Οι μεγάλες αντιδράσεις των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων για τα μουσικά σχολεία συνεχίζονται σε όλη την Ελλάδα. Στην Ηλεία στο μοναδικό μουσικό σχολείο, αυτό του Βαρθολομιού, επικρατεί αναβριασμός καθώς οι αλλαγές που σχεδιάζονται μέσα απο το νέο νομοσχέδιο που κατάθεσε το υπουργείο Παιδείας, οδηγοί όπως λένε μαθητές και εκπαιδευτικοί στην υποβάθμιση του θεσμού.
Χθες οι μαθητές, οι καθηγητές και οι γονείς του Μουσικού Σχολείου Βαρθολομιού, συμμετείχαν σε μια μελωδική διαμαρτυτία στο κέντρο της πόλης για να δώσουν το στίγμα τους στην τοπική κοινωνία και να στείλουν το μήνυμα πως δεν γίνονται αποδεκτές αυτές οι αλλαγές.
Τι αλλάζει το νέο νομοσχέδιο
Ισχύων Ν. 1824/1988, αρ. 16 Ι’ «Ίδρυση και λειτουργία μουσικών σχολείων» (ΦΕΚ 296/τ. Α΄/30-12-1988) - κύρωση της υπ΄ αρ. 3345/2.9.1988 Υπουργικής Απόφασης «Ίδρυση και λειτουργία μουσικών σχολείων» |
Προτεινόμενες διατάξεις αντικατάστασης του στο άρθρο 40, παρ. 5γ του Σχέδιο Νόμου «Συνέργειες Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ....... και άλλες διατάξεις» |
|
1η Διαφοροποίηση |
1. «Σκοπός των μουσικών σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γυμνασίων και λυκείων) είναι η προετοιμασία και η κατάρτιση των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν την επαγγελματική κατεύθυνση της μουσικής χωρίς να υστερούν σε γενική παιδεία, αν τελικά επιλέξουν άλλο τομέα επιστημονικής ή επαγγελματικής έκφρασης.» |
1. Σκοπός των μουσικών σχολείων της δευτεροβάθμιας είναι η προετοιμασία και η ενθάρρυνση και στήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τη μουσική και η καλλιέργεια των δεξιοτήτων και κλίσεων που διαθέτουν, χωρίς να υστερούν σε γενική παιδεία. |
2η Διαφοροποίηση |
4. «Με απόφαση του υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων συγκροτείται πενταμελής καλλιτεχνική επιτροπή (...) ο τρόπος λειτουργίας της, η διάρκεια της θητείας του προέδρου και των μελών της, καθώς και ο τρόπος διοικητικής στήριξης του έργου της.» |
Κατάργηση της ισχύουσας παραγράφου 4. |
3η Διαφοροποίηση |
5. «Το διδακτικό προσωπικό των μουσικών σχολείων διακρίνεται σε καθηγητές των γενικών μαθημάτων και σε καθηγητές μουσικής, απόλυτα εξειδικευμένους στους τομείς της μουσικής.» |
(Νέο) 3. Το διδακτικό προσωπικό των μουσικών σχολείων διακρίνεται σε καθηγητές γενικών μαθημάτων και σε καθηγητές μουσικής, με ειδίκευση στα διδασκόμενα μουσικά αντικείμενα. |
4η Διαφοροποίηση |
10. «Ο τεχνικός εξοπλισμός του Μουσικού Γυμνασίου της προηγούμενης παραγράφου σε συμβατικά ευρωπαϊκά και ελληνικά παραδοσιακά μουσικά όργανα και τεχνικά μέσα, η συγκρότηση των εργαστηρίων σύγχρονης τεχνολογίας και η εκπόνηση σχεδίων ειδικών προγραμμάτων στους τομείς μουσικής, ανατίθεται στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας, το οποίο επιχορηγείται με τα αναγκαία χρηματικά ποσά από τον προϋπολογισμό εξόδων του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας» |
Κατάργηση της ισχύουσας παραγράφου 10. |
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου αλλά και καθηγητής μαθηματικών, Αντωνόπουλος Χρήστος, τόνισε σε δηλώσεις του ότι «… το Μουσικό είναι ένα ζωντανό κομμάτι του Πολιτισμού μας της περιοχής μας και ολόκληρου του νομού. Εκείνο το οποίο μας ανάγκασε σήμερα να αφήσουμε τα μαθήματα και να έρθουμε στις πλατείες και να κάνουμε μια διαμαρτυρία με τον τρόπο που ξέρουμε τη μουσική, είναι περισσότερο για το νέο νομοσχέδιο που προωθείται για τον χαρακτήρα που θα έχει πλέον αυτός ο θεσμός των Καλλιτεχνικών και Μουσικών Σχολείων Αισθητικής Αγωγής. Στην ουσία τα αποστεώνουν, τα υποβαθμίζουν όσον αφορά το συμπληρωματικό πολιτιστικό τους κομμάτι. Δηλαδή ενώ τα μαθήματα γενικής παιδείας είναι ισότιμα και ισάξια των άλλων σχολείων πλέον περνάνε κατά τρόπο προαιρετικό τα μουσικά μαθήματα σε μια δεύτερη προαιρετική συμμετοχή των παιδιών, άρα και στην ουσία υποβαθμίζεται ότι είχαμε χτίσει σε μια ισότιμη βάση με τα γενικά μαθήματα. Αυτό φέρνει να μουσικά σχολεία ίσως και σε μια φθίνουσα πορεία, καθώς όπως καταλαβαίνεται οι γονείς που θα εμπιστεύονται τα μουσικά σχολεία θα πρέπει να έχουν και κάποιες εγγυήσεις ότι τα παιδιά τους φοιτούν σε ένα σχολείο που θα τους δώσει κάποια εχέγγυα μουσικά. Αν γίνει ενθάρρυνση μόνο στη μουσική όπως διατυπώνεται στο νομοσχέδιο και όχι καθήκον, δεν πάμε σε ποιοτική αναβάθμιση αλλά πάμε προς τα κάτω και αυτό είναι το βασικό κίνητρο που έγινε αυτή η κινητοποίηση. Εμείς καλούμε τους παράγοντες να το ξανασκεφτούν. Αν είναι μνημονιακοί οι λόγοι και θέλουν να εξοικονομήσουν πόρους θυσιάζοντας ότι καλύτερο πρωτοποριακό είχανε φτιάξει μέχρι τώρα στο χώρο της Παιδείας , αυτό είναι κρίμα για την χώρα και το λαό. Και καλούμε όλους να αντιδράσουν σε μια τέτοια εξέλιξη».
Ο καθηγητής του Μουσικού Σχολείου Βαρθολομιού, Κώστας Κοτσιλιάνος, σημείωσε ότι «… βρισκόμαστε σήμερα εδώ ως εκπαιδευτικοί του μουσικού σχολείου Βαρθολομιού για να συμπαρασταθούμε στην κινητοποίηση των μαθητών. Άλλωστε η εξέλιξη με το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση είναι κάτι που αφορά και τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων όλης της χώρας. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο η κυβέρνηση δίνει ένα ακόμα χτύπημα στην υποβάθμιση των μουσικών σχολείων. Αφαιρεί τα μαθήματα της αισθητικής αγωγής, αλλάζει στην ουσία τον χαρακτήρα των μουσικών σχολείων λέγοντας ότι η μουσική αποτελεί μάθημα ενθάρρυνσης. Επομένως εμείς ζητάμε να πάρει πίσω η κυβέρνηση το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου που έχει καταθέσει και αφορά στην υποβάθμιση των μουσικών σχολείων, να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν στο σχολείο μας και σε άλλα σχολεία, να γίνουν μαζικοί διορισμοί προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες και να υπάρχει πραγματική αναβάθμιση των σχολείων και όχι μόνο στα λόγια.
Η πρόεδρος του 15μελούς Λυκείου του Μουσικού σχολείου Βαρθολομιού, Φωτεινή Αλεξοπούλου ανέφερε σε δήλωσή της πως «… επί της ουσίας σήμερα κάνουμε μια κινητοποίηση η οποία γίνεται πανελλαδικά σήμερα και Δευτέρα. Στόχος μας είναι η κινητοποίηση να είναι διαφορετική από τα Γενικά σχολεία και να μην αφήσουμε να περάσει το νέο νομοσχέδιο που μιλά για την υποβάθμιση των μουσικών σχολείων και που εμείς δεν θέλουμε να γίνει.
Τέλος η μαθήτρια της Β’ Γυμνασίου του μουσικού σχολείου, Σοφία Λύκου, επισήμανε πως «… οργανώσαμε αυτή την μουσική διαμαρτυρία με σκοπό να εισακουστούμε επιτέλους και να μην ψηφισθεί τελικά αυτό το νομοσχέδιο που θέλει να υποβαθμίσει το δικό μας το σχολείο και γενικά όλα τα μουσικά σχολεία της Ελλάδας».