Δευτέρα, 10 Απριλίου 2023 11:46

Μεγάλη Δευτέρα: Ξεκίνησε η εβδομάδα των Παθών του Ιησού Χριστού - Οι συμβολισμοί και τα έθιμα της ημέρας

Γράφτηκε από

Ξεκίνησε η εβδομάδα των Παθών του Ιησού Χριστού. Στα λαϊκά θρησκευτικά έθιμα του ελληνικού λαού η εβδομάδα πριν το Πάσχα θεωρείται από τις αγιότερες και πλέον σεβάσμιες χρονικές περιόδους του ετήσιου εορτολογικού κύκλου.

Καταρχήν χαρακτηρίζεται από αυστηρή νηστεία, συνήθιζαν μάλιστα να τηρούν και «τριήμερο», δηλαδή κατά τις τρεις πρώτες μέρες, ως και την Μεγάλη Τετάρτη να μην τρώνε τίποτε, αλλά να πίνουν μόνο το βράδυ νερό.

Γενικότερα, η εβδομάδα αυτή είναι εθιμικά καθιερωμένος χρόνος μεγάλης περισυλλογής, εκκλησιασμού και εκτέλεσης θρησκευτικών καθηκόντων, όπως η εξομολόγηση, η μετάληψη και οι πάσης φύσεως ελεημοσύνες και αγαθοεργίες.

Η ζωή του Ιωσήφ - Το περιστατικό της άκαρπης συκιάς

Για τις άγιες ημέρες και τι συμβολίζουν έχει μιλήσει στο ethnos.gr ο αρχιμανδρίτης π. Νικόδημος Σκρέττας και ο κ. Μανόλης Γ. Βαρβούνης, καθηγητής Λαογραφίας και πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Την Παρασκευή της έκτης εβδομάδος των Νηστειών κλείνει η Μεγάλη Τεσσαρακοστή και λαμβάνει τέλος το μακρύ πέλαγος της νηστείας και της εντατικότερης προσευχής.

Οι χριστιανοί, ως νέος λαός του Θεού, αγνισμένος ημέρες σαράντα όπως παλιά ο Μωϋσής, δεν ανεβαίνουν στο Σινά, αλλά συναναβαίνουν νοερά και καρδιακά με τον Κύριό τους «εις Ιεροσόλυμα», όπου Εκείνος επάνω στον σταυρό της θυσίας θα συντρίψει το κράτος του θανάτου και θα ανακεφαλαιώσει τα πάντα, τα παρελθόντα με την πίστη και τα μέλλοντα με την ελπίδα, στο σωστικό παρόν της θεϊκής αγάπης.

Σύνδεσμος της αγίας Τεσσαρακοστής με την Μεγάλη Εβδομάδα είναι το Σάββατο της αναστάσεως του Λαζάρου και η Κυριακή των Βαΐων. Αυτές οι δύο εορτές μαζί με τις τρεις πρώτες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος αποτελούν μία λειτουργική ενότητα.,

Προτού να εισέλθει ο Χριστός στην Ιερουσαλήμ, ανέστησε τον τετραήμερο νεκρό Λάζαρο, «πιστούμενος» την κοινή των πάντων ανάσταση προ του πάθους του, προαναγγέλλοντας έτσι τη νίκη και τον θρίαμβο κατά του θανάτου.

Την επόμενη ημέρα, Κυριακή των Βαΐων, εισοδεύει ως πράος και ταπεινός βασιλεύς «επί πώλου όνου» στην αγία Πόλη. Έρχεται «επί το εκούσιον πάθος», για να προδοθεί, να παραδοθεί και να σταυρωθεί «υπέρ γένους ανθρώπων».

Με βάγια φοινίκων τον προϋπάντησε ο παλαιός λαός. Με κλάδους νοητούς κεκαθαρμένων ψυχών και διανοιών τον προϋπαντά ο νέος λαός του, για να συναναβεί αυτοπροαίρετα και εθελούσια με τον Κύριό του, για να συμπορευθεί, να συσταυρωθεί, να συζήσει, να συναναστηθεί μαζί του στην ύψωση του δοξασμού της άνω Ιερουσαλήμ «εν τη βασιλεία των ουρανών».

Μεγάλη Εβδομάδα, και καθήμενοι «παρά τους πόδας» των ιερών υμνογράφων και μελωδών, συνειδητοποιούμε ότι λόγος και μέλος συμπορεύονται. Λατρεία και καλλιτεχνία αλληλοπεριχωρούνται. Κατάνυξη και ωραιότητα συνυπάρχουν. Λογική και συναίσθημα ισορροπούν. Πίστη και επιστήμη φιλιάζουν. Θεός και άνθρωπος κοινωνούν.

Η κατανυκτικότατη ακολουθία του Νυμφίου, σύνθεση αρχαιοτάτων λειτουργικών στοιχείων που απαρτίζουν την ορθρινή προσευχή της Εκκλησίας (όπως ψαλμοί, αιτήσεις, ευχές, εκφωνήσεις, στιχολογήσεις, απολυτίκια, τροπάρια, καθίσματα, ευαγγελικά αναγνώσματα, κανόνες, συναξάρια, μηνολόγια, υπομνήματα για το λειτουργικό και πνευματικό περιεχόμενο των ημερών, εξαποστειλάρια, αίνοι, απόστιχα κ.λπ.), εισάγει το πλήρωμα των πιστών, μέσα στο πλαίσιο του λειτουργικού χρόνου, στη βιωματική παροντοποίηση των συγκλονιστικών για τη σωτηρία τους γεγονότων που συνέβησαν 2000 χρόνια πριν.

Έτσι «τη αγία και μεγάλη Δευτέρα, μνήμην ποιούμεθα του μακαρίου Ιωσήφ του Παγκάλου και της υπό του Κυρίου καταρασθείσης και ξηρανθείσης συκής». Αλλά και γεγονότων που συνέβησαν από την είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα μέχρι την προδοσία.

Ο Ιωσήφ προτυπώνει τον Ιησού Χριστό, για το ταπεινό, το πράο και το ησύχιο ήθος, για την καθαρότητα, για την ένσταση στο άγιο θέλημα του Θεού, για τους διωγμούς και τις θλίψεις.

Ο Ιωσήφ φθονήθηκε από τα αδέλφια του, τα οποία αρχικά τον έριξαν σε βαθύ λάκκο, ενώ στη συνέχεια τον πούλησαν για τριάκοντα αργύρια και κατέληξε στον Πετεφρή, τον αρχιευνούχο του Φαραώ της Αιγύπτου. Ο Ιωσήφ, μη θέλοντας να παρασυρθεί σε ανήθικη πράξη με τη γυναίκα του Πετεφρή, συκοφαντήθηκε και φυλακίσθηκε. Στη συνέχεια, επειδή κατάφερε να ερμηνεύσει τα όνειρα του Φαραώ, εκείνος εκτίμησε τη σύνεση και τη σοφία του, καθιστώντας τον επιφανή και κύριο όλης της Αιγύπτου.

Ο Ιωσήφ με τη ζωή του, λοιπόν, προεικονίζει τον ίδιο τον Χριστό, ο οποίος φθονήθηκε από τους ομοεθνείς Του Ιουδαίους, πωλήθηκε από το μαθητή του για τριάκοντα αργύρια, κλείστηκε, όπως ο Προπάτορας στο βαθύ λάκκο, στον τάφο Του, κι αφού με τη δύναμή Του Αναστήθηκε, έγινε κυρίαρχος του κόσμου, εξαγοράζοντάς μας φιλανθρώπως από την δουλεία του διαβόλου.

Η άκαρπη συκή, που ξηραίνεται από την προσταγή του Κυρίου, υποδηλώνει την άκαρπη Συναγωγή των θρησκευτικών ταγών της εποχής του, αλλά και την κάθε ψυχή, που δεν καρποφορεί «τον ανήκοντα της αρετής καρπόν». Για να καλέσει τους πιστούς ανθρώπους στη συμπόρευση πίστεως και ήθους, θεωρίας και πράξεως, λόγων και έργων.

Οι Ευαγγελιστές Μάρκος και Ματθαίος, περιγράφουν το περιστατικό, κατά το οποίο ο Χριστός, φεύγοντας από τη Βηθανία πείνασε και, βλέποντας από μακριά μία συκιά, η οποία είχε μεν φύλλα, αλλά όχι καρπούς, την καταράστηκε. Το περιστατικό αυτό, οι Πατέρες της Εκκλησίας ερμηνεύουν ότι συμβολίζει την Συναγωγή των Εβραίων και γενικά την ζωή του Ισραηλιτικού λαού, που ήταν άκαρποι από καλά έργα.

Τα έθιμα

Πρόκειται για μέρα γενικού καθαρισμού των σπιτιών και ασβεστώματος των κοινόχρηστων χώρων και των αυλών, εν όψει της μεγάλης εορτής του Πάσχα. Σε ορισμένους τόπους τα παιδιά του χωριού πραγματοποιούσαν μια αγερμική περιφορά στα σπίτια, με τραγουδάκια, ευχές και επωδές που συχνά στρέφονται κατά των βλαπτικών εντόμων, όπως οι ψύλλοι.

Στη θρακική Μάδυτο, για παράδειγμα, τα παιδιά κρατούσαν ξύλινο σταυρό με μύρτα, και στα σπίτια όπου πήγαιναν τραγουδούσαν ένα χαρακτηριστικό αγερμικό τραγούδι μπροστά στο εικονοστάσι, εξορκίζονταν ταυτοχρόνως τους ψύλλους και τους ποντικούς, που απειλούσαν τόσο την δημόσια υγεία, όσο και τις επερχόμενες σοδειές, ταυτοχρόνως δε εύχονταν για την ευόδωση της σηροτροφίας, ζητώντας και παίρνοντας ως αμοιβή αβγά, τα οποία και θα βάφονταν αργότερα για το Πάσχα.

Το αγερμικό αυτό δρώμενο, γνωστό ως «ρουμάνι», σε άλλες περιοχές, όπως για παράδειγμα στα Δαρδανέλλια ή στη Λέσβο τελούνταν την Μεγάλη Πέμπτη, αποτελεί δε χαρακτηριστικό παράδειγμα ανοιξιάτικου και πασχαλινού γονιμικού παιδικού αγερμού.

Πηγή: Ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 10 Απριλίου 2023 09:41

Σχετικά Άρθρα

  • Πάσχα: Και όμως γίνεται - Πότε θα πέσει... Ιούνιο
    Πάσχα: Και όμως γίνεται - Πότε θα πέσει... Ιούνιο

    Πάσχα: Μπορεί να μοιάζει απίθανο ωστόσο η μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού θα «πέσει» καλοκαίρι

    Το Πάσχα μπορεί να φτάσει να γιορτάζεται ακόμα και το καλοκαίρι στο πολύ μακρινό μέλλον, ενώ το ζήτημα εορτασμού του βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων Ορθοδόξων και Καθολικών για τον υπολογισμό της ημερομηνίας του.

    Η διαφορά αυτή έχει να κάνει με τα διαφορετικά ημερολόγια που χρησιμοποιούν οι Χριστιανικές Εκκλησίες, καθώς το Ορθόδοξο Πάσχα καθορίζεται βάσει του Ιουλιανού ημερολογίου, ενώ οι Καθολικοί και οι Προτεστάντες ακολουθούν το Γρηγοριανό.

    Υπάρχουν αρκετά παράδοξα στον υπολογισμό του Πάσχα από την στιγμή του καθορισμού του, σε σημείο που θα πέσει στο πάρα πολύ μακρινό μέλλον μέσα στο καλοκαίρι.

    Η Α' Οικουμενική Σύνοδος στη Νίκαια το 325 μ.Χ. καθόρισε ότι το Πάσχα θα εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την Πανσέληνο που ακολουθεί ή συμπίπτει με την εαρινή ισημερία. Το Εβραϊκό Πάσχα, το οποίο γιορτάζεται κατά την ημέρα της Πανσελήνου μετά την εαρινή ισημερία, δεν συμπίπτει ποτέ με το Χριστιανικό Πάσχα λόγω αυτού του κανόνα.

    Οι διαφορές μεταξύ των ημερολογίων επηρεάζουν την ημερομηνία του Ορθόδοξου Πάσχα. Οι Ορθόδοξοι υπολογίζουν την εαρινή ισημερία σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο, το οποίο έχει αστρονομικά σφάλματα, ενώ οι Καθολικοί και οι Προτεστάντες ακολουθούν το Γρηγοριανό ημερολόγιο, το οποίο τοποθετεί την ισημερία στις 21 Μαρτίου.

    Λόγω αυτών των διαφορών, το Ορθόδοξο Πάσχα μπορεί να πέσει αργότερα από το Καθολικό. Για παράδειγμα, το Πάσχα μπορεί να γιορταστεί το νωρίτερο στις 4 Απριλίου, όπως συνέβη το 2010, και το αργότερο στις 8 Μαΐου, όπως το 1983.

    Αν δεν αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού, το μακρινό... 2610 θα γιορτάσουν οι πολύ επόμενες γενιές το Πάσχα στις 13 Μαΐου και το 5270 την 1η Ιουνίου!

    Όλα αυτά, αν η Ορθόδοξη εκκλησία αποφασίσει να μην αλλάξει τίποτα στον τρόπο υπολογισμού της ημερομηνίας του Πάσχα...

    Πηγή: newsbomb.gr

  • Πρόταση για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων και Καθολικών το 2025 - Κοντά σε συμφωνία οι εκκλησίες
    Πρόταση για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων και Καθολικών το 2025 - Κοντά σε συμφωνία οι εκκλησίες

    Σε μια ιστορική απόφαση προχώρησε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος πρότεινε την καθιέρωση του κοινού εορτασμού του Πάσχα, Καθολικών και Ορθόδοξων από το 2025.

    Οι δύο εκκλησίες είναι κοντά σε συμφωνία και μάλιστα για φέτος που οι ημερομηνίες συμπίπτουν και για τις δύο εκκλησίες στις 20 Απριλίου.

    Η ανακοίνωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου

    Εν τω πνεύµατι τούτο εκφράζεται ομοθυµαδόν η ευχή ο κοινός εορτασμός του Πάσχα κατά το επόμενον έτος υπό της Ανατολικής και Δυτικής Χριστιανοσύνης, να µή αποτελέση µίαν ευτυχή απλως σύµπτωσιν, αλλά την απαρχή της καθιερώσεως κοινής ηµεροµηνίας διά τον εορτασμόν του κατ' έτος, συμφώνως προς το Πασχάλιον της καθη µας Ορθοδόξου Εκκλησία

    Πηγή: Εthnos.gr

  • Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Μεγάλη γιορτή σήμερα - Τα έθιμα της ημέρα
    Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Μεγάλη γιορτή σήμερα - Τα έθιμα της ημέρα

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος τιμάται σήμερα, 6 Αυγούστου από την Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία. Είναι ένα γεγονός που έχει την ίδια σημασία για την σωτηρία μας με την ενσάρκωση και την Ανάστασή του Κυρίου.

    Όσο μεγάλη και βασική εορτή είναι για την σωτηρία μας τα Χριστούγεννα και η Ανάσταση, τόσο σημαντική είναι και η εορτή αυτή. Επίσης, δεν είναι τυχαία η επιλογή των Μαθητών από τον Χριστό για τη Μεταμόρφωσή Του στο όρος Θαβώρ.

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος αποτελεί εξαίρεση μέσα στην αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου. Εθιμικά, λοιπόν έχει καθιερωθεί η ιχθυοφαγία.

    Μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της Χριστιανοσύνης

    Η Μεταμόρφωσις του Σωτήρος είναι μια από τις από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης. Έως τον 4ο αιώνα η Μεταμόρφωση γιορταζόταν πριν το Πάσχα, αλλά από την ημέρα των εγκαινίων του Ναού της Μεταμορφώσεως, τον οποίο έχτισε η Αγία Ελένη στο όρος Θαβώρ, επικράτησε ο εορτασμός του γεγονότος να γίνεται στις 6 Αυγούστου.

    Από θεολογικής απόψεως η Μεταμόρφωση αποτελεί το μέγιστο μάθημα μυστικής θεολογίας.

    Σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό καθηγητή της Θεολογίας του ΕΚΠΑ κου Γεωργίου Π. Πατρώνου “Η Μεταμόρφωση ως ιστορικό γεγονός. Ο Κύριος παραλαμβάνει τρεις από τους μαθητές του, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και μεταμορφώνεται «έμπροσθεν αυτών». Η μαρτυρία των τριών είναι ιδιαίτερα σημαντική. Δεν πρόκειται, επομένως, για θεολογικό μύθο. Βέβαια πρόκειται για μια πνευματική εμπειρία των τριών μαθητών του Ιησού, όμως η εμπειρία αυτή εδράζεται σε ιστορικό γεγονός και συνδέεται με εξωτερικά εύληπτα φαινόμενα. Βλέπουν τον Κύριο στην κορυφή του όρους να λάμπει το πρόσωπο του «ως ο ήλιος» και τα ενδύματα του να γίνονται «λευκά ως το φως», αναφέρει το vimaorthodoxias.gr,

    Παρατηρούν δίπλα στον μεταμορφούμενο Διδάσκαλο να παρίστανται ως «μάρτυρες» του γεγονότος δύο σημαντικά πρόσωπα της ιουδαϊκής αποκαλυπτικής και της εσχατολογικής παράδοσης του Ισραηλιτικού λαού, τον Μωυσή και τον Ηλία. Όλα αυτά φανερώνουν ένα είδος θεοφάνειας μέσα στον μεσσιανολογικό χαρακτήρα του γεγονότος. Το δεύτερο ενδιαφέρον στοιχείο της μεταμόρφωσης είναι η εμφάνιση και η παρουσία του ακτίστου φωτός.

    Ο Χριστός με τη μεταμόρφωση έδειξε στον κόσμο το αληθινό του πρόσωπο. Δεν είναι μόνο άνθρωπος, είναι και Θεός. Λαμβάνει την κτιστή ανθρώπινη φύση η οποία Τον θεώνει. Η μεταμόρφωση, επομένως, στην πνευματική διάσταση δεν πρέπει να ερμηνεύεται και να κατανοείται ως ατομικό γεγονός, που άφορα μόνο στο πρόσωπο του Ιησού . Και ούτε ακόμη περιοριστικά και επιλεκτικά, ωσάν να αναφέρεται μόνο σε τρεις εκλεκτούς μαθητές . Είναι ένα γεγονός καθολικής σημασίας.

    Αρχικά ξεκινάει από τον Κύριο, συνεπαίρνει στη συνέχεια τους τρεις μαθητές, προεκτείνεται προς τους Δώδεκα και δι’ αυτών φτάνει σε όλο τον κόσμο και σε όλη την κτίση. Έτσι, κατά συνέπεια, δικαιούμαστε να ομιλούμε για τη μεταμόρφωση του ανθρώπου και του κόσμου, της φύσης και της κτίσης, για τη μεταμόρφωση όλης της δημιουργίας, είτε υλικής είτε πνευματικής”.

    Στο σημείο αυτό ουσιαστικά εστιάζεται και το βαθύτερο μήνυμα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος: στη δυνατότητα του κάθε ανθρώπου να δει πέρα από την ύλη, να συναντηθεί με το άυλο του Θεανθρώπου. Γεγονός που είτε κυριολεκτικά για τους πιστούς, είτε μεταφορικά για τους αγνωστικιστές και αμφισβητίες έχει μεγάλη αξία και δυναμική γιατί ανοίγει νέους ορίζοντες στην σκέψη και την προσέγγιση του ανθρώπου για τη ζωή του.

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος, ως σπουδαία δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης ιχθυοφαγίας, μέσα στην σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου.

    Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Τα έθιμα και οι παραδόσεις στην Ελλάδα

    Το έθιμο που έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα καθώς αποτελεί την αναίμακτη θυσία προς τον Θεό που ζητεί βοήθεια για την καθημερινή επιβίωση, έθιμο που πέρασε και στον χριστιανισμό. Ανήμερα της μεταμορφώσεως του Σωτήρος οι πιστοί φέρνουν στην εκκλησία σταφύλια για να ευλογηθούν από τον ιερέα. Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.

    Στην πραγματικότητα ανατίθεται στον Θεό η ελπίδα της επιβίωσής του ανθρώπου από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της παραδοσιακής κοινότητας.

    Ακόμα και σήμερα, στη Λήμνο, στη Λέσβο, στην Πιερία και στην Πρέβεζα τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο ενώ αφήνεται και ένα τσαμπί στο εικόνισμα της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος για καλή σοδειά όλο το χρόνο.

    Σε πολλούς τόπους είναι αργία τιμώντας τον Χριστό πριν από την Κοίμηση της Θεοτόκου το Δεκαπεντάυγουστο, ενώ σύμφωνα με την παράδοση, τη νύχτα της παραμονή του Σωτήρος, απροσδιόριστη στιγμή ανοίγουν οι ουρανοί και τότε οι πιστοί μπορούν να δουν το Άγιο Φως και να λάβουν ό,τι προσευχηθούν.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Μια Πολύχρωμη Λαμπάδα στολισμένη με Ζωντανές Ελπίδες, Όμορφες Αναμνήσεις & Περίσσια Ευτυχία
    Μια Πολύχρωμη Λαμπάδα στολισμένη με Ζωντανές Ελπίδες, Όμορφες Αναμνήσεις & Περίσσια Ευτυχία

    Τη Μεγάλη Δευτέρα 29 Απριλίου το απόγευμα στον κήπο μας ήμασταν όλοι εκεί…

    Οι Οικογένειες του σχολείου μας, οι Οικογένειες του ΚΔΑΠ «ΡΗΓΑΣ ΠΑΙΔΙΟΘΕΝ» και οι Οικογένειες της ακαδημίας «JUNIORS ACADEMY» καταφέραν με αίσθημα προσφοράς και δημιουργικότητας να θεμελιώσουν μια τεράστια γέφυρα αγάπης και ελπίδας που ένωσε τα Εκπαιδευτήριά μας & με το Σωματείο " ΕΛΠΙΔΑ- Σύλλογος Φίλων Παιδιών με Καρκίνο ".

    Όλοι μας χωρίς σταματημό προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε όσες περισσότερες λαμπάδες μπορούσαμε. Ο αριθμός αυτών 640 και το συμβολικό ποσό που συγκεντρώσαμε 1.600 ευρώ, το οποίο θα κατατεθεί άμεσα στο Σωματείο " ΕΛΠΙΔΑ- Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο ".

    Δεν σταματήσαμε όμως εκεί….

    21 γονείς του σχολείου μας έγιναν εθελοντές δότες μυελού των οστών στο σύλλογο «Όραμα Ελπίδας» και άλλοι 9 δώρισαν ότι πιο πολύτιμο και μοναδικό έχουν, το αίμα τους, στηρίζοντας την Τράπεζα Αίματος του Σχολείου μας.

    Κάπου ανάμεσα στις μυρωδιές των κουλουριών, που έπλασαν με τα χεράκια τους τα παιδάκια μας και στη συμμετοχή τους στα πασχαλινά εργαστήρια (Λαζαράκια από τη Σύρο, Ζακυνθινούς Σταυρούς και βαφή πασχαλινών αυγών) βίωσαν μια ξεχωριστή εμπειρία προσφοράς και αγάπης θαυμάζοντας τον εθελοντισμό των γονέων τους και αφήνοντας πολλές ελπίδες για μια δικιά τους ξεχωριστή γενιά.

    Ευχαριστούμε θερμά όλες τις οικογένειές μας που στήριξαν αυτή την πρωτοβουλία.
    Ευχαριστούμε τους συνεργάτες μας και την ξεχωριστή μας ομάδα γονέων που για 3 ημέρες πρωί και απόγευμα αγκάλιασαν αυτή την ελπιδοφόρα κίνηση (μαμά Αριστέα, Ειρήνη, Αναστασία, Γεωργία, Κωνσταντίνα, Αναστασία, Αγαθή, Δώρα, Βίκυ, Αγγελική, Αθανασία, Κυριακή, Σίσσυ, Σωτηρία, Κίρκη, Κυριακή, Ιωάννα, Μαρίνα, Κωνσταντίνα, Ελπίδα, Βασιλική, Κατερίνα, Μαρία, Ιωάννα, Ιωάννα, Νίκη, Κυριακή, Γεωργία)

    Τέλος ευχαριστούμε για την ευγενική τους χορηγία τους ΥΙΟΙ ΦΩΤΗ ΚΛΟΥΚΙΝΑ Ο.Ε., το πολυκατάστημα Mega Bazaar και τον κύριο Βασιλόπουλο Τρύφωνα.

    Σας περιμένουμε την επόμενη χρονιά με υπερδιπλάσιες λαμπάδες και περισσότερα μηνύματα ελπίδας.

    Σας Ευχόμαστε Υγεία, Χαρά & Ευτυχία!

    rigas2

  • Εύβοια: Οικογένεια εγκλωβίστηκε σε ρεματιά - Ακολούθησαν λάθος διαδρομή
    Εύβοια: Οικογένεια εγκλωβίστηκε σε ρεματιά - Ακολούθησαν λάθος διαδρομή

    Λαχτάρησε μια οικογένεια στην Εύβοια, μετά την περιπέτεια που έζησε ανήμερα του Μεγάλου Σαββάτου (4/5) καθώς ταξίδευε για Κάρυστο ώστε να περάσει το Πάσχα.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του eviathema.gr, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους και έχοντας ως οδηγό το GPS του κινητού, ακολούθησαν λάθος διαδρομή, με αποτέλεσμα να χάσουν τον προσανατολισμό τους και να εγκλωβιστούν μέσα σε μια ρεματιά ανάμεσα στις περιοχές Λέπουρα και Κατακαλού του Δήμου Κύμης Αλιβερίου.

    Επιχείρηση για τον απεγκλωβισμό τους

    Άμεσα ειδοποίησαν την Πυροσβεστική και στο σημείο έσπευσαν στελέχη της ΠΥ Αλιβερίου, συνοδεία του υποδιοικητή Γιώργου Μαρίνου καθώς και του Αντιδημάρχου Γιώργου Κώτσαρη, ο οποίος διέθετε αγροτικό μηχάνημα για τον απεγκλωβισμό.

    Μετά από πολύωρη επέμβαση το όχημα μεταφέρθηκε σε ασφαλές σημείο και η οικογένεια συνέχισε την διαδρομή της.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Γιατί σουβλίζουμε αρνί την Κυριακή του Πάσχα - Από πού προέρχεται το έθιμο
    Γιατί σουβλίζουμε αρνί την Κυριακή του Πάσχα - Από πού προέρχεται το έθιμο

    Την Κυριακή του Πάσχα είθισται να σουβλίζουμε τον οβελία. Το εν λόγω έθιμο συνδέεται με την έξοδο των Εβραίων από την Αίγυπτο. Λίγο πριν ξεκινήσουν το ταξίδι τους για τη Γη της Επαγγελίας ο Μωυσής, σύμφωνα με την παράδοση, ζήτησε από κάθε οικογένεια να θυσιάσει ένα αρνί και με το αίμα να βάψουν τους παραστάτες των θυρών των σπιτιών τους για να μην εξολοθρευτούν από τον άγγελο του Θεού, που εκείνο το βράδυ θα έφερνε τον θάνατο στα πρωτότοκα κάθε οικογένειας, που δεν θα είχε – με αυτό το αίμα του αρνιού – σημαδέψει την είσοδο του σπιτιού του. Μετά το πλήθος ενός εκατομμυρίου Εβραίων βγήκε από την Αίγυπτο με εντολή του ίδιου του Φαραώ.

    Εκείνο το βράδυ, της εξόδου, κάθε οικογένεια πρόσφερε ως θυσία στο Θεό ένα αρνί για τη σωτηρία όλου του λαού. Το έφαγαν, χωρίς να σπάσουν τα κόκαλά του, μαζί με άζυμο ψωμί και πικρά χόρτα.

    O αμνός συμβολίζει τον Χριστό, διότι ο Ιωάννης ο Βαπτιστής είχε παρομοιάσει τον Ιησού με τον αμνό θεού που θα πάρει στις πλάτες του τις αμαρτίες του κόσμου.

    Οι Εβραίοι ποιμένες ήταν αυτοί που έσφαζαν και προσέφεραν τα αρνιά ως θυσία στο Θεό για να τον τιμήσουν και να τον ευχαριστήσουν. Στη συνέχεια όμως οι Χριστιανοί καθιέρωσαν το Πάσχα ως δική τους εορτή. Οι πιστοί μοιράζονται το αρνί του Πάσχα που συμβολίζει τον Χριστό, o οποίος θυσιάστηκε για μας.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Πάσχα: Ποιοι κλάδοι παρουσίασαν άνοδο πωλήσεων
    Πάσχα: Ποιοι κλάδοι παρουσίασαν άνοδο πωλήσεων

    Ποια είναι η εικόνα στην αγορά – Τι λένε στον ΟΤ επιχειρηματίες για την πασχαλινή κίνηση

    Κάποιες προσδοκίες επαληθεύτηκαν και έφεραν χαμόγελα, κάποιες διαψεύσθηκαν και μεγάλωσαν τον προβληματισμό. Η εμπορική κίνηση του Πάσχα δεν είχε κοινό πρόσημο για όλους τους κλάδους, όπως παραδοσιακά συμβαίνει, απογοητεύοντας μεγάλη μερίδα του επιχειρηματικού κόσμου.

    Αντίθετα, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε σημαντική απόκλιση στην εικόνα του πασχαλινού τζίρου ανά τομέα δραστηριότητας, με εκπροσώπους του λιανεμπορίου που μίλησαν στον «ΟΤ» να δηλώνουν ανήσυχοι για τη συνέχεια και να «ποντάρουν» πλέον στον τουρισμό για να… ρεφάρουν.

    «Δεν επιβεβαιώθηκαν οι ελπίδες για την πασχαλινή περίοδο»

    Οι έμποροι περίμεναν ο εορταστικός τζίρος, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών και των υπηρεσιών εστίασης και διαμονής να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ της περυσινής χρονιάς.

    «Δυστυχώς δεν επιβεβαιώθηκαν οι ελπίδες του εμπορικού κόσμου για την πασχαλινή περίοδο», σημειώνει ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Μάκης Σαββίδης, επισημαίνοντας πως η γενικευμένη ακρίβεια πλήττει πλέον αισθητά το διαθέσιμο εισόδημα.

    Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, παρά την καταβολή του «δώρου Πάσχα» στους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα και την προσπάθεια των επιχειρήσεων να συγκρατήσουν τις τιμές η κίνηση ήταν υποτονική, με τους καταναλωτές να περιορίζουν αισθητά τις δαπάνες τους.

    Την ίδια στιγμή, ισχυρή πίεση υφίστανται οι μεμονωμένοι έμποροι από τις ξένες αλυσίδες και τα malls, τα οποία κερδίζουν διαρκώς όλο και περισσότερο έδαφος.

    Γλυκόπικρη γεύση αφήνει ο εορταστικός τζίρος και στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, και ειδικότερα τους μικρότερους παίκτες του κλάδου. Κορυφαίο στέλεχος που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του αναφέρει πως η ζήτηση κινήθηκε σε περίπου ίδια επίπεδα με πέρυσι, παρότι όλοι ανέμεναν πως θα υπήρχε αυξημένη κίνηση λόγω εορτών.

    «Η ακρίβεια δεν αφήνει τα νοικοκυριά να ξοδέψουν. Περιορίζονται στα απαραίτητα και κόβουν από παντού…», σημειώνει χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως τα τελευταία μέτρα για την συγκράτηση των ανατιμήσεων δεν έφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Κυρίως γιατί οι προμηθευτές ελάττωσαν τις παροχές και τις προωθητικές ενέργειες, κάτι που ο κλάδος είχε προειδοποιήσει από την πρώτη στιγμή.

    Καλύτερη η κατάσταση στην εστίαση

    Αισθητά καλύτερη φαίνεται πως είναι η κατάσταση στην εστίαση, η οποία μετά το σοκ της πανδημίας και τα απανωτά lockdown δείχνει να έχει επανέλθει παρά τα σοβαρά εμπόδια που εξακολουθούν να υπάρχουν.

    Όπως λέει ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του ομίλου «Καστελόριζο», Αντώνης Σταύρου, υπάρχουν αυξημένες κρατήσεις με τις καλές καιρικές συνθήκες να βοηθούν στην τόνωση της κίνησης. Παρότι οι τιμές των μενού έχουν αυξηθεί από 5% έως 10% σε σχέση με πέρυσι λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων των πρώτων υλών, η πορεία των πωλήσεων γεννά ικανοποίηση.

    Βέβαια, όπως σπεύδει να τονίσει δεν είναι όλα ρόδινα. Ανάμεσα στις δυσκολίες και τα υψηλά έξοδα λειτουργίας που βαραίνουν μια επιχείρηση έρχεται να προστεθεί και η αδυναμία εξεύρεσης προσωπικού. Ίσως πρόκειται για το νούμερο ένα πρόβλημα αυτή τη στιγμή στον κλάδο…

    Σανίδα ο τουρισμός

    Ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας στρέφει τώρα το ενδιαφέρον του στον τουρισμό και στην σεζόν που ξεκίνησε πριν από λίγο διάστημα. Η ώθηση που μπορεί να δώσει, όπως λένε άνθρωποι της αγοράς είναι τεράστια ενώ δεν αποκλείεται να καλύψει και ένας μέρος των απωλειών… Το σίγουρο πάντως είναι πως κάποιοι κλάδοι θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν τον… Γολγοθά τους.

    Πηγή: ot.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik

  • Πώς αμείβονται οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν την Κυριακή του Πάσχα
    Πώς αμείβονται οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν την Κυριακή του Πάσχα

    Οι ισχύοντες όροι εργασίας και αμοιβής που έχει δημοσιοποιήσει η ΓΣΕΕ και το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων

    Τους όρους εργασίας και αμοιβής για όσους δουλεύουν στον ιδωτικό τομέα, ο οποίοι ανήκουν στις κατηγορίες εργαζομένων που απασχολούνται την Κυριακή του Πάσχα, δημοσιοποίησε η ΓΣΕΕ και το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων.

    Πέραν της προσαύξησης, οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν Κυριακή άνω των πέντε ωρών δικαιούνται και ρεπό σε άλλη εργάσιμη ημέρα

    Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται, για την Κυριακή του Πάσχα ισχύει ο γενικός κανόνας της Κυριακής αργίας, δηλαδή απαγορεύεται η απασχόληση των εργαζομένων.

    Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές και τις λοιπές από τον νόμο αργίες, οπότε οι μισθωτοί που θα απασχοληθούν σε αυτές δικαιούνται τα εξής:

    1) αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το σύνηθες καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν

    2) αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό, οφείλεται προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου μισθού τους για όσες ώρες απασχοληθούν

    3) αναπληρωματική ανάπαυση (ρεπό): Εφόσον οι εργαζόμενοι απασχοληθούν Κυριακή άνω των 5 ωρών δικαιούνται πρόσθετα και αναπληρωματική ανάπαυση (ρεπό), σε άλλη εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας.

    Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (για παράδειγμα, από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα Κυριακής (όπως και υποχρεωτικής αργίας), αυτοί υπερισχύουν.

    Δευτέρα του Πάσχα

    Η Δευτέρα του Πάσχα είναι από τον νόμο ημέρα υποχρεωτικής αργίας για όλες τις επιχειρήσεις. Στις επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν καταβάλλεται χωρίς κάποια προσαύξηση το σύνηθες ημερομίσθιο σε όσους αμείβονται με ημερομίσθιο, ενώ σε όσους αμείβονται με μισθό καταβάλλεται ο μηνιαίος μισθός τους.

    Λόγω μεταφοράς της Πρωτομαγιάς, τα ισχύοντα για τη Δευτέρα του Πάσχα επεκτείνονται και για την Τρίτη του Πάσχα

    Όσοι εργαζόμενοι θα απασχοληθούν αυτή την ημέρα, δικαιούνται:

    1) αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν

    2) στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό:

    • αν πρόκειται για επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές και τις λοιπές από τον νόμο αργίες, οφείλεται προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου μισθού τους για όσες ώρες απασχοληθούν.
    • αν πρόκειται για επιχειρήσεις που αργούν κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας και εκτάκτως θα λειτουργήσουν τη Δευτέρα του Πάσχα, οφείλεται το 1/25 του συνήθως καταβαλλομένου μισθού τους και επιπλέον προσαύξηση 75% επί του νόμιμου ημερομισθίου για όσες ώρες απασχοληθούν.

    Τρίτη του Πάσχα

    Τα παραπάνω για τις από τον νόμο ημέρες υποχρεωτικής αργίας ισχύουν φέτος και για την Τρίτη του Πάσχα, ημέρα στην οποία μεταφέρθηκε με Υπουργικές Αποφάσεις (Β΄1406/2024, Β΄1836/2024) η Πρωτομαγιά.

    Επισημαίνονται τα εξής:

    -Οι διατάξεις της νομοθεσίας για την Κυριακή αργία, τις αργίες της περιόδου του Πάσχα, το χρόνο εβδομαδιαίας ανάπαυσης των εργαζομένων και τις εξαιρέσεις από αυτές (ανάλογα με τη δραστηριότητα και τη φύση των εργασιών) περιέχονται κωδικοποιημένες στα άρθρα 193-209 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (ΠΔ 80/2022, Α΄222)

    -Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (πχ από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας ή Κυριακής, αυτοί υπερισχύουν.

    -Σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας απαγορεύεται η απασχόληση των εργαζομένων και η λειτουργία των επιχειρήσεων, εκτός από εκείνες που νόμιμα λειτουργούν κατά τις Κυριακές και τις γιορτές.

    -Δεν είναι νόμιμος ο συμψηφισμός ημέρας οφειλόμενης ανάπαυσης (ρεπό), με την ημέρα υποχρεωτικής αργίας.

    -Δεν περιλαμβάνονται στην ετήσια άδεια με αποδοχές οι ημέρες υποχρεωτικής αργίας.

    -Κατά τις Κυριακές και τις ημέρες υποχρεωτικής αργίας, απαγορεύεται κάθε βιομηχανική, βιοτεχνική, εμπορική εργασία και κάθε επαγγελματική γενικά δραστηριότητα, πλην των εξαιρέσεων που αναφέρονται ρητά στη νομοθεσία.

    -Όσες επιχειρήσεις δεν υπάγονται στις εξαιρέσεις του νόμου, δεν μπορούν να λειτουργήσουν νόμιμα και συνεπώς δεν μπορούν να απασχολούν εργαζόμενους, χωρίς να έχουν λάβει ειδική άδεια από την αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας και σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης (κίνδυνος καταστροφής προϊόντων ή βλάβης εγκαταστάσεων ή υλικών), ύστερα από αναγγελία στην Αστυνομία.

    -Η παράνομη απασχόληση προσωπικού κατά την Κυριακή ή τις ημέρες υποχρεωτικής αργίας κατατάσσεται στην κατηγορία των πολύ σοβαρών παραβάσεων με υψηλότατο πρόστιμο και περαιτέρω ποινική ευθύνη του εργοδότη.

    Πηγή: ethnos.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ