Τεράστιο το κόστος για τη διεθνή οικονομία από τη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις καθυστερήσεις - Τυχόν αποτυχία απελευθέρωσης της διώρυγας στις αρχές αυτής της εβδομάδας θα πάει την επιχείρηση πολλές ημέρες πίσω
«Στόχος μας είναι να τα καταφέρουμε μετά το Σαββατοκύριακο, αλλά όλα θα πρέπει να λειτουργήσουν υπέρ αυτού», δήλωσε αργά χθες στην ολλανδική τηλεόραση ο Πέτερ Μπερντόφσκι, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας Boskalis.
Ο συνδυασμός παραγόντων είναι η πρόοδος των εργασιών βυθοκόρησης, η υψηλή παλίρροια και έλευση μεγαλύτερων ρυμουλκών στο σημείο. Οι βυθοκόροι έχουν απομακρύνει περίπου 20.000 τόνους άμμου από την πλώρη του σκάφους, αλλά οι εργασίες ρυμούλκησης ανεστάλησαν προσωρινά το βράδυ.
«Η πλώρη είναι κολλημένη για τα καλά στην άμμο, αλλά η πρύμνη δεν έχει κολλήσει εντελώς στον βυθό, κάτι που είναι θετικό. Μπορούμε να προσπαθήσουμε να τη χρησιμοποιήσουμε ως μοχλό για να το απελευθερώσουμε», δήλωσε ο Μπερντόφσκι.
«Τα βαριά ρυμουλκά, συνδυασμένης χωρητικότητας 400 τόνων, θα φτάσουν το Σαββατοκύριακο. Ελπίζουμε ότι ένας συνδυασμός ρυμουλκών, βυθοκόρησης άμμου στην πλώρη και υψηλής παλίρροιας θα μας επιτρέψει να χαλαρώσουμε το πλοίο στις αρχές της επόμενης εβδομάδας» πρόσθεσε ο επικεφαλής της ολλανδικής εταιρείας.
«Εάν δεν καταφέρουμε να το απελευθερώσουμε την επόμενη εβδομάδα, θα πρέπει να αφαιρέσουμε περίπου 600 εμπορευματοκιβώτια από την πλώρη για να μειώσουμε το βάρος. Αυτό θα χρειαστεί ημέρες, γιατί το πού θα αφήσουμε όλα αυτά τα εμπορευματοκιβώτια είναι ένας αρκετά δύσκολος γρίφος» δήλωσε ο Μπερντόφσκι.
Η Boskalis είναι η ιδιοκτήτρια εταιρία της Smit Salvage, στην οποία ανατέθηκε αυτή την εβδομάδα να βοηθήσει την αιγυπτιακή αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) να αποκολλήσει το σκάφος.
Τεράστιο κόστος για τη διεθνή οικονομία
Το μήκους 400 μέτρων Everg Given έχει ακινητοποιηθεί διαγώνια στο νότιο τμήμα του καναλιού από την Τρίτη, διαταράσσοντας την παγκόσμια ναυτιλία και εμποδίζοντας μια από τις πλέον πολυσύχναστες πλωτές οδούς του κόσμου.
Περίπου το 15% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης περνά μέσα από το κανάλι, και δεκάδες σκάφη περιμένουν γύρω από τις βόρειες και νότιες εισόδους του. Το ημερήσιο κόστος από τις καθυστερήσεις για την παγκόσμια οικονομία έχει εκτιμηθεί σε 9-10 δισ. δολάρια.
Στα εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρει το Ever Given περιλαμβάνονται προϊόντα της IKEA και της γνωστής βρετανικής αλυσίδας ηλεκτρονικών Dixons. Η ολλανδική εταιρεία προϊόντων σπιτιού Blokker επιβεβαίωσε επίσης ότι εμπορεύματά της βρίσκονται στο πλοίο.
Εάν συνεχιστεί επί μακρόν αυτή η κατάσταση, οι εταιρείες ενδέχεται να αποφασίσουν να αλλάξουν δρομολόγιο για τα πλοία τους, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας περίπου δύο εβδομάδες στο χρόνο ταξιδιού και επιπλέον κόστος σε καύσιμα.
Ναυτιλιακοί πράκτορες δήλωσαν το Σάββατο στο Reuters ότι κανένα από τα πλοία που περιμένουν στις εισόδους του καναλιού δεν είχε ζητήσει ακόμη την αναδρομή.
Ο κίνδυνος για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων είναι μεγαλύτερος για την Ευρώπη - όπου βασικοί λιμένες όπως η Αμβέρσα στο Βέλγιο και ο Felixstowe στη Βρετανία αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις
Οι ΗΠΑ επηρεάζονται περισσότερο στις ανατολικές ακτές και τον Κόλπο του Μεξικού. Περίπου 45% του όγκου φορτίου στο λιμάνι της Νέας Υόρκης και στο Νιου Τζέρσεϊ κινείται μέσω του καναλιού του Σουέζ, ανέφεραν ειδικοί.
Ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι οι ΗΠΑ έχουν προσφερθεί να βοηθήσουν την Αίγυπτο στις συνεχείς προσπάθειές της. «Παρακολουθούμε την κατάσταση πολύ προσεκτικά», δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου Τζεν Ψάκι, σημειώνοντας ότι το μπλοκάρισμα της διώρυγας επηρεάζει τις αγορές ενέργειας.