Ένας άλλος κόσμος ανοίγεται μπροστά σου όταν βρεθείς στους νέους, υπό κατασκευή, σταθμούς του μετρό της γραμμής 3 που επεκτείνεται προς τον Πειραιά. Δεκάδες μέτρα κάτω από το έδαφος, αλλά και στην επιφάνειά του, το βουητό από τις εργασίες στα εργοτάξια θυμίζει κυψέλες μελισσών όπου η κίνηση ποτέ δεν σταματά.
Το φιλόδοξο έργο που βρίσκεται εδώ και χρόνια σε εξέλιξη πλησιάζει σιγά σιγά προς την ολοκλήρωσή του. Οι τρεις πρώτοι σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) αναμένεται να θα παραδοθούν μέχρι τον Ιούνιο του 2019, ενώ οι τρεις τελευταίοι (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) προγραμματίζεται να είναι έτοιμοι μετά από δύο χρόνια, τον Ιούνιο του 2021. Μια σημαντική επένδυση σε περιοχές του δήμου Πειραιά και δήμων της ευρύτερης περιοχής (Νίκαια, Κορυδαλλός, Αγία Βαρβάρα) που σήμερα έχουν έντονα προβλήματα κυκλοφορίας και χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης από μέσα μαζικής μετακίνησης.
Με την κατασκευή της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι η σύνδεση του λιμανιού με το αεροδρόμιο, μια απόσταση που θα διανύεται σε 45 λεπτά. Επιπρόσθετα, υπολογίζεται ότι με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.
Το newsbeast.gr επισκέφτηκε τρεις από τους σταθμούς της επέκτασης της γραμμής 3, στον Κορυδαλλό, τον Πειραιά και το Δημοτικό Θέατρο προκειμένου να δει από κοντά την πρόοδο των εργασιών. Ο μετροπόντικας έχει ήδη ολοκληρώσει το έργο του στη διάνοιξη των σηράγγων και πλέον οι ίδιοι οι σταθμοί που θα εξυπηρετήσουν τους πολίτες παίρνουν σάρκα και οστά.
Στον Κορυδαλλό, στην πλατεία Ελευθερίας, οι εργασίες είναι πυρετώδεις. Ο σταθμός είναι άλλωστε σχεδόν έτοιμος και είναι και εκείνος που θα παραδοθεί στην πρώτη φάση, τον Ιούνιο του 2019. Από τη σημερινή του εικόνα καταλαβαίνει κανίς πώς θα είναι όταν θα σφύζει από κόσμο που θα θέλει να φτάσει πιο γρήγορα και πιο εύκολα στον προορισμό του. Με την είσοδο στο χώρο, το βλέμμα σου τραβούν δύο μεγάλα ανοίγματα στην οροφή που επιτρέπουν στο φυσικό φως να μπει στο εσωτερικό του. Τα δάπεδα μπαίνουν στη θέση τους, το σημείο όπου θα βρίσκονται τα εκδοτήρια έχει καθοριστεί, οι ράγες τοποθετούνται στο πιο κάτω επίπεδο.
Διακρίνεις έναν ενθουσιασμό στους ανθρώπους που εργάζονται στο έργο αυτό. Τονίζουν διαρκώς τη σημασία του, αλλά και το γεγονός, όπως λένε, ότι η τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί είναι τόσο σημαντική, που αρκετοί Έλληνες εργάζονται και σε αντίστοιχα έργα σε χώρες του εξωτερικού.
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από την Αττικό Μετρό, στον σταθμό Κορυδαλλός βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι εργασίες τοποθέτησης γρανιτών και τοιχοποιίας, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και οι εργασίες γεμισμάτων, βιομηχανικών δαπέδων και λοιπών ειδικών δαπέδων.
Δεύτερη στάση για εμάς, ο σταθμός Πειραιάς στο λιμάνι, όπου αναμένεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το τραμ, το οποίο προβλέπεται επίσης να διέλθει από την περιοχή αυτή. Ο σταθμός του Πειραιά δεν έχει την ίδια εικόνα με τον Κορυδαλλό. Εδώ απαιτείται άλλωστε περισσότερος χρόνος και πιο απαιτητική εργασία για την ολοκλήρωσή του, λόγω της ιδιαιτερότητας του σημείου, δίπλα στη θάλασσα, αλλά και του γεγονότος ότι στο σημείο όπου σήμερα κατασκευάζεται ο σταθμός υπήρχαν περίπλοκα δίκτυα.
Ένα ειδικό μηχάνημα μας ανέβασε αρχικά αρκετά μέτρα πάνω από το έδαφος για να έχουμε μια πανοραμική εικόνα του υπό κατασκευή σταθμού. Το υπόγειο εργοτάξιο κάτω από τα πόδια μας, το λιμάνι μπροστά μας, πίσω μας το κτίριο του ΗΣΑΠ και στα δεξιά μας ο προαστιακός. Κατεβήκαμε, στη συνέχεια, κάποιες δεκάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια προκειμένου να δούμε από κοντά την εξέλιξη των εργασιών. Εδώ οι μπουλντόζες σκάβουν και σήμερα, στον χώρο μπροστά από το κτίριο του ΗΣΑΠ στον Πειραιά, όπου ο σταθμός θα βρίσκεται κάτω από το έδαφος, προκειμένου από πάνω του να περνά και πάλι ο δρόμος που μεταφέρθηκε προς το λιμάνι όταν ξεκίνησαν οι εργασίες.
Ειδικά μηχανήματα έχουν τοποθετηθεί και σε κτίρια που περιβάλουν το εργοτάξιο, όπως ο σταθμός του ΗΣΑΠ, προκειμένου να παρακολουθούνται διαρκώς ότι είναι ασφαλή και δεν θα αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα από τις εργασίες. Στον σταθμό ολοκληρώθηκαν οι εργασίες τοποθέτησης και προέντασης αντηρίδων αντιστήριξης ενώ σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται η εκσκαφή του τέταρτου επιπέδου του κυρίως σταθμού. Σε εξέλιξη βρίσκονται και οι εργασίες τοποθέτησης προέντασης αντηρίδων σε αυτό.
https://www.newsbeast.gr/files/1/2018/10/wkjmetro-lim8-768x512.jpg 768w" sizes="(max-width: 1100px) 100vw, 1100px" width="1100" height="733">
Το τρίτο εργοτάξιο που επισκεφτήκαμε ήταν εκείνο της Πλατείας Δημοτικού Θεάτρου, στην καρδιά του Πειραιά. Είναι ο τερματικός σταθμός της γραμμής 3 και ο τελευταίος της επέκτασης. Έχει τρεις εισόδους, δεδομένου ότι είναι ο κεντρικός του Πειραιά.
Ο σταθμός αυτός θα αποτελέσει ένα θεματικό μουσείο, λόγω των αρχαίων που βρέθηκαν σε αυτόν. Στις δύο εισόδους, αλλά και στο κεντρικό κομμάτι του σταθμού θα υπάρχουν κάποια εκθέματα, βιτρίνες από όσα βρέθηκαν κατά τη φάση της δημιουργίας του σταθμού. Ο σταθμός θα έχει και τέσσερα καταστήματα στο επίπεδο διακίνησης.
Σε αυτό το στάδιο, στο υπόγειο τμήμα του σταθμού ολοκληρώθηκαν οι σκυροδετήσεις δαπέδου, τοιχείων και θόλου ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες οπλισμού, ξυλότυπων και οι σκυροδετήσεις τοιχείων των αποβάθρων.
Την ίδια ώρα, στο κτίριο «Ξυλαποθήκη» (Πύλης 8, Αρχαιολογικός Χώρος Αστικών Πυλών) στον Πειραιά φιλοξενείται η έκθεση «Στην επιφάνεια». Πρόκειται για μια συλλογή από φωτογραφίες και βίντεο που φέρνουν στην επιφάνεια τις διαδικασίες που εξελίσσονται σε διαφορετικά σημεία του έργου, υπόγεια και πίσω από εργοταξιακές περιφράξεις.
Η έκθεση παρουσιάζει στο κοινό την παράλληλη εξέλιξη της αρχαιολογικής διερεύνησης και του κατασκευαστικού έργου της επέκτασης της Γραμμής 3 του μετρό και του τραμ στον Πειραιά. Εστιάζει στις σύγχρονες διεπιστημονικές μεθόδους που εφαρμόζονται για τη συλλογή και την τεκμηρίωση των αρχαιολογικών δεδομένων στο πλαίσιο του έργου.
Αγία Βαρβάρα, Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου (Αγ. Ελεούσα): Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες τοποθέτησης γρανιτών στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και τοποθέτηση μεταλλικών θυρών.
Κορυδαλλός, Πλατεία Ελευθερίας: Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες τοποθέτησης γρανιτών και τοιχοποιίας καθώς σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες γεμισμάτων, βιομηχανικών δαπέδων και λοιπών ειδικών δαπέδων.
Νίκαια, Πλατεία Ελ. Βενιζέλου: Σε εξέλιξη βρίσκονται οι συμπληρωματικές εργασίες κατασκευής της μη φέρουσας τοιχοποιίας στο επίπεδο -3 των αποβαθρών ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι Η/Μ εργασίες.
Μανιάτικα, Αιτωλικού & Μαυρομιχάλη: Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες μόνιμης επένδυσης θεμελίωσης στο αντλιοστάσιο ενώ ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της μόνιμης επένδυσης πλάκας Η/Μ και μεσοπατώματος.
Πειραιάς, Λιμάνι (πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ): Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες τοποθέτησης και προέντασης αντηρίδων αντιστήριξης ενώ σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται η εκσκαφή του 4ου επιπέδου του κυρίως σταθμού και σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες τοποθέτησης προέντασης αντηρίδων σε αυτό.
Δημοτικό Θέατρο, Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου: Στο υπόγειο τμήμα του σταθμού ολοκληρώθηκαν οι σκυροδετήσεις δαπέδου, τοιχείων και θόλου ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες οπλισμού, ξυλότυπων και οι σκυροδετήσεις τοιχείων των αποβάθρων.