Τετάρτη, 28 Ιουνίου 2023 13:58

ΚΑΠ: Δημοσιεύθηκε η απόφαση για τη συνδεδεμένη ενίσχυση κριθαριού

Γράφτηκε από

Με υπουργική απόφαση καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες για τη χορήγηση της συνδεδεμένης εισοδηματικής στήριξης στην καλλιέργεια κριθαριού.

Προϋπολογισμός και πόροι χρηματοδότησης

  • Ο προϋπολογισμός της ενίσχυσης για κάθε έτος της περιόδου 2023-2027 στο πλαίσιο της συνδεδεμένης ενίσχυσης για το κριθάρι ανέρχεται στα 8.320.000 ευρώ και ο συνολικός προϋπολογισμός της ενίσχυσης για ολόκληρη την περίοδο 2023-2027 στα 41.600.000 ευρώ.
  • Η έκταση αναφοράς της συνδεμένης ενίσχυσης στο κριθάρι για κάθε έτος της περιόδου 2023- 2027 καθορίζεται σε 83.200 εκτάρια.
  • Η προτεινόμενη τιμή ενίσχυσης είναι 100 ευρώ/εκτάριο.
  • Η χρηματοδότηση της ενίσχυσης ακολουθεί τις διατάξεις του Κανονισμού (Ε.Ε.) 2116/2021 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
  • Επίσης, εκτιμάται ότι για την περίοδο 2023-2027 η απόκλιση από τη μοναδιαία τιμή θα κυμανθεί σε ±15%. Τα ποσοστά αυτά υπολογίστηκαν, λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες αποκλίσεις της περιόδου 2017-2020 για τη συνδεδεμένη ενίσχυση του σκληρού σιταριού. Επομένως η ελάχιστη και η μέγιστη μοναδιαία τιμή εκτιμώνται σε 85 ευρώ/εκτάριο και 115 ευρώ/εκτάριο, αντίστοιχα.

Όροι επιλεξιμότητας – Προϋποθέσεις σποράς – Δικαιούχοι

Δικαιούχοι της συνδεδεμένης ενίσχυσης κριθαριού είναι οι ενεργοί γεωργοί, που καλλιεργούν κριθάρι σε επιλέξιμες εκτάσεις υπό τις εξής προϋποθέσεις:

1. Να χρησιμοποιούν πιστοποιημένο σπόρο προς σπορά που αποδεικνύεται με την προσκόμιση πρωτότυπων τιμολογίων αγοράς των σπόρων προς σπορά και των πρωτότυπων επίσημων ετικετών που φέρουν οι συσκευασίες των σπόρων προς σπορά που αναγράφονται στα ανωτέρω τιμολόγια αγοράς.

2. Ως ελάχιστη ποσότητα πιστοποιημένου σπόρου προς σπορά για το κριθάρι καθορίζονται τα 180 κιλά ανά εκτάριο. Στην περίπτωση χρήσης ποικιλιών (υβριδίων) κριθαριού που έχουν δημιουργηθεί με την τεχνική της κυτταροπλασματικής αρρενοστειρότητας (CMS hybrids), η απαιτούμενη ελάχιστη ποσότητα πιστοποιημένου σπόρου προς σπορά των υβριδίων αυτών καθορίζεται στα 90 κιλά ανά εκτάριο.

3. Να χρησιμοποιούν πιστοποιημένο σπόρο προς σπορά (προβασικό, βασικό, πιστοποιημένο Α και Β αναπαραγωγής), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 225020/31-3-2003 κοινή υπουργική απόφαση «Τεχνικός Κανονισμός Ελέγχου και Πιστοποίησης σπόρων δημητριακών προς σπορά» (Β’ 492), όπως ισχύει.

4. Κατά παρέκκλιση των οριζόμενων στο πρώτο εδάφιο της παρούσας παραγράφου, οι δικαιούχοι δύνανται να χρησιμοποιούν σπόρο προς σπορά κατηγορίας βελτιωτή (Υλικό Καλλιτερευτή), όπως αναφέρεται στην υπ’ αρ. 217265/28-01-2004 (Β’ 203) υπουργική απόφαση, ποικιλιών κριθαριού εγγεγραμμένων στον Εθνικό Κατάλογο Ποικιλιών Καλλιεργούμενων Φυτικών Ειδών ή/και στον Κοινό Κατάλογο των Ποικιλιών των Ειδών των Γεωργικών Φυτών αποκλειστικά και μόνο:

α) Για την παραγωγή προβασικού ή βασικού σπόρου προς σπορά η οποία αποδεικνύεται με την προσκόμιση σχετικής βεβαίωσης από τα οικεία Τμήματα Αγροτικής Ανάπτυξης και Ελέγχων των Αποκεντρωμένων Υπηρεσιών του ΥπΑΑΤ, για τις δηλωθείσες εκτάσεις οι οποίες σπάρθηκαν με υλικό καλλιτερευτή και προορίζονται για την παραγωγή προβασικού ή βασικού σπόρου προς σπορά, σύμφωνα με το Υπόδειγμα I,

β) για τον αναπολλαπλασιασμό του υλικού καλλιτερευτή της διατηρούμενης ποικιλίας η οποία αποδεικνύεται με την αποστολή σχετικής βεβαίωσης από το Τμήμα Ελέγχου Ποικιλιών Καλλιεργούμενων Φυτών της Διεύθυνσης Πολλαπλασιαστικού Υλικού Καλλιεργούμενων Φυτικών Ειδών και Φυτογενετικών Πόρων του ΥπΑΑΤ προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ, για το σύνολο των δηλωθεισών εκτάσεων οι οποίες σπάρθηκαν με υλικό καλλιτερευτή, σύμφωνα με το Υπόδειγμα ΙΙ.

Καθορισμός και καταβολή ενίσχυσης

Η στήριξη καταβάλλεται υπό τη μορφή συνδεδεμένης ενίσχυσης, ανά εκτάριο σε ετήσια βάση.

Οι ενισχύσεις παρέχονται σύμφωνα με τα άρθρα 32- 34 του Καν. (Ε.Ε.) 2115/2021 και του Καν. (Ε.Ε.) 2116/2021 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Για το σκοπό αυτό ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων(ΟΠΕΚΕΠΕ) γνωστοποιεί, τον συνολικό αριθμό επιλέξιμων εκταρίων κριθαριού. Το ακριβές ύψος της ενίσχυσης για κάθε έτος καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά τον καθορισμό των τελικών επιλέξιμων εκταρίων.

Υποχρεώσεις παραγωγών

Οι παραγωγοί, προκειμένου να τύχουν της ενίσχυσης, υποχρεούνται:

1. Να τηρούν στο σύνολο της εκμετάλλευσης τους τις κανονιστικές απαιτήσεις διαχείρισης του ενωσιακού δικαίου και τα πρότυπα της Ε.Ε. για την καλή γεωργική και περιβαλλοντική κατάσταση της γης (ΚΓΠΚ), σύμφωνα με τον Κανονισμό (Ε.Ε.) 2115/2021, τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (Ε.Ε) 126/2022, και τον εκτελεστικό κανονισμό (Ε.Ε.) 2022/1317, όπως αυτά περιγράφονται στο ΣΣ ΚΑΠ και στην υπ’ αρ. 519/135068/5-5-2023 απόφαση «Καθορισμός οριζοντίων θεμάτων για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 και το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027» (Β’ 3071).

2. Να δέχονται και να διευκολύνουν τους προβλεπόμενους ελέγχους από τις αρμόδιες Εθνικές και Ενωσιακές αρχές ελέγχου παρέχοντας οποιοδήποτε συμπληρωματικό στοιχείο ή πληροφορία τους ζητηθεί.

3. Να υποβάλουν αίτημα ενίσχυσης. Το αίτημα λήψης της συνδεδεμένης ενίσχυσης κριθαριού γίνεται μέσω της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης, ανεξάρτητα αν οι ενδιαφερόμενοι είναι δικαιούχοι ή όχι της βασικής ενίσχυσης. Για το εν λόγω αίτημα ισχύουν τα οριζόμενα από τις σχετικές αποφάσεις για την βασική ενίσχυση συμπεριλαμβανομένων και των προθεσμιών υποβολής της. Η δήλωση συμμετοχής του γεωργού συνεπάγεται ότι ο γεωργός αποδέχεται τα οριζόμενα στην παρούσα απόφαση σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης τους ισχύοντες όρους και τις προϋποθέσεις καθώς και την κοινοποίηση των στοιχείων του.

4. Να υποβάλλουν συνημμένα με τη ενιαία αίτηση ενίσχυσης τα επίσημα παραστατικά τα οποία απαιτούνται και καταγράφονται σε εγκυκλίους του ΟΠΕΚΕΠΕ.

5. Να διατηρούν τις επίσημες ετικέτες πιστοποιημένου σπόρου προς σπορά ή τις ετικέτες του διατηρητή στην περίπτωση χρήσης υλικού καλλιτερευτή επί πενταετία. Σε περίπτωση καταστροφής τους συντάσσεται πρακτικό στο οποίο αναφέρεται ο αριθμός των ετικετών αυτών κατά το αντίστοιχο έτος ενίσχυσης.

Δείτε αναλυτικά το σχετικό ΦΕΚ εδώ.

Πηγή: Etheas.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 28 Ιουνίου 2023 13:30

Σχετικά Άρθρα

  • Στο ΦΕΚ τροποποιητική απόφαση για τη χορήγηση συνδεδεμένης στα σανοδοτικά ψυχανθή
    Στο ΦΕΚ τροποποιητική απόφαση για τη χορήγηση συνδεδεμένης στα σανοδοτικά ψυχανθή

    Δημοσιεύθηκε τροποποίηση της απόφασης «Καθορισμός λεπτομερειών χορήγησης της συνδεδεμένης εισοδηματικής στήριξης στην καλλιέργεια των πρωτεϊνούχων σανοδοτικών ψυχανθών – Π1-32.2 «Στήριξη συνδεδεμένου εισοδήματος – Φυτική παραγωγή Πρωτεϊνούχες Καλλιέργειες» του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027 (ΣΣ ΚΑΠ).

    Σύμφωνα με την τροποποιητική απόφαση, «δικαιούχοι της συνδεδεμένης ενίσχυσης στην καλλιέργεια των πρωτεϊνούχων σανοδοτικών ψυχανθών (μηδική και τριφύλλι), είναι οι ενεργοί γεωργοί οι οποίοι καλλιεργούν τα είδη που ορίζονται, σε επιλέξιμες εκτάσεις υπό τις εξής προϋποθέσεις:

    • Να χρησιμοποιούν καθολικά πιστοποιημένο σπόρο προς σπορά 1ης ή 2ης γενεάς (αναπαραγωγής), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 250744/17-6-2003 κοινή υπουργική απόφαση «Τεχνικός Κανονισμός Ελέγχου και Πιστοποίησης σπόρων προς σπορά κτηνοτροφικών φυτών» (Β’ 861), που αποδεικνύεται με την προσκόμιση πρωτότυπων τιμολογίων αγοράς των σπόρων προς σπορά και των πρωτότυπων επίσημων ετικετών που φέρουν οι συσκευασίες των σπόρων προς σπορά που αναγράφονται στα ανωτέρω τιμολόγια αγοράς. Για λόγους προσαρμογής, εξαιρείται ή καθίσταται προαιρετική η χρήση του πιστοποιημένο σπόρου για το έτος 2024.
    • Να προσκομίζουν τιμολόγιο αγοράς ή πώλησης του προϊόντος σε μεταποιητική μονάδα, κτηνοτρόφο ή έμπορο του προϊόντος. Στην περίπτωση που οι δικαιούχοι διατηρούν παράλληλα κτηνοτροφική εκμετάλλευση μηρυκαστικών, δεν απαιτείται η προσκόμιση τιμολογίου αγοράς ή πώλησης για το μέρος της ζωοτροφής που προορίζεται για τα ζώα της εκμετάλλευσής τους, το οποίο θα υπολογίζεται σε συνάρτηση με τον αριθμό, το είδος και τις διατροφικές απαιτήσεις εκάστου ζώου σε πρωτεϊνούχα σανοδοτικά ψυχανθή. Οι σχετικές λεπτομέρειες γι’ αυτό το θέμα στην περίπτωση της απουσίας τιμολογίων, όταν ο δικαιούχος ιδιοπαράγει μηδική και τριφύλλι και το χρησιμοποιεί στα ζώα που εκτρέφει, παρουσιάζονται αναλυτικά στο συνημμένο Παράρτημα III της παρούσας.
    • Η συγκομιδή να πραγματοποιείται μόνο στην ωριμότητα ή κοντά στην ωριμότητα.
    • Η ελάχιστη επιλέξιμη έκταση αγροτεμαχίου καθορίζεται σε 0,1 εκτάριο.
    • Να παραδίδουν το προϊόν σε εμπόρους, ομάδες/ οργανώσεις παραγωγών και συνεταιρισμούς αγροτών το αργότερο έως την 28η Φεβρουαρίου του επόμενου από το έτος υποβολής της αίτησης. Σε εξαιρετικές περιστάσεις, η καταληκτική αυτή ημερομηνία δύναται να τροποποιηθεί με απόφαση προέδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ και κατόπιν συνεννόησης με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ.

    Οι παραδόσεις πρέπει να γίνονται σε έναν από τους παρακάτω φορείς:

    i) Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις (ΑΣΟ), όπως ορίζονται στον ν. 4673/2020 «Αγροτικοί Συνεταιρισμοί και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,

    ii) ομάδες και οργανώσεις παραγωγών, σύμφωνα με τον Καν. (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου και τον Κανονισμό (ΕΕ) 1308/2013,

    iii) οποιαδήποτε νομική οντότητα έχουσα εμπορική δραστηριότητα στον τομέα των πρωτεϊνούχων σανοδοτικών ψυχανθών.

    Στην περίπτωση που υπάρχουν διαπιστωμένες εξατομικευμένες ζημιές ανά δικαιούχο από τον Ελληνικό Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.), δύναται οι ποσότητες αυτές να προσμετρούνται στη συνολική επιλέξιμη ποσότητα. Ο ΕΛΓΑ, υποχρεούται στην αποστολή σχετικού ηλεκτρονικού αρχείου με τα αποτελέσματα εκτιμήσεων ζημιών στον ΟΠΕΚΕΠΕ το αργότερο ως το τέλος Φεβρουαρίου του έτους που έπεται της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης».

    Δείτε εδώ την τροποποιητική απόφαση.

    Πηγή: Etheas.gr

  • Αραβόσιτος: Καμπανάκι για τη συνδεδεμένη ενίσχυση – Κινδυνεύει να χαθεί
    Αραβόσιτος: Καμπανάκι για τη συνδεδεμένη ενίσχυση – Κινδυνεύει να χαθεί

    Στην Ανατολική Μακεδονία (Δράμα, Καβάλα και Σέρρες), ο αραβόσιτος για καρπό και ενσίρωμα καλλιεργείται σε μεγάλη έκταση

    Σήμα κινδύνου για το ενδεχόμενο να χαθεί η συνδεδεμένη ενίσχυση στον αραβόσιτο για τους παραγωγούς, λόγω των φετινών επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, εκπέμπει το ΓΕΩΤΕΕ παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας.

    Ειδικότερα, στην Ανατολική Μακεδονία (Δράμα, Καβάλα και Σέρρες), καλλιεργείται σε μεγάλη έκταση ο αραβόσιτος για καρπό και για ενσίρωμα, σε γόνιμα πεδινά αγροτεμάχια που κατά κανόνα αρδεύονται και αποδίδουν ιδιαίτερα υψηλές αποδόσεις, με άριστη ποιότητα παραγόμενου προϊόντος όλα τα προηγούμενα χρόνια (1.500 κιλά καρπού/στρέμμα), καθιστώντας έτσι την περιοχή, μια από τις σημαντικότερες της χώρας όσον αφορά τη συγκεκριμένη καλλιέργεια και τη διατροφική επάρκεια της χώρας για το συγκεκριμένο προϊόν.

    Τη φετινή χρονιά όμως, όπως επισημαίνει το παράρτημα ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, είναι έντονες οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, και ιδίως λόγω της παρατεταμένης ανομβρίας και ξηρασίας, των υψηλών θερμοκρασιών και της εξάντλησης των υπαρχόντων αποθεμάτων αρδευτικού νερού, υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας της συνδεδεμένης ενίσχυσης στον καλλιεργούμενο αραβόσιτο για καρπό αλλά και για ενσίρωση, καθότι στις υποχρεώσεις του παραγωγού για τη λήψη της συνδεδεμένης ενίσχυσης είναι και η πώληση συγκομισμένου καρπού 900 κιλών/στρέμμα καρπού και 4 τόνοι/ενσιρώματος.

    Φέτος οι καλλιεργητές αραβόσιτου της περιοχής μας, χωρίς να ευθύνονται οι ίδιοι, δεν θα μπορέσουν να επιτύχουν το στόχο αυτό, δηλαδή να παράξουν και να εμπορευτούν τα 900 κιλά καλαμποκιού και τους 4 τόνους ενσιρώματος ανά στρέμμα

    Οι αιτίες

    «Οι λόγοι είναι πολλοί για τους οποίους φέτος οι καλλιεργητές αραβόσιτου της περιοχής μας, χωρίς να ευθύνονται οι ίδιοι, δεν θα μπορέσουν να επιτύχουν το στόχο αυτό, δηλαδή να παράξουν και να εμπορευτούν τα 900 κιλά καλαμποκιού και τους 4 τόνους ενσιρώματος ανά στρέμμα», επισημαίνει το ΓΕΩΤΕΕ, οι οποίοι είναι:

    • Η παρατεταμένη, έντονη και γενική ανομβρία και ξηρασία φέτος αλλά και τα προηγούμενα χρόνια.
    • Η εξάντληση τόσο των υπογείων αποθεμάτων νερού (γεωτρήσεων) όσο και των ταμιευτήρων νερού της περιοχής (π.χ φράγμα Θησαυρού και λίμνη Κερκίνης) που αρδεύουν τον αραβόσιτο και τις υπόλοιπες καλλιέργειες στις πεδιάδες Σερρών και Νέστου, με αποτέλεσμα την εφαρμογή ελλειμματικής ή καθόλου άρδευσης. Για δε τις γεωτρήσεις, που συνεχίζουν να έχουν νερό, η ταπείνωση του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα εκτίναξε περισσότερο το κόστος άρδευσης.
    • Η ταπείνωση έως εξαντλήσεως του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα στα Τενάγη Φιλίππων, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εφαρμοστεί η υπάρδευση στην περιοχή, μια μέθοδο παθητικής άρδευσης των καλλιεργειών στα Τενάγη, ώστε όλες οι καλλιέργειες των Τεναγών Φιλίππων πλέον να πλήττονται από την ξηρασία. Να σημειωθεί εδώ ότι λόγω της τυρφώδους δομής του εδάφους δεν μπορεί να γίνει η ανόρυξη γεωτρήσεων διότι αχρηστεύονται σύντομα, λόγω έμφραξής τους. Χρήσιμο είναι να αναφερθεί ότι έγινε φέτος μια συντονισμένη και φιλότιμη προσπάθεια των 2 περιφερειών, των 3 περιφερειακών ενοτήτων (τα Τενάγη Φιλίππων διοικητικά υπάγονται στις ΠΕ Καβάλας, Δράμας και Σερρών) και της Διεύθυνσης Υδάτων για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της λειψυδρίας στα Τενάγη Φιλίππων, με πενιχρά όμως αποτελέσματα, λόγω της έντονης εκδήλωσης του φαινομένου.
    • Η επικράτηση υψηλών θερμοκρασιών, θερμών και ξηρών ανέμων (ο λεγόμενος λίβας) κατά την περίοδο ανθοφορίας της καλλιέργειας σε συνδυασμό ή μη με την έλλειψη εδαφικού νερού, προκάλεσε μειωμένη καρπόδεση στην καλλιέργεια του αραβοσίτου και κατά συνέπεια εξαιρετικά μειωμένες αποδόσεις. Ιδιαιτέρως μάλιστα, όταν είναι γνωστό ότι ο καλλιεργούμενος αραβόσιτος έχει υψηλές απαιτήσεις σε νερό και επιφανειακό ριζικό σύστημα.

    Οι επιπτώσεις

    Η απώλεια της συνδεδεμένης ενίσχυσης και γενικότερα οι φετινές ζημιές στην καλλιέργεια καλαμποκιού θα έχουν πληθώρα επιπτώσεων στους παραγωγούς καλαμποκιού, στην κτηνοτροφία και σε άλλους μεταποιητικούς κλάδους της οικονομίας, αλλά και γενικότερα στην οικονομία και στη διατροφική επάρκεια της χώρας μας, Ιδιαιτέρως σήμερα που η κλιματική αλλαγή και οι πολεμικές συγκρούσεις κλονίζουν το παγκόσμιο αγροδιατροφικό σύστημα και το διαμετακομιστικό εμπόριο.

    Οι κυριότερες επιπτώσεις στους αγρότες μας και όχι μόνο θα είναι:

    • Η εγκατάλειψη της καλλιέργειας του αραβόσιτου, η οποία λόγω φετινών χαμηλών αποδόσεων και του υψηλού και οριακού κόστους παραγωγής καθίσταται αντιοικονομική.
    • Η δε προσπάθεια κάποιων παραγωγών να αρδεύσουν τα καλαμπόκια τους με τη χρήση γεωτρήσεων και άλλων ενεργοβόρων συστημάτων άρδευσης, φοβούμενοι μη χάσουν τη συνδεδεμένη ενίσχυση, τους επιβάρυνε με κόστος το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλυφθεί από τη συνδεδεμένη ενίσχυση. Διότι στη φετινή χρόνια ούτε και με άρδευση μπορούσε κάποιος παραγωγός να επιτύχει απόδοση σε καρπό άνω των 900 κιλών/στρέμμα
    • Η ελληνική κτηνοτροφία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην παραγωγή αραβοσίτου (καρπού και ενσίρωμα) για τη διατροφή σχεδόν σε όλα τα εκτρεφόμενα ζώα. Συνεπώς με την εγκατάλειψη της καλλιέργειας του αραβοσίτου η κτηνοτροφία μας θα βασίζεται πλέον ακόμα περισσότερο σε εισαγόμενες ζωοτροφές αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας (περιπτώσεις αφλατοξινών).
    • Η εγχώρια βιομηχανία θα στερηθεί την πρώτη της ύλη, καθότι ο αραβόσιτος χρησιμοποιείται και στη βιομηχανία για την παραγωγή πληθώρας προϊόντων (πλαστικά, βιοδιασπώμενοι αφροί, κόλλες, βιοαιθανόλη κ.ά).

    Ιδιαιτέρως δε στα Τενάγη Φιλίππων λόγω του τυρφώδους εδάφους δεν υπάρχουν πλέον πολλές εναλλακτικές καλλιέργειες πέραν του αραβόσιτου, οι οποίες επιπλέον αποδίδουν σαφώς χαμηλότερη πρόσοδο.

    Τι ζητείται

    Με βάση τα παραπάνω, ζητείται τουλάχιστον για φέτος, λόγω των ιδιαίτερων εδαφοκλιματικών συνθηκών, που διαμορφώνονται να μην ισχύει η υποχρέωση της πώλησης 900 κιλών/στρέμμα καρπού στον αραβόσιτο και 4 τόνοι/στρέμμα ενσιρώματος, για τη λήψη της συνδεδεμένης ενίσχυσης, σε όλη την Ανατολική Μακεδονία (ΠΕ Δράμας, Καβάλας και Σερρών).

    Επιπρόσθετα όμως ζητείται να διερευνηθεί και η δυνατότητα αποζημίωσης των καλλιεργητών αραβοσίτου, για τη μεγάλη ζημιά που έχουν υποστεί. «Μόνο έτσι θα μειωθεί σε κάποιο βαθμό η ζημία που έχουν υποστεί φέτος οι καλλιεργητές αραβόσιτου και δεν θα οδηγηθούν σε οικονομική καταστροφή, ή έστω δε θα στραφούν σε άλλες εναλλακτικές καλλιέργειες, χαμηλότερης όπως προσόδου, που δεν δίνουν προστιθέμενη αξία σε άλλους παραγωγικούς κλάδους όπως κάνει ο αραβόσιτος», σημειώνεται.

    Πηγή: In.gr
  • ΚΑΠ: Στο τραπέζι η επιδότηση των αγροτών με βάση τα εισοδήματα
    ΚΑΠ: Στο τραπέζι η επιδότηση των αγροτών με βάση τα εισοδήματα

    Παραμένουν οι διαφορές μεταξύ Κομισιόν και συνδικαλιστών - Τι προτείνει η έκθεση που παρουσιάστηκε στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

    Η Ευρωπαϊκή Ενωση καλείται να προχωρήσει σε αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής για να επιδοτεί τους αγρότες με βάση τα εισοδήματά τους αντί για το μέγεθος των αγροκτημάτων τους.

    Οι διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών εξακολουθούν να είναι μεγάλες, παρά τις μαραθώνιες συνομιλίες των εμπλεκομένων

    Αυτό προτείνει μεταξύ άλλων έκθεση που παρουσιάστηκε στην πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν χθες, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων που είχαν ξεκινήσει μετά τις μαζικές κινητοποιήσεις αγροτών στην Ευρώπη την άνοιξη με αφορμή τους νέους περιβαλλοντικούς και άλλους κανονισμούς της ΕΕ.

    Οι διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών εξακολουθούν να είναι μεγάλες, παρά τις μαραθώνιες συνομιλίες των εμπλεκομένων την περασμένη εβδομάδα, αναφέρουν πληροφορίες που επικαλούνται οι «Financial Times».

    Περιβαλλοντικά πρότυπα

    Ειδικά όσον αφορά την Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ), ουσιαστικά προτείνεται αντί να δίνεται απευθείας στήριξη στους αγρότες με βάση τη γη που διαθέτουν και να συνδέεται η στήριξη αυτή με περιβαλλοντικά πρότυπα, να χορηγούνται οι επιδοτήσεις «σε ενεργούς αγρότες που τις χρειάζονται περισσότερο», όπως σημειώνεται, με τις σχετικές αποφάσεις να βασίζονται στην «οικονομική βιωσιμότητα» των αγροτών αυτών. Τα ποσά είναι τεράστια αφού ο συνολικός προϋπολογισμός της ΚΑΠ ανέρχεται σε 387 δισ. ευρώ. Πρόκειται για περίπου το ένα τρίτο του προϋπολογισμού της ΕΕ.

    Ανάμεσα στις άλλες προτάσεις που γίνονται στην έκθεση με τίτλο «Στρατηγικός διάλογος για το μέλλον της γεωργίας στην ΕΕ – Μια κοινή προοπτική για τη γεωργία και τα τρόφιμα στην Ευρώπη»» είναι να ενθαρρύνονται οι ευρωπαίοι καταναλωτές να καταναλώνουν λιγότερο κρέας, ακόμη και εάν χρειαστεί να δοθούν φορολογικά κίνητρα για αυτό, και να δοθούν κίνητρα σε κτηνοτρόφους να μειώσουν το ζωικό κεφάλαιο. Περιλαμβάνεται επίσης η αμφιλεγόμενη πρόταση να μπορούν οι αγρότες να πωλούν εθελοντικά τα αγροκτήματά τους σε περιοχές με υψηλή συγκέντρωση ζωικού κεφαλαίου.

    Συστάσεις

    Η διαβούλευση μεταξύ ΕΕ και αγροτών ξεκίνησε στο πλαίσιο της προσπάθειας από το κεντροδεξιό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα της Φον ντερ Λάιεν να κερδίσει τη στήριξη περισσότερο αγροτών πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου. Την επίβλεψη της έκθεσης είχε ο γερμανός ακαδημαϊκός Πέτερ Στροσνάιντερ ο οποίος προήδρευσε παρόμοιας διαβούλευσης στη Γερμανία το 2021.

    Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Κομισιόν, η έκθεση παρουσιάζει μια αξιολόγηση των προκλήσεων και των ευκαιριών για τον αγροτικό τομέα, ακολουθούμενη από μια σειρά συστάσεων. Αυτές οι προτάσεις θα καθοδηγήσουν το έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «κατά τη διαμόρφωση του οράματός της για τη γεωργία και τα τρόφιμα, που θα υλοποιηθεί τις πρώτες 100 ημέρες της δεύτερης θητείας της προέδρου Φον ντερ Λάιεν».

    Στόχος είναι να οικοδομηθεί συναίνεση μεταξύ των βασικών συμφερόντων από ολόκληρη την αγροδιατροφική αλυσίδα ακόμη και σε περιόδους πόλωσης γύρω από τη δημόσια συζήτηση για τα αγροδιατροφικά ζητήματα, σημειώνεται.

    Η διατήρηση αυτής της προσέγγισης, με τη συνέχιση της ενθάρρυνσης του διαλόγου και της αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ διαφορετικών απόψεων, μπορεί να βοηθήσει στην παροχή μόνιμων λύσεων για ανταγωνιστικά, ανθεκτικά, ποικίλα και βιώσιμα συστήματα αγροδιατροφής στην ΕΕ. Ως εκ τούτου, η Κομισιόν θα αξιολογήσει τις συστάσεις της έκθεσης για τη δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας που θα συγκεντρώνει παράγοντες από όλον τον αγροδιατροφικό τομέα, την κοινωνία των πολιτών και τον κόσμο της επιστήμης, προκειμένου να συνεχίσουν να εκπονούν στρατηγικές για να καταστήσουν τα αγροδιατροφικά συστήματα πιο βιώσιμα και ανθεκτικά, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    Η έκθεση εξετάζει την ανάγκη προσαρμογής της ΚΑΠ στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης μετάβασης προς πιο βιώσιμα και ανταγωνιστικά συστήματα τροφίμων, τη σημασία της ενίσχυσης της θέσης των αγροτών στην αλυσίδα αξίας των τροφίμων, την πρόσβαση για τη χρηματοδότηση και τον ρόλο του εμπορίου και των διεθνών προτύπων, αναφέρεται ακόμη.

    Πηγή: Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ» - In.gr

  • ΟΠΕΚΕΠΕ: Πώς θα χορηγηθεί η ειδική συνδεδεμένη ενίσχυση στο βαμβάκι
    ΟΠΕΚΕΠΕ: Πώς θα χορηγηθεί η ειδική συνδεδεμένη ενίσχυση στο βαμβάκι

    Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των παραγωγών βάμβακος, σύμφωνα με εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ

    Σε 733,98 ευρώ ανά εκτάριο (73,398 ευρώ/στρέμμα) ανέρχεται, σύμφωνα με εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ, η συνδεδεμένη ενίσχυση στο βαμβάκι, εφόσον η επιλέξιμη προς ενίσχυση έκταση δεν ξεπεράσει τα 250.000 εκτάρια.

    Στην εγκύκλιο, όπου καθορίζονται οι λεπτομέρειες για να δοθεί στους δικαιούχους παραγωγούς η ειδική συνδεδεμένη ενίσχυση για την περίοδο 2024/25, η ενίσχυση χορηγείται στους παραγωγούς που καλλιεργούν βαμβάκι σε επιλέξιμες εκτάσεις και έχει δηλωθεί η καλλιέργεια στην Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (ΟΣΔΕ).

    Οι εκκοκκιστικές επιχειρήσεις, παραλαμβάνουν, επεξεργάζονται και αποστέλλουν τα στοιχεία των παραδόσεων βάμβακος στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Η μέση απόδοση του εκκοκκιστηρίου στο οποίο έχουν παραδώσει οι παραγωγοί πρέπει να είναι άνω του 32% η οποία παρακολουθείται και επιβεβαιώνεται με τελικό ισοζύγιο.

    Οι παραδόσεις στα εκκοκκιστήρια για τους παραγωγούς που θέλουν να τύχουν της ενίσχυσης πρέπει να ολοκληρωθούν έως την 31η Ιανουαρίου 2025

    Οι υποχρεώσεις των παραγωγών βάμβακος

    Οι παραγωγοί βάμβακος πρέπει να έχουν χρησιμοποιήσει για την καλλιέργειά τους αποκλειστικά πιστοποιημένο σπόρο με ελάχιστη ποσότητα 16 κιλών ανά καλλιεργούμενο εκτάριο ή 13 κιλών ανά εκτάριο στην περίπτωση καλλιέργειας υβριδίων βάμβακος με καταληκτική ημερομηνία σποράς την 31η Μαΐου 2024 εκτός των περιπτώσεων ανωτέρας βίας που απαιτείται επανασπορά.

    Η σπορά των επιλέξιμων εκτάσεων με βαμβάκι αποδεικνύεται με την προσκόμιση πρωτοτύπου τιμολογίου αγοράς ή τιμολογίου αγοράς- δελτίου αποστολής ή απόδειξη λιανικής πώλησης και των πρωτοτύπων επίσημων ετικετών που φέρουν οι συσκευασίες των σπόρων προς σπορά που αναγράφονται στα ανωτέρω παραστατικά.

    Σε περίπτωση απώλειας των πρωτοτύπων των ανωτέρω παραστατικών ο παραγωγός μπορεί να προσκομίζει γνήσια ευκρινή αντίγραφα αυτών, σφραγισμένα και υπογεγραμμένα από τον εκδότη για την ακρίβεια των στοιχείων.

    Κατά παρέκκλιση των ανωτέρω οι παραγωγοί μπορούν να χρησιμοποιούν σπόρο βελτιωτή για την παραγωγή προβασικού ή βασικού σπόρου προς σπορά και την παραγωγή για τον αναπολλαπλασιασμό του υλικού της διατηρούμενης ποικιλίας.

    Οι παραγωγοί στην αίτηση της ενιαίας ενίσχυσης πρέπει να αναφέρουν το όνομα της ποικιλίας του χρησιμοποιούμενου σπόρου, το όνομα και τη διεύθυνση της εγκεκριμένης Διακλαδικής Οργάνωσης, εφόσον ο παραγωγός είναι μέλος, καθώς και ότι αιτούνται της ειδικής ενίσχυσης.

    Επίσης, πρέπει να διατηρούν την καλλιέργεια τους υπό κανονικές συνθήκες ανάπτυξης των φυτών, λαμβάνοντας μέριμνα για την εκτέλεση των απαραίτητων καλλιεργητικών φροντίδων.

    Να συγκομίζουν και να παραδίδουν τουλάχιστον την ελάχιστη στρεμματική απόδοση της καλλιεργητικής ζώνης στην οποία ανήκουν, υπογράφοντας πέραν των άλλων την προβλεπόμενη σύμβαση αγοραπωλησίας με την εκκοκκιστική επιχείρηση ή τη Συνεταιριστική Οργάνωση, εφόσον το επιλέξουν, που θα διαπραγματευτεί και θα πουλά την παραγωγή τους σε εκκοκκιστική επιχείρηση για λογαριασμό τους.

    Οι παραγωγοί, σύμφωνα με την εγκύκλιο, δεν μπορούν να παραδίδουν σύσπορο βαμβάκι με ποσοστό ξένων υλών μεγαλύτερο του 10% διότι δεν θα λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό της ελάχιστης στρεμματικής απόδοσης.

    Οι παραδόσεις στα εκκοκκιστήρια για τους παραγωγούς που θέλουν να τύχουν της ενίσχυσης πρέπει να ολοκληρωθούν έως την 31η Ιανουαρίου 2025.

    Να σημειωθεί ότι παραγωγοί που για λόγους ανωτέρας βίας δεν παραδίδουν την παραγωγή τους μέχρι 31η Ιανουαρίου 2025 δηλώνουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ την ποσότητα που παρήγαγαν και τον τόπο συγκέντρωσής της.

    Πηγή: In.gr
  • ΚΑΠ: Πώς θα εφαρμοστεί η παρέμβαση για τις αυτόχθονες φυλές – Οι δικαιούχοι
    ΚΑΠ: Πώς θα εφαρμοστεί η παρέμβαση για τις αυτόχθονες φυλές – Οι δικαιούχοι

    Οι δεσμεύσεις της παρέμβασης Π3-70-1.5 του ΣΣ ΚΑΠ είναι πενταετούς διάρκειας

    Το νομοθετικό πλαίσιο εφαρμογής της παρέμβασης Π3-70-1.5 «Διατήρηση απειλούμενων αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων» του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) 2023-2027, καθορίστηκε με απόφαση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    Οι δεσμεύσεις είναι πενταετούς διάρκειας και αρχίζουν να ισχύουν από την ημερομηνία που ορίζεται στην προδημοσίευση και στην πρόσκληση.

    Στόχος της παρέμβασης είναι η παροχή οικονομικής στήριξης στους κατόχους αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων, προκειμένου να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τον αριθμό των ζώων αυτών, συμβάλλοντας στη διατήρηση και ενίσχυση της βιοποικιλότητας στον τομέα της ζωικής παραγωγής και στην αειφόρο ανάπτυξη και ισορροπία της φύσης. Η παρέμβαση συνεισφέρει στην ανάσχεση και αντιστροφή της απώλειας της βιοποικιλότητας, μέσω ενίσχυσης της προστασίας και ανάδειξης του εγχώριου γενετικού υλικού, καθώς και μέσω διατήρησης/ενίσχυσης της βιοποικιλότητας σε γεωργικές και δασικές εκτάσεις.

    Η παρέμβαση θα εφαρμοστεί σε όλη τη χώρα, ενώ οι τομείς παρέμβασης είναι οι φυλές των ζώων ανά περιοχή κατανομής

    Οι δικαιούχοι

    Δικαιούχοι της παρέμβασης είναι φυσικά και νομικά πρόσωπα ή ομάδες αυτών, οι οποίοι είναι κάτοχοι αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων που απειλούνται με εξαφάνιση, υπό την προϋπόθεση ότι τα εν λόγω ζώα:

    • ανήκουν στις φυλές που αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα,
    • εκτρέφονται στις περιοχές παρέμβασης της χώρας και
    • είναι εγγεγραμμένα στο γενεαλογικό βιβλίο της φυλής που ανήκουν.

    Τα παραπάνω κριτήρια επιλεξιμότητας πρέπει να συντρέχουν σε επίπεδο φυλής, τόσο κατά την υποβολή της αίτησης στήριξης, όσο και καθ’ όλη τη διάρκεια της δέσμευσης.

    Δεν δύναται να κριθούν δικαιούχοι των ενισχύσεων της παρούσας απόφασης, ακόμη κι αν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις, οι ακόλουθες κατηγορίες υποψηφίων:

    • διάδοχοι πρόωρης συνταξιοδότησης για τους οποίους υπάρχει σε ισχύ απόφαση αποκλεισμού από τη λήψη οποιασδήποτε ενίσχυσης στον αγροτικό τομέα για 10 έτη.
    • Υποψήφιοι των οποίων το ζωικό κεφάλαιο είναι ενταγμένο σε άλλο πρόγραμμα ή παρέμβαση, ασύμβατη με την παρέμβαση Π3-70-1.5 «Διατήρηση απειλούμενων αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων» του ΣΣ ΚΑΠ.
    Πώς θα εφαρμοστεί

    Η παρέμβαση θα εφαρμοστεί σε όλη τη χώρα, ενώ οι τομείς παρέμβασης είναι οι φυλές των ζώων ανά περιοχή κατανομής, όπως αυτές εμφανίζονται στον ακόλουθο πίνακα των επιλέξιμων φυλών:

    * Με αστερίσκο σημειώνεται το Κέντρο Ζωικών Γενετικών Πόρων, το οποίο έχει την ευθύνη για την τήρηση του γενεαλογικού βιβλίου της φυλής και το οποίο συγκεντρώνει τα στοιχεία γενεαλογικού βιβλίου της φυλής από τα υπόλοιπα ΚΖΓΠ.

    Για τις παραπάνω φυλές ζώων επιλέξιμα για ενίσχυση είναι:

    1. τα θηλυκά βοοειδή ηλικίας άνω των δύο ετών

    2. τα θηλυκά αιγοπρόβατα ηλικίας άνω του ενός έτους

    3. οι χοιρομητέρες

    4. τα αρσενικά και θηλυκά ιπποειδή άνω των έξι μηνών

    Ύψος ενίσχυσης

    Η ενίσχυση χορηγείται ετησίως σε αναπλήρωση της απώλειας εισοδήματος που επιφέρει η διατήρηση των αυτόχθονων φυλών. Τα

    ο μέγιστο ύψος ενίσχυσης περιλαμβάνει το κόστος για την εκτροφή αρσενικών ζώων αναπαραγωγής με αναλογία ένα αρσενικό ζώο για κάθε 15 θηλυκά ζώα αναπαραγωγής που ανέρχεται σε 23 ευρώ ανά Μονάδα Ζωικού Κεφαλαίου. Το μέγιστο ύψος ενίσχυσης καταβάλλεται εφόσον τηρείται η αναλογία 1 αρσενικό: 15 θηλυκά αναπαραγωγά ζώα.

    Εφόσον δεν τηρείται αυτή η αναλογία το ύψος ενίσχυσης μειώνεται κατά 23 ευρώ ανά ΜΖΚ.

    Το ύψος της ενίσχυσης σε ευρώ ανά ΜΖΚ ανά κατηγορία ζώου ορίζεται ως ακολούθως:

    Όπου, ισχύουν οι παρακάτω ισοδυναμίες:

    • ένα βοοειδές ηλικίας άνω των δύο (2) ετών = 1 ΜΖΚ
    • ένα προβατοειδές ή αιγοειδές άνω του ενός (1) έτους = 0,15 ΜΖΚ
    • μία χοιρομητέρα = 0,5 ΜΖΚ
    • ένα μόνοπλο άνω του ενός (1) έτους = 1 ΜΖΚ
    Πηγή: In.gr
  • Στρατηγικό Σχέδιο ΚΑΠ: νέα τροποποίηση για περιβαλλοντικά προγράμματα και οικολογικά σχήματα
    Στρατηγικό Σχέδιο ΚΑΠ: νέα τροποποίηση για περιβαλλοντικά προγράμματα και οικολογικά σχήματα

    4η τροποποίηση της υπ’ αρ. 2207/16-6-2023 απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός θεσμικού πλαισίου εφαρμογής των παρεμβάσεων του άρθρου 31 «Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων» του Καν. (ΕΕ) 2021/2115, οικολογικά προγράμματα (ecoschemes) Π1-31.1, Π1-31.2, Π1-31.5 και Π1-31.6 του Στρατηγικού Σχεδίου (ΣΣ) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της Ελλάδας 2023-2027» (Β’ 3941).

    Για την αποφυγή διπλής χρηματοδότησης και μη συμβατών γεωργικών πρακτικών, δύναται να υφίσταται ασυμβατότητα σε επίπεδο αγροτεμαχίου/βοσκοτόπου/ζωικού ή μελισσοκομικού κεφαλαίου, μεταξύ:

    α) των δράσεων των οικολογικών προγραμμάτων (ecoschemes)

    β) των δράσεων των οικολογικών προγραμμάτων και των γεωργοπεριβαλλοντικών δράσεων των Μέτρων 10.1 «Ενίσχυση για γεωργοπεριβαλλοντικές και κλιματικές υποχρεώσεις» και 11 «Βιολογική Γεωργία» του ΠΑΑ 2014-2022

    γ) των δράσεων των οικολογικών προγραμμάτων (ecoschemes) και των δράσεων του άρθρου 70 «Περιβαλλοντικές, κλιματικές και άλλες δεσμεύσεις διαχείρισης» του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027

    δ) των δράσεων του άρθρου 70 «Περιβαλλοντικές, κλιματικές και άλλες δεσμεύσεις διαχείρισης» του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027 ε) των γεωργοπεριβαλλοντικών δράσεων των Μέτρων 10.1 «Ενίσχυση για γεωργοπεριβαλλοντικές και κλιματικές υποχρεώσεις» και 11 «Βιολογική Γεωργία» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2022 και των δράσεων του άρθρου 70 «Περιβαλλοντικές, κλιματικές και άλλες δεσμεύσεις διαχείρισης» του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027.

    Για τον καθορισμό των μη επιτρεπόμενων συνδυασμών μεταξύ των παραπάνω παρεμβάσεων, ισχύει η αριθ. 1606/9-6-2023 (ΦΕΚ Β΄ 3778) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    Σε περίπτωση διαπίστωσης ταυτόχρονης δήλωσης δύο ή περισσότερων δράσεων οικολογικών προγραμμάτων μη συμβατών μεταξύ τους σε επίπεδο αγροτεμαχίου/βοσκοτόπου/ζωικού ή μελισσοκομικού κεφαλαίου, σύμφωνα με την 1606/9-6-2023 (ΦΕΚ Β΄ 3778) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στον δικαιούχο δεν καταβάλλεται η ενίσχυση για καμία από τις ως άνω δράσεις των οικολογικών προγραμμάτων.

    Σε περίπτωση διαπίστωσης ταυτόχρονης δήλωσης δράσης οικολογικού προγράμματος και πολυετών δράσεων με ενεργό Τεχνικό Δελτίο (ΤΔ) είτε του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027 (δράσεις του άρθρου 70 του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027) είτε του ΠΑΑ 2014-2022 (γεωργοπεριβαλλοντικές δράσεις των Μέτρων 10.1 «Ενίσχυση για γεωργοπεριβαλλοντικές και κλιματικές υποχρεώσεις» και 11 «Βιολογική Γεωργία» του ΠΑΑ 2014-2022), μη συμβατών μεταξύ τους σε επίπεδο αγροτεμαχίου/βοσκοτόπου/ζωικού ή μελισσοκομικού κεφαλαίου, σύμφωνα με την 1606/9-6-2023 (ΦΕΚ Β΄ 3778) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στον δικαιούχο δεν καταβάλλεται η ενίσχυση για το ως άνω οικολογικό πρόγραμμα.

    Δείτε το ΦΕΚ εδώ

    Πηγή: Etheas.gr

  • Ημερίδα του ΥΠΑΑΤ και της Περιφέρειας Κρήτης για τις δημόσιες υποδομές και τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες μέσω ΚΑΠ
    Ημερίδα του ΥΠΑΑΤ και της Περιφέρειας Κρήτης για τις δημόσιες υποδομές και τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες μέσω ΚΑΠ

    Κώστας Τσιάρας: Για πρώτη φορά η Κρήτη αποκτά ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχέδιο για τη διαχείριση των υδάτων της

    Για πρώτη φορά η Κρήτη αποκτά ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχέδιο για την διαχείριση των υδάτων της, γεγονός τεράστιας σημασίας για την πρωτογενή παραγωγή, τόνισε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, σε ομιλία του σε ημερίδα που έγινε στις Αρχάνες, με θέμα: «Δημόσιες υποδομές και χρηματοδοτικές ευκαιρίες μέσω του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027».

    Ως πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, ο υπουργός χαρακτήρισε την υπογραφή της σύμβασης, χθες, για την αποδοχή της δωρεάς της ΤΕΡΝΑ για τη χρηματοδότηση της σχετικής μελέτης, την οποία θα εκτελέσει η ολλανδική εταιρεία ΗVA International.

    Ο υπουργός αναφέρθηκε στην απόφαση της κυβέρνησης να δημιουργηθούν φορείς διαχείρισης υδάτων σε κάθε περιφέρεια και μιλώντας για την ιδιαιτερότητα της Κρήτης επισήμανε ότι άλλες περιοχές κινδυνεύουν από πλημμυρικά φαινόμενα και άλλες από ερημοποίηση.

    Το ΥΠΑΑΤ αντιμετωπίζοντας την Κρήτη ως μια ενιαία ενότητα, σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τοπικούς αυτοδιοικητικούς και επιστημονικούς φορείς, όπως τόνισε, επιχειρεί «να δώσει λύσεις πριν τα προβλήματα ενταθούν και γίνουν ανυπέρβλητα», αναγνωρίζοντας πάντα ότι «προϋπόθεση για την ύπαρξη ζωής είναι το νερό».

    Υποδομές και αγροτική παραγωγή

    «Σε μια εποχή προκλήσεων για ολόκληρο τον πλανήτη αλλά, κυρίως για τη χώρα μας που βρίσκεται στην καρδιά της κλιματικής κρίσης της Μεσογείου, η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης και συνδυαστικής πολιτικής στον αρδευτικό και αντιπλημμυρικό τομέα έχει τεράστια σημασία για το μέλλον της αγροτικής παραγωγής. Με λίγα λόγια τα αρδευτικά έργα που εκσυγχρονίζονται ή προγραμματίζεται να κατασκευαστούν πρέπει να λειτουργούν συνδυαστικά μεταξύ τους, αλλά ταυτόχρονα να λειτουργούν και ως μια αντιπλημμυρική ασπίδα, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο αντιπλημμυρικό δίκτυο σε κάθε περιοχή. Πρόκειται για μια νέα φιλοσοφία που προέκυψε αναγκαστικά, ύστερα από όσα ζήσαμε στη Θεσσαλία», ανέφερε ο κ. Τσιάρας.

    Η ευημερία των αγροτικών μας περιοχών είναι άρρηκτα συνυφασμένη με τις δημόσιες επενδύσεις και τα έργα υποδομής, ιδιαίτερα στην κατεύθυνση αξιοποίησης και ορθολογικής διαχείρισης των υδάτινων πόρων. «Για το λόγο αυτό, οι δημόσιες παρεμβάσεις στη Γεωργία και στην Κτηνοτροφία, στα Δάση, αλλά και συνολικά σε βασικές υποδομές των αγροτικών μας περιοχών, συνιστούν στρατηγική προτεραιότητά μας», επισήμανε ο Υπουργός.

    Στον τομέα των υδατικών πόρων μέσα από το ΠΑΑ 2014- 2022 υλοποιούνται περισσότερα από 180 μικρά και μεγάλα εγγειοβελτιωτικά και αρδευτικά έργα, ύψους 700 εκατ. ευρώ. Ενώ αντίστοιχα έργα χρηματοδοτούνται μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και το εμβληματικό πρόγραμμα «ΥΔΩΡ 2.0», ύψους άνω των 4 δις ευρώ με συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), από τις οποίες προκύπτει το μέγιστο δυνατό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, σε ό,τι αφορά στη μόχλευση πόρων.

    Οι λοιπές δημόσιες επενδύσεις

    Σχετικά με τις λοιπές δημόσιες επενδύσεις, μέσα από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης χρηματοδοτούμε:

    • έργα αγροτικής οδοποιίας με 160 εκατ. ευρώ,
    • ευρυζωνικά δίκτυα με 35 εκατ. ευρώ,
    • έργα πρόληψης και αποκατάστασης ζημιών σε δάση με 80 εκατ. ευρώ καθώς και
    • δημόσια έργα ανάπλασης αγροτικών οικισμών με περίπου 200 εκατ. ευρώ μέσω των 50 τοπικών αναπτυξιακών προγραμμάτων LEADER.

    Όπως τόνισε ο κ. Τσιάρας «μέσα από τον συγκεκριμένο σχεδιασμό για τις υποδομές στον πρωτογενή τομέα και τις αγροτικές μας περιοχές επιδιώκουμε να αλλάξουμε μεσοπρόθεσμα τον χάρτη των αγροτικών υποδομών της χώρας, ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες προκλήσεις της βιώσιμης, πράσινης και ψηφιακής ανάπτυξης» και συμπλήρωσε ότι τα έργα του ΥΠΑΑΤ διέπονται από τις αρχές της αειφορίας.

    Νέο παραγωγικό μοντέλο

    Εκτίμηση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων είναι ότι οι νέες προκλήσεις, με κυρίαρχη αυτή της κλιματικής κρίσης, υπαγορεύουν αλλαγή του παραγωγικού μας μοντέλου και προτεραιοποίηση των στόχων εκείνων που θα διασφαλίσουν μέσα από τις αναγκαίες προσαρμογές:

    1. την επισιτιστική επάρκεια και διατροφική ασφάλεια της χώρας μας,
    2. την παραγωγή ποιοτικών προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας,
    3. τη μείωση του κόστους παραγωγής,
    4. την ορθολογική διαχείριση και αξιοποίηση των φυσικών πόρων και κυρίως του αρδευτικού νερού,
    5. τη συμμετοχή όλων των κρίκων της αγροεφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και του συνόλου των κατοίκων της υπαίθρου, χωρίς αποκλεισμούς στο νέο γίγνεσθαι σε όρους οικονομικούς και κοινωνικούς,
    6. και βεβαίως την προσέλκυση νέων ανθρώπων στη Γεωργία και τις αγροτικές μας περιοχές, οι οποίες καλούνται να καταστούν περισσότερο ελκυστικές.

    Η υλοποίηση της συγκεκριμένης στρατηγικής στόχευσης απαιτεί τη μέγιστη αξιοποίηση των πολύτιμων πόρων της ΚΑΠ και του Ταμείου Ανάκαμψης και την εξασφάλιση των απαραίτητων συνεργειών που θα υποστηρίξουν τη χρηματοδότηση των απαραίτητων υποδομών στον πρωτογενή τομέα, είπε ο υπουργός και σημείωσε ότι γενικότερα η συνεργασία όλων και η συνένωση δυνάμεων είναι απαραίτητη.

    Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Τσιάρας επισήμανε ότι «αυτή η προσέγγιση των συνεργειών, θα αποτελέσει την επιλογή όλων, καθώς μπροστά στις προκλήσεις της νέας εποχής κανένα «εγώ», όσο ισχυρό και να είναι, δεν μπορεί να επικρατήσει του «εμείς», δηλαδή του κοινού καλού και του κοινού συμφέροντος».

    Νωρίτερα, πριν από την Ημερίδα ο υπουργός, Κώστας Τσιάρας και ο ΓΓ, Δημήτρης Παπαγιαννίδης συναντήθηκαν με τον Περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρο Αρναουτάκη, με τον οποίο συζήτησαν θέματα που αφορούν την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα στην Κρήτη.

    ΥφΑΑΤ, Διονύσης Σταμενίτης: «Κομβικός ο ρόλος των δημοσίων υποδομών στη ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα»

    «Ως Κυβέρνηση, ως ηγεσία του Υπουργείου ο στόχος μας είναι, να διαμορφώσουμε τις καταλληλότερες και πιο ευνοϊκές συνθήκες για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των σημαντικότατων πόρων της νέας ΚΑΠ, ώστε να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις με κυριότερη αυτήν της Κλιματικής Κρίσης, είπε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο ΥφΑΑΤ, Διονύσης Σταμενίτης.

    Μια από τις κατευθύνσεις που ακολουθούμε για την εξυπηρέτηση αυτού του στόχους μας, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και η οποία αποτελεί στρατηγική επιλογή των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι -όπως υπογράμμισε ο κ. Σταμενίτης- να οργανώσουμε τις αγροτικές μας υποδομές ώστε αυτές να συμβάλλουν στην προσπάθεια της αναχαίτισης της Κλιματικής Κρίσης και αντιμετώπισης του μεγάλου ζητήματος της λειψυδρίας και συνολικά της διαχείρισης των υδάτων».

    Γ.Γ Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών, Δημήτρης Παπαγιαννίδης: «Η κυβέρνηση ανασυγκροτεί με όραμα και σχέδιο τον πρωτογενή τομέα στην Κρήτη»

    «Η κυβέρνηση με την προσωπική καθοδήγηση του Πρωθυπουργού, ανασυγκροτεί με όραμα και σχέδιο τον πρωτογενή τομέα στην Κρήτη που μαστίζεται από έλλειψη νερού», τόνισε στην ομιλία του ο Γ.Γ Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών, Δημήτρης Παπαγιαννίδης.

    Με τα δυο έργα ΣΔΙΤ του προγράμματος ΥΔΩΡ 2.0 που θα ξεκινήσουν στην Σητεία και στην Ιεράπετρα, σε βάθος χρόνου 25 ετών με δαπάνες του αναδόχου και όχι των αγροτών εξασφαλίζεται η άριστη λειτουργία των αρδευτικών έργων.

    Επίσης παρουσιάσαμε ένα πλήρες πρόγραμμα με απώτερα οφέλη:

    1. Αναστροφή της πορείας υφαλμύρινσης της Ανατολικής Κρήτης.
    2. την αύξηση του αγροτικού εισοδήματος με την παροχή νέων ποσοτήτων νερού,
    3. την ορθολογικότερη χρήση του νερού με την μείωση των απωλειών και την εισαγωγή προηγμένων αρδευτικών συστημάτων
    4. νέες πρακτικές για την αύξηση της αποδοτικότητας των καλλιεργειών.
    5. Κατάργηση των υφιστάμενων γεωτρήσεων
    6. Ευόδωση των προσπαθειών για τα έργα, μετά από δεκαετίες από την έγκριση της Προκαταρκτικών και Οριστικών Μελετών.

    Με όλες τις ανωτέρω παρεμβάσεις αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών επιτυγχάνεται βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα και μετριασμός των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής».

    (Δελτίο Τύπου)

  • Ηλεία: Στα "κάγκελα" οι αγρότες με την καθυστέρηση της συνδεδεμένης – Για σήμερα η νέα παράταση
    Ηλεία: Στα

    Της Δήμητρας Βέλμαχου

    Έντονη ανησυχία και προβληματισμός επικρατεί στους κόλπους των παραγωγών καθώς ενώ σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης ανέμεναν να δουν χρήματα στους λογαριασμούς τους από τις συνδεδεμένες ενισχύσεις μέχρι και το τέλος Ιουνίου, η διαδικασία φαίνεται ότι “σκόνταψε” στη λευκή απεργία των εργαζομένων στον ΟΠΕΚΕΠΕ και η νεότερη ενημέρωση ανέφερε ως καταληκτική ημερομηνία των πληρωμών την σημερινή.

    Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε μιλώντας στο ilialive.gr και στο Gaia365.gr ο πρόεδρος της Ομάδας Παραγωών Αμαλιάδας Χρήστος Βαλιανάτος τα παράπονα και οι διαμαρτυρίες των παραγωγών που φτάνουν στο γραφείο του για το θέμα αυτό είναι πολλά, αφού δεν είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζουν ανάλογες καθυστερήσεις.

    valianatos kyknos

    «Ο ΟΠΕΚΕΠΕ είχε ανακοινώσει ότι οι συνδεδεμένες θα πληρωθούν μέχρι τις 30 Ιουνίου. Εκκρεμούν δηλαδή οι πληρωμές για την βιομηχανική τομάτα, την κορινθιακή σταφίδα, τα καλαμπόκια κ.α.

    Όπως μας ενημερώνουν οι παραγωγοί δεν έχουν πληρωθεί σε τίποτα. Πρέπει ο ΟΠΕΚΕΠΕ να στείλει τις καταστάσεις στην τράπεζα για να προχωρήσει η πληρωμή.

    Οι παραγωγοί εκφράζουν τα παράπονά τους καθώς η συνδεδεμένη έπρεπε να έχει πληρωθεί. Μια τελευταία ενημέρωση που μας ήρθε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ λέει ότι μέχρι σήμερα Τετάρτη 3 Ιουλίου, θα γίνουν πληρωμές. Περιμένουμε…» επεσήμανε ο κ. Βαλιανάτος.

    Την αίσθηση ότι οι αγρότες αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας έχει αποκομίσει ο πρόεδρος του ΤΟΕΒ Γαστούνης Δημήτρης Κουλούρης.

    Koulouris TOEV

    «Εμείς οι αγρότες είμαστε παραμελημένοι από την πολιτεία. Είχαν πει από το υπουργείο ότι μέχρι τέλος Ιουνίου θα πληρώσουν την συνδεδεμένη που δεν πληρώθηκε πολύς κόσμος εξαιτίας δικών τους λαθών, βιολογικά υπόλοιπα του 23. Τώρα έχουμε Ιούλιο, δεν πλήρωσαν, μας αγνοούν χωρίς καμία απολύτως ενημέρωση. Βλέπουμε μια αδιαφορία για τον αγροτικό κόσμο. Είναι λεφτά δικά μας και πρέπει να μας τα δώσουν».

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ