Δευτέρα, 02 Μαϊος 2022 19:35

Ο Μάιος και ο Ιούνιος φέρνουν ακόμα δυο πακέτα πληρωμών από τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Γράφτηκε από

Τι λένε οι τελευταίες πληροφορίες από το μέτωπο των πιστώσεων για τους αγρότες.

Δυο πληρωμές για υπόλοιπα ενιαίας ενίσχυσης προγραμματίζει ακόμα να κάνει το ΥπΑΑΤ όσον αφορά στο έτος 2021. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μία θα γίνει εντός του Μαΐου και η δεύτερη γίνεται προσπάθεια, να τρέξει έως τις 15 Ιουνίου. Και οι δυο πληρωμές θα περιλαμβάνουν υπόλοιπα ενιαίας δηλαδή βασική, πρασίνισμα και young farmers, ενώ η όποια εκκαθάριση πάει για τις 30 Ιουνίου, ως συνήθως.

Εντός του Μαΐου είναι το πιθανότερο αυτή τη στιγμή, να γίνει μια ακόμα, συμπληρωματική πληρωμή υπόλοιπων εξισωτικής αποζημίωσης, ενώ η εκκαθάριση η τελική θα γίνει ως τις 30 Ιουνίου που κλείνει το έτος πληρωμών για τον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Από 1η μέχρι 10η Ιουνίου 2022 έχει προγραμματιστεί πληρωμή 1ης εκκαθάρισης της Δράση 10.1.09 «Διατήρηση απειλούμενων αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων (Σπάνιες φυλές)», ενώ μεταξύ 10ης-25ης Ιουνίου 2022 θα γίνει πληρωμή 1ης εκκαθάρισης του Μ11 «Βιολογικές καλλιέργειες» (όλες οι προσκλήσεις).

Σχετικά με τη δεύτερη δόση του προγράμματος των Νέων Γεωργών του 2016, οι πληρωμές βρίσκονται σε εξέλιξη, γίνονται όμως αναλόγωςς της ροής των φακέλων πληρωμής από τις Περιφέρειες στον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Μέχρι 30 Ιουνίου κλείνουν και οι εκκρεμότητες για τις απλήρωτες έως σήμερα συνδεδεμένες.

Τέλος, κερδίζει έδαφος να γίνει συμπληρωματική πληρωμή της ενίσχυσης ζωοτροφών το επόμενο διάστημα, μιας και δεν απορροφήθηκαν όλα τα χρήματα λόγω της προβληματικής διασύνδεσης των συστημάτων των συναρμόδιων υπουργείων.

Πηγή: Agrotypos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 02 Μαϊος 2022 11:26

Σχετικά Άρθρα

  • ΥΠΑΑΤ: Προσωρινός Ανάδοχος για την κατασκευή του έργου «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων Άρδευσης του Τ.Ο.Ε.Β. Ταυρωπού»
    ΥΠΑΑΤ: Προσωρινός Ανάδοχος για την κατασκευή του έργου «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων Άρδευσης του Τ.Ο.Ε.Β. Ταυρωπού»

    Το έργο καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων

    Την ολοκλήρωση της διαδικασίας Αξιολόγησης Δικαιολογητικών Συμμετοχής – Τεχνικής Προσφοράς & Οικονομικής Προσφοράς και την ανάδειξη Προσωρινού Αναδόχου για το έργο «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων Άρδευσης του Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) Ταυρωπού», που θα υλοποιηθεί ως έργο ΣΔΙΤ, ενταγμένο στο πρόγραμμα Ύδωρ 2.0., ανακοίνωσαν ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,Διονύσιος Σταμενίτης και ο Γενικός Γραμματέας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Δημήτρης Παπαγιαννίδης.

    Προσωρινός Ανάδοχος για το έργο, προϋπολογισμού 105.400.000€ (πλέον Φ.Π.Α.) σε όρους καθαρής παρούσας αξίας με παράλληλη χρηματοδότηση 34.200.000€ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ήτοι συνολικά 139.600.000€, αναδείχτηκεη Ένωση Προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. - ΑΒΑΞ Α.Ε.

    Το εν λόγω έργο είναι τοτρίτο κατά σειρά έργο ΣΔΙΤ του προγράμματος Ύδωρ 2.0, για το οποίο ολοκληρώνεται η πολύ σημαντική διαδικασία ανάδειξης Προσωρινού Αναδόχου, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί η αντίστοιχη διαδικασία και για τα υπόλοιπα δύοαρδευτικά έργα του προγράμματος Ύδωρ 2.0 τις επόμενες ημέρες. Το έργο περιλαμβάνει την εκπόνηση όλων των απαιτούμενων μελετών, καθώς και την κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία υπογειοποιημένου κλειστού αρδευτικού δικτύου, που θα εξυπηρετεί έκταση 115.000 στρεμμάτων.

    Τεχνικά χαρακτηριστικά έργου

    Η διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης είναι είκοσι πέντε (25) έτη περιλαμβανομένου του χρόνου κατασκευής του έργου.

    Συνοπτικά, το αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης αφορά στην υλοποίηση των εξής:

    • κεντρικό προσαγωγό, πρωτεύον και δευτερεύον αρδευτικό δίκτυο (δίκτυα διανομής),
    • τριτεύον δίκτυο,
    • Η/Μ εγκαταστάσεις και εξοπλισμό για την σωστή λειτουργία του δικτύου και τέλος,
    • επεμβάσεις για τη βελτίωση / αναβάθμιση των έργων υδροληψίας συμπεριλαμβανομένης κατάλληλης διάταξης απομάκρυνσης εσχαρισμάτων στην είσοδο του δικτύου.

    Το πρώτοτμήμα του έργου, το οποίο περιλαμβάνει την υλοποίηση των τριτευόντων δικτύων που αναπτύσσονται σε 12 από τους 24 αρδευτικούς τομείς και αποτελούνται από 39 υποδίκτυα από το σύνολο των 81 υποδικτύων που καλύπτουν το σύνολο της αρδευόμενης έκτασης των 115.000 στρεμμάτων, μετά των απαραίτητων Η/Μ εγκαταστάσεων και εξοπλισμού για την σωστή λειτουργία τους, θα παραδοθεί ολοκληρωμένο και λειτουργικό σε 18 μήνες, ενώ το σύνολο του έργου θα ολοκληρωθεί σε 42 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης.

    Με όλες τις ανωτέρω παρεμβάσεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του ΥΠΑΑΤ, σε συνεργασία με την Μονάδα ΣΔΙΤ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, επιτυγχάνεται βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα και μετριασμός των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Τσιάρας: Έργα που αυξάνουν την αποδοτικότητα της γεωργικής γης και μειώνουν τις απώλειες νερού στην άρδευση
    Τσιάρας: Έργα που αυξάνουν την αποδοτικότητα της γεωργικής γης και μειώνουν τις απώλειες νερού στην άρδευση

    Προδημοσίευση προγράμματος εγγειοβελτιωτικών έργων προϋπολογισμού τουλάχιστον 169 εκατ. ευρώ

    Ύστερα από συνεργασία του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Κώστα Τσιάρα, με τον ΥφΑΑΤ, Διονύση Σταμενίτη και τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Δημήτρη Οδ. Παπαγιαννίδη, εκδόθηκε σήμερα 31 Οκτωβρίου 2024 προδημοσίευση πρόσκλησης για την υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο της παρέμβασης Π3-73-1.1: «Έργα υποδομών εγγείων βελτιώσεων» του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ελλάδας 2023-2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027).

    Η δράση συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 100%.

    Ο συνολικός προϋπολογισμός της παρέμβασης ανέρχεται σε 169.000.000,00 € και λόγω του σημαντικού χαρακτήρα της παρέμβασης, ανάλογα με τη ζήτηση, θα δοθεί υπερδέσμευση.

    Δικαιούχοι για την υποβολή των σχετικών προτάσεων είναι:

    • Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Γενική Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης, Δ/νση Εγγείων Βελτιώσεων και Εδαφοϋδατικών Πόρων.
    • Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Γενική Δ/νση Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών, Δ/νση Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών Έργων.
    • Περιφέρειες (Αρμόδιες υπηρεσίες οι οποίες έχουν την ευθύνη, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, για το σχεδιασμό και την κατάρτιση του προγράμματος των σχετικών έργων).
    • Δήμοι Περιφέρειας Θεσσαλίας και Δήμοι Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου και Φθιώτιδας (Αρμόδιες υπηρεσίες οι οποίες έχουν την ευθύνη, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, για το σχεδιασμό και την κατάρτιση του προγράμματος των σχετικών έργων).

    Με τις πιστώσεις της πρόσκλησης θα χρηματοδοτηθούν υποδομές εγγείων βελτιώσεων που αφορούν:

    • Εκσυγχρονισμό υπαρχόντων δικτύων άρδευσης, καθώς και των σχετικών υποστηρικτικών τους υποδομών.
    • Ανακαίνιση και αντικατάσταση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού.
    • Έργα ταμίευσης νερού και συνοδά αρδευτικά δίκτυα.
    • Έργα εξοικονόμησης ενέργειας στην άρδευση.
    • Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων τηλεμετρίας και γεωργίας ακριβείας.
    • Χρήση ανακυκλωμένων υδάτων.
    • Έργα τεχνητού εμπλουτισμού υπόγειων υδάτων σε ανακαίνιση δικτύου από γεωτρήσεις.
    • Ως ελάχιστος προϋπολογισμός των υποβαλλόμενων πράξεων ορίζεται το ποσό των 000.000,00 ευρώ(συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.).
    • Ως μέγιστος προϋπολογισμός των υποβαλλόμενων πράξεων ορίζεται το ποσό των 000.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.).

    Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας δήλωσε:

    «Σε μια εποχή που η λειψυδρία αποτελεί ένα από τα μεγάλα προβλήματα στον πρωτογενή τομέα έχουμε χρέος να αναζητήσουμε τρόπους σωστής αξιοποίησης των υφισταμένων υδάτινων πόρων. Με τα έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν, επιτυγχάνεται η μείωση των απωλειών νερού, ενισχύεται η αύξηση της αποδοτικότητας της χρήσης του νερού στη γεωργία μέσω παρεμβάσεων για τη συγκράτηση των χειμερινών απορροών και παρεμβάσεων που στοχεύουν στη μείωση των απωλειών ύδατος. Στόχος μας μέσω ων έργων είναι η αύξηση της αποδοτικότητας της χρήσης του αρδευτικού νερού και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής γεωργίας».

    Η προδημοσίευση της πρόσκλησης της παρέμβασης Π3-73-1.1: «Έργα υποδομών εγγείων βελτιώσεων», κοινοποιείται στους δικαιούχους για την υποβολή των σχετικών προτάσεων και αναρτάται στις ιστοσελίδες του ΥΠ.Α.Α.Τ., www.agrotikianaptixi.gr και www.minagric.gr.

    (Δελτίο Τύπου)

  • ΟΠΕΚΕΠΕ: Πληρωμή προκαταβολής Βασικής Ενίσχυσης 2024
    ΟΠΕΚΕΠΕ: Πληρωμή προκαταβολής Βασικής Ενίσχυσης 2024

    Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. ανακοινώνει ότι το ψηφιακό αρχείο πληρωμής απεστάλη σήμερα στην Τράπεζα στις 3.35μ.μ. και από τις 6.03 μ.μ. ολοκληρώθηκε η πίστωση, όπως είχε ανακοινωθεί, των ατομικών λογαριασμών των δικαιούχων με τα ποσά της προκαταβολής του 70% της βασικής εισοδηματικής στήριξης για την βιωσιμότητα έτους 2024, η οποία υλοποιήθηκε εξολοκλήρου μέσου του gov.gr. Με αφορμή την ολοκλήρωση της διαδικασίας πληρωμής της προκαταβολής, η Διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ επισημαίνει:

    Η έγκαιρη και έγκυρη πληρωμή, αποτέλεσε βασική προτεραιότητα και δέσμευση τόσο της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, & Τροφίμων, της Διαχειριστικής Αρχής, όσο και της Διοίκησης του ΟΠΕΚΕΠΕ και αποτελεί την δικαίωση, όλων όσων εργάστηκαν σε δύσκολες και απαιτητικές χρονικά συνθήκες, με αυταπάρνηση και υπευθυνότητα, εκκινώντας από τα μέσα Ιουλίου με την άνοιγμα της ΕΑΕ 2024 και ολοκληρώνοντάς σήμερα μια δίκαιη, στην ώρα της και με αξιοπιστία πληρωμή. Αξιοπιστία που ενισχύεται από το γεγονός, ότι για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια και μετά την σταδιακή αποκατάσταση των πληροφοριακών συστημάτων του Οργανισμού, η προκαταβολή της πληρωμής συνοδεύεται από αναλυτικούς πίνακες και πλήρη εξαχθέντα στατιστικά στοιχεία.

    Η πληρωμή πραγματοποιήθηκε μετά την ολοκλήρωση των διασταυρωτικών ελέγχων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για όλες τις αιτήσεις ΟΣΔΕ 2024, σύγκλιση των δικαιωμάτων που εφαρμόζεται σταδιακά από το 2023 και την εφαρμογή των κριτηρίων επιλεξιμότητας, που προβλέπουν οι εθνικοί, οι κοινοτικοί κανονισμοί και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την ΚΑΠ 2023-2027 (ΣΣΚΑΠ).

    • Ο υπολογισμός πληρωμής άγγιξε το μισό δισεκατομμύριο ευρώ και συγκεκριμένα ανήλθε στα 582.090,36.
    • Η υλοποίηση της πληρωμής της προκαταβολής της Βασικής Ενίσχυσης του 70% του έτους 2024, αφορά σε 200 δικαιούχους από το σύνολο των 642.348 υποβληθεισών αιτήσεων.

    Στην επεξεργασία της πληρωμής δεν λήφθηκαν υπόψη 76.373 αιτήσεις είτε διότι δεν δηλώνουν καθόλου εκτάσεις, είτε είναι χωρίς δικαιώματα, είτε λόγω απαραδέκτου υποβολής, είτε εξαιρέθηκαν κατά το χωρικό και διασταυρωτικό έλεγχο (monitoring, περιοχές natura, βοσκοτόπια χωρίς ζώα, κτλ.).

    Σημειώνεται ότι οι βοσκοτοπικές εκτάσεις, που δηλώνονται από τους δικαιούχους, ως βοσκότοποι σε διατήρηση, προκειμένου να είναι επιλέξιμες προς ενίσχυση, επιτυγχάνεται μόνο με τη δήλωση ζωικού κεφαλαίου με ελάχιστη πυκνότητα βόσκησης 0,2 ΜΜΖ/ha.

    • Στις παραπάνω αιτήσεις συμπεριλαμβάνονται και οι 707 αιτήσεις που εμπλέκονται σε μεταβιβάσεις δικαιωμάτων, οι οποίες όπως έχει ανακοινωθεί από τον Οργανισμό θα πληρωθούν κατά την εξόφληση του 30% (τον ερχόμενο Δεκέμβριο) και αφού θα έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία τους.
    • Στο παραπάνω πλήθος δικαιούχων μη συμπεριλαμβανομένων στην πληρωμή (76.373) πρέπει να προστεθούν 38.775 μοναδικά ΑΦΜ, συνολικού ποσού 23.448.451,38 ευρώ, τα οποία αποτελούν κατηγορίες, που δεν εντάχθηκαν στην παρτίδα πληρωμής, λόγω των παρακάτω αιτιών, όπως για παράδειγμα τα 19.480 ΑΦΜ, που έχουν σύνολο αξίας δικαιωμάτων ποσά κάτω των 150 ευρώ, σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανονισμούς.
    • Οι υπόλοιπες κατηγορίες, που αφορούν συνολικά σε 19.295 μοναδικά ΑΦΜ και που δεν συμπεριελήφθησαν στην πληρωμή είναι:
    • Λάθος υποβολή τραπεζικού ΙΒΑΝ
    • Λάθος υποβολή ΑΦΜ
    • Μη ενεργός γεωργός
    • Δεσμεύσεις για επανέλεγχο
    • Δεσμεύσεις λόγω ποινών
    • Θάνατος αιτούντων

    Έτσι το συνολικό ποσό της πληρωμής της προκαταβολής προσυμψηφισμών, διαμορφώθηκε σε 476.134.039,33 ευρώ.

    Να σημειωθεί, ότι στην σημερινή πληρωμή εκκίνησε η διαδικασία τμηματικής ανάκτησης των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών έτους 2022 . Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, στην πληρωμή δεν συμπεριλήφθηκαν οι 12.707 μεταβιβάσεις δικαιωμάτων, οι οποίες θα πληρωθούν στην εκκαθάριση του Δεκεμβρίου 2024.

    Για όσους παραγωγούς υπάρξουν εκκρεμότητες μετά την σημερινή προκαταβολή βασικής ενίσχυσης, ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα ακολουθήσει την τυπική διαδικασία, όπως αυτή ορίζεται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία για τυχόν διορθώσεις. Οι δικαιούχοι μπορούν να ενημερώνονται για την πληρωμή τους στο osdeopekepe.dikaiomata.gr/pay2024 με χρήση κωδικών ΟΠΕΚΕΠΕ ή μέσω ΚΥΔ.

    Επιπλέον, ανακοινώνεται ότι, εντός του Νοεμβρίου, ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. θα πραγματοποιήσει μέσω του gov.gr τις ακόλουθες πληρωμές:

    1. Εξόφληση των αγροπεριβαλλοντικών μέτρων, βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία (Μέτρο 10 και 11) έτους 2023.
    2. Προκαταβολή των αγροπεριβαλλοντικών μέτρων, βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία (Μέτρο 10 και 11) έτους 2024.

    Η Διοίκηση του Οργανισμού ευχαριστεί θερμά την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για την διαρκή ενίσχυση των προσπαθειών μας για την εξυγίανση του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Επίσης ευχαριστεί για την συνεργασία τους εμπλεκόμενους φορείς, τα ΚΥΔ, το Τραπεζικό Ίδρυμα και προπαντός τους εργαζόμενους στον Οργανισμό για τις διαρκείς προσπάθειές τους.

    Ο ΟΠΕΚΕΠΕ παραμένει σταθερός στη στήριξη των παραγωγών γεωργών και κτηνοτρόφων προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα. Με σταθερά και στέρεα βήματα προχωράμε μπροστά, σε μια νέα εποχή. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., αλλάζει σε τεχνολογικό επίπεδο, με όραμα την βελτίωση των υπηρεσιών του, διασφαλίζοντας την εγκυρότητα, την ταχύτητα, την δικαιοσύνη στην χορήγηση των ενισχύσεων, με διαφάνεια και αξιοπιστία ώστε να επιτελέσει ακόμα πιο αποτελεσματικά το έργο του.

    Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. εξυγιαίνεται, εκσυγχρονίζεται και αλλάζει, αφήνοντας πίσω το παρελθόν κάνοντας άλμα στο μέλλον προς όφελος του Έλληνα κτηνοτρόφου και αγρότη, της χώρας και της ελληνικής οικονομίας.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Αυγερινοπούλου: Αναφορά στο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης για την ενίσχυση των ελαιοπαραγωγών
    Αυγερινοπούλου: Αναφορά στο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης για την ενίσχυση των ελαιοπαραγωγών

    Αναφορά στην Βουλή κατέθεσε η Βουλευτής Ηλείας της Ν.Δ., Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, για τα προβλήματα που έχουν προκύψει στην καλλιέργεια της ελιάς στην Ηλεία, εξαιτίας του παρατεταμένου καύσωνα και της ανομβρίας. Η κ. Αυγερινοπούλου, καταθέτοντας μαζί με την αναφορά της την σχετική επιστολή του Συλλόγου Γεωπόνων Ελεύθερων Επαγγελματιών Ν. Ηλείας, τόνισε την ανάγκη διερεύνησης όλων των πιθανών δυνατοτήτων οικονομικής βοήθειας μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων για την όσο το δυνατόν κάλυψη μέρους του ποσοστού της απώλειας εισοδήματος καθώς και άμεσης κατάρτισης σχεδίου διαχείρισης παρεμβάσεων, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο, αυτών για να μειωθούν οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης.

    Όπως υπογράμμισε η Βουλευτής στην αναφορά της προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Κωνσταντίνο Τσιάρα, η παραγωγή του ελαιόλαδου διαδραματίζει καίρια παράμετρο στην οικονομική ζωή του τόπου καθώς η Ηλεία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ελαιοπαραγωγικούς νομούς της χώρας, με το παραγόμενο ελαιόλαδο να βρίσκεται στην πλειοψηφία του στην κατηγορία του έξτρα παρθένου. Ωστόσο, τον Αύγουστο του 2021 η περιοχή επλήγη από την καταστροφική πυρκαγιά και καταστράφηκε μεγάλο ποσοστό παραγωγικών ελαιόδεντρων ενώ την ελαιοκομική περίοδο 2023-24 η παραγωγή, λόγω και των καιρικών συνθηκών που επικράτησαν, ήταν αρκετά μειωμένη.

    Παρότι η φετινή παραγωγή προμηνυόταν ιδιαίτερα αυξημένη και είχε δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες εσόδων στον αγροτικό κόσμο της Ηλείας, η πολύμηνη ανομβρία και κυρίως οι ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού αλλά και του φθινοπώρου, τόσο σε διάρκεια όσο και σε ένταση, επηρέασαν την απόδοση του καρπού και επέφεραν μεγάλη μείωση της παραγωγής, ιδιαίτερα σε ξερικά χωράφια, λόγω του θερμικού στρες και της υδατικής καταπόνησης.

    Η κα. Αυγερινοπούλου επεσήμανε ότι το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επικρατεί έντονος προβληματισμός μεταξύ των παραγωγών για την απόδοσης του δέντρου της ελιάς, την υποβάθμιση της ποιότητας και των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών του παραγόμενου ελαιόλαδου καθώς και την παραγωγή της επόμενης καλλιεργητικής περιόδου. Αναγνωρίζοντας την συντονισμένη προσπάθεια που γίνεται από την Κυβέρνηση, τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξη, κ. Τσιάρα, για την ουσιαστική στήριξη του πρωτογενούς τομέα, η Βουλευτής Ηλείας ζήτησε, στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών εργαλείων της ΚΑΠ και των δυνατοτήτων του Υπουργείου, να προχωρήσουν άμεσα όλες εκείνες οι ενέργειες που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν και να καλυφθεί η απώλεια εισοδήματος, σε όλες τις περιοχές του νομού που παρουσιάζεται ανάλογο πρόβλημα.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Έναρξη πληρωμών από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τη Βασική Ενίσχυση 2024
    Έναρξη πληρωμών από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τη Βασική Ενίσχυση 2024

    Η Τετάρτη 30 Οκτωβρίου αποτελεί την έναρξη για την καταβολή της προκαταβολής, ύψους 70%, της Βασικής Ενίσχυσης για το έτος 2024 από τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Η συγκεκριμένη πληρωμή δίνει σημαντική ανάσα στους δικαιούχους παραγωγούς, καθώς σηματοδοτεί την εκκίνηση μιας σειράς ενισχύσεων που αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του έτους.

    Πρόγραμμα Πληρωμών ΟΠΕΚΕΠΕ για το 2024

    1. Προκαταβολή 70% της Βασικής Ενίσχυσης

    Η πληρωμή του 70% της Βασικής Ενίσχυσης ξεκινάει σήμερα, 30 Οκτωβρίου, και θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες, ενισχύοντας τις ανάγκες των αγροτών σε κρίσιμη χρονική περίοδο.

    1. Αγροπεριβαλλοντικά και Βιολογικά Προγράμματα

    Στην τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου, ο ΟΠΕΚΕΠΕ αναμένεται να προχωρήσει στη χορήγηση της προκαταβολής για τα Αγροπεριβαλλοντικά και τα Βιολογικά προγράμματα, παρέχοντας επιπλέον στήριξη στους παραγωγούς που συμμετέχουν στις συγκεκριμένες δράσεις για το 2024.

    1. Υπόλοιπο Βασικής Ενίσχυσης και Αναδιανεμητική Ενίσχυση

    Στα μέσα Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα ακολουθήσει η καταβολή του υπόλοιπου 30% της Βασικής Ενίσχυσης, καθώς και της Αναδιανεμητικής Ενίσχυσης. Μαζί, θα εκταμιευτούν οι ενισχύσεις για τα Οικολογικά Σχήματα και για τη στήριξη Γεωργών Νεαρής Ηλικίας.

    1. Εξισωτική Αποζημίωση

    Το έτος 2024 θα κλείσει με την πληρωμή της Εξισωτικής Αποζημίωσης στους δικαιούχους παραγωγούς, ολοκληρώνοντας τον κύκλο πληρωμών του ΟΠΕΚΕΠΕ για τη φετινή χρονιά.

  • Αγρότες: Πώς θα κερδηθεί το στοίχημα της κερδοφορίας – Κίνδυνοι και ευκαιρίες
    Αγρότες: Πώς θα κερδηθεί το στοίχημα της κερδοφορίας – Κίνδυνοι και ευκαιρίες

    Στο σημερινό ασταθές οικονομικό τοπίο, οι αγρότες επαναξιολογούν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες

    Τα ακραία καιρικά φαινόμενα, οι αυξημένες τιμές των εισροών και οι ασταθείς τιμές των αγροτικών προϊόντων, αποτελούν τις τρεις βασικές προκλήσεις, όχι μόνο για τους Έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφους, αλλά για τους παραγωγούς σε όλη τη γη.

    Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα που διενήργησε η McKinsey & Company, στο σημερινό ασταθές οικονομικό τοπίο, οι αγρότες επαναξιολογούν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και θέτουν προτεραιότητες προκειμένου να βελτιώσουν την παραγωγικότητα και να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους. Έτσι, πολλοί στρέφονται στην υιοθέτηση νέων προϊόντων, βιώσιμων πρακτικών και νέων τεχνολογιών.

    Για να κερδηθεί το «στοίχημα» των βιώσιμων και κερδοφόρων εκμεταλλεύσεων, οι φορείς που παρέχουν τεχνολογία και υπηρεσίες σε αγρότες, έχουν την ευκαιρία να επεκτείνουν τη δράση τους και σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς να προτείνουν λύσεις προσαρμοσμένες ανάλογα με τις ανάγκες των αγροτών, λαμβάνοντας υπόψη και τα διαφορετικά μοναδικά χαρακτηριστικά των χωρών και της υπαίθρου.

    Οι αγρότες σε παγκόσμιο επίπεδο προσβλέπουν σε βιώσιμες πρακτικές, καινοτόμες τεχνολογικές εφαρμογές και νέα προϊόντα

    Τα περιθώρια κέρδους για τους αγρότες

    Η Παγκόσμια Έρευνα Αγροτών του 2024 της McKinsey, πραγματοποιήθηκε το διάστημα από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2024 με τη συμμετοχή 4.400 αγροτών, από την Ευρώπη (Γαλλία, Γερμανία και Ολλανδία), την Ινδία, τη Λατινική Αμερική (Αργεντινή, Βραζιλία και Μεξικό) και τη Βόρεια Αμερική (Καναδάς και Ηνωμένες Πολιτείες).

    Οι συμμετέχοντες είναι ιδιοκτήτες αγροκτημάτων μεγέθους από 120 στρέμματα ή λιγότερο (το 100% των 1.031 ερωτηθέντων της Ινδίας) έως περισσότερα από 6.000 στρέμματα (το 15% των ερωτηθέντων από τον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες). Όσον αφορά την παραγωγή, κυριάρχησαν οι καλλιέργειες όπως το καλαμπόκι και το σιτάρι, που κυμαίνονταν από το 46% του δείγματος στην Ινδία έως το 80% στη Λατινική Αμερική, ακολουθούμενες από ειδικές καλλιέργειες όπως τα φρούτα και τα λαχανικά.

    Η νέα αυτή παγκόσμια έρευνα περιγράφει μια «προσεκτικά αισιόδοξη» προοπτική, η οποία επικεντρώνεται στο γεγονός να καταφέρει ο πρωτογενής τομέας να αυξήσει τα κέρδη του τα επόμενα χρόνια.

    Από την πλευρά τους, οι αγρότες σε παγκόσμιο επίπεδο προσβλέπουν σε βιώσιμες πρακτικές, καινοτόμες τεχνολογικές εφαρμογές και νέα προϊόντα, τα οποία αυξάνουν τις αποδόσεις στις καλλιέργειές τους, προκειμένου να καταφέρουν να ενισχύσουν τα κέρδη τους και μάλιστα σε συνθήκες πίεσης που ασκούν τα «πράσινα» και περιβαλλοντικά μέτρα.

    Ωστόσο, οι προσδοκίες για αύξηση των περιθωρίων κέρδους διαφέρουν ανάλογα με την περιοχή. Για παράδειγμα οι αγρότες της Βόρειας Αμερικής αναμένουν συνολικά τα κέρδη φέτος να είναι χαμηλότερα κατά 64% και της Ευρώπης κατά 55%.

    Στον αντίποδα, οι αγρότες στη Λατινική Αμερική και την Ινδία αναμένουν υψηλότερα κέρδη τα επόμενα δύο χρόνια, 58% και 76% αντίστοιχα, από 42% και 37% το 2022.

    Οι αγρότες που θέλουν να ενισχύσουν τα κέρδη τους τα επόμενα χρόνια, πρέπει να επενδύσουν είτε μέσω βιώσιμων γεωργικών μεθόδων είτε υιοθετώντας νέες τεχνολογίες

    Με το βλέμμα στραμμένο στη βιωσιμότητα οι αγρότες

    Η αειφορία είναι ένας τομέας όπου οι αγρότες επενδύουν προκειμένου να βελτιώσουν την παραγωγικότητα και να αυξήσουν τα έσοδά τους.

    Σύμφωνα με την έρευνα, στην Ινδία, τη Βόρεια Αμερική και τη Λατινική Αμερική, οι αγρότες εφαρμόζουν βιώσιμες πρακτικές για την αύξηση της απόδοσης, ενώ οι Ευρωπαίοι αγρότες ενδιαφέρονται για πρόσθετες ροές εσόδων.

    Ταυτόχρονα, η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι αγρότες που θέλουν να ενισχύσουν τα κέρδη τους τα επόμενα χρόνια, πρέπει να επενδύσουν είτε μέσω βιώσιμων γεωργικών μεθόδων είτε υιοθετώντας νέες τεχνολογίες.

    Όσον αφορά τις πρακτικές βιωσιμότητας που εφαρμόζουν οι αγρότες, οι κορυφαίες πρακτικές είναι οι αμειψισπορές (68%), η μειωμένη ή καθόλου άροση (56%) και ο ψεκασμός ή η λίπανση με μεταβλητό ρυθμό (40%). Γενικά, η Ινδία και το Μεξικό υστερούν στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών σε σύγκριση με την Αργεντινή, τη Βραζιλία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

    Σημαντική αύξηση παγκοσμίως καταγράφεται στην υιοθέτηση βιοελέγχων και βιοθρεπτικών συστατικών ως πρακτικών για την υγεία του εδάφους και την βελτίωση της απόδοσης. Περίπου το 31% των αγροτών χρησιμοποιεί βιοθρεπτικά συστατικά, ενώ το 20% χρησιμοποιεί βιοελέγχους.

    Οι τιμές των εισροών παραμένουν η κύρια ανησυχία των αγροτών

    Υιοθέτηση τεχνολογίας

    Μέσω της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών, πολλοί αγρότες φιλοδοξούν να ενισχύσουν τα μελλοντικά τους κέρδη.

    Ωστόσο, η υιοθέτηση της τεχνολογίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το μέγεθος του αγροκτήματος – τα μεγάλα αγροκτήματα (πάνω από 2.500 στρέμματα) έχουν 45% περισσότερες πιθανότητες να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες σε σύγκριση με τα μικρά αγροκτήματα (λιγότερα από 100 στρέμματα).

    Η υιοθέτηση όμως της τεχνολογίας γίνεται με αργό ρυθμό, καθώς σύμφωνα με την έρευνα αυξήθηκε κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες από το 2022 ο αριθμός των αγροτών που χρησιμοποιούν ή επιθυμούν τουλάχιστον μία νέα ψηφιακή τεχνολογία.

    Οι αγρότες της Βόρειας Αμερικής πρωτοστατούν στην υιοθέτηση της τεχνολογίας, ενώ η Λατινική Αμερική γνώρισε την ταχύτερη ανάπτυξη (αύξηση δέκα ποσοστιαίων μονάδων από το 2022 έως το 2024).

    Οι τρεις κίνδυνοι

    Οι τιμές των εισροών παραμένουν η κύρια ανησυχία, με το 48% των αγροτών να επισημαίνει τις αυξήσεις των τιμών ως τον κύριο κίνδυνο για τα κέρδη, σε σύγκριση με το 63% το 2022. Παρά τη γενική μείωση του κόστους για τα λιπάσματα και τα ενεργά συστατικά για την προστασία των καλλιεργειών το περασμένο έτος, οι αγρότες αναφέρουν μια μέση αντιληπτή αύξηση στο συνολικό κόστος κατά 13% τους τελευταίους 12 μήνες.

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα τα λιπάσματα έχουν τον υψηλότερο πληθωρισμό τους τελευταίους 12 μήνες: το 24% των καλλιεργητών ανέφεραν ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί περισσότερο από 20% το περασμένο έτος. Ακολουθούν οι αυξήσεις στο κόστος εργασίας (14%) και στην προστασία των καλλιεργειών (13%).

    Επιπλέον, τα ακραία καιρικά φαινόμενα παραμένουν ένας από τους κύριους «πονοκεφάλους» των αγροτών, με τους ευρωπαίους και τους αγρότες της Λατινικής Αμερικής να σημειώνουν ιδιαίτερα τις επιπτώσεις που έχουν στα κέρδη τους.

    Οι καλλιεργητές που πιστεύουν ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα είναι ένας από τους κορυφαίους κινδύνους δήλωσαν ότι ξοδεύουν περίπου 30% περισσότερα από τους ομολόγους τους. Σε αυτό περιλαμβάνονται πρόσθετες δαπάνες όπως η ασφάλιση των καλλιεργειών.

    Οι ασταθείς τιμές των εμπορευμάτων είναι ο τρίτος σημαντικός κίνδυνος για τα κέρδη που ανέφεραν οι αγρότες. Το 30% των αγροτών, κυρίως στη Βόρεια Αμερική, το θεώρησαν ως έναν από τους κορυφαίους κινδύνους.

    Και οι τρεις ευκαιρίες για τους αγρότες

    Παρά τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν παγκοσμίως, οι αγρότες βλέπουν επίσης την ευκαιρία να αποκομίσουν κέρδη τα επόμενα χρόνια. Οι οικονομικές προοπτικές ποικίλλουν ανά περιοχή, με τους ευρωπαίους και βορειοαμερικανούς αγρότες πιο απαισιόδοξους να αυξήσουν το εισόδημά τους στο μέλλον.

    Όταν ερωτήθηκαν, οι αγρότες είπαν ότι οι τρεις πρώτες ευκαιρίες για να αυξήσουν τα κέρδη τους τα επόμενα δύο χρόνια ήταν οι βελτιωμένες αποδόσεις, οι υψηλότερες τιμές των αγροτικών προϊόντων και οι χαμηλότερες τιμές για τις εισροές.

    Για να αξιοποιήσουν αυτές τις ευκαιρίες, οι αγρότες προβλέπουν τη λήψη τριών βασικών ενεργειών: τη δοκιμή νέων προϊόντων αύξησης της απόδοσης, τη δοκιμή νέων προϊόντων προστασίας των καλλιεργειών και την αγορά καινοτόμου εξοπλισμού, προϊόντων ή τεχνολογίας.

    Οι περισσότεροι αγρότες σε όλο τον κόσμο είπαν ότι η δοκιμή νέων προϊόντων για την αύξηση των αποδόσεων αποτελεί πρώτο στη λίστα των προτεραιοτήτων τους για αύξηση των κερδών. Όμως, το ποσοστό των αγροτών που σχεδίαζαν να προχωρήσουν σε αυτή τη δράση διέφερε σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, οι αγρότες στη Βόρεια Αμερική είχαν σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες από τους αγρότες στην Ευρώπη να δοκιμάσουν νέα προϊόντα αύξησης της απόδοσης.

    Πηγή: ΟΤ - Ιn.gr

  • Στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας ΦΠΑ – Τι αναφέρει για ειδικό και κανονικό καθεστώς αγροτών
    Στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας ΦΠΑ – Τι αναφέρει για ειδικό και κανονικό καθεστώς αγροτών

    Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος νόμος 5144/2024 με τίτλο: «Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας», όπου επί των άρθρων 48 και 49 έχει συγκεκριμένες προβλέψεις για τους αγρότες.

    Άρθρο 48

    Ειδικό καθεστώς αγροτών

    1. Οι αγρότες, οι οποίοι κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος πραγματοποίησαν προς οποιοδήποτε πρόσωπο παραδόσεις αγροτικών προϊόντων καθώς και παροχές αγροτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 49, των οποίων η αξία αθροιστικά ήταν κατώτερη των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ και έλαβαν επιδοτήσεις των οποία η αξία ήταν κατώτερη των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, δύνανται, αντί της εφαρμογής του κανονικού καθεστώτος, να εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου με την επιφύλαξη της παρ. 2.

    Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου ως αξία για τις παραδόσεις αγροτικών προϊόντων και τις παροχές αγροτικών υπηρεσιών λαμβάνεται αυτή που προκύπτει από τα οικεία νόμιμα λογιστικά στοιχεία (παραστατικά), εφόσον η παραγωγή προϊόντων και η παροχή υπηρεσιών προέρχονται από εκμετάλλευση περιουσιακών στοιχείων που είτε ανήκουν στον αγρότη κατά κυριότητα είτε ο αγρότης έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης με οποιαδήποτε έννομη σχέση. Σε περίπτωση παράδοσης αγροτικών προϊόντων από τρίτους υποκείμενους στον φόρο, για λογαριασμό των παραγωγών αγροτών, η παραπάνω αξία λαμβάνεται χωρίς φόρο και προμήθεια. Για τον προσδιορισμό της αξίας λαμβάνεται υπόψη και αυτή που αναγράφεται στο ειδικό στοιχείο της παρ. 5.

    2. Δεν εντάσσονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, αλλά στο κανονικό καθεστώς, οι αγρότες που:

    α) ασκούν τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και παρέχουν τις αγροτικές υπηρεσίες του άρθρου 49, με τη μορφή εταιρείας οποιουδήποτε τύπου ή αγροτικών συνεταιρισμών,
    β) πωλούν αγροτικά προϊόντα παραγωγής τους ύστερα από επεξεργασία που μπορεί να προσδώσει σε αυτά χαρακτήρα βιομηχανικών ή βιοτεχνικών προϊόντων,
    γ) ασκούν παράλληλα και άλλη οικονομική δραστηριότητα, για την οποία έχουν υποχρέωση να τηρούν λογιστικά αρχεία (βιβλία),
    δ) παραδίδουν προϊόντα παραγωγής τους από λαϊκές αγορές ή από δικό τους κατάστημα ή πραγματοποιούν εξαγωγές ή παραδόσεις των προϊόντων τους προς άλλο κράτος μέλος, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 29 και 33 αντίστοιχα.

    3. Οι αγρότες που εντάσσονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου δεν επιβαρύνουν με ΦΠΑ τις παραδόσεις των αγαθών και τις παροχές των υπηρεσιών της παρ. 1 και δικαιούνται επιστροφής του ΦΠΑ που επιβάρυνε τις αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών, τις οποίες πραγματοποίησαν για την άσκηση της αγροτικής τους εκμετάλλευσης ή την παροχή αγροτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5.

    4. Το ποσό της επιστροφής προκύπτει με την εφαρμογή κατ’ αποκοπή συντελεστή έξι τοις εκατό (6%) στην αξία των παραδιδόμενων αγαθών και των παρεχόμενων υπηρεσιών της παρ. 1 προς άλλους υποκείμενους στον φόρο. Για την επιστροφή υποβάλλεται δήλωση – αίτηση επιστροφής.

    5. Η παρ. 4 δεν εφαρμόζεται για παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών της παρ. 1 προς άλλους αγρότες ενταγμένους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, ή προς μη υποκείμενα στον φόρο πρόσωπα. Για τις πράξεις του πρώτου εδαφίου εκδίδεται ειδικό στοιχείο που περιλαμβάνει το είδος, την ποσότητα και την αξία των παραδιδόμενων αγαθών, ή το είδος και την αξία των παρεχόμενων υπηρεσιών.

    6. Οι αγρότες που επιθυμούν την ένταξή τους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, κατά την έναρξη αγροτικών εκμεταλλεύσεων και υπηρεσιών του άρθρου 49, υποβάλλουν δήλωση ένταξης σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 5104/2024, Α’ 58).

    Οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος που επιθυμούν την υπαγωγή στο καθεστώς του παρόντος άρθρου υποβάλλουν δήλωση μεταβολών σύμφωνα με τον ΚΦΔ αποκλειστικά από την έναρξη του φορολογικού έτους, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται τα κριτήρια της παρ. 1 και δεν υφίστανται οι περιορισμοί της παρ. 2.

    Η υποχρέωση των προηγούμενων εδαφίων καταλαμβάνει και τους αγρότες που πραγματοποιούν αποκλειστικά τις πράξεις της παρ. 5.
    Η δήλωση ένταξης στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου υποβάλλεται πριν από την υποβολή της δήλωσης – αίτησης επιστροφής της παρ. 4. Προκειμένου να παρέχεται δικαίωμα επιστροφής για παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών της παρ. 1 που πραγματοποιήθηκαν κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος η δήλωση ένταξης στο καθεστώς υποβάλλεται με δηλούμενη ημερομηνία τουλάχιστον την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου φορολογικού έτους.

    Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος του παρόντος άρθρου υποβάλλουν δήλωση για την απένταξή τους από αυτό, η οποία μπορεί να έχει και αναδρομική ισχύ, με την επιφύλαξη της διακοπής της αγροτικής εκμετάλλευσης κατά τον χρόνο απένταξης.

    7. Κατά τη μετάταξη από το κανονικό καθεστώς στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου οι μετατασσόμενοι έχουν υποχρέωση:

    α) Να υποβάλλουν, μέσα σε δύο (2) μήνες από τη μετάταξη, δήλωση αποθεμάτων μετάταξης, που να περιλαμβάνει:
    αα) τα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, στα οποία περιλαμβάνονται όσα έχουν συλλεχθεί, οι ηρτημένοι καρποί και οι καλλιέργειες που βρίσκονται σε εξέλιξη,
    αβ) τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, όπως σπόρων, λιπασμάτων, φυτοφαρμάκων, ζωοτροφών και λοιπών συναφών, κατά συντελεστή φόρου,
    αγ) τα αγαθά επένδυσης, εφόσον χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς της επιχείρησης και δεν παρήλθε η πενταετής περίοδος του διακανονισμού του άρθρου 38.
    Τα αποθέματα της υποπερ. αα) απογράφονται σε τιμές πώλησης κατά τον χρόνο της μετάταξης και τα αποθέματα των υποπερ. αβ) και αγ) απογράφονται σε τιμές κόστους.
    β) Να καταβάλλουν τον φόρο:
    βα) που αναλογεί στα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, τα οποία θεωρούνται ως παραδόσεις αγαθών κατά τον χρόνο της μετάταξης, υποκείμενων στον φόρο με την εφαρμογή του κατ’ αποκοπή συντελεστή,
    ββ) που έχουν επιβαρυνθεί τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, καθώς και τα αγαθά επένδυσης κατά το μέρος του φόρου που αναλογεί στα υπόλοιπα έτη του διακανονισμού.
    γ) Να υποβάλλουν έκτακτη δήλωση ΦΠΑ για την καταβολή του φόρου που προκύπτει σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. β), μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν που υποβάλλεται η δήλωση αποθεμάτων μετάταξης.

    8. Τα άρθρα 35, 36 και 37 δεν εφαρμόζονται για τους αγρότες που υπάγονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου. Το ίδιο ισχύει και για τα άρθρα 41 και 43, με εξαίρεση τις υποχρεώσεις που αφορούν σε ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών.

    9. Οι αγρότες που αρχίζουν για πρώτη φορά τις εργασίες τους και επιθυμούν να υπαχθούν στο κανονικό καθεστώς υποβάλλουν δήλωση έναρξης σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ΚΦΔ. Οι αγρότες που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου μετατάσσονται στο κανονικό καθεστώς, προαιρετικά ή υποχρεωτικά, με υποβολή δήλωσης μεταβολών σύμφωνα με τον ΚΦΔ. Η μη υποβολή της δήλωσης μεταβολών δεν επηρεάζει την υποχρεωτική μετάταξη στο κανονικό καθεστώς. Η μετάταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται υποχρεωτικά, από την έναρξη του επόμενου φορολογικού έτους σε περίπτωση μη πλήρωσης των προϋποθέσεων που αναφέρονται στην παρ. 1 εντός του τρέχοντος φορολογικού έτους, ή από τον χρόνο που συντρέχει μία από τις προϋποθέσεις που ορίζονται στις περ. α) έως δ) της παρ. 2. Η μετάταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται προαιρετικά σε οποιοδήποτε χρόνο. Σε περίπτωση που η προαιρετική μετάταξη πραγματοποιείται από την έναρξη του φορολογικού έτους, η δήλωση υποβάλλεται εντός της προθεσμίας που ορίζεται στον ΚΦΔ και δεν δύναται να ανακληθεί πριν από την πάροδο τριετίας. Σε περίπτωση που η προαιρετική μετάταξη πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους ισχύει αποκλειστικά από την ημερομηνία υποβολής της ανωτέρω δήλωσης και δεν δύναται να ανακληθεί πριν από την πάροδο τριετίας, η οποία αρχίζει από την έναρξη του επόμενου από τη μετάταξη φορολογικού έτους.

    10. Αν η ένταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται εντός του φορολογικού έτους, οι αγρότες έχουν δικαίωμα επιστροφής, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5, για πράξεις που πραγματοποιούνται από τον χρόνο ένταξής τους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου και έως την ένταξή τους στο κανονικό καθεστώς.

    11. Κατά τη μετάταξη από το ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου στο κανονικό καθεστώς οι μετατασσόμενοι έχουν:

    α) Υποχρέωση να υποβάλλουν, μέσα σε δύο (2) μήνες από τη μετάταξη, δήλωση αποθεμάτων μετάταξης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. α) της παρ. 7.
    β) Δικαίωμα έκπτωσης του φόρου:
    βα) που αναλογεί στα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, τα οποία θεωρούνται ως αγορές του κανονικού καθεστώτος, κατά τον χρόνο της μετάταξης, με την εφαρμογή του κατ’ αποκοπή συντελεστή,
    ββ) που έχουν επιβαρυνθεί τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, καθώς και τα αγαθά επένδυσης κατά το μέρος του φόρου που αναλογεί στα υπόλοιπα έτη του διακανονισμού. Ο φόρος αυτός εκπίπτει με τη δήλωση ΦΠΑ που αφορά στη φορολογική περίοδο εντός της οποίας υποβάλλεται η δήλωση αποθεμάτων μετάταξης.

    12. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί να ορίζεται ότι:

    α) η επιστροφή του φόρου ενεργείται από τον αγοραστή των αγροτικών προϊόντων ή τον λήπτη των αγροτικών υπηρεσιών, και

    β) οι αγροτικοί συνεταιρισμοί συνιστούν φορείς που μεσολαβούν στην υποβολή των δηλώσεων – αιτήσεων επιστροφής και γενικά στη διαδικασία επιστροφής του φόρου.

    13. Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ορίζονται:

    α) Ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής της δήλωσης – αίτησης επιστροφής, ο τύπος και το περιεχόμενο αυτής, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς και κάθε σχετικό θέμα για την εκκαθάριση και την απόδοση του επιστρεπτέου φόρου.
    β) Ο τύπος και το περιεχόμενο του ειδικού στοιχείου που προβλέπει η παρ. 5, καθώς και κάθε άλλο διαδικαστικό θέμα.
    γ) Ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης αποθεμάτων που προβλέπει το παρόν άρθρο, καθώς επίσης τα συνυποβαλλόμενα με αυτές στοιχεία.

    Άρθρο 49

    Αγρότες, αγροτικά προϊόντα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες

    Για την εφαρμογή του άρθρου 48 θεωρούνται:

    1. Ως αγρότες, αυτοί που ασκούν προσωπικά ή με τα μέλη της οικογένειάς τους ή με μισθωτούς ή εργάτες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες των παρ. 3 και 4.

    2. Ως αγροτικά προϊόντα, τα αγαθά που παράγονται από τους αγρότες στο πλαίσιο των αγροτικών τους εκμεταλλεύσεων.

    3. Ως αγροτικές εκμεταλλεύσεις:

    α) η γεωργία γενικά και ιδίως η καλλιέργεια δημητριακών, κηπευτικών, καπνού, βαμβακιού, οπωροφόρων και καρποφόρων δέντρων, αρωματικών και διακοσμητικών φυτών, η αμπελουργία, η ανθοκομία, η παραγωγή μανιταριών, μπαχαρικών, σπόρων και φυτών,
    β) η εκτροφή ζώων γενικά, στην οποία περιλαμβάνονται ιδίως η κτηνοτροφία, η πτηνοτροφία, η κονικλοτροφία, η μελισσοκομία, η σηροτροφία και η σαλιγκαροτροφία,
    γ) η δασοκομία γενικά,
    δ) η αλιεία σε γλυκά νερά, η ιχθυοτροφία, η βατραχοτροφία, η καλλιέργεια μυδιών, στρειδιών και η εκτροφή μαλακίων και μαλακοστράκων,
    ε) οι μεταποιητικές δραστηριότητες του αγρότη, που πραγματοποιούνται με συνήθη μέσα, στο πλαίσιο των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, σε προϊόντα τα οποία προέρχονται κατά κύριο λόγο από την αγροτική του παραγωγή.

    4. Ως αγροτικές υπηρεσίες, οι παρεχόμενες από τους αγρότες με χειρωνακτική εργασία ή με το συνήθη εξοπλισμό της εκμετάλλευσής τους, οι οποίες συμβάλλουν στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων. Στις υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνονται κυρίως:
    α) οι εργασίες σποράς και φύτευσης, καλλιέργειας, θερισμού, αλωνίσματος, δεματοποίησης, περισυλλογής και συγκομιδής,
    β) οι εργασίες προπαρασκευής για την πώληση προϊόντων, όπως η διαλογή, η ξήρανση, ο καθαρισμός, η άλεση, η έκθλιψη, η απολύμανση, η συσκευασία και η αποθήκευση,
    γ) η φύλαξη, η πάχυνση και η εκτροφή ζώων,
    δ) η μίσθωση μηχανικών μέσων και εξοπλισμού γενικά, που χρησιμοποιούνται στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις,
    ε) η τεχνική βοήθεια,
    στ) η καταπολέμηση επιβλαβών φυτών και ζώων, καθώς και ο ψεκασμός φυτών και εδάφους,
    ζ) η χρησιμοποίηση αρδευτικών, αποξηραντικών μέσων και εξοπλισμού,
    η) η υλοτομία, η κοπή ξύλων, καθώς και άλλες δασοκομικές υπηρεσίες.

    5. Σε κάθε περίπτωση ως αγροτικά προϊόντα και αγροτικές υπηρεσίες νοούνται τα αγαθά και οι υπηρεσίες του Παραρτήματος IV.

    Διαβάστε το ΦΕΚ εδώ

    Πηγή: Etheas.gr

  • Τσιάρας: Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα καταβληθούν οι προκαταβολές  Ενιαίας Ενίσχυσης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ
    Τσιάρας: Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα καταβληθούν οι προκαταβολές  Ενιαίας Ενίσχυσης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ

    Τυχόν διορθώσεις ή συμπληρωματικές πληρωμές του Πυλώνα 1 που ενδεχομένως θα προκύψουν μετά από ενστάσεις παραγωγών θα πληρωθούν

    Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να πιστωθεί στους λογαριασμούς των αγροτών η προκαταβολή της Ενιαίας Ενίσχυσης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στους αγρότες που έχουν υποβάλλει δήλωση καλλιέργειας ΟΣΔΕ. Αυτό ανακοίνωσε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση της βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας, Φωτεινής Αραμπατζή. “«Εθιμικά μέσα στον Οκτώβριο πληρώνεται η προκαταβολή. Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι ένα από τα προβλήματα που είχε ο ΟΠΕΚΕΠΕ τα προηγούμενα χρόνια ήταν να μην έχει ένα σταθερό πληροφοριακό σύστημα. Οι τεχνικοί σύμβουλοι εναλλάσσονταν και υπήρχαν προβλήματα που αφορούσαν συνολικά στη λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ”, παρατήρησε ο κ. Τσιάρας και προσέθεσε ότι «υπάρχει η διαβεβαίωση πως η προκαταβολή μέχρι το τέλος του μήνα θα καταβληθεί».

    Σύμφωνα, δε, με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, και φυσικά πριν ολοκληρωθεί το 2024, να πληρωθούν και υπόλοιπα ποσά που αφορούν σε εκκρεμείς υποθέσεις οικολογικών σχημάτων. «Δεν σας το κρύβω ότι η προσπάθεια που γίνεται και από το υπουργείο, μέσα από τη διαδικασία της επιτήρησης που τέθηκε ο Οργανισμός πριν από περίπου δύο μήνες, είναι να κάνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ τα επιβεβλημένα βήματα στην κατεύθυνση ουσιαστικά της ψηφιοποίησης, της στελέχωσης της διεύθυνσης, της αποτελεσματικότητας, της διαφάνειας και της δικαιοσύνης», είπε ο ΥπΑΑΤ, εκτιμώντας ότι το επόμενο χρονικό διάστημα ο Οργανισμός θα καταφέρει να ανταποκριθεί στον πραγματικό του ρόλο. Προσέθεσε, δε, ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία και καμία ανησυχία στους Έλληνες παραγωγούς σχετικά με την ομαλή ροή των καταβολών.

    Σε ό,τι αφορά τα 87,8 εκ. ευρώ του 2023, από τον Πρώτο Πυλώνα, ο Κώστας Τσιάρας διευκρίνισε ότι διαρθρώνονται ως εξής:

    α) Στην μη καταβολή ποσού ύψους 19.249.833,77€ για την Ειδική ενίσχυση βάμβακος, εξαιτίας της μη δήλωσης των συνολικών εκτάσεων βάμβακος που θα μπορούσαν να δηλωθούν από τους παραγωγούς βαμβακιού, με βάση τον εθνικό φάκελο.

    β) Στην μη πληρωμή ποσού ύψους 11.040.849,23€ για συνδεδεμένα καθεστώτα για τα οποία:

    • είτε δεν υπήρξε εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους παραγωγούς,
    • είτε οι παραγωγοί που τα αιτήθηκαν δεν πληρούσαν τα κριτήρια επιλεξιμότητας,
    • είτε προσδιορίστηκαν ποσά για πληρωμή μικρότερα των αιτηθέντων συνεπεία διοικητικών, επιτόπιων και λοιπών ελέγχων.

    γ) Σε ό,τι αφορά στην Βασική ενίσχυση για την βιωσιμότητα που δεν έχει πληρωθεί ποσό 43.019.879,08 €, και

    δ) Στην μη καταβολή ποσού ύψους 14.129.078,00€,

    • είτε λόγω μη ενεργοποίησης του συνόλου των δικαιωμάτων των αιτηθέντων παραγωγών,
    • είτε συνεπεία της επιβολής κυρώσεων ή ποινών μετά τη διενέργεια των απαραίτητων διοικητικών, επιτόπιων και μηχανογραφικών διασταυρωτικών ελέγχων.

    Σε κάθε περίπτωση, ο Κώστας Τσιάρας ξεκαθάρισε ότι τυχόν διορθώσεις ή συμπληρωματικές πληρωμές που ενδεχομένως θα προκύψουν μετά από ενστάσεις παραγωγών και μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, προφανώς θα γίνουν αποδεκτές και βεβαίως θα πληρωθούν από αυτό το ποσό. Ταυτόχρονα, υπενθύμισε ότι και τα προηγούμενα έτη υπήρχαν ανάλογες αποκλίσεις. Για παράδειγμα το 2018 υπήρξε μια απόκλιση 83 εκατομμυρίων ευρώ, το 2019 μια απόκλιση 68 εκατομμυρίων ευρώ, το 2020 μια απόκλιση περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ και 2021 85 εκατομμυρίων ευρώ.

    (Δελτό Τύπου)

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ