Πέμπτη, 05 Σεπτεμβρίου 2024 20:36

ΚΑΠ: Στο ΦΕΚ η μετατροπή σε βιολογικά – Τα ποσά

Γράφτηκε από

Η οικονομική στήριξη στο πλαίσιο της παρέμβασης του ΣΣ ΚΑΠ παρέχεται για την εφαρμογή των πρακτικών της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας

Από τα 21,6 ευρώ/στρέμμα έως τα 195 ευρώ/στρέμμα ανάλογα με την καλλιέργεια και από 23,2 ευρώ έως 35 ευρώ ανάλογα με το ζώο, καθορίζεται το ύψος της ενίσχυσης για τη μετατροπή της παρέμβασης για τη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία, του ΣΣ της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).

Σύμφωνα με την ΥΑ, που καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο της παρέμβασης Π3-70-2.1 – «Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους (νεοεισερχόμενοι στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία)», του ΣΣ ΚΑΠ, το οποίο δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, οι διατάξεις αφορούν τη δράση 1 (Π3-70-2.1.1): «Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στη γεωργία» και τη δράση 2 (Π3-70-2.1.2): «Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στην κτηνοτροφία».

Να σημειωθεί ότι η οικονομική στήριξη στο πλαίσιο της παρέμβασης παρέχεται για την εφαρμογή των πρακτικών της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας με σκοπό την ενθάρρυνση των αγροτών να συμμετάσχουν σε τέτοια συστήματα, απαντώντας έτσι στη ζήτηση της κοινωνίας για τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον γεωργικών πρακτικών.

Δικαιούχοι είναι γεωργοί φυσικά και νομικά πρόσωπα ή ομάδες αυτών

Οι δικαιούχοι

Δικαιούχοι της παρέμβασης μπορούν να κριθούν γεωργοί φυσικά και νομικά πρόσωπα ή ομάδες αυτών.

Όμως, δεν μπορούν να κριθούν δικαιούχοι των ενισχύσεων, έστω κι αν πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις, οι ακόλουθες κατηγορίες υποψηφίων:

  • Διάδοχοι πρόωρης συνταξιοδότησης για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση αποκλεισμού από τη λήψη οποιασδήποτε ενίσχυσης στον αγροτικό τομέα για δέκα έτη.
  • Όσοι έχουν αποβληθεί από γεωργοπεριβαλλοντικό μέτρο ή δράση στη Προγραμματική Περίοδο 2014-2022 ή από παρέμβαση της προγραμματικής περιόδου 2023-2027, λόγω υποβολής εκ προθέσεως ανακριβών στοιχείων και δεν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα δύο ημερολογιακών ετών από την αποβολή. Επίσης, περιπτώσεις κατ’επανάληψη μη συμμορφώσεων από πλευράς δικαιούχου χωρίς αιτιολόγηση θεωρούνται εκ προθέσεως μη συμμορφώσεις.

Επίσης, επιλέξιμοι προς ένταξη στις δράσεις της παρέμβασης Π3-70-2.1 είναι οι νεοεισερχόμενοι (υποψήφιοι που κατέχουν νεοεντασσόμενα αγροτεμάχια, βοσκότοπους ή εκτροφές στο σύστημα ελέγχου για τη βιολογική γεωργία).

Να σημειωθεί ότι ένας υποψήφιος δύναται να υποβάλει αίτηση στήριξης σε όσες δράσεις της παρέμβασης Π3-70-2.1 επιθυμεί.

Πώς καθορίζεται το ύψος ενίσχυσης

Τα ετήσια ύψη ενίσχυσης για τη δράση 1 της Παρέμβασης Π3-70-2.1: «Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στη γεωργία», χορηγούνται ανά εκτάριο γεωργικής έκτασης για να αποζημιώνουν τους δικαιούχους για το διαφυγόν εισόδημα, τις πρόσθετες δαπάνες (εργαστηριακές αναλύσεις) και το κόστος συναλλαγής (δαπάνες πιστοποίησης) ως αποτέλεσμα των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν.

Ειδικότερα, τα ετήσια ύψη ενίσχυσης ανά είδος καλλιέργειας περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα:

Αντίστοιχα, για τη δράση 2 της Παρέμβασης Π3-70-2.1: «Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στην κτηνοτροφία», οι ενισχύσεις χορηγούνται ετησίως ανά εκτάριο βοσκοτόπου για να αποζημιώνουν τους δικαιούχους για το διαφυγόν εισόδημα και το κόστος συναλλαγής (δαπάνες πιστοποίησης) ως αποτέλεσμα των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν.

Τα ετήσια ύψη ενίσχυσης για πυκνότητα βόσκησης 1 ΜΖΚ/Ha περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα:

ΚΑΠ

Τα παραπάνω ποσά έχουν υπολογιστεί για πυκνότητες βόσκησης 1 ΜΖΚ ανά εκτάριο (Ha). Αν η πυκνότητα βόσκησης για την ενταγμένη εκμετάλλευση είναι μικρότερη του 1 ΜΖΚ ανά εκτάριο, η ενίσχυση ανά εκτάριο υπολογίζεται με τον πολλαπλασιασμό της πυκνότητας βόσκησης με την αντίστοιχη ενίσχυση του σχετικού πίνακα.

Οι εκτάσεις μη παραγωγικών βοσκοτόπων με πυκνότητα βόσκησης κάτω από 0,2 ΜΖΚ/ha είναι μη επιλέξιμες.

Δείτε αναλυτικά το ΦΕΚ ΕΔΩ

Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik
Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 05 Σεπτεμβρίου 2024 10:52

Σχετικά Άρθρα

  • Εκδόθηκε η προδημοσίευση χρηματοδότησης συνεργασιών μέσω Επιχειρησιακών Ομάδων της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης καινοτομίας, του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027
    Εκδόθηκε η προδημοσίευση χρηματοδότησης συνεργασιών μέσω Επιχειρησιακών Ομάδων της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης καινοτομίας, του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027

    Ύστερα από συνεργασία του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων Κώστα Τσιάρα, με τον Υφυπουργό ΥπΑΑΤ Διονύση Σταμενίτη και τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Δημήτρη Παπαγιαννίδη, εκδόθηκε σήμερα η προδημοσίευση πρόσκλησης για την υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο της παρέμβασης Π3-77-3.1 «Ανάπτυξη συνεργασιών μέσω Επιχειρησιακών Ομάδων (ΕΟ) της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης Καινοτομίας, του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ελλάδας (ΣΣ ΚΑΠ) 2023 – 2027», προϋπολογισμού 70.926.471 €.

    Η Παρέμβαση Π3-77-3.1 συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης - Ε.Γ.Τ.Α.Α.) και από το Ελληνικό Δημόσιο (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – Π.Δ.Ε.),με ποσοστό 100%.

    Η δράση Π3-77-3.1 του ΣΣ ΚΑΠ εφαρμόζεται σε όλη τη χώρα.

    Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι τα μέλη Επιχειρησιακών Ομάδων. Τα μέλη δύναται να είναι φυσικά πρόσωπα (ατομικές επιχειρήσεις) ή νομικά πρόσωπα οποιασδήποτε μορφής τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με συμφωνητικό συνεργασίας.

    Με τις πιστώσεις της πρόσκλησης θα χρηματοδοτηθούν πιλοτικά έργα τα οποία συμβάλλουν στην επίτευξη του οριζόντιου στόχου της ΚΑΠ για εκσυγχρονισμό του τομέα με την προώθηση και την ανταλλαγή γνώσεων, καινοτομίας και ψηφιοποίησης στη γεωργία και τις αγροτικές περιοχές και την ενθάρρυνση της υιοθέτησής τους καθώς και στη διασύνδεση της έρευνας με την πράξη μέσω της χρηματοδότησης υλοποίησης πιλοτικών εφαρμογών για το σκοπό αυτό.

    • Ως ελάχιστος προϋπολογισμός των υποβαλλόμενων προτάσεων ορίζεται το ποσό των 000,00 €.
    • Ως μέγιστος προϋπολογισμός των υποβαλλόμενων προτάσεων ορίζεται το ποσό των 000,00 €.

    Ειδικότερα, μέσω της παρέμβασης χρηματοδοτούνται Επιχειρησιακές Ομάδες με στόχους την:

    • ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων στην πρωτογενή παραγωγή (γεωργικές εκμεταλλεύσεις), στο δασικό τομέα και στον τομέα των τροφίμων (μεταποίηση),
    • αναζήτηση νέων καλλιεργητικών πρακτικών και πρακτικών παραγωγής που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή,
    • αξιοποίηση τεχνολογικών γνώσεων, νέων ή παραδοσιακών πρακτικών, ερευνητικών αποτελεσμάτων και οργανωτικών καινοτομιών και την ενσωμάτωσή τους στην πράξη μέσω πιλοτικών εφαρμογών.

    Η προδημοσίευση της πρόσκλησης της παρέμβασης Π3-77-3.1 «Ανάπτυξη συνεργασιών μέσω Επιχειρησιακών Ομάδων (ΕΟ) της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης Καινοτομίας», αναρτάται στις ιστοσελίδες του ΥΠΑΑΤ www.agrotikianaptixi.gr και www.minagric.gr και στις σχετικές ιστοσελίδες των Περιφερειών.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Επιστολή του Αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης Ανδρέα Φίλια για τις πληρωμές μελισσοκόμων του Μέτρου 11, Βιολογικής Γεωργίας
    Επιστολή του Αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης Ανδρέα Φίλια για τις πληρωμές μελισσοκόμων του Μέτρου 11, Βιολογικής Γεωργίας

    Επιστολή στον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης Γιώργο Στρατάκο, σχετικά με την «Πληρωμή μελισσοκόμων Δράσεων 11.1.2 και 11.2.2 του Μέτρου 11 Βιολογικής Γεωργίας», απέστειλε ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης Ανδρέας Φίλιας.

    Ο κ. Φίλιας στη σχετική επιστολή του καταθέτει την ανησυχία που καταγράφεται σχετικά με την καθυστέρηση στην πληρωμή ορισμένων δικαιούχων μελισσοκόμων της Περιφέρειάς Δυτικής Ελλάδας. Συγκεκριμένα, επισημαίνει ότι οι μελισσοκόμοι οι οποίοι δεν υπέβαλαν Δήλωση Κατεχόμενων Κυψελών για το έτος 2023 δεν έχουν συμπεριληφθεί στις πληρωμές, παρά το γεγονός ότι είναι ενεργοί κάτοχοι μελισσοσμηνών.

    «Από την έναρξη του Εθνικού Ηλεκτρονικού Μελισσοκομικού Μητρώου το 2021, η υποχρέωση δήλωσης των κυψελών έχει γίνει ετήσια, ενώ στο παρελθόν ίσχυε για διετία. Είναι γνωστό πως ορισμένοι από τους μελισσοκόμους, ιδιαίτερα όσοι διαμένουν σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές, δεν έλαβαν την απαραίτητη ενημέρωση για την αλλαγή στη διαδικασία, με αποτέλεσμα να μην υποβάλουν τη δήλωσή τους για το έτος 2023. Παρά τη μη υποβολή, αυτό δεν υποδηλώνει διακοπή της μελισσοκομικής τους δραστηριότητας, αλλά πιθανή αδυναμία πρόσβασης στην κατάλληλη πληροφόρηση» εξηγεί ο Αντιπεριφερειάρχης και αφού επισημαίνει τη σημασία της μελισσοκομίας για την αγροτική οικονομία της περιοχής, ζητά από τον κ Στρατάκο να εξετάσει τη δυνατότητα παράτασης ή ευνοϊκής ρύθμισης για τους δικαιούχους, προκειμένου να μην αποκλειστούν από τις πληρωμές του προγράμματος.

    (Δελτίο Τύπου)

  • ΚΑΠ: Επιβολή κυρώσεων αν δηλωθεί μεγαλύτερη έκταση ή περισσότερα ζώα
    ΚΑΠ: Επιβολή κυρώσεων αν δηλωθεί μεγαλύτερη έκταση ή περισσότερα ζώα

    Με τροποποιητική απόφαση καθορίζονται οριζόντια θέματα για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων της ΚΑΠ

    Αλλαγές ως προς την επιβολή κυρώσεων κατά την εφαρμογή μιας παρέμβασης που σχετίζεται με το φυτικό ή το ζωικό κεφάλαιο, αλλά και ως προς τον ορισμό του νεοεισερχόμενου αγρότη, προβλέπει τροποποιητική απόφαση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με την οποία καθορίζονται οριζόντια θέματα για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων, σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027.

    Ειδικότερα, σύμφωνα με την τροποποιητική απόφαση κατά την εφαρμογή μίας παρέμβασης που σχετίζεται με το φυτικό κεφάλαιο, επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις σε περιπτώσεις που η έκταση που δηλώνεται είναι μεγαλύτερη από την πραγματική, ενώ στην περίπτωση παρεμβάσεων που σχετίζονται με το ζωικό κεφάλαιο, όταν μεταξύ των δηλωθέντων και των προσδιορισθέντων επιλέξιμων ζώων παρατηρούνται αποκλίσεις.]

    Δεν επιβάλλονται κυρώσεις όταν η μη συμμόρφωση οφείλεται σε ανωτέρα βία και έκτακτες ή εξαιρετικές περιστάσεις

    Να σημειωθεί ότι δεν επιβάλλονται κυρώσεις όταν η μη συμμόρφωση οφείλεται σε ανωτέρα βία και έκτακτες ή εξαιρετικές περιστάσεις και όταν η μη συμμόρφωση οφείλεται σε σφάλμα της αρμόδιας αρχής ή άλλης αρχής και εφόσον το σφάλμα δεν μπορούσε να εντοπιστεί εύλογα από το πρόσωπο το οποίο αφορά η κύρωση.

    Για το φυτικό κεφάλαιο

    Συγκεκριμένα, στην εφαρμογή παρέμβασης που αφορά το φυτικό κεφάλαιο επιβάλλονται κυρώσεις ότι υπάρχει:

    α) Δήλωση έκτασης μεγαλύτερης από την πραγματική, ως εξής:

    • Εάν η έκταση που δηλώνεται για στρεμματική ενίσχυση υπερβαίνει την προσδιορισθείσα έκταση ήτοι «η μικρότερη έκταση που προκύπτει μετά από όλους τους ελέγχους διοικητικούς, επιτόπιους και κεντρικούς μηχανογραφικούς διασταυρωτικούς» για τη συγκεκριμένη παρέμβαση, η ενίσχυση υπολογίζεται με βάση την προσδιορισθείσα έκταση, εφόσον η εν λόγω υπέρβαση κυμαίνεται σε ποσοστό από 0% έως και 10%,
    • εάν η έκταση που δηλώνεται για στρεμματική ενίσχυση υπερβαίνει την προσδιορισθείσα έκταση για τη συγκεκριμένη παρέμβαση για δεύτερη συνεχή χρονιά, η ενίσχυση υπολογίζεται με βάση την προσδιορισθείσα έκταση, μειωμένη κατά μιάμιση (1,5) φορά της διαπιστωθείσας υπέρβασης, εφόσον η εν λόγω υπέρβαση κυμαίνεται σε ποσοστό από 0% έως και 10%.

    β) Δήλωση έκτασης μεγαλύτερης από την πραγματική, ως ακολούθως:

    • Εάν η έκταση που δηλώνεται για στρεμματική ενίσχυση υπερβαίνει την προσδιορισθείσα έκταση για τη συγκεκριμένη παρέμβαση, η ενίσχυση υπολογίζεται με βάση την προσδιορισθείσα έκταση, μειωμένη κατά μιάμιση (1,5) φορά της διαπιστωθείσας υπέρβασης, εφόσον η εν λόγω υπέρβαση κυμαίνεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% και έως 30%,
    • εάν η έκταση που δηλώνεται για στρεμματική ενίσχυση υπερβαίνει την προσδιορισθείσα έκταση για τη συγκεκριμένη παρέμβαση για δεύτερη συνεχή χρονιά, η ενίσχυση υπολογίζεται με βάση την προσδιορισθείσα έκταση, μειωμένη κατά το διπλάσιο της διαπιστωθείσας υπέρβασης, εφόσον η εν λόγω υπέρβαση κυμαίνεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% και έως 30%.

    γ) Δήλωση έκτασης μεγαλύτερης από την πραγματική, ως ακολούθως:

    • Εάν η έκταση που δηλώνεται για στρεμματική ενίσχυση υπερβαίνει την προσδιορισθείσα έκταση για τη συγκεκριμένη παρέμβαση, η ενίσχυση υπολογίζεται με βάση την προσδιορισθείσα έκταση, μειωμένη κατά το διπλάσιο της διαπιστωθείσας υπέρβασης, εφόσον η εν λόγω υπέρβαση κυμαίνεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% και έως 50%,
    • εάν η έκταση που δηλώνεται για στρεμματική ενίσχυση υπερβαίνει την προσδιορισθείσα έκταση για τη συγκεκριμένη παρέμβαση για δεύτερη χρονιά, δεν χορηγείται καμία στρεμματική ενίσχυση βάση της έκτασης, εφόσον η εν λόγω υπέρβαση κυμαίνεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% και έως 50%,

    δ) εάν η έκταση που δηλώνεται για στρεμματική ενίσχυση υπερβαίνει την προσδιορισθείσα έκταση για τη συγκεκριμένη παρέμβαση, δεν χορηγείται καμία στρεμματική ενίσχυση βάση της έκτασης, εφόσον η εν λόγω υπέρβαση είναι μεγαλύτερη από το ποσοστό του 50%.

    Για το ζωικό κεφάλαιο

    Κατά την εφαρμογή μίας παρέμβασης που σχετίζεται με το ζωικό κεφάλαιο, επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις σε περιπτώσεις απόκλισης μεταξύ των δηλωθέντων και των προσδιορισθέντων επιλέξιμων ζώων ή μη συμμόρφωσης ως προς τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις δεσμεύσεις ή άλλες υποχρεώσεις που απορρέουν από την μη συμμόρφωση του γεωργού, στο πλαίσιο των συνδεδεμένων ενισχύσεων σχετικά με το ζωικό κεφάλαιο, ως ακολούθως:

    α) Εάν διαπιστωθεί διαφορά μεταξύ δηλωθέντων και προσδιορισθέντων ζώων, το συνολικό ποσό της ενίσχυσης, το οποίο δικαιούται ο κτηνοτρόφος στο πλαίσιο της συνδεδεμένης ενίσχυσης, υπολογίζεται από τα προσδιορισθέντα ζώα εφόσον οι περιπτώσεις μη συμμόρφωσης δεν αφορούν περισσότερα από τρία (3) ζώα. Εάν διαπιστωθεί ότι η διαφορά μεταξύ δηλωθέντων και προσδιορισθέντων ζώων είναι μέχρι τρία (3) ζώα, για δεύτερη συνεχή χρονιά, το ποσό το οποίο δικαιούται ο κτηνοτρόφος, μειώνεται κατά το ποσοστό που καθορίζεται σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 4 του παρόντος άρθρου,

    β) εάν η διαφορά μεταξύ δηλωθέντων και προσδιορισθέντων ζώων είναι περισσότερα από τρία (3) ζώα, το συνολικό ποσό της ενίσχυσης το οποίο δικαιούται ο κτηνοτρόφος, μειώνεται κατά το ποσοστό που καθορίζεται σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 4 του παρόντος άρθρου, εφόσον η υπέρβαση δεν υπερβαίνει το 10%. Εάν η διαφορά μεταξύ δηλωθέντων και προσδιορισθέντων ζώων είναι περισσότερα από τρία (3) ζώα για δεύτερη συνεχή χρονιά, η ενίσχυση μειώνεται κατά μιάμιση (1,5) φορά της διαπιστωθείσας υπέρβασης, εφόσον η υπέρβαση δεν υπερβαίνει το 10%,

    γ) εάν η υπέρβαση κυμαίνεται από 10% έως και 30%, η ενίσχυση μειώνεται κατά μιάμιση (1,5) φορά της διαπιστωθείσας υπέρβασης. Εάν η υπέρβαση κυμαίνεται από 10% έως και 30% για δεύτερη συνεχή χρονιά, η ενίσχυση μειώνεται κατά το διπλάσιο της διαπιστωθείσας υπέρβασης,

    δ) εάν η υπέρβαση κυμαίνεται από 30% έως και 50%, η ενίσχυση μειώνεται κατά το διπλάσιο της διαπιστωθείσας υπέρβασης. Εάν το ποσοστό αυτό κυμαίνεται από 30% έως και 50% για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο κτηνοτρόφος αποκλείεται της ενίσχυσης,

    ε) εάν το ποσοστό υπερβαίνει το 50 %, ο κτηνοτρόφος αποκλείεται της χορήγησης ενίσχυσης.

    Εάν η διαφορά μεταξύ της συνολικής προσδιορισθείσας έκτασης και της συνολικής έκτασης που δηλώνεται για ενίσχυση, στο πλαίσιο των παρεμβάσεων των άμεσων ενισχύσεων βάσει της έκτασης, είναι ίση με 0,1 εκτάριο ή μικρότερη, η προσδιορισθείσα έκταση θεωρείται ίση με τη δηλωθείσα.

    Για τον καθορισμό των ποσοστών που αναφέρονται ανωτέρω, ο αριθμός των δηλωθέντων ζώων για τα οποία διαπιστώνονται περιπτώσεις μη συμμόρφωσης διαιρείται με τον αριθμό των προσδιορισθέντων ζώων [(Δηλωθέντα Ζώα – Προσδιορισθέντα Ζώα)/(Προσδιορισθέντα Ζώα)].

    Οι νεοεισερχόμενοι αγρότες

    Ειδικότερα, σε ως «νεοεισερχόμενος γεωργός» νοείται:

    α) Ο γεωργός για τον οποίο δεν συντρέχει το ηλικιακό όριο και ο οποίος:

    • Είναι για πρώτη φορά αρχηγός γεωργικής εκμετάλλευσης – Υπεύθυνος Εκμετάλλευσης,
    • διαθέτει, κατ’ ελάχιστο, επίπεδο γνώσεων 4 (επαγγελματική σχολή ή λύκειο) ή εναλλακτικά εκπαίδευση γεωτεχνικής κατεύθυνσης, κατ’ ελάχιστο 150 ωρών, που δεν αποτελεί μέρος πιστοποιητικού ή διπλώματος (μη τυπικής εκπαίδευσης – βεβαίωση από την αρμόδια αρχή) και επίπεδο γνώσεων επιπέδου 2 (απολυτήριο γυμνασίου),
    • εάν δεν διαθέτει τα ελάχιστα εκπαιδευτικά προσόντα, διαθέτει επαρκή επαγγελματικά προσόντα, όπως η άσκηση του επαγγέλματος του αγρεργάτη με πλήρη απασχόληση επί τρία (3) συναπτά έτη ή επί ισοδύναμο χρονικό διάστημα με μειωμένο ωράριο, κατά την τελευταία δεκαετία (πιστοποιητικό που έχει εκδοθεί από αρμόδια αρχή, δελτία μισθοδοσίας ή εργόσημο ή άλλα σχετικά έγγραφα, εφόσον διευκρινίζουν σαφώς τις επαγγελματικές δραστηριότητες) και επίπεδο γνώσεων επιπέδου 2 (απολυτήριο γυμνασίου).

    β) Το νομικό πρόσωπο, το οποίο ανήκει κατά κύριο λόγο σε νεοεισερχόμενο γεωργό (ο νεοεισερχόμενος γεωργός μετέχει στο κεφάλαιο του νομικού προσώπου τουλάχιστον κατά 51%). Στο πρόσωπο του νεοεισερχόμενου γεωργού συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις των νεοεισερχόμενων γεωργών που είναι φυσικά πρόσωπα.

    Δείτε αναλυτικά το ΦΕΚ ΕΔΩ

    Πηγή: In.gr
  • Η βιολογική γεωργία κερδίζει έδαφος - Στο 17,2% οι καλλιεργούμενες εκτάσεις στην Ελλάδα
    Η βιολογική γεωργία κερδίζει έδαφος - Στο 17,2% οι καλλιεργούμενες εκτάσεις στην Ελλάδα

    Η βιολογική γεωργία στην Ελλάδα κερδίζει έδαφος συνεχώς, με αργά μεν αλλά σταθερά βήματα, επισημαίνει η προϊσταμένη Διεύθυνσης Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας του ΥΠΑΑΤ, Ελένη Τζαβάρα, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

    Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου οι παραγωγοί βιολογικών προϊόντων ανέρχονται πλέον σε 80.000 με 85.000, έναντι των 60.993 το 2022, οπότε καταγράφονταν περισσότεροι σε ποσοστό 70% σε σχέση με το 2021.

    Οι βιολογικοί παραγωγοί, κατά την κ. Τζαβάρα, καλλιεργούν σήμερα πάνω από εννέα εκατομμύρια στρέμματα με βιολογικές μεθόδους.

    Χαμηλότερα καταγράφονται τα ποσοστά στη βιολογική κτηνοτροφία στη χώρα μας, αν και όπως αναφέρει η κ. Τζαβάρα, γίνονται «φιλότιμες» και καθοριστικής σημασίας προσπάθειες να αυξηθούν. Συγκεκριμένα, κατά την ίδια, με βιολογικές μεθόδους εκτρέφονται πρόβατα σε ποσοστό 67,3%, αίγες σε 19,6%, όρνιθες σε 6,6%, αγελάδες σε 6,4% και χοίροι σε 0,1%.

    Σε νέο σταυροδρόμι ο κλάδος των βιολογικών

    «Παλιότερα, η πρόκληση ήταν να φύγουμε από τη συμβατική παραγωγή, από τα χημικά λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα, τα δηλητήρια, τώρα η πρόκληση έχει αλλάξει», επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Ένωσης Βιοκαλλιεργητών Βόρειας Ελλάδας, Νίκος Ιωάννου.

    Η Ένωση ιδρύθηκε το 2002, αριθμεί περισσότερα από 100 μέλη, αγρότες από την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίοι καλλιεργούν από ένα έως και 200 στρέμματα. «Στοχεύουμε πάντα στην αύξηση του βιολογικού δυναμικού που δεν έχει να κάνει με τα στρέμματα, αλλά με την ίδια την οντότητα που καλλιεργεί, παράγει και αποδίδει, καθαρή τροφή με το λιγότερο δυνατό οικολογικό αποτύπωμα», τονίζει και ξεκαθαρίζει ότι «το θέμα για εμάς είναι να δεχόμαστε τους ανθρώπους ανεξαρτήτως μεγέθους της αγροτικής "επιχείρησής" τους».

    Αναφερόμενος στο νέο σταυροδρόμι στο οποίο βρίσκεται μπροστά η βιολογική γεωργία, ο κ. Ιωάννου, σημειώνει ότι «οι προκλήσεις παραμένουν, έχοντας ωστόσο αλλάξει ...ρότα».

    Όπως εξηγεί, «πλέον, θα πρέπει εμείς οι βιοκαλλιεργητές να μετατραπούμε σε μια δύναμη αναγεννητικής γεωργίας, με αειφορία, βιοποικιλότητα, διατήρηση των παραδοσιακών σπόρων, να δεσμεύουμε τον άνθρακα, προστατεύοντας ό,τι υπάρχει γύρω μας, φροντίζοντας με σεβασμό το μέλλον των παιδιών μας», υπογραμμίζει.

    Στο πλαίσιο αυτό επισημαίνει ότι οι προκλήσεις δεν αντιμετωπίζονται με στρεμματικές, πλασματικές αυξήσεις, αλλά με τη δημιουργία περισσότερων, μικρών βιολογικών αγροκτημάτων, που θα στηρίζονται από τους κρατικούς φορείς. «Αυτό είναι το "στοίχημα" και δυστυχώς οι αποφάσεις της ΕΕ βρίσκονται πολύ μακριά από τον στόχο. Δυστυχώς στήριξη στους παραγωγούς, ειδικά στους μικρούς, δεν υπάρχει», επισημαίνει και προσθέτει με παράπονο: «καλλιεργώ 15 χρόνια επτά στρέμματα με βιολογικές μεθόδους, έχω πενταμελή οικογένεια και μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει ούτε ένα σεντ για στήριξη και ενθάρρυνση».

    Πηγή: Cnn.gr
  • Αποκαλυπτική έκθεση για τη βιολογική γεωργία – Με «κενά» η στρατηγική της ΕΕ
    Αποκαλυπτική έκθεση για τη βιολογική γεωργία – Με «κενά» η στρατηγική της ΕΕ

    Το 2022, περίπου 17 εκατομμύρια εκτάρια γης στην ΕΕ καλλιεργούνταν με βιολογικές μεθόδους, δηλαδή το 10,5 % της συνολικής χρησιμοποιούμενης γεωργικής έκτασης

    Σε 12 δισ. ευρώ ανέρχονται τα κονδύλια που χορηγήθηκαν στους αγρότες και κτηνοτρόφους της ΕΕ το διάστημα 2014 – 2022, στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ), προκειμένου να στραφούν στη βιολογική γεωργία ή να τη διατηρήσουν, ενώ το πλάνο μέχρι το 2027 προβλέπει τη διάθεση επιπλέον ποσού ύψους 15 δισ. ευρώ.

    Παρόλα αυτά, ο βαθμός υιοθέτησης της βιολογικής γεωργίας διαφέρει σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών, ο οποίος κυμαίνεται από ποσοστό χαμηλότερο του 5% της γεωργικής έκτασης στις Κάτω Χώρες, την Πολωνία, τη Βουλγαρία, την Ιρλανδία και τη Μάλτα και έως υψηλότερο του 25% στην Αυστρία. Αντίστοιχα, το μερίδιο των βιολογικών εκτάσεων στην Ελλάδα είναι στο 17,2%.

    Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2022, περίπου 17 εκατομμύρια εκτάρια γης στην ΕΕ καλλιεργούνταν με βιολογικές μεθόδους, δηλαδή το 10,5 % της συνολικής χρησιμοποιούμενης γεωργικής έκτασης.

    Ο στόχος της ΕΕ να καλλιεργείται έως το 2030 το 25% της γεωργικής έκτασης βιολογικά φαντάζει ανέφικτος, προειδοποιεί το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο

    Τα παραπάνω αναφέρονται στην τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ), η οποία εντοπίζει «κενά και ασυνέπειες» στην πολιτική και τη στρατηγική της ΕΕ για την βιολογική γεωργία, προειδοποιώντας ότι ο στόχος της ΕΕ να καλλιεργείται έως το 2030 το 25% της γεωργικής έκτασης βιολογικά φαντάζει ανέφικτος. Αποκαλύπτει δε, ότι τα κονδύλια της ΚΑΠ χρησιμοποιήθηκαν για την αύξηση των εκτάσεων βιολογικής γεωργίας, χωρίς να λαμβάνονται επαρκώς υπόψη οι περιβαλλοντικοί στόχοι και οι στόχοι της αγοράς.

    Οι «αδυναμίες» στη βιολογική γεωργία

    Σημαντικές αδυναμίες στην τρέχουσα στρατηγική της ΕΕ για την βιολογική γεωργία εντοπίζει η έκθεση του ΕΕΣ, εκφράζοντας την ανησυχία ότι μετά το 2030 δεν υπάρχει κανένα όραμα και κανένας στόχος. Μολονότι τα δισεκατομμύρια ευρώ που παρέχει ετησίως η ΕΕ έχουν αυξήσει τις εκτάσεις βιολογικής γεωργίας, η προσοχή στις απαιτήσεις και τις ανάγκες του τομέα είναι ελάχιστη. Ως εκ τούτου, η βιολογική παραγωγή εξακολουθεί να αποτελεί μια εξειδικευμένη αγορά, και το ΕΕΣ προειδοποιεί ότι είναι πιθανό η ΕΕ να μην επιτύχει τον στόχο που έθεσε στον συγκεκριμένο τομέα.

    Ταυτόχρονα, το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι οι περιβαλλοντικοί στόχοι και οι στόχοι της αγοράς δεν λαμβάνονται επαρκώς υπόψη στο πλαίσιο της στήριξης της ΚΑΠ. Για παράδειγμα, οι γεωργοί μπορούν να λαμβάνουν χρήματα από την ΕΕ ακόμη και αν δεν εφαρμόζουν τα πρότυπα σχετικά με την αμειψισπορά ή την καλή διαβίωση των ζώων, τα οποία συνιστούν βασικές αρχές της βιολογικής γεωργίας. Το κλιμάκιο ελέγχου διαπίστωσε επίσης ότι η έκδοση άδειας για τη χρήση μη βιολογικών σπόρων κατά τη φύτευση βιολογικών καλλιεργειών αποτελούσε κοινή νομική πρακτική. Τονίζει επίσης ότι, επί του παρόντος, δεν υπάρχει τρόπος μέτρησης του βαθμού υλοποίησης των υποτιθέμενων περιβαλλοντικών οφελών της βιολογικής γεωργίας.

    Η στήριξη της ΚΑΠ είχε ως στόχο να αποζημιώνει τους γεωργούς για τα πρόσθετα έξοδα και την απώλεια εισοδήματος που επέφερε η μετάβαση από τη συμβατική στη βιολογική γεωργία. Οι παραγωγοί βιολογικών προϊόντων δεν ήταν υποχρεωμένοι να παράγουν κανένα βιολογικό προϊόν προκείμενου να λαμβάνουν χρήματα από την ΕΕ, γεγονός που συνέτεινε σε μια κατάσταση στην οποία η βιολογική παραγωγή εξακολουθεί να αποτελεί μια πολύ μικρή αγορά, αντιπροσωπεύοντας λιγότερο από το 4 % της συνολικής αγοράς τροφίμων της ΕΕ.

    Στην πράξη, η μόνη (μη δεσμευτική) τιμή-στόχος που έχει θέσει η ΕΕ για τον τομέα αφορά την αύξηση των εκτάσεων με βιολογικές καλλιέργειες. Ωστόσο, η ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας και οι φιλοδοξίες για την επέκτασή της διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των χωρών της ΕΕ, σε βαθμό που η ΕΕ κινδυνεύει να μην επιτύχει την τιμή-στόχο του 25 % για το 2030. Το ΕΕΣ προειδοποιεί ότι για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος, ο ρυθμός διάδοσης των πρακτικών βιολογικής γεωργίας στην Ευρώπη πρέπει να διπλασιαστεί.

    Η υιοθέτηση βιολογικών γεωργικών πρακτικών διέφερε σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών

    Τι δείχνουν τα στοιχεία για την βιολογική γεωργία

    Το 2022, περίπου 17 εκατομμύρια εκτάρια γης στην ΕΕ καλλιεργούνταν βιολογικά, κάτι που αντιπροσωπεύει το 10,5 % της συνολικής χρησιμοποιούμενης γεωργικής έκτασης.

    Ενώ στην ΕΕ το ποσοστό των εκτάσεων βιολογικής γεωργίας αυξάνεται σταθερά από το 2014, η υιοθέτηση βιολογικών γεωργικών πρακτικών διέφερε σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών και κυμαινόταν από 0,6 % στη Μάλτα έως 25,7 % στην Αυστρία.

    Το 2020, σχεδόν το 60% των εκτάσεων βιολογικής γεωργίας της ΕΕ καλύπτονταν από μόνιμους βοσκότοπους και χορτονομές. Ωστόσο, η βιολογική κτηνοτροφία παραμένει μια εξειδικευμένη αγορά στην ΕΕ.

    Το 2020, τα βοοειδή βιολογικής εκτροφής αντιπροσώπευαν μόλις το 6% όλων των βοοειδών στην ΕΕ, ενώ τα πουλερικά και οι χοίροι βιολογικής εκτροφής αντιπροσώπευαν το 3,6% και το 1%, αντίστοιχα, του συνολικού πληθυσμού.

    Καθώς η στήριξη της ΚΑΠ για τη βιολογική γεωργία χορηγείται με βάση την έκταση, η ζήτηση στην αγορά παραμένει το βασικό κίνητρο των κτηνοτρόφων για να στραφούν στη βιολογική κτηνοτροφία.

    Πωλήσεις στη βιολογικών προϊόντων 45 δισ. ευρώ

    Σχεδόν το 4% της συνολικής αγοράς τροφίμων της ΕΕ αντιπροσώπευαν τα βιολογικά προϊόντα το 2022, με τα έσοδα από τις πωλήσεις να ανέρχονται σε 45 δισεκατομμύρια ευρώ. Μεταξύ του 2014 και του 2022, οι πωλήσεις βιολογικών προϊόντων στην ΕΕ υπερδιπλασιάστηκαν.

    Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών μελών όσον αφορά την κατανάλωση βιολογικών προϊόντων, με τη σχετική κατά κεφαλή δαπάνη να κυμαίνεται, το 2022, από 2 ευρώ στη Ρουμανία έως 365 ευρώ στη Δανία.

    Σε χαμηλά επίπεδα κινείται και η κατανάλωση βιολογικών στην Ελλάδα, όπου η κατά κεφαλή δαπάνη, σύμφωνα με τα στοιχεία, περιορίζεται στα 6 ευρώ.

    Οι παραπάνω διαφορές, σύμφωνα με την έκθεση, αναδεικνύουν την ανομοιογενή ανάπτυξη της αγοράς των βιολογικών προϊόντων ανά την ΕΕ και τη σύνδεση με την αγοραστική δύναμη στα κράτη μέλη.

    Πηγή: OT - In.gr

  • Στο τραπέζι νέες ρυθμίσεις και απλούστευση των διαδικασιών στην εφαρμογή της νέας ΚΑΠ
    Στο τραπέζι νέες ρυθμίσεις και απλούστευση των διαδικασιών στην εφαρμογή της νέας ΚΑΠ

    Στόχος των προωθούμενων ρυθμίσεων στην εφαρμογή της νέας ΚΑΠ «να καταστεί η ευρωπαϊκή γεωργία εκ νέου κερδοφόρα»

    Νέες «αρχές» για τη χορήγηση των άμεσων ενισχύσεων στους αγρότες, αναδιανομή των ενισχύσεων, που θα εξασφαλίζει τη «δίκαιη κατανομή» των πόρων για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα, καθώς και απλούστευση των διαδικασιών για την άσκηση της αγροτικής δραστηριότητας, βάζει στο «τραπέζι» των συζητήσεων για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ), που έρχεται μετά το 2027, γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών (ΕτΠ).

    Ταυτόχρονα εντοπίζει τα «κακώς κείμενα» της ισχύουσας ΚΑΠ 2023-27, χαρακτηρίζοντας διατάξεις ως ανεπαρκείς, όπως αυτές που αφορούν «τη φιλική προς το κλίμα διαχείριση της γης», συνιστώντας επίσης να λαμβάνεται υπόψη στη νέα ΚΑΠ ο κλάδος εκείνος του πρωτογενούς τομέα, που αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Σημείο «αιχμής» αποτελεί η προσαρμογή των παρεμβάσεων της νέας ΚΑΠ ανάλογα με τις ανάγκες και την ποικιλομορφία των αγροτικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων της ΕΕ.

    Αλλαγές στη νέα ΚΑΠ, υπό την πίεση των αγροτικών κινητοποιήσεων στην Ευρώπη, έχουν ήδη προταθεί στην έκθεση του Στρατηγικού Διαλόγου για το μέλλον της γεωργίας της ΕΕ, που παρουσιάστηκε στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στην οποία περιλαμβάνονται σειρά συστάσεις για αλλαγές στον αγροτικό τομέα. Σε αυτήν, προτείνεται ανάμεσα σε άλλα αντί να δίνεται απευθείας στήριξη στους αγρότες με βάση τη γη που διαθέτουν, να χορηγούνται οι επιδοτήσεις «σε ενεργούς αγρότες που τις χρειάζονται περισσότερο», με τις σχετικές αποφάσεις να βασίζονται στην «οικονομική βιωσιμότητα» των αγροτών αυτών.

    «Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο όσον αφορά την εφαρμογή νέων ρυθμίσεων προκειμένου να καταστεί η ευρωπαϊκή γεωργία εκ νέου κερδοφόρα», τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών

    Οι άμεσες ενισχύσεις στη νέα ΚΑΠ
    Με το επιχείρημα ότι «δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο όσον αφορά την εφαρμογή νέων ρυθμίσεων προκειμένου να καταστεί η ευρωπαϊκή γεωργία εκ νέου κερδοφόρα», η ΕτΠ, τονίζει ότι θα απαιτηθούν νέες αρχές ως προς τη χορήγηση άμεσων ενισχύσεων και την καλύτερη ρύθμιση της αγοράς.

    Αυτό περιλαμβάνει επανεξέταση των κανόνων για τον καθορισμό ανώτατου ορίου για τις ενισχύσεις προς αποφυγή της περαιτέρω αποδυνάμωσης της ανταγωνιστικότητας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

    «Κρούει» μάλιστα το καμπανάκι, η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις που απορρέουν από την Πράσινη Συμφωνία να πραγματοποιηθεί εγκαίρως. Στο πλαίσιο αυτό, συνιστά να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην αποφυγή πρόσθετων διοικητικών διατυπώσεων.

    «Δίκαιο εγγυημένο εισόδημα» στη νέα ΚΑΠ

    Στο ίδιο μήκος κύματος, η ΕτΠ, καλεί την Κομισιόν να σχεδιάσει ένα μέσο «δίκαιου εγγυημένου εισοδήματος» για τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις που δεν αποκομίζουν εισόδημα ικανοποιητικού επιπέδου από τις γεωργικές τους δραστηριότητες. Το μέσο αυτό, όπως προτείνεται, θα πρέπει να συμπληρώνει το αγροτικό εισόδημα, καθιστώντας το συγκρίσιμο με άλλους τομείς.

    Να προβλεφθούν υποχρεωτικές και αυξημένες αναδιανεμητικές ενισχύσεις (ενισχύσεις για μικρές και μεσαίες γεωργικές εκμεταλλεύσεις)

    Ταυτόχρονα, το μέσο αυτό, θα μπορεί δε να χρησιμοποιείται σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση γεωργικών εκτάσεων πολλαπλών χρήσεων, όπως οι γεωργικές εκτάσεις υψηλής φυσικής αξίας, σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις που εφαρμόζουν παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής και σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις που είναι απαραίτητες για την πρόληψη της εγκατάλειψης των γεωργικών δραστηριοτήτων και της συρρίκνωσης του πληθυσμού των αγροτικών περιοχών, καθώς και για τη διατήρηση οικοσυστημάτων υψηλής φυσικής αξίας, όπως αυτά που είναι αφιερωμένα στην εκτατική ή ορεινή κτηνοτροφία ή στην εκτροφή αυτόχθονων φυλών ζώων.

    Αναδιανομή των ενισχύσεων στη νέα ΚΑΠ

    Μάλιστα, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αναδιανομή των ενισχύσεων ανά τους διάφορους τύπους και μεγέθη γεωργικών εκμεταλλεύσεων, σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε τόπου, προτείνεται να συνεκτιμηθούν οι υπό τις οποίες ασκούνται οι γεωργικές δραστηριότητες.

    Ειδικότερα, θα πρέπει να προβλεφθούν υποχρεωτικές και αυξημένες αναδιανεμητικές ενισχύσεις (ενισχύσεις για μικρές και μεσαίες γεωργικές εκμεταλλεύσεις), με παράλληλο καθορισμό ανώτατου ορίου για τις επιδοτήσεις της ΚΑΠ, με μέλημα την αύξηση των εσόδων όλων των γεωργών.

    Επιπλέον, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αυξήσει τη χρήση των χρηματοδοτικών μέσων ώστε να μπορούν οι γεωργοί να έχουν πρόσβαση σε πιστώσεις.

    Εξισορρόπηση πρώτου και δεύτερου πυλώνα

    Συστήνει να διατηρηθούν οι δυνατότητες που προσφέρει η ΚΑΠ στα κράτη μέλη προκειμένου να εξισορροπούν τις ενισχύσεις και τις παρεμβάσεις του πρώτου πυλώνα με αυτές του δεύτερου.

    Στο πλαίσιο αυτό, συνιστά τη μετατόπιση των άμεσων ενισχύσεων από μια προσέγγιση βασισμένη στη γεωργική έκταση σε ένα σύστημα που θα συνδυάζει πολλαπλούς παράγοντες: την ένταση εργασίας, το μέγεθος της γεωργικής εκμετάλλευσης, την κατηγορία του ιδιοκτήτη (στήριξη ιδίως των νέων γεωργών), τη γεωργική προστιθέμενη αξία, τις περιοχές στις οποίες εφαρμόζονται μέτρα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, τις περιοχές στις οποίες ασκείται βιώσιμη γεωργία και τον βαθμό χρήσης και προστασίας των περιβαλλοντικών πόρων (αντίκτυπος των δραστηριοτήτων στο περιβάλλον).

    Η μετατόπιση αυτή πρέπει να είναι σταδιακή προκειμένου να μπορέσουν οι γεωργοί να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες.

    Απλούστευση της νέας ΚΑΠ

    Τα αιτήματα περί απλούστευσης των διαδικασιών για την άσκηση των αγροτικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο πλαίσιο της ΚΑΠ 2027+, υποστηρίζει η ΕτΠ. Η μείωση του διοικητικού φόρτου για τους γεωργούς και η θέσπιση πιο συνεπών και εύκολα εφαρμόσιμων κανόνων για τον ηλεκτρονικό έλεγχο της εκπλήρωσης αυτών των διατυπώσεων θα καταστήσει τις δραστηριότητές τους πιο αποτελεσματικές, μειώνοντας τις περιττές διαδικασίες, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να επικεντρωθούν στην παραγωγή, στην καινοτομία και στις επενδύσεις, και βελτιώνοντας την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα του γεωργικού τομέα.

    Μάλιστα, ζητεί να απλουστευθούν οι απαιτήσεις της ΕΕ για τα εθνικά στρατηγικά σχέδια για την επόμενη περίοδο χρηματοδότησης και να εγκρίνονται ταχύτερα οι εκτελεστικοί κανονισμοί της ΕΕ, καθώς, ορισμένες φορές, εγκρίθηκαν πολύ αργά κατά την τρέχουσα περίοδο χρηματοδότησης, με αποτέλεσμα να καταστεί δυσχερέστερη η εφαρμογή τους. Παρόμοιες απλουστεύσεις θα πρέπει να εφαρμόζονται σε όλους τους τομείς της ΚΓΠ, συμπεριλαμβανομένης της αγροτικής ανάπτυξης.

    Υποστηρίζεται η απλούστευση των διαδικασιών για την άσκηση των αγροτικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο πλαίσιο της ΚΑΠ 2027+

    Έκτακτο σχέδιο για ανανέωση των γενεών

    Στη γνωμοδότηση της ΕτΠ, υπάρχει επίσης εισήγηση για διάθεση στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ πρόσθετων κονδυλίων και εφαρμογή ειδικών πολιτικών ανά περιοχή, όπου το μέλλον της γεωργίας είναι αμφίβολο, λόγω της πληθυσμιακής συρρίκνωσης, της γήρανσης του πληθυσμού ή του συνδυασμού των δύο.

    Για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της γήρανσης του αγροτικού πληθυσμού, προτείνεται η στήριξη των νέων αγροτών, για παράδειγμα, όσον αφορά την εξαγορά επιχειρήσεων και τη μετάδοση της γνώσης. Οι νέοι αγρότες είναι άλλωστε εκείνοι που διατηρούν ζωντανό τον πολιτισμό, συμβάλλουν στην κοινωνικοοικονομική συνοχή των αγροτικών περιοχών και είναι ανοικτοί σε καινοτόμες λύσεις.

    Στο πλαίσιο αυτό, ζητεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προωθήσει και να διευκολύνει την ενεργοποίηση ενός έκτακτου σχεδίου ανανέωσης των γενεών, το οποίο θα ευνοεί την πρόσβαση των νέων σε εκτάσεις γης, τη διάδοση της καινοτομίας και των υπηρεσιών στις γεωργικές επιχειρήσεις, ώστε να καταστούν πιο αποτελεσματικές, ζωτικές και βιώσιμες. Η στήριξη θα πρέπει επίσης να παραταθεί πέραν των πρώτων πέντε ετών από το άνοιγμα της εκμετάλλευσης για νέους γεωργούς που εφαρμόζουν αγροοικολογικές μεθόδους, προκειμένου να υποστηριχθεί η ανάπτυξη και η ανταγωνιστικότητά της με σταθερό τρόπο και να ενθαρρυνθεί η διαδοχή των γενεών στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις με την ίδρυση δημόσιων τραπεζών γεωργικών εκμεταλλεύσεων.

    Πηγή: ΟΤ - In.gr

  • Αυξάνεται η βιολογική καλλιέργεια στην Ελλάδα - «Ως κυβέρνηση δίνουμε προτεραιότητα στη βιολογική παραγωγή» δηλώνει ο Κ. Τσιάρας
    Αυξάνεται η βιολογική καλλιέργεια στην Ελλάδα - «Ως κυβέρνηση δίνουμε προτεραιότητα στη βιολογική παραγωγή» δηλώνει ο Κ. Τσιάρας

    Εκδηλώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για την «Ημέρα Βιολογικής Παραγωγής»

    Ολοένα και μεγαλύτερη «στροφή» στην παραγωγή βιολογικών προϊόντων πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση, προσπαθώντας να ακολουθήσει το «ρεύμα» που θέλει ολοένα και περισσότερους Ευρωπαίους πολίτες να καταναλώνουν βιολογικά τρόφιμα.

    Προς αυτή την κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο έως το 2030 να καλλιεργεί τουλάχιστον το 25% της γεωργικής γης με βιολογικές μεθόδους, ενώ παράλληλα στοχεύει και στη σημαντική αύξηση της βιολογικής ιχθυοκαλλιέργειας.

    Για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τη βιολογική παραγωγή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διοργανώνει κάθε χρόνο την «Hμέρα Bιολογικής Παραγωγής» της ΕΕ, όπου και δίδονται βραβεία αριστείας σε όλα τα στάδια της αλυσίδας βιολογικών τροφίμων. Πραγματοποιείται κάθε χρόνο στις 23 Σεπτεμβρίου, ημέρα της φθινοπωρινής ισημερίας, ημέρα που συμβολίζει την ισορροπία μεταξύ γεωργίας και περιβάλλοντος που ταιριάζει απόλυτα στη βιολογική παραγωγή.

    «Η 23η Σεπτεμβρίου, Ημέρα Βιολογικής Παραγωγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μας δίνει την ευκαιρία να επαναλάβουμε για μια ακόμη φορά τη στήριξη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στα βιολογικά προϊόντα και στους βιοκαλλιεργητές» ανέφερε σε δήλωσή του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας προσθέτοντας πως «η βιολογική παραγωγή στη γεωργία, στην κτηνοτροφία, στην ιχθυοκαλλιέργεια και στη μελισσοκομία, θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί την επιστροφή στη φύση και στην αγνότητα. Αποτελεί, όμως, και τη λογική στην παραγωγή καθώς κι ένα ισχυρό στοιχείο ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας στον πρωτογενή τομέα».

    Όπως επισήμανε ο ίδιος «ως κυβέρνηση δίνουμε προτεραιότητα στην βιολογική παραγωγή. Αναπτύσσουμε συγκεκριμένες πολιτικές δράσεις στήριξης της βιολογικής παραγωγής, γιατί πιστεύουμε ότι είναι ένας τομέας που η Ελλάδα μπορεί να καταστεί πρωτοπόρα. Μέσα από το ΠΑΑ υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα που έχει εφαρμοσθεί μέχρι σήμερα στη χώρα μας, ύψους 700 εκατ. ευρώ, ενώ σύντομα θα προκηρυχθεί και νέο πρόγραμμα, άνω των 280 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά για νέους παραγωγούς. Ενώ δεν πρέπει να παραβλέπουμε τα 285 εκατ. ανά έτος των "οικολογικών σχημάτων", από την Ενιαία Ενίσχυση».

    Επιπλέον, ο αρμόδιος υπουργός σημείωσε ότι στόχος είναι η ενίσχυση των προϊόντων «που έχουν προστιθέμενη αξία, τα οποία μπορούν να εξαχθούν στο εξωτερικό, να φέρουν πρόσθετο εισόδημα στους παραγωγούς και στη χώρα και ταυτόχρονα να γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές της Ελλάδας στα πέρατα της γης. Η χώρα μας, λόγω των ιδιαιτεροτήτων, εδαφολογικών, κλιματολογικών, αλλά και της βιοποικιλότητας που διαθέτει, μπορεί να γίνει πρωτοπόρα στην Ευρώπη στα βιολογικά. Και, φυσικά, είναι επιβεβλημένη η σύνδεση της βιολογικής παραγωγής μας με τον τουρισμό».

    Και κατέληξε «προσωπικά, πιστεύω πολύ στα βιολογικά προϊόντα. Είναι το μέλλον για την πατρίδα μας και την παραγωγή στον πρωτογενή τομέα, αλλά και ο πυλώνας της προσπάθειας που έχουμε ξεκινήσει για ουσιαστική ταύτιση των προϊόντων της ελληνικής γης με την ποιότητα και την υψηλή διατροφική αξία».

    Στις 23 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην Πλατεία Συντάγματος θα πραγματοποιηθεί από τις 9 το πρωί έως τις 3 το μεσημέρι εκδήλωση όπου όσοι βρεθούν εκεί θα ενημερώνονται για τη σημασία της παραγωγής και κατανάλωσης βιολογικών προϊόντων, θα διανεμηθούν τσάντες με προωθητικό υλικό και δείγματα βιολογικών προϊόντων, ενώ θα γίνει και έκθεση βιολογικών προϊόντων και διανομή έτοιμων βιολογικών γευμάτων μέσω υπηρεσίας catering.

    Η εορταστική εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον αυτοδιαχειριζόμενο φορέα των αγορών παραγωγών βιολογικών προϊόντων Αθήνας, η οποία είναι θεσμοθετημένη αγορά από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    Επίσης, στη Θεσσαλονίκη στις 25 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρόμοια εκδήλωση και στην Πλατεία Αριστοτέλους. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τον αυτοδιαχειριζόμενο φορέα των αγορών παραγωγών βιολογικών προϊόντων Θεσσαλονίκης, η οποία είναι θεσμοθετημένη αγορά από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    Η βιολογική Γεωργία και Κτηνοτροφία στην Ελλάδα

    Στη χώρα μας, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, από το 2014 έως και το 2022 οι εκτάσεις που έχουν «χαρακτηριστεί» ως βιολογικές έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί, φτάνοντας από τα 3.628.250 στρέμματα το 2014, στα 9.248.520 στρέμματα το 2022.
    Σε ό,τι αφορά στη κτηνοτροφία τα καταμετρημένα ζώα που έχουν ενταχθεί ως βιολογικά, ανέρχονται σε 2,8 εκατομμύρια. Από αυτά, το 67,3% αφορά στα πρόβατα, το 19,6% στις κατσίκες και το 6,6% στις κότες, ενώ ακολουθούν με 6,4% οι αγελάδες και με 0,1% οι χοίροι.
    Έντονο είναι το ενδιαφέρον των παραγωγών για τα βιολογική γεωργία. Χαρακτηριστικό είναι ότι από τους 23.429 αγρότες το 2012 μέσα σε δέκα χρόνια (2022) έχουν φτάσει τους 60.993.

    Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης και οι στόχοι

    Η χώρα μας και συγκεκριμένα το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού σχεδίου δράσης, έχει εκπονήσει ένα εθνικό σχέδιο δράσης, προσαρμοσμένο στην εθνική μας στρατηγική για τον τομέα καθώς και στις ιδιαίτερες συνθήκες της χώρας μας.
    Σκοπός είναι η αύξηση της παραγωγής βιολογικών προϊόντων, η προώθηση των βιολογικών προϊόντων και η τόνωση της κατανάλωσης. Στόχος από την άλλη είναι ο διπλασιασμός του ποσοστού των καλλιεργούμενων εκτάσεων που εφαρμόζουν τη βιολογική γεωργία αλλά και η ανάπτυξη των τομέων της βιολογικής κτηνοτροφίας και της βιολογικής υδατοκαλλιέργειας.
    Και οι δυο παραπάνω τομείς, έχουν σημαντικές προοπτικές βιώσιμης ανάπτυξης για τη χώρα μας.

    Οι δράσεις

    Για την ανάπτυξη του τομέα της βιολογικής γεωργίας, υπάρχουν διάφορες δράσεις, κυρίως μέσω παρεμβάσεων των άμεσων ενισχύσεων και της αγροτικής ανάπτυξης.

    Συγκεκριμένα:

    - Το οικολογικό σχήμα τα βιολογικής γεωργίας, παρέμβαση Π1-31.9 το οποίο αγορά στη διατήρηση των μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφία.
    Μεταξύ άλλων συμβάλει στο μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και στην προσαρμογή σ’ αυτήν, στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης και την αποτελεσματική διαχείριση των φυσικών πόρων (νερό, έδαφος, αέρας κλπ), τη μείωση της χημικής εξάρτησης, στην ανάσχεση και αντιστροφή της απώλειας βιοποικιλότητας, στην ενίσχυση των οικοσυστημικών υπηρεσιών και στη διατήρηση των οικοτόπων και των τοπίων.
    Το ύψος των ενισχύσεων για τις επιλέξιμες καλλιέργειες/εκτροφές ανέρχονται σε 235 εκατ. ευρώ καθ’ έτος. Στόχος των ενισχύσεων είναι η κάλυψη της αύξησης του κόστους παραγωγής, η μείωση της παραγωγής λόγω της εφαρμογής της βιολογικής γεωργίας, ανά καλλιέργεια/ εκτροφή και το κόστος πιστοποίησης.

    - Η παρέμβαση Π3-70-2.1 η οποία αφορά στις ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους (νεοεισερχόμενοι στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία) του (ΣΣ ΚΑΠ) της Ελλάδας. Όπως έχει αναφερθεί, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα εκδώσει πρόσκληση για νέο μέτρο για βιολογικά, στόχος του οποίου θα είναι η εφαρμογή συμβατικών καλλιεργειών σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους.
    Επιπλέον, επιδιώκεται η ενθάρρυνση των αγροτών για συμμετοχή τους σε φιλοπεριβαλλοντικά συστήματα, «απαντώντας» έτσι στη ζήτηση της κοινωνίας για τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον γεωργικών πρακτικών και ασφαλών προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας για τους καταναλωτές παρέχοντάς τους οικονομική στήριξη. Το συνολικό ύψος της ενίσχυσης θα ανέρχεται σε 96 εκατ. ευρώ για κάθε έτος, και το πρόγραμμα θα είναι τριετούς διάρκειας.

    - Τέλος, η παρέμβαση Π3-70-1.6 η οποία αφορά στις ενισχύσεις για την ανάληψη πρόσθετων γεωργο-περιβαλλοντικών υποχρεώσεων από τους μελισσοκόμους για την προστασία των μελισσοσμηνών και την ενίσχυση της βιοποικιλότητας.
    Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν δηλωμένα τα μελισσοσμήνη τους στην ΕΑΤ του 2024 αλλά και στο Εθνικό Μελισσοκομικό Μητρώο.
    Οι δεσμεύσεις θα είναι εξαετούς διάρκειας, με το πρώτο έτος να αφορά στη μετατροπή και τα επόμενα πέντε στη διατήρηση της βιολογικής μελισσοκομίας. Ο συνολικός προϋπολογισμός αυτής της δράσεις φτάνει τα 18,8 εκατ. ευρώ.
    Δικαιούχοι θα είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή ομάδες αυτών που δεν έχουν συμμετάσχει σε προηγούμενο πρόγραμμα βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - Φωτογραφία: Freepik/jcomp

  • Βιολογικά: Τι αλλάζει με νέα απόφαση του ΥπΑΑΤ
    Βιολογικά: Τι αλλάζει με νέα απόφαση του ΥπΑΑΤ

    Σε τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου εφαρμογής της παρέμβασης Π1-31.9 «Διατήρηση μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας» προχώρησε το ΥπΑΑΤ.

    Σύμφωνα με αυτή, δικαιούχοι είναι ενεργοί γεωργοί ή ομάδες ενεργών γεωργών που διατηρούν τη βιολογική καλλιέργεια ή εκτροφή και κατά την οριστική υποβολή της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης, διαθέτουν αγροτεμάχια ή και βοσκοτόπους ή και εκτροφές, τα οποία είναι ενταγμένα στο σύστημα της βιολογικής γεωργίας σύμφωνα με τον Καν. (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ης Μαΐου 2018, από την 1η Ιανουαρίου έως και την 31η Δεκεμβρίου του έτους ενίσχυσης.

    Η ένταξη των εν λόγω αγροτεμαχίων ή/και εκτροφών τεκμηριώνεται από ενεργή σύμβαση του παραγωγού με εγκεκριμένο Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης (ΟΕΠ), καθώς και από πιστοποιητικό που έχει εκδοθεί σε ηλεκτρονική μορφή με χρήση του συστήματος traces από τον Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης, με τον οποίον είναι συμβεβλημένοι, όπως αυτό ορίζεται στη παρ. 1 του άρθρου 35 του Καν. (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ης Μαΐου 2018 και του άρθρου 1 του Καν. (ΕΕ) 2021/2119 της Επιτροπής της 1ης Δεκεμβρίου 2021. Το πιστοποιητικό της παρ. 1 του άρθρου 35 του Καν. (ΕΕ) 2018/848 θα πρέπει να έχει εκδοθεί το αργότερο μέχρι την ημερομηνία υποβολής της ΕΑΕ του έτους ενίσχυσης.

    Οι δικαιούχοι είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν τις εθνικές και κοινοτικές διατάξεις για τη βιολογική γεωργία όπως αυτές απορρέουν από την υπ’ αρ. 2543/103240/03.10.2017 (Β’ 3529) υπουργική απόφαση και τον Καν. (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ης Μαΐου 2018 αντίστοιχα, από 1η Ιανουαρίου έως και 31η Δεκεμβρίου του έτους ενίσχυσης. Να έχουν πιστοποιητικό της παρ. 1 του άρθρου 35 του Καν. (ΕΕ) 2018/848 που έχει εκδοθεί το αργότερο μέχρι την ημερομηνία υποβολής της ΕΑΕ του έτους ενίσχυσης και έχει ισχύ τουλάχιστον μέχρι 31 Δεκεμβρίου του έτους ενίσχυσης.

    Αν το εν λόγω πιστοποιητικό λήγει πριν την 31η Δεκεμβρίου του έτους ενίσχυσης, θα πρέπει να ανανεωθεί με νέο πιστοποιητικό.

    Αναλυτικά η απόφαση, ΕΔΩ

    Πηγή: Etheas.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ