Παρασκευή, 02 Αυγούστου 2024 20:48

Πανηγυρικός εορτασμός Μεταμόρφωσης Σωτήρος σε Τ.Κ. Αγίου Ηλία Πηνηίων

Γράφτηκε από

Ανακοινώνεται από το Δήμο Ήλιδας ο πανηγυρικός εορτασμός του Μετοχίου της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος της Ιεράς Μονής Ιβήρων, που βρίσκεται στην Τοπική Κοινότητα του Αγίου Ηλία Πηνηίων.

Το πρόγραμμα της πανηγύρεως έχει ως εξής:

  • 05/08/2024 Δευτέρα ώρα 19:00 μ.μ., εσπερινός
  • 06/08/2024 Τρίτη ώρα 7:30 π.μ., όρθρος και θεία λειτουργία
  • 11/08/2024 Κυριακή ώρα 20:30 μ.μ., Ιερή αγρυπνία & εγκώμια Υπεραγίας Θεοτόκου

(Δελτίο Τύπου)

Τελευταία τροποποίηση στις Παρασκευή, 02 Αυγούστου 2024 18:55

Σχετικά Άρθρα

  • Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Μεγάλη γιορτή σήμερα - Τα έθιμα της ημέρα
    Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Μεγάλη γιορτή σήμερα - Τα έθιμα της ημέρα

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος τιμάται σήμερα, 6 Αυγούστου από την Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία. Είναι ένα γεγονός που έχει την ίδια σημασία για την σωτηρία μας με την ενσάρκωση και την Ανάστασή του Κυρίου.

    Όσο μεγάλη και βασική εορτή είναι για την σωτηρία μας τα Χριστούγεννα και η Ανάσταση, τόσο σημαντική είναι και η εορτή αυτή. Επίσης, δεν είναι τυχαία η επιλογή των Μαθητών από τον Χριστό για τη Μεταμόρφωσή Του στο όρος Θαβώρ.

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος αποτελεί εξαίρεση μέσα στην αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου. Εθιμικά, λοιπόν έχει καθιερωθεί η ιχθυοφαγία.

    Μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της Χριστιανοσύνης

    Η Μεταμόρφωσις του Σωτήρος είναι μια από τις από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης. Έως τον 4ο αιώνα η Μεταμόρφωση γιορταζόταν πριν το Πάσχα, αλλά από την ημέρα των εγκαινίων του Ναού της Μεταμορφώσεως, τον οποίο έχτισε η Αγία Ελένη στο όρος Θαβώρ, επικράτησε ο εορτασμός του γεγονότος να γίνεται στις 6 Αυγούστου.

    Από θεολογικής απόψεως η Μεταμόρφωση αποτελεί το μέγιστο μάθημα μυστικής θεολογίας.

    Σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό καθηγητή της Θεολογίας του ΕΚΠΑ κου Γεωργίου Π. Πατρώνου “Η Μεταμόρφωση ως ιστορικό γεγονός. Ο Κύριος παραλαμβάνει τρεις από τους μαθητές του, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και μεταμορφώνεται «έμπροσθεν αυτών». Η μαρτυρία των τριών είναι ιδιαίτερα σημαντική. Δεν πρόκειται, επομένως, για θεολογικό μύθο. Βέβαια πρόκειται για μια πνευματική εμπειρία των τριών μαθητών του Ιησού, όμως η εμπειρία αυτή εδράζεται σε ιστορικό γεγονός και συνδέεται με εξωτερικά εύληπτα φαινόμενα. Βλέπουν τον Κύριο στην κορυφή του όρους να λάμπει το πρόσωπο του «ως ο ήλιος» και τα ενδύματα του να γίνονται «λευκά ως το φως», αναφέρει το vimaorthodoxias.gr,

    Παρατηρούν δίπλα στον μεταμορφούμενο Διδάσκαλο να παρίστανται ως «μάρτυρες» του γεγονότος δύο σημαντικά πρόσωπα της ιουδαϊκής αποκαλυπτικής και της εσχατολογικής παράδοσης του Ισραηλιτικού λαού, τον Μωυσή και τον Ηλία. Όλα αυτά φανερώνουν ένα είδος θεοφάνειας μέσα στον μεσσιανολογικό χαρακτήρα του γεγονότος. Το δεύτερο ενδιαφέρον στοιχείο της μεταμόρφωσης είναι η εμφάνιση και η παρουσία του ακτίστου φωτός.

    Ο Χριστός με τη μεταμόρφωση έδειξε στον κόσμο το αληθινό του πρόσωπο. Δεν είναι μόνο άνθρωπος, είναι και Θεός. Λαμβάνει την κτιστή ανθρώπινη φύση η οποία Τον θεώνει. Η μεταμόρφωση, επομένως, στην πνευματική διάσταση δεν πρέπει να ερμηνεύεται και να κατανοείται ως ατομικό γεγονός, που άφορα μόνο στο πρόσωπο του Ιησού . Και ούτε ακόμη περιοριστικά και επιλεκτικά, ωσάν να αναφέρεται μόνο σε τρεις εκλεκτούς μαθητές . Είναι ένα γεγονός καθολικής σημασίας.

    Αρχικά ξεκινάει από τον Κύριο, συνεπαίρνει στη συνέχεια τους τρεις μαθητές, προεκτείνεται προς τους Δώδεκα και δι’ αυτών φτάνει σε όλο τον κόσμο και σε όλη την κτίση. Έτσι, κατά συνέπεια, δικαιούμαστε να ομιλούμε για τη μεταμόρφωση του ανθρώπου και του κόσμου, της φύσης και της κτίσης, για τη μεταμόρφωση όλης της δημιουργίας, είτε υλικής είτε πνευματικής”.

    Στο σημείο αυτό ουσιαστικά εστιάζεται και το βαθύτερο μήνυμα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος: στη δυνατότητα του κάθε ανθρώπου να δει πέρα από την ύλη, να συναντηθεί με το άυλο του Θεανθρώπου. Γεγονός που είτε κυριολεκτικά για τους πιστούς, είτε μεταφορικά για τους αγνωστικιστές και αμφισβητίες έχει μεγάλη αξία και δυναμική γιατί ανοίγει νέους ορίζοντες στην σκέψη και την προσέγγιση του ανθρώπου για τη ζωή του.

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος, ως σπουδαία δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης ιχθυοφαγίας, μέσα στην σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου.

    Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Τα έθιμα και οι παραδόσεις στην Ελλάδα

    Το έθιμο που έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα καθώς αποτελεί την αναίμακτη θυσία προς τον Θεό που ζητεί βοήθεια για την καθημερινή επιβίωση, έθιμο που πέρασε και στον χριστιανισμό. Ανήμερα της μεταμορφώσεως του Σωτήρος οι πιστοί φέρνουν στην εκκλησία σταφύλια για να ευλογηθούν από τον ιερέα. Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.

    Στην πραγματικότητα ανατίθεται στον Θεό η ελπίδα της επιβίωσής του ανθρώπου από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της παραδοσιακής κοινότητας.

    Ακόμα και σήμερα, στη Λήμνο, στη Λέσβο, στην Πιερία και στην Πρέβεζα τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο ενώ αφήνεται και ένα τσαμπί στο εικόνισμα της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος για καλή σοδειά όλο το χρόνο.

    Σε πολλούς τόπους είναι αργία τιμώντας τον Χριστό πριν από την Κοίμηση της Θεοτόκου το Δεκαπεντάυγουστο, ενώ σύμφωνα με την παράδοση, τη νύχτα της παραμονή του Σωτήρος, απροσδιόριστη στιγμή ανοίγουν οι ουρανοί και τότε οι πιστοί μπορούν να δουν το Άγιο Φως και να λάβουν ό,τι προσευχηθούν.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Θρησκευτική εμποροπανήγυρης Μεταμόρφωσης του Σωτήρος θα πραγματοποιηθεί 5-6/8 στην Σπιάντζα
    Θρησκευτική εμποροπανήγυρης Μεταμόρφωσης του Σωτήρος θα πραγματοποιηθεί 5-6/8 στην Σπιάντζα
    Με χαρά σας προσκαλούμε στη θρησκευτική εμποροπανήγυρη Μεταμόρφωσης του Σωτήρος 2024 που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 5/8 και την Τρίτη 6/8 στην Σπιάντζα Πύργου, πλησίον της εκκλησίας.
    Κατά τη διάρκεια των δύο ημερών, θα έχετε την ευκαιρία να περιηγηθείτε στους πάγκους με τα εμπορικά προϊόντα, να δοκιμάσετε παραδοσιακά εδέσματα και να απολαύσετε μουσική και χορό.
    Η Παρουσίας σας θα μας τιμήσει.
    Με εκτίμηση
    Δημοτική Επιχείρηση Πύργου Α.Ε. Ο.Τ.Α.
    (Δελτίο Τύπου)
  • Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Τι γιορτάζουμε στις 6 Αυγούστου – Γιατί τρώμε ψάρι και πηγαίνουμε τα σταφύλια στην εκκλησία
    Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Τι γιορτάζουμε στις 6 Αυγούστου – Γιατί τρώμε ψάρι και πηγαίνουμε τα σταφύλια στην εκκλησία

    Σήμερα λέμε «χρόνια πολλά» στον Σωτήρη, την Σωτηρία, την Ευμορφία και την Μόρφω.

    Τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος γιορτάζει σήμερα, Κυριακή 6 Αυγούστου, η Εκκλησία.

    Την ημέρα αυτήν έγιναν τα εγκαίνια του ομώνυμου ναού που ίδρυσε στο Θαβώρ η Αγία Ελένη, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου.

    Σήμερα λέμε «χρόνια πολλά» στον Σωτήρη, την Σωτηρία, την Ευμορφία και την Μόρφω.

    Όπως αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη (Ματθαίου ιζ’ 1-13, Μάρκου θ’ 2-12, Λουκά θ’ 28-36), ο Χριστός πήρε μαζί του τους μαθητές του Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη και ανέβηκαν μαζί στο βουνό Θαβώρ της Γαλιλαίας, για να προσευχηθούν.

    Οι τρεις μαθητές Του, κουρασμένοι, κάθισαν να ξεκουραστούν και έπεσαν σε βαθύ ύπνο. Όταν ξύπνησαν, αντίκρισαν ένα απροσδόκητο και εξαίσιο θέαμα.

    Το πρόσωπο του Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο και τα φορέματά του ήταν λευκά σαν το χιόνι. Τον περιστοίχιζαν και συνομιλούσαν μαζί Του δύο άνδρες, ο Μωυσής και ο Ηλίας, δύο από τους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης.

    Στη συνέχεια τους κάλυψε νέφος και ακούστηκε μια φωνή από τον ουρανό να αναφέρει: «Οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε», δηλαδή «Αυτός είναι ο γιος μου, να τον ακούτε».

    Μέχρι τον 4ο αιώνα η Μεταμόρφωση του Χριστού εορταζόταν πριν από το Πάσχα, αλλά από την ημέρα των εγκαινίων του ναού της Μεταμορφώσεως επικράτησε ο εορτασμός του γεγονότος να γίνεται στις 6 Αυγούστου.

    Γιατί τρώμε ψάρι και πηγαίνουμε σταφύλια στην εκκλησία

    Aπό 1η Αυγούστου μέχρι και 14η Αυγούστου νηστεύουμε προς τιμήν της Υπεραγίας Θεοτόκου. Η νηστεία είναι αυστηρή και καταλύεται μόνο στις 6 Αυγούστου, της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος. Έτσι, σήμερα επιτρέπεται η ιχθυοφαγία.

    Την ίδια ημέρα, στις αγροτικές περιοχές συνηθίζεται να προσκομίζονται στις εκκλησίες για να ευλογηθούν με ειδική ευχή τα πρώτα σταφύλια της χρονιάς, τα οποία στη συνέχεια διανέμονται στο εκκλησίασμα.

    Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.

    Πρόκειται για το αρχαίο έθιμο των απαρχών, της προσφοράς δηλαδή των πρώτων καρπών στον Θεό, μια μορφή αναίμακτης τελετουργικής θυσιαστικής προσφοράς, που πέρασε και στον χριστιανισμό.

    Ο λαϊκός άνθρωπος, προσκομίζοντας για ευλογία τις απαρχές των καρπών και των γεννημάτων του, αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα της επιβίωσής του στον Θεό, από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά.

    Ήδη στους Αποστολικούς Κανόνες επιτρέπεται η προσαγωγή στον ναό σταφυλιών. Ο Θεόδωρος Βαλσαμών ερμηνεύει την εξαίρεση αυτή των σταφυλιών από το ότι το κρασί, που προέρχεται από αυτά, χρησιμοποιείται για την παρασκευή της Θείας Κοινωνίας.

    Έτσι, στην Λέσβο τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο ενώ στον Μοσχοπόταμο της Πιερίας άφηνουν το πρώτο τσαμπί του τρύγου σε κάποιο εικόνισμα του ναού, για να πάει καλά η σοδειά.

    Πηγή: in.gr

  • Λαμπρή η εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στη λουτρόπολη Σπιάντζας Πύργου
    Λαμπρή η εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στη λουτρόπολη Σπιάντζας Πύργου
    Μέσα στην θερινή ραστώνη εορτάστηκε λαμπρά στην λουτρόπολη της Σπιάντζας στον Πύργο το διήμερο 5 και 6 Αυγούστου 2022, η Μεγάλη Δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, η οποία είναι μια από τις σημαντικές εορτές, τόσο στην Θεολογία της Αγίας μας Εκκλησίας, όσο και στην ζωή των Ορθόδοξων Χριστιανών. Οι Θρησκευτικές εκδηλώσεις τελέστηκαν στο φερώνυμο Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, από τον δραστήριο Σύλλογο Οικιστών Σπιάντζας. Πλήθος κατοίκων του Πύργου, καθώς επίσης και παραθεριστές γειτονικών λουτροπόλεων προσήλθαν με την δέουσα ευλάβεια και ιεροπρέπεια, προκειμένου να παρακολουθήσουν τις λατρευτικές εκδηλώσεις και να συνεορτάσουν ένα από τα τελευταία λαμπρά γεγονότα της επίγειας ζωής του Χριστού, το οποίο κηρύττει περίτρανα την Θεότητά Του, καθώς επίσης και ότι ο Χριστός είναι Θεός και άνθρωπος!
    Σκοπός αυτού του εξαίσιου γεγονότος ήταν να κάνει ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός τους μαθητές Του να πιστέψουν ακόμα περισσότερο σε Αυτόν για να μην ολιγοπιστήσουν την ώρα που θα Τον βλέπουν, γυμνό και καταματωμένο με το ακάνθινο στεφάνι να υποφέρει και να πεθαίνει για την σωτηρία του κόσμου. Να μην δειλιάσουν, αλλά να καταλάβουν πως το Πάθος Του, το υπομένει επειδή το ήθελε, εκούσια και όχι από αδυναμία, αφού είναι ο Παντοδύναμος Υιός του Θεού που γεμάτος αγάπη για το άθλιο και αχάριστο πλάσμα Του κατέβηκε στην γη, για να μας ελευθερώσει από τα δεσμά της αμαρτίας. Στο όρος Θαβώρ ο Χριστός, μπροστά στα θνητά μάτια των Αποστολών, Πέτρου, Ιακώβου και Ιωάννου, αποκαλύπτει την δόξα του Θεού, το άκτιστο Φως! Η Μεταμόρφωση του Χριστού είναι η ημέρα του φωτός και η εορτή του φωτός. Αφού όπως περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος ξαφνικά «έλαμψε το πρόσωπον αυτού (του Χριστού) ως ο ήλιος, τα δε ιμάτια αυτού εγένετο λευκά ως το Φώς!».
    Την Παρασκευή 5 Αυγούστου τελέστηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός μετ’ αρτοκλασιών στον οποίο χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ.κ. Γερμανός, πλαισιούμενος από τους Αιδεσ. π. Νικόλαο Κατσηδήμα, π. Παναγιώτη Κλουκίνα, π. Θεόδωρο Γκοτσόπουλο και τον Ιερολογιότατο Διακόνο π. Βασίλειο Σμέρο. Στο μεστό νοημάτων Κήρυγμά του, ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης αναφέρθηκε εκτενώς και με γλαφυρό τρόπο στο χρονικό και στην μεγάλη σημασία της Δεσποτικής εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού. Οι Θρησκευτικές εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν το Σάββατο 6 Αυγούστου, με την τέλεση του Όρθρου και της Πανηγυρικής Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας, υπό του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου κ.κ. Αθανασίου, ενώ το απόγευμα του Σαββάτου τελέσθηκε ο Αναστάσιμος Εσπερινός και ακολούθησε η καθιερωμένη περιφορά της Ιερής Εικόνος της Μεταμορφώσεως στον παραλιακό οικισμό. Τις εορταστικές εκδηλώσεις τίμησαν με την παρουσία τους οι Βουλευτές Ηλείας κ. Ανδρέας Νικολακόπουλος, κ. Διονύσιος Καλαματιανός, ο Δήμαρχος Πύργου κ. Παναγιώτης Αντωνακόπουλος, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Πύργου κ. Ευστάθιος Καννής, ο Αντιπεριφερειάρχης Αθλητισμού, Εθελοντισμού και Ολυμπισμού κ. Δημήτριος Νικολακόπουλος, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Οικιστών Σπιάντζας κ. Κωνσταντίνος Πετρόπουλος, καθώς επίσης και πλήθος φιλεόρτων Χριστιανών.
    Η εορτή της Μεταμορφώσεως μας καλεί να ατενίσουμε και εμείς ως άλλοι Μαθητές την Δόξα του Τριαδικού μας Θεού. Μας δείχνει το σημείο εκείνο της καθαρότητος, το οποίο χρειάζεται κάθε άνθρωπος για να μπορέσει να ζήσει μία ζωή απαλλαγμένη από την φθορά και την αμαρτία. Όσο περισσότερο έχουμε πνευματική ζωή και αγαπούμε τον Χριστό, προσπαθώντας να ακολουθήσουμε τα βήματα αυτού και την ζωή του, τόσο περισσότερο έχουμε ευεργεσίες από τον Θεό. Με την μεγάλη αυτή Δεσποτική εορτή καλούμαστε επίσης να μεταμορφωθούμε και εμείς πνευματικά. Να ανεβούμε σε κάποιο όρος σε κάποιο Θαβώρ, όχι κατ’ ανάγκη στο Θαβώρ, στην Παλαιστίνη εκεί στους Αγίους Τόπους, αλλά η καρδιά του καθενός εξαγνισμένη, απαλλαγμένη από πάθη, δοσμένη ολοκληρωτικά στο Χριστό μπορεί να είναι το δικό μας Θαβώριο Όρος, στο οποίο μεταμορφωμένοι να δεχθούμε μέρος της δόξης του Θεού!
    spiantza giorti sot 2
    spiantza giorti sot 3
    spiantza giorti sot 4
    spiantza giorti sot 5
    spiantza giorti sot 6
    spiantza giorti sot 7
    Πρεσβυτέρου Νικολάου Κατσηδήμα
    (Δελτίο Τύπου)
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ