Την εβδομάδα μετά τον θάνατο της Ελισάβετ Β'του Ηνωμένου Βασιλείου τα τραγούδια για την αείμνηστη βασίλισσα έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή στις συνδρομητικές πλατφόρμες μουσικής. Σύμφωνα με το Billboard, το τραγούδι των Smiths του 1986 «The Queen Is Dead» κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση σε streams.
Στις 7 Σεπτεμβρίου η επιτυχία του αγγλικού ροκ συγκροτήματος συγκέντρωσε στις ΗΠΑ 6.000 streams και μία μέρα αργότερα, όταν ανακοινώθηκε ο θάνατος της βασίλισσας του Ηνωμένου Βασιλείου υπήρξε άνοδος κατά 1.687%, δηλαδή καταγράφηκαν 114.000 streams.
Επίσης, επανήλθε στο προσκήνιο η επιτυχία των Sex Pistols του 1977 «God Save The Queen», η οποία από τα 11.000 έφθασε τα 81.000 streams (αύξηση 650%). Στις πλατφόρμες μουσικής πολλοί χρήστες άκουσαν ξανά το «Her Majesty» των Beatles (1969) και το τραγούδι των Stone Roses του 1989 «Elizabeth My Dear». To πρώτο κατέγραψε άνοδο στα streams κατά 269% (από περίπου 1.000 σε 3.000 streams) και το δεύτερο 224% (από περίπου 500 σε 1.500 streams).
Πάντως οι Sex Pistols βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημοσιότητας λόγω της διαμάχης που ξέσπασε μεταξύ των μελών του γκρουπ. Ο Τζον Λίντον αποστασιοποιήθηκε από το συγκρότημα και το κατηγόρησε ότι προσπάθησε να «εκμεταλλευτεί» τον θάνατο της βασίλισσας.
Σε μήνυμά του στο Twitter, το τωρινό συγκρότημα του Λίντον, Public Image Ltd εξήγησε ότι ο πρώην τραγουδιστής των Sex Pistols αποκηρύσσει οποιαδήποτε υποτιθέμενη «εμπορική» δραστηριότητα που συνδέεται με το διάσημο πανκ τραγούδι.
Πηγή: ethnos.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 18 Σεπτεμβρίου 2022 16:34
Το «All I Want for Christmas is You» της Μαράια Κάρεϊ έχει κερδίσει μια σταθερή θέση στην κορυφή του αμερικανικού Billboard Holiday 100. Αλλά μια ματιά στο ποια άλλα τραγούδια εμφανίζονται στο top 40 δείχνει ότι η επιτυχία της είναι μια ανωμαλία.
To All I want for Christmas της Μαράια Κάρεϊ είναι μια διαχρονική χριστουγεννιάτικη επιτυχία. Οι εποχές αλλάζουν αλλά το τραγούδι, όταν πλησιάζουν οι γιορτές, ανεβαίνει ξανά παγκοσμίως. Γιατί όμως παραμένει τόσο δημοφιλές;
Ένα οικείο κουδούνισμα
Το τραγούδι αρχίζει με ένα χριστουγεννιάτικο κουδούνισμα. Είναι ο ήχος μιας τσελέστα- ένα όργανο που εμφανίζεται στο κλασικό χριστουγεννιάτικο έργο του Τσαϊκόφσκι «Ο Καρυοθραύστης». Η επιτυχία της Κάρεϊ χρησιμοποιεί επίσης το κουδούνι του έλκηθρου, το οποίο συνδέθηκε με την περίοδο των γιορτών κάποια στιγμή αφότου ο James Lord Pierpont έγραψε το «Jingle Bells» τη δεκαετία του 1850.
Νοσταλγικές αρμονίες
Έξι συγχορδίες που ακούγονται στο τραγούδι της Μαράια Κάρεϊ δημιουργούν ήχους που συχνά συνδέουμε με τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τον συνθέτη Vivek Maddala.
«Αυτό το είδος αρμονίας είναι άτυπο στη σύγχρονη ποπ μουσική, αλλά ήταν συνηθισμένο σε προηγούμενες εποχές», δήλωσε ο Maddala.
Αυτά τα αρμονικά μοτίβα επικαλούνται ένα «μουσικό λεξιλόγιο» που μοιράζονται με τα αμερικανικά πρότυπα τζαζ των αρχών του 20ού αιώνα, μια εποχή κατά την οποία γράφτηκαν πολλά κλασικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια.
Μαξιμαλιστική παραγωγή
Προχωρήστε μερικά δευτερόλεπτα ακόμα στο τραγούδι και θα συναντήσετε αυτό που ο μουσικός Walter Afanasieff αποκάλεσε «τοίχο ήχου». Πλούσιες συγχορδίες πιάνου και μια gospel χορωδία στο βάθος δημιουργούν ένα αισιόδοξο ύφος που θυμίζει τη δημοφιλή μουσική των δεκαετιών 1950 και 1960, όταν η τεχνολογία της μουσικής παραγωγής είχε εξελιχθεί και οι συνθέτες ακολουθούσαν μια πιο μαξιμαλιστική προσέγγιση.
R&B φωνητικά ad libs
Τέλος, η γέφυρα του «All I Want for Christmas is You» παραπέμπει στους συγχρόνους του: pop μουσική της δεκαετίας του 1990, όταν το είδος άρχισε να παντρεύει στοιχεία hip hop και R&B. Τα φωνητικά riffs και τα ad-libs της Κάρεϊ είναι πολύ χαρακτηριστικά αυτής της εποχής, όταν τα chart-toppers ήταν συχνά γεμάτα με φωνητικές ακροβασίες σε αυτό το στυλ.
Το «All I Want for Christmas is You» έχει κερδίσει μια σταθερή θέση στην κορυφή του U.S. Billboard Holiday 100 από την έναρξη του chart το 2011. Αλλά μια ματιά σε ποια άλλα τραγούδια εμφανίζονται στο top 40 εδώ δείχνει ότι η επιτυχία του είναι μια «ανωμαλία».
Το «Christmas (Baby Please Come Home)», η διασκευή της Κάρεϊ στο κλασικό χριστουγεννιάτικο τραγούδι της Darlene Love και αναφερόμενη έμπνευση για το «All I Want for Christmas is You», κάνει επίσης την εμφάνισή του.
Και άλλοι καλλιτέχνες έχουν βγάλει πρωτότυπη χριστουγεννιάτικη μουσική. Το «Mistletoe» του Justin Bieber ξεκίνησε τη διαδρομή του στήθος με στήθος με το κλασικό τραγούδι της Κάρεϊ, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει πέσει στο chart.
Η επιτυχία «Santa Tell Me» της Ariana Grande γνώρισε παρόμοια επιτυχία μετά την κυκλοφορία της το 2014. Άρχισε σιγά σιγά να ανεβαίνει και πάλι στο chart το 2020.
Το «Underneath the Tree» της Kelly Clarkson ξεκίνησε πιο χαμηλά στο chart, αλλά έχει γίνει μια σταθερή top 20 επιτυχία τα τελευταία χρόνια.
Εν τω μεταξύ, τα τραγούδια που γράφτηκαν πριν από δεκαετίες είναι τα πιο σταθερά στο top 10. Το «Rockin' Around the Christmas Tree» της Brenda Lee ξεπέρασε μάλιστα την επιτυχία της Κάρεϊ στην πρώτη θέση τις τελευταίες δύο εβδομάδες:
«Rockin' Around the Christmas Tree» της Brenda Lee
«The Christmas Song» του Nat King Cole
«Jingle Bell Rock» του Bobby Helms
«A Holly Jolly Christmas» του Burl Ives
«Feliz Navidad» του Jose Feliciano
Ο Michael Buble, γνωστός για την φωνή του και την προτίμησή του στα jazz standards του 20ου αιώνα, εμφανίζεται ως σολίστας σε επτά τραγούδια που σκαρφαλώνουν στο top 40 του chart. Όλα τους είναι διασκευές.
«It's Beginning to Look a Lot Like Christmas»
«All I Want for Christmas is You»
«Holly Jolly Christmas»
«Have Yourself a Merry Little Christmas»
«Christmas (Baby Please Come Home)»
«Santa Claus is Comin' to Town»
«Santa Buddy»
Το Holiday 100, ένα chart του Billboard που ξεκίνησε το 2011, διαφέρει αρκετά από τα άλλα charts. Τα ίδια τραγούδια κατατάσσονται στα charts χρόνο με το χρόνο, αξιόπιστα και κυκλικά, και πολλά από τα τραγούδια που κατατάσσονται στα charts είναι διασκευές.
Μια ματιά στα τραγούδια που έχουν καταγραφεί σταθερά για δέκα ή περισσότερες εβδομάδες στο Holiday 100 δείχνει ότι τα περισσότερα από αυτά γράφτηκαν πολλές δεκαετίες, αν όχι αιώνες, πριν. Δεκαοκτώ τραγούδια που κατέκτησαν υψηλές θέσεις στα charts την τελευταία δεκαετία γράφτηκαν πριν από το 1930. Το παλαιότερο, το «Joy to the World», γράφτηκε το 1719 και διασκευάστηκε από τον Nat King Cole το 1960.
Αν το κοινό ανταποκρίνεται στη νοσταλγία κατά την περίοδο των γιορτών, είναι λογικό οι καλλιτέχνες να διασκευάζουν τραγούδια από έναν ή δύο αιώνες πριν. Πάρτε, για παράδειγμα, το «O Holy Night», ένα βασικό χριστουγεννιάτικο τραγούδι που βασίζεται σε ένα θρησκευτικό γαλλικό ποίημα από τη δεκαετία του 1840, του οποίου οι διασκευές από τη Μαράια Κάρεϊ, τη Σελίν Ντιόν και τον Josh Groban κατέκτησαν τα charts την τελευταία δεκαετία.
Πολλά από τα τραγούδια των γιορτών που εντόπισε το Reuters γράφτηκαν τη δεκαετία του 1930 και του 1940, μια εποχή που παρήγαγε επίσης πολλά αμερικανικά πρότυπα της τζαζ. Και από τα 41 κομμάτια από αυτές τις δεκαετίες, τα 33 ήταν διασκευές, δηλαδή νεότεροι καλλιτέχνες διασκεύαζαν τραγούδια, μερικές φορές από περισσότερο από μισό αιώνα πριν, και εξακολουθούσαν να καταγράφουν τα charts.
Τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια εκείνης της εποχής θύμιζαν τον ήχο της κανονικής ποπ μουσικής εκείνης της εποχής - τζαζ, συχνά λίγο μελαγχολικά. Σκεφτείτε: «White Christmas», ένα αργό τραγούδι με μεταβαλλόμενες μελωδίες που ακούγεται αμέσως σαν Χριστούγεννα.
Η εποχή του 1950 και της δεκαετίας του 1960 είναι η πιο αντιπροσωπευτική μεταξύ των τραγουδιών των διακοπών που ανέβηκαν στα charts την τελευταία δεκαετία, με 44 συνολικά κομμάτια.
Αν και εξακολουθεί να είναι νοσταλγική, ο ήχος αυτής της εποχής είναι γενικά πιο αισιόδοξος από αυτόν των δεκαετιών 1930 και 1940. Υπήρχαν μεγαλύτερες μπάντες, υψηλές τιμές παραγωγής με συνοδευτικούς τραγουδιστές και μια έγχυση του είδους gospel. Σκεφτείτε: «Christmas (Baby Please Come Home)».
Μόνο 14 τραγούδια που σημείωσαν υψηλές πωλήσεις γράφτηκαν στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, με πιο δημοφιλές το «Last Christmas» των Wham!
Ενώ ορισμένα από τα τραγούδια αυτών των δεκαετιών θα μπορούσαν να θεωρηθούν κλασικά σήμερα και εξακολουθούν να βρίσκονται στα charts, είναι αισθητά λιγότερα σε σχέση με τις προηγούμενες εποχές.
Μόνο 25 τραγούδια που ανέβηκαν σταθερά στα charts γράφτηκαν μετά το 1990 (πριν από τρεις και πλέον δεκαετίες σε αυτό το σημείο.) Το «All I Want for Christmas is You» ξεχωρίζει, αλλά το «Underneath the Tree» της Kelly Clarkson και το «Santa Tell Me» της Ariana Grande ανέβηκαν σταθερά στα charts τα τελευταία χρόνια.
Θα μπορούσαν αυτά τα τραγούδια να γίνουν μόνιμα κλασικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια; Ο χρόνος θα δείξει, αφού φαίνεται ότι θέλουμε τα γιορτινά μας τραγούδια να είναι εμποτισμένα με νοσταλγία.
Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ MICHAEL REYNOLDS
Μια γαλλική εταιρεία ανέπτυξε λογισμικό το οποίο θα εντοπίζει τραγούδια που φτιάχτηκαν με τεχνητή νοημοσύνη σε μια προσπάθεια προστασίας των καλλιτεχνών
Η υπηρεσία streaming Deezer ανακοίνωσε ότι έχει αναπτύξει τεχνολογία που της επιτρέπει να εντοπίζει και ενδεχομένως να διαγράφει τραγούδια που κλωνοποιούν τις φωνές των ποπ σταρ με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
Η γαλλική εταιρεία υποστηρίζει ότι θέλει να «εξαλείψει το παράνομο και παραπλανητικό περιεχόμενο» για να προστατεύσει τους καλλιτέχνες.
«Πρέπει να πάρουμε θέση τώρα» δήλωσε στο BBC ο διευθύνων σύμβουλος της Deezer, Τζερόνιμο Φολγκουέιρα. «Βρισκόμαστε σε μια κομβική στιγμή στη μουσική» συμπλήρωσε.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε πληθώρα τραγουδιών στα οποία χρησιμοποιήθηκε Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) για να αναπαράγει τα φωνητικά πραγματικών καλλιτεχνών.
Τον Απρίλιο, η Universal Music ζήτησε επιτυχώς από τις υπηρεσίες streaming να αφαιρέσουν το τραγούδι «Heart On My Sleeve», το οποίο φέρεται να τραγουδήθηκε από δύο από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εταιρείας, τον Drake και τον The Weeknd.
«Η εφαρμογή γενετικής τεχνητής νοημοσύνης με τη χρήση μουσικής των καλλιτεχνών μας» ανέφερε σε ανακοίνωσή της η εταιρεία είναι «παραβίαση του νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων». Ωστόσο, η θέση δεν βασίζεται σε δικαστική απόφαση και παραμένει μια νομικά γκρίζα ζώνη.
Οι ίδιοι οι μουσικοί είναι διχασμένοι σχετικά με την τεχνολογία. Η τραγουδίστρια της Alt-pop Grimes είπε ότι η φωνή της είναι διαθέσιμη για χρήση από οποιονδήποτε, ο Sting όμως είπε ότι οι καλλιτέχνες βρίσκονται σε «μάχη» για να διατηρήσουν την πατρότητα της μουσικής.
Η Deezer κατέχει μικρό μερίδιο της αγοράς streaming του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά είναι πιο γνωστή στη Γαλλία και σε τμήμα της Νότιας Αμερικής.
Το νέο εργαλείο θα εντοπίζει τη μουσική που έχει δημιουργηθεί με γενετική τεχνητή νοημοσύνη «αρχίζοντας από τραγούδια για τα οποία χρησιμοποιήθηκαν συνθετικές φωνές καλλιτεχνών».
Για τα τραγούδια θα ενημερώνονται δισκογραφικές, καλλιτέχνες και άλλοι κάτοχοι δικαιωμάτων, οι οποίοι στη συνέχεια θα μπορούν να αποφασίσουν τι είδους δράση θα αναλάβουν.
Πάντως το εργαλείο εντοπισμού των τραγουδιών βασίζεται στη μηχανική μάθηση και στην Τεχνητή Νοημοσύνη.
Ο Βασιλιάς Κάρολος φαίνεται πως θα παραβλέψει τις επιθυμίες της βασίλισσας Ελισάβετ και θα «αποκαταστήσει» την Καμίλα ως «Βασίλισσα» και όχι απλά ως «Βασιλική Σύζυγο» στο πλευρό του.Τα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ πρόκειται επίσημα να ανακηρύξουν την Καμίλα ως «Βασίλισσα» και σύμφωνα με τη Daily Mail, η αλλαγή είναι πιθανό να έρθει μετά τη στέψη του Βασιλιά Καρόλου τον Μάιο γεγονός που θα σφραγίσει την αξιοσημείωτη - κατά πολλούς - μεταμόρφωση της Καμίλα στο πλευρό του νέου βασιλιά.
Υπενθυμίζεται ότι όταν παντρεύτηκε τον τότε πρίγκιπα της Ουαλίαςτο 2005, θεωρήθηκε ευρέως ότι δεν θα ονομαζόταν ποτέ βασίλισσα όταν ανέβαινε στο θρόνο λόγω των γεγονότων με την Νταϊάνα, του διαζυγίου της και των αντιδράσεων από το παλάτι.
Όμως η Καμίλα κέρδισε την κοινή γνώμη με την αφοσίωση που έδειξε στον θεσμό και τον σύζυγό της γεγονός που έκανε τηνβασίλισσα Ελισάβετ τον περασμένο Φεβρουάριο να της δώσει τον τίτλο της «Βασιλικής Συζύγου» σαν μια ένδειξη αποδοχής και στήριξης. Μετά το θάνατο της Ελισάβετ ο Κάρολος φαίνεται ότι πρόκειται να το πάει ένα βήμα πιο πέρα χρήζοντάς την Βασίλισσα.
Το πρώτο σημάδι της νέας προσέγγισης ήρθε την περασμένη εβδομάδα, όταν η Καμίλα κυκλοφόρησε το «Queen's Reading Room» -χωρίς το «Consort»- όταν ενημέρωσε για το όνομα της φιλανθρωπικής της οργάνωσης, το Αναγνωστήριο της Δούκισσας της Κορνουάλης.
«Υπάρχει μια άποψη στο Παλάτι ότι το Queen Consort είναι δυσκίνητο και ίσως είναι πιο απλό για την Καμίλα να γίνει γνωστή ως βασίλισσα όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή. Ο πρίγκιπας Φίλιππος ήταν επίσημα Πρίγκιπας Σύζυγος, αλλά δεν ήταν γνωστός έτσι» αναφέρει η πηγή στην Dailymail.
Οι αξιωματούχοι του Παλατιού του Μπάκιγχαμ εξετάζουν την ιστορία της βασιλικής οικογένειας, εντοπίζοντας άλλες περιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των τίτλων που χρησιμοποιούνται για τη σύζυγο του βασιλιά Γεωργίου VI, παππού του Καρόλου. Ως μη βασιλεύουσα βασίλισσα, η σύζυγος του George VI ήταν τεχνικά Queen Consort αλλά ήταν γνωστή στο κοινό απλώς ως βασίλισσα Ελισάβετ. Μετά τον θάνατό του το 1952, ήταν γνωστή ως Βασιλομήτωρ όταν η κόρη της Ελισάβετ Β’ ανέβηκε στο θρόνο.
Ομοίως, όταν πέθανε η βασίλισσα Βικτώρια και τη διαδέχθηκε ο γιος της Εδουάρδος Ζ΄, η σύζυγός του από Πριγκίπισσα της Ουαλίας έγινε βασίλισσα Αλεξάνδρα, χωρίς τη χρήση του «Σύζυγος – Consort».
Πρίγκιπας Χάρι: «H Καμίλα είναι κακιά και επικίνδυνη»
Ο πρίγκιπας Χάρι στην πρώτη του τηλεοπτική εμφάνιση μετά τη διαρροή αποσπασμάτων από τα απομνημονεύματά του με τίτλο «Spare» (Ρεζέρβα) τον Ιανουάριο εξαπέλυσε επίθεση κατά της Καμίλα Πάρκερ-Μπόουλς την οποία χαρακτήρισε «επικίνδυνη» και «κακή» υποστηρίζοντας ότι «τίποτα από όσα έχω πει για μέλος της οικογένειάς μου, και ειδικά για την μητριά μου, δεν ήταν καυστικό. Υπάρχουν πράγματα που έχουν συμβεί και ήταν εξαιρετικά επώδυνα, κάποια στο παρελθόν, κάποια τώρα».
Εξηγώντας γιατί χρησιμοποιεί αυτούς τους όρους για την σύζυγο του πατέρα του, του βασιλιά Καρόλου Γ΄, ο Χάρι ανακάλεσε όσα είχε πει η μητέρα του, η πριγκίπισσα Νταϊάνα, για την Καμίλα όταν την είχε αποκαλέσει σε συνέντευξή της το 1995 ως «το τρίτο πρόσωπο στον γάμο της» και είπε ότι έγινε «κακή» (σ.σ. η Καμίλα) γιατί «χρειαζόταν να αποκαταστήσει την εικόνα της».
Πηγή: ethnos.gr - Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/NEIL HALL
Οι μουσικές προτιμήσεις μας, σύμφωνα με τους επιστήμονες, εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου και διαφέρουν μεταξύ γεωγραφικών περιοχών και κοινωνικών ομάδων.
Το 2015, το Spotify δημοσίευσε έναν διαδραστικό χάρτη των μουσικών προτιμήσεων ανά πόλη, αφού συγκέντρωσε τις προτιμήσεις των ακροατών σε διάφορες γωνιές του κόσμου, δηλαδή οι The Chainsmokers ήταν πρώτοι στη Νέα Υόρκη, η Mia ήταν επιτυχημένη στο Βερολίνο και ο Nego do Borel στο Ρίο ντε Τζανέιρο.
Γνωρίζουμε ότι οι μουσικές προτιμήσεις εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου, εκτός από το ότι διαφέρουν μεταξύ περιοχών, αλλά και μεταξύ κοινωνικών ομάδων. Ωστόσο, σύμφωνα με την ισπανική έκδοση του «Conversation», όταν γεννιόμαστε, οι εγκέφαλοί μας είναι παρόμοιοι. Τι αλλάζει με την πάροδο του χρόνου; Τι συμβαίνει σε επίπεδο εγκεφάλου που επηρεάζει τόσο πολύ τις μουσικές μας προτιμήσεις;
Αναλυτικά, αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι όταν ακούμε μουσική, ο εγκέφαλός μας προβλέπει συνεχώς τι πρόκειται να συμβεί στη συνέχεια. Αυτές οι προβλέψεις είναι διαφορετικές, καθώς εξαρτώνται και από πού προερχόμαστε, επομένως η ακρόαση κάθε νέας μουσικής οδηγεί τον εγκέφαλό μας στο να δημιουργήσει, στο να αναιρέσει ή στο να αναδιοργανώσει τις νευρωνικές του συνδέσεις (νευρωνική πλαστικότητα). Έτσι, την επόμενη φορά που θα ακούσουμε μουσική παρόμοιου είδους, θα είμαστε πιο ακριβείς στις προβλέψεις μας. Είναι ενδιαφέρον ότι ο τρόπος με τον οποίο προβλέπουμε τα μουσικά γεγονότα, επηρεάζει άμεσα την ευχαρίστηση και τα συναισθήματα που νιώθουμε, καθώς και ορισμένες γνωστικές ικανότητες, όπως είναι η μνήμη και η προσοχή. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η μουσική στην οποία έχουμε εκτεθεί στη ζωή μας, επηρεάζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο απολαμβάνουμε ένα τραγούδι όταν το ακούμε για πρώτη φορά.
Οι μουσικές προσδοκίες επηρεάζουν
Μία μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Journal of Neuroscience» τον Σεπτέμβριο του 2021, δείχνει ότι ο εγκέφαλός μας προβλέπει συνεχώς την επόμενη νότα ενώ ακούμε μελωδίες χωρίς να το συνειδητοποιούμε. Αυτό συμβαίνει συνειδητά στους μουσικούς και ασυνείδητα στον υπόλοιπο πληθυσμό. Ειδικότερα, για κάθε νότα που ακούγεται, η νοητική πρόβλεψη αναμειγνύεται με τη νότα που πραγματικά παίζεται εκείνη τη στιγμή, δημιουργώντας έτσι ένα σφάλμα πρόβλεψης, δηλαδή ένα είδος βαθμολογίας που αξιολογεί αν ο εγκέφαλός μας προέβλεψε σωστά ή λανθασμένα την επόμενη νότα.
Ήδη από το 1956, ο Λέοναρντ Μέγιερ, ένας Αμερικανός συνθέτης και μουσικολόγος, πρότεινε ότι τα μουσικά συναισθήματα προκαλούνται από την ικανοποίηση ή/και τη ματαίωση των προσδοκιών των ακροατών. Έκτοτε, τα έργα αυτά έχουν εξελιχθεί πολύ και έχουν καταστήσει δυνατή την κατανόηση της σχέσης μεταξύ των προσδοκιών και άλλων πιο σύνθετων συναισθημάτων. Για παράδειγμα, σύμφωνα με μελέτη στο «Cognitive Science: A Multidisciplinary Journal» που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο του 2017, η ικανότητα απομνημόνευσης ακολουθιών των νοτών είναι πολύ καλύτερη όταν οι συμμετέχοντες είναι σε θέση να προβλέψουν τις νότες γι' αυτές τις ακολουθίες.
Στην ιστορία της γνωστικής νευροεπιστήμης, η ευχαρίστηση έχει συχνά συνδεθεί με το σύστημα ανταμοιβής και ειδικότερα με τη μάθηση. Για παράδειγμα, υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι ορισμένοι νευρώνες ανταποκρίνονται στο λεγόμενο «σφάλμα πρόβλεψης». Αυτό μας επιτρέπει, μεταξύ άλλων, να μάθουμε να προβλέπουμε το περιβάλλον γύρω μας. Δεν είναι ακόμα σαφές αν η ευχαρίστηση οδηγεί στη μάθηση ή η μάθηση οδηγεί στην ευχαρίστηση, αλλά οι δύο αυτές σχέσεις είναι αναμφίβολα συνδεδεμένες. Το ίδιο, μάλιστα, ισχύει και για τη μουσική.
Χαρακτηριστικά, όταν ακούμε μουσική, τα γεγονότα που προβλέπονται σε μέτριο βαθμο είναι αυτά που δημιουργούν τη μεγαλύτερη ευχαρίστηση, σύμφωνα με μελέτη στο «Journal of Neuroscience» που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2019. Με άλλα λόγια, τα γεγονότα που είναι πολύ απλά, πολύ προβλέψιμα και δεν ευνοούν απαραίτητα τη μάθηση, παράγουν λίγη ευχαρίστηση. Το ίδιο ισχύει και για τα υπερβολικά πολύπλοκα γεγονότα. Επίσης, τα γεγονότα ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα, θεωρούνται αρκετά πολύπλοκα ώστε να είναι ενδιαφέροντα, αλλά και αρκετά συνεπή με τις προβλέψεις μας ώστε να είναι δομημένα, επομένως παράγουν τη μεγαλύτερη ευχαρίστηση.
Ποιος ο ρόλος της καταγωγής μας στις μουσικές προβλέψεις μας
Ο τρόπος με τον οποίο προβλέπουμε τα μουσικά γεγονότα είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη μουσική μας κουλτούρα. Για παράδειγμα, ερευνητές συναντήθηκαν με τον λαό των Σάμι, ο οποίος εκτείνεται από τη βόρεια Σουηδία έως τη βόρεια Ρωσία. Η παραδοσιακή μουσική τους, που ονομάζεται γιόικς, είναι πολύ διαφορετική από τη δυτική μουσική και είχε πολύ μικρή επαφή με τον δυτικό πολιτισμό.
Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Cognition» τον Ιούλιο του 2000, ζητήθηκε από μουσικούς Σάμι, Φινλανδούς, αλλά και Ευρωπαίους από πολλές χώρες που δεν είχαν σχέση με τα γιόικς, να ακούσουν διάφορα τέτοια κομμάτια, με τα οποία δεν ήταν εξοικειωμένοι, και να τραγουδήσουν την τελευταία νότα που είχε προηγουμένως αφαιρεθεί. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι Σάμι ήταν αυτοί που προέβλεψαν ορθότερα την επόμενη νότα, ακολουθούμενοι από τους Φινλανδούς, οι οποίοι είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στη μουσική των Σάμι σε σχέση με τους συμμετέχοντες από την υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό επιβεβαιώνει, λοιπόν, ότι η μουσική μας κουλτούρα, δηλαδή η μουσική στην οποία έχουμε εκτεθεί στη ζωή μας, επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο προβλέπουμε άγνωστα μουσικά γεγονότα.
Ροκ, βαλς και βαλκανική μουσική
Πάντως, στη μουσική, ο χρόνος μπορεί να διαιρεθεί με διάφορους τρόπους. Η δυτική μουσική συνήθως διαιρεί τον ρυθμό σε τέσσερις (όπως στο ροκ) ή σε τρεις χρόνους (όπως στο βαλς). Ωστόσο, άλλοι πολιτισμοί διαιρούν διαφορετικά τον μουσικό χρόνο. Η βαλκανική μουσική, για παράδειγμα, είναι γνωστό ότι χρησιμοποιεί ασύμμετρους χρόνους, είτε εννέα είτε επτά.
Μία μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Association for Psychological Science» τον Ιανουάριο του 2005, συνέθεσε λαϊκές μελωδίες με συμμετρικούς ή ασύμμετρους χρόνους. Στη συνέχεια, μωρά διαφορετικών ηλικιών άκουσαν αυτές τις μελωδίες, προσθέτοντας ένα επιπλέον μέτρο ή αφαιρώντας το σε συγκεκριμένα σημεία. Τα παιδιά ηλικίας 12 μηνών περνούσαν σημαντικά περισσότερο χρόνο κοιτάζοντας την οθόνη όταν οι αλλαγές γίνονταν στα συμμετρικά μέτρα από ό,τι αν γίνονταν στα ασύμμετρα. Με άλλα λόγια, εντόπισαν την αλλαγή μίας δομής που ήδη γνώριζαν. Παρ' όλα αυτά, τα μωρά 6 μηνών δεν μπορούσαν να το καταλάβουν.
Επισημαίνεται ότι πρέπει να γίνουν πολλές έρευνες για να κατανοήσουμε, μεταξύ άλλων, τον αντίκτυπο των κοινωνικών επιρροών και των ατομικών ευαισθησιών στις μουσικές μας προτιμήσεις. Ωστόσο, έχουμε ήδη ένα σημαντικό στοιχείο για να καταλάβουμε γιατί είναι τόσο διαφορετικές. Η μουσική μας κουλτούρα, που ορίζεται από τη μουσική που έχουμε ακούσει στη ζωή μας, διαστρεβλώνει την αντίληψή μας και μας κάνει να προτιμούμε κάποια κομμάτια από άλλα με βάση την ομοιότητά τους ή τη διαφορετικότητά τους σε σχέση με τα τραγούδια που ήδη γνωρίζουμε.
Σύμφωνα με τη βιογραφία της Βασίλισσας Ελισάβετ,Elizabeth: An Intimate Portrait (Ελισάβετ: Ένα οικείο πορτρέτο), η οποία αναμένεται να κυκλοφορήσει στις 8 Δεκεμβρίου, η Βρετανίδα μονάρχης φαίνεται ότι, τον τελευταίο χρόνο της ζωής της, βρέθηκε αντιμέτωπη με τον καρκίνο, τον οποίο και πολέμησε κρυφά.
Εάν διαπιστωθεί ότι, όσα ισχυρίζεται ο συγγραφέας του βιβλίου, Gyles Brandreth, ο οποίος υπήρξε φίλος του πρίγκιπα Φιλίππου, είναι αληθινά, θα πρόκειται για μεγάλη ανατροπή στα αίτια θανάτουτης, τα οποία το πιστοποιητικό καταγράφει επίσημα ως «γήρας».
«Είχα ακούσει ότι η βασίλισσα είχε μια μορφή μυελώματος - καρκίνο του μυελού των οστών- που θα εξηγούσε την κούρασή της και την απώλεια βάρους και εκείνα τα "προβλήματα κινητικότητας" που μας έλεγαν συχνά τον τελευταίο χρόνο της ζωής της», αναφέρεται στη βιογραφία. «Το πιο κοινό σύμπτωμα του μυελώματος είναι ο πόνος στα οστά, ιδιαίτερα στη λεκάνη και τη μέση, και το πολλαπλό μυέλωμα είναι μια ασθένεια που προσβάλλει συχνά τους ηλικιωμένους. Προς το παρόν, δεν υπάρχει γνωστή θεραπεία, αλλά η θεραπεία - με φάρμακα που βοηθούν στη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος και φάρμακα που βοηθούν στην πρόληψη της αποδυνάμωσης των οστών- μπορεί να μειώσει τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων της ασθένειας και να παρατείνει την επιβίωση του ασθενούς κατά μήνες ή δύο έως τρία χρόνια», σημειώνεται.
«Γήρας» η επίσημη αιτία στο πιστοποιητικό θανάτου της
Από τη μέρα που δόθηκε στη δημοσιότητα το πιστοποιητικό θανάτου της μακροβιότερης Βρετανίδας μονάρχη, πάντως, δεν ήταν λίδα τα δημοσιεύματα του βρετανικού τύπου, τα οποία επισήμαιναν ότι η υγεία της βασίλισσας είχε παρουσιάσει μεγάλη κάμψη, από το Αύγουστο και μετά. Ο Barney Calman, δημοσιογράφος της DailyMail, μάλιστα, με αφορμή την κυκλοφορία του πιστοποιητικού, είχε γράψει ένα άρθρο, στο οποίο διερωτόταν κατά πόσο το παλάτι έλεγε την αλήθεια. Όπως εξηγούσε ο Calman, τα γηρατειά ως αιτία θανάτου αναφέρονται σε μόλις 2% των πιστοποιητικών στη Βρετανία, και επισήμανε ότι, πολύ πιθανό είναι το σενάριο να υπήρχαν και άλλες αιτίες, νοσήματα χρόνια ή άλλα, τα οποία προέκυψαν το τελευταίο διάστημα πριν τον θάνατο της βασίλισσας.
«Το πάθος της βασίλισσας Ελισάβετ ήταν τα άλογα και τα σκυλάκια. Οι ιπποδρομίες ήταν ένα από τα αγαπημένα της θεάματα. Η βασίλισσα αγαπούσε να πηγαίνει στους στάβλους να βλέπει τα άλογα το πρωί να καλπάζουν», είπε πρόσφατα η βρετανίδα δημοσιογράφος Clare Balding.
Ο Κάρολος τα βγάζει στο «σφυρί»
Αρχικά, ο νέος βασιλιάς της Βρετανίας απόλυσε 101 άτομα που εργαζόταν στις υπηρεσίες του Clarence House.
Τώρα, όπως δημοσίευσε η Daily Mail, ο Κάρολος θα δημοπρατήσει 12 από τα αγαπημένα άλογα της αείμνηστης Βασίλισσας Ελισάβετ – σχεδόν το 1/3 των αλόγων της μητέρας του και εκλιπούσης μονάρχη, η οποία είχε συνολικά 37 άλογα κούρσας.
Ο Κάρολος κληρονόμησε το ιπποτροφείο της μητέρας του με όλα τα άλογα αλλά – σύμφωνα με πηγή του παλατιού – θέλει να καταργήσει την εκτροφή ζώων στο Royal Sandringham Stud, που βρίσκεται στο Νόρφολκ και να μετατρέψει τον χώρο σε μουσείο μέσα σε διάστημα τριών ετών.
Τα άλογα – ανάμεσά τους το «Just Fine» και το «Love Affairs» – θα εκτεθούν σε δημοπρασία στο Newmarket’s Tattersalls τον ερχόμενο μήνα και αναμένεται να πιάσουν πολύ υψηλή τιμή καθώς είναι κυριολεκτικά βασιλικά αναθρεμμένα.
Η ίδια πηγή έσπευσε να επισημάνει ότι ο νέος βασιλιάς θα μειώσει τον αριθμό των αλόγων, ωστόσο η σχέση της βασιλικής οικογένειας «με την παράδοση των Ιπποδρομιών του Royal Ascot, θα συνεχιστεί, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με της εκλιπούσας μονάρχη που είχε πάθος με τα άλογα».
Η κηδεία της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ θα προβληθεί τη Δευτέρα σε 125 κινηματογράφους σε όλη τη Βρετανία, όπως ανακοινώθηκε χθες Σάββατο από το βρετανικό υπουργείο Πολιτισμού. Η είσοδος στους κινηματογράφουςγια την προβολή της κηδείας είναι δωρεάν, αλλά οι περισσότερες θέσεις ήταν ήδη κλεισμένες από την Πέμπτη. Παράλληλα, γιγαντοοθόνες έχουν στηθεί σε πάρκα, πλατείες και καθεδρικούς ναούς για την προβολή της τελετής.
Η κηδεία στο Αββαείο του Ουέστμινστερ και η πομπή που θα ακολουθήσει θα μεταδοθούν ζωντανά από τα δίκτυα ΒBC, ITV και Sky.
Βασιλείς, αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων, καθώς και άλλοι υψηλοί προσκεκλημένοι από όλον τον κόσμο θα παραστούν στην κηδεία της μακροβιότερης μονάρχη της Βρετανίας, η οποία στις 8 Σεπτεμβρίου άφησε την τελευταία της πνοή σε ηλικία 96 ετών.
Η κυβέρνηση κήρυξε αργία τη Δευτέρα για την κηδεία, η οποία αναμένεται να προσελκύσει μεγαλύτερο πλήθος από ό,τι τα περισσότερα σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης βρετανικής ιστορίας: την κηδεία της αδικοχαμένης πριγκίπισσας Νταϊάνα το 1997, τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου το 2012 ή τους βασιλικούς γάμους.
Ή τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει ο ηθοποιός Ματ Σμιθ (Matt Smith), ο οποίος υποδύθηκε στη σειρά τον πρίγκιπα Φίλιππο στα νεανικά του χρόνια.
«Γνώρισα τον σημερινό βασιλιά Κάρολο [ΙΙΙ], του είπα ότι φοράει υπέροχα παπούτσια… και μετά συνάντησα τον Χάρι μια φορά στο πόλο», θυμάται ο ηθοποιός μιλώντας στην εκπομπή «Today».
«Με πλησίασε και μου είπε "ο παππούς", γιατί παρακολούθησε τη σειρά», πρόσθεσε. «Άκουσα ότι και η βασίλισσα την είχε παρακολουθήσει, ναι, και το έβλεπε την Κυριακή το βράδυ, προφανώς».
«Ξέρω ότι ο Φίλιππος σίγουρα δεν [παρακολούθησε]», είπε ο Σμιθ για τον Δούκα του Εδιμβούργου, ο οποίος πέθανε τον Απρίλιο του 2021 πριν από τα 100α γενέθλιά του.
«Ένας φίλος μου κάθισε δίπλα του σε [ένα] δείπνο μια φορά και τον ρώτησε. Στην πραγματικότητα, νομίζω ότι ο Φίλιππος ρώτησε τον φίλο μου αν έκανε το "The Crown"», είπε.
«Ο φίλος μου δεν μπόρεσε να αντισταθεί. Στο τέλος του γεύματος είπε: "Φίλιππε, πρέπει να σε ρωτήσω, έχεις παρακολουθήσει το "The Crown";. Και ο [Φίλιππος] προφανώς γύρισε προς το μέρος του [και του είπε]: "Μην είσαι γελοίος"».
Ο Σμιθ αποκάλυψε επίσης ότι γνώρισε και τον πρίγκιπα Ουίλιαμ κάποια στιγμή στο παρελθόν κατά τη διάρκεια ενός αγώνα πόλο.