Δευτέρα, 04 Σεπτεμβρίου 2023 17:12

Όταν το ανθρώπινο γένος έφτασε ένα βήμα πριν από την εξαφάνιση

Μόνο λίγες εκατοντάδες άτομα φαίνεται ότι επέζησαν από την καταστροφική αλλαγή του κλίματος πριν από 900.000 χρόνια.

Η απότομη μεταβολή του κλίματος πριν από περίπου 900.000 χρόνια παραλίγο να εξαφανίσει τους προγόνους του σύγχρονου ανθρώπου, αποκαλύπτει νέα γενετική μελέτη. Όλοι οι σημερινοί άνθρωποι φαίνεται ότι κατάγονται από μόλις 1.300 επιζώντες, προκύπτει από την ανάλυση.

Η νέα εκτίμηση, αναφέρουν οι ερευνητές στο κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό Science, δείχνει να εξηγεί γιατί τα ανθρώπινα απολιθώματα στην Αφρική και την Ευρασία σπανίζουν σε μια μακρά περίοδο από τα 950.000 μέχρι τα 650.000 χρόνια πριν.

Η ανάλυση βασίστηκε σε μια νέα μεθοδολογία που εξέτασε γενετικά δεδομένα 3.000 σημερινών ανθρώπων για να δημιουργήσουν ένα γενεαλογικό δέντρο επιμέρους γονιδίων και να εκτιμήσουν το συνολικό μέγεθος του ανθρώπινου πληθυσμού πίσω στον χρόνο.

Η γενετική στενωπός από την οποία κατάφεραν μετά βίας να περάσουν οι πρόγονοί μας συνέβη κατά την μετάβαση από το πρώιμο στο μέσο Πλειστόκενο, μια εποχή δραματικής κλιματικής αλλαγής που έφερε μακρύτερες και δριμύτερες εποχές των παγετώνων.

Στην Αφρική, όπου πιστεύεται ότι εξελίχθηκε το ανθρώπινο γένος, η κλιματική αλλαγή έφερε ξηρασίες που άλλαξαν το τοπίο και στέρησαν από τους προγόνους μας τις πηγές τροφής.

Η συρρίκνωση του πληθυσμού, προκύπτει από την ανάλυση, συνέβη πριν εμφανιστεί ο τελευταίος κοινός πρόγονος των σύγχρονων ανθρώπων, των Νεάντερταλ και των Ντενίσοβαν, ενός μυστηριώδους είδους που ανακαλύφθηκε σχετικά πρόσφατα στην Ευρασία.

Μοιάζει σχεδόν με θαύμα το γεγονός ότι οι 1.300 επιζώντες επέζησαν και κατάφεραν να αναπαραχθούν σε ένα εντελώς νέο περιβάλλον.

Πέρασαν όμως 117.000 χρόνια πριν αυξηθεί σημαντικά ο πληθυσμός.

Αν και παραμένει ασαφές αν εκείνη την εποχή υπήρχαν και άλλοι ανθρώπινοι πληθυσμοί στην Ασία ή την Ευρώπη, το πιθανότερο είναι ότι οι 7 δισεκατομμύρια άνθρωποι που ζουν σήμερα στον πλανήτη χρωστούν τη ζωή τους σε αυτούς τους σκληροτράχηλους προγόνους μας που επέζησαν της κατταστροφής.

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 04 Σεπτεμβρίου 2023 13:42

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στο ευρωπαϊκό έργο  Path4PDE για την αντιμετώπιση των κλιματικών κινδύνων

Η συμμετοχή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στο ευρωπαϊκό έργο με «Region of Western Greece moving towards climate resilience» (Path4PDE) πιστοποιεί ότι η ανάδειξη περιβαλλοντικών θεμάτων, η πολυεπίπεδη ενίσχυση της κλιματικής ανθεκτικότητας και η επένδυση στην περιβαλλοντική καινοτομία βρίσκονται στον πυρήνα των δράσεων της Περιφέρειας.

Το έργο, που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (European Commission) έχει ως αντικειμενικό στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων, επιστημονικών εργαλείων με τη βοήθεια των οποίων θα διευκολυνθεί η διαδικασία αναγνώρισης και αντιμετώπισης των κλιματικών κινδύνων.

Μέσα από τις δράσεις του έργου, αναμένεται να ενεργοποιηθεί η συμμετοχή πολιτών και φορέων στη συνδημιουργία μετασχηματιστικών διαδρομών για την ανθεκτικότητα στο κλίμα, με τρόπο που αξιοποιεί την καλύτερη διαθέσιμη τεχνογνωσία και τις πολλαπλές αντιλήψεις για τους τρέχοντες και μελλοντικούς κλιματικούς κινδύνους.

Τα κύρια αναμενόμενα αποτελέσματα του έργου Path4PDE κινούνται στους κάτωθι τέσσερις βασικούς άξονες:

• Βασική Αξιολόγηση Ανεκτικότητας στο Κλίμα (Climate Resilience Baseline Assessment)
    • Στρατηγική Ανθεκτικότητας στο Κλίμα (Climate Resilience Strategy)
    • Σχέδιο Δράσης για την Ανθεκτικότητα στο Κλίμα (Climate Resilience Action Plan)
    • Επενδυτικό Σχέδιο για την Ανθεκτικότητα στο Κλίμα (Climate Resilience Investment Plan)

Στο έργο “Pathway2Resilience” συμμετέχουν 40 Περιφέρειες από όλη την Ευρώπη, που επιλέχθηκαν μέσα από μία δεξαμενή 164 υποψηφιοτήτων, με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας να αποτελεί τη μοναδική εκπρόσωπο της χώρας μας.

Η σύμπραξη του έργου Path4PDE αποτελείται από τους παρακάτω εταίρους:

• Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας- Συντονιστής Εταιρικού Σχήματος/Επικεφαλής Εταίρος,
    • Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και
    • Πανεπιστήμιο Πατρών.

(Δελτίο Τύπου)

Το 92% των εξαφανίσεων πτηνών παγκοσμίως οφείλεται στον άνθρωπο - Τι αναφέρει έρευνα

Η κρίση βιοποικιλότητας, ο συνεχόμενα αυξανόμενος ρυθμός εξαφανίσεων ζώων και φυτών σε όλο τον πλανήτη είναι μια από τις σοβαρές παγκόσμιες περιβαλλοντικές προκλήσεις μαζί με την κλιματική κρίση.

Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσίευση ομάδας επιστημόνων, στο κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό «Science», τα τελευταία 130.000 χρόνια, 610 είδη πουλιών έχουν εξαφανιστεί και οι ανθρώπινες δραστηριότητες σχετίζονται με τουλάχιστον 562 από αυτές, αντιπροσωπεύοντας το 92%.

Ενδεικτικό της παγκόσμιας κρίσης της βιοποικιλότητας είναι ότι 27% των εξαφανισμένων ειδών χάθηκαν τα τελευταία 500 χρόνια. Ενώ η επιστημονική ομάδα προβλέπει πως αν δεν παρθούν άμεσα αποτελεσματικά μέτρα προστασίας είναι πιθανόν να χαθούν περισσότερα από 1000 είδη τους επόμενους δύο αιώνες.

«Οι ανθρώπινες δραστηριότητες είναι η κύρια απειλή»

Όπως δήλωσε ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΕΚΠΑ και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΦΥΠΕΚΑ Κώστας Τριάντης, που συμμετείχε στην ερευνητική ομάδα: «Στην εργασία καταδεικνύουμε με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι η βιοποικιλότητα του πλανήτη απειλείται και οι ανθρώπινες δραστηριότητες είναι η κύρια απειλή. Πέραν όμως από τον αριθμό των ειδών που χάνονται για πάντα, χάνουμε και άλλα δύο συστατικά στοιχεία της βιοποικιλότητας, την ξεχωριστή εξελικτική ιστορία κάθε είδους αλλά και τον ρόλο που επιτελεί εντός των οικοσυστημάτων».

Πολλά από τα εξαφανισμένα είδη δημιουργήθηκαν πριν εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια χρόνια και η απώλεια τους διαγράφει τη μοναδική τους πορεία στον χρόνο. Οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι τα 610 εξαφανισμένα είδη αντιπροσωπεύουν συνολικά τρία δισεκατομμύρια χρόνια εξελικτικής ιστορίας. Παράλληλα, πολλά από τα είδη αυτά είχαν μοναδικές μορφές όπως το πασίγνωστο ντόντο, ενδημικό στο νησί του Μαυρικίου ή το «μεγάλο πουλί» της Μαδαγασκάρης που έφτανε ως και τα τρία μέτρα ύψος και ζύγιζε πάνω από 600 κιλά. 'Ανηκε στην οικογένεια Αιπυορνιθίδες, αλλιώς πουλιά ελέφαντες και όλα τα είδη της οικογένειας έχουν εξαφανιστεί. Επιπλέον, τα είδη επιτελούν συγκεκριμένες λειτουργίες, κάποια είναι πτωματοφάγα που αφαιρούν νεκρούς οργανισμούς, άλλα περιορίζουν τα παράσιτα τρώγοντας έντομα και άλλα είναι σημαντικοί επικονιαστές. Όταν λοιπόν ένα είδος εξαφανίζεται, χάνεται και η λειτουργία του εντός των οικοσυστημάτων επηρεάζοντας την ίδια τη δομή τους.

Σύμφωνα πάντα με τον κ. Τριάντη: «Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα για την αποτελεσματική προστασία των ειδών και την ανάσχεση της κρίσης βιοποικιλότητας είναι η αναγνώριση των ειδών που απειλούνται περισσότερο. Το προηγούμενο διάστημα ο ΟΦΥΠΕΚΑ υλοποίησε ένα έργο-σταθμό για την διατήρηση της βιοποικιλότητας της χώρας, αυτό του Κόκκινου Καταλόγου των Απειλούμενων Ειδών της Ελλάδας. Στο πλαίσιο του έργου, πάνω από 140 ειδικοί επιστήμονες, χρησιμοποιώντας τα αντικειμενικά κριτήρια που θέτει η Διεθνής Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης (IUCN) αξιολογήσαν τον κίνδυνο εξαφάνισης χιλιάδων ειδών της χώρας μας. Με αυτόν τον τρόπο η χώρα έχει στα χέρια της ένα ισχυρό και διεθνώς αναγνωρισμένο εργαλείο για την επιλογή και ιεράρχηση των δράσεων προστασίας και διατήρησης σε εθνικό επίπεδο».

Ανάμεσα στα είδη που αξιολογήθηκαν, συμπεριλαμβάνονται και 336 είδη πουλιών τα οποία αξιολογήθηκαν από πέντε ειδικούς ορνιθολόγους. Από αυτά, τα 13 αξιολογήθηκαν ως «Κρισίμως Κινδυνεύοντα», δηλαδή τοποθετήθηκαν στην υψηλότερη Κατηγορία Κινδύνου καθιστώντας τα έτσι ως τα πλέον απειλούμενα είδη πουλιών της χώρας. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ο Ασπροπάρης, ο Βασιλαετός και ο Θαλασσαετός .

Κλίμα: Μετεωρολόγοι προβλέπουν ότι το 2024 θα είναι το θερμότερο έτος

Λόγω της κλιματικής κρίσης, ο καιρός έχει αλλάξει - Το 2024 αναμένεται να έχει το θερμότερο καλοκαίρι που έχει καταγραφεί ως τώρα

Η κλιματική κρίση έχει αρχίσει να κάνει εμφανές το αποτύπωμα της, καθώς ο καιρός στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, καθόλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, σημειώνει πολύ υψηλές θερμοκρασίες.

Σύμφωνα με το NBC News, η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ αναμένει ότι η φετινή χρονιά θα είναι η θερμότερη που έχει καταγραφεί ποτέ ή πολύ κοντά σε αυτήν. Η υπηρεσία ανέφερε ότι υπάρχει 77% πιθανότητα το τρέχον έτος να είναι το θερμότερο που έχει καταγραφεί.

«Ο πλανήτης εξακολουθεί να παραμένει απίστευτα θερμός»

Η Karin Gleason, επικεφαλής του τμήματος παρακολούθησης των Εθνικών Κέντρων Περιβαλλοντικών Πληροφοριών της NOAA, δήλωσε ότι σχεδόν στο ένα πέμπτο της παγκόσμιας χερσαίας μάζας σημειώθηκε ρεκόρ θερμοκρασίας τον Ιούλιο.

«Ο πλανήτης εξακολουθεί να παραμένει απίστευτα θερμός», δήλωσε η Gleason. Η ίδια πρόσθεσε ότι οι παγκόσμιες θερμοκρασίες τον περασμένο μήνα ήταν πολύ κοντά στον ακραίο Ιούλιο του 2023. «Η Ευρώπη, η Αφρική και η Ασία ήταν η καθεμία από τις θερμότερες που έχουν καταγραφεί για τον Ιούλιο, ενώ η Βόρεια Αμερική ήταν η δεύτερη θερμότερη».

Η Γη είδε τις δύο πιο ζεστές ημέρες που έχουν καταγραφεί ποτ’έ τον Ιούλιο διαδοχικά. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, μεγάλο μέρος των νοτιοδυτικών ΗΠΑ πνιγόταν κάτω από προειδοποιήσεις για καύσωνα και η πυρκαγιά Παρκ απογειώθηκε εν μέσω καύσωνα στην κεντρική Καλιφόρνια, αποτελώντας την τέταρτη μεγαλύτερη στην ιστορία της πολιτείας.

Κύριος παράγοντας

Οι ερευνητές που παρακολουθούν τις εξαιρετικές θερμοκρασίες δήλωσαν ότι η καύση ορυκτών καυσίμων είναι ο κύριος παράγοντας. Η τάση θα συνεχιστεί μέχρι ο άνθρωπος να ελέγξει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Κατά τη διάρκεια αυτού του πρόσφατου σερί, το φυσικό κλιματικό φαινόμενο Ελ Νίνιο αύξησε επίσης τις θερμοκρασίες.

Η επιρροή του Ελ Νίνιο έχει μειωθεί και σύντομα μπορεί να δώσει τη θέση της στη Λα Νίνια. Ο Brad Pugh, μετεωρολόγος του Κέντρου Κλιματικών Προβλέψεων της NOAA, δήλωσε ότι υπάρχει πιθανότητα δύο τρίτων να αναπτυχθεί φαινομενο Λα Νίνια τον Σεπτέμβριο, τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο.

Αυτό το μοτίβο συνδέεται με ψυχρότερες παγκόσμιες θερμοκρασίες, αλλά μπορεί να ωθήσει τους τυφώνες του Ατλαντικού, γεγονός που αποτελεί ανησυχία κατά τη διάρκεια μιας ήδη ενεργής περιόδου για τις τροπικές καταιγίδες. Το Λα Νίνια συνδέεται επίσης με υγρούς χειμώνες στον βορειοδυτικό Ειρηνικό και με ξηρές συνθήκες στα νοτιοδυτικά.

Οι εκτιμήσεις των ευρωπαίων επιστημόνων

Οι Ευρωπαίοι επιστήμονες παρακολουθούν επίσης τις παγκόσμιες θερμοκρασίες μέσω του προγράμματος Copernicus. Τα δεδομένα του Copernicus για τον Ιούλιο ανέφεραν ότι ήταν ο δεύτερος θερμότερος Ιούλιος που έχει καταγραφεί ποτέ. H Gleason δήλωσε ότι οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι επιστήμονες δεν βρίσκονται σε ασυμφωνία και ότι ο φετινός Ιούλιος ήταν σχεδόν ισόπαλος με το 2023 όσον αφορά τη ζέστη.

«Τα πρωταρχικά παγκόσμια σύνολα δεδομένων είναι όλα συνεπή», δήλωσε ο Gleason. «Εξαρτάται απλώς από το πώς συνδυάζεις και συνθέτεις τα δεδομένα και ποια δεδομένα χρησιμοποιείς στην ανάλυση. Και έτσι υπάρχουν αρκετές διαφορές μεταξύ των τύπων δεδομένων και της μεθοδολογίας που δεν πρόκειται να έχουμε ακριβώς ή με ακρίβεια τους ίδιους αριθμούς, αλλά η συνέπεια σε βάθος χρόνου είναι, νομίζω, αυτό που πρέπει πραγματικά να καταλάβουμε, και αυτό είναι ότι βρισκόμαστε σε ρυθμό ρεκόρ ή κοντά σε αυτόν».

Νέο ρεκόρ έσπασε η Γη

Η Γη έσπασε ένα σημαντικό θερμό σερί. Μετά από 15 μήνες ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών στην επιφάνεια της θάλασσας, που προβλημάτισαν τους επιστήμονες, τα επίπεδα αυτά υποχώρησαν, σύμφωνα με τη NOAA (Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας).

Τα δεδομένα από τον Αναλυτή Κλίματος του Πανεπιστημίου του Μέιν εξακολουθούν να δείχνουν ότι οι θερμοκρασίες στην επιφάνεια της θάλασσας τείνουν περίπου 1,4 βαθμούς Φαρενάιτ πάνω από το μέσο όρο, που είναι υψηλές αλλά κάτω από τα ρεκόρ που σημειώθηκαν το 2023.

«Μετά τον Αύγουστο θα μιλάμε για το θερμότερο καλοκαίρι που ζήσαμε ποτέ»

Σε συνέντευξη του, ο μετωρολόγος του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών Κώστας Λαγουβάρδος εκτίμησε ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι το θερμότερο που έχουμε ζήσει. «Το φετινό καλοκαίρι είναι ένα ακραίο καλοκαίρι» εξήγησε, «καθώς είχαμε τον πιο θερμό Ιούνιο που είχαμε καταγράψει ποτέ, τον πιο θερμό Ιούλιο που έχουμε καταγράψει ποτέ και ο Αύγουστος, σημείωσε, θα είναι σίγουρα μέσα στους πιο θερμούς», λέει ο μετεωρολόγος.

Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα, ο Κώστας Λαγουβάρδος, ανέφερε ότι «Πρόκειται συνολικά για ένα καλοκαίρι, πιθανότατα, το πιο ζεστό που έχουμε ζήσει ποτέ. Χωρίς να έχει ακραία συμπεριφορά, βλέπουμε όμως καθημερινά πάρα πολύ υψηλές θερμοκρασίες, πολύ πάνω από τα κανονικά και πολύ υψηλές ελάχιστες θερμοκρασίες.»

«Χειρότερο το αποτύπωμα της κλιματικής αλλαγής»

«Το χειρότερο και για μένα αυτό είναι το αποτύπωμα της κλιματικής αλλαγής, είναι ότι οι μέσοι όροι έχουν ανέβει πάρα πολύ. Έβλεπα χθες το βράδυ τους σταθμούς που λειτουργούμε μέσα στο λεκανοπέδιο, 11 το βράδυ να έχεις 32-33 βαθμούς στα νότια προάστια, στον Πειραιά, στη Νίκαια.

Αυτές είναι απίστευτα υψηλές θερμοκρασίες και δημιουργούν ένα θερμικό στρες όλο το 24ωρο στους κατοίκους κυρίως των μεγάλων πόλεων. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα κατά τη γνώμη μου από την κλιματική αλλαγή. Οι καύσωνες και κυρίως τι συμβαίνει μέσα στις μεγάλες πόλεις και σε μεγάλες πόλεις που έχουν και λίγο πράσινο» είπε χαρακτηριστικά.

Η πρόβλεψη Λαγουβάρδου για τις επόμενες ημέρες

Όσο αφορά στην πρόβλεψη του καιρού των επομένων ημερών, σύμφωνα με τον κ. Λαγουβάρδο, συνεχίζεται η ίδια κατάσταση, δηλαδή, οι υψηλές θερμοκρασίες, ισχυροί άνεμοι στα ανατολικά, που επηρεάζουν και την Αττική. «Αυτή η κατάσταση θα επαναληφθεί και αύριο. Θα δούμε από πλευράς θερμοκρασιών στην Αττική για παράδειγμα, θα έχουμε θερμοκρασίες 37-38 βαθμών, στη Δυτική Ελλάδα θα ξεπεράσουμε και σήμερα τους 40 βαθμούς, όπως και χθες.

Οι άνεμοι δεν θα είναι τόσο ισχυροί όσο ήταν την Κυριακή, αλλά και πάλι ο κίνδυνος είναι μεγάλος. Άλλωστε αν δει κανείς και διαχρονικά πότε είχαμε μεγάλες πυρκαγιές στη χώρα μας, βλέπεις ότι την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου και μέχρι τις 15-20 Αυγούστου, αυτό το διάστημα των 25 ημερών είναι το πιο δύσκολο και σε αυτό το διάστημα βλέπουμε διαχρονικά και τη μεγαλύτερη αύξηση των καμένων στρεμμάτων.

Είναι ένα εικοσαήμερο, εικοσιπενταήμερο, το οποίο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο και θέλει πάρα πολλή προσοχή, ειδικά όταν έχουμε αυτές τις συνθήκες. Η ξηρασία συνεχίζεται, έχει βρέξει μια φορά στην Αττική τους τελευταίους τρεις μήνες. Δεν βρέχει συχνά προφανώς το καλοκαίρι, αλλά αυτό είναι ακόμα λιγότερο από το κανονικό. Έχουμε ισχυρούς ανέμους που είναι η εποχή τους. Δεν είναι παράξενο να έχουμε ισχυρά μελτέμια τον Αύγουστο. Τώρα τα έχουμε τα ισχυρά μελτέμια κυρίως και φυσικά οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες, η επιμονή τους, τα πάντα είναι ξερά, πολύ εύφλεκτα τα δάση» είπε ο κ. Λαγουβάρδος.

Πηγή: in.gr

Κλιματική κρίση: Πώς η ζέστη φτάνει στα όρια τον ανθρώπινο οργανισμό

Η κλιματική κρίση προκαλεί την εκρηκτική αύξηση της θερμοκρασίας, η οποία με την σειρά της μπορεί να είναι θανατηφόρα για τον ανθρώπινο οργανισμό

Η κλιματική κρίση –η οποία αποδίδεται στα αέρια που εκλύονται από την καύση ορυκτών καυσίμων- αυξάνει τη θερμοκρασία φτάνοντας τη σε επίπεδα που μπορούν να αποβούν μοιραία για τον ανθρώπινο οργανισμό. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η μελέτη του meteo που έδειξε ότι η θερμική καταπόνηση την Κυριακή το μεσημέρι ήταν «πολύ ισχυρή» σε μεγάλο μέρος της χώρας, πράγμα που σημαίνει ότι η ζέστη μπορεί να μετατρέψει ακόμα και τις πιο συνηθισμένες δραστηριότητες σε θανατηφόρες.

Σε γενικές γραμμές, η ζέστη είναι ο πιο θανατηφόρος τύπος ακραίων καιρικών φαινομένων και η κλιματική κρίση που προκαλείται από τον άνθρωπο καθιστά τους καύσωνες πιο σοβαρούς και παρατεταμένους. Αν προστεθεί και η υγρασία στο μείγμα και οι συνθήκες σε ορισμένα μέρη πλησιάζουν τα όρια της ανθρώπινης επιβιωσιμότητας – το σημείο στο οποίο το σώμα μας απλά δεν μπορεί να προσαρμοστεί.

Ακραία θερμική καταπόνηση στην Ελλάδα

«Πολύ ισχυρή» ήταν η θερμική καταπόνηση του πληθυσμού σε μεγάλο μέρος της χώρας το μεσημέρι (15:00) της Κυριακής 04/08. Στο παρακάτω γράφημα παρουσιάζεται η θερμική καταπόνηση στις περιοχές 160 επιλεγμένων μετεωρολογικών σταθμών του δικτύου του meteo.gr / Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Όπως προκύπτει από τις καταγραφές των σταθμών αυτών, σε 85 από αυτούς, η θερμική καταπόνηση ήταν «Πολύ Ισχυρή» ενώ σε 1 ήταν «Ακραία». Το συνολικό ποσοστό σταθμών με «Πολύ Ισχυρή» ή «Ακραία» θερμική καταπόνηση ήταν περίπου 54%.

Η θερμική καταπόνηση (στρες) λόγω ζέστης υπολογίστηκε βάσει του Παγκόσμιου Δείκτη Θερμικού Κλίματος (UTCI, °C) ο οποίος ενσωματώνει μετεωρολογικές παραμέτρους όπως την υγρασία, την ταχύτητα του ανέμου και την ακτινοβολία, λαμβάνοντας υπόψη και τη φυσιολογία του ανθρώπινου σώματος. H θερμοκρασία που υπολογίζεται από τον UTCI μπορεί να αντιστοιχηθεί σε μια κατηγορία κλίμακας θερμικής καταπόνησης. Για παράδειγμα, θερμοκρασία UTCI 26 °C – 32 °C αντιστοιχεί στην κατηγορία «μέτρια», 32 °C – 38 °C στην κατηγορία «ισχυρή», 38 °C – 46 °C στην «πολύ ισχυρή», > 46 °C στην «ακραία» θερμική καταπόνηση λόγω ζέστης ενώ η κλίμακα του UTCI επεκτείνεται και στη θερμική καταπόνηση λόγω κρύου.

Η θερμική καταπόνηση στη χώρα

Σε ότι αφορά την μέγιστη θερμοκρασία στη χώρα, έφτασε τους 40.2 °C, τιμή που καταγράφηκε στη Σπάρτη. Στην παρακάτω εικόνα παρουσιάζεται η κατανομή της μέγιστης θερμοκρασίας στη χώρα. Όπως προκύπτει από τις σχετικές πληροφορίες που παρουσιάζονται στην εικόνα αυτή, η θερμοκρασία ξεπέρασε τους 37 °C σε 61 από τους 493 επί του παρόντος ενεργούς σταθμούς και τους 40 °C σε 2 σταθμούς.

Η κατανομή της μέγιστης θερμοκρασίας στη χώρα

Θανατηφόρο μέλλον

Σύμφωνα με αναλυτές που μίλησαν στο CNN, το ανθρώπινο σώμα έχει την δυνατότητα να συνηθίσει έως κάποιο βαθμό τη ζέστη, αλλά χρειάζεται χρόνος, και ακόμη και τότε, μερικές φορές η ζέστη είναι απλώς πολύ ακραία για να προσαρμοστεί.

Μια θερμοκρασία γύρω στους 31 βαθμούς Κελσίου είναι περίπου η μέγιστη θερμοκρασία που μπορούν να αντέξουν οι υγιείς άνθρωποι, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Μπορεί να μην ακούγεται τόσο καυτό, αλλά πρόκειται για αποπνικτική και θανατηφόρα ζέστη – σχεδόν 32 βαθμοί με 100% υγρασία και σχεδόν καμία ικανότητα του σώματός να δροσιστεί.

Ο Huber του Πανεπιστημίου Purdue και μια ομάδα επιστημόνων προέβλεψαν ότι δισεκατομμύρια άνθρωποι θα εκτεθούν σε αυτό το επικίνδυνο όριο καθώς η υπερθέρμανση του πλανήτη επιταχύνεται. Με κάθε μισό βαθμό που θερμαίνεται ο κόσμος, η θερμότητα «απλώς επεκτείνεται προς τα έξω σε αυτές τις καυτές, θανατηφόρες κηλίδες», δήλωσε ο Huber.

Μία υφέρπουσα απειλή

Πέραν τούτων, σύμφωνα με στοιχεία του ΠΟΥ, η υπερβολική ζέστη σκοτώνει περίπου 489.000 ανθρώπους κάθε χρόνο, αλλά ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να είναι υψηλότερος επειδή οι θάνατοι που σχετίζονται με τη ζέστη είναι τόσο δύσκολο να εντοπιστούν.

Οι θάνατοι μπορεί να αποδίδονται σε καρδιακές προσβολές ή εγκεφαλικά επεισόδια, χωρίς καμία αναφορά στο γεγονός ότι συνέβησαν κατά τη διάρκεια ενός καυτού κύματος καύσωνα. «Δεν μπορεί να γίνει σωστή μέτρηση του αν ο θάνατος προήλθε από ζέστη», δήλωσε ο Bharat Venkat, διευθυντής του εργαστηρίου του UCLA.

Η ζέστη δεν έχει την δύναμη ενός τυφώνα, την καμένη γη μιας πυρκαγιάς ή τη σαρωτική καταστροφή μιας πλημμύρας – όλα αυτά αφήνουν ένα ορατό και άμεσο ίχνος καταστροφής, καταστρέφοντας σπίτια, διαλύοντας δρόμους και ισοπεδώνοντας πόλεις.

Αντίθετα, η ζέστη είναι μια υφέρπουσα απειλή, ένα σταθερό βουητό στο παρασκήνιο. Η χειρότερη ζημιά της δεν είναι στις περιουσίες αλλά στο σώμα μας, είπε ο Venkat. Και είναι ένας «αόρατος, σιωπηλός δολοφόνος».

Πώς σκοτώνει η ακραία ζέστη

Η ακραία ζέστη διαπερνά τις άμυνες του σώματός σας, από δυσάρεστη γίνεται γρήγορα θανατηφόρα, καθώς η βαριά αίσθηση μιας ζεστής, κολλώδους ημέρας μετατρέπεται σε κάτι πιο κακόβουλο.

Συχνά ξεκινά με συμπτώματα όπως ναυτία, πονοκεφάλους, μυϊκές κράμπες, ακόμη και λιποθυμία. Όλα αυτά είναι σημάδια θερμικής εξάντλησης – το σώμα σας είναι αφυδατωμένο και αρχίζει να χάνει την ικανότητά του να ψύχεται.

Από εκεί και πέρα, τα πράγματα μπορούν να εξελιχθούν.

Η θερμοπληξία συμβαίνει όταν το σώμα σας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα συνήθη κόλπα του για να δροσιστεί, όπως η εφίδρωση και η αύξηση της ροής του αίματος στο δέρμα σας, οδηγώντας σε καταστροφική αύξηση της θερμοκρασίας του πυρήνα. Μόλις η εσωτερική θερμοκρασία του σώματός σας αρχίσει να ανεβαίνει πάνω από τους 104 Φαρενάιτ, κάτι που μπορεί να συμβεί μέσα σε 10 έως 20 λεπτά από την έκθεση, «κινείστε προς το θάνατο και μπορεί να σας πλησιάσει πολύ, πολύ γρήγορα», δήλωσε ο Bailey.

Μπορεί να αποπροσανατολιστείτε και να χάσετε τις αισθήσεις σας.

Σημαντικά όργανα αρχίζουν να κλείνουν.

Τα φράγματα που διαχωρίζουν το έντερό σας από το υπόλοιπο έντερό σας μπορεί να γίνουν πιο πορώδη, διαρρέοντας θανατηφόρες τοξίνες στην κυκλοφορία του αίματός σας.

Τέλος, η καρδιά σας καταρρέει.

Η θερμοπληξία «είναι μια εκρηκτική ασθένεια», δήλωσε ο Moseley. «Είναι μια φλεγμονώδης, πολυσυστημική ανεπάρκεια». Αν δεν αντιμετωπιστεί αμέσως, μπορεί να σας σκοτώσει γρήγορα.

• Πόσοι άνθρωποι έχουν ζήσει μέχρι σήμερα στη Γη;
    σε Plus +
    Πόσοι άνθρωποι έχουν ζήσει μέχρι σήμερα στη Γη;

Για δεκάδες χιλιάδες χρόνια η ανθρωπότητα πάσχιzε να επιβιώσει. Μετά ήρθε η γεωργία και η Βιομηχανική Επανάσταση.

Η ανθρωπότητα πέρασε ένα σημαντικό ορόσημο στα τέλη του 2022, όταν ο παγκόσμιος πληθυσμός έφτασε για πρώτη φορά τα 8 δισεκατομμύρια άτομα.

Πόσοι όμως ήρθαν πριν από εμάς;

Κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με ακρίβεια, δεδομένου ότι τα διαθέσιμα δημογραφικά δεδομένα καλύπτουν μόνο το τελευταίο 1% της ιστορίας του ανθρώπινου γένους.

Σύμφωνα όμως με κάποιες βασικές υποθέσεις και μερικούς χονδρικούς υπολογισμούς, ερευνητές του Γραφείου Αναφοράς Πληθυσμών στις ΗΠΑ κατέληξαν σε μια εκτίμηση: περίπου 117 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ζήσει μέχρι σήμερα, συμπεριλαμβανομένου του σημερινού παγκόσμιου πληθυσμού.

Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι που ζουν σήμερα αντιστοιχούν σε λιγότερο από το 7% των ανθρώπων που έζησαν ποτέ.

Πώς καταλήγουμε όμως σε αυτά τα νούμερα;

Οποιαδήποτε εκτίμηση βασίζεται σε τρεις βασικούς παράγοντες: το χρονικό διάστημα που ο Homo sapiens ζει στη Γη, το μέγεθος του πληθυσμού σε διαφορετικές περιόδους και ο αριθμός γεννήσεων ανά 1.000 άτομα πληθυσμού για κάθε τέτοια περίοδο.

Το πότε εξελίχθηκε ο Homo sapiens είναι ασαφές. Δεδομένου ότι η μετεξέλιξη ενός προγονικού είδους σε ένα νέο είναι μια σταδιακή διαδικασία, η ανθρωπότητα δεν εμφανίστηκε μέσα σε μια στιγμή.

Παρόλα αυτά, οι δημογράφοι του Γραφείου Αναφοράς βασίστηκαν στην εκτίμηση ότι το είδος μας εμφανίστηκε πριν από 200.000 χρόνια, αν και τα τελευταία χρόνια συγκεντρώνονται ενδείξεις ότι αυτό συνέβη αρκετά νωρίτερα, πριν από περίπου 300.000 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, οι υπολογισμοί βασίστηκαν στην υπόθεση ότι ο αρχικός πληθυσμός ήταν μόνο δύο άτομα, ένας άνδρας και μια γυναίκα.

Για δεκάδες χιλιάδες χρόνια, ο ρυθμός αύξησης ήταν πολύ μικρός και ο παγκόσμιος πληθυσμός περιοριζόταν σε μερικά εκατομμύρια.

Η επανάσταση της γεωργίας πριν από περίπου 11.000 χρόνια επιτάχυνε την αύξηση. Γύρω στο 8000 π.Χ, ο παγκόσμιος πληθυσμός πρέπει να ήταν γύρω στα 5 εκατομμύρια άτομα, νούμερο που διογκώθηκε στα 300 εκατομμύρια το έτος 1 μ.Χ. Μέχρι το 1650, ο πληθυσμός είχε αυξηθεί ελαφρά στα 500 εκατομμύρια.

Χρειάστηκαν συνολικά 200.000 χρόνια μέχρι να φτάσει ο παγκόσμιος πληθυσμός το ένα δισεκατομμύριο γύρω στο 1800. Από εκεί και πέρα όμως χρειάστηκε μόλις δύο και κάτι αιώνες αιώνες για να οκταπλασιαστεί ο αριθμός στα 8 δις., χάρη στην πρόοδο που έφερε η Βιομηχανική Επανάσταση.

Κάθε κόκκος άμμου στην κλεψύδρα αντιστοιχεί σε 10 εκατ. ανθρώπους. Ο σημερινός πλυθυσμός αντιστοιχεί στο πάνω μέρος της κλεψύδας (Our World In Data)

Μέχρι τότε, ο ρυθμός αύξησης ήταν πολύ μικρός.

Και αυτό επειδή στο μεγαλύτερο μέρος της ανθρώπινης ιστορίας, η παιδική θνησιμότητα ήταν εξαιρετικά υψηλή και το προσδόκιμο επιβίωσης κυμαινόταν γύρω στα 10 έτη (αυτό δεν σημαίνει ότι κανείς δεν έφτανε σε μεγάλη ηλικία, μόνο ότι οι ηλικιωμένοι αντιστοιχούσαν σε ένα πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού).

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η γεννητικότητα πρέπει να έφτανε τουλάχιστον τις 80 γεννήσεις ανά 1.000 άτομα πληθυσμού μόνο για να επιβιώσει το είδος. Συγκριτικά, ως υψηλό επίπεδο γεννητικότητας θεωρούνται σήμερα οι 35-45 γεννήσεις ανά 1.000 άτομα, κάτι που παρατηρείται πλέον μόνο στις χώρες της υποσαχάριας Αφρικής.

Σήμερα, η μείωση της παιδικής θνησιμότητας και η πρόοδος της ιατρικής επιτρέπουν σε περισσότερους ανθρώπους να εξαντλήσουν τα γόνιμα χρόνια τους.

Παρόλα αυτά, η γεννητικότητα μειώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο και ο ρυθμός αύξησης του πληθυσμού έχει περιοριστεί σε περίπου 1% τον χρόνο.

Σύμφωνα με τις προβολές του ΟΗΕ, ο παγκόσμιος πληθυσμός θα φτάσει τα 9-10 δισεκατομμύρια στα μέσα του αιώνα και θα σταθεροποιηθεί στα 10-12 δισ. το 2100, οπότε ο ρυθμός αύξησης θα έχει πρακτικά μηδενιστεί.

Η τεχνητή νοημοσύνη μάς δείχνει πώς θα μοιάζουμε σε 1.000 χρόνια και η εικόνα δεν θα σας αρέσει καθόλου

Η μόδα στο μέλλον επιτάσσει... καλώδια, πολλά καλώδια!

Η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης (AI) έχει κάνει πολλούς ανθρώπους να ανησυχούν τελευταία, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι παρέχει πολλές συναρπαστικές δυνατότητες.

Παρόλο που η τεχνητή νοημοσύνη πρόσφατα ξεγέλασε τη μαμά της Katy Perry και την έκανε να νομίζει ότι βρισκόταν στο Met Gala ενώ δεν ήταν, η άνοδος της τεχνολογίας παρέχει την ευκαιρία να εισβάλουμε σε νέα εδάφη που δεν είχαμε καταφέρει να κάνουμε στο παρελθόν.

Το πρόγραμμα AI Midjourney ζητήθηκε να φτιάξει μερικές εικόνες για το πώς εκτιμά ότι θα μοιάζουμε σε 1.000 χρόνια. Και δυστυχώς, τα αποτελέσματα είναι αρκετά τρομακτικά.

Κατ’ αρχάς, φαίνεται ότι η… μόδα του μέλλοντος επιτάσσει την κάλυψη των προσώπων μας με έναν ιστό από καλώδια και μοτέρ που βουίζουν. Ουσιαστικά η τεχνητή νοημοσύνη έχει αποφασίσει ότι η ανθρώπινη όψη μας έχει γίνει υποχείριο της τεχνολογίας.

Αυτό έχει κάποιες αρκετά ανησυχητικές συνέπειες για τη σχέση μας με αυτήν κατά τη διάρκεια αυτής της χιλιετίας, αφού η τρομακτική εικόνα φαίνεται να την δείχνει να έχει τυλίξει τα πλοκάμια της για τα καλά γύρω μας.

Ο άνθρωπος από το έτος 3.000 φαίνεται να έχει θυσιάσει το δέρμα του προσώπου του για να κάνει χώρο για όλη αυτή τη φουτουριστική τεχνολογία.

Μάλιστα σε μια δεύτερη εικόνα, η τεχνητή νοημοσύνη επιμένει στη δυσοίωνη πρόβλεψή της, παρουσιάζοντας ένα πρόσωπο πάλι γεμάτο με καλώδια, ωστόσο αυτή τη φορά το δέρμα έχει παραμείνει.

Ανάμεσα στα αποτελέσματα υπάρχει ένα μικρό μέρος από κανονικά πρόσωπα και στη συνέχεια υπάρχουν οι Μόρλοκ που βλέπετε στις δύο μεσαίες εικόνες της κάτω σειράς.

Αν και σε 1.000 χρόνια κανείς από εμάς δεν θα ζει, ας ελπίσουμε πως το μέλλον δεν θα είναι τόσο σκοτεινό, όσο τα πρόσωπα αυτών των ανθρώπων.

• Ο ανθρώπινος εγκέφαλος συρρικνώνεται και κανείς δεν ξέρει γιατί
    σε Plus +
    Ο ανθρώπινος εγκέφαλος συρρικνώνεται και κανείς δεν ξέρει γιατί

Οι εγκέφαλοι των σύγχρονων ανθρώπων είναι περίπου 13% μικρότεροι από εκείνους των Homo sapiens που ζούσαν πριν από 100.000 χρόνια. Μήπως αυτό οφείλεται στην αλλαγή του κλίματος ή σε κάποιες από τις δεξιότητες που αποκτήσαμε;

Παραδοσιακά πιστεύεται ότι ο “μεγάλος εγκέφαλός” μας είναι αυτό που διαφοροποιεί το είδος μας από τα άλλα ζώα. Η ικανότητά μας για σκέψη και καινοτομία μας επέτρεψε να δημιουργήσουμε την πρώτη τέχνη, να εφεύρουμε τον τροχό και ακόμη και να προσγειωθούμε στη Σελήνη.

Σίγουρα, σε σύγκριση με άλλα ζώα παρόμοιου μεγέθους, ο εγκέφαλός μας είναι γιγαντιαίος. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί σε μέγεθος μέσα σε έξι εκατομμύρια χρόνια από τότε που το είδος μας μοιράστηκε για τελευταία φορά έναν κοινό πρόγονο με τους χιμπατζήδες. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι αυτή η τάση προς μεγαλύτερους εγκεφάλους έχει αντιστραφεί στον Homo sapiens.

Μικρότερα κρανία

Στο είδος μας, το μέσο μέγεθος του εγκεφάλου έχει συρρικνωθεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων 100.000 ετών, σύμφωνα με το BBC.

Για παράδειγμα, σε μια πρόσφατη μελέτη του 2023, ο Ian Tattersall, παλαιοανθρωπολόγος και ομότιμος έφορος του Αμερικανικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας στη Νέα Υόρκη, παρακολούθησε τον όγκο του εγκεφάλου των αρχαίων ανθρωποειδών μέσα στο χρόνο. Ξεκίνησε με τα αρχαιότερα γνωστά είδη και κατέληξε στους σύγχρονους ανθρώπους.

Διαπίστωσε ότι η ταχεία επέκταση του εγκεφάλου συνέβη ανεξάρτητα σε διαφορετικά είδη ανθρωποειδών και σε διαφορετικούς χρόνους στην Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική. Τα είδη των οποίων οι εγκέφαλοι μεγάλωσαν με την πάροδο του χρόνου περιλαμβάνουν τους Australopithecus afarensis, Homo erectus, Homo heidelbergensis και Homo neanderthalensis.

Ωστόσο, η τάση για διεύρυνση του εγκεφάλου με την πάροδο του χρόνου ανατράπηκε με την άφιξη των σύγχρονων ανθρώπων. Τα κρανία των ανδρών και των γυναικών σήμερα είναι κατά μέσο όρο 12,7% μικρότερα από εκείνα του Homo sapiens που έζησε κατά την τελευταία εποχή των παγετώνων.

“Έχουμε πολύ ιδιόμορφα διαμορφωμένα κρανία, οπότε οι πρώτοι άνθρωποι είναι πολύ εύκολο να αναγνωριστούν – και οι πρώτοι έχουν εξαιρετικά μεγάλους εγκεφάλους”, λέει ο Tattersall.

Το εύρημα του Tattersall επαναλαμβάνει εκείνα άλλων. Για παράδειγμα, το 1934, ο Gerhardt Von Bonin, ένας γερμανικής καταγωγής επιστήμονας που συνδέεται με το Πανεπιστήμιο του Σικάγο στο Ιλινόις, έγραψε ότι “υπάρχει μια σαφής ένδειξη μείωσης [του ανθρώπινου εγκεφάλου] τουλάχιστον στην Ευρώπη μέσα στα τελευταία 10.000 ή 20.000 χρόνια”.

Γιατί συνέβη αυτό;

Πώς μπορούμε λοιπόν να εξηγήσουμε αυτή την εντυπωσιακή μείωση; Ο Tattersall προτείνει ότι η συρρίκνωση του μεγέθους του εγκεφάλου άρχισε πριν από περίπου 100.000 χρόνια, γεγονός που αντιστοιχεί σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία οι άνθρωποι μεταπήδησαν από ένα πιο διαισθητικό στυλ σκέψης σε αυτό που ο ίδιος ονομάζει “συμβολική επεξεργασία πληροφοριών” – ή σκέφτονται με έναν πιο αφηρημένο τρόπο για να κατανοήσουν καλύτερα το περιβάλλον τους.

“Αυτή ήταν η εποχή που οι άνθρωποι άρχισαν να παράγουν συμβολικά αντικείμενα και χαρακτικά με σημαντικές γεωμετρικές εικόνες”, λέει ο Tattersall.

Ο Tattersall πιστεύει ότι ο καταλύτης που προκάλεσε αυτή την αλλαγή στον τρόπο σκέψης ήταν η αυθόρμητη εφεύρεση της γλώσσας. Αυτό οδήγησε στην αναδιοργάνωση των νευρωνικών οδών του εγκεφάλου με έναν πιο αποτελεσματικό μεταβολικά τρόπο, επιτρέποντας στους ανθρώπους να παίρνουν περισσότερα “χτυπήματα για το χρήμα τους”.

Με άλλα λόγια, καθώς οι μικρότεροι και καλύτερα οργανωμένοι εγκέφαλοι ήταν σε θέση να εκτελούν πιο πολύπλοκους υπολογισμούς, οι μεταβολικά ακριβοί μεγαλύτεροι εγκέφαλοι έγιναν απλώς περιττοί.

“Μου φαίνεται ότι πιθανότατα οι προκάτοχοί μας επεξεργάζονταν τις πληροφορίες με ένα είδος ωμής βίας, και η νοημοσύνη σε αυτό το πλαίσιο κλιμακωνόταν με το μέγεθος του εγκεφάλου. Έτσι, όσο μεγαλύτερος ήταν ο εγκέφαλός σου, τόσο περισσότερα έβγαζες από αυτόν”, λέει ο Tattersall.

“Αλλά ο δικός μας τρόπος σκέψης είναι διαφορετικός. Αποδομούμε τον κόσμο γύρω μας σε ένα λεξιλόγιο αφηρημένων συμβόλων και επανασυνθέτουμε αυτά τα σύμβολα για να θέσουμε ερωτήσεις όπως “Τι θα γινόταν αν;”.

“Αυτό το είδος συμβολικής σκέψης πρέπει να απαιτούσε ένα πολύ πιο πολύπλοκο σύνολο συνδέσεων μέσα στον εγκέφαλο από ό,τι υπήρχε παλαιότερα. Η πρότασή μου είναι ότι η ύπαρξη αυτών των επιπλέον συνδέσεων επέτρεπε στον εγκέφαλο να λειτουργεί με πολύ πιο αποδοτικό τρόπο”.

Μία άλλη άποψη

Ωστόσο, άλλοι παλαιοντολόγοι υποστηρίζουν ότι το αρχείο των απολιθωμάτων δείχνει ότι οι εγκέφαλοι άρχισαν να συρρικνώνονται πιο πρόσφατα από ό,τι προτείνει ο Tattersall, πράγμα που σημαίνει ότι η αλλαγή δεν θα μπορούσε να συνδεθεί με τη γλώσσα. Η ημερομηνία στην οποία ο Tattersall τοποθετεί την απόκτηση της γλώσσας (100.000 χρόνια πριν) αμφισβητείται επίσης.

“Λατρεύω αυτή τη θεωρία, νομίζω ότι είναι πραγματικά λαμπρή”, λέει ο γνωστικός επιστήμονας Jeff Morgan Stibel από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στην Καλιφόρνια.

“Αλλά δεν έχουμε δει τα δεδομένα που να αποδεικνύουν ότι υπήρξε μια μείωση ήδη πριν από 100.000 χρόνια που δεν οδήγησε κάποια στιγμή σε μια αντιστροφή όπου το μέγεθος του εγκεφάλου άρχισε να αυξάνεται ξανά. Υπήρχαν μειώσεις και τότε. Αλλά στη συνέχεια το μέγεθος του εγκεφάλου άρχισε να αυξάνεται ξανά, οπότε τα δεδομένα δεν ταιριάζουν ακόμη με αυτή την υπόθεση”.

Η αλλαγή του κλίματος

Ο Stibel πιστεύει ότι η αλλαγή του κλίματος και όχι η γλώσσα θα μπορούσε να εξηγήσει τους μικρότερους εγκεφάλους μας. Σε μια μελέτη του 2023, ανέλυσε τα κρανία 298 Homo sapiens των τελευταίων 50.000 ετών. Διαπίστωσε ότι οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι συρρικνώνονται τα τελευταία 17.000 χρόνια περίπου – από το τέλος της τελευταίας εποχής των παγετώνων. Όταν εξέτασε προσεκτικά το κλιματικό αρχείο, διαπίστωσε ότι η μείωση των μεγεθών του εγκεφάλου συσχετίζεται με περιόδους αύξησης της θερμοκρασίας του κλίματος.

“Αυτό που είδαμε ήταν ότι όσο θερμότερο ήταν το κλίμα, τόσο μικρότερο ήταν το μέγεθος του εγκεφάλου των ανθρώπων, και όσο ψυχρότερο ήταν το κλίμα, τόσο μεγαλύτερος ήταν ο εγκέφαλος”, λέει ο Stibel.

Οι μικρότεροι εγκέφαλοι θα μπορούσαν να επιτρέψουν στους ανθρώπους να κρυώσουν γρήγορα. Είναι γνωστό ότι οι άνθρωποι σε θερμά κλίματα έχουν εξελίξει πιο αδύνατα και ψηλά σώματα για να μεγιστοποιήσουν την απώλεια θερμότητας. Είναι πιθανό ότι οι εγκέφαλοί μας θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί με παρόμοιο τρόπο.

Το 2021, ο Jeremy DeSilva, ανθρωπολόγος στο Dartmouth College στις ΗΠΑ, ανέλυσε απολιθώματα κρανίων από τον Μειοκαινικό ανθρωποειδή Rudapithecus (πριν από 9,85 εκατομμύρια χρόνια) έως τον σύγχρονο άνθρωπο (πριν από 300.000 έως 100 χρόνια). Υπολόγισε ότι οι εγκέφαλοί μας άρχισαν να συρρικνώνονται μόλις πριν από 3.000 χρόνια, περίπου την ίδια εποχή που άρχισαν να εμφανίζονται οι πολύπλοκοι πολιτισμοί (αν και έκτοτε έχει αναθεωρήσει την εκτίμησή του, υποστηρίζοντας ότι η μείωση του μεγέθους του εγκεφάλου συνέβη μεταξύ 20.000 και 5.000 ετών).

Η έλλειψη θρεπτικών συστατικών

Ο DeSilva υποστηρίζει ότι η γέννηση πολύπλοκων κοινωνιών και αυτοκρατοριών σήμαινε ότι οι γνώσεις και τα καθήκοντα μπορούσαν να εξαπλωθούν. Οι άνθρωποι δεν ήταν πλέον υποχρεωμένοι να γνωρίζουν τα πάντα, και καθώς τα άτομα δεν χρειαζόταν πλέον να σκέφτονται τόσο πολύ για να επιβιώσουν, ο εγκέφαλός τους μειώθηκε σε μέγεθος.

Ωστόσο, και αυτή η θεωρία αμφισβητείται.

“Δεν έγιναν όλες οι κοινωνίες των κυνηγών-συλλεκτών πολύπλοκες με τον ίδιο τρόπο όπως, ας πούμε, οι Αιγύπτιοι πριν από 3.000 χρόνια, αλλά το μέγεθος του εγκεφάλου μειώθηκε και σε αυτές τις κοινωνίες”, λέει η Eva Jablonka, ομότιμη καθηγήτρια στο Ινστιτούτο Cohn για την Ιστορία της Φιλοσοφίας της Επιστήμης και των Ιδεών στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ στο Ισραήλ.

Η Jablonka υποστηρίζει ότι ακόμη και αν οι εγκέφαλοι συρρικνώθηκαν όταν εμφανίστηκαν πολύπλοκες κοινωνίες, δεν προκύπτει απαραίτητα ότι οι μικρότεροι εγκέφαλοι ήταν απαραίτητα μια προσαρμοστική αντίδραση.

Τι επιπτώσεις μπορεί να έχουν αυτά τα συμπεράσματα

“Αν πριν από 3.000 χρόνια εμφανίστηκαν πολύ μεγαλύτερες και πιο πολύπλοκες κοινωνίες, αυτό θα μπορούσε να συσχετιστεί με πολύ μεγαλύτερες διαφορές στις κοινωνικές τάξεις. Αν, κατά συνέπεια, η πλειονότητα των ανθρώπων ήταν φτωχοί, τότε γνωρίζουμε ότι η φτώχεια και ο υποσιτισμός και παρόμοια πράγματα θα έθεταν σε κίνδυνο τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο”.

Η Marta Lahr, από το Leverhulme Centre for Human Evolutionary Studies του Πανεπιστημίου του Cambridge, έχει επίσης προτείνει ότι η ανεπάρκεια θρεπτικών συστατικών θα μπορούσε να εξηγήσει τα συρρικνωμένα κρανία μας. Το 2013 ανέλυσε οστά και κρανία από όλη την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία. Διαπίστωσε ότι οι Homo sapiens με τα μεγαλύτερα μυαλά ζούσαν πριν από 20.000 έως 30.000 χρόνια και ότι οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι άρχισαν να συρρικνώνονται πριν από 10.000 χρόνια.

Αυτό είναι μέσα στο χρονικό διάστημα που οι πρόγονοί μας πιστεύεται ότι σταμάτησαν να είναι κυνηγοί-συλλέκτες και στράφηκαν στη γεωργία. Υποστηρίζει ότι η εξάρτηση από τη γεωργία μπορεί να δημιούργησε ελλείψεις βιταμινών και ανόργανων συστατικών, με αποτέλεσμα την καχεκτική ανάπτυξη.

Η εξημέρωση…

Εν τω μεταξύ, ορισμένοι επιστήμονες έχουν προτείνει ότι τα ανθρώπινα κρανία έγιναν μικρότερα ως συνέπεια της αυτοεξημέρωσης, βασιζόμενοι στο γεγονός ότι τα εξημερωμένα είδη όπως οι σκύλοι και οι γάτες (που εκτρέφονται για τη φιλικότητά τους) έχουν εγκεφάλους που είναι 10-15% μικρότεροι από τους άγριους προγόνους τους. Αν οι φιλικότεροι, πιο κοινωνικοί άνθρωποι ήταν πιο επιτυχημένοι από εξελικτική άποψη, τότε οι εγκέφαλοι μπορεί να συρρικνώθηκαν με την πάροδο του χρόνου. Αλλά δεν έχουν πειστεί όλοι.

“Δεν αγοράζω τη θεωρία του αυτοεξευτελισμού”, λέει ο Jablonka.

“Η αυτοεξημέρωση, αν συνέβη, πρέπει να συνέβη πριν από περίπου 800.000 χρόνια, και δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη ότι οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι συρρικνώθηκαν εκείνη την εποχή”.

Οπότε πού μας αφήνει αυτό; Δυστυχώς, για να καταλάβουμε γιατί συρρικνώθηκαν οι εγκέφαλοι, θα πρέπει να προσδιορίσουμε ακριβώς πότε άρχισε η συρρίκνωση. Αλλά το αρχείο των απολιθωμάτων καθιστά αυτό το εγχείρημα σχεδόν αδύνατο. Τα παλαιότερα απολιθώματα είναι πιο δύσκολο να βρεθούν, οπότε η καταγραφή στρέφεται σε μεγάλο βαθμό προς τα νεότερα δείγματα. Για ορισμένα κακώς διατηρημένα είδη, επί του παρόντος εξαρτόμαστε από λίγα ή ακόμη και από ένα μόνο κρανίο.

“Αυτό που ξέρουμε είναι ότι, οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι είχαν περίπου το ίδιο μέγεθος με τους εγκεφάλους των Νεάντερταλ, το οποίο είναι αρκετά μεγαλύτερο από το μέσο μέγεθος των ανθρώπινων εγκεφάλων σήμερα”, λέει ο Tattersall.

“Ο μέσος όρος όλων των εγκεφάλων Homo sapiens που είναι ηλικίας άνω των περίπου 20.000 ετών, είναι επίσης υψηλός. Αλλά το πότε άρχισε η μείωση του μεγέθους είναι ένα ερώτημα που δεν είναι απολύτως σαφές, επειδή τα αρχεία δεν είναι τόσο καλά. Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι τότε οι εγκέφαλοι ήταν μεγάλοι και σήμερα είναι περίπου 13% μικρότεροι”.

Γινόμαστε λιγότερο έξυπνοι;

Αν οι εγκέφαλοι συρρικνώνονται, τι σημαίνει αυτό για την ανθρώπινη νοημοσύνη; Ανάλογα με τη θεωρία που πιστεύετε, οι μικρότεροι εγκέφαλοι θα μπορούσαν είτε να μας κάνουν πιο έξυπνους, είτε πιο χαζούς, είτε να μην έχουν καμία επίδραση στη νοημοσύνη.

Είναι αλήθεια ότι το μέγεθος του εγκεφάλου δεν είναι το παν. Οι εγκέφαλοι των ανδρών είναι περίπου 11% μεγαλύτεροι από τους εγκεφάλους των γυναικών λόγω του μεγαλύτερου μεγέθους του σώματός τους. Ωστόσο, έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες και οι άνδρες έχουν παρόμοιες γνωστικές ικανότητες. Υπάρχουν κάποιες αμφισβητούμενες ενδείξεις ότι είδη ανθρωποειδών με μικρότερο εγκέφαλο, όπως ο Homo floresiensis και ο Homo naledi, ήταν ικανά για πολύπλοκες συμπεριφορές, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο τρόπος με τον οποίο είναι καλωδιωμένος ένας εγκέφαλος είναι ο τελικός καθοριστικός παράγοντας της νοημοσύνης. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, το να έχεις μεγαλύτερο εγκέφαλο σε σχέση με το μέγεθος του σώματός σου συσχετίζεται με τη νοημοσύνη.

“Το γεγονός ότι το μέγεθος του εγκεφάλου μας μειώνεται σημαντικά αυτή τη στιγμή οδηγεί στο λογικό συμπέρασμα ότι η ικανότητά μας για μεγαλύτερη νοημοσύνη είτε συρρικνώνεται, είτε τουλάχιστον δεν αυξάνεται”, λέει ο Stibel.

“Ωστόσο, αυτό που κάναμε τα τελευταία 10.000 χρόνια είναι να δημιουργήσουμε εργαλεία και τεχνολογίες που μας επιτρέπουν να φορτώνουμε τη νόηση σε αντικείμενα. Είμαστε σε θέση να αποθηκεύουμε πληροφορίες σε υπολογιστές και να χρησιμοποιούμε μηχανές για να υπολογίζουν πράγματα για εμάς. Έτσι, οι εγκέφαλοί μας μπορεί να παρέχουν λιγότερη ικανότητα για νοημοσύνη και εγκεφαλική ισχύ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς ως είδος γινόμαστε συλλογικά λιγότερο έξυπνοι”.

Έλληνες πρεσβευτές του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα: «Εάν θέλουμε να σώσουμε το κλίμα, πρέπει να δράσουμε τώρα»

«Εάν θέλουμε να σώσουμε το κλίμα, πρέπει να δράσουμε τώρα». Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνουν οι Έλληνες πρεσβευτές για το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα ενώνοντας τις δυνάμεις τους με άλλες 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μάχη απέναντι στην κλιματική αλλαγή. Συνολικά 55 άνθρωποι από κάθε γωνιά της Ελλάδος, ειδικοί ο καθένας στο πεδίο που ασχολείται, συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή διατρανώνοντας ότι «κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω».

Από τις πρώτες πρέσβειρες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και του Συμφώνου για το Κλίμα είναι η Κωνσταντίνα Τογκαρίδου, εμπειρογνώμων για τη δίκαιη μετάβαση (Just Transition Expert). Με βάση της τη Δυτική Μακεδονία η κυρία Τογκαρίδου δραστηριοποιείται στο κομμάτι της δίκαιης μετάβασης επιχειρώντας να "προωθήσει" την αναγκαιότητα της πράσινης μετάβασης προς την πράσινη ανάπτυξη. «Αυτό που τονίζω κάθε φορά είναι τους λόγους που ήταν επιτακτική ανάγκη η απολιγνιτοποίηση στην Δυτική Μακεδονία ως μέρος της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Συμμετέχω σε δράσεις οι οποίες έχουν να κάνουν με συσχετισμό περιβαλλοντολογικών θεμάτων και μιας δίκαιης μετάβασης και μιας πράσινης γενικότερα μετάβασης, μέσω της συμμετοχής μου σε σχετικά συνέδρια και σεμινάρια.

Έχουμε δρομολογήσει και είναι υπό δημιουργία ένα εκπαιδευτικό εργαλείο κυρίως στο οποίο θα απευθύνεται σε ομάδες, σε παιδιά δημοτικού αλλά και προσχολικής ηλικίας, για το πώς θα μεταλαμπαδεύσουμε την αναγκαιότητα της πράσινης ανάπτυξης , τι είναι η ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία, γιατί είναι βασικό να αποτελεί μέρος της εκπαίδευσής μας και γιατί αυτή η ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία θα πρέπει να υιοθετηθεί σε ένα πολύ μεγάλο φάσμα των ενεργειών μας. Άρα η δράση μας είναι ποικίλες και πολύ πολυδιάστατες, θα έλεγα και έχουν ως σκοπό την ευαισθητοποίηση των ομάδων και την ενημέρωση σχετικά με περιβαλλοντικά θέματα», εξηγεί στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η κυρία Τογκαρίδου.

Στο πλαίσιο αυτό η κυρία Τογκαρίδου αποφάσισε να γίνει πρέσβειρα του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα (European Climate Pact), καθώς όπως τονίζει πρόκειται για έναν «εξαιρετικό θεσμό» ο οποίος τους δίνει τη δυνατότητα δικτύωσης τόσο εντός της χώρας με επιστήμονες και εμπειρογνώμονες σε περιβαλλοντικά θέματα όσο και με άλλες χώρες της ΕΕ ανταλλάσσοντας γνώσεις και καλές πρακτικές. «Θέλοντας να μεταφέρω αυτό το μήνυμα και να δω μέσα από ποιες δράσεις θα μπορούσα να συνεισφέρω και εγώ στην ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία, λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχει ένα μεγάλο επικοινωνιακό κενό, το οποίο υπάρχει όχι μόνο στην ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, αλλά και γενικότερα σε περιβαλλοντολογικά θέματα στη χώρα μας, εκτίμησα ότι μέσα από αυτό το θεσμό ακριβώς θα μπορούσα να προσφέρω κι εγώ κάτι, ένα λιθαράκι σε αυτό το οποίο εννοούμε Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και προσθέτει ότι για εκείνη το μεγαλύτερο ζήτημα είναι ότι υπάρχει ένα κενό στον τρόπο με τον οποίον επικοινωνείται το μήνυμα.

Η πρωτοβουλία για τους πρεσβευτές για το Σύμφωνο για το Κλίμα ξεκίνησε ως απόρροια της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας αποτελώντας μία από τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
    Εθνικός συντονιστής για το Σύμφωνο για το Κλίμα στη χώρα μας από τον Σεπτέμβριο του 2023 έχει οριστεί ο οργανισμός ΙΝΖΕΒ και όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύνουσα σύμβουλος του ΙΝΖΕΒ, Αλίς Κοροβέση, σκοπός των πρεσβευτών του Συμφώνου για το Κλίμα είναι «να κινητοποιήσουν όσο περισσότερο κόσμο μπορούν ώστε να αναλάβουν δράση σε σχέση με το κλίμα». «Πρέπει να κινηθούμε τώρα εάν θέλουμε κάτι να σώσουμε από αυτή τη γη, εάν θέλουμε να σώσουμε το κλίμα. Θα πρέπει να κοιτάμε τα πάντα ως σύνολο και όχι ως μονάδες.

Το ότι δεν συμβαίνει στο σπίτι μας σήμερα ή στη γειτονιά μας αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα συμβεί αύριο ή μεθαύριο. Τα πράγματα είναι ρευστά, οι ενδείξεις και οι προβλέψεις δεν είναι ευοίωνες», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Κοροβέση ενώ προσθέτει ότι χρειάζεται να δείξουμε όσο περισσότερο σεβασμό μπορούμε «σε αυτή τη γη που μας φιλοξενεί». «Να προστατεύσουμε ό,τι μπορούμε πολλαπλασιάζοντας τις προσπάθειες γιατί ο χρόνος είναι λίγος. Το όφελος θα έχει να κάνει και θα έχει αντίκτυπο σίγουρα και στις δικές μας ηλικίες μεταγενέστερα αλλά κυρίως στα παιδιά τα οποία τουλάχιστον θα πρέπει να μείνουν σε ένα περιβάλλον το οποίο θα είναι αυτό το ιδανικό που ζούσαμε εμείς πριν 20-30 χρόνια που δεν είχαμε συναίσθηση ακόμη του μεγέθους του προβλήματος και του μεγέθους του κινδύνου», επισημαίνει η κυρία Κοροβέση.

Από την πλευρά της η Ελένη Παπαδοπούλου από την ΙΝΖΕΒ υπογραμμίζει ότι στόχος τους γενικότερα σαν εθνικός συντονιστής είναι να βοηθήσουν για την ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας. «Είναι ένα θέμα που αφορά όλους, από παιδιά σε σχολεία μέχρι ηλικιωμένους. Οποιοσδήποτε μπορεί να βοηθήσει, στον βαθμό που μπορεί, από μία πολύ μικρή πράξη μέχρι πιο ενεργά για να κινητοποιηθεί περισσότερος κόσμος. Θέλουμε όλοι καταρχάς να αποδεχτούν την κλιματική αλλαγή γιατί κάποιοι δεν το δέχονται και μετά από αυτή τη συνειδητοποίηση θα ξεκινήσει μια πιο ενεργή δράση ώστε να μπορέσουμε όλοι να επιτύχουμε τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας», εξηγεί.

Έχοντας ανέβει τις 7 ψηλότερες κορυφές των ηπείρων του κόσμου η υποψήφια ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, πρέσβειρα του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα, ιδρύτρια του οργανισμού A Woman Can Be και αλπινίστρια Βανέσα Αρχοντίδου αποφάσισε να ανηφορίσει προς τον δύσκολο δρόμο της μάχης απέναντι στην κλιματική αλλαγή.
    «Ανεβαίνοντας στα βουνά του κόσμου έβλεπα ότι το ανθρώπινο αποτύπωμα είναι τεράστιο. Ξεκίνησε λοιπόν μια ανησυχία γιατί πραγματικά, όταν ανεβαίνεις στις ψηλότερες κορυφές των ηπείρων και βλέπεις τους παγετώνες να λιώνουν και τους πολιτισμούς, τους ανθρώπους που βρίσκονται κάτω από τις περιοχές αυτές να βιώνουν συνθήκες όπως έλλειψη νερού και να αναγκάζονται να φύγουν, άρχισα να σκέφτομαι ότι εδώ υπάρχουν σοβαρές εξελίξεις, οι οποίες σιγά σιγά θα αρχίσουν να επηρεάζουν τις ζωές μας.

Ένας από τους λόγους που με ταρακούνησε ιδιαίτερα ήταν ότι γυρνώντας από την αποστολή στο Έβερεστ στο σπίτι που μεγάλωσα, που πέρασα τα καλοκαίρια μου, μετά από μία mega πυρκαγιά είχαμε ως αποτέλεσμα να καεί το σπίτι, να καούν ουσιαστικά οι παιδικές αναμνήσεις στη γειτονιά μου κι αυτό με ταρακούνησε. Στην αρχή θύμωσα αλλά μετά σκέφτηκα ότι δεν είναι δυνατόν να μην μπορούμε να κάνουμε κάτι γι αυτό. Έτσι λοιπόν, μπορώ να πω ότι και με το συναίσθημα, αλλά και με τη λογική, άρχισα να ψάχνω να βρω με ποιους τρόπους μπορώ και εγώ να συμβάλω», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Αρχοντίδου και προσθέτει ότι είναι αναγκαίες κάποιες καμπάνιες. «Διάβασα τι είναι το Σύμφωνο για το Κλίμα, που διέπει όλες τις πολιτικές που αφορούν τα θέματα της κλιματικής κρίσης και θεώρησα ότι ο τρόπος για να συμβάλω ήταν να κάνω αυτό ακριβώς το κομμάτι της επικοινωνίας, να είμαι δηλαδή πρέσβειρα του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το κλίμα και να μπορέσω να μεταδώσω αυτή τη γνώση τους ανθρώπους», επισημαίνει η κυρία Αρχοντίδου και τονίζει ότι χρειάζεται να δουλέψουν όλοι μαζί για το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής.

«Δεν προχωράμε με βήματα τα οποία είναι σταθερά. Η δική μου εκτίμηση είναι ότι δεν θα καταφέρουμε να πετύχουμε το στόχο αυτόν του 1,5 βαθμού αν δεν συμβαδίσουμε όλοι σε όλη την Ευρώπη αλλά και σε όλο τον κόσμο με τον ίδιο ρυθμό», υπογραμμίζει και προσθέτει ότι οι πρεσβευτές του Συμφώνου για το Κλίμα χρειάζεται να συμβάλουν στην διάδοση του μηνύματος για την κλιματική κρίση εξηγώντας με απλό τρόπο σε κάθε τομέα τους κινδύνους που ενέχουν. «Θα πρέπει να βρούμε και τα μέσα για να το κάνουμε, τα εκπαιδευτικά μέσα και τον τρόπο να τους κάνουμε να ενδιαφερθούν με εικόνες. Συγκεκριμένα αυτό προσπαθώ να κάνω και μέσα από τον οργανισμό A Woman Can Be αυτός είναι ο λόγος που κάνουμε τις αποστολές και φέρνουμε πίσω ντοκιμαντέρ και εικόνες, ώστε να αντιληφθούν όλοι ότι αυτό το θέμα δεν είναι μονοδιάστατο και μη χειροπιαστό αλλά είναι κάτι που μας επηρεάζει σε πάρα πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας,», επισημαίνει.

Ως Πρέσβειρα του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα η κυρία Αρχοντίδου έχει προχωρήσει σε διάφορες εκπαιδευτικές δράσεις σε παιδιά ηλικίας από 10 έως 14 ετών. «Πηγαίνουμε στα σχολεία και ουσιαστικά μέσα από ένα εκπαιδευτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προσπαθούμε να εξηγήσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε παιδιά από 10 έως 14. Επίσης, αυτό το οποίο κάνουμε είναι βιωματικοί περίπατοι στη φύση και μέσα από αυτούς προσπαθούμε να περάσουμε επίσης τη γνώση.

Το τρίτο που κάνουμε πάλι είναι ένα πρόγραμμα γυναικείας ενδυνάμωσης στον τομέα της αγροδιατροφής καθώς και αποστολές σε μέρη του κόσμου που πλήττονται από την κλιματική κρίση», σημειώνει και υπογραμμίζει: «Οι ιστορίες και οι διάλογοι είναι αυτοί που μπορούν να μας κινητοποιήσουν. Κάτι άλλο το οποίο δυστυχώς μας κινητοποιεί, είναι όταν συμβαίνουν τραγικά γεγονότα και τα ζούμε στο πετσί μας αλλά δυστυχώς εκεί θα πρέπει να είμαστε και εμείς ενεργοί πολίτες».

Έχοντας ασχοληθεί χρόνια με θέματα περιβάλλοντος και ενέργειας ο καθηγητής στο τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών στο ΠΑΔΑ, Κωνσταντίνος Ψωμόπουλος έχει εστιάσει όλα αυτά τα χρόνια σε δράσεις για την διαχείριση των αποβλήτων και την προστασία του περιβάλλοντος.

«Στόχος είναι να διαμορφώσουμε πολιτικές για να κάνουμε τις πόλεις μας κυκλικές να μειώσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα συμβάλλοντας στην κυκλική οικονομία. Προχωράμε προς αυτή την κατεύθυνση αλλά έχουμε δρόμο πολύ», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ψωμόπουλος ενώ προσθέτει ότι υπάρχουν ακόμη και μικρές συμπεριφορές από την πλευρά των πολιτών που έχουν τρομακτικό αντίκτυπο στις προσπάθειες για περιορισμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. «Το πρόβλημά μου εμένα δεν είναι τι κάνουν οι μεγάλοι αλλά τι δεν κάνουν και οι μικροί που βιώνουμε αυτά τα προβλήματα. Αν εμείς δεν κάνουμε τα αυτονόητα δεν θα γίνει τίποτα», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ψωμόπουλος.

«Τον στόχο του 1,5 βαθμού τον έχουμε χάσει ήδη. Ήδη τις προηγούμενες τρεις χρονιές υπήρχαν μεγάλες μακρές περιόδους που η θερμοκρασία είχε ξεπεράσει τον 1,5 βαθμό . Για εμένα ο 1,5 βαθμός ο στόχος αυτός είναι χαμένος», επισημαίνει και προσθέτει ωστόσο ότι οι πολίτες είναι ευαισθητοποιημένοι και γνωρίζουν το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής όμως δεν ανταποκρίνονται με πράξεις απέναντι σε αυτό. «Ο κόσμος όμως ενδιαφέρεται για το κλίμα. Το πρόβλημα τελικά δεν είναι η ευαισθητοποίηση, η γνώση, αλλά η δράση. Αυτό βλέπω. Και αυτό είναι που με λυπεί. Δεν υπάρχει έλλειψη ευαισθητοποίησης. Υπάρχει έλλειψη διάθεσης για δράση. Ακόμα και στο πιο απλό πράγμα που θα κάνουμε. Και νομίζω ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι αυτό», σημειώνει και υπογραμμίζει ότι χρειάζεται «να κάνουμε τα παιδιά μας ενεργούς και ευαισθητοποιημένους πολίτες».

Οι 55 Έλληνες πρεσβευτές του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το κλίμα δραστηριοποιούνται σε διαφορετικούς τομείς ο καθένας έχοντας έναν μόνο στόχο να μεταφέρουν το μήνυμα για την ανάγκη να δράσουν απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Όπως εξηγεί η κυρία Κοροβέση ο καθένας προχωρά σε διαφορετικές δράσεις, από εκπαιδευτικές μέχρι και κλιματικούς περιπάτους ενώ τονίζει ότι μέσω του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το κλίμα «ενώνονται οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να πούν ότι πρέπει κάπως να συνεργαστούμε για να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις προκλήσεις».

Πηγή: AΠΕ-ΜΠΕ