. Marco Tullio Cicerone et Gaio Antonio consulibus: ιδιόμορφη αφαιρετική απόλυτη του χρόνου στο ρήμα coniuravit. Τα κύρια ονόματα Marco Tullio Cicerone και Gaio Antonio λειτουργούν ως υποκείμενο, ενώ το consulibus, ουσιαστικό που δηλώνει αξίωμα, λειτουργεί ως κατηγορηματικός προσδιορισμός στο υποκείμενο. Η χρήση της ιδιόμορφης αφαιρετικής απόλυτης γίνεται λόγω έλλειψης μετοχής ενεστώτα του ρήματος sum.
Μετατροπή: Cum Marcus Tullius Cicero et Gaius Antonius consules essent.
Η φιλολογική ομάδα του Πρότυπου Φροντιστηριακού Κέντρου άνοδος