Υπεράνθρωπες είναι πια οι προσπάθειες, που κι αυτή την ώρα βρίσκονται σε εξέλιξη για την αποκόλληση του γιγαντιαίου κοντεϊνεράδικου «Ever Given», που έχει κλείσει το κανάλι Σουέζ στην Αίγυπτο - Η παλίρροια θα είναι καταλυτική για τις προσπάθειες
Οι Αρχές του καναλιού του Σουέζ ενημερώνουν, ότι 14 ρυμουλκά προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την πλημμυρίδα της ημέρας και ακόμα περισσότερα θα φτάσουν αύριο Κυριακή εάν αποτύχει και η τελευταία προσπάθεια. Το «Ever Given» είναι σφηνωμένο στο κανάλι - μια από τα πιο πολυσύχναστες εμπορικές θαλάσσιες οδούς στον κόσμο – από την Τρίτη. Αυτή την ώρα περισσότερα από 300 πλοία περιμένουν και στις δύο πλευρές του καναλιού. Κάποιοι πλοιοκτήτες έδωσαν εντολή να πάρουν άλλη ρότα τα καράβια τους για να μην χάνουν χρόνο και εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι αργά την Παρασκευή, οι βυθοκόροι είχαν μετακινήσει περίπου 20.000 τόνους άμμου από τα ύφαλα του «Ever Given».
Ο πρόεδρος της Αρχής του καναλιού του Σουέζ, Οσάμα Ράμπι, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι 9.000 τόνοι νερού έρματος, που αποθηκεύονται σε δεξαμενές για τη σταθεροποίηση του πλοίου, αφαιρέθηκαν για να βοηθήσουν να ελαφρύνει το σκάφος. Επίσης τόνισε ότι η πρύμνη είχε αρχίσει να κινείται από την Παρασκευή το βράδυ και πως το πηδάλιο και η έλικα άρχισαν να υπακούουν ξανά. Οι ισχυρές παλίρροιες και οι άνεμοι είχαν καταστήσει πιο δύσκολη την απελευθέρωση του πλοίου, πρόσθεσε. Ο Ράμπι δεν μπόρεσε να προσδιορίσει το πόσο σύντομα θα μπορούσε να αποκολληθεί το πλοίο, αλλά ξεκαθάρισε ότι η υπηρεσία του καναλιού θα «εργαστεί όλο το εικοσιτετράωρο» για να το διασχίσουν τα άλλα πλοία όταν το «Ever Given» απελευθερωθεί από τη… μέγγενή του.
Οι αρχικές αναφορές ανέφεραν ότι το σκάφος μήκους 400 μέτρων, 200.000 τόνων χτυπήθηκε από ισχυρούς πλευρικούς ανέμους και μια αμμοθύελλα επηρέασε την ορατότητα των πιλότων, που εκείνη την ώρα κατηύθυναν το πλοίο. Ωστόσο, ο Οσάμα Ράμπι είπε ότι οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν «οι κύριοι λόγοι» για την προσάραξη του πλοίου. «Μπορεί να υπήρχαν τεχνικά ή και ανθρώπινα λάθη», είπε στους δημοσιογράφους, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες. «Όλοι αυτοί οι παράγοντες θα καταστούν εμφανείς μετά την έρευνα».
Το Ever Given είναι χρονοναυλωμένο από την ταϊβανική εταιρεία «Evergreen Marine» και είναι πλοιοκτησίας της ιαπωνικής «Shoei Kisen». Ο Yukito Higaki, πρόεδρος της «Shoei Kisen», δήλωσε την Παρασκευή ότι το πλοίο δεν φαίνεται να έχει υποστεί ζημιά. «Το πλοίο δεν παίρνει νερό. Μόλις αποκολληθεί, θα πρέπει να μπορεί να κινείται κανονικά», είπε.
Εάν το σκάψιμο της άμμου και το τράβηγμα του πλοίου με ρυμουλκά δεν αποδώσει, είπε ο Οσάμα Ράμπι, οι ομάδες διάσωσης ενδέχεται να χρειαστεί να αφαιρέσουν εμπορευματοκιβώτια (Container) για να ελαφρύνουν το σκάφος. «Ελπίζω ότι κάτι τέτοιο δεν θα χρειαστεί», επισήμανε, δεδομένου ότι η διαδικασία εκφόρτωσης σε τέτοιο σημείο είναι δύσκολη και επικίνδυνη. Ο Τζον Ντένχολμ, πρόεδρος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου του Ηνωμένου Βασιλείου, δήλωσε προηγουμένως στο BBC ότι η μεταφορά του φορτίου σε άλλο σκάφος ή στην όχθη του καναλιού θα απαιτούσε ειδικό εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένου γιγάντιου γερανού άνω των 60 μέτρων ύψους. «Εάν περάσουμε στη διαδικασία ελάφρυνσης του σκάφους, υποψιάζομαι ότι θα μιλάμε για εβδομάδες», είπε.
Γιατί είναι τόσο σημαντικό το κανάλι του Σουέζ;
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από το κανάλι των 193 χιλιομέτρων, το οποίο συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα και παρέχει τη συντομότερη θαλάσσια σύνδεση μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Μια εναλλακτική διαδρομή, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, είναι ταξίδι δύο εβδομάδων περισσότερο. Σύμφωνα με στοιχεία του Lloyd's List, το ατύχημα έχει μπλοκάρει περίπου 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια αγαθών κάθε μέρα - ή 400 εκατομμύρια δολάρια την ώρα. Ο Οσάμα Ράμπι εκτιμά ότι η Αίγυπτος έχασε έως και 14 εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα κάθε μέρα που το κανάλι έκλεισε. Είπε ότι η Αίγυπτος ήταν ευγνώμων στις ΗΠΑ, την Κίνα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την βοήθεια τους. Τον λόγο μετά την αποκόλληση έχουν οι ασφαλιστικές εταιρίες…
Πηγή: Ethnos.gr