Θα είναι -λέει- η πρώτη στον κόσμο πλωτή πλατφόρμα για στρατιωτικά Drones και μη επανδρωμένα αεροσκάφη!
Αυτή η παράμετρος σε σχέση με το «ΑΝΑΤΟΛΟΥ» αποκαλύφθηκε από τον Ισμαήλ Ντεμίρ, επικεφαλής της Προεδρίας των Αμυντικών Βιομηχανιών (SSB), με αφορμή την δήλωση του Ταγίπ Ερντογάν, παρουσία του Ισπανού πρωθυπουργού , ότι η Τουρκία προτίθεται να παραγγείλει στην Ισπανία και δεύτερη πλωτή εξέδρα μεγαλύτερη από το «Ανατολού» που θα έχει τα χαρακτηριστικά αεροπλανοφόρου απ´ όπου θα επιχειρούν τα υπό ανάπτυξη μη επάνδρωνα επιθετικά αεροσκάφη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας!
Όπως έσπευσε να εξηγήσει ο Ισμαήλ Ντεμίρ, η κατασκευή αεροπλανοφόρου, σύμφωνα με την προαναγγελία Ερντογάν, αποτελεί μέρος του οράματος της Τουρκίας να καταστεί «παγκόσμια δύναμη».
Το TCG Anadolu σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον ισπανικό όμιλο Navantia στη βάση του αεροπλανοφόρου Juan Carlos I του Ισπανικού Ναυτικού. Ωστόσο ο Ντεμίρ εξήγησε ότι το «ΑΝΑΤΟΛΟΥ» επί της ουσίας δεν είναι αεροπλανοφόρο, αλλά «σχεδιάστηκε ως πλοίο προσνήωσης και απονήωσης ελικοπτέρων σε αποβάθρα». Στην πορεία καθώς η Τουρκία επιδόθηκε στην ανάπτυξη μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (UAV) και μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης (UCAV) και καθώς κρίθηκε επιτυχής η δράση τους στα πεδία των μαχών στην Συρία , την Λιβύη τον Καύκασο και τελευταία την Ουκρανία, οι Τούρκοι ναυπηγοί από κοινού με τους Ισπανούς εργάστηκαν στην ιδέα μετατροπής του ΑΝΑΤΟΛΟΥ σε επιχειρησιακό πλοίο για Drones.
Βεβαίως ο Ντεμίρ είπε ότι ο πρωταρχικός στόχος είναι το συντομότερο δυνατό να τεθεί σε λειτουργία το ΑΝΑΤΟΛΟΥ και θα ακολουθήσει η ανάπτυξη του Bayraktar TB3 UCAV, το οποίο αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται ως αεροσκάφος μάχης κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL). Το TB3, σχεδιάζεται να έχει πτυσσόμενα φτερά. Ορισμένα τμήματα του ΤΒ3 βρίσκονται ήδη σε παραγωγή και η πρώτη δοκιμαστική πτήση αναμένεται να γίνει το επόμενο έτος.
Αν και το «ΑΝΑΤΟΛΟΥ» θα μπορεί να μεταφέρει πολεμικά ελικόπτερα στο κατάστρωμα του, η Τουρκία αρχικά σχεδιάζει να το χρησιμοποιεί μόνο για μη επανδρωμένα ιπτάμενα μέσα. Αλλά και για το δεύτερο μεγαλύτερο πλωτό μέσο που ανακοίνωσε ο Ερντογάν ότι προτίθεται να κατασκευάσει και θα έχει τα χαρακτηριστικά του αεροπλανοφόρου , προορίζεται για μη επανδρωμένα αεροσκάφη! Ο Ντεμίρ είπε χαρακτηριστικά ότι : «Βλέπουμε ότι η έννοια ενός αεροπλανοφόρου αρχίζει να αλλάζει. Τουρκία έφερε την ιδέα του αεροπλανοφόρου των μη επανδρωμένων ιπτάμενων μέσων», προσελκύοντας έτσι την παγκόσμια προσοχή.
Ο Ντεμίρ αποκάλυψε επίσης ότι αυτό το θέμα συζητήθηκε πρόσφατα με τους αντίστοιχους Ισπανούς τεχνοκράτες οι οποίοι και έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον. «Υπάρχει -είπε- μια προσέγγιση για να εξεταστεί το ενδεχόμενο κατασκευής ενός μεγαλύτερου πλοίου από την πλατφόρμα του οποίου θα επιχειρούν διάφοροι τύποι UAV/UCAV με κινητήρες τζετ και έλικες».
Η αποκάλυψη Ντεμίρ περί εμπλοκής Ισπανών τεχνοκρατών για μετατροπή του ΑΝΑΤΟΛΟΥ σε πλωτό ορμητήριο των τουρκικών Drones , εκθέτει την Ισπανία καθώς εάν ισχύει κάτι τέτοιο επι της ουσίας παραβιάζει τις κυρώσεις που έχει επιβάλει η ΕΕ στην Τουρκία το 2019 εξ αιτίας της εισβολής στην Βόρεια Συρία.
Το ζητούμενο είναι εάν πρόκειται για «όραμα» ή για «μπλόφα» του Ερντογάν , όπως άλλωστε συνηθίζει να κάνει το τελευταίο διάστημα για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις και για να ξεφύγει από τα αδιέξοδα της οικονομικής κρίσης.
Κανονικά το “ΑΝΑΤΟΛΟΥ” προβλέπεται να ενταχθεί στο τουρκικό ναυτικό το 2022 και να είναι εξοπλισμένο μόνο με ελικόπτερα, και όχι με drones.
Όσο για την Ισπανία, όπως όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, οφείλει να είναι πιο προσεκτική σχετικά με τη βοήθεια που θα μπορούσε να παράσχει στις τουρκικές αμυντικές βιομηχανίες, μετά την επιβολή ευρωπαϊκών κυρώσεων στην Τουρκία που επιβλήθηκαν εξ αιτίας της επιχείρησης που ξεκίνησε η Άγκυρα στη βόρεια Τουρκία το 2019 κατά των Κούρδων της Συρίας που η Ευρώπη , όπως και οι ΗΠΑ τους θεωρούν συμμάχους στον αγώνα εναντίον του Ισλαμικού Κράτους.
Η τουρκική επιθετικότητα το 2020 κατά της Κύπρου και της Ελλάδας άφησε βαθιά σημάδια στη συνεργασία μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών και της Τουρκίας.
Σε αρκετές περιπτώσεις, οι τουρκικές αρχές ανακοινώνουν εταιρικές σχέσεις και συνεργασία με άλλες χώρες όταν πρόκειται απλώς και μόνο για κάποιες προκαταρκτικές συζητήσεις γενικώς και αορίστως. Αυτό συνέβη ιδιαίτερα μετά τη συνάντηση Β. Πούτιν και Ρ.Τ. Ερντογάν στο Σότσι τον Οκτώβριο του 2021, όταν ο Τούρκος πρόεδρος ανακοίνωσε τουρκο-ρωσική συνεργασία στον τομέα κινητήρων αεροσκαφών και υποβρυχίων, κάτι που το Κρεμλίνο το διέψευσε αμέσως.
Επιπλέον δεν θα πρέπει να διαφεύγει από τη προσοχή κανενός ότι η αμυντική ενίσχυση μιας χώρας βασίζεται στην οικονομία και τα φορολογικά έσοδα. Και στην Τουρκία οι δυο αυτές προϋποθέσεις, βρίσκεται στο χειρότερο σημείο της.
Ενδεικτικό του μεγέθους του οικονομικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η Τουρκία είναι ότι μετά από μια τηλεοπτική ομιλία του Τ. Ερντογάν στις 15 Νοεμβρίου, που υποσχέθηκε σταθερότητα στην οικονομία, η τουρκική λίρα έπεσε αμέσως σχεδόν κατά 20% στις χρηματοπιστωτικές αγορές, από 88 ευρώ ανά 1000 λίρες σε λιγότερο από 72 σε 5 ημέρες. Συνολικά, το νόμισμα της χώρας έχει υποτιμηθεί περισσότερο από το 40% της αξίας του σε ένα χρόνο έναντι του ευρώ και σχεδόν το 75% της αξίας του σε 5 χρόνια.
Επομένως υπό αυτές τις συνθήκες, οι αμυντικές επενδυτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας θα μπορούσαν κάλλιστα να αναθεωρηθούν προς τα κάτω...
Πηγή: iEidiseis.gr - Φωτογραφία: ΑΡΧΕΙΟ AΠΕ/EPA/STR