Τετάρτη, 09 Μαρτίου 2022 15:48

Μοναδική ανακάλυψη: Βρήκαν σχεδόν άθικτο το πλοίο Endurance στην Ανταρκτική – Ήταν καπετάνιος ο θρυλικός ερευνητής Ernest Shackleton

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Το Endurance, το χαμένο σκάφος του εξερευνητή της Ανταρκτικής Sir Ernest Shackleton, βρέθηκε το Σαββατοκύριακο στο βυθό της θάλασσας Weddell.

Το πλοίο καταπλακώθηκε από τον θαλάσσιο πάγο και βυθίστηκε το 1915, αναγκάζοντας τον Shackleton και τους άνδρες του να κάνουν μια εκπληκτική διαφυγή με τα πόδια και με μικρές βάρκες. Το βίντεο δείχνει ότι το Endurance βρίσκεται σε αξιοσημείωτη κατάσταση.

Παρόλο που βρισκόταν σε βάθος 3 χιλιομέτρων για πάνω από έναν αιώνα, μοιάζει ακριβώς όπως ήταν την ημέρα του Νοεμβρίου που βυθίστηκε. Τα ξύλα του, αν και έχουν υποστεί ζημιές, είναι ακόμα πολύ καλά ενωμένα και το όνομα - Endurance - είναι ευδιάκριτο στην πρύμνη.

«Χωρίς καμία υπερβολή, αυτό είναι το ωραιότερο ξύλινο ναυάγιο που έχω δει ποτέ – μακράν», δήλωσε ο θαλάσσιος αρχαιολόγος Mensun Bound, ο οποίος συμμετέχει στην αποστολή ανακάλυψης και έχει πλέον εκπληρώσει μια ονειρική φιλοδοξία στην σχεδόν 50χρονη καριέρα του.

Το έργο για την ανεύρεση του χαμένου πλοίου οργανώθηκε από το Falklands Maritime Heritage Trust (FMHT), χρησιμοποιώντας ένα νοτιοαφρικανικό παγοθραυστικό, το Agulhas II, το οποίο είναι εξοπλισμένο με τηλεχειριζόμενα υποβρύχια.

Ο επικεφαλής της αποστολής, ο βετεράνος πολικός γεωγράφος Dr John Shears, ανέφερε πως τη στιγμή που οι κάμερες προσγειώθηκαν στο όνομα του πλοίου ως «έπεσε το σαγόνι του». «Η ανακάλυψη του ναυαγίου είναι ένα απίστευτο επίτευγμα», πρόσθεσε.

«Ολοκληρώσαμε με επιτυχία την πιο δύσκολη έρευνα ναυαγίου στον κόσμο, παλεύοντας με συνεχώς μεταβαλλόμενο θαλάσσιο πάγο, χιονοθύελλες και θερμοκρασίες που έπεφταν στους -18 βαθμούς Κελσίου. Πετύχαμε αυτό που πολλοί έλεγαν ότι ήταν αδύνατο».

Πού βρέθηκε το πλοίο;

Το Endurance εντοπίστηκε στη Θάλασσα Weddell σε βάθος 3.008 μέτρων. Για πάνω από δύο εβδομάδες, τα υποβρύχια είχαν χτενίσει μια προκαθορισμένη περιοχή έρευνας, ερευνώντας διάφορους ενδιαφέροντες στόχους, πριν τελικά αποκαλύψουν το σημείο του ναυαγίου το Σάββατο - την 100ή επέτειο από την κηδεία του Shackleton. Οι ημέρες μετά την ανακάλυψη αφιερώθηκαν στη λεπτομερή φωτογραφική καταγραφή των ξύλων και του περιβάλλοντος πεδίου συντριμμιών.

Το ίδιο το ναυάγιο είναι καθορισμένο μνημείο σύμφωνα με τη διεθνή συνθήκη της Ανταρκτικής και δεν πρέπει να διαταραχθεί με κανέναν τρόπο. Ως εκ τούτου, κανένα φυσικό αντικείμενο δεν έχει ανασυρθεί στην επιφάνεια.

Τι θα μπορούσαν να δουν τα υποβρύχια;

Το πλοίο μοιάζει σχεδόν το ίδιο όπως όταν φωτογραφήθηκε για τελευταία φορά από τον κινηματογραφιστή του Shackleton, Φρανκ Χέρλεϊ, το 1915. Τα κατάρτια έχουν πέσει, τα ξάρτια είναι μπερδεμένα, αλλά το κύτος είναι σε γενικές γραμμές συνεκτικό. Κάποιες ζημιές είναι εμφανείς στην πλώρη, πιθανότατα εκεί όπου το πλοίο που κατέβαινε χτύπησε στο βυθό της θάλασσας. Οι άγκυρες είναι παρούσες. Τα υποβρύχια εντόπισαν ακόμη και μερικές μπότες και πιατικά.

«Μπορείτε να δείτε ένα φινιστρίνι που είναι η καμπίνα του Shackleton. Εκείνη τη στιγμή, αισθάνεσαι πραγματικά την ανάσα του μεγάλου άνδρα στο σβέρκο σου», δήλωσε ο Mensun Bound.

Τι ζωή είχε προσκολληθεί στο πλοίο;

Είναι ενδιαφέρον ότι το ναυάγιο έχει αποικιστεί από άφθονη ζωή - αλλά όχι από το είδος που θα το κατανάλωνε.

«Φαίνεται ότι υπάρχει μικρή φθορά του ξύλου, συμπεραίνοντας ότι τα ξυλοφάγα ζώα που βρίσκονται σε άλλες περιοχές του ωκεανού μας δεν βρίσκονται, ίσως χωρίς έκπληξη, στην περιοχή της Ανταρκτικής που δεν έχει δάση», σχολίασε στο BBC η πολική βιολόγος βαθιάς θάλασσας δρ Μισέλ Τέιλορ από το Πανεπιστήμιο του Έσσεξ.

«Το Endurance, που μοιάζει με πλοίο-φάντασμα, είναι πασπαλισμένο με μια εντυπωσιακή ποικιλομορφία της θαλάσσιας ζωής σε μεγάλα βάθη της θάλασσας - σκώληκες, ανεμώνες, σφουγγάρια διαφόρων μορφών, μπριτλστάρια και κρινοειδή (συγγενείς με τους αχινούς και τα θαλάσσια αστέρια)».

Γιατί αυτό το πλοίο ήταν τόσο πολύτιμο;

Για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι η ιστορία της αυτοκρατορικής υπερανταρκτικής εκστρατείας του Shackleton. Ξεκίνησε για να κάνει τον πρώτο χερσαίο διάπλου της Ανταρκτικής, αλλά αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την αποστολή όταν το πλοίο Endurance, παγιδεύτηκε και στη συνέχεια τρύπησε από τον θαλάσσιο πάγο. Από τότε όλα ήταν θέμα επιβίωσης. Ο Shackleton κατάφερε με κάποιο τρόπο να μεταφέρει τους άνδρες του σε ασφαλές μέρος, μια διαφυγή που είδε τον ίδιο τον αγγλοϊρλανδό εξερευνητή να διασχίζει με μια μικρή σωσίβια λέμβο τις άγριες θάλασσες για να ζητήσει βοήθεια.

Ο άλλος λόγος ήταν η ίδια η πρόκληση της εύρεσης του πλοίου. Η Θάλασσα Weddell είναι σχεδόν μόνιμα καλυμμένη από παχύ θαλάσσιο πάγο, τον ίδιο θαλάσσιο πάγο που έσπασε το κύτος του Endurance. Είναι αρκετά δύσκολο να πλησιάσει κανείς την υποτιθέμενη θέση βύθισης, πόσο μάλλον να μπορέσει να διεξάγει έρευνα. Αλλά εδώ έγκειται και ένα μέρος της επιτυχίας του προγράμματος FMHT. Τον τελευταίο μήνα παρατηρήθηκε η χαμηλότερη έκταση του θαλάσσιου πάγου στην Ανταρκτική που έχει καταγραφεί ποτέ κατά τη διάρκεια της δορυφορικής εποχής, η οποία εκτείνεται από τη δεκαετία του 1970. Οι συνθήκες ήταν απροσδόκητα ευνοϊκές.

Το Agulhas ολοκλήρωσε την έρευνα του ναυαγίου και αναχώρησε από την περιοχή αναζήτησης την Τρίτη. Το παγοθραυστικό κατευθύνεται προς το λιμάνι καταγωγής του, το Κέιπ Τάουν. Πρόθεση όμως είναι να προσεγγίσει το βρετανικό υπερπόντιο έδαφος της Νότιας Γεωργίας, όπου είναι θαμμένος ο Σάκλετον.

Πηγή: Ethnos.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 09 Μαρτίου 2022 10:45

Σχετικά Άρθρα

  • Ναυάγιο με μετανάστες στη Σάμο
    Ναυάγιο με μετανάστες στη Σάμο

    Ναυάγιο με μετανάστες σημειώθηκε στην θαλάσσια περιοχή του Ισιδώρου, βορειοδυτικά της Σάμου, το πρωί του Σαββάτου (26/10) με το Λιμενικό Σώμα, να πραγματοποιεί επιχείρηση διάσωσης.

    Στο σημείο βρίσκονται τρία σκάφη του λιμενικού καθώς και ελικόπτερο που έσπευσαν αμέσως στο σημείο.

    Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία η λέμβος στην οποία επέβαινε αριθμός μεταναστών άρχισε να βουλιάζει σιγά-σιγά με αποτέλεσμα οι πρόσφυγες να πέσουν στο νερό.

    Μέχρι στιγμής έχουν περισυλλεγεί αρκετά άτομα με αδιευκρίνιστο το αριθμό των επιβαινόντων.

    Σύμφωνα με την ΕΡΤ έχουν διασωθεί 20 άτομα.

    Η επιχείρηση διάσωσης του λιμενικού βρίσκεται σε εξέλιξη προκειμένου να εντοπιστούν και άλλοι ναυαγοί.

    Υπενθυμίζεται ότι 200 μετανάστες είχαν μεταφερθεί το μεσημέρι τις Πέμπτης από τη Ρόδο στην Σάμο.

    Αναχώρησαν από τη Σάμο με το πλοίο της γραμμής για την υπηρετική Ελλάδα το Σάββατο.

    Σύμφωνα με το Samos 24, συνολικά 35 άτομα επιβιβάστηκαν σε βάρκα και ξεκίνησαν το επικίνδυνο ταξίδι τους από την Τουρκία τα ξημερώματα του Σαββάτου.

    Ανάμεσά τους βρίσκονταν 14 Αφγανοί και 21 Σύριοι, καθώς και πέντε ανήλικα παιδιά. Η βάρκα αναποδογύρισε κατά τη διάρκεια της διαδρομής, με αποτέλεσμα να βρεθούν στη θάλασσα.

    Πηγή: cnn.gr

  • Ζάκυνθος: Οι κληρονόμοι των ιδιοκτητών διεκδικούν τον «Παναγιώτη» στον Αρειο Πάγο… μέχρι τότε καμία παρέμβαση στο πλοίο
    Ζάκυνθος: Οι κληρονόμοι των ιδιοκτητών διεκδικούν τον «Παναγιώτη» στον Αρειο Πάγο… μέχρι τότε καμία παρέμβαση στο πλοίο

    Το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την εκπόνηση της περιβαλλοντικής μελέτης για την επέκταση της παραλίας

    «Μπλόκο» στην προσπάθεια των αρχών να επέμβουν για να σώσουν τον «Παναγιώτη» στον όρμο του Ναυαγίου προκαλεί η εκδίκαση της υπόθεσης στις 4 Δεκεμβρίου, η οποία είχε αναβληθεί στις 7 Φεβρουαρίου του 2024 και αφορούσε την αίτηση αναίρεσης των κληρονόμων των ιδιοκτητών του «Παναγιώτη», οι οποίοι διεκδικούν την ιδιοκτησία του πλοίου από το Ελληνικό Δημόσιο εδώ και χρόνια.

    Η δικαστική διαμάχη όπως είχε αναφέρει το protothema.gr είχε ξεκινήσει το 2016 μεταξύ των κληρονόμων των ιδιοκτητών, του Δήμου Ζακύνθου και του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων όταν υπήρξαν τα ασφαλιστικά μέτρα στο Ειρηνοδικείο Ζακύνθου που κατατέθηκαν.

    Ένα χρόνο μετά τελικώς απορρίφθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα και οι ιδιοκτήτες προσέφυγαν στο Πρωτοδικείο, το οποίο απέρριψε και αυτό τα ασφαλιστικά μέτρα. Τελικά το 2021 οι κληρονόμοι των τριών ναυτικών κατέθεσαν αίτηση αναίρεσης της απόφασης του μονομελούς Πρωτοδικείου Ζακύνθου στον Άρειο Πάγο.

    Επίσης αξίζει να αναφέρουμε όπως είχε δημοσιευτεί στην εφημερίδα μας τον Φλεβάρη του 2024 ότι σύμφωνα με το πιστοποιητικό κυριότητας πλοίου, το οποίο εκδόθηκε στις 14 Ιουλίου του 2014 από τον τομέα νηολογιών και ναυτικών υποθηκολογιών του κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, ιδιοκτήτες του «Παναγιώτη» εμφανίζονται οι τρεις ναυτικοί.

    Ο Βουλευτής Ζακύνθου κ. Διονύσης Ακτύπης μιλώντας στην «Ημέρα» αναφέρθηκε στο θέμα αυτό και στο πόσο σημαντικό είναι να βγει κερδισμένος ο Δήμος από αυτή την υπόθεση σαν ενδιαφερόμενος.

    «Μπροστά μας έχουμε ένα δικαστήριο στον Άρειο Πάγο στις 4 Δεκεμβρίου που έχει να κάνει με το ιδιοκτησιακό, γιατί το θέμα του νηολογίου όσο υπάρχουν κληρονόμοι και ιδιοκτήτες δεν μπορεί να γίνει διαγραφή από το κράτος.

    Συγκεκριμένα δεν μπορεί να αγγίξει κανείς το καράβι γιατί αφού έχει ιδιοκτησιακό καθεστώς την ώρα που θα το ακουμπήσει μπορεί να κάνει ασφαλιστικά μέτρα όπως έκανε την προηγούμενη φορά. Επομένως μένει να τελεσιδικήσει η συγκεκριμένη υπόθεση που έγινε δικαστικώς γιατί στο ζήτημα του νηολογίου δεν υπάρχει η δυνατότητα της διαγραφής από το νηολόγιο, όσο υπάρχουν ιδιοκτήτες και κληρονόμοι».

    Μάλιστα ο κ. Ακτύπης σημείωσε ότι υπήρξε και η σχετική ενημέρωση και από το Υπουργείο Ναυτιλίας όπου ελέγχθηκε βάσει νόμου τι ισχύει, ώστε να μπορέσουν να γίνουν άμεσα οι παρεμβάσεις που χρειάζεται ο «Παναγιώτης», ωστόσο τα χέρια των αρχών μένουν δεμένα μέχρι να ξεκαθαρίσει η υπόθεση ενώπιον του δικαστηρίου.

    «Το κοιτάξαμε στο Υπουργείο Ναυτιλίας, ελέγχθηκε και βάσει νόμου δεν μπορεί να γίνει παρέμβαση. Αυτό είναι και μια απάντηση σε αυτούς που κάνανε τις ερωτήσεις για το ιδιοκτησιακό, πράγμα που δυστυχώς δεν έγινε τα προηγούμενα χρόνια εκ μέρους του δημοσίου να γίνει η αντίστοιχη κίνηση. Οι ίδιοι ιδιοκτήτες έκαναν το δικαστήριο και χάσανε το πρώτο πρωτόδικα. Οι ίδιοι προσέφυγαν στον Άρειο Πάγο και όπως καταλαβαίνετε η απόφαση θέλουμε και πιστεύουμε θα είναι η ίδια η πρωτόδικη απόφαση που τους έλεγε ότι δεν μπορούν να διεκδικούν ένα καράβι που δεν το διεκδίκησαν όλα τα προηγούμενα χρόνια και το άφησαν και καταστράφηκε και έχει γίνει παλιοσίδερα. Επομένως είναι εκ του περισσού αυτή η διεκδίκηση όπως έλεγε η πρωτόδικη απόφαση. Άρα θα εκπροσωπηθεί ο Δήμος όπως οφείλει γιατί ζήτησε την αναβολή που ήταν τον Φεβρουάριο το δικαστήριο για να μπορεί να είναι ενήμερος για τα γεγονότα. Είχε βάλει τότε δικηγόρο, θα βάλει και τώρα καλό δικηγόρο για να τελειώσουμε με το θέμα του ιδιοκτησιακού. Μόνο δικαστικά μπορούμε να τελειώσουμε με το ιδιοκτησιακό θέμα»

    Ο κ. Ακτύπης επισήμανε ότι δεν μπορεί να σβηστεί έτσι απλά το νηολόγιο από τη στιγμή που είναι νόμος του κράτους και επισήμανε ότι μέχρι τώρα κανείς δεν ασχολήθηκε με το θέμα.

    «Δεν μπορεί να σβηστεί το νηολόγιο από τη στιγμή που είναι νόμος του κράτους. Δεν μπορεί να σβηστεί αλλά από τη στιγμή που το ζητούσανε παλιότερα έπρεπε να έχουν κάνει και αυτή την ερώτηση. Δεν είχαν ασχοληθεί για να ξέρουν ότι δεν υπάρχει τρόπος διαγραφής παρά μόνο δικαστικώς, αλλά τώρα μας διευκόλυναν οι ιδιοκτήτες και έχουμε εξέλιξη από τους ίδιους».

    Άμεση ανάγκη η επέκταση της παραλίας – Συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ

    Πιο θετικά είναι τα νέα σχετικά με την επέκταση της παραλίας στο Ναυάγιο που μπορεί να βοηθήσει την κατάσταση με τον κ. Ακτύπη να τονίζει ότι πρέπει να προχωρήσει η περιβαλλοντική μελέτη άμεσα, ενώ ανέφερε ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσφερθεί να κάνει το έργο της μελέτης.

    «Η χρηματοδότηση είναι όπως έχουμε πει εξασφαλισμένη για να υλοποιηθεί η μελέτη του Πολυτεχνείου. Ήδη είμαστε σε συνεννόηση για να αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ την εκπόνηση της περιβαλλοντικής μελέτης για την επέκταση της παραλίας. Είναι σημαντική παρέμβαση αλλά προηγείται η περιβαλλοντική μελέτη. Δεν μπορείς να κάνεις 30 μέτρα επέκταση της παραλίας χωρίς περιβαλλοντική μελέτη εκτός και αν εμείς βρούμε την Αμερική σε άλλο σημείο.

    Υπάρχει ραντεβού με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και τον Γενικό Γραμματέα κ. Μπακογιάννη και με εκπρόσωπο από το ΤΑΙΠΕΔ για να συζητήσουμε τα διαδικαστικά και τα χρονοδιαγράμματα, τα οποία πρέπει να είναι πολύ σύντομα»

    Ο κ. Ακτύπης υποστήριξε πως θα κάνει ό,τι χρειαστεί για τη διάσωση του Ναυαγίου κάτι που έπρεπε να έχει γίνει χρόνια πριν.

    «Εμείς κάνουμε τα βήματα που πρέπει να γίνονται και τα κάνουμε όσο πιο γρήγορα, δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο. Τώρα έχει μια περιβαλλοντική μελέτη, τώρα βγήκε η χρηματοδότηση. Θα γίνει και θα την κάνει το ΤΑΙΠΕΔ όπως κάνει και άλλες μελέτες χωρίς να πληρώνουμε κάτι. Μακάρι να είχαν γίνει αυτά τα βήματα πριν από μένα να ήμασταν στο δια ταύτα. Δυστυχώς πρέπει να κάνω όλα αυτά που δεν έγιναν πριν”

    Δήμαρχος Ζακύνθου: «Πιάνουμε το κουβάρι και το ξεδιπλώνουμε για το Ναυάγιο»

    Ο Δήμαρχος Ζακύνθου Γιώργος Στασινόπουλος δεν θέλησε να πει πολλά, ωστόσο σημείωσε πως ό,τι χρειαστεί από την πλευρά του ο Δήμος θα το κάνει ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για το δικαστήριο του Δεκεμβρίου.

    «Το επόμενο διάστημα είναι το τελικό δικαστήριο για το σκάφος, οπότε προσπερνώντας το εμπόδιο αυτό θεωρούμε ότι όλοι οι δρόμοι είναι ανοιχτοί για τη σωτηρία του καραβιού. Είναι ένα σοβαρό θέμα. 40 χρόνια δεν είχε ασχοληθεί κανείς και πιάνουμε το κουβάρι και το ξεδιπλώνουμε. Η νομική υπηρεσία του Δήμου ήδη συνεργάζεται και παρακολουθεί το συγκεκριμένο θέμα. Αρχές Φλεβάρη έγινε το Δικαστήριο που ήταν στην αρχή της δικής μας θητείας και δεν θα θυσιάζαμε το Ναυάγιο και για αυτό ζητήσαμε να πάρει αναβολή η υπόθεση για να ενημερωθούν οι δικηγόροι»

    Πηγή: ImeraZante.gr

  • Η Ανταρκτική πρασινίζει επικίνδυνα – 12 τ.χλμ έχουν καλυφθεί από φυτά
    Η Ανταρκτική πρασινίζει επικίνδυνα – 12 τ.χλμ έχουν καλυφθεί από φυτά

    Η φυτοκάλυψη σε ολόκληρη τη χερσόνησο της Ανταρκτικής έχει υπερδεκαπλασιαστεί τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς η κλιματική κρίση θερμαίνει την παγωμένη ήπειρο.

    Ανάλυση δορυφορικών δεδομένων διαπίστωσε ότι υπήρχε λιγότερο από ένα τετραγωνικό χιλιόμετρο βλάστησης το 1986, αλλά μέχρι το 2021 σχεδόν 12 τ.χλμ. είχαν καλυφθεί από φυτά, κυρίως βρύα. Μια εξάπλωση που έχει επιταχυνθεί από το 2016, διαπίστωσαν οι ερευνητές.

    Η ανάπτυξη της βλάστησης σε μια ήπειρο που κυριαρχείται από πάγο και γυμνούς βράχους είναι ένα σημάδι ότι η εμβέλεια της παγκόσμιας υπερθέρμανσης έχει φτάσει στην Ανταρκτική, η οποία μάλιστα θερμαίνεται ταχύτερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Οι επιστήμονες προειδοποίησαν ότι αυτή η εξάπλωση θα μπορούσε να αποτελέσει πρόσφορο έδαφος για ξένα χωροκατακτητικά είδη στο παρθένο οικοσύστημα της Ανταρκτικής, αναφέρει ο Guardian.

    «Το τοπίο της Ανταρκτικής εξακολουθεί να κυριαρχείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από χιόνι, πάγο και βράχο, ενώ μόνο ένα μικρό κλάσμα αποικίζεται από φυτική ζωή», δήλωσε ο Δρ. Τόμας Ρόλαντ, από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ στο Ηνωμένο Βασίλειο, συν-επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Geoscience.

    «Αλλά αυτό το μικροσκοπικό κλάσμα έχει αυξηθεί δραματικά, δείχνοντας ότι ακόμη και αυτή η τεράστια και απομονωμένη ερημιά επηρεάζεται από την κλιματική αλλαγή που προκαλεί o άνθρωπος».

    Ο Ρόλαντ προειδοποίησε ότι η μελλοντική θέρμανση, η οποία θα συνεχιστεί μέχρι να σταματήσουν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, θα μπορούσε να επιφέρει «θεμελιώδεις αλλαγές στη βιολογία και το τοπίο αυτής της εικονικής και ευάλωτης περιοχής».

    Επιταχύνεται από το λιώσιμο των πάγων

    Η επιτάχυνση της εξάπλωσης των βρύων από το 2016 συμπίπτει με την έναρξη της σημαντικής μείωσης της έκτασης των θαλάσσιων πάγων γύρω από την Ανταρκτική. Οι θερμότερες ανοικτές θάλασσες μπορεί να οδηγούν σε υγρότερες συνθήκες που ευνοούν την ανάπτυξη των φυτών, δήλωσαν οι ερευνητές. Τα βρύα μπορούν να αποικίσουν γυμνούς βράχους και να δημιουργήσουν τα θεμέλια των εδαφών που, μαζί με τις ηπιότερες συνθήκες, θα μπορούσαν να επιτρέψουν την ανάπτυξη άλλων φυτών.

    Ο Δρ. Όλι Μπάρτλετ από το Πανεπιστήμιο του Χέρτφορντσαϊρ, επίσης συν-επικεφαλής της μελέτης, δήλωσε: «Το χώμα στην Ανταρκτική είναι ως επί το πλείστον φτωχό ή ανύπαρκτο, αλλά αυτή η αύξηση της φυτικής ζωής θα προσθέσει οργανική ύλη και θα διευκολύνει τον σχηματισμό χώματος. Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο άφιξης χωροκατακτητικών ειδών, που ενδεχομένως μεταφέρονται από οικοτουρίστες, επιστήμονες ή άλλους επισκέπτες στην ήπειρο».

    Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ Alberto Valdes

  • Ανήλικος ο χειριστής του σκάφους που ναυάγησε στην Κω - Πνίγηκε 25χρονη μετανάστρια
    Ανήλικος ο χειριστής του σκάφους που ναυάγησε στην Κω - Πνίγηκε 25χρονη μετανάστρια

    Ένας 17χρονος από την Συρία ήταν ο χειριστής του ταχύπλοου σκάφους που ανετράπη και βυθίστηκε ανοιχτά της Κω και είχε ως αποτέλεσμα να πνιγεί μια 25χρονη μετανάστρια από την Συρία.

    Το ναυάγιο του σκάφους που μετέφερε 16 μετανάστες από την Τουρκία έγινε τα ξημερώματα της Παρασκευής στην θαλάσσια περιοχή της Κω.

    Από την ανατροπή του σκάφους, έχασε τη ζωή της μια 25χρονη από την Συρία, που ταξίδευε μαζί με τον σύζυγο της, ενώ οι υπόλοιποι επιβάτες περισυνελέγησαν από πλωτό του Λιμενικού Σώματος, που έσπευσε στο σημείο.

    Από την προανάκριση που ακολούθησε – όπως ανακοίνωσε το Λιμενικό – από τους διασωθέντες αναγνωρίστηκε ο 17χρονος, ως ο χειριστής του ταχύπλοου και συνελήφθη για παράβαση του άρθρου 25 του Ν.5038/2023 (Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης και λοιπές διατάξεις), του άρθρου 306 του Π.Κ. (Έκθεση), του άρθρου 187 του Π.Κ. (Εγκληματική οργάνωση) και του άρθρου 83 του Ν. 3386/2005 (Παράνομη είσοδος και έξοδος από τη χώρα).

    Πηγή: cnn.gr

  • Σάμος: Συνεχίζονται οι έρευνες διάσωσης μετά το ναυάγιο με τις 4 νεκρές - Συνελήφθη ο διακινητής
    Σάμος: Συνεχίζονται οι έρευνες διάσωσης μετά το ναυάγιο με τις 4 νεκρές - Συνελήφθη ο διακινητής

    Τρεις γυναίκες και ένα ανήλικο κοριτσάκι είναι μεταξύ των θυμάτων της τραγωδίας που σημειώθηκε χθες τα ξημερώματα στη θαλάσσια περιοχή βορειοδυτικά της Σάμου, όταν πνευστή λέμβος με μετανάστες ανατράπηκε και βυθίστηκε, υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες (6 μποφόρ) πλησίον του όρμου του Αγίου Ισιδώρου.

    Η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, στη θαλάσσια περιοχή είναι σε εξέλιξη και σήμερα από περιπολικό σκάφος του Λιμενικού και παραπλέοντα πλοία.

    Πλήρωμα βοηθητικού σκάφους του Πλοίου Ανοιχτής Θαλάσσης ΠΑΘ του Λιμενικού, αρχικά εντόπισε και διέσωσε πέντε αλλοδαπούς στη θαλάσσια περιοχή, ενώ στελέχη της λιμενικής Αρχής του Καρλοβασίου, με τη συνδρομή στελεχών της Αστυνομικής Διεύθυνσης Σάμου, εντόπισαν σε χερσαία περιοχή πλησίον του όρμου του Αγίου Ισιδώρου επιπλέον είκοσι έξι αλλοδαπούς, εκ των οποίων μία γυναίκα μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας Καρλοβασίου, για την παροχή των πρώτων βοηθειών, λόγω προχωρημένης εγκυμοσύνης.

    Κατά την προανακριτική διαδικασία, ένας 21χρονος αλλοδαπός αναγνωρίστηκε από τους υπόλοιπους ως ο χειριστής της λέμβου που τους μετέφερε στην Ελλάδα από τις έναντι τουρκικές ακτές και συνελήφθη. Η πνευστή λέμβος μεταφοράς των αλλοδαπών καταστράφηκε.

    Πηγή: Cnn.gr

  • «Παγετώνας της Αποκάλυψης»: Ανησυχία επιστημόνων με τα νέα στοιχεία – Πόσο πιθανή είναι η καταστροφή του πλανήτη
    «Παγετώνας της Αποκάλυψης»: Ανησυχία επιστημόνων με τα νέα στοιχεία – Πόσο πιθανή είναι η καταστροφή του πλανήτη

    Οι επιστήμονες προβλέπουν ότι ο παγετώνας Thwaites και το στρώμα πάγου της Ανταρκτικής θα μπορούσαν να καταρρεύσουν μέσα σε 200 χρόνια

    Επιστήμονες που χρησιμοποιούν παγοθραυστικά πλοία και υποβρύχια ρομπότ διαπίστωσαν ότι ο παγετώνας Thwaites στην Ανταρκτική, γνωστός ως «Παγετώνας της Αποκάλυψης» λιώνει με επιταχυνόμενο ρυθμό και θα μπορούσε να βρίσκεται σε μη αναστρέψιμη πορεία προς την κατάρρευση, προκαλώντας καταστροφή για την παγκόσμια άνοδο της στάθμης της θάλασσας.

    Από το 2018, μια ομάδα επιστημόνων που αποτελεί τη Διεθνή Συνεργασία για τον παγετώνα Thwaites (ITGC), μελετά από κοντά τον «Παγετώνα της Αποκάλυψης» για να κατανοήσει καλύτερα πώς και πότε μπορεί να καταρρεύσει. Τα ευρήματά τους, που παρουσιάζονται σε μια συλλογή μελετών, παρέχουν την πιο ξεκάθαρη μέχρι σήμερα εικόνα αυτού του πολύπλοκου, διαρκώς μεταβαλλόμενου παγετώνα. Οι προοπτικές είναι «ζοφερές», ανέφεραν οι επιστήμονες σε έκθεση που δημοσίευσαν την Πέμπτη, αποκαλύπτοντας τα βασικά συμπεράσματα της εξαετούς έρευνάς τους.

    Διαπίστωσαν ότι η ταχεία απώλεια πάγου πρόκειται να επιταχυνθεί αυτόν τον αιώνα. Η υποχώρηση του παγετώνα Thwaites έχει επιταχυνθεί σημαντικά τα τελευταία 30 χρόνια, δήλωσε ο Ρομπ Λάρτερ, θαλάσσιος γεωφυσικός στο British Antarctic Survey και μέλος της ομάδας ITGC. «Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι πρόκειται να υποχωρήσει περαιτέρω και ταχύτερα», δήλωσε.

    SOS για τα επόμενα 200 χρόνια

    Οι επιστήμονες προβλέπουν ότι ο «Παγετώνας της Αποκάλυψης» και το στρώμα πάγου της Ανταρκτικής θα μπορούσαν να καταρρεύσουν μέσα σε 200 χρόνια, γεγονός που θα είχε καταστροφικές συνέπειες. Ο Thwaites κατέχει αρκετό νερό για να αυξήσει τη στάθμη της θάλασσας κατά περισσότερο από 0,6 μέτρα. Αλλά επειδή λειτουργεί επίσης σαν φελλός, συγκρατώντας το τεράστιο στρώμα πάγου της Ανταρκτικής, η κατάρρευσή του θα μπορούσε τελικά να οδηγήσει σε άνοδο της στάθμης της θάλασσας κατά περίπου τρία μέτρα, καταστρέφοντας τις παράκτιες κοινότητες από το Μαϊάμι και το Λονδίνο μέχρι το Μπαγκλαντές και τα νησιά του Ειρηνικού.

    Οι επιστήμονες γνώριζαν εδώ και καιρό ότι ο Thwaites -μεγέθους όσο η Φλόριντα των ΗΠΑ- ήταν ευάλωτος, εν μέρει λόγω της γεωγραφίας του. Η γη στην οποία βρίσκεται κλίνει προς τα κάτω, πράγμα που σημαίνει ότι καθώς λιώνει, περισσότερος πάγος εκτίθεται στο σχετικά θερμό νερό του ωκεανού. Ωστόσο, προηγουμένως, σχετικά λίγα ήταν κατανοητά για τους μηχανισμούς πίσω από την υποχώρησή του.

    Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας

    «Η Ανταρκτική παραμένει ο μεγαλύτερος μπαλαντέρ για την κατανόηση και την πρόβλεψη της μελλοντικής ανόδου της στάθμης της θάλασσας», ανέφεραν οι επιστήμονες του ITGC σε ανακοίνωσή τους. Τα τελευταία έξι χρόνια, μια σειρά από πειράματα των επιστημόνων προσπάθησαν να φέρουν περισσότερη σαφήνεια. Έστειλαν ένα ρομπότ σε σχήμα τορπίλης που ονομάζεται Icefin στη γραμμή θεμελίωσης του Thwaites, το σημείο στο οποίο ο πάγος αναδύεται από τον πυθμένα της θάλασσας και αρχίζει να επιπλέει, ένα βασικό σημείο ευπάθειας.

    «Το πρώτο βίντεο με το Icefin να κολυμπά μέχρι τη γραμμή θεμελίωσης ήταν συγκινητικό», δήλωσε η Κίγια Ρίβερμαν, παγετωνολόγος στο Πανεπιστήμιο του Πόρτλαντ. «Για τους παγετωνολόγους, νομίζω ότι αυτό είχε τον συναισθηματικό αντίκτυπο που είχε ίσως η προσεδάφιση στο φεγγάρι στην υπόλοιπη κοινωνία. Ήταν μια μεγάλη υπόθεση. Μέσα από τις εικόνες που έστειλε πίσω το Icefin, ανακάλυψαν ότι ο παγετώνας λιώνει με απροσδόκητους τρόπους, με το ζεστό νερό του ωκεανού να μπορεί να εισχωρήσει μέσα από βαθιές ρωγμές και σχηματισμούς «σκαλοπατιών» στον πάγο» εξήγησε.

    Μια άλλη μελέτη χρησιμοποίησε δορυφορικά δεδομένα και δεδομένα GPS για να εξετάσει τις επιπτώσεις των παλιρροιών και διαπίστωσε ότι το θαλασσινό νερό ήταν σε θέση να ωθήσει περισσότερο από 9,6 χιλιόμετρα κάτω από τον «Παγετώνα της Αποκάλυψης», συμπιέζοντας θερμό νερό κάτω από τον πάγο και προκαλώντας ταχεία τήξη.

    Ακόμα περισσότεροι επιστήμονες εμβάθυναν στην ιστορία του Thwaites. Μια ομάδα στην οποία συμμετείχε η Τζούλια Βέλνερ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον, ανέλυσε πυρήνες θαλάσσιων ιζημάτων για να ανακατασκευάσει το παρελθόν του παγετώνα και διαπίστωσε ότι άρχισε να υποχωρεί γρήγορα τη δεκαετία του 1940, πιθανότατα με αφορμή ένα πολύ ισχυρό φαινόμενο Ελ Νίνιο- μια φυσική κλιματική διακύμανση που τείνει να έχει θερμαντικό αντίκτυπο.

    Αυτά τα αποτελέσματα «μας διδάσκουν σε γενικές γραμμές για τη συμπεριφορά των πάγων, προσθέτοντας περισσότερες λεπτομέρειες από ό,τι είναι διαθέσιμες εξετάζοντας μόνο τους σύγχρονους πάγους» δήλωσε η Βέλνερ στο CNN.

    Ανάμεσα στα δυσοίωνα νέα δεδομένα, υπήρχαν και κάποια καλά νέα σχετικά με μια διαδικασία που οι επιστήμονες φοβούνται ότι θα μπορούσε να προκαλέσει γρήγορο λιώσιμο. Υπάρχει η ανησυχία ότι αν οι παγοκρηπίδες του Thwaites καταρρεύσουν, θα αφήσουν πανύψηλα βράχια πάγου εκτεθειμένα στον ωκεανό. Αυτοί οι ψηλοί βράχοι θα μπορούσαν εύκολα να γίνουν ασταθείς και να πέσουν στον ωκεανό, εκθέτοντας ακόμα ψηλότερους βράχους πίσω τους, με τη διαδικασία να επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά. Η μοντελοποίηση σε υπολογιστή, ωστόσο, έδειξε ότι ενώ αυτό το φαινόμενο είναι υπαρκτό, οι πιθανότητες να συμβεί είναι λιγότερο πιθανές από ό,τι φοβούνταν προηγουμένως.

    Αυτό δεν σημαίνει ότι ο «Παγετώνας της Αποκάλυψης» είναι ασφαλής.

    Οι επιστήμονες προβλέπουν ότι ολόκληρος ο Thwaites και το στρώμα πάγου της Ανταρκτικής πίσω από αυτό θα μπορούσαν να εξαφανιστούν τον 23ο αιώνα. Ακόμη και αν οι άνθρωποι σταματήσουν γρήγορα να καίνε ορυκτά καύσιμα -κάτι που δεν συμβαίνει- μπορεί να είναι πολύ αργά για να το σώσουν.

    Ενώ αυτό το στάδιο του έργου ITGC ολοκληρώνεται, οι επιστήμονες λένε ότι χρειάζεται ακόμη πολύ περισσότερη έρευνα για να καταλάβουν αυτόν τον πολύπλοκο παγετώνα και να κατανοήσουν αν η υποχώρησή του είναι πλέον μη αναστρέψιμη. «Ενώ έχει σημειωθεί πρόοδος, εξακολουθούμε να έχουμε βαθιά αβεβαιότητα για το μέλλον» δήλωσε ο Έρικ Ριγκνότ, παγετωνολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Irvine και μέλος του ITGC. «Παραμένω πολύ ανήσυχος ότι αυτός ο τομέας της Ανταρκτικής βρίσκεται ήδη σε κατάσταση κατάρρευσης» υπογράμμισε.

    Πηγή: In.gr
  • Τραγωδία στη Σάμο μετά από ναυάγιο - Τουλάχιστον τρεις νεκροί μετανάστες και αγνοούμενοι
    Τραγωδία στη Σάμο μετά από ναυάγιο - Τουλάχιστον τρεις νεκροί μετανάστες και αγνοούμενοι

    Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, υπό τον Συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού, για τον εντοπισμό αλλοδαπών στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Ισιδώρου Β.Δ της Σάμου, όπως μεταδίδει η ΕΡΤ.

    Οι πληροφορίες αναφέρουν πως έχει βυθιστεί πλαστική λέμβος, στην οποία επέβαιναν 33 άτομα (κατά δήλωσή τους), εκ των οποίων 5 βρέθηκαν στην ξηρά και τρία άτομα ανασύρθηκαν χωρίς τις αισθήσεις τους.

    Πάνω από 20 αγνοούμενοι

    Τουλάχιστον 25 άτομα αγνοούνται ενώ στις έρευνες λαμβάνουν μέρος ένα πλωτό σκάφος και ένα περιπολικό πλοίο του Λ.Σ-EΛ.AKT., ένα σκάφος της ΕΟΔ Σάμου καθώς και ένα ελικόπτερο.

    Στην περιοχή πνέουν άνεμοι ΒΔ 5-6 μποφόρ. Επίσης, αστυνομικοί χτενίζουν την ευρύτερη χερσαία περιοχή.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Αισιόδοξα νέα για την τρύπα του όζοντος: «Επουλώνεται» η στιβάδα στην Ανταρκτική το 2024
    Αισιόδοξα νέα για την τρύπα του όζοντος: «Επουλώνεται» η στιβάδα στην Ανταρκτική το 2024

    Αργότερα απ' ότι εμφανίστηκε σε άλλα μέρη του πλανήτη «επισκέφθηκε» τον Νότιο Πόλο η τρύπα του όζοντος πάνω από την Ανταρκτική το 2024.

    Η εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή υπηρεσία Copernicus, σχετίζεται κυρίως με τις αλλαγές στη θερμοκρασία και τα μοτίβα του ανέμου στη στρατόσφαιρα, που επικράτησαν στην περιοχή.

    antarktiki

    Η τρύπα του όζοντος της Ανταρκτικής αφορά στην χημική εξάντληση του στρώματος του όζοντος της στρατόσφαιρας στο συγκεκριμένο μέρος του πλανήτη και είναι ένα ατμοσφαιρικό φαινόμενο που συμβαίνει κάθε χρόνο την άνοιξη.

    Υπό κανονικές συνθήκες η τρύπα αρχίζει να σχηματίζεται στα μέσα με τέλη Αυγούστου και κλείνει προς τα τέλη Νοεμβρίου. Η ανάπτυξη της τρύπας του όζοντος της Ανταρκτικής το 2024 ξεκίνησε αργότερα από το μέσο όρο, κυρίως λόγω διαταραχών στην πολική δίνη, μετά από δύο επεισόδια ξαφνικής υπερθέρμανσης της στρατόσφαιρας τον Ιούλιο.

    Φέτος, και συγκεκριμένα μέχρι τις 13 Σεπτεμβρίου 2024, η συνολική έκταση της τρύπας του όζοντος ήταν 18,48 εκατομμύρια χιλιόμετρα μικρότερη συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές.

    Αναμένονται σημάδια ανάκαμψης τα επόμενα 40 χρόνια

    «Από τα ηφαίστεια μέχρι την κλιματική αλλαγή, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που παίζουν ρόλο, άμεσα ή έμμεσα, στο σχηματισμό της τρύπας του όζοντος της Ανταρκτικής. Ωστόσο, καμία από αυτές δεν είναι τόσο επιδραστική όσο οι ανθρωπογενείς ουσίες που καταστρέφουν το όζον. Το Πρωτόκολλο του Μόντρεαλ που υπεγράφη το 1987 έχουν οδηγήσει στη σταδιακή «επούλωση» της στιβάδας του όζοντος και μπορούμε να περιμένουμε περαιτέρω σημάδια ανάκαμψης να είναι ορατά τα επόμενα σαράντα χρόνια» εξηγεί ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Παρακολούθησης Ατμόσφαιρας Copernicus (CAMS), Laurence Rouil.

    antarktiki

    «Αυτό δείχνει πώς η ανθρωπότητα είναι ικανή, μέσω της διεθνούς συνεργασίας και της επιστημονικής λήψης αποφάσεων, να μεταμορφώσει τον αντίκτυπό μας στην ατμόσφαιρα του πλανήτη» σημειώνει.

    Πηγή: Cnn.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς