Από το «ναι» στις προγαμιαίες σχέσεις το
1998 και μάλιστα στο περιοδικό
Penthouse στο
«δεν κάθεται μία γυναίκα να βιαστεί χωρίς να το θέλει» το 2022, ο
Μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος δεν παύει ποτέ να προκαλεί και να γίνεται θέμα συζήτησης για τις δηλώσεις του, έστω κι αν μεταξύ τους είναι μάλλον ανακόλουθες και διέπονται από έναν ιδιότυπο αναχρονισμό. Γιατί αν το 1998 η τοποθέτησή του του στο περιοδικό θεωρήθηκε προοδευτική, οι σημερινές του δηλώσεις στον ΣΚΑΪ για τον βιασμό, θεωρήθηκαν (και είναι) άκρως συντηρητικές και απαράδεκτες, καθώς όχι μόνο αρνείται το δικαίωμα στην άμβλωση, αλλά με μία λογική που παραπέμπει στον Μεσαίωνα, αμφισβητεί και την ίδια την ύπαρξη του βιασμού. Ο ίδιος κατάφερε το -μάλλον ακατόρθωτο- να ενώσει το σύνολο του
πολιτικού κόσμου εις βάρος των όσων είπε, παρότι λίγες ώρες αργότερα και μετά την κατακραυγή αλλά και τη σκληρή ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, αναγκάστηκε να ζητήσει μισή
«συγγνώμη». Ο Μητροπολίτης απέδωσε τις δηλώσεις του σε
«διαστρέβλωση της σκέψης» του αλλά και στο ενδεχόμενο να μην ήταν και ο ίδιος «ξεκάθαρος» στα λεγόμενά του. Κατά τη διάρκεια του βίου του και της ενασχόλησής του με τα εκκλησιαστικά, ο
Μητροπολίτης Δωδώνης, πρώην Ζακύνθου, έχει βρεθεί πολλές φορές στο προσκήνιο για θέσεις που έχει πάρει ή ακόμη και για τις επιθέσεις του σε βάρος της Ιεραρχίας. Υπέρ της θανατικής ποινής για περιπτώσεις εμπόρων ναρκωτικών, ο κ.
Χρυσόστομος είχε μάλιστα πει στο Penthouse ότι
«για να φτιάξουμε λίγο την κοινωνία πρέπει να κρεμάσουμε έναν Δεσπότη, έναν δικαστή, έναν πολιτικό, έναν μηχανικό, έναν εργολάβο, έναν δημοσιογράφο».
«Χρυσόστομος Ζακύνθου: Ναι στο προγαμιαίο σεξ» Στο ευρύ κοινό, ο Μητροπολίτης τότε Ζακύνθου, είχε προκαλέσει τριγμούς στην εκκλησία, με τη συνέντευξή του στο Penthouse, που έδειχνε μία προτίμηση σε θέματα ερωτικού κυρίως περιεχομένου. Στο εξώφυλλο, που δέσποζε η πίσω πλευρά μοντέλου, με έμφαση στα οπίσθια, υπήρχε χτύπημα – πρόγευση των δηλώσεών του «Χρυσόστομος Ζακύνθου: Ναι στο προγαμιαίο σεξ». Η τότε δήλωσή του, που προκαλεί εντύπωση σε όσους άκουσαν τις σημερινές δηλώσεις του, είχε και διευκρινίσεις. Ο ιεράρχης είχε δώσει την άδεια σε νέους να έχουν προγαμιαίες σχέσεις, πλην όμως είχε ζητήσει να μην αλλάζουν συχνά ερωτικούς συντρόφους. Όσο για τη θανατική ποινή: τάχθηκε υπέρ για περιπτώσεις εμπόρων ναρκωτικών, κάτι που προκάλεσε επίσης αντιδράσεις σε Ιεράρχες που θεωρούν ότι η συγκεκριμένη τιμωρία βρίσκεται πολύ μακριά από τα κηρύγματα της Εκκλησίας. Μετά τη συνέντευξη, ο Χρυσόστομος ήρθε αντιμέτωπος με ποικίλες αντιδράσεις. Το θέμα είχε φτάσει στην Ιερά Σύνοδο και ο ίδιος είχε παραπεμφθεί στο Πρωτοβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο για Αρχιερείς, όπου αθωώθηκε, αν και οι κανόνες προέβλεπαν ακόμη και την ποινή της καθαίρεσης. Παράλληλα, ένας δικηγόρος κατέθεσε μήνυση εις βάρος του, όπως και εις βάρος των υπευθύνων του περιοδικού για «Περί ασέμνων δημοσιευμάτων» κατά συναυτουργία και για καθύβριση θρησκεύματος κατά συναυτουργία διά του Τύπου».Η μήνυση δεν ευδοκίμησε, αφού οι δικαστές έκριναν ότι τα καταγγελλόμενα αδικήματα δεν είχαν διαπραχθεί. Ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος δεν μετάνιωσε για τις δηλώσεις του. Μετά από 18 χρόνια και συγκεκριμένα το 2016, είχε απαντήσει για τον σάλο που προκάλεσε με τη συνέντευξή του. «Η υποκρισία είναι κάτι που απεχθάνομαι. Ο ηθικισμός και ευσεβισμός είναι καταστάσεις που δεν με αφορούν ως νοσηρές. Δυστυχώς στην Εκκλησία υπερπερισσεύουν η υποκρισία και ο φαρισαϊσμός», είχε πει στην εφημερίδα «Πρωινός Λόγος».
Τα πολιτικά ρούχα στην Κίνα και οι τυφλοπόντικες Στο στόχαστρο βρέθηκε και το
2013, όταν πραγματοποίησε επίσκεψη στην Κίνα. Όσοι είδαν φωτογραφίες, διαπίστωσαν ότι ο Μητροπολίτης αντί για ράσα ήταν ενδεδυμένος με
πολιτικά ρούχα. «Λένε ότι πέταξα τα ράσα. Στην Κωνσταντινούπολη φοράνε ράσα; Ή μήπως ήμουν σε κανένα κλαμπ;» είχε απαντήσει, χαρακτηρίζοντας
«τυφλοπόντικες» όσους τον κατηγορούν
. «Έχω συνηθίσει να μην κάνω την πάπια και να μην δίνω απάντηση σε τυφλοπόντικες που βγαίνουν τη νύχτα από τους υπονόμους και λερώνουν από όπου κι αν περάσουν», πρόσθεσε. Πάντως, ο
Μητροπολίτης υποστήριξε ότι βρέθηκε στην
Κίνα εκπροσωπώντας την Εκκλησία της Ελλάδος σε διεθνή έκθεση για τον τουρισμό, ως επικεφαλής της συνοδικής επιτροπής θρησκευτικού τουρισμού. Φόρεσε δε κοστούμι, καθώς είχε ενημερωθεί από το υπουργείο Εξωτερικών και τις αρμόδιες διπλωματικές αρχές πως στην Κίνα απαγορεύεται κάθε πολιτική και θρησκευτική έκφραση, με οποιονδήποτε τρόπο.
Ο Χριστόδουλος «βρίσκεται βουτηγμένος στο παραδικαστικό μέχρι το καλυμμαύχι του» Γνωστή είναι και η αέναη βεντέτα του με τον
Χριστόδουλο, όταν ο Μακαριστός ήταν επικεφαλής της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η κόντρα πήρε πρωτοφανείς διαστάσεις του 2008, όταν ξέσπασε το σκάνδαλο του
παραδικαστικού κυκλώματος. Ο τότε Μητροπολίτης Ζακύνθου, μαζί με άλλους ιεράρχες, υπέγραψαν κείμενο στο οποίο κατηγορούσαν τον τότε
Αρχιεπίσκοπο ότι οι ενέργειές του
«ημπορούν να χαλαρώσουν την πολυπόθητον συνοχήν εντός των κόλπων της Ιεραρχίας και να διαταράξουν την ενότητα του Εκκλησιαστικού Σώματος». Μάλιστα ο κ.
Χρυσόστομος, μιλώντας στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ δήλωσε ότι ο Χριστόδουλος «
είναι βουτηγμένος στο παραδικαστικό μέχρι το καλυμμαύχι του». Δεν είχε καν σταματήσει εκεί, αφού πρόσθεσε: «
Για να μη σας απαριθμήσω τις παρανομίες του και εκραγεί ολόκληρη η Ελλάδα».
Ο Μητροπολίτης μάλιστα εγκάλεσε τον Μακαριστό για «αλαζονική συμπεριφορά που ξεσηκώνει και τους δικούς του ανθρώπους, όπως ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος», ενώ υποστήριξε ότι γύρω από τον τότε Αρχιεπίσκοπο υπήρχε ένα καθεστώς που εκβίαζε και τρομοκρατούσε όσους είχαν σθεναρή αντίσταση. Ο Χριστόδουλος απάντησε στον τότε Ζακύνθου, καλώντας τον να αποδείξει όσα λέει, «αλλιώς θα δικαιούται να τον καταγγείλει ως συκοφάντη». Μάλιστα, τον κατηγόρησε ότι «διασύρει το κύρος της Εκκλησίας» και «παρέχει στους εχθρούς της έδαφος και άμεση βοήθεια για συνέργεια για να επιτίθενται εκάστοτε εναντίον της». «Θλίβομαι και αγανακτώ για την έστω και απρόσφορη απόπειρα του Μητροπολίτη Ζακύνθου να με εμπλέξει συκοφαντικώς στη γνωστή υπόθεση του παραδικαστικού κυκλώματος» τόνισε.
«Ο Ιερώνυμος είναι άβουλος, ανίκανος και επικίνδυνος»
Ο Μητροπολίτης όμως το 2011 άνοιξε μέτωπο και με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, που όπως είχε γράψει «άβουλος, ανίκανος και επικίνδυνος πλέον», και ζητούσε την παραίτησή του. Σε επιστολή του προς την εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», απαντώντας σε άρθρο με τίτλο «Άγιος σε...εφεδρεία» ο κ. Χρυσόστομος είχε μιλήσει για «νέα τρόικα της Εκκλησίας». Στο άρθρο αναφερόταν ότι ο Μητροπολίτης Δωδώνης είχε εξοργιστεί, καθώς δεν έγινε διευθυντής του Διορθόδοξου Κέντρου της Εκκλησίας. Στην απάντηση, ο Μητροπολίτης Δωδώνης είχε αναφέρει ότι ο Αρχιεπίσκοπος «άγεται και φέρεται δίχως ενεργό ρόλο στα δρώμενα της εποχής» και ότι δεν διαθέτει αποφασιστικότητα και ήθος, χαρακτηριστικά που απαιτούνται για έναν εκκλησιαστικό ηγέτη. Αναλυτικά τι είχε αναφέρει στην επιστολή του «Προς την Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ Χθες, 17 Δεκεμβρίου 2011, στην στήλη ΠΟΛΙΤΙΚΑ, με τίτλο «Άγιος σε... εφεδρεία», διάβασα σχόλιο που με αφορά και απαντώ με την βεβαιότητα ότι θα δημοσιευτεί στην ίδια σελίδα και με τα ίδια γράμματα. Η βεβαιότητα εδράζεται στο ότι είμαι τακτικός αναγνώστης σας και γνωρίζω ότι στηρίζετε την Αλήθεια, μάλιστα εύχομαι να ξεπεράσετε ως οργανισμός τα οικονομικά προβλήματα που ενέσκηψαν και να μην κλείσετε. Ο συντάκτης του σχολίου είναι στρεβλά πληροφορημένος περί της Αλήθειας. Δεν ζήτησα τίποτε από κανέναν. Ο Αρχιεπίσκοπος επέμενε να πάω στις Βρυξέλλες και αρνήθηκα. Επέμενε να πάω Γενικός Διευθυντής της Αποστολικής Διακονίας και αρνήθηκα επίσης. Τέλος, μού πρότεινε το Διορθόδοξο Κέντρο και το ανήγγειλε μάλιστα στον Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής κ. Μάριο Μπέγζο, ο οποίος, μετά την εκλογή του ως Κοσμήτορος, υπέβαλε την παραίτησή του στον Αρχιεπίσκοπο οικειοθελώς. Όμως η νέα Τρόικα της Εκκλησίας, που γνωρίζει από την εποχή του μακαριστού Χριστοδούλου να εφαρμόζει κολοσούσειες τακτικές, αντέδρασε, διότι φοβήθηκε ότι η παρουσία μου θα μείωνε τις επιρροές τους. Πουθενά πάντως δεν προβλέπεται διδακτορικός τίτλος, ΠΟΥΘΕΝΑ! Εάν ο συντάκτης του σχολίου επιθυμεί την Αλήθεια, ας ρωτήσει τον πληροφοριοδότη του, για ποιον ζήτησα να παραιτηθεί και για ποιους λόγους!... Εε, λοιπόν, αυτός πρέπει να είναι ο Αρχιεπίσκοπος, επειδή αποδείχτηκε άβουλος, ανίκανος και επικίνδυνος πλέον, δεδομένου ότι άγεται και φέρεται δίχως ενεργό ρόλο στα δρώμενα της εποχής. Για την κακή συγκυρία, την οποία διέρχεται η πατρίδα μας και μαζί της η Εκκλησία μας, χρειάζεται εκκλησιαστικός ηγέτης με αποφασιστικότητα και ήθος, χαρακτηριστικά που ΔΕΝ διαθέτει ο Ιερώνυμος ο Β΄, επειδή ακριβώς έχει κληρονομήσει και αποδεχθεί την ίδια ύποπτη και καταδικασμένη αυλή της εποχής του Χριστοδούλου. Καλές Εορτές +ο Δωδώνης Χρυσόστομος»
Η μάχη για τους αντιεμβολιαστές και η… άδεια από την εκκλησία για να γίνει άμβλωση
Οι παρεμβάσεις του δεν αφορούν μόνον τα εκκλησιαστικά ή τα θέματα που σχετίζονται με την πίστη. Παρουσία του
Κυριάκου Μητσοτάκη είχε πει ότι όποιος τα βάλει με την
Εκκλησία θα είναι σαν να τα βάζει με ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Παράλληλα, υπήρξε έντονος επικριτής των
αντιεμβολιαστών και των ψεκασμένων, ενώ ακόμη κι η αποχώρησή του από τη
Μητρόπολη Ζακύνθου, το 2011 είχε προκαλέσει αναστάτωση στην Εκκλησία. Κι αυτό επειδή αποχωρώντας ο ίδιος στα 72 του χρόνια από τη διοίκηση της επαρχίας, έθετε ζήτημα ορίου ηλικίας στους «ισόβιους επισκόπους». Η σημερινή, όμως, τοποθέτησή του για τις αμβλώσεις, που όπως είπε, θα πρέπει να γίνονται μόνο με την άδεια της Εκκλησίας, εφόσον το έμβρυο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας (σε αυτό το σημείο ουδεμία αναφορά έκανε σε τυχόν προβλήματα υγείας της εγκύου), και τον βιασμό που
«δεν υπάρχει χωρίς συναίνεση» ήρθε να προστεθεί στα δημόσια «πεπραγμένα» του και για άλλον ένα λόγο. Είναι η πρώτη φορά που μια τοποθέτησή του, αντί να διχάζει, μάλλον λειτουργεί ενωτικά στη συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας, που στέκεται απέναντί του.
Πηγή: protohema.gr