Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2024 13:39

Αγρότες: Εξώδικο στον ΟΠΕΚΕΠΕ από τα Κέντρα Υποδοχής Αιτήσεων

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Ακόμα δεν έχουν υποβληθεί περίπου 200.000 δηλώσεις ΟΣΔΕ 2024, επιτείνοντας την αγωνία στους αγρότες για το μέλλον των πληρωμών

Προβληματική παραμένει η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2024, καθώς λίγες μόνο μέρες μέχρι την καταληκτική ημερομηνία στις 12 Σεπτεμβρίου 2024, που έχει θέσει ο ΟΠΕΚΕΠΕ, υπολείπονται κατά 200.000 για να ολοκληρωθεί ουσιαστικά η συγκέντρωσή τους. Εκτός από την ταλαιπωρία των αγροτών σημαντικό πρόβλημα έχει δημιουργηθεί με την λειτουργία των Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ), καθώς για μεγάλο διάστημα, που φτάνει στο διπλάσιο των προηγούμενων ετών, λειτουργούν με επαχθές κόστος, χωρίς να τελειώνει το έργο.

Με βάση αυτή την πρωτοφανή κατάσταση και την ζημιά που έχουν με ευθύνη του ΟΠΕΚΕΠΕ και της διοίκησής του, Συνεταιριστικά και άλλα ΚΥΔ καταφεύγουν σε νομικές ενέργειες με πρώτη την αποστολή εξωδίκου προς τον Οργανισμό για την διεκδίκηση αποζημίωσης για το αδικαιολόγητο κόστος και ζημιά που έχουν υποστεί. (Δείτε αναλυτικά το εξώδικο ΕΔΩ)

Στο εξώδικο προσφεύγουν και μετά τα τελευταία sms του ΟΠΕΚΕΠΕ σχετικά με την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2024 και τις εκπτώσεις ελέγχου που ζητά από τα ΚΥΔ ο ΟΠΕΚΕΠΕ για να λάβουν απλώς πρωτόκολλο. Εκτός του ότι αυτή η ενέργεια λόγω του τρόπου λειτουργίας του ΟΠΕΚΕΠΕ μπορεί να αφήσει εκτός ενισχύσεων τους αγρότες, αλλά και να καταστήσει υπόλογα τα ΚΥΔ μεταφέροντας τους την ευθύνη.

Αδύνατο να ολοκληρωθεί επιτυχώς η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2024

Πάντως όπως όλα δείχνουν, είναι αδύνατο να ολοκληρωθεί επιτυχώς η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2024 εντός της καταληκτικής ημερομηνίας που έχει θέσει ο ΟΠΕΚΕΠΕ, δηλαδή στις 12 Σεπτεμβρίου 2024.

Τι αναφέρεται στο εξώδικο

Κατά την τρέχουσα περίοδο του έτους 2024, η πλατφόρμα άνοιξε μεν την 1η Απριλίου 2024, αλλά μόνο για να υποβάλουν τις δηλώσεις ΟΣΔΕ 2024 οι μεμονωμένοι παραγωγοί και όχι και τα ΚΥΔ, για τα οποία και σε αντίθεση με ότι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, η παραπάνω πλατφόρμα υποβολής δηλώσεων ΟΣΔΕ έτους 2024, άνοιξε με μεγάλη καθυστέρηση 3,5 μηνών (105 ημέρες) και συγκεκριμένα μόλις στις 15 Ιουλίου 2024.

«Η καθυστέρηση αυτή των 3,5 μηνών, οφείλεται σε αποκλειστική ευθύνη του Οργανισμού σας. Και όχι μόνο αυτό, αλλά όπως διαπιστώσαμε, καταργήσατε μια πλήρως λειτουργική πλατφόρμα από το κυβερνητικό νέφος, αντικαθιστώντας την από μία απαρχαιωμένη, που χρησιμοποιούσαμε πριν 10 χρόνια, η οποία μέχρι και σήμερα είναι μη λειτουργική, γεγονός που καθιστά ακόμη δυσκολότερο το έργο μας. Και για να γίνει αντιληπτή η διαφορά, ένας έμπειρος χρήστης παραλάμβανε την ημέρα κατά τα προηγούμενα έτη 30-35 αιτήσεις την ημέρα και με την πλατφόρμα που μας δώσατε πρόσβαση στις 15 Ιουλίου δεν μπορεί να παραλάβει πάνω από 5 και αυτές ημιτελείς», επισημαίνεται στο εξώδικο.

«Ενώ έχει παρέλθει χρόνος διπλάσιος σε σχέση με την περυσινή περίοδο, δηλαδή 5,5 μηνών (165 ημέρες) έναντι του συνήθους των 75-80 ημερών κάθε χρόνο, έχει υλοποιηθεί μόλις το 1/3 του έργου και δεν γνωρίζουμε πόσος χρόνος θα χρειαστεί, αφού προκειμένου να εμφανιστούν αιτήσεις στο σύστημα, έχετε παρακάμψει σοβαρές ενέργειες, όπως η υποβολή δικαιολογητικών και τα οικολογικά σχήματα που μας ζητάτε να διεκπεραιωθούν σε επόμενα στάδια, επιβαρύνοντάς μας με υπερβολικό κόστος, αφού θα χρειαστεί η επανειλημμένη πρόσκληση και παράσταση του παραγωγού στα ΚΥΔ για την ολοκλήρωση της δήλωσης, προκαλώντας μας έτσι ανεπανόρθωτη οικονομική ζημία», σημειώνεται.

Παράλληλες δυσλειτουργίες

Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι παραπάνω καθυστερήσεις δεν είναι η μόνη αιτία επιβάρυνσης των ΚΥΔ και των παραγωγών με δυσανάλογο κόστος για την υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2024. Υπάρχουν και άλλες παράλληλες δυσλειτουργίες που αφορούν την ίδια την ποιότητα της υποβολής των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2024, αποτέλεσμα του κακής ποιότητας λογισμικού, που προέταξε και επέλεξε ο ΟΠΕΚΕΠΕ μετά από αδικαιολόγητη καθυστέρηση, σε συνδυασμό με τις εκπτώσεις από τις ασφαλιστικές δικλείδες ελέγχων την στιγμή της υποβολής, που είχε μέχρι σήμερα το σύστημα και ειδικότερα κατά την λειτουργία του στο gov τα δυο προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα:

I. Μια σειρά από ελέγχους, όπως η υποχρεωτική πριν την ολοκλήρωση επισύναψη σειράς εγγράφων για την τεκμηρίωση της καταβολής συνδεδεμένων ενισχύσεων και ενισχύσεων για τα οικολογικά αφαιρέθηκαν

II. Αφαίρεση των εκατοντάδων χιλιάδων αγροτεμαχίων των βοσκοτόπων από τις κατανομές των προηγούμενων ετών με διπλό αρνητικό αποτέλεσμα. Την εμφάνιση πολλών επικαλύψεων, για τις οποίες θα χρειαστεί αδικαιολόγητος χρόνος και κόπος για την διόρθωσή τους, καθώς και την επανεμφάνιση νέου κύματος καταπατητών βοσκοτοπικών εκτάσεων για την απόσπαση ενισχύσεων μέσω του εθνικού αποθέματος, γεγονός που θα επιβαρύνει την όλη λειτουργία των ΚΥΔ.

III. Οι ατελείς ή ημιτελείς αιτήσεις θα δημιουργήσουν μεγάλα προβλήματα και θα καθυστερήσουν σημαντικά την εφαρμογή του monitoring, καθώς και των πρώτων διασταυρωτικών ελέγχων για την αποσφαλμάτωση των αιτήσεων και την διόρθωσή τους από τα ΚΥΔ και τους παραγωγούς

IV. Οι καθυστερήσεις αυτές θα οδηγήσουν νομοτελειακά σε μεγάλη καθυστέρηση των πληρωμών στους δικαιούχους, με αποτέλεσμα μια σειρά οικονομικών υποχρεώσεων των παραγωγών στις συνεταιριστικές τους Οργανώσεις και τις τράπεζες να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν και να πληρωθούν.

Αδύνατο να ολοκληρωθεί η υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ

«Είναι προφανές, ότι είναι αδύνατο να ολοκληρωθεί επιτυχώς η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2024 εντός της καταληκτικής ημερομηνίας που έχετε θέσει, δηλαδή στις 12 Σεπτεμβρίου 2024, ακόμη και με την μερική ή ελλιπή συμπλήρωση των αιτήσεων και με παράλειψη δικαιολογητικών, ώστε να εξασφαλιστεί έστω η τυπική πρωτοκόλλησή τους, επιλογή που απορρίπτουμε εκ προοιμίου, αφού με αυτόν τον τρόπο είναι βέβαιο, ότι μεταφέρεται σε εμάς η ευθύνη για την πληρότητα ή μη της αίτησης, δηλαδή στα ΚΥΔ και στους δικαιούχους. Αυτό γιατί η εφαρμοζόμενη ήδη επιλογή, με προτροπή σας, δεν έχει καμία διασφάλιση ότι μετά την πρωτοκόλληση ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν θα κρίνει τις αιτήσεις ως μη πλήρης και θα τις απορρίψει ως μη επιλέξιμες μερικώς ή ολικώς», σημειώνεται στο εξώδικο.

Γι’ αυτούς τους λόγους, «διαμαρτυρόμενοι έντονα για την παραπάνω υπαίτια συμπεριφορά του Οργανισμού σας και με τη ρητή επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός μας, για την αποκατάσταση κάθε θετικής και αποθετικής ζημίας που υπέστημεν και υφιστάμεθα, εξαιτίας της καθυστέρησης έναρξης της λειτουργίας της πλατφόρμας υποβολής των αιτήσεων, οφειλομένης σε αποκλειστική υπαιτιότητα του Οργανισμού σας, σας καλούμε να μας παραχωρήσετε άμεσα ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα ως έχετε την αποκλειστική ευθύνη και υποχρέωση ώστε να υποβληθούν οι αιτήσεις πλήρεις και να περιοριστούν στο ελάχιστο τυχόν λάθη, για να μπορέσουν να γίνουν έγκαιρα ορθές πληρωμές και για να ξεκινήσουν ταυτόχρονα τα προγράμματα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης που είναι συνδεμένα με τις αιτήσεις ΟΣΔΕ 2024. Άλλως και σε κάθε περίπτωση, σας δηλώνουμε , ότι για την αποκατάσταση κάθε θετικής και αποθετικής ζημίας που θα υποστούμε από την παράνομη και υπαίτια συμπεριφορά του Οργανισμού σας, θα ασκήσουμε εναντίον σας κάθε ένδικο βοήθημα ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων».

Πηγή: In.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2024 10:48

Σχετικά Άρθρα

  • Στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας ΦΠΑ – Τι αναφέρει για ειδικό και κανονικό καθεστώς αγροτών
    Στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας ΦΠΑ – Τι αναφέρει για ειδικό και κανονικό καθεστώς αγροτών

    Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος νόμος 5144/2024 με τίτλο: «Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας», όπου επί των άρθρων 48 και 49 έχει συγκεκριμένες προβλέψεις για τους αγρότες.

    Άρθρο 48

    Ειδικό καθεστώς αγροτών

    1. Οι αγρότες, οι οποίοι κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος πραγματοποίησαν προς οποιοδήποτε πρόσωπο παραδόσεις αγροτικών προϊόντων καθώς και παροχές αγροτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 49, των οποίων η αξία αθροιστικά ήταν κατώτερη των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ και έλαβαν επιδοτήσεις των οποία η αξία ήταν κατώτερη των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, δύνανται, αντί της εφαρμογής του κανονικού καθεστώτος, να εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου με την επιφύλαξη της παρ. 2.

    Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου ως αξία για τις παραδόσεις αγροτικών προϊόντων και τις παροχές αγροτικών υπηρεσιών λαμβάνεται αυτή που προκύπτει από τα οικεία νόμιμα λογιστικά στοιχεία (παραστατικά), εφόσον η παραγωγή προϊόντων και η παροχή υπηρεσιών προέρχονται από εκμετάλλευση περιουσιακών στοιχείων που είτε ανήκουν στον αγρότη κατά κυριότητα είτε ο αγρότης έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης με οποιαδήποτε έννομη σχέση. Σε περίπτωση παράδοσης αγροτικών προϊόντων από τρίτους υποκείμενους στον φόρο, για λογαριασμό των παραγωγών αγροτών, η παραπάνω αξία λαμβάνεται χωρίς φόρο και προμήθεια. Για τον προσδιορισμό της αξίας λαμβάνεται υπόψη και αυτή που αναγράφεται στο ειδικό στοιχείο της παρ. 5.

    2. Δεν εντάσσονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, αλλά στο κανονικό καθεστώς, οι αγρότες που:

    α) ασκούν τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και παρέχουν τις αγροτικές υπηρεσίες του άρθρου 49, με τη μορφή εταιρείας οποιουδήποτε τύπου ή αγροτικών συνεταιρισμών,
    β) πωλούν αγροτικά προϊόντα παραγωγής τους ύστερα από επεξεργασία που μπορεί να προσδώσει σε αυτά χαρακτήρα βιομηχανικών ή βιοτεχνικών προϊόντων,
    γ) ασκούν παράλληλα και άλλη οικονομική δραστηριότητα, για την οποία έχουν υποχρέωση να τηρούν λογιστικά αρχεία (βιβλία),
    δ) παραδίδουν προϊόντα παραγωγής τους από λαϊκές αγορές ή από δικό τους κατάστημα ή πραγματοποιούν εξαγωγές ή παραδόσεις των προϊόντων τους προς άλλο κράτος μέλος, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 29 και 33 αντίστοιχα.

    3. Οι αγρότες που εντάσσονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου δεν επιβαρύνουν με ΦΠΑ τις παραδόσεις των αγαθών και τις παροχές των υπηρεσιών της παρ. 1 και δικαιούνται επιστροφής του ΦΠΑ που επιβάρυνε τις αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών, τις οποίες πραγματοποίησαν για την άσκηση της αγροτικής τους εκμετάλλευσης ή την παροχή αγροτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5.

    4. Το ποσό της επιστροφής προκύπτει με την εφαρμογή κατ’ αποκοπή συντελεστή έξι τοις εκατό (6%) στην αξία των παραδιδόμενων αγαθών και των παρεχόμενων υπηρεσιών της παρ. 1 προς άλλους υποκείμενους στον φόρο. Για την επιστροφή υποβάλλεται δήλωση – αίτηση επιστροφής.

    5. Η παρ. 4 δεν εφαρμόζεται για παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών της παρ. 1 προς άλλους αγρότες ενταγμένους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, ή προς μη υποκείμενα στον φόρο πρόσωπα. Για τις πράξεις του πρώτου εδαφίου εκδίδεται ειδικό στοιχείο που περιλαμβάνει το είδος, την ποσότητα και την αξία των παραδιδόμενων αγαθών, ή το είδος και την αξία των παρεχόμενων υπηρεσιών.

    6. Οι αγρότες που επιθυμούν την ένταξή τους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, κατά την έναρξη αγροτικών εκμεταλλεύσεων και υπηρεσιών του άρθρου 49, υποβάλλουν δήλωση ένταξης σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 5104/2024, Α’ 58).

    Οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος που επιθυμούν την υπαγωγή στο καθεστώς του παρόντος άρθρου υποβάλλουν δήλωση μεταβολών σύμφωνα με τον ΚΦΔ αποκλειστικά από την έναρξη του φορολογικού έτους, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται τα κριτήρια της παρ. 1 και δεν υφίστανται οι περιορισμοί της παρ. 2.

    Η υποχρέωση των προηγούμενων εδαφίων καταλαμβάνει και τους αγρότες που πραγματοποιούν αποκλειστικά τις πράξεις της παρ. 5.
    Η δήλωση ένταξης στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου υποβάλλεται πριν από την υποβολή της δήλωσης – αίτησης επιστροφής της παρ. 4. Προκειμένου να παρέχεται δικαίωμα επιστροφής για παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών της παρ. 1 που πραγματοποιήθηκαν κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος η δήλωση ένταξης στο καθεστώς υποβάλλεται με δηλούμενη ημερομηνία τουλάχιστον την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου φορολογικού έτους.

    Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος του παρόντος άρθρου υποβάλλουν δήλωση για την απένταξή τους από αυτό, η οποία μπορεί να έχει και αναδρομική ισχύ, με την επιφύλαξη της διακοπής της αγροτικής εκμετάλλευσης κατά τον χρόνο απένταξης.

    7. Κατά τη μετάταξη από το κανονικό καθεστώς στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου οι μετατασσόμενοι έχουν υποχρέωση:

    α) Να υποβάλλουν, μέσα σε δύο (2) μήνες από τη μετάταξη, δήλωση αποθεμάτων μετάταξης, που να περιλαμβάνει:
    αα) τα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, στα οποία περιλαμβάνονται όσα έχουν συλλεχθεί, οι ηρτημένοι καρποί και οι καλλιέργειες που βρίσκονται σε εξέλιξη,
    αβ) τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, όπως σπόρων, λιπασμάτων, φυτοφαρμάκων, ζωοτροφών και λοιπών συναφών, κατά συντελεστή φόρου,
    αγ) τα αγαθά επένδυσης, εφόσον χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς της επιχείρησης και δεν παρήλθε η πενταετής περίοδος του διακανονισμού του άρθρου 38.
    Τα αποθέματα της υποπερ. αα) απογράφονται σε τιμές πώλησης κατά τον χρόνο της μετάταξης και τα αποθέματα των υποπερ. αβ) και αγ) απογράφονται σε τιμές κόστους.
    β) Να καταβάλλουν τον φόρο:
    βα) που αναλογεί στα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, τα οποία θεωρούνται ως παραδόσεις αγαθών κατά τον χρόνο της μετάταξης, υποκείμενων στον φόρο με την εφαρμογή του κατ’ αποκοπή συντελεστή,
    ββ) που έχουν επιβαρυνθεί τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, καθώς και τα αγαθά επένδυσης κατά το μέρος του φόρου που αναλογεί στα υπόλοιπα έτη του διακανονισμού.
    γ) Να υποβάλλουν έκτακτη δήλωση ΦΠΑ για την καταβολή του φόρου που προκύπτει σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. β), μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν που υποβάλλεται η δήλωση αποθεμάτων μετάταξης.

    8. Τα άρθρα 35, 36 και 37 δεν εφαρμόζονται για τους αγρότες που υπάγονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου. Το ίδιο ισχύει και για τα άρθρα 41 και 43, με εξαίρεση τις υποχρεώσεις που αφορούν σε ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών.

    9. Οι αγρότες που αρχίζουν για πρώτη φορά τις εργασίες τους και επιθυμούν να υπαχθούν στο κανονικό καθεστώς υποβάλλουν δήλωση έναρξης σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ΚΦΔ. Οι αγρότες που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου μετατάσσονται στο κανονικό καθεστώς, προαιρετικά ή υποχρεωτικά, με υποβολή δήλωσης μεταβολών σύμφωνα με τον ΚΦΔ. Η μη υποβολή της δήλωσης μεταβολών δεν επηρεάζει την υποχρεωτική μετάταξη στο κανονικό καθεστώς. Η μετάταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται υποχρεωτικά, από την έναρξη του επόμενου φορολογικού έτους σε περίπτωση μη πλήρωσης των προϋποθέσεων που αναφέρονται στην παρ. 1 εντός του τρέχοντος φορολογικού έτους, ή από τον χρόνο που συντρέχει μία από τις προϋποθέσεις που ορίζονται στις περ. α) έως δ) της παρ. 2. Η μετάταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται προαιρετικά σε οποιοδήποτε χρόνο. Σε περίπτωση που η προαιρετική μετάταξη πραγματοποιείται από την έναρξη του φορολογικού έτους, η δήλωση υποβάλλεται εντός της προθεσμίας που ορίζεται στον ΚΦΔ και δεν δύναται να ανακληθεί πριν από την πάροδο τριετίας. Σε περίπτωση που η προαιρετική μετάταξη πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους ισχύει αποκλειστικά από την ημερομηνία υποβολής της ανωτέρω δήλωσης και δεν δύναται να ανακληθεί πριν από την πάροδο τριετίας, η οποία αρχίζει από την έναρξη του επόμενου από τη μετάταξη φορολογικού έτους.

    10. Αν η ένταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται εντός του φορολογικού έτους, οι αγρότες έχουν δικαίωμα επιστροφής, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5, για πράξεις που πραγματοποιούνται από τον χρόνο ένταξής τους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου και έως την ένταξή τους στο κανονικό καθεστώς.

    11. Κατά τη μετάταξη από το ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου στο κανονικό καθεστώς οι μετατασσόμενοι έχουν:

    α) Υποχρέωση να υποβάλλουν, μέσα σε δύο (2) μήνες από τη μετάταξη, δήλωση αποθεμάτων μετάταξης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. α) της παρ. 7.
    β) Δικαίωμα έκπτωσης του φόρου:
    βα) που αναλογεί στα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, τα οποία θεωρούνται ως αγορές του κανονικού καθεστώτος, κατά τον χρόνο της μετάταξης, με την εφαρμογή του κατ’ αποκοπή συντελεστή,
    ββ) που έχουν επιβαρυνθεί τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, καθώς και τα αγαθά επένδυσης κατά το μέρος του φόρου που αναλογεί στα υπόλοιπα έτη του διακανονισμού. Ο φόρος αυτός εκπίπτει με τη δήλωση ΦΠΑ που αφορά στη φορολογική περίοδο εντός της οποίας υποβάλλεται η δήλωση αποθεμάτων μετάταξης.

    12. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί να ορίζεται ότι:

    α) η επιστροφή του φόρου ενεργείται από τον αγοραστή των αγροτικών προϊόντων ή τον λήπτη των αγροτικών υπηρεσιών, και

    β) οι αγροτικοί συνεταιρισμοί συνιστούν φορείς που μεσολαβούν στην υποβολή των δηλώσεων – αιτήσεων επιστροφής και γενικά στη διαδικασία επιστροφής του φόρου.

    13. Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ορίζονται:

    α) Ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής της δήλωσης – αίτησης επιστροφής, ο τύπος και το περιεχόμενο αυτής, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς και κάθε σχετικό θέμα για την εκκαθάριση και την απόδοση του επιστρεπτέου φόρου.
    β) Ο τύπος και το περιεχόμενο του ειδικού στοιχείου που προβλέπει η παρ. 5, καθώς και κάθε άλλο διαδικαστικό θέμα.
    γ) Ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης αποθεμάτων που προβλέπει το παρόν άρθρο, καθώς επίσης τα συνυποβαλλόμενα με αυτές στοιχεία.

    Άρθρο 49

    Αγρότες, αγροτικά προϊόντα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες

    Για την εφαρμογή του άρθρου 48 θεωρούνται:

    1. Ως αγρότες, αυτοί που ασκούν προσωπικά ή με τα μέλη της οικογένειάς τους ή με μισθωτούς ή εργάτες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες των παρ. 3 και 4.

    2. Ως αγροτικά προϊόντα, τα αγαθά που παράγονται από τους αγρότες στο πλαίσιο των αγροτικών τους εκμεταλλεύσεων.

    3. Ως αγροτικές εκμεταλλεύσεις:

    α) η γεωργία γενικά και ιδίως η καλλιέργεια δημητριακών, κηπευτικών, καπνού, βαμβακιού, οπωροφόρων και καρποφόρων δέντρων, αρωματικών και διακοσμητικών φυτών, η αμπελουργία, η ανθοκομία, η παραγωγή μανιταριών, μπαχαρικών, σπόρων και φυτών,
    β) η εκτροφή ζώων γενικά, στην οποία περιλαμβάνονται ιδίως η κτηνοτροφία, η πτηνοτροφία, η κονικλοτροφία, η μελισσοκομία, η σηροτροφία και η σαλιγκαροτροφία,
    γ) η δασοκομία γενικά,
    δ) η αλιεία σε γλυκά νερά, η ιχθυοτροφία, η βατραχοτροφία, η καλλιέργεια μυδιών, στρειδιών και η εκτροφή μαλακίων και μαλακοστράκων,
    ε) οι μεταποιητικές δραστηριότητες του αγρότη, που πραγματοποιούνται με συνήθη μέσα, στο πλαίσιο των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, σε προϊόντα τα οποία προέρχονται κατά κύριο λόγο από την αγροτική του παραγωγή.

    4. Ως αγροτικές υπηρεσίες, οι παρεχόμενες από τους αγρότες με χειρωνακτική εργασία ή με το συνήθη εξοπλισμό της εκμετάλλευσής τους, οι οποίες συμβάλλουν στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων. Στις υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνονται κυρίως:
    α) οι εργασίες σποράς και φύτευσης, καλλιέργειας, θερισμού, αλωνίσματος, δεματοποίησης, περισυλλογής και συγκομιδής,
    β) οι εργασίες προπαρασκευής για την πώληση προϊόντων, όπως η διαλογή, η ξήρανση, ο καθαρισμός, η άλεση, η έκθλιψη, η απολύμανση, η συσκευασία και η αποθήκευση,
    γ) η φύλαξη, η πάχυνση και η εκτροφή ζώων,
    δ) η μίσθωση μηχανικών μέσων και εξοπλισμού γενικά, που χρησιμοποιούνται στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις,
    ε) η τεχνική βοήθεια,
    στ) η καταπολέμηση επιβλαβών φυτών και ζώων, καθώς και ο ψεκασμός φυτών και εδάφους,
    ζ) η χρησιμοποίηση αρδευτικών, αποξηραντικών μέσων και εξοπλισμού,
    η) η υλοτομία, η κοπή ξύλων, καθώς και άλλες δασοκομικές υπηρεσίες.

    5. Σε κάθε περίπτωση ως αγροτικά προϊόντα και αγροτικές υπηρεσίες νοούνται τα αγαθά και οι υπηρεσίες του Παραρτήματος IV.

    Διαβάστε το ΦΕΚ εδώ

    Πηγή: Etheas.gr

  • Τσιάρας: Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα καταβληθούν οι προκαταβολές  Ενιαίας Ενίσχυσης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ
    Τσιάρας: Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα καταβληθούν οι προκαταβολές  Ενιαίας Ενίσχυσης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ

    Τυχόν διορθώσεις ή συμπληρωματικές πληρωμές του Πυλώνα 1 που ενδεχομένως θα προκύψουν μετά από ενστάσεις παραγωγών θα πληρωθούν

    Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να πιστωθεί στους λογαριασμούς των αγροτών η προκαταβολή της Ενιαίας Ενίσχυσης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στους αγρότες που έχουν υποβάλλει δήλωση καλλιέργειας ΟΣΔΕ. Αυτό ανακοίνωσε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση της βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας, Φωτεινής Αραμπατζή. “«Εθιμικά μέσα στον Οκτώβριο πληρώνεται η προκαταβολή. Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι ένα από τα προβλήματα που είχε ο ΟΠΕΚΕΠΕ τα προηγούμενα χρόνια ήταν να μην έχει ένα σταθερό πληροφοριακό σύστημα. Οι τεχνικοί σύμβουλοι εναλλάσσονταν και υπήρχαν προβλήματα που αφορούσαν συνολικά στη λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ”, παρατήρησε ο κ. Τσιάρας και προσέθεσε ότι «υπάρχει η διαβεβαίωση πως η προκαταβολή μέχρι το τέλος του μήνα θα καταβληθεί».

    Σύμφωνα, δε, με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, και φυσικά πριν ολοκληρωθεί το 2024, να πληρωθούν και υπόλοιπα ποσά που αφορούν σε εκκρεμείς υποθέσεις οικολογικών σχημάτων. «Δεν σας το κρύβω ότι η προσπάθεια που γίνεται και από το υπουργείο, μέσα από τη διαδικασία της επιτήρησης που τέθηκε ο Οργανισμός πριν από περίπου δύο μήνες, είναι να κάνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ τα επιβεβλημένα βήματα στην κατεύθυνση ουσιαστικά της ψηφιοποίησης, της στελέχωσης της διεύθυνσης, της αποτελεσματικότητας, της διαφάνειας και της δικαιοσύνης», είπε ο ΥπΑΑΤ, εκτιμώντας ότι το επόμενο χρονικό διάστημα ο Οργανισμός θα καταφέρει να ανταποκριθεί στον πραγματικό του ρόλο. Προσέθεσε, δε, ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία και καμία ανησυχία στους Έλληνες παραγωγούς σχετικά με την ομαλή ροή των καταβολών.

    Σε ό,τι αφορά τα 87,8 εκ. ευρώ του 2023, από τον Πρώτο Πυλώνα, ο Κώστας Τσιάρας διευκρίνισε ότι διαρθρώνονται ως εξής:

    α) Στην μη καταβολή ποσού ύψους 19.249.833,77€ για την Ειδική ενίσχυση βάμβακος, εξαιτίας της μη δήλωσης των συνολικών εκτάσεων βάμβακος που θα μπορούσαν να δηλωθούν από τους παραγωγούς βαμβακιού, με βάση τον εθνικό φάκελο.

    β) Στην μη πληρωμή ποσού ύψους 11.040.849,23€ για συνδεδεμένα καθεστώτα για τα οποία:

    • είτε δεν υπήρξε εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους παραγωγούς,
    • είτε οι παραγωγοί που τα αιτήθηκαν δεν πληρούσαν τα κριτήρια επιλεξιμότητας,
    • είτε προσδιορίστηκαν ποσά για πληρωμή μικρότερα των αιτηθέντων συνεπεία διοικητικών, επιτόπιων και λοιπών ελέγχων.

    γ) Σε ό,τι αφορά στην Βασική ενίσχυση για την βιωσιμότητα που δεν έχει πληρωθεί ποσό 43.019.879,08 €, και

    δ) Στην μη καταβολή ποσού ύψους 14.129.078,00€,

    • είτε λόγω μη ενεργοποίησης του συνόλου των δικαιωμάτων των αιτηθέντων παραγωγών,
    • είτε συνεπεία της επιβολής κυρώσεων ή ποινών μετά τη διενέργεια των απαραίτητων διοικητικών, επιτόπιων και μηχανογραφικών διασταυρωτικών ελέγχων.

    Σε κάθε περίπτωση, ο Κώστας Τσιάρας ξεκαθάρισε ότι τυχόν διορθώσεις ή συμπληρωματικές πληρωμές που ενδεχομένως θα προκύψουν μετά από ενστάσεις παραγωγών και μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, προφανώς θα γίνουν αποδεκτές και βεβαίως θα πληρωθούν από αυτό το ποσό. Ταυτόχρονα, υπενθύμισε ότι και τα προηγούμενα έτη υπήρχαν ανάλογες αποκλίσεις. Για παράδειγμα το 2018 υπήρξε μια απόκλιση 83 εκατομμυρίων ευρώ, το 2019 μια απόκλιση 68 εκατομμυρίων ευρώ, το 2020 μια απόκλιση περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ και 2021 85 εκατομμυρίων ευρώ.

    (Δελτό Τύπου)

  • Κραυγή αγωνίας από τους αγρότες της Αττικής για την λειψυδρία: Ζητούν άμεσα μέτρα
    Κραυγή αγωνίας από τους αγρότες της Αττικής για την λειψυδρία: Ζητούν άμεσα μέτρα

    Οι αγρότες στον κάμπο του Μαραθώνα ζητούν την δημιουργία υποδομών ενάντια στην λειψυδρία που καταστρέψει τα φυτά τους - Μείζον πρόβλημα και για τους μελισσοκόμους

    Κραυγή αγωνίας από τους αγρότες της Αττικής, που βλέπουν τις καλλιεργειές τους να καταστρέφονται από το αλμυρό νερό που βγαίνει από τις γεωτρήσεις.

    Όπως τόνισαν αγρότες, μιλώντας στον Ant1 tο χώμα έχει στεγνώσει και τα φυτά δεν αναπτύσσονται στην Αττική, με παραγωγούς να σημειώνουν ότι αυτό συμβαίνει εξαιτίας της λειψυδρίας που έχει ως αποτέλεσμα το αλμυρό νερό να εισχωρεί στις γεωτρήσεις. Με αποτέλεσμα να καταστρέφονται ρίζες και φύλλα των φυτών.

    Όπως καταγγέλλει αγρότης, την ίδια στιγμή που η παραγωγή του καταστρέφεται, από τους γύρω ορεινούς όγκους εκατομμύρια κυβικά νερού πάνε κατευθείαν στην θάλασσα. Και ζητά να γίνουν έργα υποδομής, όπως ταμιευτήρες αλλά και άλλα, προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα.

    Πρόβλημα και με τις μέλισσες

    Σοβαρό πρόβλημα όμως αντιμετωπίζουν και οι μελισσοκόμοι, καθώς η έλλειψη νερού δεν επιτρέπει στις μέλισσες να «δουλέψουν» στα μελίσσια τους.

    «Δεν έβρεξε, έκανε 120 ημέρες καύσωνα από τον Μάιο έως τον Αύγουστο, με αποτέλεσμα η βασίλισσα να μην βρίσκει γύρες για να γεννήσεις».

    Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ant1 στην πληγείσα από λειψυδρία Αττική, μόνον από την άρδευση με παλιά μηχανήματα χάνονται 4 δισεκατομμύρια κυβικά νερού.

    Εκεί όμως που ειδικοί επιστήμονες δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα είναι τα δίκτυα νερού στις πόλεις αλλά και ο υπερτουρισμός.

  • Κρήτη: Αργεί η προκαταβολή της επιδότησης στους αγρότες, λόγω του μπάχαλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ
    Κρήτη: Αργεί η προκαταβολή της επιδότησης στους αγρότες, λόγω του μπάχαλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ

    Το αρχικό σενάριο προέβλεπε η καταβολή της πρώτης δόσης της επιδότησης στους αγρότες της Κρήτης να πραγματοποιηθεί πριν από την 28η Οκτωβρίου, όμως, αυτή η εκδοχή φαίνεται να απομακρύνεται.

    Καθυστερημένα θα λάβουν εφέτος οι αγρότες της Κρήτης την πρώτη δόση της ενιαίας επιδότησης. Η πρώτη δόση θα καταβληθεί την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, η δεύτερη τον Δεκέμβριο, ενώ, η εκκαθάριση αναμένεται να συμβεί εντός του Απριλίου, σύμφωνα με πληροφορίες του neakriti.gr, τις οποίες επιβεβαίωσε και ο Πρόεδρος των Μικρών Συνεταιρισμών της Εθνικής Ένωσης, Μύρων Χιλετζάκης.

    Το αρχικό σενάριο προέβλεπε η καταβολή να πραγματοποιηθεί πριν από την 28η Οκτωβρίου, το οποίο, απομακρύνεται ως εκδοχή όπως φαίνεται, με αποτέλεσμα για πρώτη φορά οι πληρωμές της ενίσχυσης να πραγματοποιούνται τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου.

    Συγκεκριμένα, ο κ. Χιλετζάκης υπογράμμισε ότι «εφέτος, οι αγρότες της Κρήτης θα λάβουν την πρώτη δόση της ενίσχυσης υπό τη μορφή μίας ταμειακής διευκόλυνσης το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Μέχρι τώρα, η πρώτη δόση καταβαλλόταν στα τέλη του Οκτώβρη, ωστόσο, πρέπει να τονίσουμε ότι υπάρχουν κάποιες αλλαγές στο πλαίσιο.

    Η προκαταβολή αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στον Δεκέμβριο, ενώ, η εκκαθάριση θα γίνει τον Απρίλιο. Επίσης, θα δούμε μέσα από τις διασταυρώσεις των αιτήσεων που πραγματοποιούνται αν υπάρχουν λάθη και παραλείψεις, ώστε να προβούμε στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις».

    Πάντως, οι παραγωγοί δεν προβληματίζονται τόσο για τη μικρή παράταση των πληρωμών, όσο για τα χρήματα που αναμένεται να λάβουν στους λογαριασμούς τους, καθώς υπάρχει έντονη η ανησυχία ότι οι πιστώσεις δεν θα είναι οι σωστές.

    Τα δείγματα που προκύπτουν μέσα από τις δοκιμαστικές πληρωμές που έχουν πραγματοποιηθεί, δεν «γεννούν» μεγάλη αισιοδοξία στους αγρότες. Αυτήν την περίοδο, διεξάγονται διασταυρωτικοί έλεγχοι, ενώ, υπάρχουν πληροφορίες ότι σε πολλές αιτήσεις εντοπίζονται σημαντικά λάθη τόσο στα στοιχεία που αφορούν τη βασική ενίσχυση, όσο και στα στοιχεία που αφορούν τα eco–schemes (οικολογικά σχήματα), κάτι που ενδεχομένως να οδηγήσει στην απώλεια πολύτιμων κοινοτικών ενισχύσεων για τους παραγωγούς της χώρας μας.

    Πηγή: NewsBomb.gr
  • Το Σχέδιο Εξυγίανσης του ΟΠΕΚΕΠΕ - Πώς διευκολύνονται οι πληρωμές προς τους αγρότες - παραγωγούς
    Το Σχέδιο Εξυγίανσης του ΟΠΕΚΕΠΕ - Πώς διευκολύνονται οι πληρωμές προς τους αγρότες - παραγωγούς

    Αλλαγές που έχουν ως στόχο να παρουσιάσουν ένα νέο και ανανεωμένο «πρόσωπο» στον ΟΠΕΚΕΠΕ έχει αποφασίσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    Ήδη, από τα μέσα Σεπτεμβρίου ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Τσιάρας προχώρησε στην εποπτεία του Οργανισμού Πληρωμών, η οποία επιδιώκει την εφαρμογή του «σχεδίου εξυγίανσης» που έχει υποβληθεί στο GD-Agri και έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    Η διάρκεια εφαρμογής του σχεδίου δράσης, η υλοποίηση του οποίου έχει ήδη ξεκινήσει, θα είναι δώδεκα μηνών. Μέσα σε αυτό το διάστημα θα πρέπει να έχει «προχωρήσει» η αναδιάρθρωση του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα πρότυπα που έχει θέσει η αρμόδια Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    «Μέσω του σχεδίου αυτού προβλέπεται η διόρθωση των αδυναμιών και των καθυστερήσεων που έχουν παρατηρηθεί κατά τα προηγούμενα χρόνια στις πληρωμές προς τους δικαιούχους παραγωγούς» είπαν στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προσθέτοντας ότι «αλλαγές θα γίνουν τόσο στην οργανωτική δομή όσο και επιχειρησιακή λειτουργία του Οργανισμού.

    Πάντως, όπως είχε τονίσει και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας η εφαρμογή του σχεδίου δράσης, δεν θα επηρεάσει τη λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και ούτε τις επερχόμενες πληρωμές των προκαταβολών των ενισχύσεων προς τους αγρότες, οι οποίες αναμένονται στους λογαριασμούς των δικαιούχων τέλος Οκτωβρίου.

    Το Σχέδιο Δράσης

    «Τα μεγαλύτερα προβλήματα στον ΟΠΕΚΕΠΕ εντοπίζονται στο τμήμα Πληροφορικής και στο τμήμα Εποπτείας Φορέων, όπου μεταφέρθηκε η αρμοδιότητα κατά τη χρήση 2022 στη Διεύθυνση Τεχνικών Ελέγχων» είπαν στο ΑΠΕ - ΜΠΕ τα ίδια στελέχη του ΥΠΑΑΤ.

    Προκειμένου να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις αναμένεται η ενίσχυση του ΟΠΕΚΕΠΕ μέσω προσλήψεων ανθρωπίνου δυναμικού. Αρκετές από αυτές τις νέες θέσεις θα αφορούν σε άτομα που θα πλαισιώνουν το τμήμα Πληροφορικής του Οργανισμού Πληρωμών.

    Επίσης, έχει ζητηθεί από το υπουργείο Εσωτερικών η πρόσθετη ενίσχυση με προσωπικό με συμβάσεις διάρκειας τριών ετών (σ.σ. με δυνατότητα ανανέωσης άλλα τρία έτη, κατόπιν ψήφισης διάταξης Νόμου και έκδοσης σχετικής ΚΥΑ) καθώς και η δυνατότητα μετάταξης υπάλληλων στον επόμενο κύκλο της κινητικότητας. Στο ίδιο πλαίσιο εξετάζεται η δυνατότητα για αποσπάσεις και μετατάξεις ώστε να ενισχυθεί με εξειδικευμένο προσωπικό.

    «Αναμένεται νομοθετική ρύθμιση για τη δυνατότητα μετάταξης υπαλλήλων του Δημόσιου Τομέα στον ΟΠΕΚΕΠΕ, προκειμένου να μεταταχθούν στον Οργανισμό κατά τον επόμενο κύκλο κινητικότητας» είπαν χαρακτηριστικά τα ίδια στελέχη υπογραμμίζοντας ότι θα χρειαστεί και «νομοθετική ρύθμιση για τη δυνατότητα αποσπάσεων / μετατάξεων υπαλλήλων στον Οργανισμό, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, κατόπιν έκδοσης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του ΟΠΕΚΕΠΕ».

    Παράλληλα, κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκαν πλημμέλειες από τον Φορέα Διαπίστευσης σχετικά με την παρακολούθηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Μεταξύ άλλων, αναμένεται η επικύρωση της σχετικής εφαρμογής, προκειμένου να ελεγχθούν διοικητικά τα παραστατικά για εκπρόθεσμες αιτήσεις και απώλεια ζωικού κεφαλαίου, όπως και η δημιουργία νέων σχετικών οθονών στο Πληροφοριακό Σύστημα του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ για το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ).

    Αναφορικά με την αξιολόγηση των κινδύνων, αναμένεται η τροποποίηση του εγχειριδίου εσωτερικού ελέγχου. Στόχος είναι να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα ελεγχόμενα καθεστώτα, τα μέτρα και τις διαδικασίες. Σημειώνεται ότι οι εσωτερικοί ελεγκτές θα πρέπει να παρακολουθούν υποχρεωτικά μηνιαίο πρόγραμμα επιμόρφωσης και πιστοποιούνται κατόπιν εξετάσεων ως εσωτερικοί ελεγκτές δημόσιου τομέα. Στο πρόγραμμα επιμόρφωσης περιλαμβάνονται ενότητες σχετικά με την αξιολόγηση κινδύνων.

    Αναμένεται ακόμη η σταδιακή έκδοση νέων Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) για τα τομεακά μέτρα, ώστε να καθορίζονται με σαφήνεια τα καθήκοντα των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, με στόχο τη μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία των υπαλλήλων κ.α.

    Τέλος, στο ίδιο πλαίσιο δράσης «εξυγίανσης» του ΟΠΕΚΕΠΕ έχει ενταχθεί και η ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών. Συγκεκριμένα, στα τέλη Σεπτεμβρίου περισσότεροι από 197.000 αγρότες κλήθηκαν να επιστρέψουν συνολικά 52,3 εκατ. ευρώ.

    «Δεν είναι η πρώτη φορά που δημιουργείται αντίστοιχο πρόβλημα, καθώς είχε υπάρξει ξανά αντίστοιχη περίπτωση στο παρελθόν, με σημαντικότερο τις πληρωμές του 2017 που αφορούσε 159.000 δικαιούχους» κατέληξαν οι ίδιες πηγές.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Απονιτροποίηση: Διευκρινίσεις για την υποβολή παραστατικών 5ης και 6ης πρόσκλησης
    Απονιτροποίηση: Διευκρινίσεις για την υποβολή παραστατικών 5ης και 6ης πρόσκλησης

    Διευκρινιστική εγκύκλιο υποβολής των παραστατικών συμμόρφωσης ειδικών διατάξεων της 5ης και της 6ης πρόσκλησης της Δράσης 10.1.04 «Μείωση της ρύπανσης νερού από γεωργική δραστηριότητα», εξέδωσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ.

    Σύμφωνα με αυτή, οι δικαιούχοι που εφαρμόζουν δεσμεύσεις σε αγροτεμάχια ενταγμένα στη δέσμευση Γ της δράσης υποβάλουν ηλεκτρονικά στην διαδικτυακή εφαρμογή του Πληροφοριακού Συστήματος της Δράσης (https://p2.dikaiomata.gr/M1014), για κάθε πρόσκληση ξεχωριστά (στο μενού «Υποβολή παραστατικών») τα παρακάτω παραστατικά συμμόρφωσης ειδικών διατάξεων:

    α. παραστατικά των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ) για την πραγματοποίηση των εργαστηριακών αναλύσεων κάθε έτους εφαρμογής από διαπιστευμένα εργαστήρια,

    β. παραστατικά των ΕΛΠ για την παροχή υπηρεσιών κατάρτισης του Σχεδίου Διαχείρισης Εισροών (ΣΔΕ) κάθε έτους εφαρμογής.

    Η προσκόμιση των παραστατικών ΕΛΠ για την παροχή υπηρεσιών εκ μέρους του επιβλέποντα Γεωπόνου είναι υποχρεωτική για την κατ’ έτος καταβολή του κόστους συναλλαγής. Οι δικαιούχοι που υπάγονται στον Κλάδο ΠΕ Γεωπόνων, στην περίπτωση που έχουν καταρτίσει οι ίδιοι το ΣΔΕ, εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης παραστατικών ΕΛΠ και ως εκ τούτου δεν λαμβάνουν την προβλεπόμενη ενίσχυση για το κόστος συναλλαγής.

    Τα παραστατικά πρέπει να έχουν εκδοθεί εντός εκάστου έτους εφαρμογής, και υποβάλλονται στο πληροφορικό σύστημα της Δράσης:

    • από 18/10 έως 31/10/2024, για την 5η πρόσκληση και για το 1ο έτος εφαρμογής της 6ης πρόσκλησης (2024)
    • από 01 έως 30/09/2025, για το 2ο έτος εφαρμογής της 6ης πρόσκλησης (2025). Το σύνολο των παραστατικών που υποβάλλονται θα πρέπει να είναι εξοφλημένα προκειμένου να ληφθούν υπόψη. Διευκρινίζεται ότι η δαπάνη που θα ληφθεί υπόψη για την επιλεξιμότητα αφορά την Καθαρή Αξία του παραστατικού χωρίς ΦΠΑ.

    Σε περίπτωση που το ποσό του εκδιδόμενου παραστατικού είναι μεγαλύτερο του εκάστοτε ισχύοντος ορίου εγχρήματης συναλλαγής σύμφωνα με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, θα πρέπει επιπλέον να επισυναφθεί και αποδεικτικό/α πληρωμής με τη χρήση κάρτας ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής (στο πεδίο «Τραπεζική Συναλλαγή»).

    Αναφορικά με τα παραστατικά των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων για την κατάρτιση του ΣΔΕ εκ μέρους του επιβλέποντα γεωπόνου, επισημαίνεται ότι, εφόσον το παραστατικό που αφορά στην πρόσθετη δαπάνη έχει εκδοθεί από νομικό πρόσωπο και δεν αναγράφονται τα στοιχεία του Επιβλέποντα Γεωπόνου (Ονοματεπώνυμο, Πατρώνυμο, Αριθμός Μητρώου ΓΕΩΤΕΕ), θα πρέπει επιπλέον να επισυνάπτεται και η βεβαίωση του νομικού προσώπου σχετικά με τα στοιχεία του επιβλέποντα γεωπόνου τον οποίο απασχολεί.

    Τα αποτελέσματα των εργαστηριακών αναλύσεων και το ΣΔΕ δεν αναρτώνται στο Πληροφοριακό Σύστημα, αλλά πρέπει να τηρούνται στον (έντυπο) γεωργοπεριβαλλοντικό φάκελο.

    Πηγή: Εtheas.gr

  • ΟΠΕΚΕΠΕ: Ολοκλήρωση εκκαθαριστικών πληρωμών έτους 2023
    ΟΠΕΚΕΠΕ: Ολοκλήρωση εκκαθαριστικών πληρωμών έτους 2023

    Στα 14.118.745,51 ευρώ η εκκαθαριστική πληρωμή – Συνολικά έχουν καταβληθεί και στους δύο πυλώνες 2.302.646.379,80 ευρώ

    Το μεσημέρι 15 Οκτωβρίου 2024 εκκίνησε η σταδιακή πίστωση στους λογαριασμούς των δικαιούχων που αφορά στην εκκαθαριστική πληρωμή του οικονομικού έτους για την καταβολή των ενισχύσεων ΕΑΕ 2023. Ολοκληρώθηκε με την πίστωση σε 54.430 μοναδικούς δικαιούχους το ποσό των 14.118.745,51 ευρώ.

    Πρόκειται, σε μεγάλο ποσοστό για λογιστική τακτοποίηση των δικαιούμενων ποσών των δικαιούχων παραγωγών, λόγω κλεισίματος οικονομικού έτους, με μικρά ποσά, αφού ως γνωστό η καταβολή της προκαταβολής ενισχύσεων έτους 2023 όσο και η εξόφληση τους έχει ήδη πραγματοποιηθεί. Η εν λόγω πληρωμή αφορά στην εκκαθάριση όλων των άμεσων ενισχύσεων, όπως προβλέπεται απ’ την Ενωσιακή Νομοθεσία.

    Σε ό,τι αφορά στην εκκαθαριστική πληρωμή για τις αγροπεριβαντολογικές ενισχύσεις και βιολογική γεωργία - κτηνοτροφία έτους 2023, αυτή υπενθυμίζεται ότι όπως κάθε χρόνο θα ολοκληρωθεί στο πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου 2024.

    Απολογιστικά, για το έτος αιτήσεων 2023, μέχρι σήμερα, καταβλήθηκαν στους δικαιούχους παραγωγούς, οι οποίοι προσδιορίστηκαν μετά από τους απαραίτητους διασταυρωτικούς ελέγχους του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., δηλαδή για όσους διαπιστώθηκε ότι τηρούσαν όλες τις απαραίτητες κατά την εθνική και κοινοτική νομοθεσία προϋποθέσεις, ενισχύσεις ως εξής:

    Άμεσες Ενισχύσεις του Πυλώνα Ι:

    Προκαταβολή 70% της Βασικής Εισοδηματικής Στήριξης για την Βιωσιμότητα - Οκτώβριος 2023 → 488.384.809,32€ σε 538.768 δικαιούχους.

    Εξόφληση Βασικής Εισοδηματικής Στήριξης για τη Βιωσιμότητα- Δεκέμβριος 2023 → 265.742.402,66€ σε 572.444 δικαιούχους.

    Συμπληρωματική Στήριξη του Αναδιανεμητικού Εισοδήματος για τη Βιωσιμότητα- Δεκέμβριος 2023 →161.967.087,95€ σε 338.887 δικαιούχους.

    Ενίσχυση Γεωργών Νεαρής Ηλικίας- Δεκέμβριος 2023 → 23.314.053,78€ σε 49.239 δικαιούχους.

    Συνδεδεμένες Ενισχύσεις – Απρίλιος 2024 → 191.979.285,73€ σε 171.857 δικαιούχους.

    Ειδική ενίσχυση Βάμβακος -Απρίλιος 2024 → 163.368.320,00€ σε 37.960 δικαιούχους.

    Οικολογικά Σχήματα – Απρίλιος 2024→ 398.483.010,89€ σε 551.717 δικαιούχους.

    Εκκαθάριση 01 Ιουλίου 2024 →91.696.644,14€ σε 487.208 δικαιούχους.

    Τελική εκκαθάριση 15 Οκτωβρίου 2024 → 14.118.745,51 σε 54.430 δικαιούχους.

    ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΥΛΩΝΑ Ι, στο έτος 2023 πληρωθήκαν 1.799.054.359,98 ευρώ.

    Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα οι καταβολές των ενισχύσεων Αγροτικής Ανάπτυξης του Πυλώνα ΙΙ έχουν ως εξής:

    Προκαταβολή 70% Νοέμβριος 2023 Μέτρο 10 (Αγροπεριβαντολογικά) → 33.184.926,38€ σε 13.863 δικαιούχους.

    Προκαταβολή 70% Νοέμβριος 2023 Μέτρο 11 (Βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία) → 140.611.316,51€ σε 53.406 δικαιούχους.

    Αντισταθμιστική ενίσχυση εντός και εκτός ορεινών περιοχών και ειδικών μειονεκτημάτων (Εξισωτική αποζημίωση) Δεκέμβριος 2023 → 234.030.265,23€ σε 396.973 δικαιούχους.

    Μέτρο 10 (Αγροπεριβαντολογικά) Μάιος 2024 → 20.230.458,83€ σε 13.999 δικαιούχους.

    Μέτρο 10 (Αγροπεριβαντολογικά) Ιούλιος 2024 → 898.677,12€ σε 446 δικαιούχους.

    Μέτρο 11 (Βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία) Ιούλιος 2024 → 68.187.713,03€ σε 53.025 δικαιούχους.

    Αντισταθμιστική ενίσχυση εντός και εκτός ορεινών περιοχών και ειδικών μειονεκτημάτων (Εξισωτική αποζημίωση) Ιούλιος 2024 → 6.448.672,63€ σε 27.205 δικαιούχους.

    Σημειώνουμε ότι, όπως προαναφέρθηκε η εκκαθάριση των μέτρων αγροτικής ανάπτυξης έτους 2023, θα πραγματοποιηθεί το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.

    ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΥΛΩΝΑ ΙΙ, για το έτος 2023 πληρωθήκαν μέχρι σήμερα 503.592.029,73 εκατομμύρια ευρώ.

    Συνολικά για το έτος 2023 και για τους δυο Πυλώνες (εντός ΟΣΔΕ ενισχύσεις έτους αιτήσεων 2023) καταβλήθηκαν μέχρι τώρα 2.302.646.379,80 ευρώ. Αναμένεται στο ποσό αυτό να προστεθούν τα ποσά των εκκαθαρίσεων των αγροπεριβαντολογικών μέτρων και της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας που

    (Δελτίο Τύπου)

  • Τσιάρας: Υπό επιτήρηση ο ΟΠΕΚΕΠΕ - Τα προβλήματα του Οργανισμού είναι παρατήρηση 20ετίας
    Τσιάρας: Υπό επιτήρηση ο ΟΠΕΚΕΠΕ - Τα προβλήματα του Οργανισμού είναι παρατήρηση 20ετίας

    Για τον αναβρασμό που επικρατεί στον αγροτικό κόσμο, μετά την απόφαση του ΟΠΕΚΕΠΕ να ζητήσει την επιστροφή χρημάτων από τους παραγωγούς γιατί όπως ουσιαστικά αναφέρεται στα ειδοποιητήρια που τους έστειλε, πληρώθηκαν το 2022 περισσότερα χρήματα από όσα έπρεπε, αλλά και για τον τρόπο εξυγίανσης του Οργανισμού μίλησε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Τσιάρας, στην εκπομπή «Ώρα Ελλαδός» του OPEN.

    Ο Οργανισμός παραδέχεται ότι έκανε λάθος πληρωμές για το έτος 2022 και ζητάει πίσω τα χρήματα που έδωσε στους παραγωγούς. Τα ποσά που ζητάει πίσω κυμαίνονται από κάποια ευρώ έως και χιλιάδες ευρώ και ενώ φαίνεται πως οι υπεύθυνοι το γνώριζαν, πέρασαν δύο έτη ώστε να γίνει τελικά αυτή η διόρθωση.

    «Υπάρχουν προβλήματα στις πληρωμές και στο πόσο έγκαιρα γίνονται αλλά και αναφορές σε λάθη που καλείται σε δεύτερο και τρίτο χρόνο να διορθώσει ο Οργανισμός. Το ζήτημα βρίσκεται σε κεντρικό επίπεδο συζήτησης. Εδώ και ενάμιση μήνα ο Οργανισμός είναι σε καθεστώς επιτήρησης» υπογράμμισε αρχικά ο Κώστας Τσιάρας και συνέχισε: «Τα προβλήματα που καταγράφονται είναι πολύ παλαιότερα. Τα προβλήματα είναι παρατήρηση 20ετίας. Ήδη είχε οργανωθεί ένα σχέδιο δράσης μέσα από το οποίο να γίνουν βλήματα για την εξυγίανση του οργανισμού, η στελέχωσή του και η διαφάνειά του».

    Πώς δημιουργήθηκε το ζήτημα

    Εξηγώντας τους λόγους που δημιουργήθηκε το ζήτημα με τους παραγωγούς τόνισε: «Γίνεται μια τιτάνια προσπάθεια εξυγίανσης, σε μια περίοδο που δεν υπήρχε πληροφοριακό σύστημα για τον Οργανισμό. Για να πληρωθούν οι κοινοτικές ενισχύσεις του 2023, δεν υπήρχε πληροφοριακό σύστημα και αντί να ληφθεί ως βάση δεδομένων το 2022 ελήφθη το 2021, από ένα λάθος που έγινε. Έτσι δόθηκαν κάποια επιπλέον χρήματα. Κάθε χρόνο υπάρχει μια μετάπτωση διαφοροποίησης δικαιωμάτων άρα και χρημάτων που πρέπει να εισπράξει ο κάθε γεωργός και κτηνοτρόφος».

    «Το μεγαλύτερο ποσό επιστροφών αφορά σε ποσά από 0 έως 500 ευρώ»

    Συνεχίζοντας ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τόνισε: «Περίπου το 86% από τις 197.000 αφορά ποσά από 0 έως 500 ευρώ. Όταν υπάρχουν παραγωγοί που πιστώθηκαν μέχρι και 10.000 ευρώ πόσο δίκαιο είναι να παίρνουν χωρίς ποσά χωρίς να τα δικαιούνται και να μην παίρνουν εκείνοι που πρέπει. Πρέπει να βάλουμε σε μια σειρά τα πράγματα. Δεν μπορούμε να βάλουμε σε διακινδύνεψη την εισροή ευρωπαϊκών πόρων». Και προσθέτει ο κ. Τσιάρας: «Υπάρχουν ζητήματα που είναι καταγεγραμμένα. Υπάρχουν θέματα που έθεταν ζητήματα διαφάνειας. Έχουμε δεσμευτεί έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι θα υλοποιήσουμε ένα σχέδιο εξυγίανσης. Δεν είναι μόνο υποχρέωση μας έναντι των Ευρωπαίων. Είναι υποχρέωση μας έναντι του παραγωγικού κόσμου».

    «Το ζήτημα χρειάζεται και μια από σοβαρή συμπεριφορά από τον αγροτικό κόσμο»

    Παράλληλα, ο κ. Τσιάρας αναφέρθηκε και στην αποκάλυψη των επιτηδείων που θησαύριζε τα τελευταία χρόνια λαμβάνοντας φουσκωμένες επιδοτήσεις από το Εθνικό Απόθεμα. Την καταγγελία είχε κάνει ο Πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικού Συνεταιρισμού Νάξου, Δημήτρης Καπούνης την Παρασκευή (11/10) μέσω της εκπομπής «Ώρα Ελλάδας» στο OPEN.

    «Υπάρχει μια δικαστική εξέλιξη. Όλο αυτό λειτουργούσε στη βάση της υπεύθυνη δήλωσης περί της πραγματικότητας του καθενός ο οποίος υπέβαλλε μια δήλωση στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Από τη στιγμή που υπάρχουν κενά στο πληροφοριακό σύστημα, τέτοια δυνατότητα διασταύρωσης δεν υπήρχε. Ωστόσο το ζήτημα χρειάζεται και μια από σοβαρή συμπεριφορά από τον αγροτικό κόσμο. Η τυχόν εξαπάτηση δημιουργεί θέμα στους ίδιους τους αγρότες και βάζει σε κίνδυνο τους πόρους της Ευρώπης».

    Πηγή: Εthnos.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο