Πέμπτη, 22 Ιουνίου 2023 22:59

Τι γνωρίζουμε για τα βάθη του ωκεανού και γιατί είναι τόσο επικίνδυνη η εξερεύνησή τους

Γράφτηκε από

Το υποβρύχιο που χάθηκε στη θάλασσα εξερευνώντας το ναυάγιο του Τιτανικού αποτελεί μέρος μιας σχετικά νέας τάσης που θέλει τουρίστες και άλλους ενδιαφερόμενους να πληρώνουν για να εξερευνήσουν τα βάθη των ωκεανών, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων δεν έχει δει ποτέ ανθρώπινο μάτι.

Αν και οι άνθρωποι εξερευνούν την επιφάνεια του ωκεανού εδώ και δεκάδες χιλιάδες χρόνια, μόνο το 20% περίπου του βυθού έχει χαρτογραφηθεί, σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας για το 2022.

Οι ερευνητές λένε συχνά ότι το ταξίδι στο διάστημα είναι ευκολότερο από το να βυθιστείς στον πυθμένα του ωκεανού. Ενώ 12 αστροναύτες έχουν περάσει συνολικά 300 ώρες στη επιφάνεια της Σελήνης, μόνο τρεις άνθρωποι έχουν περάσει περίπου τρεις ώρες εξερευνώντας την Άβυσσο Τσάλεντζερ, το βαθύτερο γνωστό σημείο του βυθού της Γης, σύμφωνα με το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole.

Στην πραγματικότητα, «έχουμε καλύτερους χάρτες για το φεγγάρι και τον Άρη από ό,τι για τον δικό μας πλανήτη», λέει ο δρ Τζιν Φέλντμαν, ομότιμος ωκεανογράφος της NASA, ο οποίος πέρασε περισσότερα από 30 χρόνια στη διαστημική υπηρεσία.

Υπάρχει λόγος που η εξερεύνηση των βαθέων υδάτων από τον άνθρωπο είναι τόσο περιορισμένη: Το να ταξιδεύεις στα βάθη του ωκεανού σημαίνει ότι μπαίνεις σε ένα πεδίο με τεράστια επίπεδα πίεσης που αυξάνονται όσο πιο βαθιά κατεβαίνεις – ένα εγχείρημα υψηλού κινδύνου. Το περιβάλλον είναι σκοτεινό, με σχεδόν μηδενική ορατότητα. Οι χαμηλές θερμοκρασίες είναι ακραίες.

Το υποβρύχιο Τιτάνας που αγνοείται μετέφερε πέντε άτομα για να εξερευνήσει τα συντρίμμια του Τιτανικού, που βρίσκονται περίπου 3.800 μέτρα κάτω από την επιφάνεια. Το τουριστικό σκάφος που διαχειρίζεται η OceanGate Expeditions, μια ιδιωτική εταιρεία με έδρα την πολιτεία της Ουάσινγκτον, έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο το βράδυ της περασμένης Κυριακής.

Πολλοί από τους παράγοντες που καθιστούν τόσο δύσκολο τον εντοπισμό και την ανάκτηση του σκάφους, είναι επίσης οι λόγοι για τους οποίους μια ολοκληρωμένη εξερεύνηση του πυθμένα του ωκεανού παραμένει ακατόρθωτη.

«Η υποβρύχια έρευνα είναι αρκετά δύσκολη, καθώς ο πυθμένας του ωκεανού είναι πολύ πιο τραχύς από την ξηρά», επισημαίνει ο Δρ Τζέιμι Πρινγκλ, γεωεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Κιλ της Αγγλίας.

Εάν το υποβρύχιο δεν επιστρέψει στην επιφάνεια του ωκεανού, οι ομάδες έρευνας και διάσωσης θα πρέπει να βασιστούν στο σόναρ, μια τεχνική που χρησιμοποιεί ηχητικά κύματα για να εξερευνήσει τα αδιαφανή βάθη του ωκεανού, για να εντοπίσουν το όχημα, προσθέτει ο Πρινγκλ. Και η διαδικασία θα απαιτήσει τη χρήση μιας πολύ στενής δέσμης που μπορεί να προσφέρει μια αρκετά υψηλή συχνότητα ώστε να δώσει μια σαφή εικόνα για το πού μπορεί να βρίσκεται το ο Τιτάνας.

Ιστορία της εξερεύνησης των ωκεανών

Το πρώτο υποβρύχιο κατασκευάστηκε από τον Ολλανδό μηχανικό Κορνέλιους Ντρέμπελ το 1620, αλλά έμεινε στα ρηχά. Έπρεπε να περάσουν σχεδόν 300 χρόνια – μετά το ναυάγιο του Τιτανικού – για να αρχίσει η τεχνολογία του σόναρ να δίνει στους επιστήμονες μια σαφέστερη εικόνα για το τι βρίσκεται στα βάθη του ωκεανού.

Ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός στην ανθρώπινη εξερεύνηση ήρθε το 1960 με την ιστορική κατάδυση του βαθυσκάφους Τεργέστη στην Άβυσσο Τσάλεντζερ, σε βάθος άνω των 10.916 μέτρων.

Μόνο λίγες αποστολές από τότε έχουν επιστρέψει σε τέτοια βάθη. Και τα ταξίδια είναι εξαιρετικά επικίνδυνα, τονίζει ο Φέλντμαν.

ια κάθε 10 μέτρα που διανύονται κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού, η πίεση αυξάνεται κατά μία ατμόσφαιρα. Η ατμόσφαιρα είναι μια μονάδα μέτρησης που αντιστοιχεί σε 1,033 κιλά ανά τετραγωνικό εκατοστό. Αυτό σημαίνει ότι ένα ταξίδι στην Άβυσσο Τσάλεντζερ μπορεί να θέσει ένα σκάφος υπό πίεση που «ισοδυναμεί με το βάρος 50 αεροπλάνων jumbo jet», σημειώνει ο Φέλντμαν. Σε αυτή την πίεση, το παραμικρό δομικό ελάττωμα μπορεί να σημάνει καταστροφή, προσθέτει.

Στην κατάδυση της Τεργέστης το 1960, οι επιβάτες Ζακ Πικάρ και Ντον Γουόλς έμειναν έκπληκτοι όταν είδαν ζωντανά πλάσματα. «Αμέσως εγκαταλείφθηκαν όλες οι προκαταλήψεις μας για τον ωκεανό», δηλώνει ο Φέλντμαν.

Τι βρίσκεται στο βυθό του ωκεανού

Ενώ αυτό που θεωρείται ως βαθύς ωκεανός εκτείνεται από 1.000 έως 6.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια, οι τάφροι των βαθιών θαλασσών μπορούν να φτάσουν σε 11.000 μέτρα βάθος, σύμφωνα με το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole. Στην περιοχή αυτή, που ονομάζεται πλουτώνια ζώνη ή ζώνη του Άδη, οι θερμοκρασίες είναι λίγο πάνω από το μηδέν και δεν διεισδύει καθόλου φως από τον ήλιο.

Οι επιστήμονες μπόρεσαν για πρώτη φορά να αποδείξουν ότι υπήρχε ζωή κάτω από τα 6.000 μέτρα το 1948, σύμφωνα με το Ινστιτούτο. Οι ανακαλύψεις στην Άβυσσο Τσάλεντζερ ήταν αξιοσημείωτες, και συμπεριλάμβαναν «ζωηρά πολύχρωμους» βράχους, υπερμεγέθη αμφίποδα που μοιάζουν με γαρίδες και Ολοθούρια, ή αγγούρια της θάλασσας όπως είναι γνωστά.

Στη δεκαετία του 1970 ένα «εντελώς ξένο οικοσύστημα», όπως λέει ο Φέλντμαν, ανακαλύφθηκε από τον θαλάσσιο γεωλόγο Ρόμπερτ Μπάλαρντ και το Ωκεανογραφικό Ίδρυμα Woods Hole κοντά στο Ρήγμα των Γκαλαπάγκος - «με αυτά τα γιγάντια σκουλήκια, τα τεράστια μύδια και καβούρια όλα τα πράγματα που ζούσαν σε αυτούς τους… αγωγούς κάτω από τη θάλασσα». Τα ασυνήθιστα αυτά πλάσματα έχουν προσαρμοστεί για να ζουν στο ακραίο περιβάλλον και δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στον πλανήτη.

Ερευνητές από το Ωκεανογραφικό Ίδρυμα Woods Hole και τη NASA συνεργάστηκαν για την ανάπτυξη αυτόνομων υποβρύχιων οχημάτων χωρίς πλήρωμα που μπορούν να κατέβουν μέσα από το δύσκολο έδαφος των τάφρων και να αντέξουν πιέσεις 1.000 φορές μεγαλύτερες από αυτή της επιφάνειας του ωκεανού. Τα οχήματα μπορούν να διερευνήσουν την ποικιλομορφία της ζωής μέσα στις τάφρους και θα μπορούσαν επίσης να βοηθήσουν τους επιστήμονες να εξερευνήσουν τους ωκεανούς στα φεγγάρια γύρω από τον Δία και τον Κρόνο στο μέλλον.

Γιατί η χαρτογράφηση είναι τόσο δύσκολη

Το ανθρώπινο μάτι έχει δει μόνο ένα «πολύ μικρό ποσοστό του βαθιού ωκεανού, ακόμη και του μέσου ωκεανού – ένα απειροελάχιστο ποσοστό. Και ένα πολύ, πολύ μικρό μέρος του πυθμένα του ωκεανού έχει χαρτογραφηθεί», επισημαίνει ο Φέλντμαν.

Ο λόγος, σύμφωνα με τον ίδιο, έγκειται σε μεγάλο βαθμό στο κόστος. Τα σκάφη που είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία σόναρ είναι πανάκριβα. Μόνο τα καύσιμα μπορούν να φτάσουν τα 40.000 δολάρια την ημέρα.

Ωστόσο, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια για τη δημιουργία ενός οριστικού χάρτη του ωκεάνιου πυθμένα, που ονομάζεται Seabed 2030.

Η πρόοδος της τεχνολογίας μπορεί να καταστήσει περιττή την ανθρώπινη εξερεύνηση του ωκεάνιου πυθμένα. Καινοτομίες όπως τα ρομπότ βαθέων υδάτων, η υποβρύχια απεικόνιση υψηλής ανάλυσης, η μηχανική μάθηση και η αλληλουχία του DNA που περιέχεται στο θαλασσινό νερό θα συμβάλουν στην επιτάχυνση της ταχύτητας και της κλίμακας ανακάλυψης νέων μορφών ζωής.

«Έχουμε καλύτερους χάρτες της επιφάνειας του φεγγαριού από ό,τι του βυθού της θάλασσας, επειδή το θαλασσινό νερό είναι αδιαπέραστο για τα ραντάρ και άλλες μεθόδους που χρησιμοποιούμε για να χαρτογραφήσουμε τη στεριά», επισημαίνει ο θαλάσσιος οικολόγος Άλεξ Ρότζερς, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

«Ωστόσο, 150 χρόνια σύγχρονης ωκεανογραφίας έχουν οδηγήσει στην καλύτερη κατανόηση πολλών πτυχών του ωκεανού, όπως η ζωή που περιέχει, η χημεία του και ο ρόλος του στο σύστημα της Γης», προσθέτει.

Η χαρτογράφηση του ωκεανού «μας βοηθά να κατανοήσουμε πώς το σχήμα του πυθμένα επηρεάζει τα ωκεάνια ρεύματα και πού εμφανίζεται η θαλάσσια ζωή», συμπληρώνει ο Ρότζερς. «Μας βοηθά επίσης να κατανοήσουμε τους σεισμικούς κινδύνους. Επομένως, πρόκειται για θεμελιώδη επιστήμη τεράστιας σημασίας για την ανθρώπινη ευημερία».

Με πληροφορίες από: What we know about the ocean’s depths — and why it’s so risky to explore it by Jackie Wattles, Ashley Strickland and Katie Hunt, CNN

Πηγή: Cnn.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 22 Ιουνίου 2023 19:43

Σχετικά Άρθρα

  • Τι γίνεται με τα χιλιάδες χαμένα εμπορικά εμπορευματοκιβωτία στον ανοιχτό ωκεανό
    Τι γίνεται με τα χιλιάδες χαμένα εμπορικά εμπορευματοκιβωτία στον ανοιχτό ωκεανό

    Κράνη ποδηλάτων με φτερά, πλαστικά δολώματα, πολύχρωμα νεροπίστολα και Crocs, πολλά αταίριαστα Crocs.

    Τι συμβαίνει όταν ανοίγουν τα χαμένα εμπορευματοκιβώτια φορτηγών πλοίων… Το περιεχόμενό τους που ξεβράστηκε στις ακτές, δηλητηρίασε την πανίδα των περιοχών και μετέβαλε όλο το οικοσύστημα. Σοκαριστικοί οι αριθμοί.

    Τα μηνύματα από το περιβάλλον δεν είναι καθόλου μα καθόλου αισιόδοξα. Μετά την αλόγιστη και μαζική καταστροφή των δασών, την υπερπληθώρα σκουπιδιών που παράγουμε και δεν είμαστε σε θέση να ανακυκλώσουμε, την ρύπανση από τα ορυκτά καύσιμα, το λιώσιμο των πάγων ένα πρόσθετο πρόβλημα έρχεται να επιβαρύνει την ήδη επιβαρυμένη κατάσταση. Τα χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια που έχουν χαθεί στη θάλασσα.

    Περίπου 250 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια διασχίζουν τους ωκεανούς κάθε χρόνο αλλά δεν φτάνουν όλα στον προορισμό τους όπως έχει προγραμματιστεί.

    250 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια διασχίζουν τους ωκεανούς κάθε χρόνο και περισσότερα από 20.000 έχουν καταλήξει στη θάλασσα τα τελευταία 15 χρόνια

    Σύμφωνα με έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ναυτιλίας (WSC), κάθε χρόνο χάνονται έως και 1.382 εμπορευματοκιβώτια, ενώ όπως αναφέρει το Associated Press περισσότερα από 20.000 έχουν καταλήξει στον ωκεανό τα τελευταία 15 χρόνια. Κάποιοι ωστόσο ισχυρίζονται ότι ο αριθμός είναι ακόμα μεγαλύτερος.

    Περιβαλλοντική καταστροφή

    Το περιεχόμενό τους, πολλές φορές, ξεβράζεται σε ακτές, επιδρά αρνητικά στους βιότοπους και τα ενδιαιτήματα ζωικών ειδών και έρχεται να προστεθεί στο μεγάλο σκουπιδότοπο των ωκεανών.

    Ο Russ Lewis, εθελοντής καθαριστής παραλιών, έχει μαζέψει μερικά παράξενα πράγματα κατά μήκος της ακτής της χερσονήσου Long Beach στην πολιτεία της Ουάσινγκτον όλα αυτά τα χρόνια: Hot Wheels κράνη ποδηλάτων με φτερά, πλαστικά δολώματα, πολύχρωμα νεροπίστολα. Και Crocs, πολλά αταίριαστα Crocs.

    Οι περισσότερες από τις πρώτες ύλες και τα καθημερινά αγαθά που διακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις – από μπλουζάκια μέχρι τηλεοράσεις, από κινητά τηλέφωνα μέχρι νοσοκομειακά κρεβάτια – συσκευάζονται σε μεγάλα μεταλλικά κιβώτια στο μέγεθος ρυμουλκούμενων τρακτέρ και στοιβάζονται σε πλοία.

    Κάποια από τα εκατομμύρια κοντέινερ που διασχίζουν τους ωκεανούς δε φτάνουν στον προορισμό τους, αλλά βυθίζονται άθικτα στον πυθμένα της θάλασσας και δεν είναι δυνατό να εντοπιστούν ούτε να ανακτηθούν, ενώ άλλα διαλύονται και απελευθερώνουν το φορτίο τους.

    Το αποτέλεσμα είναι τρομακτικό και η περιβαλλοντική καταστροφή που συντελείται τεράστια.

    Πολλές χιλιάδες πλαστικά σφαιρίδια

    Πολλά σκουπίδια των ωκεανών που ξεβράστηκαν στην παραλία του Lewis αντιστοιχούσαν σε αντικείμενα που χάθηκαν από το γιγαντιαίο φορτηγό πλοίο ONE Apus τον Νοέμβριο του 2020. Όταν το πλοίο προσέκρουσε σε ισχυρά κύματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του από την Κίνα στην Καλιφόρνια, σχεδόν 2.000 εμπορευματοκιβώτια έκαναν την εμφάνισή τους στον Ειρηνικό.

    Δικαστικά έγγραφα και εκθέσεις της βιομηχανίας δείχνουν ότι το πλοίο μετέφερε κράνη ποδηλάτων αξίας άνω των 100.000 δολαρίων και χιλιάδες χαρτοκιβώτια με Crocs, καθώς και ηλεκτρονικά είδη και άλλα πιο επικίνδυνα εμπορεύματα: μπαταρίες, αιθανόλη και 54 δοχεία με πυροτεχνήματα.

    Ένα ακόμα σοκαριστικό περιστατικό καταγράφηκε φέτος το καλοκαίρι όταν οι άνεμοι ξέβρασαν χιλιάδες πλαστικά σφαιρίδια στην ακτή κοντά στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα, τρία χρόνια μετά την μαζική πυρκαγιά στο πλοίο X-Press Pearl που έκαιγε για μέρες και βύθισε το σκάφος.

    Η καταστροφή οδήγησε σε περισσότερα από 1.400 κατεστραμμένα εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα – απελευθερώνοντας δισεκατομμύρια πλαστικά σφαιρίδια, γνωστά ως nurdles, καθώς και χιλιάδες τόνους νιτρικού οξέος, μολύβδου, μεθανόλης και υδροξειδίου του νατρίου, όλα τοξικά για τη θαλάσσια ζωή.

    Σύντομα οι εθελοντές συνέλεξαν χιλιάδες νεκρά ψάρια, τα βράγχια των οποίων ήταν γεμάτα με πλαστικό και σχεδόν 400 νεκρές θαλάσσιες χελώνες που απειλούνται με εξαφάνιση, περισσότερα από 40 δελφίνια και έξι φάλαινες. «Ήταν σαν εμπόλεμη ζώνη» είπε στο Associated Press η Hemantha Withanage, κάτοικος της περιοχής και αυτόπτης μάρτυρας της καταστροφής.

    Ο κίνδυνος για τον βυθό

    Ο ειδικός του Ερευνητικού Ινστιτούτου Monterey Bay στην Καλιφόρνια σε συνεργασία με ομάδα επιστημόνων εντόπισε το κοντέινερ το 2004 σε βάθος 1.280 μέτρων κατά τη διάρκεια έρευνας σχετικά με κοράλλια. Όπως είπε, όταν τόσο βαριά φορτία καταλήγουν στο βυθό συνθλίβουν τα πάντα και με την πάροδο του χρόνου, την αλλαγή ροής του νερού και των ιζημάτων, να μεταβάλλουν όλο το οικοσύστημα στο σημείο επηρεάζοντας τα ζωικά και φυτικά είδη.

    Οι εικόνες δείχνουν ότι το εμπορευματοκιβώτιο προερχόταν από το Med Taipei, το οποίο είχε χάσει δωδεκάδες κιβώτια σε φουρτουνιασμένη θάλασσα σε ένα ταξίδι μεταξύ Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες. Το 2006, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές του πλοίου κατέληξαν σε διακανονισμό με το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να καταβάλουν 3,25 εκατομμύρια δολάρια για εκτιμώμενες ζημιές στο θαλάσσιο περιβάλλον.

    Η αμερικανική ακτοφυλακή δεν έχει τη δικαιοδοσία να υποχρεώσει τους πλοιοκτήτες να ανακτήσουν εμπορευματοκιβώτια, εκτός εάν απειλούν ένα θαλάσσιο καταφύγιο ή περιέχουν πετρέλαιο ή χαρακτηρισμένα επικίνδυνα υλικά.

    Συγκρούσεις με κοντέινερ

    Δεν είναι μόνο οι περιβαλλοντολόγοι που ανησυχούν. Ορισμένα χαμένα εμπορευματοκιβώτια επιπλέουν για μέρες πριν βυθιστούν – θέτοντας σε κίνδυνο σκάφη όλων των μεγεθών, από εμπορικά σκάφη μέχρι ιστιοφόρα αναψυχής.

    Ο αθλητικός οργανισμός World Sailing έχει αναφέρει τουλάχιστον οκτώ περιπτώσεις στις οποίες τα πληρώματα αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σκάφη λόγω συγκρούσεων με κοντέινερ. Το 2016, ο ιστιοπλόος Thomas Ruyant βρισκόταν 42 ημέρες σε έναν αγώνα όταν το κύτος του ιστιοπλοϊκού του σκάφους έσπασε από μια ξαφνική σύγκρουση με κάτι που φαινόταν να είναι ένα πλωτό εμπορευματοκιβώτιο.

    «Ανατριχιάζω και μόνο που το σκέφτομαι», είπε σε ένα βίντεο που έστειλε από το κατεστραμμένο σκάφος του καθώς κατευθυνόταν προς την ακτή.

    Στη Σρι Λάνκα, οι συνέπειες του ατυχήματος του X-Press Pearl παραμένουν, τρία χρόνια μετά τη βύθιση του πλοίου. Οι αλιείς είδαν τα αποθέματα βασικών ειδών να συρρικνώνονται και οι πληθυσμοί μακρόβιων, αργά αναπαραγόμενων ζώων, όπως οι θαλάσσιες χελώνες, μπορεί να χρειαστούν αρκετές γενιές για να ανακάμψουν.

    Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik
  • Η τριπλή απειλή για τους ωκεανούς του κόσμου
    Η τριπλή απειλή για τους ωκεανούς του κόσμου

    Οι ωκεανοί του πλανήτη αντιμετωπίζουν μια «τριπλή απειλή» από την υπερθέρμανση, την απώλεια οξυγόνου και την οξίνιση, με τις ακραίες συνθήκες να γίνονται πολύ πιο έντονες τις τελευταίες δεκαετίες και να ασκούν τεράστια πίεση στη θαλάσσια ζωή, σύμφωνα με νέα έρευνα.

    Περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας επιφάνειας των ωκεανών είναι ιδιαίτερα ευάλωτο στις τρεις απειλές που τους πλήττουν ταυτόχρονα, οι οποίες ενθαρρύνονται από την ανθρώπινη δραστηριότητα, όπως η καύση ορυκτών καυσίμων και η αποψίλωση των δασών, σύμφωνα με τον Guardian. Στα ανώτερα 300 μέτρα του επηρεαζόμενου ωκεανού, αυτά τα σύνθετα γεγονότα διαρκούν τώρα τρεις φορές περισσότερο και είναι έξι φορές πιο έντονα από ό,τι ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 1960, αναφέρει η σχετική μελέτη.

    Ο επικεφαλής συγγραφέας της, Joel Wong, ερευνητής στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης, προειδοποιεί ότι οι ωκεανοί του κόσμου έχουν ήδη οδηγηθεί σε μια νέα ακραία κατάσταση λόγω της κλιματικής κρίσης. «Οι επιπτώσεις έχουν ήδη γίνει ορατές και αισθητές», επισημαίνει, αναφέροντας το γνωστό παράδειγμα της θερμικής «κηλίδας» που προκάλεσε τον αφανισμό της θαλάσσιας ζωής στον Ειρηνικό Ωκεανό. «Έντονα ακραία φαινόμενα όπως αυτά είναι πιθανό να επαναληφθούν στο μέλλον και θα διαταράξουν τα θαλάσσια οικοσυστήματα και την αλιεία σε όλο τον κόσμο», προσθέτει.

    Το τίμημα της απορρόφησης άνθρακα

    Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο AGU Advances, ανέλυσε τα περιστατικά ακραίας θερμότητας, αποξυγόνωσης και οξίνισης και διαπίστωσε ότι τέτοια ακραία γεγονότα μπορούν να διαρκέσουν έως και 30 ημέρες, με τους τροπικούς και τον βόρειο Ειρηνικό να πλήττονται ιδιαίτερα από τις επιπρόσθετες απειλές.

    Οι επιστήμονες του κλίματος έχουν θορυβηθεί από την αδυσώπητη περαιτέρω αύξηση της θερμότητας στον ωκεανό, η οποία έχει φθάσει σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα τους τελευταίους μήνες. Αλλά πέρα από τη ζέστη, η οποία αναγκάζει τα ψάρια και άλλα είδη να μετακινηθούν, αν μπορούν, σε πιο κατάλληλα κλίματα, οι ωκεανοί πληρώνουν επίσης ένα άλλο βαρύ τίμημα για την απορρόφηση τεράστιων ποσοτήτων θερμότητας και διοξειδίου του άνθρακα από τις εκπομπές ορυκτών καυσίμων, που διαφορετικά θα θέρμαιναν περαιτέρω την ατμόσφαιρα για τους ανθρώπους στη στεριά. Το επιπλέον διοξείδιο του άνθρακα καθιστά το θαλασσινό νερό πιο όξινο, διαλύει τα κελύφη των θαλάσσιων πλασμάτων και στερεί από τον ωκεανό οξυγόνο.

    To «Μεγάλο Θανατικό»

    Ο συνδυασμός της πτώσης των επιπέδων οξυγόνου, της αυξανόμενης οξίνισης και της ραγδαίας αύξησης της θερμότητας των ωκεανών παρατηρήθηκε επίσης στο τέλος της Πέρμιας περιόδου πριν από περίπου 252 εκατ. χρόνια, όταν η Γη βίωσε το μεγαλύτερο γνωστό γεγονός εξαφάνισης στην ιστορία της, γνωστό ως «Μεγάλο Θανατικό».

    «Αν κοιτάξετε το αρχείο των απολιθωμάτων, μπορείτε να δείτε ότι υπήρχε το ίδιο μοτίβο στο τέλος της Πέρμιας περιόδου, όπου τα δύο τρίτα των θαλάσσιων γενών εξαφανίστηκαν», αναφέρει η η Andrea Dutton, γεωλόγος και κλιματολόγος στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison, η οποία δεν συμμετείχε στη νέα έρευνα. «Δεν έχουμε πανομοιότυπες συνθήκες με αυτές τώρα, αλλά αξίζει να επισημάνουμε ότι οι περιβαλλοντικές αλλαγές που συμβαίνουν είναι παρόμοιες».

    «Οι ωκεανοί δεν είναι απλώς ένα ωραίο σκηνικό για τις selfies σας το καλοκαίρι, αλλά βασιζόμαστε σε αυτούς για τη ζωή μας, είναι πολύ σημαντικό να το αναγνωρίσουμε αυτό», καταλήγει η Dutton.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Ωκεανοί, οι μεγαλύτεροι σκουπιδότοποι: Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε παράγει περισσότερα πλαστικά από όσα τον περασμένο αιώνα
    Ωκεανοί, οι μεγαλύτεροι σκουπιδότοποι: Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε παράγει περισσότερα πλαστικά από όσα τον περασμένο αιώνα

    «Τα σκουπίδια στις θάλασσες δυσκολεύουν τις έρευνες για το χαμένο μπόινγκ». Η συγκεκριμένη φράση ακούστηκε πριν από περίπου δέκα χρόνια, όταν αεροπλάνο της Malaysia Airlines, συνετρίβη στην περιφέρεια του Ντόνετσκ, κοντά στα ρωσοουκρανικά σύνορα. Πριν την εξαφάνισή του, δύσκολα θυμάται κανείς την μόλυνση των θαλασσών να είναι πρώτο θέμα στην επικαιρότητα.

    Όταν όμως στις ακτές της Αυστραλίας άρχισαν να εντοπίζονται εκατοντάδες αντικείμενα που οι Αρχές πιθανολογούσαν πως θα μπορούσαν να είναι συντρίμμια του χαμένου αεροπλάνου ενώ ήταν απλώς σκουπίδια, το δραματικό συμπέρασμα που προέκυπτε ήταν πως στους ωκεανούς του κόσμου «ταξιδεύουν» πολύ περισσότερα απορρίμματα απ’ όσα νομίζουμε, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι πλαστικά. Το ακόμα πιο θλιβερό είναι πως οι θαλάσσιοι οργανισμοί τα καταναλώνουν, με πραγματικά καταστροφικές συνέπειες για όλους.\

    Ωκεανοί σαν τεράστιοι σκουπιδότοποι

    «Είναι η πρώτη φορά που ολόκληρος ο κόσμος, παρακολουθώντας τις έρευνες, αρχίζει να καταλαβαίνει ότι οι ωκεανοί έχουν μετατραπεί σε τεράστιους σκουπιδότοπους», είχε πει τότε στο Νational Geographic η Kathleen Dohan, ερευνήτρια στο Κέντρο Ερευνας Γης και Διαστήματος στο Σιάτλ. Η ίδια μάλιστα είχε προβεί στη δημιουργία ενός βίντεο που έδειχνε την κίνηση των αντικειμένων που πέφτουν στη θάλασσα και συγκεκριμένα πού θα κατέληγαν αυτά σε κάποια χρόνια, καθώς οι «λεκάνες σκουπιδιών», τα σημεία δηλαδή όπου συναντώνται τα απορρίμματα κάθε ωκεανού είναι συγκεκριμένες.

    Η πιο μεγάλη θαλάσσια χωματερή βρίσκεται στον Ειρηνικό ωκεανό, η οποία έχει ούτε λίγο ούτε πολύ το μέγεθος του Τέξας. Η μεγαλύτερη και σοβαρότερη ζημιά γίνεται από τα πλαστικά, που αποτελούν το 90% των απορριμμάτων που εντοπίζονται στις πέντε θαλάσσιες χωματερές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών, περίπου το 36% της παραγωγής πλαστικού προορίζεται για συσκευασίες - όπως πλαστικά μπουκάλια, καπάκια, περιτυλίγματα και σακούλες – και περίπου το 85% αυτών καταλήγει σε χώρους υγειονομικής ταφής. Κάθε πλαστικό αντικείμενο που καταλήγει σε χωματερή ή απορρίπτεται με άλλο τρόπο είναι πολύ πιθανό να βρεθεί τελικά στον ωκεανό.

    Οι χώρες με τη μεγαλύτερη ευθύνη

    Μελέτες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας αναφέρουν πως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ και η Ταϊβάν είναι πιθανότατα υπεύθυνες για το 87% των αλιευτικών αποβλήτων στον σκουπιδότοπο του Βόρειου Ειρηνικού ετησίως. Η ποσότητα των σκουπιδιών ιαπωνικής προέλευσης συστηματικά μάλιστα προβληματίζει τους ερευνητές. Φαίνεται χαρακτηριστικά πως το τσουνάμι του 2011 στην Ιαπωνία είχε βαθύ αντίκτυπο στη συσσώρευση των απορριμμάτων στον σκουπιδότοπο του Βόρειου Ειρηνικού.

    Τα τεράστια και ισχυρά παλιρροϊκά κύματα που δημιουργήθηκαν από το φαινόμενο παρέσυραν στον ωκεανό μια άνευ προηγουμένου ποσότητα απορριμμάτων. Στη συνέχεια, τα επικρατούντα ωκεάνια ρεύματα μετέφεραν αυτά τα συντρίμμια σε ολόκληρο τον Ειρηνικό, παίζοντας σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση των απορριμμάτων στον σκουπιδότοπο.

    Αλήθειες που δεν γίνεται να προσπεράσουμε

    Σε ό,τι αφορά το μείζον θέμα της θαλάσσιας ρύπανσης, ανάμεσα στα σημαντικότερα ευρήματα που έχουν καταγράψει οι επιστήμονες στο πέρασμα των χρόνων είναι και τα εξής: Tα πλαστικά απόβλητα αποτελούν το 80% της συνολικής θαλάσσιας ρύπανσης και περίπου 8 έως 10 εκατομμύρια τόνοι πλαστικού καταλήγουν στον ωκεανό κάθε χρόνο. Οι έρευνες αναφέρουν ότι, μέχρι το 2050, τα πλαστικά είναι πιθανόν να υπερτερούν όλων των ψαριών στη θάλασσα, ενώ οι άνθρωποι τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν παράγει περισσότερα πλαστικά προϊόντα από όσα τον προηγούμενο αιώνα.

    Η EPA (Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος) έχει δηλώσει ότι ουσιαστικά το 100% όλων των πλαστικών που έχουν δημιουργήσει ποτέ τα ανθρώπινα όντα εξακολουθούν να υπάρχουν. Το πλαστικό χρειάζεται γενικά 500-1000 χρόνια για να αποικοδομηθεί. Ακόμα και τότε, μετατρέπεται σε μικροπλαστικά, χωρίς να αποδομείται πλήρως. Επί του παρόντος, υπάρχουν περίπου 50-75 τρισεκατομμύρια κομμάτια πλαστικού και μικροπλαστικών στον ωκεανό, ενώ αυτό το είδος υλικού είτε διασπάται σε μικροπλαστικά σωματίδια, είτε επιπλέει και καταλήγει να σχηματίζει σκουπιδότοπους.

    Όσα ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις

    Υπενθυμίζεται ότι με αφορμή την 9η Διεθνή Διάσκεψη για τους Ωκεανούς (9th Our Ocean Conference), η οποία ολοκληρώνει σήμερα τις εργασίες της στην Αθήνα, εννέα περιβαλλοντικές οργανώσεις με κοινή τους ανακοίνωση ζητούν την ανάγκη ανάληψης ξεκάθαρων και τολμηρών δεσμεύσεων, όπως επιβάλλει η επιστήμη σε μια περίοδο κρίσης για τα θαλάσσια οικοσυστήματα της Μεσογείου.
    Οι οργανώσεις θυμίζουν ότι στο διεθνές συνέδριο της IUCN (International Union for the Conservation of Nature) τον Σεπτέμβριο 2021 στη Μασσαλία, ο Έλληνας πρωθυπουργός ανακοίνωσε ορισμένες δεσμεύσεις για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, οι οποίες, όπως επισημαίνουν «δυστυχώς παραμένουν μέχρι σήμερα ανεκπλήρωτες».

    Αναφορικά με την ανακοίνωση για τη δημιουργία δύο εθνικών θαλάσσιων πάρκων σε Ιόνιο και Αιγαίο τονίζουν πως αποτελεί μια καταρχάς σημαντική πρωτοβουλία, δεδομένης της εξαιρετικής οικολογικής αξίας αυτών των περιοχών. Προσθέτουν, ωστόσο, πως για να ανταποκριθεί η δέσμευση αυτή στην ανάγκη προστασίας της θαλάσσιας βιοποικιλότητας, απαιτείται αποσαφήνιση και εξειδίκευση κρίσιμων σημείων, όπως τα όρια των περιοχών, το θεσμικό καθεστώς τους και οι επιτρεπόμενες χρήσεις.

    Ως πιο καυτό θέμα γύρω απ' αυτό το ζήτημα στην περίπτωση του Ιονίου, αναδεικνύουν τις συμβάσεις παραχώρησης για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων που έχουν συναφθεί στην περιοχή. «Η απαγόρευση των άκρως επιβαρυντικών αυτών δραστηριοτήτων θα είναι μια αναγκαία και ενδεδειγμένη, - τόσο με περιβαλλοντικούς, όσο και με καθαρά οικονομικούς όρους- πολιτική πρωτοβουλία. Δεν νοείται άλλωστε, θαλάσσια προστατευόμενη περιοχή με εξορύξεις υδρογονανθράκων. Εξίσου κρίσιμο ζήτημα είναι η λήψη ειδικών μέτρων για τη ρύθμιση της ναυσιπλοΐας με σκοπό τη μείωση των συγκρούσεων μεταξύ πλοίων και θαλάσσιων θηλαστικών και η απαγόρευση των στρατιωτικών ασκήσεων με σόναρ», επισημαίνουν.

    Οι οργανώσεις χαιρετίζουν την πρωτοβουλία για την απαγόρευση της αλιείας με συρόμενα εργαλεία βυθού (τράτα βυθού με πόρτες) σε όλες τις θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές έως το 2030. Ωστόσο, συμπληρώνουν ότι «η δέσμευση αυτή θα πρέπει να υλοποιηθεί στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού δίκαιης και συμμετοχικής μετάβασης για τον αλιευτικό κλάδο, καθώς και να διασφαλιστεί ότι δεν θα μετατοπιστεί η αλιευτική προσπάθεια με συρόμενα εργαλεία βυθού σε άλλες περιοχές υψηλής οικολογικής αξίας, αλλά και ότι θα ενισχυθούν οι απαραίτητοι ελεγκτικοί μηχανισμοί».

    Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις καλούν την ελληνική κυβέρνηση, και προσωπικά τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, να δείξει, στη διεθνή διάσκεψη για τους ωκεανούς, την απαιτούμενη φιλοδοξία και αποφασιστικότητα, προτάσσοντας συγκεκριμένα και ουσιαστικά μέτρα, καθώς και -αυτή τη φορά- έναν συνεπή σχεδιασμό για βιώσιμες και ζωντανές θάλασσες.

    Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι εξής περιβαλλοντικές οργανώσεις:

    • Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία
    • Ινστιτούτο Κητολογικών Ερευνών Πέλαγος
    • Blue Marine Foundation
    • Cyclades Preservation Fund
    • Greenpeace
    • iSea
    • MEDASSET
    • Thalassa Foundation
    • WWF Ελλάς
    Πηγή: Εthnos.gr
  • Κλιματική κρίση: SOS από επιστήμονες για τη δραματική αύξηση της θερμοκρασίας των ωκεανών - «Οι αλλαγές γίνονται τόσο γρήγορα»
    Κλιματική κρίση: SOS από επιστήμονες για τη δραματική αύξηση της θερμοκρασίας των ωκεανών - «Οι αλλαγές γίνονται τόσο γρήγορα»

    Οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου - «Βγείτε για μια στιγμή από το φορτωμένο πρόγραμμά σας και κοιτάξτε τα παιδιά και τα εγγόνια σας στα μάτια»

    Η δραματική αύξηση της θερμοκρασίας των ωκεανών ανησυχεί τους επιστήμονες, οι οποίοι ζητούν να ενισχυθεί η έρευνα για τις αλλαγές που προκαλούνται, εκφράζοντας φόβους για καταστροφικές επιπτώσεις στο κλίμα στο σύνολό του.
    «Οι αλλαγές γίνονται τόσο γρήγορα που δεν είμαστε σε θέση να παρακολουθήσουμε τον αντίκτυπο» που έχουν, αναγνωρίζει ο Βίνταρ Χέλγκεσεν, εκτελεστικός γραμματέας της Διακυβερνητικής Ωκεανογραφικής Επιτροπής της UNESCO, ο οποίος τονίζει ότι «επείγει η αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης των ωκεανών».

    «Είναι απαραίτητο να γίνουν μεγαλύτερες προσπάθειες για την παρατήρηση και την έρευνα σε πραγματικό χρόνο», δήλωσε στο AFP κατά τη Διάσκεψη της Δεκαετίας των Ωκεανών στη Βαρκελώνη, στην οποία συμμετείχαν 1.500 επιστήμονες, εκπρόσωποι κρατών ή οργανώσεων, και σήμερα ολοκληρώνονται οι εργασίες της.
    Η θερμοκρασία των ωκεανών, οι οποίοι καλύπτουν το 70% της επιφάνειας της Γης και έχουν σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση του παγκόσμιου κλίματος, έφτασε σε νέο απόλυτο ρεκόρ τον Μάρτιο, με κατά μέσον όρο 21,07 βαθμούς Κελσίου να μετρώνται στην επιφάνεια της θάλασσας, με εξαίρεση τις ζώνες κοντά στους πόλους, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό παρατηρητήριο Copernicus.

    Η άνοδος αυτή της θερμοκρασίας, η οποία δεν σταματά να επιδεινώνεται μήνα τον μήνα εδώ και έναν χρόνο, απειλεί τη θαλάσσια ζωή και προκαλεί μεγαλύτερη υγρασία στην ατμόσφαιρα, πράγμα συνώνυμο με πιο ασταθείς καιρικές συνθήκες, όπως ισχυροί άνεμοι και καταρρακτώδεις βροχές.

    «Δεν μπορεί να απορροφά θερμότητα στο άπειρο»

    Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι ωκεανοί έχουν απορροφήσει από την αρχή της βιομηχανικής περιόδου το 90% της πλεονάζουσας θερμότητας που προκαλείται από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Τα θαλάσσια περιβάλλοντα, τα οποία παράγουν σχεδόν το μισό από το οξυγόνο που αναπνέουμε επέτρεψαν κατ’αυτόν τον τρόπο στην επιφάνεια της Γης να παραμείνει κατοικήσιμη.

    «Ο ωκεανός έχει θερμοχωρητικότητα πολύ μεγαλύτερη από την ατμόσφαιρα, απορροφά πολύ περισσότερη θερμότητα, αλλά δεν μπορεί να την απορροφά στο άπειρο», προειδοποίησε η Κριστίνα Γκονθάλεθ Άρο, ερευνήτρια του Ινστιτούτου Επιστημών της Θάλασσας στη Βαρκελώνη.
    Σύμφωνα με μελέτη αναφοράς που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Ιανουάριο, οι ωκεανοί απορρόφησαν το 2023 τεράστια ποσότητα ενέργειας, τόσο μεγάλη που θα μπορούσε να βράσει το νερό από «δισεκατομμύρια πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων».

    Ένας από τους μεγάλους στόχους της Δεκαετίας των Ωκεανών (2021-2030) είναι ο κόσμος να διευρύνει τις γνώσεις του για την υπερθέρμανσή τους και να αποκρυπτογραφήσει τις πολλαπλές επιπλοκές της, με στόχο να προσπαθήσει να τις περιορίσει.

    «Αγνοούμε ακόμη πολλά πράγματα για τους ωκεανούς. Έχουμε χαρτογραφήσει μόνον περίπου το 25% του θαλάσσιου βυθού του πλανήτη και, ταυτοχρόνως, οφείλουμε να χαρτογραφήσουμε και να παρακολουθούμε απευθείας τις αλλαγές που προκαλούνται λόγω της κλιματικής αλλαγής», υπογράμμισε ο Χέλγκεσεν.
    Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Μετεωρολογίας, υπηρεσία του ΟΗΕ, πάνω από το 90% των ωκεανών του πλανήτη αντιμετώπισε κάποια στιγμή κατά το έτος 2023 κύματα θερμότητας, με άμεσο αντίκτυπο στο κλίμα και στα οικοσυστήματα στο σύνολο του πλανήτη (…) όποια απόσταση κι αν τα χώριζε από τη θάλασσα.

    «Βρισκόμαστε σε πορεία που προκαλεί πολλά ερωτήματα στους επιστήμονες και που μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν υποτιμήσαμε την επερχόμενη υπερθέρμανση του πλανήτη», προειδοποίησε από τη Βαρκελώνη ο Ζαν-Πιερ Γκατουζό, ειδικός του γαλλικού Εθνικού Κέντρου Επιστημονικής Έρευνας (CNRS).

    Οι δυσκολίες να εφαρμοστούν οι μεγάλες διεθνείς συμφωνίες για το περιβάλλον, όπως η Συμφωνία του Παρισιού που συνήφθη το 2015 και έχει στόχο να περιοριστεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου, δεν προκαλούν ωστόσο αισιοδοξία, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

    «Είμαστε πολλοί που νιώθουμε μια κάποια απογοήτευση καθώς βλέπουμε ότι παρά τις επιστημονικές αποδείξεις για την κλιματική αλλαγή και τις συνέπειές της, η υλοποίηση της συμφωνίας του Παρισιού είναι τόσο αργή, τόσο δύσκολη, τόσο επίπονη. Αυτό δεν προμηνύει τίποτα καλό» για το μέλλον, σημείωσε ο Γκατουζό.

    Οι ερευνητές αναφέρουν ωστόσο και κάποιες θετικές ενδείξεις, όπως η υιοθέτηση το 2023 από τα κράτη μέλη του ΟΗΕ --έπειτα από συνομιλίες 15 ετών-- μιας ιστορικής συμφωνίας για την προστασία της ανοιχτής θάλασσας.

    «Αν μπορούσα να στείλω ένα μήνυμα σε αυτούς στα κέντρα λήψης αποφάσεων, στους προέδρους, τους πρωθυπουργούς, ή τους επικεφαλείς επιχειρήσεων, πιστεύω ότι θα ήταν αυτό: ''βγείτε για μια στιγμή από το φορτωμένο πρόγραμμά σας και κοιτάξτε τα παιδιά και τα εγγόνια σας στα μάτια''», απηύθυνε έκκληση ο Χέλγκεσεν.

    «Κάθε δέκατο του βαθμού μετράει, κάθε χρόνος που κερδίζουμε μετράει και ποτέ δεν είναι πολύ αργά. Είναι απόλυτη ανάγκη να μην παραιτούμαστε», απηύθυνε στο ίδιο πνεύμα έκκληση ο Ζαν-Πιερ Γκατουζό.

    Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ - Protothema.gr
  • «Κόκκινος συναγερμός» από τον ΟΗΕ για το κλίμα: Ανησυχία για την υπερθέρμανση των ωκεανών
    «Κόκκινος συναγερμός» από τον ΟΗΕ για το κλίμα: Ανησυχία για την υπερθέρμανση των ωκεανών

    Ιδιαίτερη ανησυχία των επιστημόνων για το κλίμα του πλανήτη λόγω της θερμότητας των ωκεανών και της μείωσης των πάγων.

    Κάθε σημαντικό παγκόσμιο κλιματικό ρεκόρ έσπασε πέρυσι και το 2024 θα μπορούσε να είναι χειρότερο, όπως δήλωσε την Τρίτη (19/03) ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός (WMO), με τον επικεφαλής του να εκφράζει ιδιαίτερη ανησυχία για τη θερμότητα των ωκεανών και τη μείωση των πάγων.

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters, ο μετεωρολογικός οργανισμός του ΟΗΕ ανέφερε στην ετήσια έκθεσή του για την κατάσταση του παγκόσμιου κλίματος ότι η μέση θερμοκρασία έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των 174 ετών καταγραφής, φτάνοντας τους 1,45 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα.

    Οι θερμοκρασίες των ωκεανών έφτασαν, επίσης, τις θερμότερες των 65 ετών δεδομένων, με πάνω από το 90% των θαλασσών να έχει βιώσει συνθήκες καύσωνα κατά τη διάρκεια του έτους, σύμφωνα με τον WMO, βλάπτοντας τα συστήματα διατροφής. «Η κοινότητα του WMO κρούει τον κόκκινο συναγερμό στον κόσμο», δήλωσε η γενική γραμματέας του WMO, Σελέστ Σαούλο, η οποία ανέλαβε τη θέση της τον Ιανουάριο, και πρόσθεσε: «Αυτό που είδαμε το 2023, ιδίως με την πρωτοφανή θέρμανση των ωκεανών, την υποχώρηση των παγετώνων και την απώλεια των θαλάσσιων πάγων της Ανταρκτικής, προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία».

    Αργότερα, η ίδια δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η υπερθέρμανση των ωκεανών ήταν ιδιαίτερα ανησυχητική επειδή ήταν «σχεδόν μη αναστρέψιμη» και ενδεχομένως θα χρειαζόταν χιλιετίες για να αντιστραφεί. «Η τάση είναι πραγματικά πολύ ανησυχητική και αυτό οφείλεται στα χαρακτηριστικά του νερού που διατηρούν το θερμικό περιεχόμενο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι η ατμόσφαιρα», είπε χαρακτηριστικά η Σελέστ Σαούλο.

    Μεγάλη μείωση των πάγων της Ανταρκτικής

    Η κλιματική αλλαγή, που οφείλεται στην καύση ορυκτών καυσίμων, σε συνδυασμό με την εμφάνιση του φαινομένου Ελ Νίνιο, ώθησε τον κόσμο σε επίπεδα ρεκόρ το 2023. Ο επικεφαλής του WMO για την παρακολούθηση του κλίματος, Ομάρ Μπαντούρ, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι υπάρχει «μεγάλη πιθανότητα» το 2024 να σημειωθούν νέα ρεκόρ ζέστης, λέγοντας ότι το έτος ύστερα από το φαινόμενο του Ελ Νίνιο είναι συνήθως ακόμη πιο θερμό.

    Πάντως, η έκθεση της Τρίτης (19/03) έδειξε μια μεγάλη μείωση των πάγων της Ανταρκτικής, με το ανώτατο επίπεδο να μετράται σε 1 εκατ. τετραγωνικά χιλιόμετρα κάτω από το προηγούμενο ρεκόρ - μια έκταση περίπου ισοδύναμη με το μέγεθος της Αιγύπτου. Αυτή η τάση, σε συνδυασμό με την αύξηση της θερμοκρασίας των ωκεανών που προκαλεί τη διαστολή του νερού, συνέβαλε στον υπερδιπλασιασμό του ρυθμού ανόδου της στάθμης της θάλασσας κατά την τελευταία δεκαετία σε σύγκριση με την περίοδο 1993-2002, όπως αναφέρεται στην έκθεση.

    Η θερμότητα των ωκεανών ήταν συγκεντρωμένη στον βόρειο Ατλαντικό με θερμοκρασίες κατά μέσο όρο 3 βαθμούς Κελσίου πάνω από τον μέσο όρο στα τέλη του 2023, όπως αναφέρει η έκθεση. Έτσι, οι θερμότερες θερμοκρασίες των ωκεανών επηρεάζουν τα ευαίσθητα θαλάσσια οικοσυστήματα και πολλά είδη ψαριών έχουν καταφύγει βόρεια από την περιοχή αυτή, αναζητώντας ψυχρότερες θερμοκρασίες.

    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Εκατό νέα είδη θαλάσσιας ζωής ανακάλυψαν επιστήμονες σε βάθος σχεδόν 5.000 μέτρων
    Εκατό νέα είδη θαλάσσιας ζωής ανακάλυψαν επιστήμονες σε βάθος σχεδόν 5.000 μέτρων

    Θαλάσσιοι ερευνητές σε αποστολή καταγραφής της ζωής που κρύβεται στους ωκεανούς του κόσμου, ανέφεραν ότι βρήκαν περίπου 100 πιθανά νέα είδη σε βάθος 4,8 χλμ.

    Η ομάδα της αποστολής εστίασε την έρευνά της στην περιοχή Bounty Trough μήκους 800 χιλιομέτρων, ένα ελάχιστα εξερευνημένο τμήμα του ωκεανού στα ανοικτά των ακτών της Νέας Ζηλανδίας, ανατολικά της Νότιας Νήσου. Το τριών εβδομάδων ταξίδι με το ερευνητικό σκάφος Tangaroa, το οποίο ανήκει στο Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας Υδάτων και Ατμόσφαιρας της χώρας, πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο.

    Η ομάδα συνέλεξε σχεδόν 1.800 δείγματα από βάθη έως και 4.800 μέτρα, βρίσκοντας είδη ψαριών, καλαμαριών, μαλακίων και κοραλλιών που πιστεύουν ότι είναι νέα για την επιστήμη.

    «Ήταν μια πολύ συναρπαστική εξερεύνηση», δήλωσε ο Δρ. Ντάνιελ Μουρ, επιστημονικός υπεύθυνος της αποστολής Ocean Census, μιας νέας συμμαχίας που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2023 και έχει ως στόχο να εντοπίσει 100.000 άγνωστα είδη μέσα στα επόμενα 10 χρόνια.

    Για τις επόμενες τρεις εβδομάδες, μια ομάδα επιστημόνων θα ταξινομήσει και θα περιγράψει τα ευρήματα της βαθιάς θάλασσας για να επιβεβαιώσει αν πρόκειται για νεοανακαλυφθέντα είδη.

    Οι επιστήμονες της ομάδας έχουν προβληματιστεί από ένα εύρημα, το οποίο αρχικά νόμιζαν ότι ήταν ένα είδος αστερία ή θαλάσσιας ανεμώνης. Η Δρ. Μισέλα Μίτσελ, ταξινομολόγος στο Δίκτυο Μουσείων του Κουίνσλαντ, δήλωσε μέσω της Ocean Census ότι θα μπορούσε να είναι ένα είδος κοραλλιού βαθιάς θάλασσας που ονομάζεται οκτακοράλλι. «Θα μπορούσε, επίσης, να είναι μια εντελώς νέα ομάδα εκτός του οκτακοραλλιού. Σε αυτή την περίπτωση, είναι ένα σημαντικό εύρημα για τη βαθιά θάλασσα και μας δίνει μια πολύ πιο ξεκάθαρη εικόνα της μοναδικής βιοποικιλότητας του πλανήτη», ανέφερε η ίδια.

    Πώς έγινε η συλλογή δειγμάτων

    Για τη συλλογή των δειγμάτων, το σκάφος ρυμούλκησε τρεις διαφορετικούς τύπους έλκηθρων ανάλογα με τον πυθμένα. Αυτά περιλάμβαναν μια παραδοσιακή γκακγάβα (είδος διχτιού), ένα ειδικό έλκηθρο για βραχώδεις επιφάνειες και μια άλλη συσκευή που έπαιρνε δείγματα από το νερό ακριβώς πάνω από τον πυθμένα.

    Τεράστια κενά παραμένουν στην επιστημονική γνώση για τα βάθη των ωκεανών. Από τα 2,2 εκατομμύρια είδη που πιστεύεται ότι υπάρχουν στους ωκεανούς της Γης, μόνο 240.000 έχουν περιγραφεί από τους επιστήμονες, σύμφωνα με την Ocean Census.

    Με πληροφορίες από: Scientists discover 100 potential new deep-sea species, including mystery creature by Katie Hunt, CNN

    Πηγή: Cnn.gr - Φωτογραφία από Kevin Clyde Berbano: https://www.pexels.com/el-gr/photo/9903968/

  • Πώς ο Άρης δημιουργεί «γιγάντιες δίνες» στους ωκεανούς της Γης
    Πώς ο Άρης δημιουργεί «γιγάντιες δίνες» στους ωκεανούς της Γης

    Ο Άρης μπορεί να απέχει περίπου 220 εκατομμύρια χιλιόμετρα από τη Γη, αλλά ο κόκκινος πλανήτης επηρεάζει τους βαθύτερους ωκεανούς μας, συμβάλλοντας στη δημιουργία «γιγάντιων δινών», σύμφωνα με νέα έρευνα.

    Οι επιστήμονες ανέλυσαν ιζήματα, αποσπασμένα από εκατοντάδες τοποθεσίες βαθιάς θάλασσας τον τελευταίο μισό αιώνα, για να «κοιτάξουν» δεκάδες εκατομμύρια χρόνια πίσω στο παρελθόν της Γης, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν καλύτερα τη δύναμη των βαθιών ωκεάνιων ρευμάτων. Αυτό που βρήκαν, τους εξέπληξε.

    Τα ιζήματα αποκάλυψαν ότι τα βαθιά ωκεάνια ρεύματα εξασθένησαν και ενισχύθηκαν κατά τη διάρκεια κλιματικών κύκλων 2,4 εκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τρίτη (12/3) στο περιοδικό Nature Communications.

    Ο συντονισμός Άρη και Γης

    Η Adriana Dutkiewicz, συν-συγγραφέας της μελέτης και ιζηματολόγος στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, δήλωσε ότι οι επιστήμονες δεν περίμεναν να ανακαλύψουν αυτούς τους κύκλους και ότι υπάρχει μόνο ένας τρόπος να τους εξηγήσουν: «Συνδέονται με τους κύκλους στις αλληλεπιδράσεις του Άρη και της Γης σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο», ανέφερε.

    Οι δύο πλανήτες επηρεάζουν ο ένας τον άλλον μέσω ενός φαινομένου που ονομάζεται συντονισμός, όταν δηλαδή δύο σώματα σε τροχιά ασκούν βαρυτική ώθηση και έλξη το ένα στο άλλο. Αυτή η αλληλεπίδραση αλλάζει το σχήμα των τροχιών τους και την απόστασή τους από τον Ήλιο.

    Για τη Γη, αυτή η αλληλεπίδραση με τον Άρη μεταφράζεται σε περιόδους αυξημένης ηλιακής ενέργειας – που σημαίνει θερμότερο κλίμα – και αυτοί οι θερμότεροι κύκλοι συσχετίζονται με πιο έντονα ωκεάνια ρεύματα, σύμφωνα με τη μελέτη.

    Οι «γιγάντιες δίνες» και τα ιζήματα

    Οι συγγραφείς περιγράφουν αυτά τα ρεύματα ως «γιγάντιες δίνες» που μπορούν να φτάσουν στον πυθμένα των βαθιών ωκεανών, διαβρώνοντάς τον και προκαλώντας μεγάλες συσσωρεύσεις ιζημάτων.

    Οι επιστήμονες μπόρεσαν να χαρτογραφήσουν αυτές τις ισχυρές δίνες μέσω «σπασιμάτων» στα ιζήματα που ανέλυσαν. Τα ιζήματα των βαθιών θαλασσών συσσωρεύονται σε συνεχή στρώματα κατά τη διάρκεια ήρεμων συνθηκών, αλλά τα ισχυρά ωκεάνια ρεύματα το διακόπτουν αυτό, αφήνοντας ορατά σημάδια της ύπαρξής τους.

    Η υπερθέρμανση του πλανήτη

    Ενώ αυτοί οι κύκλοι 2,4 εκατομμυρίων ετών επηρεάζουν τη θέρμανση και τα ωκεάνια ρεύματα στη Γη, είναι φυσικοί κλιματικοί κύκλοι και δεν συνδέονται με την προκαλούμενη από τον άνθρωπο υπερθέρμανση που βιώνει σήμερα ο πλανήτης, δήλωσε ο Dietmar Müller, καθηγητής γεωφυσικής στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ και συν-συγγραφέας της μελέτης.

    Εάν η σημερινή αύξηση της θερμοκρασίας που προκαλείται από τον άνθρωπο συνεχίσει την τρέχουσα πορεία της, σύμφωνα με τον Müller, «αυτό το φαινόμενο θα επισκιάσει όλες τις άλλες διαδικασίες για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αλλά το γεωλογικό αρχείο εξακολουθεί να μας παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για το πώς λειτουργούν οι ωκεανοί σε έναν θερμότερο κόσμο».

    Οι συγγραφείς ελπίζουν ότι αυτή η νέα μελέτη θα βοηθήσει στην κατασκευή καλύτερων μοντέλων μελλοντικών κλιματικών αποτελεσμάτων.

    Με πληροφορίες από: Mars could be driving ‘giant whirlpools’ in the Earth’s deep oceans, new study finds by Laura Paddison, CNN

    Πηγή: Cnn.gr

  • Κλιματική αλλαγή: Σε ιστορικό ρεκόρ η θερμοκρασία στους ωκεανούς
    Κλιματική αλλαγή: Σε ιστορικό ρεκόρ η θερμοκρασία στους ωκεανούς

    Η ανησυχητική εξέλιξη έρχεται μετά τον θερμότερο Φεβρουάριο όλων των εποχών, ο οποίος ήταν ο ένατος συνεχόμενος μήνας που καταρρίπτει ρεκόρ.

    Η μέση επιφανειακή θερμοκρασία των ωκεανών έφτασε τον Φεβρουάριο το ιστορικό υψηλό των 21,06 βαθμών Κελσίου καθώς η κλιματική αλλαγή συνδυάστηκε με το φαινόμενο Ελ Νίνιο, ανακοίνωσε την Πέμπτη το Copernicus, η ευρωπαϊκή υπηρεσία παρακολούθησης της Γης.

    Η τιμή του Φεβρουαρίου ξεπέρασε το προηγούμενο ρεκόρ των 20,98 βαθμών που καταγράφηκε το 2023, ανέφερε η υπηρεσία, της οποίας το αρχείο θερμοκρασιών πηγαίνει πίσω μέχρι το 1979.

    Το νέο ρεκόρ έρχεται στο τέλος του καλοκαιριού για το νότιο ημισφαίριο, στο οποίο υπάρχει λιγότερη ξηρά.

    Η ανησυχητική εξέλιξη έρχεται μετά τον θερμότερο Φεβρουάριο όλων των εποχών, ο οποίος ήταν ο ένατος συνεχόμενος μήνας που καταρρίπτει ρεκόρ, σύμφωνα με το Copernicus.

    Το 2023 ήταν εξάλλου το θερμότερο έτος που έχει καταγραφεί και πιθανώς το θερμότερο των τελευταίων 100.000 ετών.

    Η περυσινή χρονιά σημαδεύτηκε από πρωτοφανείς θαλάσσιους καύσωνες στον Ατλαντικό και τη Μεσόγειο.

    Αυτή την εβδομάδα, η αμερικανική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) προειδοποίησε ότι το νότιο ημισφαίριο κινδυνεύει τους επόμενους μήνες από μαζικό επεισόδιο αποχρωματισμού των κοραλλιών, το οποίο δεν αποκλείεται να αποδειχθεί το χειρότερο όλων των εποχών.

    Σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας τα κοράλλια χάνουν τα πολύχρωμα συμβιωτικά φύκη τους και μένουν λευκά. Αν τα μονοκύτταρα φύκη δεν επιστρέψουν σύντομα, οι πολύποδες των κοραλλιών κινδυνεύουν από ασθένειες και θάνατο από ασιτία.

    Με τη σειρά της, η απώλεια των κοραλλιογενών υφάλων αφήνει τις ακτές ευάλωτες στη διάβρωση.

    Σημαντικό ρόλο στα ρεκόρ του 2023 και της φετινής χρονιάς παίζει το φαινόμενο Ελ Νίνιο, ένα ημι-περιοδικό φαινόμενο που χαρακτηρίζεται από την εμφάνισης μιας ζώνης θερμού νερού στον ανατολικό Ειρηνικό.

    «Αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι ότι οι επιφανειακές θερμοκρασίες της θάλασσας βρίσκονται σε επίπεδα-ρεκόρ ακόμα και σε περιοχές μακριά από το επίκεντρο της δράσης του Ελ Νίνιου, όπως στον τροπικό Ατλαντικό και Ινδικό ωκεανό» δήλωσε ο Ρίτσαρντ Άλαν, κλιματολόγος του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ στη Βρετανία.

    Αυτό αποδεικνύει τον ισχυρό ρόλο των εκπομπών άνθρακα στην ατμόσφαιρα, είπε.

    Παρόλο που οι ωκεανοί της Αρκτικής και της Ανταρκτικής εξαιρούνται από τις μετρήσεις της παγκόσμιας μέσης θερμοκρασίας, η ζέστη είναι αισθητήκαι εκεί.

    Τον Φεβρουάριο, καλοκαίρι στο νότιο ημισφαίριο, η έκταση του θαλάσσιου πάγου στην Αρκτική βρισκόταν κάτω από τον μέσο όρο κατά 28%, το τρίτο χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ως σήμερα.

    Το Ελ Νίνιο έχει αρχίσει να υποχωρεί, σημείωσε το Copernicus, όμως η θερμοκρασία του αέρα πάνω από τους ωκεανούς παραμένει σε ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα.

    Πηγή: In.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ