Κύμα αντιδράσεων έχει ξεσπάσει στην εκπαιδευτική κοινότητα του νομού, με αφορμή την απόφαση της μετατροπής του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας σε πρότυπο σχολείο. Σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για προσπάθεια δημιουργίας ενός σχολείου “αρίστων” το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα να θέσει στο περιθώριο μία μεγάλη μερίδα μαθητών. Στο πλευρό των εκπαιδευτικών του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας, βρίσκεται και η ΕΛΜΕ Ηλείας, όπου χθες για το θέμα αυτό παραχώρησε συνέντευξη τύπου στα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Η Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Στέλλα Αναστασίου αρχικά τόνισε ότι «... βρισκόμαστε σήμερα εδώ με αφορμή την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει το τελευταίο διάστημα για την μετατροπή του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας σε πρότυπο. Δύο μέρες πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές του Πάσχα, ο διευθυντής του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας ενημέρωσε τον σύλλογο διδασκόντων ότι υπάρχει εισήγηση του συμβουλίου σύνδεσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας για μετατροπή του σχολείου σε πρότυπο, με την οποία μάλιστα και ο ίδιος είναι απόλυτα σύμφωνος. Η αντίδραση τόσο της ΕΛΜΕ Ηλείας όσο και των διδασκόντων του σχολείου ήταν άμεση. Η ΕΛΜΕ Ηλείας έβγαλε άμεσα ανακοίνωση, η οποία δηλώνει την αντίθεσή της σε αυτή την μετατροπή και την στήριξή της στους εκπαιδευτικούς του σχολείου, που και αυτοί εξέδωσαν σχετικό ψήφισμα υπογεγραμμένο από την πλειοψηφία του συλλόγου. Ο κλάδος των εκπαιδευτικών άλλωστε έχει ξεκάθαρη θέση ενάντια στην ίδρυση προτύπων σχολείων. Καθώς μόνιμο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι δημόσια ποιοτικά σχολεία για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Η προσπάθεια ίδρυσης προτύπων σχολείων δεν είναι άλλωστε ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η κατηγοριοποίηση, η διαφοροποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων.
Η ίδρυση προτύπων δεν ικανοποιεί ουσιαστικά την ανάγκη για αναβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση με εξειδικευμένες γνώσεις ανάλογα με τις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας αλλά εξυπηρετεί την φθηνή και εφήμερη κατάρτιση που έχει ανάγκη η εργοδοσία και οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι. Άλλωστε και στο ΦΕΚ ίδρυσης των προτύπων ΕΠΑΛ υπάρχει η πρόβλεψη οι μαθητές των ΕΠΑΛ να εργάζονται μία μέρα την εβδομάδα σε φορείς του Δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα. Μιλάμε δηλαδή για απλήρωτη εργασία ανήλικων μαθητών. Το επόμενο διάστημα με το άνοιγμα των σχολείων θα προβούμε σε δυναμικές κινητοποιήσεις, θα γίνουν παραστάσεις διαμαρτυρίας τόσο σε Πύργο όσο και στην Αμαλιάδα. Είναι πολύ σημαντικό να ενημερωθεί και η τοπική κοινότητα της Αμαλιάδας και όλου του νομού, οι γονείς και οι μαθητές της περιοχής γιατί αν προχωρήσει η ίδρυση προτύπου ΕΠΑΛ θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα και πρακτικής φύσης. Πολλοί μαθητές θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε άλλες πόλεις του νομού για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν την ειδικότητα από τους ενδιαφέρει ή και ακόμα να αλλάξουν ειδικότητα αφού δεν θα μπορούν στο σχολείο στο 2ο ΕΠΑΛ Αμαλιάδας, να παρακολουθήσουν την ειδικότητα που επιθυμούν. Λέμε λοιπόν ΟΧΙ στην μετατροπή του 2ο ΕΠΑΛ σε πρότυπο, λέμε όμως ΝΑΙ στην ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, λέμε ΝΑΙ στην ικανοποίηση των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών των παιδιών του λαού μας. Τέλος, επειδή μπροστά μας έχουμε και τον εορτασμό της εργατικής Πρωτομαγιάς, η ΕΛΜΕ Ηλείας καλεί όλους και όλες μαζί με τα άλλα πρωτοβάθμια σωματεία της περιοχής, στην κινητοποίηση στην κεντρική πλατεία στις 11.00 το πρωί».
Ακολούθως ο γραμματέας της ΕΛΜΕ Γιάννης Γιαννόπουλος συμπλήρωσε ότι «... η ΕΛΜΕ Ηλείας είναι ξεκάθαρη, όσον αφορά την θέση της στα πρότυπα ΕΠΑΛ. Ιδιαίτερα για τη δημιουργία του προτύπου σχολείου στις εγκαταστάσεις του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας, εμείς έχουμε να δηλώσουμε το εξής. Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο για όλους τους μαθητές και όχι ένα σχολείο για κάποια ελίτ που θέλει η κυβέρνηση να δημιουργήσει στο νομό μας. Ένα σχολείο το οποίο θα θέλαμε να είναι για όλους τους μαθητές, να είναι ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές να μην περνάν από κάποιο είδος δοκιμασίας και να μπορούν να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την κατεύθυνση που θέλουν. Γίνεται αυτό με τη δημιουργία του προτύπου ΕΠΑΛ στην Αμαλιάδα; Όχι! Είναι ένα σχέδιο της κυβέρνησης στην δημιουργία ελίτ, σχολεία δηλαδή για τους καλούς και για τους υπόλοιπους καμία μέριμνα. Άρα, εξαρχής λέμε ότι ένα σχολείο, το οποίο βάζει διαχωρισμό στην επιλογή των μαθητών, είναι ένα σχολείο το οποίο δεν ταιριάζει σε εμάς. Οι εκπαιδευτικοί λοιπόν και του σχολείου αλλά και συνολικότερα η ΕΛΜΕ Ηλείας και η Ομοσπονδία μας, έχουν πάρει μία ξεκάθαρη θέση. Τα σχολεία μας πρέπει να γίνουν καλύτερα. Ο στόχος για να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες σε όλα τα σχολεία, σε όλα τα ΕΠΑΛ συγκεκριμένα, είναι για εμάς προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε συζήτηση με το υπουργείο. Βεβαίως, πρέπει να περιγράψουμε ότι το υπουργείο δεν ήρθε να ρωτήσει τους εκπαιδευτικούς, ούτε τους μαθητές, παρά μία επιτροπή αρίστων, κατά τον κ. Μητσοτάκη, αποφασίζει και διατάζει. Με προφανή την συναίνεση κάποιων παραγόντων στην εκπαίδευση ή και στην δημόσια ζωή. Βλέπε δήμαρχος Ήλιδας… Είναι ένας ωραίος τρόπος να χρυσώσουμε το χάπι για την μεγάλη αλλαγή που έχει φέρει στην Αμαλιάδα η κατάργηση του τμήματος Γεωπονίας. Αντί αυτού επιλέγουν να δημιουργήσουν ένα πρότυπο σχολείο το οποίο τι θα κάνει; Θα δώσει μόνο σε κάποιους από τους μαθητές τη δυνατότητα να έχουν κάποια πιο δημιουργικά προγράμματα. Για τους υπόλοιπους όμως δεν υπάρχει καμία μέριμνα. Εμείς λοιπόν αγωνιζόμαστε για όλους τους μαθητές και θέλουμε τα σχολεία μας να γίνουν καλύτερα».
Κατόπιν η αντιπρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηλείας Ευρυδίκη Παυλοπούλου ανέφερε πως «... η ΕΛΜΕ Ηλείας έχει δηλώσει ξεκάθαρα εξαρχής ότι στηρίζει το δίκαιο αίτημα του συλλόγου διδασκόντων του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας για την μη μετατροπή του σχολείου τους σε πρότυπο. Εξάλλου έχει και ξεκάθαρη θέση σε σχέση με την μετατροπή των σχολείων μας σε πρότυπα, γιατί έχει ένα εντελώς διαφορετικό σκεπτικό όπως η πλειοψηφία του εκπαιδευτικού κόσμου για το τι ρόλο παίρνουν τα σχολεία και η εκπαίδευση. Θεωρεί ότι τα σχολεία πρέπει να είναι σχολεία για όλους, χωρίς καμία εξαίρεση, για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση, την κοινωνική τους προέλευση ή το χρώμα τους. Θεωρεί ότι μέσα σε αυτά, η εκπαιδευτική διαδικασία θα πρέπει να ανυψώνει το μορφωτικό επίπεδο όλων των μαθητών, χωρίς διακρίσεις. Η μετατροπή σε πρότυπα, οδηγεί στο αντίθετο, οδηγεί σε σχολεία “άριστα“ για λίγους “άριστους” επομένως δεν εξυπηρετεί την σκοπιμότητα της εκπαίδευσης έτσι όπως την έχουμε ξεκαθαρίσει και ως ΕΛΜΕ Ηλείας και ως εκπαιδευτικός κόσμος και ως ΟΛΜΕ. Για το λόγο αυτό θεωρούμε ότι θα πρέπει να συμπαρασταθούμε όλοι, μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, φορείς, σωματεία, τοπικοί άρχοντες, στηρίζοντας το δίκαιο αίτημα των καθηγητών του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας».
Το μέλος ΔΣ ΕΛΜΕ Ηλείας και μέλος του του συλλόγου διδασκόντων του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας Ελισάβετ Μπίσα, ακολούθως επεσήμανε ότι «... όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα ο σύλλογος διδασκόντων ενημερώθηκε δύο μέρες πριν από το κλείσιμο των σχολείων. Αυτό δηλώνει την στάση κάποιων προεξάρχοντος του υπουργείου Παιδείας όσον αφορά την απαξίωση του συλλόγου διδασκόντων. Μιλώ ως μέλος του συλλόγου και έχω μία ένταση, διότι δουλεύουμε κάποιοι συνάδελφοι περισσότερα χρόνια σε αυτό το σχολείο, ο στόχος, ο σκοπός μας, είναι για ένα δημόσιο δωρεάν σχολείο, για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους, το χρώμα, την φυλή τους και την θρησκεία τους, έχουμε δουλέψει σθεναρά σε αυτό το σχολείο γιαυτο και είμαστε ιδιαίτερα ανήσυχοι για αυτή την εξέλιξη. Δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι είμαστε αντίθετοι στην μετατροπή του σχολείου, γιατί θεωρούμε ότι θα απαξιωθεί τελείως ο ρόλος του. Το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι πρόβλημα για τους μαθητές, βρισκόμαστε σε μία επαρχία, έχουμε μαθητές οι οποίοι διανύουν πολλά χιλιόμετρα την ημέρα, από πολύ φτωχές οικογένειες, για να έρθουν στο σχολείο, να αποκτήσουν βασικές γνώσεις, να μπορέσουν να έχουν κάποια εφόδια για να βγουν στην κοινωνία και αυτή τη στιγμή, αυτοί οι μαθητές θα αποκλειστούν. Λέμε όχι στα σχολεία ελίτ και “αρίστων” όπως τα θέλει η κυβέρνηση. Να λάβουμε υπόψη μας ότι όλη η λειτουργία των προτύπων καθορίζεται από ένα γενικό νομοθετικό πλαίσιο αλλά όλα θα καθορίζονται στην πορεία με βάση υπουργικές αποφάσεις. Ωρολόγια προγράμματα, τομείς, ειδικότητες, σχέσεις με την αγορά εργασίας, με τους ιδιωτικούς ή δημόσιους φορείς, τα μαθήματα, ο αριθμός των μαθητών. Σε μία κυβέρνηση λοιπόν που είναι ανάλγητη σε όλους τους τομείς και στον δικό μας τομέα, στον τομέα της παιδείας, δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη. Θα παλέψουμε με όλες μας τις δυνάμεις έτσι ώστε να ενημερωθούν όλοι και να μπορέσουμε να ανατρέψουμε αυτή την πρακτική και αυτή την κατάσταση την οποία θεωρούμε ανήθικη και άδικη».
Η Δήμητρα Συριοπούλου εκπαιδευτικός 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας, έθιξε από την πλευρά της το θέμα των χορηγιών με τις οποίες λειτουργούν τα πρότυπα σχολεία, σημειώνοντας πως: «Τα πρότυπα σχολεία καλούνται να λειτουργήσουν με δωρεές, χορηγίες, δηλαδή χωρίς κρατικές επιχορηγήσεις με ότι συνεπάγεται, αυτό ιδίως σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης».
Στο θέμα των χορηγιών στάθηκε και η εκπαιδευτικός Αντωνία Αντωνοπούλου η οποία επεσήμανε ότι: «Είμαι στο σχολείο σχεδόν από την ίδρυση του από το 2003. Το σχολείο σε ένα κοινωνικό κράτος δεν μπορεί να λειτουργεί με χορηγίες κάποιων ιδιωτών. Πρέπει να έχει ένα δημόσιο χαρακτήρα. Γιατί σε μία περίοδο κρίσης, οι χορηγοί θα πάψουν να επιχορηγούν. Τότε τι γίνεται στην τοπική κοινωνία; Θα κλείσει η λειτουργία του σχολείου; Θα σταματήσει να υπάρχει; Ο κάθε γονιός τότε θα αναγκαστεί να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη του. Άρα λοιπόν τα πράγματα δυσκολεύουν αρκετά για την τοπική κοινωνία και ειδικότερα για τους μαθητές που δεν ανήκουν στην ελίτ και ανήκουν στα κατώτερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα»
Τέλος ο εκπαιδευτικός 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας Γιώργος Βρύνας πρόσθεσε ότι: «... εργάζομαι σε αυτό το σχολείο περίπου 10 χρόνια, είμαι ένας από αυτούς που μαζί με την βοήθεια όλων των συναδέλφων βέβαια, βάλαμε πλάτη σε δύσκολες καταστάσεις και σε δύσκολους καιρούς για να γίνει αυτό το σχολείο, αυτό που ξέρει όλος ο νομός. Εδώ και χρόνια ακούμε ότι το σχολείο δουλεύει σαν πρότυπο χάρη τις άοκνες προσπάθειες του διευθυντή και των εκπαιδευτικών. Και η ανταμοιβή τώρα ποια είναι; Εμείς δεν είμαστε καλοί εκπαιδευτικοί και πρέπει να έρθουν κάποιοι άριστοι με αυξημένα προσόντα, γιατί εμείς έχουμε λίγα προσόντα. Εμείς υποστηρίξαμε ένα σχολείο με μαθητές από ευάλωτα κοινωνικά στρώματα της κοινωνίας, με μαθητές από 8 ή 10 εθνικότητες που όχι μόνο τους μάθαμε ελληνικά αλλά πέρασαν και στο πανεπιστήμιο. Θεωρώ ανήθικο και άδικο το σύστημα που θέλει την αριστεία όπως αυτό την εννοεί (την είδαμε την αριστεία τους, ανθρώπους σε θέσεις κλειδιά που αποφασίζουν για την ζωές μας, δεν έχουν ούτε καν τα τυπικά προσόντα, δεν έχουν καν πτυχία) μαθαίνουμε ότι διάφοροι παράγοντες απλώς επειδή είναι κολλητοί της υπουργού να αποφασίζουν για το που θα ιδρυθούν πρότυπα σχολεία. Χωρίς να ρωτήσουν κανέναν. Έχουν στα χέρια τους, τους φακέλους του σχολείου, το πως λειτουργεί το σχολείο, πόσες αίθουσες έχει. Μιλάμε για μία κυβέρνηση η οποία στο ΦΕΚ που έχει σχέση με τα πρότυπα σχολεία αναφέρει ότι τα πρότυπα ΕΠΑΛ θα λειτουργούν με αναλυτικά προγράμματα που θα συναποφασίζονται κυρίως με τα ΑΕΙ της περιοχής. Μιλάμε για την ίδια κυβέρνηση που σε ένα άλλο νομοσχέδιο έσβησε από τον ακαδημαϊκό χάρτη τα ΑΕΙ της Ηλείας. Αυτά τα οποία θα αποφάσιζαν δήθεν για τα προγράμματα σπουδών. Ας μην κοροϊδευόμαστε! Δεν θα ανεχθούμε στις πλάτες μας να παιχτούν πολιτικά παιχνίδια για να κάνουν κάποιοι πολιτικές καριέρες. Είμαστε εργαζόμενοι, ζητάμε από την κοινωνία να μας στηρίξει, όπως στηρίξαμε κι εμείς τα παιδιά της όλα αυτά τα χρόνια».